Spring naar bijdragen

Het geloof van of in Jezus Christus? Rom. 3:22


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Bastiaan73:

Handelingen 11 (NBG51):

18 En toen zij dit gehoord hadden, kwamen zij tot rust en verheerlijkten God, zeggende: Zo heeft dan God ook de heidenen de bekering ten leven geschonken.

Handelingen 13:

46 Maar Paulus en Barnabas zeiden vrijmoedig: Het was nodig, dat eerst tot u het woord Gods werd gesproken, doch nu gij het verstoot en u het eeuwige leven niet waardig keurt, zie, nu wenden wij ons tot de heidenen.

Romeinen 3:

29 Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen? Zeker, ook der heidenen.

Romeinen 9:

22 En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft;
23 Juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid?
24 En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen,
25 Gelijk Hij ook bij Hosea zegt: Ik zal niet-mijn-volk noemen: mijn-volk, en de niet-geliefde: geliefde.
26 En het zal geschieden ter plaatse, waar tot hen gezegd was: gij zijt mijn volk niet, daar zullen zij genoemd worden: zonen van de levende God.

Romeinen 11:

13 Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening,

?

Wat wil je daar nu mee zeggen? Dat de heidenen de wet wel moeten volgen? Tot handelingen 10 komen de heidenen helemaal niet voor, alleen maar Joden. Cornelius was de eerste heiden door Petrus bekeerd Hand. 10. Paulus ging eerst tot de Jood, dan naar de heiden, waarom? Om Israel tot jaloersheid te verwekken Rom. 11:11. Dat je niet ziet dat die genade nu alleen maar geld, de wet is « uitgesteld » tot de wederkomst dan zal de wet uit Sion komen zoals Isa. 2:3 en Mica 4:2 ons zegt « En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, tot het huis van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem ».

Daarom zegt Paulus in Gal. 5:4 « Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen ». Maar we zijn allemaal vrij om te geloven wat we willen.

Aristarkos

1 uur geleden zei Plume:

 ? Je maakt er een potje van maar je doet het wel heel goed na. Het is een goeie karikatuur van de twistziekte onder aanhangers van de diverse bedelingenleren.?

 

Bedankt voor de geciteerde Schrift, jammer.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 215
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat is het wel, maar je begrijpt het niet of wil het niet begrijpen. Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren. Veel meer dan, zijn

Er zijn uitspraken die een stapje verder gaan dan 'Zijn lijdensweg die de onze had moeten zijn'. Uit andere topics gekopieerd: Sommige christenen geloven dat zij aan het kruis hadden moeten h

Niks misverstand, het staat er toch duidelijk? « Want uit genade zijt gij zalig geworden door (dia = door middel van) het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave », dus de behoudenis is uit genade

Posted Images

Op 2-11-2019 om 14:08 zei Plume:

Jezus Christus heeft gezegd, NIETS wat de mond ingaat kan een mens verontreinigen. Een christen mag alles eten en drinken.  Christenen die halal - want daar komt het op neer - als gebod verkondigen zijn geen christenen meer. Zij zijn terug gevallen op de wet.

Ja, maar met uitzondering van bloed. Bloed is altijd heilig geweest. Als je het at stond daar de doodstraf op. Dus dat is een uitzondering op de regel. 

Handelingen 15:38

Want de heilige geest en wij hebben besloten jullie geen verdere last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:  29 blijf je onthouden van dingen die aan afgoden zijn geofferd, van bloed, van verstikt vlees en van seksuele immoraliteit. Als je je verre houdt van die dingen, zal het goed met je gaan. Wij wensen jullie het beste toe!’

Ge 9:4; Le 3:17; Le 7:26; Deu 12:23

Aangezien bloed dus zo heilig is zou het raar zijn dat dit in het Nieuwe verbond dat niet meer het geval zou zijn. Daarom wordt het in Handelingen nog eens herhaald. Het ging in eerste instantie om de vraag of iemand nog besneden moest worden of niet. De heilige Geest gaf aan dat dit niet meer nodig was, maar dat iemand alleen zich aan bovengenoemde dingen moest houden. Verstikt vlees is vlees waar nog bloed in zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei sjako:

Ja, maar met uitzondering van bloed. Bloed is altijd heilig geweest.

Nee zonder uitzonderingen. In Handelingen 15 wat je aanhaalt spreekt niet Christus maar de mens Paulus en zijn menselijke gevolg. Hij zegt ook gewoon dat zij dat hebben besloten. Het is eigendunkelijke godsdienst.  En ook hij gaat daarmee al lijnrecht in tegen wat Jezus heeft gezegd. Niets wat de mond ingaat verontreinigt een mens.

Er is ook helemaal niets heilig aan vlees en bloed. Vlees en bloed kunnen het koninkrijk niet beërven.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Aristarkos:
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Handelingen 11 (NBG51):

18 En toen zij dit gehoord hadden, kwamen zij tot rust en verheerlijkten God, zeggende: Zo heeft dan God ook de heidenen de bekering ten leven geschonken.

Handelingen 13:

46 Maar Paulus en Barnabas zeiden vrijmoedig: Het was nodig, dat eerst tot u het woord Gods werd gesproken, doch nu gij het verstoot en u het eeuwige leven niet waardig keurt, zie, nu wenden wij ons tot de heidenen.

Romeinen 3:

29 Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen? Zeker, ook der heidenen.

Romeinen 9:

...
24 En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen,
...

Romeinen 11:

13 Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening,

?

Wat wil je daar nu mee zeggen? Dat de heidenen de wet wel moeten volgen?

Nee, dat de Romeinenbrief niet 'tot Israël is gesproken' zoals je eerder typte:

8 uur geleden zei Aristarkos:

Dus dit is tot Israël gesproken, Paulus ging altijd eerst naar de Jood, dan naar de Griek (Heiden) Rom. 1:16. De Jood kende de wet, de heiden niet.

In reactie op de vet gemaakte woorden wederom Romeinen 2:

14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet;
15 Immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen,

Deze verzen citeerde ik eerder in reactie op een ander stuk tekst van jou, gericht aan Plume:

9 uur geleden zei Aristarkos:

de wet zal nooit in het hart van de heiden gegrift staan — ten minste niet in de huidige aioon — want de wet is nooit aan de heidenen gegeven, maar aan Israël.

De wet hoefde o.b.v. Romeinen 2:14-15 blijkbaar niet aan de heidenen te worden gegeven. Als ze van nature doen wat de wet gebiedt tonen ze dat het werk der wet in hun harten geschreven is. Deze woorden staan m.i. haaks op jouw bewering 'de wet zal nooit in het hart van de heiden gegrift staan'. Maar wellicht mis ik iets of begrijp ik je verkeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:
2 uur geleden zei sjako:

Ja, maar met uitzondering van bloed. Bloed is altijd heilig geweest.

Nee zonder uitzonderingen. In Handelingen 15 wat je aanhaalt spreekt niet Christus maar de mens Paulus en zijn menselijke gevolg. Hij zegt ook gewoon dat zij dat hebben besloten. Het is eigendunkelijke godsdienst.  En ook hij gaat daarmee al lijnrecht in tegen wat Jezus heeft gezegd. Niets wat de mond ingaat verontreinigt een mens.

In Handelingen 15 spreekt niet de mens Paulus en zijn menselijke gevolg. Het is Jakobus die hier het woord voert:

13 En nadat dezen uitgesproken waren, nam Jakobus het woord en zeide: Mannen broeders, hoort naar mij!
14 Simeon heeft uiteengezet, hoe God van meet aan erop bedacht geweest is een volk voor zijn naam uit de heidenen te vergaderen.
15 En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven staat:
16 Daarna zal Ik wederkeren en de vervallen hut van David weder opbouwen, en wat daarvan is ingestort, zal Ik weder opbouwen, en Ik zal haar weder oprichten,
17 Opdat het overige deel der mensen de Here zoeke, en alle heidenen, over welke mijn naam is uitgeroepen, spreekt de Here, die deze dingen doet,
18 Welke van eeuwigheid bekend zijn.
19 Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet verder moet lastig vallen,
20 Maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed.

21 Immers Mozes heeft van oudsher in iedere stad, die hem prediken, daar hij elke sabbat in de synagogen wordt voorgelezen.
22 Toen besloten de apostelen en de oudsten met de gehele gemeente mannen uit hun midden te kiezen en met Paulus en Barnabas naar Antiochie te zenden: Judas, genaamd Barsabbas, en Silas, mannen van aanzien onder de broeders.
23 En men schreef door hun bemiddeling: De apostelen en oudsten groeten als broeders de broeders uit de heidenen in Antiochie, Syrie en Cilicie.
24 Aangezien wij gehoord hebben, dat enigen uit ons midden u met hun woorden hebben verontrust, uw zielen in verwarring brengende, hoewel wij hun niets geboden hadden,
25 Hebben wij eenstemmig besloten mannen te kiezen om die tot u te zenden met onze geliefden, Barnabas en Paulus,
26 Mensen, die hun leven hebben overgehad voor de naam van onze Here Jezus Christus.
27 Wij hebben dan Judas en Silas gezonden, die zelf ook mondeling hetzelfde te uwer kennis zullen brengen.
28 Want het heeft de Heilige Geest en ons goed gedacht, u verder geen last op te leggen dan dit noodzakelijke:
29 Onthouding van hetgeen de afgoden geofferd is, van bloed, van het verstikte en van hoererij; indien gij u hier voor wacht, zult gij wel doen. Vaart wel!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-11-2019 om 14:08 zei Plume:

Jezus Christus heeft gezegd, NIETS wat de mond ingaat kan een mens verontreinigen. Een christen mag alles eten en drinken.

M.i. gaat het in Matt. 15 niet zozeer over wat men wel of niet mag eten maar om het contrast tussen 'uiterlijke' en 'innerlijke' onreinheid aan te tonen. Met 'uiterlijke' onreinheid bedoel ik 'de overlevering der ouden' van de Farizeeën en schriftgeleerden in vers 2, die aanstoot namen aan het feit dat de discipelen met ongewassen handen aten en dat ze daar onrein van zouden worden. De Heer legt in vers 17-20 uit wat onreinheid écht inhoudt:

17 Begrijpt gij niet, dat al wat de mond binnengaat, in de buik komt en te zijner plaatse verdwijnt?
18 Maar wat de mond uitgaat, komt uit het hart, en dat maakt de mens onrein.
19 Want uit het hart komen boze overleggingen, moord, echtbreuk, hoererij, diefstal, leugenachtige getuigenissen, godslasteringen.
20 Dat zijn de dingen, die een mens onrein maken, maar het eten met ongewassen handen maakt een mens niet onrein.

Vergelijkbaar is Mattheüs 23:

25 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeen, gij huichelaars, want gij reinigt de buitenzijde van de beker en van de schotel, maar van binnen zijn zij vol roof en onmatigheid.
26 Gij blinde Farizeeer, reinig eerst de inhoud van de beker; dan zal hij ook van buiten rein worden.
27 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeen, gij huichelaars, want gij gelijkt op gewitte graven, die van buiten wel schoon schijnen, maar van binnen vol zijn van doodsbeenderen en allerlei onreinheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Bastiaan73:

In Handelingen 15 spreekt niet de mens Paulus en zijn menselijke gevolg. Het is Jakobus die hier het woord voert:

Klopt. Dank.

Een christen mag echter alles eten. Niets wat de mond ingaat kan hem scheiden van de liefde van Christus. Ook het tartaartje op je bord niet en ook bloedworst niet. Indien iemand dit niet geloven kan hoeft hij niet te eten. 

Wat Jakobus daar zegt heeft waarschijnlijk te maken gehad met de wijze waarop men dat bloed at. https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/4319/geen-vlees-eten-met-bloed-erin/

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

19 Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet verder moet lastig vallen,
20 Maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed.

21 Immers Mozes heeft van oudsher in iedere stad, die hem prediken, daar hij elke sabbat in de synagogen wordt voorgelezen.

In vers 21 word uitgelegd dat het de 10 geboden betreft. "Afgoden" refeert naar de eerste 4/ "hoererij" naar de laaste 6.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Aristarkos:

 

Bedankt voor de geciteerde Schrift, jammer.

Aristarkos

Bedankt voor de geciteerde Schrift Aristarkos.  Ik dacht werkelijk dat je een grapje maakte in de tegenoverstelling van een aantal zaken. Maar nu blijkt dat je geen grapje maakte. Sorry voor het misverstand. We spreken op totaal onbenullige punten dan zodanig langs elkaar heen, dat de schijn ontstaat dat er over de inhoud onenigheid zou bestaan, wat niet het geval is. 

Bedankt voor de teksten en ordening daarbinnen. 



 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Plume:

Nee zonder uitzonderingen. In Handelingen 15 wat je aanhaalt spreekt niet Christus maar de mens Paulus en zijn menselijke gevolg. Hij zegt ook gewoon dat zij dat hebben besloten. Het is eigendunkelijke godsdienst.  En ook hij gaat daarmee al lijnrecht in tegen wat Jezus heeft gezegd. Niets wat de mond ingaat verontreinigt een mens.

Die zij was het besturende lichaam van die tijd. Via dat besturende lichaam werkte de heilige geest tav de Christelijke gemeente. Dat was dus geldig voor de hele gemeente. De heilige Geest denkt bij iemand anders niet iets anders, zeker niet wat betreft heilige zaken. Je komt dus met een non-argument. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei thom:

De mens is man/vrouw oftewel androgyn geschapen.

...omdat de vrouw weer uit de man is geschapen.

Ik geef alleen even de eerste en laatste regel weer.
Zie jet het zelf? 
 

16 uur geleden zei sjako:
Op 2-11-2019 om 14:08 zei Plume:

Jezus Christus heeft gezegd, NIETS wat de mond ingaat kan een mens verontreinigen. Een christen mag alles eten en drinken.  Christenen die halal - want daar komt het op neer - als gebod verkondigen zijn geen christenen meer. Zij zijn terug gevallen op de wet.

Ja, maar met uitzondering van bloed. Bloed is altijd heilig geweest. Als je het at stond daar de doodstraf op. Dus dat is een uitzondering op de regel. 

Helemaal niet dus.
Mattheus 15:11. Wat de mond in gaat, verontreinigt de mens niet.
Daar staat niet bij "met uitzondering van bloed".
Ingewikkelder is het niet.

 

1 uur geleden zei sjako:
15 uur geleden zei Plume:

Nee zonder uitzonderingen. In Handelingen 15 wat je aanhaalt spreekt niet Christus maar de mens Paulus en zijn menselijke gevolg. Hij zegt ook gewoon dat zij dat hebben besloten. Het is eigendunkelijke godsdienst.  En ook hij gaat daarmee al lijnrecht in tegen wat Jezus heeft gezegd. Niets wat de mond ingaat verontreinigt een mens.

Die zij was het besturende lichaam van die tijd. Via dat besturende lichaam werkte de heilige geest tav de Christelijke gemeente. Dat was dus geldig voor de hele gemeente. De heilige Geest denkt bij iemand anders niet iets anders, zeker niet wat betreft heilige zaken. Je komt dus met een non-argument. 

Nergens in de Bijbel wordt gesproken over een besturend lichaam.
Die term is verzonnen door de bestuurders van de WTG, zij noemden zichzelf zo om zich boven anderen te stellen.
 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Helemaal niet dus.
Mattheus 15:11. Wat de mond in gaat, verontreinigt de mens niet.
Daar staat niet bij "met uitzondering van bloed".
Ingewikkelder is het niet.

11 Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens

Eten en drinken ontreinigd zijn hart niet maar zijn woorden dat wel, dit vers spreekt over vlees/geest in dezelfde tekst.

Zie uitgelegd hieronder

17 Verstaat gij nog niet, dat al wat ten monde ingaat, in den buik komt en in de heimelijkheid wordt uitgeworpen?

18 Maar die dingen die ten monde uitgaan, komen voort uit het hart, en dezelve ontreinigen den mens.

19 mWant uit het hart komen voort boze 15bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nergens in de Bijbel wordt gesproken over een besturend lichaam.
Die term is verzonnen door de bestuurders van de WTG, zij noemden zichzelf zo om zich boven anderen te stellen.

Nee, maar het was het wel. Het bestond uit de apostelen. Ook de eerste Christengemeente had een hiërarchisch systeem. Besluiten worden mondeling of per brief doorgegeven. Het was niet zo dat het als los zand in elkaar zat. Het besluit over de besnijdenis bijv werd gegeven aan een groep apostelen. Het besluit werd genomen door de apostelen en was geldig voor de hele Christengemeente. Nu is het nog zo.  

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Daar staat niet bij "met uitzondering van bloed".

Ik denk dat dit zo vanzelfsprekend was dat dit er niet bij gezegd werd. Net zoals immoraliteit bedrijven vanzelfsprekend verboden was. Daarom staat het in hetzelfde rijtje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Bastiaan73:

Nee, dat de Romeinenbrief niet 'tot Israël is gesproken' zoals je eerder typte:

22 uur geleden zei Aristarkos:

Dus dit is tot Israël gesproken, Paulus ging altijd eerst naar de Jood, dan naar de Griek (Heiden) Rom. 1:16. De Jood kende de wet, de heiden niet.

Omdat Paulus altijd eerst naar de Jood ging — die de wet verstond want die was aan de Jood gegeven — dan pas naar de heiden. Dat kun je duidelijk zien in die brieven die Paulus schreef toen Israël nog in het land was. De delen die over de wet gaan zijn niet tot de heidenen gericht.

13 uur geleden zei Bastiaan73:

In reactie op de vet gemaakte woorden wederom Romeinen 2:

14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet;
15 Immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen,

Het van nature doen van wat de wet gebiedt — zonder dat de wet (van Mozes) aan je gegeven is door middel van een met bloed bekrachtigd verbond — is totaal iets anders dan onder dat verbond en dus die wet zijn. In Mat. 22:36 — 40 staat « Meester! welk is het grote gebod in de wet? En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten ». Dus de hele wet van Moses hangt aan deze twee geboden.

In jouw citaat hierboven staat het zo duidelijk « die de wet niet hebben », nu praten jullie over delen van de wet die je wel wilt proberen te volbrengen? Waar staat dat in de Schrift? Ik zal het je vertellen, nergens! Gedurende de Handelingen tijd was dat een punt van dispuut zie Hand. 15, we lezen daar in vs. 9 en 10 « En heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons (Israël) en hen (heidenen), gereinigd hebbende hun harten door het geloof. Nu dan, wat verzoekt gij God, om een juk op den hals der discipelen (dus de heidense volgelingen) te leggen, hetwelk noch onze vaders, noch wij hebben kunnen dragen? ». Kan het nog duidelijker dat de wet niet voor de heidenen is maar voor Israël aan wie hij ook gegeven is? In vs. 12 staan de enige 4 geboden aan de heidenen gegeven « Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die 1) door de afgoden besmet zijn, en 2) van hoererij, en van 3) het verstikte, en 4) van bloed ». Daarom zegt Paulus in Gal. 5:4 « Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen ».

Maar zoals ik al eerder zei, een ieder mag doen en geloven wat hij wil, eens zullen we allemaal geoordeeld worden zoals 2 Cor. 5:10 ons zegt « Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad ». Eerlijk gezegd gaat dit over zonen Gods, niet over wedergeborene.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:

Het van nature doen van wat de wet gebiedt — zonder dat de wet (van Mozes) aan je gegeven is door middel van een met bloed bekrachtigd verbond — is totaal iets anders dan onder dat verbond en dus die wet zijn.

Juist niet. Het doel is hetzelfde. Blijkbaar waren er heidenen die de wet van nature in zich hadden (dat suggereert Paulus m.i. in Romeinen 2:14-15) en dus geen van buitenaf opgelegde wet nodig hadden. Althans, zo lees ik het en dat is ook juist mijn punt: dat heidenen niet krampachtig proberen een extern opgelegde wet te volbrengen maar dit juist van nature doen. Voorbeeld: er zullen heidenen zijn (geweest) die van nature, van binnen weten dat het fout is om een ander te doden, te liegen enz, dat hoeven ze niet in de vorm van een extern gebod te vernemen.

1 uur geleden zei Aristarkos:

Eerlijk gezegd gaat dit over zonen Gods, niet over wedergeborene.

Hier maak je weer zo'n eigenaardig onderscheid, alsof een wedergeborene geen zoon van God kan zijn/worden. Dat snap ik niet.

Over de Romeinenbrief: ben je het met me eens dat de gemeente aldaar bestond uit gelovigen van zowel Joodse als niet-Joodse afkomst?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Bastiaan73:

Juist niet. Het doel is hetzelfde. Blijkbaar waren er heidenen die de wet van nature in zich hadden (dat suggereert Paulus m.i. in Romeinen 2:14-15) en dus geen van buitenaf opgelegde wet nodig hadden. Althans, zo lees ik het en dat is ook juist mijn punt: dat heidenen niet krampachtig proberen een extern opgelegde wet te volbrengen maar dit juist van nature doen. Voorbeeld: er zullen heidenen zijn (geweest) die van nature, van binnen weten dat het fout is om een ander te doden, te liegen enz, dat hoeven ze niet in de vorm van een extern gebod te vernemen.

Maar waarom kijken jullie dan naar teksten in de Schrift die duidelijk zijn geschreven aan hen die de wet kenden, dus Joden? Zegt de Heere niet zelf « ... zal er niet één jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied »? Dit is dus de hele wet van Mozes, wat heb jij of ik daar mee te maken?

3 uur geleden zei Bastiaan73:

Hier maak je weer zo'n eigenaardig onderscheid, alsof een wedergeborene geen zoon van God kan zijn/worden. Dat snap ik niet.

Helemaal geen eigenaardig onderscheid, ze zijn niet hetzelfde zoals uit de hele Schrift blijkt, ook hier kan de brief aan de Galaten ons iets leren. Ten eerste zit er verschil tussen de wet en het geloof 1:2 « Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? » Nu zullen de meeste mensen zeggen: geloof is geloof, maar hindoes en moslims geloven ook en hebben een sterk geloof waarvoor ze als het moet zelfs sterven. Het gaat bij ons om geloof in de Schriften en dus in God dat Hij zal doen wat Hij zegt, zoals Gal. 3:6 en 7 zeggen « Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend; Zo verstaat gij dan, dat degenen, die uit het geloof zijn, Abrahams zonen (huios) zijn. ».

God leert ons in Zijn Woord dat er groepen zijn: 1 Kinderen van God, 2 Zonen van God en 3 Volwassen man. Als je dit star letterlijk gaat vertalen naar ons eigen leven, dan is een kind een zoon en een zoon een volwassen man, allemaal hetzelfde. De vette tekst is wat vrijwel iedereen in meer of mindere mate doet, er is één evangelie en één kerk. Kijk naar de verdeeldheid in het christendom en zie wat dan allemaal hetzelfde is en éénheid? Dacht het niet.

In Gal. 3:10 zegt Paulus « Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen ». Deze tekst is zo duidelijk, « al hetgeen geschreven is in het boek der wet » en nu komen er christenen die uit dat boek der wet dingen halen die ze wel aanspreekt en gaan dat dan in eigen kracht proberen te volbrengen. Terwijl Paulus zegt « al hetgeen geschreven is in het boek der wet ». Vs. 11 zegt « En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven ».

In vs. 26 en 27 staat « Want gij zijt allen zonen Gods door het geloof in Christus Jezus. Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan » het gaat hier over zonen, inderdaad zowel Joden als heidenen. Ook hier weer dat woord « geloof ». Ook Rom. 6:3 zegt dit « Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? ». Dit lees je nergens in de 4 evangeliën of algemene brieven, daar word alleen bekering en waterdoop gevraagd. Zonen erven de kosmos, kinderen het land Israel. Rom. 4:13 zegt « Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld (Gr. kosmos) zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs ».

Maar niemand hoeft dit te geloven, dat is het mooie van de huidige bedeling der genade Gods.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:
8 uur geleden zei Dat beloof ik:

Daar staat niet bij "met uitzondering van bloed".

Ik denk dat dit zo vanzelfsprekend was dat dit er niet bij gezegd werd. Net zoals immoraliteit bedrijven vanzelfsprekend verboden was. Daarom staat het in hetzelfde rijtje.

Als het zo zou zijn dat je het lichaam verontreinigt door inname van bloed, is het ontzettend tegenstrijdig dat er zonder enig voorbehoud wordt gezegd dat niets dat de mond binnengaat, het lichaam kan verontreinigen.

Aangezien het tweede duidelijk in de Bijbel staat en het eerste niet, is er maar één ding vanzelfsprekend: dat de WTG er (weer eens) naast zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Aristarkos:

Maar waarom kijken jullie dan naar teksten in de Schrift die duidelijk zijn geschreven aan hen die de wet kenden, dus Joden? Zegt de Heere niet zelf « ... zal er niet één jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied »? Dit is dus de hele wet van Mozes, wat heb jij of ik daar mee te maken?

Helemaal geen eigenaardig onderscheid, ze zijn niet hetzelfde zoals uit de hele Schrift blijkt, ook hier kan de brief aan de Galaten ons iets leren. Ten eerste zit er verschil tussen de wet en het geloof 1:2 « Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? » Nu zullen de meeste mensen zeggen: geloof is geloof, maar hindoes en moslims geloven ook en hebben een sterk geloof waarvoor ze als het moet zelfs sterven. Het gaat bij ons om geloof in de Schriften en dus in God dat Hij zal doen wat Hij zegt, zoals Gal. 3:6 en 7 zeggen « Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend; Zo verstaat gij dan, dat degenen, die uit het geloof zijn, Abrahams zonen (huios) zijn. ».

God leert ons in Zijn Woord dat er groepen zijn: 1 Kinderen van God, 2 Zonen van God en 3 Volwassen man. Als je dit star letterlijk gaat vertalen naar ons eigen leven, dan is een kind een zoon en een zoon een volwassen man, allemaal hetzelfde. De vette tekst is wat vrijwel iedereen in meer of mindere mate doet, er is één evangelie en één kerk. Kijk naar de verdeeldheid in het christendom en zie wat dan allemaal hetzelfde is en éénheid? Dacht het niet.

In Gal. 3:10 zegt Paulus « Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen ». Deze tekst is zo duidelijk, « al hetgeen geschreven is in het boek der wet » en nu komen er christenen die uit dat boek der wet dingen halen die ze wel aanspreekt en gaan dat dan in eigen kracht proberen te volbrengen. Terwijl Paulus zegt « al hetgeen geschreven is in het boek der wet ». Vs. 11 zegt « En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven ».

In vs. 26 en 27 staat « Want gij zijt allen zonen Gods door het geloof in Christus Jezus. Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan » het gaat hier over zonen, inderdaad zowel Joden als heidenen. Ook hier weer dat woord « geloof ». Ook Rom. 6:3 zegt dit « Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? ». Dit lees je nergens in de 4 evangeliën of algemene brieven, daar word alleen bekering en waterdoop gevraagd. Zonen erven de kosmos, kinderen het land Israel. Rom. 4:13 zegt « Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld (Gr. kosmos) zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs ».

Maar niemand hoeft dit te geloven, dat is het mooie van de huidige bedeling der genade Gods.

Aristarkos

Bedankt voor deze pareltjes.  
 

Klopt het dat jij hiermee er eigenlijk op wijst dat Israël onder het Oude Verbond leeft en nog geen macht hebben gekregen om kinderen van God te worden?   Johannes 1,12 zegt immers Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, nl. die in Zijn naam geloven.

Als ik je goed begrijp dan zie jij een wederomgeborene als een bekeerling. Als iemand die nog maar net tot geloof is gekomen en zich noodzakelijkerwijs nog voortdurend aan het bekeren is, nog veel strijden moet, maar wel in Zijn Kracht,  tegen zijn oude natuur. Hij heeft dan nog geen volwassen geloof maar is wel op weg. Zijn oude natuur is stervende en Christus in hem moet opwassen.  Klopt dat?

Vraag: in mijn bijbel staat bij Galaten 3, 26 niet zonen maar kinderen. Ook de Statenvertaling geeft daar kinderen en niet zonen.  Zie ik iets over het hoofd, of heb jij nog een andere vertaling?


  

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Aristarkos:
8 uur geleden zei Bastiaan73:

Juist niet. Het doel is hetzelfde. Blijkbaar waren er heidenen die de wet van nature in zich hadden (dat suggereert Paulus m.i. in Romeinen 2:14-15) en dus geen van buitenaf opgelegde wet nodig hadden. Althans, zo lees ik het en dat is ook juist mijn punt: dat heidenen niet krampachtig proberen een extern opgelegde wet te volbrengen maar dit juist van nature doen. Voorbeeld: er zullen heidenen zijn (geweest) die van nature, van binnen weten dat het fout is om een ander te doden, te liegen enz, dat hoeven ze niet in de vorm van een extern gebod te vernemen.

Maar waarom kijken jullie dan naar teksten in de Schrift die duidelijk zijn geschreven aan hen die de wet kenden, dus Joden? Zegt de Heere niet zelf « ... zal er niet één jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied »? 

Jullie? Jij kijkt toch ook naar meerdere bijbelteksten? Ook die aan Joden gericht zijn? Of begrijp ik je verkeerd?

3 uur geleden zei Aristarkos:

Dit is dus de hele wet van Mozes, wat heb jij of ik daar mee te maken?

Romeinen 3 is m.i. aan gelovigen uit de heidenen gericht. Paulus schrijft namelijk

1 Wat is dan het voorrecht van de Jood, of wat is het nut van de besnijdenis?
2 Velerlei in elk opzicht. In de eerste plaats toch dit, dat hun de woorden Gods zijn toevertrouwd.

Wat jij en ik daar mee te maken hebben? Paulus:

28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven.
29 Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen,
30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen.
31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Plume:

Bedankt voor deze pareltjes.  
 

Klopt het dat jij hiermee er eigenlijk op wijst dat Israël onder het Oude Verbond leeft en nog geen macht hebben gekregen om kinderen van God te worden?   Johannes 1,12 zegt immers Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, nl. die in Zijn naam geloven.

Als ik je goed begrijp dan zie jij een wederomgeborene als een bekeerling. Als iemand die nog maar net tot geloof is gekomen en zich noodzakelijkerwijs nog voortdurend aan het bekeren is, nog veel strijden moet, maar wel in Zijn Kracht,  tegen zijn oude natuur. Hij heeft dan nog geen volwassen geloof maar is wel op weg. Zijn oude natuur is stervende en Christus in hem moet opwassen.  Klopt dat?

Vraag: in mijn bijbel staat bij Galaten 3, 26 niet zonen maar kinderen. Ook de Statenvertaling geeft daar kinderen en niet zonen.  Zie ik iets over het hoofd, of heb jij nog een andere vertaling?

Zoals in onze taal zijn de wet en de verbonden twee verschillende dingen, de wet zijn de voorschriften en regels die God Israël gaf, het oude verbond dat Israël dit in eigen kracht zou volbrengen. In Joh. 1:12 staat niet dat God hen macht heeft gegeven, maar hen de mogelijkheid (exousia = autoriteit) gaf, dus ook hier is het genade, de mens is machteloos, God is almachtig. Als ze werkelijk macht hadden om zichzelf weder geboren te laten worden, hadden ze dan ook macht om hun natuurlijke geboorte te laten gebeuren?

Omdat je niet graag Israël wilt zien in de Schrift mis je wat wedergeboorte eigenlijk is en aan wie beloofd. Het geven van een nieuw hart en nieuwe geest (Eze. 36:26), of het besnijden van het hart (Deu. 30:6) is wat het N.T. de wedergeboorte noemt en is alleen aan Israël beloofd en kan dus niet ons doel zijn waarin we kunnen blijven staan. Israël heeft een nationale wedergeboorte nodig, wij alleen een individuele wedergeboorte zodat we de Schrift kunnen verstaan en de weg der behoudenis kunnen doorlopen. De beloftes gedaan aan Israël staan in de Schrift, het hele land Canaan, de Messias als Koning, de heidenen ondergeschikt aan hen enz.. Wat zegt Paulus over zonen Gods? 1 Cor. 2:9 « Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben ». Ook hieruit blijkt dat wedergeboorte, dus kind van God en zoon van God twee verschillende dingen zijn.

Ook hier de vraag: wat is geloof? Je zegt iemand die nog maar net tot geloof gekomen is, geloof in wat? Israël geloofde al in Jehova en had de wedergeboorte nodig om te kunnen geloven dat Jezus is de Messias, 1 Joh. 5:1. Paulus laat ons zien in Handelingen hoe te handelen als iemand (dus heidenen) niet geloven 14:15 « En zeggende: Mannen, waarom doet gij deze dingen? Wij zijn ook mensen van gelijke bewegingen als gij, en verkondigen ulieden, dat gij u zoudt van deze ijdele dingen bekeren tot den levenden God, Die gemaakt heeft den hemel, en de aarde, en de zee, en al hetgeen in dezelve is », Israël geloofde daar al in. Je ziet dus duidelijk de weg der behoudenis, nu kan God ze wedergeboren laten worden.

De strijd tegen het kwade blijft in alle groepen aanwezig gedurende het leven in het vlees, hoe meer je de Schrift geloofd hoe verder vooraan je staat in de strijd. Satan heet niet voor niks de god van deze aioon 1 Cor. 4:4. Alle koninkrijken van de aarde zijn van hem Mat. 4:8. Tot de wederkomst, dan is het klaar.

In Galaten 3:26 staat in het Grieks « υἱοὶ Θεοῦ » of zonen van God, in Joh. 1:12 staat « τέκνα Θεοῦ » of kinderen van God. Vertalingen voldoen lang niet altijd, je zult dan concordanties moeten gebruiken.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Bastiaan73:

Jullie? Jij kijkt toch ook naar meerdere bijbelteksten? Ook die aan Joden gericht zijn? Of begrijp ik je verkeerd?

Nee dat begrijp je prima, maar ik pas ze niet op mezelf toe, want ik heb er niks mee te maken.

13 uur geleden zei Bastiaan73:

Romeinen 3 is m.i. aan gelovigen uit de heidenen gericht. Paulus schrijft namelijk

1 Wat is dan het voorrecht van de Jood, of wat is het nut van de besnijdenis?
2 Velerlei in elk opzicht. In de eerste plaats toch dit, dat hun de woorden Gods zijn toevertrouwd.

Wat jij en ik daar mee te maken hebben? Paulus:

28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven.
29 Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen,
30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen.
31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.

Dus uit Rom. 3 blijkt al dat de wet en de besnijdenis een nut heeft voor de Jood, de « hun » verwijst naar de Jood, niet naar de heiden die hier niet genoemd word. Die « hun » waren de woorden Gods (het O.T., het N.T. was er nog niet) toevertrouwd, dus ook hier blijkt dat het over Joden gaat.

Ook in vs. 28 — 31 blijkt dat het over Joden gaat zolang het over de wet (vs. 31) gaat, als het gaat over rechtvaardiging door het geloof, dan heeft Paulus het over de belofte aan Abraham gedaan voor zijn besnijdenis. Rom. 4:13 zegt « Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs ». Lees ook vs. 12 « En een vader der besnijdenis, dengenen namelijk, die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook wandelen in de voetstappen des geloofs van onzen vader Abraham, hetwelk in de voorhuid was », dus zonen Gods.

Hoe je het ook draait of keert er zijn minstens 2 groepen. 1. Kind van God. 2. Zoon van God.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Aristarkos:

De strijd tegen het kwade blijft in alle groepen aanwezig gedurende het leven in het vlees, hoe meer je de Schrift geloofd hoe verder vooraan je staat in de strijd. Satan heet niet voor niks de god van deze aioon 1 Cor. 4:4. Alle koninkrijken van de aarde zijn van hem Mat. 4:8. Tot de wederkomst, dan is het klaar.

Beste Aristarkos,  

Dat is de grote illusie.

Wij leven  niet meer in het vlees en het kwaad is tweeduizend jaar geleden reeds lang verslagen aan het kruis. Een gelovige staat dan ook helemaal niet “vooraan in de strijd”, maar heeft zich juist overgegeven. De enige strijd die ertoe doet is de strijd die helemaal geen strijd is maar overgave. Er valt niks te strijden. De Overwinning heeft hij al.

Wij zijn met Christus gekruisigd.  Zijn dood werd de dood van ons eigen ik, en Zijn opstanding werd ons nieuwe leven. Galaten 2,20: Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons Gods, Die mij liefgehad heeft en Zichzelven voor mij overgegeven heeft. In Christus zijn wij meer dan overwinnaars. Wij hebben alles in Hem gevonden. Ons  leven is verborgen in Christus. De wereld kan het niet zien. En in dit nieuwe leven hebben wij de volkomen overwinning. En dat niet uit ons maar omdat wij in Hem zijn, dat is het hele geheim.

Het is juist niet onze actieve daad, maar het rusten in Christus, dat ons verandert naar Zijn beeld. Maria, de zus van Lazarus zat aan de voeten van de Heere Jezus, terwijl haar zus Martha hard aan het werk was en Jezus sprak tot Martha, Lukas 10,41: Martha, Martha, gij bekommert en ontrust u over vele dingen

Slechts één ding is nodig: Lukas 10,40-41 doch Maria heeft het goede deel uitgekozen, hetwelk van haar niet zal weggenomen worden.  Simpelweg zitten (innerlijk stil zijn), luisteren (innerlijk horen) en zoals Galaten 5,16 beschrijft wandelen door de Geest.  
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Plume:

Wij leven niet meer in het vlees en het kwaad is tweeduizend jaar geleden reeds lang verslagen aan het kruis.

Volgens mij is dit ook een behoorlijke illusie. 'Uit God geborenen' leven naar de Geest, niet naar het vlees. Maar zolang er geen sprake is van een opstandingslichaam leven we toch echt nog in het vlees. Of heb/ben jij geen lichaam meer? 2 Korintiërs 10:

3 Want al leven wij in het vlees, wij trekken niet ten strijde naar het vlees

Galaten 2:

20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, [dat] [is], niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu [nog] in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.

Filippenzen 1:

22 Indien ik in het vlees blijf leven, betekent dat voor mij werken met vrucht, en wat ik moet kiezen, weet ik niet.
23 Van beide zijden word ik gedrongen: ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste;
24 Maar nog in het vlees te blijven is nodiger om uwentwil.

45 minuten geleden zei Plume:

Wij leven niet meer in het vlees en het kwaad is tweeduizend jaar geleden reeds lang verslagen aan het kruis.

Ook een enorme illusie. Kijk naar de geschiedenis sindsdien. Al hadden alleen de eerste en tweede wereldoorlog plaats gevonden.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Plume:

Een gelovige staat dan ook helemaal niet “vooraan in de strijd”, maar heeft zich juist overgegeven. De enige strijd die ertoe doet is de strijd die helemaal geen strijd is maar overgave. Er valt niks te strijden. De Overwinning heeft hij al.

Filippenzen 1:

29 Want aan u is de genade verleend, voor Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden,
30 In dezelfde strijd, die gij eens van mij hebt gezien en nu van mij hoort.

?

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Bastiaan73:

Volgens mij is dit ook een behoorlijke illusie. 'Uit God geborenen' leven naar de Geest, niet naar het vlees. Maar zolang er geen sprake is van een opstandingslichaam leven we toch echt nog in het vlees.

Het opstandingslichaam is er wel degelijk. In de gelovige.   Verborgen derhalve.
 

Citaat

Of heb/ben jij geen lichaam meer?

Nee. Ik heb geen lichaam meer. Hij heeft mijn lichaam en Hij heeft het in de dood gebracht en overkleed. Wij spreken geestelijke dingen en geen stoffelijke. Wij spreken over innerlijke klederen en geen uiterlijke. 

De werkelijkheid is van Christus. De duisternis heeft Hem niet gekend en kent Hem niet. De duisternis kent de werkelijkheid niet. Alleen de illusiewereld.
 

Citaat

 

Galaten 2:

20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, [dat] [is], niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu [nog] in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.

 

Daar kom je weer bij het essentiële verschil tussen geloof in en geloof van. Voor zover er nog een stoffelijk lichaam is, is het dus de Zoon die daarin leeft, en dat is mogelijk doordat Hij ons Zijn Opstandingslichaam heeft aangeboden.

 

29 minuten geleden zei Bastiaan73:

 

Ook een enorme illusie. Kijk naar de geschiedenis sindsdien. Al waren het alleen de eerste en tweede wereldoorlog.

Dat zijn de mensen die nog steeds in de illusie geloven dat ze tegen kwaad moeten strijden. Nogmaals het kwaad is tweeduizend jaar  geleden allang verslagen aan het Levenschenkend Kruis. De werkelijkheid is van Christus. Wat oorlog voert is de mens die dit niet weet en nog steeds in de illusie gelooft dat hij tegen het kwaad moet strijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid