Spring naar bijdragen

Water en Geest


Aanbevolen berichten

Genesis 1:2 NBG51

Citaat

... en de Geest Gods zweefde over de wateren.

Johannes 3:5 NBG51

Citaat

... Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan.

Wat is eigenlijk het verband tussen water en Geest en wat is het verband tussen de twee bijbelverzen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie dit verband  dat in allebei de verzen Gods Geest een belangrijke rol speelt. In in Genesis creëert Gods Geest aangestuurd door Jezus, de aarde en de rest van de schepping. Gods Geest is hier als het ware Jezus’ gereedschap, de kracht waarmee de schepping tot stand is gekomen.  Jezus gebruikt hier Gods Geest om de schepping tot stand te brengen.

In Johannes 3 wordt Gods Geest ook weer gebruikt om de schepping, die gecorrumpeerd is door de erfzonde, weer tot God te brengen en dus weer volmaakt te maken zoals dat in Genesis de bedoeling was. Het water wat in Johannes 3 wordt bedoeld is de doop. Na de doop maakt Gods Geest van je tot een nieuwe schepping. Je oude persoon doe je af en de nieuwe persoonlijkheid doe je aan. 

Dus in Genesis komt de schepping tot stand en in Johannes wordt die weer vervolmaakt met straks als climax dat de hele aarde nieuw gemaakt wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei thom:

Even los van het topic, snap ik eigenlijk niets van de Jezus die van alles aanstuurt.

Jezus is toch de schepper en de Meesterwerker? Johannes 1:2 en  Spreuken 8:30

Hij was in het begin bij God.  3 Alles is via Hem ontstaan, en zonder Hem is er helemaal niets ontstaan.

Alles is via Jezus ontstaan. Gods Geest komt vanuit de Vader want de Vader, Jehovah, is de Geest. 

2Kor 3:17

Jehovah is de Geest, en waar de geest van Jehovah is, daar is vrijheid.  18 Met ongesluierde gezichten weerkaatsen wij allemaal als spiegels de glans van Jehovah. We worden veranderd in hetzelfde beeld, met meer en meer glans, precies zoals dat wordt gedaan door Jehovah, de Geest.

In Genesis zie je dat de Geest over de wateren zweefde en de schepping tot stand komt. De Geest is niet Jezus. Jezus gebruikt de Geest van Zijn Vader om te scheppen. De bron is dus de Vader, Jezus is de Meesterwerker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei thom:

Wat ik kan bedenken over de wateren, is dat het reinigend is.

Ik denk dat het letterlijk de wateren waren. Genesis 1:9 zegt:

Toen zei God: ‘Het water onder de hemel moet naar één plaats stromen en de droge grond moet tevoorschijn komen.’ En zo gebeurde het.  10 God noemde de droge grond ‘land’, 

Dus eerst was er eerst geen ‘land’, maar allemaal water.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei thom:

Ik lees nergens Jezus in die teksten.

Ok, wie is volgens Johannes de Schepper? Antwoord het Woord. Het Woord is Jezus. 

Wat zagen we in Genesis? De Geest die over de wateren zweefde en Die schiep. Dus dan zou je de conclusie kunnen trekken dat de Geest de schepper is. De Geest is echter de Heer, Jehovah, de Vader van Jezus volgens 2Kor 3:17. Dit is enkel te verklaren dat de Geest de scheppende kracht vanuit de Vader is. 

Jezus werkt nauw samen met de Vader. Jezus gebruikt die kracht van de Vader om te scheppen.

2 minuten geleden zei thom:

Dat maakte voor Jezus niets uit, Hij liep op het water.. wedergeboren door water en Geest. Dan krijg je dat; gereinigd, geen ''emotionele binding'' meer met de wereld.

Het gaat erom wat er letterlijk staat. Je kan niet alles vergeestelijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

De Heere Jezus is de Geest van Jezus; de Geest.. die Jezus uit de dood heeft opgewekt. En ook onze sterfelijke lichamen levend kan maken.

Dat staat er niet. De Heer is de Vader. Er staat niet dat de Heilige geest gelijk aan Jezus is. Romeinen 10:9 zegt dat God Jezus heeft opgewekt

Als je met je mond in het openbaar bekendmaakt dat Jezus Heer is en in je hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zul je gered worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Johannes 4 lijkt water wel een metafoor voor de Geest:

Citaat

...

12 Zijt Gij soms meer dan onze vader Jakob, die ons de put gegeven en zelf eruit gedronken heeft met zijn zonen en zijn kudden?

13 Jezus antwoordde en zeide tot haar: Een ieder, die van dit water drinkt, zal weder dorst krijgen;

14 Maar wie gedronken heeft van het water, dat Ik hem zal geven, zal geen dorst krijgen in eeuwigheid, maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden tot een fontein van water, dat springt ten eeuwigen leven.

...

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei thom:

Rom. 8;11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus,  Dit houdt in, dat de Geest van Jezus IN je werkzaam is. Er staat niet dat je moet zeggen dat Jezus Heer is, maar dat het dóór je zeggen Hem belijdt, dat is; het Woord spreekt; dan is de Geest werkzaam.

 

Thomas 70: 

Jezus zegt: Als jullie baren, wat in je zit, zal dat, wat jullie in je hebben, je redden. Als jullie dat niet in je hebben, zal dat, wat jullie niet in je hebben, je doden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei thom:

Dit houdt in, dat de Geest van Jezus IN je werkzaam is

Nee, dat staat er niet. Er staat dat de Geest die Jezus uit de doden heeft opgewekt in jou werkzaam is je weer levend kan maken. En die Geest is de Geest van JHWH.

8 uur geleden zei Bastiaan73:

In Johannes 4 lijkt water wel een metafoor voor de Geest:

Ja, zo zou je het kunnen zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei thom:

Je haalt 2 teksten door elkaar, maar het resultaat van de Geest is het Woord dat gesproken wordt, wanneer Hij beleden wordt.

En niet de mens, die praat als een papegaai; Jezus is Heer.

Nee hoor. Het is idd de Geest die spreekt en niet de mens. Zo was het ook niet de mens Petrus die iemand uit de doden kon opwekken, maar was het de Geest die in hem werkzaam was die dat deed. Je kan de schepping en het verband met Vader, Zoon en Geest een beetje vergelijken met een dia-projector. De lamp, de bron, kan je vergelijken met God, de Vader. Het licht kan je vergelijken met de Geest. De dia kan je vergelijken met Jezus. Het beeld kan je vergelijken met de schepping. Het licht schijnt door de dia heen en projecteert het beeld. Zo gaat ook de Geest door Jezus heen zodat Hij (Jezus) als Meesterwerker de schepping kan vormgeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

JHWH of JHVH komt van de Hebreeuwse lettercombinatie יהוה jod-hee-vav-hee en is in de Hebreeuwse Bijbel de naam van God. Deze lettercombinatie wordt ook wel tetragram(maton) genoemd (Grieks: τετραγράμματον, "vier letters").

Het tetragrammaton יהוה, JHWH bestaat uit matris lectionis (medeklinkers die klinkers aangeven) die een aanwijzing kunnen zijn dat het gaat om een cognaat object dat is afgeleid van היה, hayah, het Hebreeuwse koppelwerkwoord dat we ook kennen als het werkwoord "zijn". Dit woord wordt vaak vertaald in lijn met de traditie van de Septuagint, als "HEER". Maar omdat het vaak als bijstelling wordt gebruikt, of zelfs als status constructus (wat niet met zekerheid kan worden gezegd) met elohim, kan het duiden op "het zijn" of de "IK BEN" van God. De exacte betekenis is al duizenden jaren onderwerp van theologische speculatie. (Wiki)

Maar het is wel de Naam van God. Bijv Jesaja 42:8 Heer is geen naam maar een titel. Door de naam uit de Bijbel te vertalen krijg je slecht onderscheidt tussen andere heren en God. En dat geeft dus deze verwarring. Door JHWH op zijn plek te laten staan, worden teksten veel duidelijker.

Ik ben Jehovah. Dat is mijn naam. Ik geef mijn eer aan* niemand anders mijn lof niet aan beelden. Of Exodudus 3:15

Ook zei God tegen Mozes: ‘Dit moet je tegen de Israëlieten zeggen: “Jehovah, de God van jullie voorvaders, de God van Abraham, de God van Isaäk en de God van Jakob, heeft mij naar jullie toe gestuurd.” Dat is mijn naam voor altijd, en zo wil ik van generatie op generatie herinnerd worden.

 

2 uur geleden zei thom:

Dus, misschien ten overvloede, zie ik Jezus niet de zaken doen die jij Hem oplegt of voor Jezus invult. JHWH als Ik Ben, of 'het zijn' is los van de personificatie, en maakt van Jezus de Boodschapper, of de Zoon, het Leven(het levende water) het Licht, die Hij in Joh. 17 over zichzelf toont.

En in ons te vinden is, maar gewekt of her-innerd moet worden.

''Ik (Ben) in hen, en Gij in Mij, opdat zij 1 zijn, zoals Wij 1 zijn.''

Jezus, toen nog Michaël geheten, heeft een groot aandeel in de schepping gehad. Hij wordt het Begin van de Schepping door God genoemd in Openbaring 3:14. In Johannes staat dat er zonder Jezus niets is ontstaan. In Hebreeën 1:10-12 wordt Psalm 102:25-27 op toepassing van Jezus gebracht. Jezus is de persoonlijke Vertegenwoordiger van JHWH en heeft een nauwe samenwerking met Zijn Vader gehad in de schepping. Wat je dus leest in Genesis moest door Jezus tot stand worden gebracht. Het is overduidelijk dat de Geest als kracht werd gebruikt om de schepping tot stand te brengen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid