Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dinsdagavond 15 oktober om 21.00 uur gaan we in gesprek over de rol van 'vergeving in de opvoeding' in het live tv-programma Jong-leren op Family7.

We lezen in de Bijbel een gesprek tussen Petrus en Jezus over vergeving. Als Petrus de volgende vraag stelt: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’  Dan geeft Jezus een het volgende antwoord: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven. Is dit ook van toepassing op de opvoeding van onze kinderen?

De stelling in deze uitzending is: "Een ouder die ‘Sorry’ tegen zijn kind zegt, ondermijnt zijn eigen gezag." Mee eens of oneens?

Reacties zijn hier welkom, maar ook live via 055 - 5 336 342 via WhatsApp: 06- 58 90 63 15 of stuur een mail naar jong-leren@family7.nl.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Totaal oneens. Als je als ouder je eigen schulden niet durft bekennen en bij fouten jezelf niet excuseert, wat leert het kind dan?

Natuurlijk moet je niet sorry zeggen wanneer je terecht gezag uitoefent en ze krokodillentraantjes opwekken. Maar ouders maken ook fouten en dan is een excuus zeker niet misplaatst. 

Een kind is een volwaardig lid van je gezin.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een simpel pedagogisch gegeven dat kinderen leren door na te doen.
Als je nooit laat zien aan je kind hoe je sorry zegt, zal dat kind het ook nooit doen.
Dat staat volledig los van de autoriteitsvraag.
Mensen die de 2 toch koppelen, snappen niets van opvoeden en zijn niet geschikt als ouder.

bewerkt door Dat beloof ik

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Jong-leren:

We lezen in de Bijbel een gesprek tussen Petrus en Jezus over vergeving. Als Petrus de volgende vraag stelt: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’  Dan geeft Jezus een het volgende antwoord: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven. Is dit ook van toepassing op de opvoeding van onze kinderen?

Het vergeven gaat over jezelf, niet over de ander. Het is het proces bij jezelf, wat de ander anders gaat belichten. Met andere woorden, kun je jezelf vergeven, tolereer je de ander in zijn situatie; 'vergeef hen Heer, want zij weten niet wat ze doen' is meer een uitspraak over het voorbeeld van Petrus en Jezus in onderlinge volwassen situaties (broeder en zuster), dan dat het te maken heeft met de opvoeding van je kinderen.

Dit is m.i. dus niet van toepassing in de opvoeding, dan alleen het eigen proces van acceptatie van jezelf waarbij het kind vanzelf betrokken wordt in situaties van voorbeeldgedrag en leermomenten in het leven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We moeten kinderen leren wat God ons leert, dus ook vergeving. Dus ik denk dat het helemaal niet verkeerd is 'sorry' te zeggen tegen onze kinderen als we iets verkeerds hebben gedaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Jong-leren:

Dinsdagavond 15 oktober om 21.00 uur gaan we in gesprek over de rol van 'vergeving in de opvoeding' in het live tv-programma Jong-leren op Family7.

De stelling in deze uitzending is: "Een ouder die ‘Sorry’ tegen zijn kind zegt, ondermijnt zijn eigen gezag." Mee eens of oneens?

Reacties zijn hier welkom, maar ook live via 055 - 5 336 342 via WhatsApp: 06- 58 90 63 15 of stuur een mail naar jong-leren@family7.nl.

Wat heeft het een met het ander te maken?

Jezus en Petrus hebben een gesprekje over vergeven. Als iemand een zonde (?) tegen iemand anders begaat moet die ander hem of haar dan vergeven, is de vraag.

Ik vind dat op zich al een rare uitdrukking., Een zonde bega je tegenover God, niet tegenover een ander persoon. Althans dat is zo'n beetje mijn opvatting. Vandaar het ? achter zonde.

De kernzin heeft onvoldoende context om er iets van te vinden. Ik heb weleens mijn kinderen onbedoeld pijn gedaan, bijvoorbeeld bij een vrolijke stoeipartij. Dan verklaar ik ook dat ik daar spijt van heb. Ik heb niet het gevoel dat dit mijn gezag ondermijnde. Ik heb ze weleens wat verbonden met de woorden "Sorry, maar dat mag je niet van mij". Ook dat ondermijnt mijn gezag niet. En als je een eerlijke en open relatie met je kinderen is niks wat je als ouder doet of beslist gezagsondermijnend. Naarmate ze ouder worden krijgen ze meer vrijheid en daarmee meer verantwoordelijkheid.

Verder slaat de hele vraagstelling nergens op. Het stuk over Petrus en Jezus heeft geen enkele relatie met ouderlijk gezag.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Mullog:

Wat heeft het een met het ander te maken?

Jezus en Petrus hebben een gesprekje over vergeven. Als iemand een zonde (?) tegen iemand anders begaat moet die ander hem of haar dan vergeven, is de vraag.

Ik vind dat op zich al een rare uitdrukking., Een zonde bega je tegenover God, niet tegenover een ander persoon. Althans dat is zo'n beetje mijn opvatting. Vandaar het ? achter zonde.

De kernzin heeft onvoldoende context om er iets van te vinden. Ik heb weleens mijn kinderen onbedoeld pijn gedaan, bijvoorbeeld bij een vrolijke stoeipartij. Dan verklaar ik ook dat ik daar spijt van heb. Ik heb niet het gevoel dat dit mijn gezag ondermijnde. Ik heb ze weleens wat verbonden met de woorden "Sorry, maar dat mag je niet van mij". Ook dat ondermijnt mijn gezag niet. En als je een eerlijke en open relatie met je kinderen is niks wat je als ouder doet of beslist gezagsondermijnend. Naarmate ze ouder worden krijgen ze meer vrijheid en daarmee meer verantwoordelijkheid.

Verder slaat de hele vraagstelling nergens op. Het stuk over Petrus en Jezus heeft geen enkele relatie met ouderlijk gezag.  

Zijn onze kinderen niet ook een 'naaste', of ander gezegd een broeder of zuster? Zij begaan toch ook zonden tegen hun ouders, door bv te liegen? Hoe vaak moet je hen dan vergeven? 7 x 70? Dat principe kan toch ook worden toegepast op de opvoeding? Nieuwsgierig naar jullie standpunt hierin. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Mullog:

Elke zonde bega je in principe inderdaad altijd ten eerste tegen God, omdat je dan immers niet de weg gaat die Hij met jou wil gaan. Maar je kunt ook tegen je naasten zondigen, door hen kwaad te doen, te kwetsen en of te beledigen. Dat moet je met hen dan net zo goed goedmaken als met God.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jong-leren:

Zijn onze kinderen niet ook een 'naaste', of ander gezegd een broeder of zuster? Zij begaan toch ook zonden tegen hun ouders, door bv te liegen? Hoe vaak moet je hen dan vergeven? 7 x 70? Dat principe kan toch ook worden toegepast op de opvoeding? Nieuwsgierig naar jullie standpunt hierin. 

Het is maar de vraag of in zo'n situatie de vraag "hoe vaak moet ik vergeven" de juiste is.
Een liegend kind heeft zichzelf niet opgevoed.
Op één of andere manier heeft zo'n kind uit zijn omgeving geleerd dat het met liegen iets kan bereiken.
Voor ouders is het dan het voornaamste om te achterhalen hoe dat zo is gekomen, in plaats van eindeloos bezig te blijven om je kind te vergeven.
Als je vervolgens achter bent hoe het is ontstaan kun je daar aan gaan werken.

bewerkt door Dat beloof ik

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Jong-leren:

Kun je uitleggen wat het verhaal van Jezus en Petrus met de vraagstelling te maken heeft?

En wat denk je dat 7 x 70 betekent? Is er iemand in de wereld te vinden die bijhoudt hoe vaak hij wie dan ook vergeeft en daarmee ophoudt als hij/zij op 490 zit?

Is liegen (tegen ouders) altijd een zonde? Er zijn leugens om bestwil. Ik bezig die iedere dag om een hoop gezeur waar toch niemand wat aan heeft te vermijden.

En mijn kinderen zijn niet mijn naaste, het zijn mijn kinderen. Momenteel speel ik de baas over ze. Maar minder dan een paar jaar geleden. En dat gaat door tot ze volledig hun eigen weg gaan. En er komt een moment dat ze de baas over mij gaan spelen omdat ik dan, oud en bejaard als ik dan ben, hun hulp nodig heb, zoals zij nu mijn hulp nodig hebben. En ik weet niet of daar al dat formele vergevingsgedoe wat mee te maken heeft. Het gaat om een gezonde relatie waarin je elkaar met respect behandeld. En de relatie tussen een ouder en een peuter is anders dan de relatie tussen een ouder en een jong volwassene.

2 uur geleden zei Robert Frans:

Elke zonde bega je in principe inderdaad altijd ten eerste tegen God, omdat je dan immers niet de weg gaat die Hij met jou wil gaan. Maar je kunt ook tegen je naasten zondigen, door hen kwaad te doen, te kwetsen en of te beledigen. Dat moet je met hen dan net zo goed goedmaken als met God.

Ik vind dat zonde echt gerelateerd is aan God. Een ander kwets je, benadeel je, beledig je o.i.d. Een beetje semantisch gedoe.

Ik vind de vraagstelling geen relatie hebben met het inleidende verhaal. Verder is een opvoedkundige relatie in mijn optiek er niet een waarin een keertje sorry zeggen je gezag ondermijnd. De hele opvoeding van mijn kinderen is er min of meer op gericht dat mijn gezag wordt ondermijnd. Je moet alleen het juiste tempo kiezen. Namelijk dat je "geen gezag" meer hebt op het moment dat ze op hun eigen benen kunnen staan en hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Nuance daarin is natuurlijk dat ze je nog wel om raad moeten komen vragen omdat ze je vertrouwen :-)  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Jong-leren:

Betreft het broeders en zusters zijn van Jezus en Petrus, zijn we dat pas bij volwassen leeftijd, in relatie tot "het kinderen opvoeden''. En broeders en zusters in relatie met 'de wil van de Vader doen'. Volwassen in de zin van dat vanaf je 21e ook pas de ziel-gerelateerde lessen beginnen waarin het karma meespeelt. 

Kinderen vallen hier gewoon buiten, en begint het (kunnen) vergeven ook pas na de kindertijd te wegen.

Dus betreft mijn standpunt, is het appels met peren vergelijken wat de stelling aangaat; het 1 heeft niet met het ander te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-10-2019 om 23:40 zei Jong-leren:

‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven.

22 Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zeven maal. (SV)

Dit is 10x1maal maal 7, als 1 chakra met zijn 10 energie-uitlopers die allen zich over moeten geven, en dat dus keer 7.

Alle 7 chakra's x 10 = 70maal; alle chakra's overgegeven, of vergevende. Dus geen 490 keer maar 7x10keer.

En vergevende als opgelost in deze natuur door het Licht, en werkzaam (andersom draaiend, niet natuurlijk-nemend maar goddelijk doorgevend) geworden voor het Licht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-10-2019 om 23:40 zei Jong-leren:

. Is dit ook van toepassing op de opvoeding van onze kinderen?

Efeziërs 6

1 Gij kinderen, zijt uw ouderen gehoorzaam in den Heere; want dat is recht.

2 Eert uw vader en moeder (hetwelk het eerste gebod is met een belofte),

3 Opdat het u welga, en dat gij lang leeft op de aarde.

4 En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren.

Ik ben het niet eens met de stelling, wij dienen ons ook eerlijk en oprecht op te stellen naar onze kinderen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei thom:

22 Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zeven maal. (SV)

Dit is 10x1maal maal 7, als 1 chakra met zijn 10 energie-uitlopers die allen zich over moeten geven, en dat dus keer 7.

Alle 7 chakra's x 10 = 70maal; alle chakra's overgegeven, of vergevende. Dus geen 490 keer maar 7x10keer.

En vergevende als opgelost in deze natuur door het Licht, en werkzaam (andersom draaiend, niet natuurlijk-nemend maar goddelijk doorgevend) geworden voor het Licht.

Misschien mis ik hier even iets maar wat hebben chakra’s (heb je toevallig ook een link die aantonen dat chakra’s echt zijn?) te maken met christendom?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Alo:

Misschien mis ik hier even iets maar wat hebben chakra’s (heb je toevallig ook een link die aantonen dat chakra’s echt zijn?) te maken met christendom?

Alleen als jij mij uit kan leggen wat het christendom te maken heeft met het geloof, want dat mis ik hier.

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei thom:

Alleen als jij mij uit kan leggen wat het christendom te maken heeft met het geloof, want dat mis ik hier.

1. Christelijk forum.
2. Tevens wordt er gesproken over vergeving in christelijke context in deze thread.

Voldoende uitleg?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Alo:
10 minuten geleden zei thom:

1. Christelijk forum.
2. Tevens wordt er gesproken over vergeving in christelijke context in deze thread.

Nee, kan ik niet goedkeuren als antwoord.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Alo:
35 minuten geleden zei thom:

Nee, kan ik niet goedkeuren als antwoord.

Ok. Zwak. 

Wat is geloof. En wat is christendom.

Chakra's zijn eenvoudig op te zoeken op internet, en of je dat kan plaatsen in het zogenaamde christendom is aan jou. Maar mijn vraag is eigenlijk; hoe plaatst men het geloof in het christendom; als werkwoord of als een bezit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

Wat is geloof. En wat is christendom.

Chakra's zijn eenvoudig op te zoeken op internet, en of je dat kan plaatsen in het zogenaamde christendom is aan jou. Maar mijn vraag is eigenlijk; hoe plaatst men het geloof in het christendom; als werkwoord of als een bezit.

Geen antwoord op mijn vragen; geen reactie op vragen die jij stelt.

Quid pro quo of niks. Keuze is aan jou.

PS: je gegeven antwoorden keur ik tot nu toe niet goed ;)

bewerkt door Alo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Alo:

Succes met onderzoeken.. ☺️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Jong-leren:

Een discussie over shakra's en 'wat is geloof. En wat is christendom' is leuk, maar graag op een andere plek. Hier willen we graag over opvoedingsvragen met elkaar nadenken. Hartelijk dank voor jullie begrip.

Ik heb gereageerd een paar keer. Over nagedacht?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Ik heb gereageerd een paar keer. Over nagedacht?

Zo raar was t dus niet dat ik jouw chakra’s relateerde aan christendom. Men verwacht dat je on-topic blijft namelijk. Gek hae?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid