Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dinsdagavond 15 oktober om 21.00 uur gaan we in gesprek over de rol van 'vergeving in de opvoeding' in het live tv-programma Jong-leren op Family7.

We lezen in de Bijbel een gesprek tussen Petrus en Jezus over vergeving. Als Petrus de volgende vraag stelt: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’  Dan geeft Jezus een het volgende antwoord: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven. Is dit ook van toepassing op de opvoeding van onze kinderen?

De stelling in deze uitzending is: "Een ouder die ‘Sorry’ tegen zijn kind zegt, ondermijnt zijn eigen gezag." Mee eens of oneens?

Reacties zijn hier welkom, maar ook live via 055 - 5 336 342 via WhatsApp: 06- 58 90 63 15 of stuur een mail naar jong-leren@family7.nl.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 74
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Totaal oneens. Als je als ouder je eigen schulden niet durft bekennen en bij fouten jezelf niet excuseert, wat leert het kind dan? Natuurlijk moet je niet sorry zeggen wanneer je terecht gezag ui

Zonder chakra's de Kroon ontvangen zou wat lastig, ja onmogelijk zijn.  Zonder chakra's genezing ontvangen en van gedaante veranderen eveneens.   1 Korintiërs 6,19 Of weet gij niet dat uw lichaam

En dit Licht verlicht ieder mens.    Johannes 1,9 (SV) Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.  Johannes 1, 9 (NBV) het ware licht, dat ied

Totaal oneens. Als je als ouder je eigen schulden niet durft bekennen en bij fouten jezelf niet excuseert, wat leert het kind dan?

Natuurlijk moet je niet sorry zeggen wanneer je terecht gezag uitoefent en ze krokodillentraantjes opwekken. Maar ouders maken ook fouten en dan is een excuus zeker niet misplaatst. 

Een kind is een volwaardig lid van je gezin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een simpel pedagogisch gegeven dat kinderen leren door na te doen.
Als je nooit laat zien aan je kind hoe je sorry zegt, zal dat kind het ook nooit doen.
Dat staat volledig los van de autoriteitsvraag.
Mensen die de 2 toch koppelen, snappen niets van opvoeden en zijn niet geschikt als ouder.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Jong-leren:

Dinsdagavond 15 oktober om 21.00 uur gaan we in gesprek over de rol van 'vergeving in de opvoeding' in het live tv-programma Jong-leren op Family7.

We lezen in de Bijbel een gesprek tussen Petrus en Jezus over vergeving. Als Petrus de volgende vraag stelt: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’  Dan geeft Jezus een het volgende antwoord: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven. Is dit ook van toepassing op de opvoeding van onze kinderen?

De stelling in deze uitzending is: "Een ouder die ‘Sorry’ tegen zijn kind zegt, ondermijnt zijn eigen gezag." Mee eens of oneens?

Reacties zijn hier welkom, maar ook live via 055 - 5 336 342 via WhatsApp: 06- 58 90 63 15 of stuur een mail naar jong-leren@family7.nl.

 

Wat heeft het een met het ander te maken?

Jezus en Petrus hebben een gesprekje over vergeven. Als iemand een zonde (?) tegen iemand anders begaat moet die ander hem of haar dan vergeven, is de vraag.

Ik vind dat op zich al een rare uitdrukking., Een zonde bega je tegenover God, niet tegenover een ander persoon. Althans dat is zo'n beetje mijn opvatting. Vandaar het ? achter zonde.

De kernzin heeft onvoldoende context om er iets van te vinden. Ik heb weleens mijn kinderen onbedoeld pijn gedaan, bijvoorbeeld bij een vrolijke stoeipartij. Dan verklaar ik ook dat ik daar spijt van heb. Ik heb niet het gevoel dat dit mijn gezag ondermijnde. Ik heb ze weleens wat verbonden met de woorden "Sorry, maar dat mag je niet van mij". Ook dat ondermijnt mijn gezag niet. En als je een eerlijke en open relatie met je kinderen is niks wat je als ouder doet of beslist gezagsondermijnend. Naarmate ze ouder worden krijgen ze meer vrijheid en daarmee meer verantwoordelijkheid.

Verder slaat de hele vraagstelling nergens op. Het stuk over Petrus en Jezus heeft geen enkele relatie met ouderlijk gezag.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Mullog:

Wat heeft het een met het ander te maken?

Jezus en Petrus hebben een gesprekje over vergeven. Als iemand een zonde (?) tegen iemand anders begaat moet die ander hem of haar dan vergeven, is de vraag.

Ik vind dat op zich al een rare uitdrukking., Een zonde bega je tegenover God, niet tegenover een ander persoon. Althans dat is zo'n beetje mijn opvatting. Vandaar het ? achter zonde.

De kernzin heeft onvoldoende context om er iets van te vinden. Ik heb weleens mijn kinderen onbedoeld pijn gedaan, bijvoorbeeld bij een vrolijke stoeipartij. Dan verklaar ik ook dat ik daar spijt van heb. Ik heb niet het gevoel dat dit mijn gezag ondermijnde. Ik heb ze weleens wat verbonden met de woorden "Sorry, maar dat mag je niet van mij". Ook dat ondermijnt mijn gezag niet. En als je een eerlijke en open relatie met je kinderen is niks wat je als ouder doet of beslist gezagsondermijnend. Naarmate ze ouder worden krijgen ze meer vrijheid en daarmee meer verantwoordelijkheid.

Verder slaat de hele vraagstelling nergens op. Het stuk over Petrus en Jezus heeft geen enkele relatie met ouderlijk gezag.  

Zijn onze kinderen niet ook een 'naaste', of ander gezegd een broeder of zuster? Zij begaan toch ook zonden tegen hun ouders, door bv te liegen? Hoe vaak moet je hen dan vergeven? 7 x 70? Dat principe kan toch ook worden toegepast op de opvoeding? Nieuwsgierig naar jullie standpunt hierin. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Mullog:

Ik vind dat op zich al een rare uitdrukking., Een zonde bega je tegenover God, niet tegenover een ander persoon. Althans dat is zo'n beetje mijn opvatting. Vandaar het ? achter zonde.

Elke zonde bega je in principe inderdaad altijd ten eerste tegen God, omdat je dan immers niet de weg gaat die Hij met jou wil gaan. Maar je kunt ook tegen je naasten zondigen, door hen kwaad te doen, te kwetsen en of te beledigen. Dat moet je met hen dan net zo goed goedmaken als met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jong-leren:

Zijn onze kinderen niet ook een 'naaste', of ander gezegd een broeder of zuster? Zij begaan toch ook zonden tegen hun ouders, door bv te liegen? Hoe vaak moet je hen dan vergeven? 7 x 70? Dat principe kan toch ook worden toegepast op de opvoeding? Nieuwsgierig naar jullie standpunt hierin. 

Het is maar de vraag of in zo'n situatie de vraag "hoe vaak moet ik vergeven" de juiste is.
Een liegend kind heeft zichzelf niet opgevoed.
Op één of andere manier heeft zo'n kind uit zijn omgeving geleerd dat het met liegen iets kan bereiken.
Voor ouders is het dan het voornaamste om te achterhalen hoe dat zo is gekomen, in plaats van eindeloos bezig te blijven om je kind te vergeven.
Als je vervolgens achter bent hoe het is ontstaan kun je daar aan gaan werken.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Jong-leren:

Zijn onze kinderen niet ook een 'naaste', of ander gezegd een broeder of zuster? Zij begaan toch ook zonden tegen hun ouders, door bv te liegen? Hoe vaak moet je hen dan vergeven? 7 x 70? Dat principe kan toch ook worden toegepast op de opvoeding? Nieuwsgierig naar jullie standpunt hierin. 

Kun je uitleggen wat het verhaal van Jezus en Petrus met de vraagstelling te maken heeft?

En wat denk je dat 7 x 70 betekent? Is er iemand in de wereld te vinden die bijhoudt hoe vaak hij wie dan ook vergeeft en daarmee ophoudt als hij/zij op 490 zit?

Is liegen (tegen ouders) altijd een zonde? Er zijn leugens om bestwil. Ik bezig die iedere dag om een hoop gezeur waar toch niemand wat aan heeft te vermijden.

En mijn kinderen zijn niet mijn naaste, het zijn mijn kinderen. Momenteel speel ik de baas over ze. Maar minder dan een paar jaar geleden. En dat gaat door tot ze volledig hun eigen weg gaan. En er komt een moment dat ze de baas over mij gaan spelen omdat ik dan, oud en bejaard als ik dan ben, hun hulp nodig heb, zoals zij nu mijn hulp nodig hebben. En ik weet niet of daar al dat formele vergevingsgedoe wat mee te maken heeft. Het gaat om een gezonde relatie waarin je elkaar met respect behandeld. En de relatie tussen een ouder en een peuter is anders dan de relatie tussen een ouder en een jong volwassene.

2 uur geleden zei Robert Frans:

Elke zonde bega je in principe inderdaad altijd ten eerste tegen God, omdat je dan immers niet de weg gaat die Hij met jou wil gaan. Maar je kunt ook tegen je naasten zondigen, door hen kwaad te doen, te kwetsen en of te beledigen. Dat moet je met hen dan net zo goed goedmaken als met God.

Ik vind dat zonde echt gerelateerd is aan God. Een ander kwets je, benadeel je, beledig je o.i.d. Een beetje semantisch gedoe.

Ik vind de vraagstelling geen relatie hebben met het inleidende verhaal. Verder is een opvoedkundige relatie in mijn optiek er niet een waarin een keertje sorry zeggen je gezag ondermijnd. De hele opvoeding van mijn kinderen is er min of meer op gericht dat mijn gezag wordt ondermijnd. Je moet alleen het juiste tempo kiezen. Namelijk dat je "geen gezag" meer hebt op het moment dat ze op hun eigen benen kunnen staan en hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Nuance daarin is natuurlijk dat ze je nog wel om raad moeten komen vragen omdat ze je vertrouwen :-)  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-10-2019 om 23:40 zei Jong-leren:

. Is dit ook van toepassing op de opvoeding van onze kinderen?

De stelling in deze uitzending is: "Een ouder die ‘Sorry’ tegen zijn kind zegt, ondermijnt zijn eigen gezag." Mee eens of oneens?

Efeziërs 6

1 Gij kinderen, zijt uw ouderen gehoorzaam in den Heere; want dat is recht.

2 Eert uw vader en moeder (hetwelk het eerste gebod is met een belofte),

3 Opdat het u welga, en dat gij lang leeft op de aarde.

4 En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren.

Ik ben het niet eens met de stelling, wij dienen ons ook eerlijk en oprecht op te stellen naar onze kinderen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei thom:

22 Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zeven maal. (SV)

Dit is 10x1maal maal 7, als 1 chakra met zijn 10 energie-uitlopers die allen zich over moeten geven, en dat dus keer 7.

Alle 7 chakra's x 10 = 70maal; alle chakra's overgegeven, of vergevende. Dus geen 490 keer maar 7x10keer.

En vergevende als opgelost in deze natuur door het Licht, en werkzaam (andersom draaiend, niet natuurlijk-nemend maar goddelijk doorgevend) geworden voor het Licht.

Misschien mis ik hier even iets maar wat hebben chakra’s (heb je toevallig ook een link die aantonen dat chakra’s echt zijn?) te maken met christendom?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

Wat is geloof. En wat is christendom.

Chakra's zijn eenvoudig op te zoeken op internet, en of je dat kan plaatsen in het zogenaamde christendom is aan jou. Maar mijn vraag is eigenlijk; hoe plaatst men het geloof in het christendom; als werkwoord of als een bezit.

Geen antwoord op mijn vragen; geen reactie op vragen die jij stelt.

Quid pro quo of niks. Keuze is aan jou.

PS: je gegeven antwoorden keur ik tot nu toe niet goed ;)

bewerkt door Alo
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei thom:

De chakra's passen uitstekend in het topicvraagstuk met de aangehaalde tekst. De uitleg is een direct schrijven daarover.

Wat jij doet is over chakra's willen weten. Prima. Maar dat is een ander onderwerp.. ?

En jongleren schrijft dat hij nieuwsgierig is naar onze standpunten hierin. Nou, dat weet ik dus; niet.

De Bijbel kent geen chakra's. Die parodie van jou waarin je de gemeenschap van de gelovige met God op de korrel neemt heeft niets met christendom uit te staan.

Op 14-10-2019 om 23:40 zei Jong-leren:

We lezen in de Bijbel een gesprek tussen Petrus en Jezus over vergeving. Als Petrus de volgende vraag stelt: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’  Dan geeft Jezus een het volgende antwoord: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven. Is dit ook van toepassing op de opvoeding van onze kinderen?

Uiteraard.

Op 14-10-2019 om 23:40 zei Jong-leren:

De stelling in deze uitzending is: "Een ouder die ‘Sorry’ tegen zijn kind zegt, ondermijnt zijn eigen gezag." Mee eens of oneens?

Oneens. Een ouder die sorry zegt tegen zijn kroost heeft zijn kroost lief en laat een voorbeeld zien van hoe het moet. Maar wat als de ouders steeds maar weer dezelfde fouten maken naar hun kind toe? Kan van het kind verlangd worden zijn ouders tot zeventig maal zeven toe te vergeven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De Bijbel kent geen chakra's. Die parodie van jou waarin je de gemeenschap van de gelovige met God op de korrel neemt heeft niets met christendom uit te staan.

 Zonder chakra's de Kroon ontvangen zou wat lastig, ja onmogelijk zijn.  Zonder chakra's genezing ontvangen en van gedaante veranderen eveneens.  

1 Korintiërs 6,19 Of weet gij niet dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt? Want gij zijt gekocht en betaald. Verheerlijkt dan God met uw lichaam.

Jesaja 45,3 Ik zal je verborgen schatten schenken, diep verborgen rijkdommen. Dan zul je weten dat Ik dit doe, Ik de Here, de God van Israël.

Spreuken 4,7 De wijsheid is het hoogste bezit, word dus wijs en ga verstandig om met je bezit.  Houd de wijsheid hoog dan zal zij jou verhogen. Zij zal je eer brengen wanneer je haar toepast en je hoofd tooien met een prachtige kroon.

Prediker 3, 11-12 Voor alles wat Hij heeft gemaakt bestaat een geschikt moment. Ook al heeft God het besef van de eeuwigheid in het hart van de mens geplant [...]

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites

Jesaja 2,5 Kom laat ons wandelen in het licht van de Heer.

Daniël 2,22 De naam van God zij geprezen van eeuwigheid tot eeuwigheid, want Hem behoort de wijsheid en de kracht! Hij is het die tijden en stonden keert, die koningen afzet en aanstelt, die wijsheid verleent aan de wijzen en inzicht aan de verstandigen. Hij is het die openbaart wat in de diepte verborgen ligt, die weet wat in het duister geschiedt; bij Hem woont het licht.

Spreuken 4,23 Bewaar uw hart, meer dan alles wat gij moet behoeden, want daar ontspringt de bron van het leven. 

Johannes 8,12 Opnieuw richtte Jezus het woord tot hen en sprak: “Ik ben het licht van de wereld. Wie Mij volgt, dwaalt niet rond in de duisternis, maar zal het licht van het leven bezitten.” 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-10-2019 om 23:40 zei Jong-leren:

 

De stelling in deze uitzending is: "Een ouder die ‘Sorry’ tegen zijn kind zegt, ondermijnt zijn eigen gezag." Mee eens of oneens?

 

Het is vele malen beter als je als ouder niet te vaak sorry hoeft te zeggen omdat je je van Christus in je bewust bent en wandelt in zijn licht, waardoor je niet in woede ontploft, maar de vruchten van de geest beleeft en deze door je wandel doorgeeft aan je kinderen.

Zolang wij nog in ons sterfelijke lichaam leven in een gevallen wereld struikelen we soms. Dan is het heel goed  om sorry te zeggen. Daar leren de kinderen van dat wij mensen zijn, dat wij fouten mogen maken en dat het goed is om de dingen die wij verkeerd deden of spraken recht te zetten. En de kinderen leren daar ook van om zelf eveneens spijt te betuigen als ze onredelijk zijn geweest.  Goed voorbeeld doet meestal goed volgen.   

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-10-2019 om 23:40 zei Jong-leren:

Dinsdagavond 15 oktober om 21.00 uur gaan we in gesprek over de rol van 'vergeving in de opvoeding' in het live tv-programma Jong-leren op Family7.

We lezen in de Bijbel een gesprek tussen Petrus en Jezus over vergeving. Als Petrus de volgende vraag stelt: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’  Dan geeft Jezus een het volgende antwoord: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven. Is dit ook van toepassing op de opvoeding van onze kinderen?

De stelling in deze uitzending is: "Een ouder die ‘Sorry’ tegen zijn kind zegt, ondermijnt zijn eigen gezag." Mee eens of oneens?

Reacties zijn hier welkom, maar ook live via 055 - 5 336 342 via WhatsApp: 06- 58 90 63 15 of stuur een mail naar jong-leren@family7.nl.

Het is mij een raadsel wat 'uit God geboren' mensen (ook wel christenen genoemd) bezielt om in deze tijd (eindtijd? genadetijd?) nog kinderen te verwekken. Dan maak je dus als zgn. 'geestelijke' mensen weer 'natuurlijke' mensjes (Adammetjes en Evaatjes) en begint alles weer overnieuw. Puberteit, opstandigheid enz.

Ontstaat een ziel pas als een mens ontstaat of wordt er een ziel vanuit de hemel o.i.d. naar een menselijk lichaam gestuurd als er een baby wordt gemaakt?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Bastiaan73:

Het is mij een raadsel wat 'uit God geboren' mensen (ook wel christenen genoemd) bezielt om in deze tijd (eindtijd? genadetijd?) nog kinderen te verwekken.

Waarom zou men hun levenstijl  veranderen? sinds Christus is het al eindtijd. Voor hetzelfde geld duurt het nog 2000 jaar. Voor God betekend die schamele 10.000 jaar niets.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Thinkfree:

Waarom zou men hun levenstijl  veranderen? sinds Christus is het al eindtijd. Voor hetzelfde geld duurt het nog 2000 jaar. Voor God betekend die schamele 10.000 jaar niets.

Niemand komt wedergeboren ter wereld. Het is een keuze die door ieder mens gemaakt kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid