Spring naar bijdragen

Ordained priesthood


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Robert Frans:

Printen? Wat is dat nu voor een kerk? Zo'n verklaring wordt toch minimaal met de hand in het Latijn gekalligrafeerd op perkament, verzegeld in een fraaie envelop...
En als dat je teveel is, dan kan het ook gewoon mondeling worden verklaard in een uitgebreide, plechtige ceremonie in een prachtig aangeklede kerk of tempel. Het liefst gereciteerd natuurlijk, omgeven door wolken wierook.

Stelletje calvinisten hier... :N

Wat is uw probleem met Calvijn? 

3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee, dan zou je voor paal staan. Het bewijs trekken dat je bent opgelicht... proest....

Ik ben niet opgelicht. Ik ben nu een dienaar van God. De hand kussen mag. *reikt pols uit*

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Leuven, AD 2019   Dinsdag 17 september In verenigde vergadering bijeen gekomen: Het Bestuur van de Nationaal-Vlaamse Christelijke Kerk   Overwegende betreffende:

Voor zover ik weet is de term 'priester' voorbehouden aan de RKK. Gebaseerd op eerdere uitlatingen van jou over de RKK lijkt het me sterk dat je je daarbij aan zou willen sluiten. Bedoel je dit:

Alsof dat nu niet zo is..... Dat maakt niets uit, elke gelovige houdt zijn eigen gebruiken. Je gaat er van uit dat elke katholiek hetzelfde geloof heeft, maar dat is niet zo en dat weet ieder

49 minuten geleden zei Robert Frans:

Printen? Wat is dat nu voor een kerk? Zo'n verklaring wordt toch minimaal met de hand in het Latijn gekalligrafeerd op perkament, verzegeld in een fraaie envelop...
En als dat je teveel is, dan kan het ook gewoon mondeling worden verklaard in een uitgebreide, plechtige ceremonie in een prachtig aangeklede kerk of tempel. Het liefst gereciteerd natuurlijk, omgeven door wolken wierook.

Stelletje calvinisten hier... :N

Tegen meerprijs is alles mogelijk ?, maar gratis kan ook en dan is het kaal, dat klopt.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Robert Frans:

Nee, iedere gedoopte, katholieke man kan geroepen worden tot het priesterschap, ongeacht de leeftijd. Zolang je maar wel geestelijk en lichamelijk gezond genoeg bent om het ambt te vervullen.

Maar je mag niet getrouwd zijn? Of zijn ze daar al wat soepeler mee? Ik zou het zelf nog wel willen maar ben wel gehuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Willempie:

Maar je mag niet getrouwd zijn? Of zijn ze daar al wat soepeler mee? Ik zou het zelf nog wel willen maar ben wel gehuwd.

Nee, je mag inderdaad niet getrouwd zijn. Wel kun je dan permanent diaken worden, die ondermeer evenals een verkondigende functie heeft. Als diaken kun je echter niet hertrouwen als je vrouw overlijdt.

Je zegt dat je priester zou willen worden, wat mij verrast. Ik wist namelijk niet dat je katholiek was. Als dat echter niet zo is, dan zul je dat natuurlijk wel alsnog moeten worden, daar protestantse kerken over het algemeen dus geen priesters kennen en de katholieke Kerk hun geestelijken niet als diakens of priesters erkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Robert Frans:

Nee, je mag inderdaad niet getrouwd zijn. Wel kun je dan permanent diaken worden, die ondermeer evenals een verkondigende functie heeft. Als diaken kun je echter niet hertrouwen als je vrouw overlijdt.

Je zegt dat je priester zou willen worden, wat mij verrast. Ik wist namelijk niet dat je katholiek was. Als dat echter niet zo is, dan zul je dat natuurlijk wel alsnog moeten worden, daar protestantse kerken over het algemeen dus geen priesters kennen en de katholieke Kerk hun geestelijken niet als diakens of priesters erkennen.

Ik ben inderdaad niet katholiek. Nadat God mij gered heeft heb ik me laten dopen in een charismatische baptistenkerk in Zuid-Afrika. Ik ben echter nooit lid geworden van een denominatie. Maar ik erken wel, mede dankzij jou, dat de katholieke kerk hier in onze westerse wereld de oudste papieren heeft. Ik heb ook contact met veel katholieke geloofsgenoten. Ik ben heel bewust nooit lid geworden van een kerk, omdat ik de verdeeldheid verafschuw, maar indien ik dat wel zou doen zou het de katholieke kerk moeten zijn omdat die toch de moederkerk is.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Willempie:

Ik ben heel bewust nooit lid geworden van een kerk, omdat ik de verdeeldheid verafschuw, maar indien ik dat wel zou doen zou het de katholieke kerk moeten zijn omdat die toch de moederkerk is.  

Je bent van harte welkom. ;)

Sta me echter toe een misschien uitdagende vraag te stellen: als je de verdeeldheid verafschuwt, hoe denk je deze dan op te lossen door feitelijk een eenmanskerkje te vormen?
Want dat is eigenlijk dan wel wat je doet. Je zult immers ongetwijfeld dan je eigen geloof en eigen gebruiken ontwikkelen, los van de bestaande gemeenschappen der gelovigen. En als elke gelovige dat zou doen, dan krijg je miljarden eenmanskerkjes. Dat is nogal een verdeeldheid!
Kortweg gezegd: eerst had je de verschillende bestaande gemeenschappen, maar nu heb je de verschillende bestaande gemeenschappen plus jijzelf. Méér verdeeldheid dus. Terwijl als je je weer aansluit bij een bestaande gemeenschap, je weer enkel die verschillende bestaande gemeenschappen overhoudt. Mínder verdeeldheid dus.

Is het dan misschien toch niet beter om niet zo op jezelf te blijven, maar naar een al bestaande kerk te gaan?
De katholieke Kerk is natuurlijk warm aanbevolen als je katholiek gelooft, maar er zijn anders verschillende betrouwbare en stabiele protestantse kerkgemeenschappen met een zich goed ontwikkelende geloofstraditie waar je terecht kunt.
En ik geloof zelf ook dat je je beter kunt aansluiten bij een niet zo'n uitmuntende kerkgemeenschap, dan bij geen enkele kerkgemeenschap.
Nee, je lost er niet de verdeeldheid mee op, maar je verminderd haar wel weer met één zeker niet onbelangrijk persoon. ;)

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Robert Frans:

Je zult immers ongetwijfeld dan je eigen geloof en eigen gebruiken ontwikkelen, los van de bestaande gemeenschappen der gelovigen. En als elke gelovige dat zou doen, dan krijg je miljarden eenmanskerkjes. Dat is nogal een verdeeldheid!

Alsof dat nu niet zo is.....

9 uur geleden zei Robert Frans:

Is het dan misschien toch niet beter om niet zo op jezelf te blijven, maar naar een al bestaande kerk te gaan?

Dat maakt niets uit, elke gelovige houdt zijn eigen gebruiken.
Je gaat er van uit dat elke katholiek hetzelfde geloof heeft, maar dat is niet zo en dat weet iedereen. 

9 uur geleden zei Robert Frans:

En ik geloof zelf ook dat je je beter kunt aansluiten bij een niet zo'n uitmuntende kerkgemeenschap, dan bij geen enkele kerkgemeenschap.
Nee, je lost er niet de verdeeldheid mee op, maar je verminderd haar wel weer met één zeker niet onbelangrijk persoon.

Feitelijk verandert er niets. Behalve dat Willempie lidmaatschapsgeld moet gaan betalen, waarmee dan weer de schadevergoedingen worden betaald die de RK-kerk steeds maar weer moet afdragen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Willempie:

Ik ben inderdaad niet katholiek. Nadat God mij gered heeft heb ik me laten dopen in een charismatische baptistenkerk in Zuid-Afrika. Ik ben echter nooit lid geworden van een denominatie. Maar ik erken wel, mede dankzij jou, dat de katholieke kerk hier in onze westerse wereld de oudste papieren heeft. Ik heb ook contact met veel katholieke geloofsgenoten. Ik ben heel bewust nooit lid geworden van een kerk, omdat ik de verdeeldheid verafschuw, maar indien ik dat wel zou doen zou het de katholieke kerk moeten zijn omdat die toch de moederkerk is.  

Ze is niet de moederkerk.... de moederkerk leefde ondergronds omdat wat later de katholieken werden ze massaal vervolgden. Gedenk Paulus...

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat maakt niets uit, elke gelovige houdt zijn eigen gebruiken.
Je gaat er van uit dat elke katholiek hetzelfde geloof heeft, maar dat is niet zo en dat weet iedereen. 

Klopt, maar de katholieken zijn wel verenigd in één kerk, één geloofsgemeenschap. Binnen die gemeenschap is veel variëteit aan geloofsovertuigingen en devoties mogelijk en ook veel discussies daarover.
Maar het is wel één Kerk en het maakt veel verschil of je binnen een kerk je geloof belijdt of helemaal op jezelf. Misschien zie jij dat verschil niet, wat prima is, maar de meeste gelovigen zien dat verschil wel degelijk.

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Feitelijk verandert er niets. Behalve dat Willempie lidmaatschapsgeld moet gaan betalen [...].

De katholieke Kerk kent geen contributie, maar vraagt wel om een vrijwillige bijdrage aan het parochiële leven. Iets wat ook niet meer dan normaal is en wat elke vereniging of organisatie vraagt of verplicht stelt.
En dat jij 'feitelijk' geen verschil ziet of ervaart tussen binnen de Kerk je geloof belijden of op jezelf, betekent natuurlijk niet dat dat verschil er daarom niet zou zijn. Laat staan dat je daarmee een feit zou weergeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-9-2019 om 08:16 zei Fundamenteel:

Ze is niet de moederkerk.... de moederkerk leefde ondergronds omdat wat later de katholieken werden ze massaal vervolgden. Gedenk Paulus...

Wat ik bedoel met de moederkerk is dat alle verschillende denominaties terug vertakken naar de katholieke kerk. Ooit was er in onze wereld geen andere kerk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Willempie:

Niet nodig, broeder. Ik begrijp best wel wat je bedoelt.

Maar ik moet leren wat minder pessimistisch te zijn. :D

De katholieke gemeenschap heeft ook vele goede werken gedaan. Van Daens tot Damiaan en de nonnen die mijn grootmoeder waardig lieten sterven. 

Sorry iedereen voor mijn pessimisme, it is a hard time but I will endure. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Willempie:

Ooit was er in onze wereld geen andere kerk. 

Dat is niet waar. Er waren verschillende stromingen, en de stroming die in Rome veel aanhangers had, werd de belangrijkste stroming omdat Constantijn de Grote zich bekeerde tot deze stroming en het uit riep tot staatsgodsdienst. 

Zo had je bv het Arianisme, waarbij de 3- eenheid niet bestond. Daar werd toen streng tegen opgereden (lees: uitgemoord) en dit trekje is helaas eeuwen lang aan de kerk blijven hangen. Maar als het geen probleem voor je is om een kerk aan te hangen waar vanaf het begin af aan bloed aan kleeft, niemand die je tegen houdt.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

We kunnen ook een eigen kerk oprichten... Nu ik minister ben.... Lol

Maar serieus, waarom ook niet? Christendom is een erkende godsdienst dus de overheid betaalt je lonen en geeft je subsidies voor een gebouw etc te huren. Een aartsbischop verdient hier meer dan 60k per jaar. Een imam evenveel als een pastoor...

Wat de procedure is zoiets op te starten is mij echter geheel vreemd. 

Lijst van lonen. 

https://www.vacature.com/nl-be/carriere/salaris/Hoeveel-verdient-een-imam

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

We kunnen ook een eigen kerk oprichten... Nu ik minister ben.... Lol

Maar serieus, waarom ook niet? Christendom is een erkende godsdienst dus de overheid betaalt je lonen en geeft je subsidies voor een gebouw etc te huren. Een aartsbischop verdient hier meer dan 60k per jaar. Een imam evenveel als een pastoor...

Wat de procedure is zoiets op te starten is mij echter geheel vreemd. 

Lijst van lonen. 

https://www.vacature.com/nl-be/carriere/salaris/Hoeveel-verdient-een-imam

Serieus? 

Wordt er bij jullie vanuit de staat aan die haatprekers betaald ? ? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Serieus? 

Wordt er bij jullie vanuit de staat aan die haatprekers betaald ? ? 

Bij jullie ook. Maar hier zo geen probleem als in Nederland. Is het toch wel toevallig daar waar ik laatst kritiek had, maar men dat hier als haatzaaien zag. Wel kijk nu naar wat er buiten gelekt is. De politiek reageert dan nog geschokt? Ik ben gechoqueerd omdat men geschokt is. Het werd jaren vooraf toegeroepen met megafoons maar dat was racisme. Nu prikken de echte racisten daar bijna dagelijks iemand neer. En ja dat is opgeroepen vanuit die As Soenah moskee. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet waar. Er waren verschillende stromingen, en de stroming die in Rome veel aanhangers had, werd de belangrijkste stroming omdat Constantijn de Grote zich bekeerde tot deze stroming en het uit riep tot staatsgodsdienst. 

Zo had je bv het Arianisme, waarbij de 3- eenheid niet bestond. Daar werd toen streng tegen opgereden (lees: uitgemoord) en dit trekje is helaas eeuwen lang aan de kerk blijven hangen. Maar als het geen probleem voor je is om een kerk aan te hangen waar vanaf het begin af aan bloed aan kleeft, niemand die je tegen houdt.

Daarom schreef ik ook "in onze wereld". Ik bedoel dit geografisch. Ik ben op de hoogte van de kerkgeschiedenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maar als het geen probleem voor je is om een kerk aan te hangen waar vanaf het begin af aan bloed aan kleeft, niemand die je tegen houdt.

Ik ben, net als jij, lid van de menselijke samenleving, die ongelooflijk afgrijselijke misdaden heeft begaan. Het is niet wijs om onze collectieve schuld af te schuiven op andere mensen of instituten. Ik zie instituten als lichamen, dus als omhulsels, die kunnen zondigen of ziek kunnen worden, maar nochtans de functie hebben om de ziel te omhullen en te beschermen. Er zijn altijd mensen binnen de katholieke kerk geweest die gewoon heel nederig en oprecht Jezus probeerden na te volgen. Indien jij de Kerk afwijst kun jet netzogoed de hele mensheid afwijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Willempie:
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet waar. Er waren verschillende stromingen, en de stroming die in Rome veel aanhangers had, werd de belangrijkste stroming omdat Constantijn de Grote zich bekeerde tot deze stroming en het uit riep tot staatsgodsdienst. 

Zo had je bv het Arianisme, waarbij de 3- eenheid niet bestond. Daar werd toen streng tegen opgereden (lees: uitgemoord) en dit trekje is helaas eeuwen lang aan de kerk blijven hangen. Maar als het geen probleem voor je is om een kerk aan te hangen waar vanaf het begin af aan bloed aan kleeft, niemand die je tegen houdt.

Daarom schreef ik ook "in onze wereld". Ik bedoel dit geografisch. Ik ben op de hoogte van de kerkgeschiedenis.

Waarom dan :

Op 22-9-2019 om 19:13 zei Willempie:

Ooit was er in onze wereld geen andere kerk. 

Want in onze wereld, geografisch bedoeld, was de Katholieke kerk dus nimmer de enige kerk.

1 minuut geleden zei Willempie:

Ik ben, net als jij, lid van de menselijke samenleving, die ongelooflijk afgrijselijke misdaden heeft begaan. Het is niet wijs om onze collectieve schuld af te schuiven op andere mensen of instituten. Ik zie instituten als lichamen, dus als omhulsels, die kunnen zondigen of ziek kunnen worden, maar nochtans de functie hebben om de ziel te omhullen en te beschermen. Er zijn altijd mensen binnen de katholieke kerk geweest die gewoon heel nederig en oprecht Jezus probeerden na te volgen. Indien jij de Kerk afwijst kun jet netzogoed de hele mensheid afwijzen.

De Kerk is niet hetzelfde als de mensheid, kom op zeg.
De 'mensheid' heeft geen misdaden begaan en heeft dus ook geen 'collectieve schuld'.  Dat zijn altijd individuen of groepen /instituten geweest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Waarom dan :

Want in onze wereld, geografisch bedoeld, was de Katholieke kerk dus nimmer de enige kerk.

In onze westerse, gekerstende wereld dus wel. Er was geen andere kerk. Luther, Calvijn, Erasmus en Pascal hadden maar één kerk. De reformatie is begonnen binnen die kerk en niet daarbuiten. De afscheiding die ten gevolge van die reformatie ontstond werd door Blaise Pascal gekarakteriseerd als "de geest van afscheiding". Hij lijkt een profeet te zijn geweest want de afscheidingen hebben zich doorgezet tot meer dan tweeduizend verschillende denominaties. Overigens is het nu ook weer niet zo, zoals veel atheïsten graag beweren, dat al die verschillende denominaties wezenlijk van elkaar verschillen. Verreweg de meeste verschillen bestaan meer op organisatorisch niveau dan op leerverschillen.        

13 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De 'mensheid' heeft geen misdaden begaan

De mensheid heeft zich, onder andere, schuldig gemaakt aan de vernietiging van zo'n slordige tweehonderd miljoen mensen in de vorige eeuw. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Willempie:

In onze westerse, gekerstende wereld dus wel. Er was geen andere kerk.

Ah, zo niet inderdaad. In het deel van de wereld waarin de Katholieke kerk heerste zorgde men er wel voor dat er geen andere Kerken waren.

16 minuten geleden zei Willempie:

Overigens is het nu ook weer niet zo, zoals veel atheïsten graag beweren, dat al die verschillende denominaties wezenlijk van elkaar verschillen

Het enige dat een atheïst beweert is dat hij denkt dat er geen God bestaat. Er zijn inderdaad heel wat mensen die terecht beweren dat de verschillende denominaties van elkaar verschillen, daarom zijn die denominaties er ook, met name vanwege de leer en niet omdat de penningmeester en voorzitter steeds ruzie kregen. Daaronder zullen vast wel een paar mensen zijn die ook atheïst zijn, ja.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ah, zo niet inderdaad. In het deel van de wereld waarin de Katholieke kerk heerste zorgde men er wel voor dat er geen andere Kerken waren.

Dat is helaas waar.

 

10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het enige dat een atheïst beweert is dat hij denkt dat er geen God bestaat. Er zijn inderdaad heel wat mensen die die beweren dat de verschillende denominaties van elkaar verschillen. Daaronder zullen vast wel een paar mensen zijn die ook atheïst zijn, ja.

Veel atheïsten gebruiken de verdeeldheid in het christendom als excuus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:
13 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het enige dat een atheïst beweert is dat hij denkt dat er geen God bestaat. Er zijn inderdaad heel wat mensen die die beweren dat de verschillende denominaties van elkaar verschillen. Daaronder zullen vast wel een paar mensen zijn die ook atheïst zijn, ja.

Veel atheïsten gebruiken de verdeeldheid in het christendom als excuus.

Een atheïst heeft geen excuus nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid