Spring naar bijdragen

Het geloof van of in Jezus Christus? Rom. 3:22


Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei Aristarkos:
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als "uit God geboren"  hetzelfde is als een natuurlijke geboorte, is een "opnieuw geboren worden"  niet nodig.
Al dat gebazel daarover is dus waardeloos. 

Als dat hetzelfde zou zijn wel, maar dat is het niet.

Aristarkos

Beste Aristarkos, dan snap ook ik jouw eerdere uiting niet:

23 uur geleden zei Aristarkos:

uit God geboren is als onze natuurlijk geboorte, we zijn daarin volledig passief.

Ik geloof niet dat uit God geboren hetzelfde is als de natuurlijke geboorte. We zijn daarin namelijk niet volledig passief omdat we een keuze kunnen maken: accepteren of weigeren. Bij de natuurlijke geboorte is daar geen sprake van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 215
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat is het wel, maar je begrijpt het niet of wil het niet begrijpen. Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren. Veel meer dan, zijn

Er zijn uitspraken die een stapje verder gaan dan 'Zijn lijdensweg die de onze had moeten zijn'. Uit andere topics gekopieerd: Sommige christenen geloven dat zij aan het kruis hadden moeten h

Niks misverstand, het staat er toch duidelijk? « Want uit genade zijt gij zalig geworden door (dia = door middel van) het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave », dus de behoudenis is uit genade

Posted Images

2 uur geleden zei Bastiaan73:
Op 27-10-2019 om 17:57 zei Aristarkos:

uit God geboren is als onze natuurlijk geboorte, we zijn daarin volledig passief.

Ik geloof niet dat uit God geboren hetzelfde is als de natuurlijke geboorte. We zijn daarin namelijk niet volledig passief omdat we een keuze kunnen maken: accepteren of weigeren. Bij de natuurlijke geboorte is daar geen sprake van.

Heb je het wel goed gelezen? Zeg ik hier dat het hetzelfde is? Nee dus, ik zeg dat het van boven geboren worden lijkt op (is als) onze vleselijke geboorte, daarin zijn we volledig passief. Het zijn beide geboortes en daarin zijn we passief.

Je kunt niet kiezen of je nou natuurlijk geboren of dat je van boven geboren wordt, dat gebeurt buiten je wil. Dat je bij de geboorte van boven aan een voorwaarde moet voldoen, dat klopt, je moet geloven in God (vandaar dat dit aan Israël werd gezegd, zie Joh. 3). Dan kun je van boven geboren worden door God en pas dan kun je geloven dat Jezus is de Christus, je word daar inderdaad niet toe verplicht. 1 Joh. 5:1 « Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren ». Niemand kan zichzelf geboren doen worden, zowel de natuurlijke geboorte niet als de geboorte van boven.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Aristarkos:

Je kunt niet kiezen of je nou natuurlijk geboren of dat je van boven geboren wordt, dat gebeurt buiten je wil. Dat je bij de geboorte van boven aan een voorwaarde moet voldoen, dat klopt, je moet geloven in God

Geloof jij buiten je eigen wil om in God?

24 minuten geleden zei Aristarkos:

Dan kun je van boven geboren worden door God en pas dan kun je geloven dat Jezus is de Christus, je word daar inderdaad niet toe verplicht. 1 Joh. 5:1 « Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren ». Niemand kan zichzelf geboren doen worden, zowel de natuurlijke geboorte niet als de geboorte van boven.

Kun je ook geloven in God zonder daarna uit God geboren te worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-10-2019 om 13:05 zei Bastiaan73:

Romeinen 3:22

NBG51 En wel gerechtigheid Gods door het geloof in Jezus Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

SV Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

HSV namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.

NBV God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid.

Het geloof van Jezus Christus betekent m.i. het geloof dat Hij zelf had/heeft en later aan individuele gelovigen in een bepaalde mate uitdeelde/uitdeelt.

Het geloof in Jezus Christus betekent m.i. het geloof dat gelovigen in Hem hebben of preciezer: hebben gekregen. Romeinen 12 (HSV):

3 Want door de genade die mij gegeven is, zeg ik ieder onder u niet hoger te denken dan hij moet denken, maar laat hij denken in bescheidenheid, naar de mate van geloof zoals God die aan ieder heeft toebedeeld

Het vetgedrukte lees ik zelf als: de één heeft meer of minder geloof dan de ander ontvangen.

6 En nu hebben wij genadegaven, onderscheiden naar de genade die ons is gegeven:
7 hetzij profetie, naar de mate van het geloof; hetzij dienstbetoon, in het dienen; hetzij wie onderwijst, in het onderwijzen;
8 hetzij wie bemoedigt, in het bemoedigen; wie uitdeelt, in oprechtheid; wie leiding geeft, met inzet; wie zich over anderen ontfermt, met blijmoedigheid.

Om een lang verhaal kort te maken: gaat het om het geloof van of in Jezus Christus? Of maakt het niet uit?

Het kan, strikt genomen, allebei. In de wetenschap is er een deel voor het een, en een deel voor het ander. Hoe de verhoudingen precies liggen, weet ik niet, maar het komt mij voor dat 'in' nog altijd wel de meerderheid heeft. Overigens kan het heel goed zijn dat Paulus expres ambigu is en dat het allebei klopt. Beide duidingen spreken elkaar in elk geval niet tegen.

En over wat Paulus bedoelde kunnen we wel degelijk wat zeggen. Dat dat niet zou kunnen is flauwekul.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Aristarkos:
20 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als "uit God geboren"  hetzelfde is als een natuurlijke geboorte, is een "opnieuw geboren worden"  niet nodig.
Al dat gebazel daarover is dus waardeloos. 

Als dat hetzelfde zou zijn wel, maar dat is het niet.

Aristarkos


Eerst wel, nu niet.  Lekker discussie voeren zo,  je verandert zo het je uit komt. 

Citaat

uit God geboren is als onze natuurlijk geboorte, we zijn daarin volledig passief.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

sorry, er ging iets fout in het vorige bericht. Wat ik wilde laten zien:

Deze twee quotes zijn tegen strijdig.

-uit God geboren is als onze natuurlijk geboorte, we zijn daarin volledig passief.
-Als dat hetzelfde zou zijn wel, maar dat is het niet.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Bastiaan73:

Geloof jij buiten je eigen wil om in God?

Kun je ook geloven in God zonder daarna uit God geboren te worden?

Volgens de Schrift wel: Joh. 3:2 — 4 « Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is. Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden »?

Nicodemus geloofde in God, doch hij moest opnieuw geboren worden.

Aristarkos

2 uur geleden zei Dat beloof ik:


Eerst wel, nu niet.  Lekker discussie voeren zo,  je verandert zo het je uit komt. 

 

Heerlijk zo te communiceren inderdaad.

Aristarkos

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

sorry, er ging iets fout in het vorige bericht. Wat ik wilde laten zien:

Deze twee quotes zijn tegen strijdig.

-uit God geboren is als onze natuurlijk geboorte, we zijn daarin volledig passief.
-Als dat hetzelfde zou zijn wel, maar dat is het niet.

Nee hoor, helemaal niet.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Bastiaan73:

Geloof jij buiten je eigen wil om in God?

In zekere zin wel. Niet buiten de eigen wil om, maar andersom, de mens kan niet geloven buiten Gods wil om. Het is God die op de wil van een mens - ieder mens - inwerkt en deze zo ombuigt. Iemand kan niet in God geloven als God hem het geloof nog niet heeft gegeven en het verlangen naar God nog niet in het hart heeft gelegd. Daar is de Schrift bijzonder duidelijk over. 

Daarom heeft het verwijt van sommige christenen aan het adres van ongelovigen dat zij niet zouden willen geloven, en het gehamer dat ze moeten geloven geen enkele zin, en getuigt het eerder van ongeloof dan van geloof wanneer mensen dat doen. Zij roemen dan op zichzelf, zij zien hun geloof als een prestatie van zichzelf en ontkennen daarmee of zien niet in of zijn vergeten dat het geloof een geschenk is, geschonken door God en dat Hij het is die het werken en het willen in hen bewerkstelligt.

Een mens kan alleen geloven als God hem geloof schenkt. De wil van de mens is niet vrij in de zin dat God geen invloed op die wil zou uitoefenen.  God heeft alles in de hand en er gebeurt niets buiten Hem om. Er is namelijk maar een God. God opent en sluit ogen en harten. Zie bv. Ex 4,11 + 21;  Spr 20,12; Jes 53,1 + Joh.12,39-40; En de Schrift is er duidelijk over dat God niet alle mensen op dezelfde tijd tegelijk geloof schenkt.  Maar ook dat alle mensen in Adam zijn gevallen, dat alle mensen onder de zonde zijn ingesloten (Thom noemde dat quarantaine en dat vind ik wel een goed woord ervoor eigenlijk) én ook dat Hij zich over alle mensen, niet alleen de gelovigen dus, ontfermt (Rom.3, 23-24; 5,18; 11,32-36). 

Wat wij hebben aangezien en hebben moeten aanzien voor schuld (omdat het een proces is waarin geloof groeit) was geen schuld maar lot. Daarin werkt God Zijn Heilsplan uit.

Het kwaad heeft niet het laatste woord. De zonde van Adam is niet machtiger dan God. Alle mensen komen bij God uit eventually. Alles zal goed komen. Buiten de wil van een mens om inderdaad, komt alles goed. En tijdens dat proces sluit God de wil van de mens in. 
 

Citaat

Kun je ook geloven in God zonder daarna uit God geboren te worden?

Nee. De bijbelschrijvers zijn er helder in dat het met ieder mens goedkomt. Dus ieder mens zal wederom geboren worden uit God. Het geestelijk besef van wederom geboren te zijn gaat alleen vooraf aan het fysiek veranderd worden. Het natuurlijke lichaam is er eerst, dan komt geloof (besef) en daarna pas de verandering van het natuurlijke lichaam,  na de dood.  Omdat het besef er eerder is zeggen gelovigen dat ze al wederom geboren zijn. Dat klopt maar ten deel. Zolang we nog in een sterfelijk lichaam wonen is de wedergeboorte niet voltooid.  

Bij het proces en de veroordeling van Jezus van Nazareth speelde de vergelijking: 'Tat Tvam Asi' (het Goddelijke dat ben jij), een belangrijke rol. Mystici en esoterisch georiënteerde gelovigen gaan ook uit van deze vergelijking. Dit uitgangspunt is voor de meeste orthodoxe exoterische religies heel godslasterlijk. Daar stond vroeger de doodstraf op. Men stenigde iemand als hij godslasterlijke woorden sprak. Jezus moet Zelf iets dergelijks gezegd hebben wat een exoterische religie als godslasterlijk zou bestempelen. 

In een gesprek met de apostel Thomas nam Jezus hem apart en zei hem drie woorden. Toen Thomas terugkwam bij zijn vrienden vroegen zij hem: "Wat heeft Jezus gezegd?". Thomas antwoordde: "Als ik u één van de woorden zei, die Hij mij gezegd heeft, dan zoudt u stenen nemen en mij stenigen".  Jezus heeft zeer waarschijnlijk gezegd: 'Jij bent Goddelijk'. Waarop Thomas in stilte de betekenis van die woorden laat bezinken. 

 In het licht van de tekst van Psalm 82: 6-7: "Gij zijt goden (...) nochthans zult gij sterven als mensen", zou deze uitspraak niet onwaarschijnlijk zijn.  Jezus van Nazareth was een bijzonder mens, een Wijze en een zoon van God zoals in wezen alle mensen.  

 


 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei sjako:

Van jou heb ik nog steeds geen goede verklaring gekregen. Als God al bij voorbaat de mens heeft vergeven, waarom die ellende, dood enz dan? 

Omdat de mens gevallen is. De dood was een gevolg van de val. Niet van de vermeende boosheid van God.
 

Citaat

Waarom moest Jezus naar de aarde komen om een gruwelijke dood te sterven? 

Omdat deze wereld God vijandig gezind is. En niet andersom.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:

In zekere zin wel. Niet buiten de eigen wil om, maar andersom, de mens kan niet geloven buiten Gods wil om. Het is God die op de wil van een mens - ieder mens - inwerkt en deze zo ombuigt. Iemand kan niet in God geloven als God hem het geloof nog niet heeft gegeven en het verlangen naar God nog niet in het hart heeft gelegd. Daar is de Schrift bijzonder duidelijk over. 

Daarom heeft het verwijt van sommige christenen aan het adres van ongelovigen dat zij niet zouden willen geloven, en het gehamer dat ze moeten geloven geen enkele zin, en getuigt het eerder van ongeloof dan van geloof wanneer mensen dat doen. Zij roemen dan op zichzelf, zij zien hun geloof als een prestatie van zichzelf en ontkennen daarmee of zien niet in of zijn vergeten dat het geloof een geschenk is, geschonken door God en dat Hij het is die het werken en het willen in hen bewerkstelligt.

Een mens kan alleen geloven als God hem geloof schenkt. De wil van de mens is niet vrij in de zin dat God geen invloed op die wil zou uitoefenen.  God heeft alles in de hand en er gebeurt niets buiten Hem om. Er is namelijk maar een God. God opent en sluit ogen en harten. Zie bv. Ex 4,11 + 21;  Spr 20,12; Jes 53,1 + Joh.12,39-40; En de Schrift is er duidelijk over dat God niet alle mensen op dezelfde tijd tegelijk geloof schenkt.  Maar ook dat alle mensen in Adam zijn gevallen, dat alle mensen onder de zonde zijn ingesloten (Thom noemde dat quarantaine en dat vind ik wel een goed woord ervoor eigenlijk) én ook dat Hij zich over alle mensen, niet alleen de gelovigen dus, ontfermt (Rom.3, 23-24; 5,18; 11,32-36). 

Wat wij hebben aangezien en hebben moeten aanzien voor schuld (omdat het een proces is waarin geloof groeit) was geen schuld maar lot. Daarin werkt God Zijn Heilsplan uit.

Het kwaad heeft niet het laatste woord. De zonde van Adam is niet machtiger dan God. Alle mensen komen bij God uit eventually. Alles zal goed komen. Buiten de wil van een mens om inderdaad, komt alles goed. En tijdens dat proces sluit God de wil van de mens in. 

Dit is gnostisch. (Gewoon een constatering.)

 

1 uur geleden zei Plume:

Nee. De bijbelschrijvers zijn er helder in dat het met ieder mens goedkomt. Dus ieder mens zal wederom geboren worden uit God. Het geestelijk besef van wederom geboren te zijn gaat alleen vooraf aan het fysiek veranderd worden. Het natuurlijke lichaam is er eerst, dan komt geloof (besef) en daarna pas de verandering van het natuurlijke lichaam,  na de dood.  Omdat het besef er eerder is zeggen gelovigen dat ze al wederom geboren zijn. Dat klopt maar ten deel. Zolang we nog in een sterfelijk lichaam wonen is de wedergeboorte niet voltooid.  

Bij het proces en de veroordeling van Jezus van Nazareth speelde de vergelijking: 'Tat Tvam Asi' (het Goddelijke dat ben jij), een belangrijke rol. Mystici en esoterisch georiënteerde gelovigen gaan ook uit van deze vergelijking. Dit uitgangspunt is voor de meeste orthodoxe exoterische religies heel godslasterlijk. Daar stond vroeger de doodstraf op. Men stenigde iemand als hij godslasterlijke woorden sprak. Jezus moet Zelf iets dergelijks gezegd hebben wat een exoterische religie als godslasterlijk zou bestempelen. 

In een gesprek met de apostel Thomas nam Jezus hem apart en zei hem drie woorden. Toen Thomas terugkwam bij zijn vrienden vroegen zij hem: "Wat heeft Jezus gezegd?". Thomas antwoordde: "Als ik u één van de woorden zei, die Hij mij gezegd heeft, dan zoudt u stenen nemen en mij stenigen".  Jezus heeft zeer waarschijnlijk gezegd: 'Jij bent Goddelijk'. Waarop Thomas in stilte de betekenis van die woorden laat bezinken. 

 In het licht van de tekst van Psalm 82: 6-7: "Gij zijt goden (...) nochthans zult gij sterven als mensen", zou deze uitspraak niet onwaarschijnlijk zijn.  Jezus van Nazareth was een bijzonder mens, een Wijze en een zoon van God zoals in wezen alle mensen.  

Dit is een wonderlijke manier van redeneren.

- Het is vrij duidelijk dat volgens een aantal NT-bijbelschrijvers er zeker nog goddelozen en ongelovigen zullen zijn bij het eindgericht. Het is dus onjuist te zeggen dat ze zeggen dat het met ieder mens goed komt.

- De vroegste historische gegevens wijzen op een heel andere gang van zaken rond Jezus' dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:

Omdat de mens gevallen is. De dood was een gevolg van de val. Niet van de vermeende boosheid van God.

Ze gingen tegen Zijn gebod in. Het is niet zozeer boosheid van God, maar het breken van een zeer belangrijk gebod. De mens gaf toen aan dat ze het beter wisten dan God en dat mag de mens nu bewijzen. Het lijkt me duidelijk dat het bewijs is gebracht dat de mens het niet kan zonder God. Dus ik bedoel dus niet dat de dood en de ellende van God afkomt, dat zou een misverstand zijn. Maar die striidvraag moest wel beantwoord worden alvorens God weer het heft weer volledig in handen neemt. Satan bracht in twijfel of God wel soeverein mocht regeren. Die vraag is beantwoord. We kunnen het niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Desid:

Dit is gnostisch. (Gewoon een constatering.)

 

Dit is een wonderlijke manier van redeneren.

- Het is vrij duidelijk dat volgens een aantal NT-bijbelschrijvers er zeker nog goddelozen en ongelovigen zullen zijn bij het eindgericht. Het is dus onjuist te zeggen dat ze zeggen dat het met ieder mens goed komt.

- De vroegste historische gegevens wijzen op een heel andere gang van zaken rond Jezus' dood.

Nee hoor. Het is niet gnostisch maar gnosis die gewoon in de bijbel staat. Wie wil blijven beweren wat jij beweert moet hele stukken uit zijn bijbel scheuren. Wat er dan overblijft is een soort Koran maar van het formaat Donald Duck. Zolang er ook nog maar 1 ziel niet door God in volle glorie is hersteld is er geen eind gericht geweest. Eerder is er geen einde.  Want waar het begin was daar zal ook het einde zijn. En Christus is zowel begin als einde, Alpha en Omega. En alles is in, door en tot Hem gemaakt.

Er is op aarde niets nieuws onder de zon, dus dat het exoterisch christendom dit verdonkeremaant hoeft niet te verwonderen. Dat deden de joden 2000 jaar geleden ook. Christus luidt het einde van alle religie in. En dat vinden religieuze machthebbers niet leuk.  Ook dit als constatering en niet als verwijt. God opent en sluit ogen en harten.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:

Nee hoor. Het is niet gnostisch maar gnosis die gewoon in de bijbel staat. Wie wil blijven beweren wat jij beweert moet hele stukken uit zijn bijbel scheuren. Wat er dan overblijft is een soort Koran maar van het formaat Donald Duck. Zolang er ook nog maar 1 ziel niet door God in volle glorie is hersteld is er geen eind gericht geweest. Eerder is er geen einde.  Want waar het begin was daar zal ook het einde zijn. En Christus is zowel begin als einde, Alpha en Omega. En alles is in, door en tot Hem gemaakt.

Je zit gelijk vol vooroordelen over mij. Ik heb alleen gezegd dat jouw visie niet strookt met bepaalde bijbelgedeelten.

 

1 uur geleden zei Plume:

Er is op aarde niets nieuws onder de zon, dus dat het exoterisch christendom dit verdonkeremaant hoeft niet te verwonderen. Dat deden de joden 2000 jaar geleden ook. Christus luidt het einde van alle religie in. En dat vinden religieuze machthebbers niet leuk.  Ook dit als constatering en niet als verwijt. God opent en sluit ogen en harten.

Ah een complotgekkie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Desid:

Je zit gelijk vol vooroordelen over mij. Ik heb alleen gezegd dat jouw visie niet strookt met bepaalde bijbelgedeelten.

 

Ah een complotgekkie.

?

Ik begrijp trouwens niet Desid, waarom een atheïst zich aangesproken zou voelen. Waarom zou jij geen stukken uit de bijbel scheuren als je er een had? Het maakt voor jou toch niet uit?  Toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Plume:

Het is God die op de wil van een mens - ieder mens - inwerkt en deze zo ombuigt. Iemand kan niet in God geloven als God hem het geloof nog niet heeft gegeven en het verlangen naar God nog niet in het hart heeft gelegd. Daar is de Schrift bijzonder duidelijk over. 

Komt 'alles' dan niet neer op één groot toneelstuk waarbij God de wispelturige regisseur is en iedereen zijn rolletje dient te accepteren?

8 uur geleden zei Plume:

Een mens kan alleen geloven als God hem geloof schenkt. De wil van de mens is niet vrij in de zin dat God geen invloed op die wil zou uitoefenen. God heeft alles in de hand en er gebeurt niets buiten Hem om. Er is namelijk maar een God. God opent en sluit ogen en harten.

In reactie op het vet gemaakte: oorlog? Holocaust? 9/11?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Plume:

?

Ik begrijp trouwens niet Desid, waarom een atheïst zich aangesproken zou voelen. Waarom zou jij geen stukken uit de bijbel scheuren als je er een had? Het maakt voor jou toch niet uit?  Toch?

Je praat wartaal.

Beschaafde en intelligente mensen respecteren het verleden en teksten van anderen. Daarom protesteer ik tegen een bijbeluitleg die overduidelijk geen recht doet aan de gegevens in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Komt 'alles' dan niet neer op één groot toneelstuk waarbij God de wispelturige regisseur is en iedereen zijn rolletje dient te accepteren?

In reactie op het vet gemaakte: oorlog? Holocaust? 9/11?

Antwoord op de eerste vraag: nee. Je lot kun je niet anders dan accepteren. Je kunt niet bepalen wat er op je pad komt. Dat heeft niks met wispelturigheid te maken, er komt op je pad wat er op je pad komt en daar heb je mee te dealen in de gevallen wereld.  Maar daarbinnen kun je wel je geestesgesteldheid medebepalen, de richting waar je je aandacht op vestigt en waar je je gedrag naar richt en laat richten. Of je je hart verzacht of juist verhardt.

Antwoord op de tweede vraag: ook de hel genaamd Holocaust. Deze wereld is vijandig aan God. En niet andersom. Dat deze wereld vijandig is tegenover God, daar is de Holocaust een sterk voorbeeld van. Toch gaat er niets buiten God om. Alles is Hem  van te voren bekend. En voor de nederwerping (Gr. kata bolê, betekent letterlijk neer werping en niet grondlegging)  heeft God de mensen al vergeven. Efeziërs 1,4 God heeft ons immers in Hem uitverkoren voor de nederwerping van de wereld.  Dit betekent dus dat God in Zijn plan voordat deze nederwerping tot stand kwam al mensen op het oog had, niet om naar een hemel of een hel te gaan maar voor een taak. Het betekent ook dat het tot zonde vervallen in Gods plan inbegrepen lag.  Ook de Zoon van God, Jezus, werd al voor de nederwerping van de wereld voor Zijn taak uitgekozen, om ons vrij te kopen van onze ijdele wandel. Dat God mensen heeft geschapen en ook Zijn Zoon mens liet worden om als een lam geslacht te worden heeft waarschijnlijk te maken met overheden en machten die voor die tijd al bestonden. Zo vraagt God bijvoorbeeld aan Job (Job 38j: waar waart gij toen ik de aarde grondvestte en vers 7 zegt terwijl de morgensterren tezamen juichten en al de zonen Gods jubelden.  Dat betekent dus dat er voordat er ook maar 1 mens geschapen was, er allang zonen van God waren die konden jubelen.  God is dus niet begonnen met de mens maar met hemelingen en de nederwerping van de aarde kan bijna niet anders zijn geweest dan een gericht dat met deze hemelingen te maken had.  Hiermee houdt onze kennis echter op. De reden dat God de mensheid heeft geschapen en Zijn Zoon tot mens moest worden kunnen we helaas niet verder bevatten, maar dat alles Zijn Plan dient is een vaststaand feit dat hiermee bewezen is.

Matteüs 25,34 gaat over het koninkrijk dat al vanaf de nederwerping voor u bereid is. Ook hieruit blijkt weer duidelijk dat God een plan had met de mensen op aarde en zelfs een koninkrijk belooft wat tot nu toe nog niet verwerkelijkt is.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Desid:

een bijbeluitleg die overduidelijk geen recht doet aan de gegevens in de Bijbel.

Inderdaad. Alle ongelovigen voor de hel bestemmen, meestal ook nog iedereen die niet tot op elke letter en komma op dezelfde manier gelooft als de betreffende gelovige idem dito voor de hel bestemmen, beweren dat God de mens vijandig gezind zou zijn (Heidelberger Catechismus), doet geen recht aan de gegevens in de bijbel.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Plume:

Inderdaad. Alle ongelovigen voor de hel bestemmen, meestal ook nog iedereen die niet tot op elke letter en komma op dezelfde manier gelooft als de betreffende gelovige idem dito voor de hel bestemmen, beweren dat God de mens vijandig gezind zou zijn (Heidelberger Catechismus), doet geen recht aan de gegevens in de bijbel.  

Ah, en dat rechtvaardigt dat jij leugens over de Bijbel mag verspreiden?

Je maakt geen slimme indruk moet ik zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Bastiaan73:

9/11?

Aangaande 9/11: de Bijbel is er duidelijk over dat er geen zegen rust op winst die gemaakt wordt naar Babylonisch economisch model. Dat wil zeggen dat er ten koste van alles winst moest worden gemaakt. Ten tijde van 9/11 was het WTC het grootste centrale handelscentrum van de wereld geworden.  Binnen 1 uur tijd waren de torens verdwenen en de schade aan de economie was gigantisch. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Economic_effects_of_the_September_11_attacks

Lees nu eens Openbaring 18. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Desid:

Ah, en dat rechtvaardigt dat jij leugens over de Bijbel mag verspreiden?

Je maakt geen slimme indruk moet ik zeggen.

?

Dat allen in Adam gestorven zijn en dat allen in Christus levend gemaakt worden, dat God alles in allen zal zijn,  dat de ganse schepping in barensnood verkeert, dat iedere tong van ganser harte zal belijden dat Christus Heer is,  staat allemaal in de Schrift.

Romeinen 3,23-24  Want allen hebben gezondigd en lijden gebrek (NBG:derven) aan de Heerlijkheid van God en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn Genade door de vrijkoping (NBG: verlossing) in Christus Jezus. 
 

Diezelfde allen die in Adam zijn gestorven worden om niet gerechtvaardigd door Zijn Genade door de vrijkoping in Christus Jezus. Staat gewoon in de bijbel.  Bovendien zegt de Schrift dat God wil dat allen behouden worden.  1 Timótheüs 2:3-4: Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.

En aangezien er maar 1 God is gaat dit dus gebeuren.  

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:

Inderdaad. Alle ongelovigen voor de hel bestemmen, meestal ook nog iedereen die niet tot op elke letter en komma op dezelfde manier gelooft als de betreffende gelovige idem dito voor de hel bestemmen, beweren dat God de mens vijandig gezind zou zijn (Heidelberger Catechismus), doet geen recht aan de gegevens in de bijbel.  

Ja, ja. Openbaringen niet gelezen zekers. Geen spoortje wraak te bekennen daar... Jij leeft in een utopie. Zonder Jezus zijn wij gewoon de sjaak!

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, ja. Openbaringen niet gelezen zekers. Geen spoortje wraak te bekennen daar... Jij leeft in een utopie. Zonder Jezus zijn wij gewoon de sjaak!

Is het het geloof van Kaasjeskruid dat behoudt, of is het het geloof van Jezus Christus dat tot behoud is?

Is het Kaasjeskruid die de mensen aan de voeten van de Zoon Jezus Christus legt, of is het de Vader die dat doet?

Is het het werk van Kaasjeskruid zelf dat Kaasjeskruid gelooft of is het geloof een Genade geschenk van God?

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Plume:

Romeinen 3,23-24  Want allen hebben gezondigd en lijden gebrek (NBG:derven) aan de Heerlijkheid van God en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn Genade door de vrijkoping (NBG: verlossing) in Christus Jezus. 

Hoe leg jij matheus 25 uit?

31 En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid.

32 En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.

33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten, maar de bokken tot Zijn linker hand.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid