Spring naar bijdragen

ongelovigen en kwade geesten


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet mijn optiek. Ik geef alleen maar weer zoals het in de Bijbel staat...
 

En wie schiep die wereld volgens jou ... ? 

Ja...? En ... ? Ik zie geen verschil tussen scheppen of tot stand brengen. In ieder geval: welke vertaling je ook pakt, wat @sara erm schrijft is daarmee tegenstrijdig: 

 

Leuk verzonnen.

ik bedoelde niet dat het kwaad niet van God afkomstig is, want het klopt inderdaad dat alles van God komt, het goede en het kwade. Hij heeft immers alles geschapen en staat boven alles. ik bedoelde hiermee dat ik denk dat alle kwade dingen worden veroorzaakt door kwade machten, maar natuurlijk staat God boven alles en bepaalt hij alles wat er gebeurt, ook de kwade dingen laat hij toe, want er gebeurt niks zonder dat God het wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 297
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Degene die deze ascese op zich namen leefden met name in de tijd wanneer het christendom algemeen aanvaard werd als staatsreligie (Romeinse en Oost-Romeinse Rijk vanaf 4de eeuw) en iedereen hoorde een

Als je met het laatste doelt op het monastieke leven, sta me dan toe je mee te geven dat men daarbinnen nu juist nadrukkelijk níét op zichzelf gefocust is, maar uitsluitend en alleen op Christus. In

Ergens in de brieven van Paulus schrijft hij dat hij kort na zijn bekering naar Arabië ging. Wat deed hij daar dat schrijft hij niet. Maar er bestaat het vermoeden dat hij daar ook als asceet leefde o

3 uur geleden zei Aristarkos:

Dat is geweldig nieuws, God is de bron van het kwaad, en wat kunnen wij tegen God doen? Niks, dus hebben we ook geen genade nodig, noch het kruis, want God is de bron zeg jij. Onzin dus.

Aristarkos

 

2 uur geleden zei Aristarkos:

Het is niet mijn bedoeling mensen te verleiden te geloven dat het kwade niet uit God is — God schept nooit iets negatiefs —, ik zeg je ronduit dat God te rein is van ogen om het kwade te zien en dit zeker nooit zelf zal scheppen.

Aristarkos

 

7 uur geleden zei Aristarkos:

Dus in jouw optiek schept God het kwaad en straft ons de arme mens daar dan voor? Onzin en in tegenspraak met 1 Joh. 2:16:

« Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld »

Dus niet door God geschapen, de juiste vertaling van Jes. 45:7 is dan ook « ... Ik maak den vrede en breng het kwaad tot stand », God schept geen negatieve dingen, de ongehoorzaamheid aan hem brengt dit tot stand.

Aristarkos

Nog maar eens naar voren gehaald, want zelfs sommige christenen trappen in de verhaaltjes van de tegenstrever die de oogjes van christenen graag weer dicht wil doen. God schept het kwaad niet. Ongehoorzaamheid aan God brengt het tot stand.

AMEN!

(Extra accentueringen in het geciteerde door mij aangebracht).

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dolce Vita:

(...) De juiste vertaling van Jes. 45:7 is dan ook « ... Ik maak den vrede en breng het kwaad tot stand », God schept geen negatieve dingen, de ongehoorzaamheid aan hem brengt dit tot stand.

Nog maar eens naar voren gehaald, want zelfs sommige christenen trappen in de verhaaltjes van de tegenstrever die de oogjes van christenen graag weer dicht wil doen. God schept het kwaad niet. Ongehoorzaamheid aan God brengt het tot stand.

Je herhaalt en accentueert argumentloos ''De juiste vertaling van Jes. 45:7 is dan ook «Ik maak den vrede en breng het kwaad tot stand» (...)'' zonder er inhoudelijk op in te gaan.

Verklaar dan Jesaja 45:7, waar het werkwoord בָּרָא gebruikt wordt bij zowel het scheppen van de duisternis als van het kwade/het onheil, terwijl bij het aanmaken van het licht en de vrede Jesaja 45:7 daarentegen werkwoorden gebruikt die niet op scheppen ex-nihilo slaan: ''Ik vorm (יוצר) het licht, en schep (בורא) de duisternis; Ik maak (עשה) de vrede en schep (בורא) het kwaad. Je boodschap verkondigt notabene precies het tegengestelde van hetgeen de tekst letterlijk zegt.

bewerkt door Chaim
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thinkfree:

Dit geschrevene bevat de gevallen staat, want dit vers impliceert vrede en oorlog, God staat boven die dingen niets gebeurt er zonder zijn toestemming. 

Dan is bij volgens jouw redenering dus ook verantwoordelijk voor alle kwade dingen!

1 uur geleden zei sara erm:

ik bedoelde niet dat het kwaad niet van God afkomstig is, want het klopt inderdaad dat alles van God komt, het goede en het kwade. Hij heeft immers alles geschapen en staat boven alles. ik bedoelde hiermee dat ik denk dat alle kwade dingen worden veroorzaakt door kwade machten, maar natuurlijk staat God boven alles en bepaalt hij alles wat er gebeurt, ook de kwade dingen laat hij toe, want er gebeurt niks zonder dat God het wil.

 Dan geldt voor jouw redenatie hetzelfde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:
3 uur geleden zei Thinkfree:

Dit geschrevene bevat de gevallen staat, want dit vers impliceert vrede en oorlog, God staat boven die dingen niets gebeurt er zonder zijn toestemming. 

Dan is bij volgens jouw redenering dus ook verantwoordelijk voor alle kwade dingen!

God gebruikt het kwaad, die de schepping zelf veroorzaakt heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Chaim:

God heeft het kwaad/onheil geschapen ex nihilo (בָּרָא) en niet samengesteld uit bestaande onderdelen. Het werkwoord dat wordt gebruikt zegt alles: בורא רע.

Daar kan ik me in vinden in de manier van alles  de schepping komt van de schepper, echter werd de verantwoording tussen goed en kwaad bij de schepping (engelen, mens) gelegd.

God schiep het concept goed en kwaad echter is hij niet de oorzaak van de gevallen staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Thinkfree:

Daar kan ik me in vinden in de manier van alles  de schepping komt van de schepper, echter werd de verantwoording tussen goed en kwaad bij de schepping (engelen, mens) gelegd.

Correct. God schiep het kwaad en de mens is verantwoordelijk voor de keuze tussen goed & kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God schiep geen kwaad. Het kwaad is een zelfstandige entiteit en deze zal een noodlottig einde kennen. De mensen die deze zelfstandige entiteit blijven volgen idem dito.  De duivel, de tegenstrever, is een mensenmoorder vanaf den beginne en God heeft de mensen lief vanaf den beginne.

Onze Heer Jezus zegt tegen Joodse schriftgeleerden:

Johannes 8,44

Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder vanaf den beginne en staat niet de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.

 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dolce Vita:

God schiep geen kwaad. Het kwaad is een zelfstandige entiteit en deze zal een noodlottig einde kennen. De mensen die deze zelfstandige entiteit blijven volgen idem dito.  De duivel, de tegenstrever, is een mensenmoorder vanaf den beginne en God heeft de mensen lief vanaf den beginne.

Onze Heer Jezus zegt:

Johannes 8,44

Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder vanaf den beginne en staat niet de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.

 

Dolce ik ben het eens met jouw, echter zou het concept goed en kwaad zonder zijn wil niet kunnen bestaan, 

Beter gezegd God schiep alles zeer goed echter komt de mogelijkheid tegen hem te kiezen ook van God af. Dat noemt men vrije keuze het concept: goed of kwaad komt van God.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Dolce Vita:

God schiep geen kwaad.

Je herhaalt telkens argumentloos zonder er inhoudelijk op in te gaan.

Nogmaals, verklaar dan Jesaja 45:7, waar het werkwoord בָּרָא gebruikt wordt bij zowel het scheppen van de duisternis als van het kwade/het onheil, terwijl bij het aanmaken van het licht en de vrede Jesaja 45:7 daarentegen werkwoorden gebruikt die niet op scheppen ex-nihilo slaan: ''Ik vorm (יוצר) het licht, en schep (בורא) de duisternis; Ik maak (עשה) de vrede en schep (בורא) het kwaad. Je boodschap verkondigt notabene precies het tegengestelde van hetgeen de tekst letterlijk zegt.

bewerkt door Chaim
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Thinkfree:

Dolce ik ben het eens met jouw, echter zou het concept goed en kwaad zonder zijn wil niet kunnen bestaan, 

Dat weten wij niet Thinkfree. Het "concept" van goed en kwaad is pas met de val in onze wereld gekomen.  Bovendien doet het er niet toe. Het kwaad is een zelfstandige entiteit.  Onze Heer Jezus is daar zeer duidelijk in. En het is niet aan ons om zijn lot te veranderen. En ook daar is Onze Heer Jezus Christus en de Bijbel heel duidelijk in.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dolce Vita:

Dat weten wij niet Thinkfree. Het concept van goed en kwaad is pas met de val in de wereld gekomen.  Bovendien doet het er niet toe. Het kwaad is een zelfstandige entiteit.  Onze Heer Jezus is daar zeer duidelijk in. En het is niet aan ons om zijn lot te veranderen. En ook daar is Onze Heer Jezus en de Bijbel heel duidelijk in.

Nee het concept bestond voor de val al, want immers anders kon men niet tegen het 'goed' kiezen, die vrijheid werd al geleefd. Ook nodig voor het ingrediënt (liefde)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Thinkfree:

Nee het concept bestond voor de val al, want immers anders kon men niet tegen het 'goed' kiezen, die vrijheid werd al geleefd. Ook nodig voor het ingrediënt (liefde)

Ik heb het niet over het slangverhaal maar over de val van Satan uit de hemel. Waarvan Jezus tegen de joodse schriftgeleerden zegt "gij hebt de duivel als vader, de mensenmoorder vanaf den beginne".

Hij is de tegenstander van God, niet van de mens.  Pas wanneer de mens God naderen wil, wordt hij de tegenstander van de mens. Daarom zijn christelijke fora zo in trek bij antitheïsten die de hele dag niets anders doen dan tegen het christendom strijden.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Dolce Vita:

Het "concept" van goed en kwaad is pas met de val in onze wereld gekomen.

Hoe kon de boom van kennis van goed & kwaad hebben bestaan indien goed & niet voorafgaand bestonden? Hoe kon er reeds kennis van goed & kwaad bestaan zonder het bestaan van goed & kwaad?

Ga eens in op het issue dat je steeds ontwijkt: verklaar Jesaja 45:7, waar het werkwoord בָּרָא gebruikt wordt bij zowel het scheppen van de duisternis als van het kwade/het onheil, terwijl bij het aanmaken van het licht en de vrede Jesaja 45:7 daarentegen werkwoorden gebruikt die niet op scheppen ex-nihilo slaan: ''Ik vorm (יוצר) het licht, en schep (בורא) de duisternis; Ik maak (עשה) de vrede en schep (בורא) het kwaad. Als gezegd, je boodschap verkondigt precies het tegengestelde van hetgeen de tekst letterlijk zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

De duivel eist het kwaad op inderdaad en wil die praktiseren, God laat het toe... echter staat hij nog steeds boven het kwaad en gebruikt due ten goede.

Inderdaad. Mee eens. Heel correct gezegd. God laat het nog even toe.  

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Dolce Vita:

Daarom zijn christelijke fora zo in trek bij antitheïsten die de hele dag niets anders doen dan tegen het christendom strijden.

Ik vindt dat helemaal niet erg, het dwingt mij te onderzoeken en leer veel bij ten goede... mijn geloof wordt zeer versterkt hierin, God alle eer.?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Chaim:

Ik vermoed dat Jezus dit verhaal uit de Joodse traditie heeft, want Talmoedische exegese lost eveneens het dilemma van de thuisblijvende zoon op.

Wellicht kun je de uitleg van Tim Keller waarderen, voor zover je hem nog niet kende.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Chaim:
4 uur geleden zei Dolce Vita:

God schiep geen kwaad.

Je herhaalt telkens argumentloos zonder er inhoudelijk op in te gaan.

Nogmaals, verklaar dan Jesaja 45:7, waar het werkwoord בָּרָא gebruikt wordt bij zowel het scheppen van de duisternis als van het kwade/het onheil, terwijl bij het aanmaken van het licht en de vrede Jesaja 45:7 daarentegen werkwoorden gebruikt die niet op scheppen ex-nihilo slaan: ''Ik vorm (יוצר) het licht, en schep (בורא) de duisternis; Ik maak (עשה) de vrede en schep (בורא) het kwaad. Je boodschap verkondigt notabene precies het tegengestelde van hetgeen de tekst letterlijk zegt.

@Dolce Vita wat voor waarde heeft het Bijbelboek Jesaja voor jou?

https://biblehub.com/kjvs/isaiah/45.htm toont de King James Version (min of meer de Engelse Statenvertaling) met Strong-coderingen. Deze zijn genoemd naar James Strong en hij heeft daar heel veel moeite in gestoken. Zie evt https://en.wikipedia.org/wiki/James_Strong_(theologian).

Elk woord is klikbaar en laat het oorspronkelijke Hebreeuwse woord zien.

Jesaja 45:

Citaat

7 I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the LORD do all these [things].

Als je op die website op 'create' klikt kom je uit bij https://biblehub.com/hebrew/1254.htm.

H1254 staat voor de Strong-codering Hebrew 1254 en dat is bara' :

Citaat

Strong's Concordance
bara': choose
Original Word: בָּרָא
Part of Speech: Verb
Transliteration: bara'
Phonetic Spelling: (baw-raw')
Definition: to shape, create

Als je op die website op 'evil' klikt kom je uit bij https://biblehub.com/hebrew/7451.htm

H7451 staat voor de Strong-codering Hebrew 7451 en dat is ra' :

Citaat

ra': adversity
Original Word: רַע
Part of Speech: Adjective; noun masculine; noun feminine
Transliteration: ra'
Phonetic Spelling: (rah)
Definition: bad, evil

Tenslotte: op https://biblehub.com/text/isaiah/45-7.htm staat het hele vers overzichtelijk in een kader met alle Hebreeuwse grondwoorden.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Bastiaan73:

Zo komt God er wel makkelijk vanaf. Je suggereert dat God niet alles ziet en dus beperkt is. Dat is in strijd met almacht en alwetendheid.

In jouw visie, God komt helemaal nergens makkelijk van af, tenzij je het kruis makkelijk wilt noemen. Juist de almacht en alwetendheid maken God niet de bron van het kwaad, het kwaad is uit het Schepsel, niet uit God.

Aristarkos

17 uur geleden zei Chaim:

 

Verklaar dan Jesaja 45:7, waar het werkwoord בָּרָא gebruikt wordt bij zowel het scheppen van de duisternis als van het kwade/het onheil, terwijl bij het aanmaken van het licht en de vrede Jesaja 45:7 daarentegen werkwoorden gebruikt die niet op scheppen ex-nihilo slaan: ''Ik vorm (יוצר) het licht, en schep (בורא) de duisternis; Ik maak (עשה) de vrede en schep (בורא) het kwaad. Je boodschap verkondigt notabene precies het tegengestelde als hetgeen de tekst letterlijk zegt.

Waarom moet ik dat voor jou verklaren? Je hebt je beslissing al genomen, God is het kwaad, Hij schept het moedwillig en heeft het dus nodig. Dat is onzin, God heeft niks nodig en zeker niet het kwaad dat uit het schepsel is, dat je anders geloofd is je eigen verantwoording.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Aristarkos:
18 uur geleden zei Bastiaan73:

Zo komt God er wel makkelijk vanaf. Je suggereert dat God niet alles ziet en dus beperkt is. Dat is in strijd met almacht en alwetendheid.

In jouw visie, God komt helemaal nergens makkelijk van af, tenzij je het kruis makkelijk wilt noemen. Juist de almacht en alwetendheid maken God niet de bron van het kwaad, het kwaad is uit het Schepsel, niet uit God.

Het was een reactie op

18 uur geleden zei Aristarkos:

Het is niet mijn bedoeling mensen te verleiden te geloven dat het kwade niet uit God is — God schept nooit iets negatiefs —, ik zeg je ronduit dat God te rein is van ogen om het kwade te zien en dit zeker nooit zelf zal scheppen.

Je citeerde ergens anders Habakuk 1:

Citaat

13 Gij zijt te rein van ogen, dan dat Gij het kwade zoudt zien, en de kwelling kunt Gij niet aanschouwen; waarom zoudt Gij aanschouwen die trouwelooslijk handelen? [Waarom] zoudt Gij zwijgen, als de goddeloze dien verslindt, die rechtvaardiger is dan hij?

In Habakuk 2 worden o.a. de volgende woorden aan God toegeschreven:

Citaat

8 Omdat gij vele heidenen beroofd hebt, zo zullen alle overgeblevene volken u beroven; om het bloed der mensen, en het geweld aan het land, de stad, en alle inwoners derzelve.
9 Wee dien, die met kwade gierigheid giert voor zijn huis, opdat hij in de hoogte zijn nest stelle, om bevrijd te zijn uit de hand des kwaads.
10 Gij hebt schaamte beraadslaagd voor uw huis; uitroeiende vele volken, zo hebt gij gezondigd [tegen] uw ziel.

Hier blijkt m.i. uit dat God wel degelijk het kwaad kan zien en dit zelfs uitgebreid beschrijft. Dit in reactie op jouw zin 'ik zeg je ronduit dat God te rein is van ogen om het kwade te zien'.

En in reactie op 'en dit zeker nooit zelf zal scheppen' nogmaals Jesaja 45:

Citaat

5 Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God; Ik zal u gorden, hoewel gij Mij niet kent.
6 Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.
7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

Overigens hing God niet aan het kruis, Jezus hing aan het kruis en werd door God verlaten.

De kruiswoorden volgens Marcus 15:

Citaat

34 En op het negende uur riep Jezus met luider stem: Eloi, Eloi, lama sabachtani, hetgeen betekent: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?

 

37 minuten geleden zei Fundamenteel:

Spreekt “evil” eens andersom uit. Taal is een zwerende magie die ons onder invloed van den boze brengt.

Jaja... Zwerende of bezwerende? ? 

Hoe vind je deze?

33620d13e7fe0da781815ed3755f26b2.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Bastiaan73:

Overigens hing God niet aan het kruis, Jezus hing aan het kruis en werd door God verlaten.

Het is verbijsterend dat de mens zoveel fouten in de Schrift vind, die Thomas is ook al een leugenaar:

Joh. 20:28 « En Thomas antwoordde en zeide tot Hem (Christus): Mijn Heere en mijn God! »

Jes. 45:7 heb ik al beantwoord.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:

Waarom moet ik dat voor jou verklaren?

Omdat je boodschap precies het tegengestelde verkondigt van hetgeen de tekst letterlijk zegt. Je zegt letterlijk dat de juiste vertaling van Jes. 45:7 zou zijn « ... Ik maak den vrede en breng het kwaad tot stand ». Dat is een volledig incorrecte vertaling. Ga eens in op het issue dat je steeds ontwijkt, in plaats van mensen te misleiden met je foutieve vertaling. In Jesaja 45:7 wordt het werkwoord בָּרָא gebruikt wordt bij zowel het scheppen van de duisternis als van het kwade/het onheil, terwijl bij het aanmaken van het licht en de vrede Jesaja 45:7 daarentegen werkwoorden gebruikt die niet op scheppen ex-nihilo slaan: ''Ik vorm (יוצר) het licht, en schep (בורא) de duisternis; Ik maak (עשה) de vrede en schep (בורא) het kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid