Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 483
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verpest toch niet elk topic, met dezelfde mantra, buiten dat hoort men niet elk mens over dezelfde kam te scheren. God haalt zijn volk overal vandaan.

Inderdaad reprensenteerd dat het offer zonder zonde moest zijn, want God is heilig.

Moet jij je joods venijn niet op eoa joods forum gaan spuien? Ik heb werkelijk geen boodschap aan dat onchristelijke gezever van je.   modbreak Trajecto: Alweer een beledigende post en he

Jouw geliefde satan interesseert ons niet.  Een van je manieren om christenen te beletten met elkaar en met welwillenden het Evangelie te bespreken is de aandacht vestigen op jouw geliefde satan. Ga dat maar doen op geloofsgesprek, daar hangen ze aan jouw lippen, hier niet. Voor ons is jouw geliefde satan een miezerig kereltje wiens lot al meer dan tweeduizend jaar geleden bezegeld is en die zeer spoedig het veld zal moeten ruimen.  Inclusief zijn engelen en hun technologie. 

modbreak Trajecto: Een belediging als in de door mij doorgestreepte zin is niet toegestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dolce Vita:

Jouw geliefde satan interesseert ons niet.  Een van je manieren om christenen te beletten met elkaar en met welwillenden het Evangelie te bespreken is de aandacht vestigen op jouw geliefde satan. Ga dat maar doen op geloofsgesprek, daar hangen ze aan jouw lippen, hier niet. Voor ons is jouw geliefde satan een miezerig kereltje wiens lot al meer dan tweeduizend jaar geleden bezegeld is en die zeer spoedig het veld zal moeten ruimen.  Inclusief zijn engelen en hun technologie. 

Ik snap niet zo goed waarom je het persoonlijk maakt richting Chaim. 'Jouw geliefde' satan? Hij heeft gelijk dat je er niet inhoudelijk op in gaat. En met alle respect: je spreekt niet namens mij. Dus gebruik aub niet 'ons' maar gewoon de ik-vorm.

Citaat

Satan op aarde

In Numeri 22 plaatste Gods engel zich als satan van Bileam op de weg. De aanduiding duidt hier de functie aan die de engel voor Bileam innam. In 1 Kronieken 21:1 vervangt de aanduiding Satan de naam JHWH die in het parallelle 2 Samuel 24:1 staat. In beide gevallen ging het om activiteiten die de Satan als hemels wezen op aarde uitvoerde.

Num 22:22,32

Op weg naar koning Balak van Moab, die Bileam had ontboden om de Israëlieten te vervloeken, versperde JHWHs engel de weg van Bileam, om hem ertoe aan te zetten JHWH te gehoorzamen en niet Balak. De aanduiding שָׂטָן śāṭān duidt hier de goddelijke opdracht van de engel aan om Bileam in de weg te gaan staan en om "hem tot satan" te worden (לְשָׂטָן לוֹ ləśāṭān lô). Het gaat hier dus om de engel, die gepersonifieerd werd gedacht, niet de of een Satan. De engel werd door de uitvoering van zijn opdracht om Bileam (indirect door zijn ezelin) als tegenstrever ervaren. Maar juist door het uitvoeren van zijn opdracht stond de engel in dienst van JHWH en is op geen enkele manier Zijn tegenstander.

...

Als vervolger en goddelijke tegenspreker trad de Satan op geen enkele plaats op als een net zo machtige kracht als JHWH zelf; alleen 1 Kronieken 21:1 zou misschien in die zin zo kunnen worden opgevat. De betekenis op die plaats heeft echter geen enkele navolging gekregen. De proloog van Job is echter de belangrijkste oudtestamentische passage waarin de Satan optrad en hierin verscheen hij tegenover God juist niet als vervolger en negatieve macht op zich, maar uitsluitend als de aanleiding voor JHWHs eigen, hoogst problematische beslissing Job een beproeving te laten ondergaan van willekeur, ziekte en leed.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Satan#Satan_op_aarde

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

11 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik snap niet zo goed waarom je het persoonlijk maakt richting Chaim. 'Jouw geliefde' satan? Hij heeft gelijk dat je er niet inhoudelijk op in gaat. En met alle respect: je spreekt niet namens mij. Dus gebruik aub niet 'ons' maar gewoon de ik-vorm.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Satan#Satan_op_aarde

Ik wens jou veel plezier en succes ermee.  En ik gebruik de taal die ik wil gebruiken, daar heb ik jouw toestemming niet voor nodig!

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dolce Vita:
7 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik snap niet zo goed waarom je het persoonlijk maakt richting Chaim. 'Jouw geliefde' satan? Hij heeft gelijk dat je er niet inhoudelijk op in gaat. En met alle respect: je spreekt niet namens mij. Dus gebruik aub niet 'ons' maar gewoon de ik-vorm.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Satan#Satan_op_aarde

Ik wens jou veel succes ermee.

Ik heb gemerkt dat je wel vaker zo reageert. Zodra iemand tegen je ingaat of vragen stelt bij je reacties haak je meteen af. Vanaf onderstaande reactie van jou lees ik heel veel angst en heel weinig inhoudelijke redelijkheid.

Sommige mensen zien overal de duivel behalve in de spiegel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik heb gemerkt dat je wel vaker zo reageert. Zodra iemand tegen je ingaat of vragen stelt bij je reacties haak je meteen af. Vanaf onderstaande reactie van jou lees ik heel veel angst en heel weinig inhoudelijke redelijkheid.

Sommige mensen zien overal de duivel behalve in de spiegel.

Jouw bijzonder kortzichtige mening boeit mij  geen zier, Bastiaan.   In mijn spiegel is inderdaad geen duivel. In de jouwe klaarblijkelijk nog wel. Ga die eerst maar eens vangen.

 

 

 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Bastiaan73:

In ieders spiegel schuilt een duivel. Als je die niet (h)erkent blijf je deze naar anderen projecteren.

Er ontbreekt je klaarblijkelijk de nodige Zelfkennis en Ervaring en daarom projecteer je je eigen onkunde op mij. 

Nogmaals, ik wens je veel succes met je gesprekken met Chaïm.  Graag die zelf voortzetten zonder anderen voor jouw/ zijn karretje te spannen!  Bemoei je maar gewoon met jezelf, daar heb jij je handjes meer dan vol aan.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Chaim:

In de T'NaCH is haSatan een engel die aan dezelfde kant als JHWH staat en zelfs door JHWH kan worden gecorrigeerd. Het Christendom heeft hier een gevallen engel van gemaakt, waarschijnlijk naar aanleiding van pseudepigrafische apocriefen als het boek van Henoch.

Ik ben het hier niet mee eens. In Genesis maakt hij JHWH tot een leugenaar.

Genesis 3:1

Van alle wilde dieren op het land die Jehovah God had gemaakt, was de slang het behoedzaamst. De slang zei tegen de vrouw: ‘Heeft God echt gezegd dat jullie niet van alle bomen in de tuin mogen eten?’ 

Eindje verder beweerde satan dat de mens niet zou sterven als ze van de boom zouden eten. De mens stierf wel degelijk. Net was een grove leugen. Satan staat niet aan de zijde van JHWH.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dolce Vita:

Er ontbreekt je klaarblijkelijk de nodige Zelfkennis en Ervaring en daarom projecteer je je eigen onkunde op mij. 

Nogmaals, ik wens je veel succes met je gesprekken met Chaïm.  Graag die zelf voortzetten zonder anderen voor jouw/ zijn karretje te spannen!  Bemoei je maar gewoon met jezelf, daar heb jij je handjes meer dan vol aan.

Chaïm confronteert jou met het feit dat je niet inhoudelijk ingaat op zijn reacties. En nu zou ik het gesprek moeten voortzetten? Je maakt je er wel makkelijk vanaf zo. 

1 uur geleden zei Dolce Vita:

En ik gebruik de taal die ik wil gebruiken, daar heb ik jouw toestemming niet voor nodig!

Als jij het woord 'ons' gebruikt, namens wie heb je dan de pretentie te spreken/typen?

1 minuut geleden zei sjako:

Ik ben het hier niet mee eens. In Genesis maakt hij JHWH tot een leugenaar.

Genesis 3:1

Van alle wilde dieren op het land die Jehovah God had gemaakt, was de slang het behoedzaamst. De slang zei tegen de vrouw: ‘Heeft God echt gezegd dat jullie niet van alle bomen in de tuin mogen eten?’ 

Eindje verder beweerde satan dat de mens niet zou sterven als ze van de boom zouden eten. De mens stierf wel degelijk. Net was een grove leugen. Satan staat niet aan de zijde van JHWH.

Was God op de hoogte van de slang en van wat hij aan Eva vroeg?

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Bastiaan73:

Chaïm confronteert jou met het feit dat je niet inhoudelijk ingaat op zijn reacties. En nu zou ik het gesprek moeten voortzetten? Je maakt je er wel makkelijk vanaf zo. 

En ik heb hem te verstaan gegeven dat het mij niet interesseert om op zijn ellenlange bekende dwingelandij en epistels in te gaan. Ik heb kort en bondig geantwoord, zoals het mij goeddunkt. En wie denk jij , Bastiaan, nou toch wel dat je bent dat je voor een ander zou bepalen waar, wanneer, waarover en met wie hij of zij in gesprek gaat?

Ik mag dan 1 vergissing hebben gemaakt (en rechtgezet), jij hebt zelf geen onderscheidingsvermogen en dat projecteer je op mij. Hou jij je maar bezig met jezelf, heb je je handen meer dan vol aan.

P.S. Vrijwel alles wat ik ooit voorzien en voorzegd heb, is al uitgekomen. En dat deeltje wat nog niet is uitgekomen, ligt nog in de toekomst.   Hou jij je dus maar bezig met jezelf, heb je je handen méér dan vol aan!!

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites

Bovendien heeft satan alleen nog macht omdat God die hem heeft gegeven om een geschil tussen hem en JHWH op te lossen. Satan beweert dat mensen alleen maar God willen dienen vanuit eigenbelang. Dat zie je goed in Job. God geeft satan de gelegenheid om dat te bewijzen. Ondertussen is dat geschil wel opgelost en satan heeft verloren. Hij is de hemel uitgegooid samen met zijn engelen en gast nu te keer op de aarde. Vandaar dat er zoveel satanische activiteit is op dit moment.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Dolce Vita:

En ik heb hem te verstaan gegeven dat het mij niet interesseert om op zijn ellenlange bekende dwingelandij en epistels in te gaan. Ik heb kort en bondig geantwoord, zoals het mij goeddunkt. En wie denk jij , Bastiaan, nou toch wel dat je bent dat je voor een ander zou bepalen waar, wanneer, waarover en met wie hij of zij in gesprek gaat?

Ik mag dan 1 vergissing hebben gemaakt, jij hebt zelf geen onderscheidingsvermogen en dat projecteer je op mij. Hou jij je maar bezig met jezelf, heb je je handen meer dan vol aan, tussen je joyrijden door.

P.S. Vrijwel alles wat ik ooit voorzien en voorzegd heb, is al uitgekomen. En dat deeltje wat nog niet is uitgekomen, ligt nog in de toekomst.   Hou jij je dus maar bezig met jezelf, heb je je handen méér dan vol aan!!

Ga je je reactie nog vaker bewerken? ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:
1 uur geleden zei Bastiaan73:

@sjakowas God op de hoogte van de aanwezigheid van de slang en van wat hij aan Eva vroeg?

Tuurlijk

Waarom hield God de slang dan niet tegen?

1 uur geleden zei Dolce Vita:

Vrijwel alles wat ik ooit voorzien en voorzegd heb, is al uitgekomen.

Ben je een profetes?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Thinkfree:
8 minuten geleden zei Bastiaan73:

Waarom hield God de slang dan niet tegen?

Omdat de mens de verantwoording had gekregen over de gehele aarde, tevens waren zij geschapen in ware kennis gerechtigheid en heiligheid. Ze wisten wat ze deden.

Wat bedoel je met 'ware kennis'? Kennis van goed en kwaad hadden ze toen nog niet dus was hun kennis in elk geval onvolkomen.

Ik beschouw de slang in het Genesisverhaal als het instrument waarmee God Adam en Eva testte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Bastiaan73:

Wat bedoel je met 'ware kennis'? Kennis van goed en kwaad hadden ze toen nog niet dus was hun kennis in elk geval onvolkomen.

Ik beschouw de slang in het Genesisverhaal als het instrument waarmee God Adam en Eva testte.

Alle kennis die zij bezaten was waar(goed) zonder misleidende kennis(kwaad)

God staat boven het plaatje

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Die kun je ook omdraaien ze wisten wie/wat goed is dat betekend dat het tegenovergestelde doen wat die goedheid vertelde automatisch kwaad is, zij bezaten die kennis.

Hoe kon Eva weten dat het fout was om te eten van de boom der kennis van goed en fout, vóórdat zij er van had gegeten? M.a.w. hoe kon zij die kennis/dat besef hebben als die kennis pas kwam ná het eten van de vrucht van die boom?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hoe kon Eva weten dat het fout was om te eten van de boom der kennis van goed en fout, vóórdat zij er van had gegeten?

Meschien omdat hun schepper het hun vertelde, degene die waarachtig goed is.

6 minuten geleden zei Bastiaan73:

M.a.w. hoe kon zij die kennis/dat besef hebben als die kennis pas kwam ná het eten van de vrucht van die boom?

Ware kennis hadden zij, alleen het goede deel was praktisch mogelijk, na de val trad het kwaad als praktisch op, om al meer en meer te gaan domineren dat veroorzaakt leed en ellende.

In theorie wisten zij van goed en kwaad alleen de praktijk wisten zij niet van het kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid