Spring naar bijdragen

Het kruis dragen (cartoon)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 187
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

? ??? Of achteraf zaken erbij fantaseren?

Vond een bijzondere cartoon waarin 'het kruis dragen' centraal staat, wat zou je hier zelf nog kunnen bij bedenken om de last milder te maken? En hoe interpreteer je een en ander?

Er zijn ontzettend veel variaties te bedenken bij zo'n cartoon. Daarom is het zo nietszeggend. Dat de mensen samen optrekken suggereert wel dat er sprake is van een collectief. Een collectief kan lief

51 minuten geleden zei Lobke:

Het is niet echt belangrijk maar Abraham kwam uit Ur (ook wel Oer en in het Soemerisch: Urim) was een stad in Soemer, in het zuidelijk deel van Mesopotamië (hedendaags zuidoost Irak), waar de rivieren Eufraat en Tigris in de Perzische Golf uitmonden. De stad werd reeds ca. 4000 v.Chr. gesticht. Hoe zien ze er in Zuidoost Irak uit?? Niet zo als op de R-KK bidprentjes toch?

En waar komen wij vandaan? Volgens historici eveneens uit het oosten. Het is gewoon niet na te gaan hoe volkeren en stammen er duizenden jaren geleden uit zagen. Er zijn geen duidelijke omschrijvingen of foto's van. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Lobke:

Dit is een plaatje zoals Jezus vaak afgebeeld wordt in de RRK tenminste in het verleden,of dat nog zo is weet ik niet.

Volgens mij verschilt dat per regio. In Afrikaanse landen bijvoorbeeld wordt Hij al vaker donker getint tot zwart afgebeeld.
Er is dan ook niet echt een richtlijn over hoe Hij precies afgebeeld zou moeten worden in de kunst (en de kitsch), behalve dan dat het respectvol moet gebeuren. Goed, de baard is natuurlijk onmisbaar, maar in de kunst is realisme verder over het algemeen niet het voornaamste doel.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dolce Vita:

 

Inhoud derde profetie Fatima: 

"Een grote plaag zal over de mensheid komen.  Nergens op de wereld zal dan orde heersen, en Satan zal de hoogste plaatsen beheersen en de loop der dingen bepalen.

De Satan zal het zelfs lukken zich te doen gelden aan de top van de kerk. Het zal hem lukken de geesten van grote wetenschappers te verleiden en de wapens uit te vinden, waarmee het mogelijk zal zijn een groot deel van de mensheid in enige minuten te vernietigen. Satan zal de machtigen in zijn macht hebben, die de volkeren regeren en zal hen ertoe aanzetten, reusachtige hoeveelheden wapens te produceren.

God zal de mensen nog erger bestraffen dan door de Zondvloed. De tijd aller tijden en het einde van alle einden zal komen. De groten en machtigen zullen met de kleinen en zwakken samen ondergaan. Zelfs voor de kerk zal het één van haar grootste beproevingen worden.

Vuur en rook zullen van de hemel naar beneden vallen. De wateren van de oceaan worden tot nevel, en het schuim zal tot vreselijke hoogten opstijgen, en iedereen zal verdrinken.

Miljoenen en miljoenen van mensen zullen van uur tot uur sterven. Wie er ook in leven blijft, zal de doden benijden.

Aan het einde zullen zij, die overleven, bij iedere gelegenheid God en Zijn heerlijkheid verkondigen, en ze zullen Hem dienen, alsof de aarde niet zo verdorven zou zijn."

Bron: Winfried Ellerhorst O.S.B., Prophezeiungen über das Schicksal Europas.

https://www.amazon.de/Prophezeiungen-über-das-Schicksal-Europas/dp/B0000BHPYW

Kul.

Als iedereen verdrinkt, zijn er geen mensen meer over. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dolce Vita:

Wat ben je toch een intens zielig kereltje. Weet je zeker dat jij wel "volwassen" bent?   Ex-gereformeerd misschien? Dat je zo gek op muggenziften bent?

 

Kom nou, het is niet nodig om vanuit frustratie te gaan schelden. Het is jouw profetie. Jij zegt dat iedereen gaat verdrinken en een paar regels later zijn er in een keer mensen over. Ja sorry, dan kan niet. En dus is die profetie onzin.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dolce Vita het is me even niet helemaal duidelijk wat de 'profetieën van Fatima' (wat die ook mogen betekenen) met 'het kruis dragen' te maken hebben. Maar goed; deze zin viel me op:

7 uur geleden zei Dolce Vita:

De wateren van de oceaan worden tot nevel, en het schuim zal tot vreselijke hoogten opstijgen, en iedereen zal verdrinken.

Als dit uitkomt zal God Zich niet aan Zijn Woord hebben gehouden uit Genesis 9 (NBG51):

Citaat

11 Ik dan richt mijn verbond met u op, dat voortaan niets dat leeft, meer door de wateren van de zondvloed zal worden uitgeroeid, en dat er geen zondvloed meer wezen zal, om de aarde te verderven.

Bovendien is het een tegenstrijdige zin. Als door hitte de wateren van de oceaan tot nevel worden (de oceanen verdampen dan dus), hoe kan men er dan in verdrinken?

Hoeveel waarde hecht je aan die zogenaamde profetieën van Fatima?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

Er wordt een visoen beschreven.  Een beleving in de Geest dus van een wereldgebeurtenis.  Het is een levendige beschrijving van het waargenomene.

Je zoontje komt terug uit school en zegt: " iedereen schreeuwde".   Denk je nu werkelijk dat alle 30 kinderen schreeuwden? Of dat een groot deel schreeuwde? In zijn beleving - de klas waarin ie zat - schreeuwde "iedereen".   

De profetieën van Fatima zijn in 1917 gegeven door de Heilige Maagd aan drie boerenkinderen, van 10, 9 en 7 jaar oud, Lucia dos Santos (10 jaar) en haar neefje en nichtje Francisco (9) en Jacinta Marto (7). 

Lucia, het laatst overgebleven kind (want Jacinta en Francisco stierven kort daarna, zoals de Heilige Maagd had voorzegd), begon op instructie van de Kerk met het opschrijven van de derde profetie in het jaar 1943. Sindsdien heeft het Vaticaan deze (grotendeels) achter slot en grendel gehouden. Maar Pater Pio leerde in de vroege zestiger jaren via zijn vriend Paus Johannes XXIII de inhoud van de derde profetie kennen en deze is opgenomen door Pater Ellerhorst in zijn boek. 

 

Mijn relatie tot de profetie: ik heb hetzelfde waargenomen in een zogenaamde psychose in 2006. Ik onderschrijf het dus.  Overigens boeit het mij verder niet wat iemand ervan vindt, noch ga ik erover in discussie. Men kan er zijn voordeel mee doen, zijn kruis oppakken en zich overgeven aan God en zo kiezen voor een andere realiteit, of men kan het over de schouder gooien. 

Een en ander staat eveneens in de Heilige Schrift. Boek Openbaring.

 

1 uur geleden zei Bastiaan73:

@Dolce Vita het is me even niet helemaal duidelijk wat de 'profetieën van Fatima' (wat die ook mogen betekenen) met 'het kruis dragen' te maken hebben. Maar goed; deze zin viel me op:

Als dit uitkomt zal God Zich niet aan Zijn Woord hebben gehouden uit Genesis 9 (NBG51):

Bovendien is het een tegenstrijdige zin. Als door hitte de wateren van de oceaan tot nevel worden (de oceanen verdampen dan dus), hoe kan men er dan in verdrinken?

Dat is onjuist, want in de Zondvloed kwam de gehele mensheid om (en ook daar ga ik niet over in discussie, dat is letterlijk gebeurd, er kwam toen - zoals ik ook dat heb gezien, gehoord en beleefd,   regen uit de hemel zowel als water uit de grond, de mensen verzopen in no time).   En in de beschreven profetie lees je dat er nu mensen zullen zijn die het overleven.  Precies zoals ook Openbaring beschrijft. Een en ander bestrijdt elkaar dus zeker niet.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Dolce Vita:

Dat is flauwekul, want in de Zondvloed kwam de gehele mensheid om (en ook daar ga ik niet over in discussie, dat is letterlijk gebeurd, er kwam toen - zoals ik ook dat heb gezien, gehoord en beleefd,   regen uit de hemel zowel als uit de grond, de mensen verzopen in no time). 

In het verhaal over de zondvloed kwam niet de gehele mensheid om; Noach en de andere zielen aan boord van de ark overleefden het volgens Genesis. 

Met alle respect: in mijn beleving is dat hele Fatima verhaal bijgeloof, zoals alle zogenaamde Mariaverschijningen. Not credible. Visioenen zijn volgens mij het gevolg van een soort kortsluitingen in de hersenen. Maar da's een andere discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Bastiaan73:

In het verhaal over de zondvloed kwam niet de gehele mensheid om; Noach en de andere zielen aan boord van de ark overleefden het volgens Genesis. 

Met alle respect: in mijn beleving is dat hele Fatima verhaal bijgeloof, zoals alle zogenaamde Mariaverschijningen. Not credible. Visioenen zijn volgens mij het gevolg van een soort kortsluitingen in de hersenen. Maar da's een andere discussie.

Dat is jouw goed recht. Jij bent je eigen individu en hebt je eigen kruis te dragen. Ik ben jou niet.

De eerste twee profetieën van Fatima zijn allemaal uitgekomen. (o.a beide wereldoorlogen). En bijna alles wat ik zelf heb ontvangen aan openbaringservaringen ook. Ik heb dan ook nul reden om te twijfelen dat dat ook voor deze dingen geldt, die bovendien in de Heilige Schrift staan en ook door vele katholieke zieners (kloosterlingen) uit voorbije eeuwen zijn opgetekend.

Hier laat ik het bij. Het zijn Sterke Benen (de Zijne, niet de mijne) Die het konden dragen. Waar het om gaat is dat men zich nog steeds bekeren kan. En dat wie reeds bekeerd is zijn lamp brandend houdt.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dolce Vita:

Het zijn Sterke Benen (de Zijne, niet de mijne)

En het was een Zware  Psychose (de jouwe, zoals je schreef) waar dit uit voort vloeit.  

Een psychose is, zoals we weten,  een  toestand waarin je lijdt aan waan voorstellingen en dingen anders waarneemt dan ze werkelijk zijn.  

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Dolce Vita:

Inhoud derde profetie Fatima: 

"Een grote plaag zal over de mensheid komen.  Nergens op de wereld zal dan orde heersen, en Satan zal de hoogste plaatsen beheersen en de loop der dingen bepalen.

De Satan zal het zelfs lukken zich te doen gelden aan de top van de kerk. Het zal hem lukken de geesten van grote wetenschappers te verleiden en de wapens uit te vinden, waarmee het mogelijk zal zijn een groot deel van de mensheid in enige minuten te vernietigen. Satan zal de machtigen in zijn macht hebben, die de volkeren regeren en zal hen ertoe aanzetten, reusachtige hoeveelheden wapens te produceren.

God zal de mensen nog erger bestraffen dan door de Zondvloed. De tijd aller tijden en het einde van alle einden zal komen. De groten en machtigen zullen met de kleinen en zwakken samen ondergaan. Zelfs voor de kerk zal het één van haar grootste beproevingen worden.

Vuur en rook zullen van de hemel naar beneden vallen. De wateren van de oceaan worden tot nevel, en het schuim zal tot vreselijke hoogten opstijgen, en iedereen zal verdrinken.

Miljoenen en miljoenen van mensen zullen van uur tot uur sterven. Wie er ook in leven blijft, zal de doden benijden.

Aan het einde zullen zij, die overleven, bij iedere gelegenheid God en Zijn heerlijkheid verkondigen, en ze zullen Hem dienen, alsof de aarde niet zo verdorven zou zijn."

Bron: Winfried Ellerhorst O.S.B., Prophezeiungen über das Schicksal Europas.

En dan komt er ook nog eens bij dat dit niet de tekst is van de 3e profetie van Fatima.
Die is als volgt:

Citaat

  Na de twee delen die ik al heb verteld, zagen wij links van Onze-Lieve-Vrouw iets hoger een Engel, die een vurig zwaard in de linkerhand hield. Vonken vlogen eraf en vlammen sloegen eruit, alsof die de wereld in brand moesten steken. Maar de vlammen doofden uit toen zij in aanraking kwamen met het schitterend licht dat Onze-Lieve-Vrouw er vanuit haar rechterhand op liet stralen. De Engel die met de rechterhand naar de aarde wees, riep met luide stem  : “ Boete, boete, boete  ! ”
 En wij zagen in een buitengewoon licht dat God is  : – iets wat er uitziet als mensen in een spiegel, wanneer zij daar langs lopen – een Bisschop in het Wit gekleed (wij hadden het voorgevoelen dat het de Heilige Vader was).
 Verschillende andere Bisschoppen, Priesters, geestelijken en zusters beklommen een steile berg, waar zich op de top een groot kruis bevond uit ruwe stammen als van kurkeiken met schors. Alvorens daar aan te komen, ging de Heilige Vader door een grote stad die voor de helft verwoest was. Half bevend, met wankele tred, door pijn en verdriet neergeslagen, bad hij voor de zielen van de lijken die hij op zijn weg ontmoette. Boven op de berg aangekomen knielde hij neer aan de voet van het grote kruis. Daar werd hij door een groep soldaten, die met vuurwapens en met pijlen op hem schoten, gedood. Precies zo stierven één na één de Bisschoppen, Priesters, geestelijken en zusters, en verschillende leken, mannen en vrouwen van uiteenlopende standen en posities. Onder de beide armen van het kruis stonden twee Engelen, ieder met een kristallen schenkkan in de hand. Daarin verzamelden zij het bloed van de Martelaren en daarmee besprenkelden zij de zielen die naderden tot God.

http://nl.crc-resurrection.org/speciale-studies/de-boodschap-van-fatima/derde-geheim-fatima/

Ik moest hem even zoeken, want op rkdocumenten.nl  is het echt lastig zoeken naar de tekst. Hoe hij uitgelegd moet worden, daar struikel je over. 

Je ziet dat dit een totaal andere tekst is dan het schrijfsel waar @Dolce Vita mee aan kwam. Ik weet niet hoe hij daar bij komt. Gezien de manier waarop hij schreeuwend en scheldend reageert als ik alleen maar simpel laat zien dat zijn schrijfsel niet klopt, vermoed ik dat het echt niet goed met hem gaat.
Hopelijk kan hij er vandaag wat realistischer tegenaan kijken, in plaats van een toestand die een religieuze psychose doet vermoeden.

Als je ziet wanneer deze 'geheimen' bekend zijn geworden, zie je onmiddellijk dat dit is. Ik bedoel: tijdens WO2 bekend maken dat je in 1917 hebt gehoord dat Rusland een gevaar zou worden en WO2 zou uitbreken... Kom op he, dat kan niet: achteraf beweren dat je het vooraf allemaal al wist. 
Als ik in dit zou gaan beweren dat ik 2006 van Jezus heb gehoord dat Donald Trump president zou worden, zo niemand mij serieus nemen, en terecht. Alhoewel, een paar leden van dit forum uitgezonderd wellicht...
En hen zou ik dan een boek kunnen uitgeven waarmee geld kan worden verdiend. Aan de andere kant, zo laag ben ik niet. Wat zegt U? Heeft zuster Lucia dat wel gedaan? Je meent het....  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, visioenen zijn altijd al vreemd en vaak moeilijk te omschrijven geweest. Ik bedoel, neem nu het uitgebreide visioen waar Ezechiël begint: wat ziet hij daar nu eigenlijk? Of het boek Openbaringen, dat één groot, soms bizar uitziend visioen is.
Maar ook meer wetenschappelijke fenomenen als zwarte gaten zijn zeer moeilijk echt duidelijk te omschrijven, want wat zíjn het nou eigenlijk. En als een film als Interstellar dan zo'n zwart gat nauwkeurig weet uit te beelden, wat zíén we dan eigenlijk?

interstellar-black-hole.jpg.480x0_q71_cr

Soms kunnen verschijningen of anderssoortige fenomenen heel moeilijk te omschrijven zijn, hoe goed je ook je best doet. Je hebt dan al volop specifieke achtergrondkennis nodig om te begrijpen wat je ziet, zoals bij dit zwarte gat.
Net zoals je, om Ezechiël of Openbaringen (min of meer) te begrijpen, al veel kennis van de Schrift en het joodse en christelijke geloof uit die tijd moet hebben, evenals de omstandigheden waarin de christenen destijds leefden. Zonder die kennis blijft het een vreemd, schijnbaar nauwelijks kloppend verhaal.

Nu weet ik niet wat Fatima precies gezien zou hebben, maar het lijkt erop dat ze met haar beste kunnen het heeft proberen te omschrijven. Het moet in elk geval diepe indruk op haar gemaakt hebben.
Of het visioen echt is? Daar mag een ieder het zijne erover denken, daar dergelijke private visioenen geen deel uitmaken van de Openbaring. Sommige vooral traditionalistische gelovigen geloven er van harte in, anderen nemen het ter kennisgeving aan, weer andere gelovigen vinden het volstrekte onzin.
Zelf behoor ik tot de tweede groep. Ik bedoel, ons bekeren, boete doen voor onze zonden en ons voorbereiden op Jezus' komst moeten we toch wel, met of zonder visioenen die daar nog een extra op wijzen.
Hoewel ik dergelijke apocalyptische beelden vaak wel vrij episch vind om (voor me) te zien. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Dolce Vita:

De eerste twee profetieën van Fatima zijn allemaal uitgekomen. (o.a beide wereldoorlogen).

Mah, ik zou dat stuk uit het boek van Lucia in 1942, dat Maria haar het begin van een oorlog had voorspeld, geen profetie willen noemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Robert Frans:

Tja, visioenen zijn altijd al vreemd en vaak moeilijk te omschrijven geweest. Ik bedoel, neem nu het uitgebreide visioen waar Ezechiël begint: wat ziet hij daar nu eigenlijk? Of het boek Openbaringen, dat één groot, soms bizar uitziend visioen is. Maar ook meer wetenschappelijke fenomenen als zwarte gaten zijn zeer moeilijk echt duidelijk te omschrijven, want wat zíjn het nou eigenlijk. En als een film als Interstellar dan zo'n zwart gat nauwkeurig weet uit te beelden, wat zíén we dan eigenlijk? Soms kunnen verschijningen of anderssoortige fenomenen heel moeilijk te omschrijven zijn, hoe goed je ook je best doet. Je hebt dan al volop specifieke achtergrondkennis nodig om te begrijpen wat je ziet, zoals bij dit zwarte gat. Net zoals je, om Ezechiël of Openbaringen (min of meer) te begrijpen, al veel kennis van de Schrift en het joodse en christelijke geloof uit die tijd moet hebben, evenals de omstandigheden waarin de christenen destijds leefden. Zonder die kennis blijft het een vreemd, schijnbaar nauwelijks kloppend verhaal. Nu weet ik niet wat Fatima precies gezien zou hebben, maar het lijkt erop dat ze met haar beste kunnen het heeft proberen te omschrijven. Het moet in elk geval diepe indruk op haar gemaakt hebben. Of het visioen echt is? Daar mag een ieder het zijne erover denken, daar dergelijke private visioenen geen deel uitmaken van de Openbaring. Sommige vooral traditionalistische gelovigen geloven er van harte in, anderen nemen het ter kennisgeving aan, weer andere gelovigen vinden het volstrekte onzin. Zelf behoor ik tot de tweede groep. Ik bedoel, ons bekeren, boete doen voor onze zonden en ons voorbereiden op Jezus' komst moeten we toch wel, met of zonder visioenen die daar nog een extra op wijzen.Hoewel ik dergelijke apocalyptische beelden vaak wel vrij episch vind om (voor me) te zien. ;)

Zie je dat allemaal in die cartoon? Vind ik bijzonder, ben je in die kloof gaan kijken misschien? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Zie je dat allemaal in die cartoon? Vind ik bijzonder, ben je in die kloof gaan kijken misschien? :)

Op zich is verlatingsangst, zoals bij 12 misschien de reden waarom we apocalyptische voorstellingen hebben.

dat is angst voor vrijheid toch exact?

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel2:

Op zich is verlatingsangst, zoals bij 12 misschien de reden waarom we apocalyptische voorstellingen hebben. dat is angst voor vrijheid toch exact?

Van zwarte gaten ken ik weinig tot niets, doch interessant om eens gelezen te hebben. Ik weet inmiddels wel dat je ze zowat overal kan vinden maar dan krijgen ze een andere naam, zoals begrotingstekorten. De relatie tussen het ene en het andere is nog interessanter, maar dat is, zoals meermaals gebleken, als spreken tot de leegte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Robert Frans:

Nu weet ik niet wat Fatima precies gezien zou hebben, maar het lijkt erop dat ze met haar beste kunnen het heeft proberen te omschrijven. Het moet in elk geval diepe indruk op haar gemaakt hebben.

Fatima is de naam van het stadje. Het kind dat de visioenen had heette Lucia.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lucia_dos_Santos

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Robert Frans:

Nu weet ik niet wat Fatima precies gezien zou hebben, maar het lijkt erop dat ze met haar beste kunnen het heeft proberen te omschrijven. Het moet in elk geval diepe indruk op haar gemaakt hebben.

Fatima was het plaatsje waar het gebeurde. Lucia heet het meisje....... dat heb ik nog wel op mijn (niet katholieke) school gehad vroeger.
Het valt te betwijfelen of ze het met haar beste wil heeft willen omschrijven. Schrijven heeft ze trouwens pas jaren later geleerd, en de ervaringen van Fatima is ze pas vanaf 1935 of 36 op gaan schrijven. 
Dat het diepe indruk heeft gemaakt is logisch. Als meisje van 10 door een menigte van 100.000 mensen op de schouders worden genomen is niet niks. Je zou er zomaar eens van buiten je schoenen kunnen gaan lopen.  

 

Aanvulling. Oeps, Bastiaan was me voor.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Zie je dat allemaal in die cartoon? Vind ik bijzonder, ben je in die kloof gaan kijken misschien? :)

?

tumblr_ncw24eXrB71rfq2zlo1_1280.jpg

6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Oeps, Bastiaan was me voor.

???

7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als meisje van 10 door een menigte van 100.000 mensen op de schouders worden genomen is niet niks. Je zou er zomaar eens van buiten je schoenen kunnen gaan lopen.  

Of achteraf zaken erbij fantaseren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid