Spring naar bijdragen

Tussen waan en mysterie, de schuldenberg.


Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei Noel2:

Wat moeten we doen met criminele schuld?

Wat is criminele schuld?

Op 26-9-2019 om 14:51 zei Noel2:

was ik het echt die drie keer negatief deed. "niet" "zonder" "veel protest"? Dat had ook "met veel protest" kunnen zijn. Ik zou het begrijpen als we alle schulden zouden opheffen of nietig verklaren. Het is inderdaad slechts een kwestie van een denkdaad om zoiets te doen. Voor sommigen best lastig, omdat ze een schuld van een ander als bezit zien, en je hen dan dus bezit ontneemt, met de daarbij behorende zekerheid of gevoel van zekerheid. Het gevoel van zekerheid dat schulden niet bestaan, zal misschien wel voldoende zijn om de praktijk van schuld van een ander als bezit hebben ( als zekerheid ) te voorkomen. Dit geldt dan ook voor misdaden, die dan ook geen schuld zijn. Je wilt de orde handhaven, maar moet leren van een andere orde uit te gaan.

Ooit vertelde iemand me dat ik naar de bank kon stappen voor een lening, ik vond dit een super idee omdat ik zo de toekomst naar het heden kon halen. Anders gezegd, ik kon nu al kopen wat ik wou en hier pas achteraf voor sparen, de enige meerkost was de huur van dat geld en wat men de inflatievergoeding noemt. Het is het begin van een verhaal, het kind met het badwater weggooien heeft weinig zin maar zo af en toe even diepgaander reflecteren misschien wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 800
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat is het antwoord, begin aan de basis en zie dan naar de verstrengeling en neveneffecten die hierop volgen, daarbinnen ga jij op zoek naar allerhande complotten en schuldigen. En wie aan de basis ie

Metacognitie betekent letterlijk ‘denken over denken’, heel misschien is dat de reden wel waarom werkloosheid een bedreiging vormt voor de wijze hoe onze samenleving georganiseerd is? Ja, het vergt ev

Volgens het pragmatische waarheidsconcept is iets pas ‘waar’ als het ook samenhangt met onze belangen, het overige is ‘onwaar’. En omdat mensen verschillende belangen nastreven kunnen we logischerwijs

Op 28-9-2019 om 11:17 zei TTC:

Wat is criminele schuld?

Ooit vertelde iemand me dat ik naar de bank kon stappen voor een lening, ik vond dit een super idee omdat ik zo de toekomst naar het heden kon halen. Anders gezegd, ik kon nu al kopen wat ik wou en hier pas achteraf voor sparen, de enige meerkost was de huur van dat geld en wat men de inflatievergoeding noemt. Het is het begin van een verhaal, het kind met het badwater weggooien heeft weinig zin maar zo af en toe even diepgaander reflecteren misschien wel.

Criminele schuld is een aandeel in moord, verkrachting, diefstal, verstoring van de orde.

Dat systemen zo pervers zijn dat je onwillekeurig schuld krijgt is inderdaad een dingetje, uit wanhoop worden oplossingen geboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-9-2019 om 21:29 zei Noel2:

Criminele schuld is een aandeel in moord, verkrachting, diefstal, verstoring van de orde.Dat systemen zo pervers zijn dat je onwillekeurig schuld krijgt is inderdaad een dingetje, uit wanhoop worden oplossingen geboren.

Er zijn economische paradoxen die stellen dat zoiets goed is voor de economie, weliswaar bekeken vanuit een paradigma dat economische basisbeginselen overboord heeft gekieperd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Er zijn economische paradoxen die stellen dat zoiets goed is voor de economie, weliswaar bekeken vanuit een paradigma dat economische basisbeginselen overboord heeft gekieperd.

Mijn vertrouwen is minimaal, maar als ik aan oplossingen denk, dan toch aan apartheid. De vrede hier, de oorlog daar. Voor wie vrede waard is en wie oorlog waard is. Het meritocratische beginsel dat verweven zit in de wetenschappelijke benadering, mocht je zo idioot zijn iemand een vast karakter toe te dichten zodat de bestemming duidelijk bepaald kan worden, hemel of hel.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Noel2:

Mijn vertrouwen is minimaal, maar als ik aan oplossingen denk, dan toch aan apartheid. De vrede hier, de oorlog daar. Voor wie vrede waard is en wie oorlog waard is. Het meritocratische beginsel dat verweven zit in de wetenschappelijke benadering, mocht je zo idioot zijn iemand een vast karakter toe te dichten zodat de bestemming duidelijk bepaald kan worden, hemel of hel.

Het panarchisme is dat, zo kan ieder het zijne kiezen zonder de anderen te storen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Noel2:

De burger kiest zijn eigen overheid...nee ik denk dat het nu is dat de overheid zijn eigen burgers kiest. Er wordt een model gehanteerd.

Dat lijkt zo, veronderstellend dat beperkte rationaliteit niet bestaat, niet alle opties worden als keuze aangeboden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei TTC:

Dat lijkt zo, veronderstellend dat beperkte rationaliteit niet bestaat, niet alle opties worden als keuze aangeboden.

Idd, de Open VLD was hier een grote verliezer, maar ze krijgen de minister van inburgering. Degene die Molenbeek ging opkuisen, maar niets deed, werd premier. Pffff nooit zal er iets veranderen. De lafheid en islampleasers regeren. 

Zijn wij in Vlaanderen opnieuw gejost...

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Idd, de Open VLD was hier een grote verliezer, maar ze krijgen de minister van inburgering. Degene die Molenbeek ging opkuisen, maar niets deed, werd premier. Pffff nooit zal er iets veranderen. De lafheid en islampleasers regeren. Zijn wij in Vlaanderen opnieuw gejost...

Het wordt anders wanneer die beperkte rationaliteit opgeheven wordt, daar zijn we nu mee bezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het wordt anders wanneer die beperkte rationaliteit opgeheven wordt, daar zijn we nu mee bezig.

De wereld verkeert in massa hypnose. Je kan daar wel wat invloed op uitoefenen, een uur/dag/week/maand later zijn ze/ik weer gegrepen door “de realiteit” die niet in ons voordeel functioneert.

Toch moeilijk er naast te kijken?

Ik denk dat wanneer we er rationeel zouden naar kijken, we geen meter meer kunnen opschuiven en verstijven omdat de ernst van de situatie dan pas echt doordringt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Fundamenteel:

De wereld verkeert in massa hypnose. Je kan daar wel wat invloed op uitoefenen, een uur/dag/week/maand later zijn ze/ik weer gegrepen door “de realiteit” die niet in ons voordeel functioneert. Toch moeilijk er naast te kijken? Ik denk dat wanneer we er rationeel zouden naar kijken, we geen meter meer kunnen opschuiven en verstijven omdat de ernst van de situatie dan pas echt doordringt.

Het doorbreken of verruimen van beperkte- en/of begrensde rationaliteit mag dan wel een nobel doel dienen, in praktijk kan het echter ook tot de omgekeerde effectiviteit leiden. Daarom dat een goede voorbereiding zowat het halve werk is om een en ander fluweelzacht te laten verlopen, educatie in zogeheten herstelacademies kan daarbij aanzienlijk helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Het doorbreken of verruimen van beperkte- en/of begrensde rationaliteit mag dan wel een nobel doel dienen, in praktijk kan het echter ook tot de omgekeerde effectiviteit leiden. Daarom dat een goede voorbereiding zowat het halve werk is om een en ander fluweelzacht te laten verlopen, educatie in zogeheten herstelacademies kan daarbij aanzienlijk helpen.

Wat bedoel je met een herstelacademie? Bestaan die überhaupt wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Toch wel, kijk eens in je hoofd, je kan je ook laten inspireren.

Dus je bedoelt dat we het zelf moeten doen? Zonder de inspiratie uit de bijbel was ik rock bottom. De externe wereld wou me daar van weg leiden. Eigenlijk ervoer ik zeer vroeg dat ik “anders” was. De enige uitweg was mijn rug toekeren naar deze wereld. 

Mijn geest verruimt zich regelmatig waardoor er schakels gemaakt worden die ik nooit voor mogelijk nam. Dan kom ik terug naar de “rationaliteit” en ervaar ik sterk dat het net datgene is wat me ziek maakt.

Was het Carl Jung die dat zei? “Voor je uzelf laat diagnosticeren, wees er eerst zeker van dat je niet omringd bent door volslagen idioten.” En is dat nu net niet het probleem in ons Europa? We proberen iets tot werking te brengen wat decennia geleden reeds faalde. Zolang dat niet erkend wordt kunnen we nog lang dweilen met de kraan open, maar beter zal het niet worden. Zie hoe de grootste idioten (veelal zatlappen) het lot van onze naties verzegelen zodat zij vanuit hun ivoren toeren kunnen blijven roepen. 

Ik stel voor dat we die ivoren toren gelijkstellen aan onze gelijkvloers en ze mee ondertrekken opdat ze weten wat ons aangedaan is. Geweldloos weliswaar, maar zodra we als democratie samenkomen, wie is dan de agressor? Neem Frankrijk zo als voorbeeld. Ongeziene police burtality tegen de democratie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dus je bedoelt dat we het zelf moeten doen? Zonder de inspiratie uit de bijbel was ik rock bottom. De externe wereld wou me daar van weg leiden. Eigenlijk ervoer ik zeer vroeg dat ik “anders” was. De enige uitweg was mijn rug toekeren naar deze wereld. Mijn geest verruimt zich regelmatig waardoor er schakels gemaakt worden die ik nooit voor mogelijk nam. Dan kom ik terug naar de “rationaliteit” en ervaar ik sterk dat het net datgene is wat me ziek maakt. Was het Carl Jung die dat zei? “Voor je uzelf laat diagnosticeren, wees er eerst zeker van dat je niet omringd bent door volslagen idioten.” En is dat nu net niet het probleem in ons Europa? We proberen iets tot werking te brengen wat decennia geleden reeds faalde. Zolang dat niet erkend wordt kunnen we nog lang dweilen met de kraan open, maar beter zal het niet worden. Zie hoe de grootste idioten (veelal zatlappen) het lot van onze naties verzegelen zodat zij vanuit hun ivoren toeren kunnen blijven roepen. Ik stel voor dat we die ivoren toren gelijkstellen aan onze gelijkvloers en ze mee ondertrekken opdat ze weten wat ons aangedaan is. Geweldloos weliswaar, maar zodra we als democratie samenkomen, wie is dan de agressor? Neem Frankrijk zo als voorbeeld. Ongeziene police burtality tegen de democratie.

Je zou al moeten weten wie je zelf bent, anders weet je niet wie er zichzelf kan bedriegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Je zou al moeten weten wie je zelf bent, anders weet je niet wie er zichzelf kan bedriegen.

Ik weet heel goed wat ik ben en niet ben. Daarvoor spuwt deze wereld me uit. Ik verheug de ondergang, er is geen verlossing te vinden op wat de mens tewerkgesteld heeft. Enkel God. 

Ik adem Hem nu, ik eet hem en ik poog deze zo goed mogelijk te volgen. Ik eet niet eens brood meer, tenzij kiembrood.

Jehovah-mekadesh 

Zelfs geen elektronische sigaret meer, puur lucht.

bewerkt door Fundamenteel
Hem
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ik weet heel goed wat ik ben en niet ben. Daarvoor spuwt deze wereld me uit. Ik verheug de ondergang, er is geen verlossing te vinden op wat de mens tewerkgesteld heeft. Enkel God. Ik adem hem nu, ik eet hem en ik poog deze zo goed mogelijk te volgen. Ik eet niet eens brood meer, tenzij kiembrood. Jehovah-mekadesh. Zelfs geen elektronische sigaret meer, puur lucht.

En wie ben je dan niet en wel tegelijkertijd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

En wie ben je dan niet en wel tegelijkertijd?

Ik ben geen pop die derden naar eigen goeddunken kunnen kneden. Ik ben een gewild kind van God en volg Zijn hand waartoe ze me begeleidt. God spreekt duidelijke taal. Weet je nog die uitslag waarmee ik al jaren worstelde? Sedert kort verdwijnt die.

Er zijn nog wat gebruikerssporen, maar dat schaaft zich al gaande wel bij. Nu ook zo’n 2 dagen social media af, dat was het belangrijkste keerpunt. Maar vooral het stoppen met roken, vlees en productiefood die vol E producten en ander gif is. Nu nog een weg vinden om die genetisch gemodificeerde groenten en fruit te omzeilen.

Ik kan het beestensysteem nooit verslagen zolang ik er gebruik van maak, en zal het uiteindelijk enkel op persoonlijk gebied kunnen verslaan. 

bewerkt door Fundamenteel
Geen oren maar sporen :D
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik weet heel goed wat ik ben en niet ben. Daarvoor spuwt deze wereld me uit. Ik verheug de ondergang, er is geen verlossing te vinden op wat de mens tewerkgesteld heeft. Enkel God. Ik adem Hem nu, ik eet hem en ik poog deze zo goed mogelijk te volgen. Ik eet niet eens brood meer, tenzij kiembrood. Jehovah-mekadesh. Zelfs geen elektronische sigaret meer, puur lucht.

Het is een ethische upgrade, niet ondergang. Maar goed, als je altijd negatief denkt, dan denk je op die manier.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik ben geen pop die derden naar eigen goeddunken kunnen kneden. Ik ben een gewild kind van God en volg Zijn hand waartoe ze me begeleidt. God spreekt duidelijke taal. Weet je nog die uitslag waarmee ik al jaren worstelde? Sedert kort verdwijnt die. Er zijn nog wat gebruikerssporen, maar dat schaaft zich al gaande wel bij. Nu ook zo’n 2 dagen social media af, dat was het belangrijkste keerpunt. Maar vooral het stoppen met roken, vlees en productiefood die vol E producten en ander gif is. Nu nog een weg vinden om die genetisch gemodificeerde groenten en fruit te omzeilen. Ik kan het beestensysteem nooit verslagen zolang ik er gebruik van maak, en zal het uiteindelijk enkel op persoonlijk gebied kunnen verslaan. 

En van de sociale alternatieven zeg je dat ze van de antichrist komen, vanwaar die verwarring toch altijd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Het is een ethische upgrade, niet ondergang. Maar goed, als je altijd negatief denkt, dan denk je op die manier.

En van de sociale alternatieven zeg je dat ze van de antichrist komen, vanwaar die verwarring toch altijd?

Is geen verwarring. Of je nu een auto of een fiets uit kak boetseert, kak is kak. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Fundamenteel:

Is geen verwarring. Of je nu een auto of een fiets uit kak boetseert, kak is kak. 

Volgens oudere geschriften komen openbaringen als ware vanachter een gordijn, volgens nieuwere geschriften kunnen ze ook gewoon op je scherm verschijnen wat nagenoeg op hetzelfde lijkt. En voor de handleiding hoe informatie ontvangen wordt en zich kan nestelen in de hersenen, kunnen we terecht bij de GGZ. Het zit allemaal goed in elkaar, en zaadjes kunnen pas groeien als ze ook liefdevolle aandacht krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei TTC:

Volgens oudere geschriften komen openbaringen als ware vanachter een gordijn, volgens nieuwere geschriften kunnen ze ook gewoon op je scherm verschijnen wat nagenoeg op hetzelfde lijkt. En voor de handleiding hoe informatie ontvangen wordt en zich kan nestelen in de hersenen, kunnen we terecht bij de GGZ. Het zit allemaal goed in elkaar, en zaadjes kunnen pas groeien als ze ook liefdevolle aandacht krijgen.

Volgens oude geschriften leefden wij in een paradijs waar ze geen sociale stelsels nodig hadden en komt dat paradijs terug.

Laat staan dat we een ggz nodig hadden. Genees door geloof, niet door een derde. En vergaart geen schatten op aarde, maar verrijk uw geest. Dat groeit allemaal gratis. Maar ze zetten onze aarde vol met fabrieken en andere vervuilende gebouwen die nooit in uw,voordeel zullen werken. Integendeel, die addergebroeden pogen u te vormen naar hun evenbeeld wat regelrechte slavernij is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Volgens oude geschriften leefden wij in een paradijs waar ze geen sociale stelsels nodig hadden en komt dat paradijs terug. Laat staan dat we een ggz nodig hadden. Genees door geloof, niet door een derde. En vergaart geen schatten op aarde, maar verrijk uw geest. Dat groeit allemaal gratis. Maar ze zetten onze aarde vol met fabrieken en andere vervuilende gebouwen die nooit in uw,voordeel zullen werken. Integendeel, die addergebroeden pogen u te vormen naar hun evenbeeld wat regelrechte slavernij is.

Men heeft er zelfs prentjes van gemaakt.

oAsswhe.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-9-2019 om 10:45 zei Fundamenteel:

Maar geld vertegenwoordigt toch waarde? Het gewicht aan goud en de karaten bepalen diens waarde. 

Het is een heikele kwestie, in een samenleving die lijdt aan een collectieve blinde vlek is het voor een minderheid quasi onmogelijk om dat ook aan te tonen, niet dat het niet mogelijk is maar omdat het niet gezien wordt door nu net die blinde vlek. Zo hebben we weinig aan logica, ondanks het op zich wel logisch is. We houden het dan liever bij een mysterie dat voor iedereen zichtbaar is, als we maar zouden willen. Sorry, raadselachtig is het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid