Spring naar bijdragen

Het geloof van of in Jezus Christus? Rom. 3:22


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Jij sloot je vorige post af met de zin 'Maar een zoon is nog geen volwassen man'. Daar reageerde ik op, omdat dat niet klopt. Ook 

'Zij die gelijkvormig worden gemaakt aan het verheerlijkt lichaam van Christus zijn geen broers meer maar volwassen man, lid van het lichaam van Christus en geen broeders des Heeren, zie b.v. Rom. 8:29 « Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen »

klopt m.i. niet. Mijn broer en ik zijn beide volwassen mannen maar ook broers. Jij suggereert dat het één het ander uitsluit.

Jij verklaart dus de Schrift vanuit je eigen leven? De Schrift praat over geestelijk groei, niet lichamelijke groei waar zijn dan de zusters in de Schrift? Ik ben ook een zoon van mijn vader en ook een volwassen man, maar mijn zuster waar is die in de Schrift? Het gaat niet over lichamelijke volwassenheid maar geestelijke volwassenheid, daarin zijn drie gradaties:

  1. Kind van God
  2. Zoon van God
  3. Volwassen man

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 215
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat is het wel, maar je begrijpt het niet of wil het niet begrijpen. Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren. Veel meer dan, zijn

Er zijn uitspraken die een stapje verder gaan dan 'Zijn lijdensweg die de onze had moeten zijn'. Uit andere topics gekopieerd: Sommige christenen geloven dat zij aan het kruis hadden moeten h

Niks misverstand, het staat er toch duidelijk? « Want uit genade zijt gij zalig geworden door (dia = door middel van) het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave », dus de behoudenis is uit genade

Posted Images

38 minuten geleden zei Aristarkos:

Zij die gelijkvormig worden gemaakt aan het verheerlijkt lichaam van Christus zijn geen broers meer maar volwassen man, lid van het lichaam van Christus en geen broeders des Heeren, zie b.v. Rom. 8:29 «

Ik schreef nergens broeders des Heren maar broers en zussen van Jezus. Allemaal Christussen dus. Gelijkwaardig.  Een volwassen man is ook een zoon en een volwassen man heeft ook gewoon broers en zussen. 

Waarom je ook nu weer Israël erbij haalt begrijp ik niet. 

18 minuten geleden zei Aristarkos:

Jij verklaart dus de Schrift vanuit je eigen leven? De Schrift praat over geestelijk groei, niet lichamelijke groei waar zijn dan de zusters in de Schrift? Ik ben ook een zoon van mijn vader en ook een volwassen man, maar mijn zuster waar is die in de Schrift? Het gaat niet over lichamelijke volwassenheid maar geestelijke volwassenheid, daarin zijn drie gradaties:

  1. Kind van God
  2. Zoon van God
  3. Volwassen man

Aristarkos

Ook de vrouw is uit God en niet uit een rib van de man.  Genesis 1 en Johannes 1.  Het ribverhaal is een latere fase in de val. Een vrouw is geen mislukte man of zo, zoals men eeuwenlang heeft gedacht. Alleen in Christus zijn zij 1 lichaam waardoor het mannelijke niet meer mannelijk is en het vrouwelijke niet meer vrouwelijk.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Plume:

Ik schreef nergens broeders des Heren maar broers en zussen van Jezus. Allemaal Christussen dus. Gelijkwaardig.  Een volwassen man is ook een zoon en een volwassen man heeft ook gewoon broers en zussen.

Ik zie het dus anders, broers, broeders maakt in het Grieks geen verschil.

33 minuten geleden zei Plume:

Waarom je ook nu weer Israël erbij haalt begrijp ik niet.

Omdat het grootste deel van de Schrift nou eenmaal over Israël handelt.

33 minuten geleden zei Plume:

Ook de vrouw is uit God en niet uit een rib van de man.  Genesis 1 en Johannes 1.  Het ribverhaal is een latere fase in de val. Een vrouw is geen mislukte man of zo, zoals men eeuwenlang heeft gedacht. Alleen in Christus zijn zij 1 lichaam waardoor het mannelijke niet meer mannelijk is en het vrouwelijke niet meer vrouwelijk.

Ik lees in de Schrift: Gen. 2:21, 23 « Toen deed de HEERE God een diepen slaap op Adam vallen, en hij sliep; en Hij nam een van zijn ribben, en sloot derzelver plaats toe met vlees. En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam ». 

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Aristarkos:

Ik zie het dus anders, broers, broeders maakt in het Grieks geen verschil.

Omdat het grootste deel van de Schrift nou eenmaal over Israël handelt.

Ik lees in de Schrift: Gen. 2:21, 23 « Toen deed de HEERE God een diepen slaap op Adam vallen, en hij sliep; en Hij nam een van zijn ribben, en sloot derzelver plaats toe met vlees. En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam ». 

Aristarkos

Weet je zeker dat je geen eetje vergeten bent? ?

giphy.gif

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Plume:
16 uur geleden zei Aristarkos:

Ik zie het dus anders, broers, broeders maakt in het Grieks geen verschil.

Omdat het grootste deel van de Schrift nou eenmaal over Israël handelt.

Ik lees in de Schrift: Gen. 2:21, 23 « Toen deed de HEERE God een diepen slaap op Adam vallen, en hij sliep; en Hij nam een van zijn ribben, en sloot derzelver plaats toe met vlees. En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam ». 

Aristarkos

Weet je zeker dat je geen eetje vergeten bent? ?

Geen flauw idee wat je bedoelt.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Aristarkos:

Geen flauw idee wat je bedoelt.

Aristarkos

Wat je aanhaalt uit Genesis 2 is niet de oorspronkelijke schepping maar een fase in de nederwerping. Het resultaat van een gericht, zo je wilt. https://waardigwandelen.nl/wp-content/uploads/2018/01/Schepping-en-Herschepping-van-God.pdf

In Christus , dus als Christus in ons leeft, Hij in ons en wij in Hem, zijn wij een nieuwe schepping. Het oude heeft afgedaan. Aan de zonde wordt niet meer gedacht. Man noch vrouw jood noch griek. In vrijheid gezet.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-10-2019 om 18:40 zei Aristarkos:

Ok, dank je wel voor je uitleg.

De uitverkiezing van Israël b.v. staat duidelijk in de Schrift in Exo. 19:5 en 6 b.v.. De andere uitverkiezingen zijn wat minder duidelijk, maar kunnen toch uit de Schrift gehaald worden. De volgende tabel komt uit « De Weg der Behoudenis » door S. Van Mierlo:

uitverkiezing.jpg.35d16e5bba660454e57bc46133b09bb3.jpg

In de huidige bedeling der genade Gods of bedeling der verborgenheid (Ef. 3:9 grondtekst) kunnen we de gehele weg der behoudenis doorlopen. Zoals ik al eerder zei blijven velen hangen in het kind van God (geloven dus niet wat de Schrift eigenlijk zegt) en willen de beloftes gedaan aan Israël opeisen, dit doen alle groeperingen. Ik ben het overigens niet in alles met Van Mierlo eens, maar met veel wel en met name dit boek is uiterst leerzaam.

Aristarkos

 

Op 31-10-2019 om 22:21 zei Aristarkos:

en ik — als heiden — heb niks met wetten te maken. Rom. 4:13 zegt « Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs ».

 

Zoals je zelf al aangaf kan een mens in dit genadetijdperk de gehele weg van de behoudenis doorlopen. De tien woorden (ook wel de wet genoemd) staan in ieders hart gegrift. Dat is gewoon de bedelingsfase (in deze bedeling van de genade is wat vroeger een tijdperk was een fase geworden voor het individu) van het geweten. De bedoeling van de wet die in ieders hart geschreven staat is niet om de wet te leren houden maar het besef van zonde.  En de bedoeling van zondebesef is ook niet het leren houden van de wet maar berouw en belijdenis.  De bedoeling van berouw is niet de schuld of de depressie maar de opwekking van het verlangen naar herstel. De bedoeling van de opwekking van het verlangen naar herstel is ultieme verticaal. De herinnering wie we werkelijk zijn  en het verlangen naar restauratie daarvan.

De bedoeling van de wet is niet gehoorzaamheid aan de wet maar bewustwording van de in zonde gevallen toestand waarin de mens verkeert ter voorbereiding van de aanvaarding van herstel. 
 

Romeinen 3,20 want door de wet komt kennis der zonde

2 Corinthiers 3: 9. Indien toch de bediening der veroordeling heerlijk is, hoeveel eerder zal de bediening der rechtvaardiging haar in heerlijkheid overtreffen!

Johannes 1: 17. want de Wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn geworden door Jezus Christus.

Romeinen 5: 20,21. Maar de wet is tussenbeide gekomen om de overtreding zwaarder te maken, en waar de zonde zo vermeerderd is, daar is de genade nog groter geworden; opdat, zoals de zonde geheerst en den dood aangebracht heeft zo de genade zou heersen door de gerechtigheid tot het eeuwige leven door Jezus Christus, onzen Heer.


De bedoeling van de wet is niet gehoorzaamheid aan de wet maar bewustwording van de in zonde gevallen toestand waarin de mens verkeert ter voorbereiding van de aanvaarding van herstel de mens om niet aangeboden via het Levenschenkend kruis. 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-11-2019 om 13:17 zei sjako:

Die spijswetten gelden dan ook niet meer, behalve het tot zich nemen van bloed. Dat kan je lezen in Handelingen. Dus opgeschreven NA het zoenoffer van Christus, dus nog steeds geldig voor ons.

Jezus Christus heeft gezegd, NIETS wat de mond ingaat kan een mens verontreinigen. Een christen mag alles eten en drinken.  Christenen die halal - want daar komt het op neer - als gebod verkondigen zijn geen christenen meer. Zij zijn terug gevallen op de wet.

Galaten 5: 4. Gij hebt Christus verloren, gij die door de Wet wilt rechtvaardig worden, en zijt van de genade vervallen.

Galaten 3: 10,11. Want zovelen uit de werken der Wet zijn, die zijn onder den vloek: want er staat geschreven: "Vervloekt is ieder, die niet blijft in al hetgeen geschreven staat in het boek der Wet, om het te doen".

Epheziers 2: 8,9. Want uit genade zijt gij zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave; niet uit de werken, opdat niemand zich beroeme.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-11-2019 om 12:53 zei Plume:

Die tekst lees ik als de afsluiting van een periode

Dat is vreemd want de bijbel leert dat Jezus eenmaal geofferd is en zal geen tweede maal geofferd worden. Dat houd in 1 kans geen tweede, want is men onrechtvaardig gestorven zou Jezus een tweede maal geofferd moeten worden daarna, onmogelijk volgens de schrift.

"Alle volken" houdt een opstanding in van elk mens ooit geleefd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Plume:

Wat je aanhaalt uit Genesis 2 is niet de oorspronkelijke schepping maar een fase in de nederwerping. Het resultaat van een gericht, zo je wilt. https://waardigwandelen.nl/wp-content/uploads/2018/01/Schepping-en-Herschepping-van-God.pdf

In Christus , dus als Christus in ons leeft, Hij in ons en wij in Hem, zijn wij een nieuwe schepping. Het oude heeft afgedaan. Aan de zonde wordt niet meer gedacht. Man noch vrouw jood noch griek. In vrijheid gezet.

Sorry, maar ook daar ben ik het niet mee eens. De nederwerping vond plaats voor die tijd in de eerste aioon (en had geen « fases »). Dit word ons in Genesis niet geopenbaard, later wel. We kunnen weten dat het voornemen der aionen (Ef. 3:11) uit 5 aionen bestaat.

  1. De eerste aioon is toen God alles schiep, dus ook de aarde. God heeft de aarde niet als een chaos geschapen, al Zijn werken zijn geschapen met een doel, de Engelse vertaling (YLT) geeft het beter weer: Isa. 45:18 « For thus said Jehovah, Creator of heaven, He is God, Former of earth, and its Maker, He established it—not empty (tahu) He prepared it, For inhabiting He formed it: 'I am Jehovah, and there is none else ». Toch lezen we van een chaos in Gen. 1:1, 2, waar in vs. 2 staat « De aarde nu was woest en ledig », wat een incorrecte vertaling is, « werd » of « word » is beter zoals uit de verdere vertaling van het woord « hâyâh » blijkt. Dit is de aioon waar we in Eze. 28:11 — 19 over lezen. Deze aioon werd door de zonde van Satan met een oordeel van vernietiging door water (katakluzo) afgesloten, zoals Petrus ons Schrijft in 2 Pet. 3:6 , dit is de « toen » wereld. Er leefde toen alleen geestelijke wezens.
  2. De tweede aiioon begint bij vs. 2 van Genesis, de Geest Gods zweeft over de wateren, de chaos na de vernietiging van de eerste aioon. Deze aioon is de enige waar we de lengte van kunnen berekenen 1656 jaar, toen kwam de tweede vernietiging door water — de zondvloed (kataklusmos) — genoemd in 2 Pet. 2:5, de « oude » wereld.
  3. We leven nu in de derde (boze Gal. 1:4) aioon, deze begon toen de ark lande op de berg Ararat en eindigt bij de wederkomst van Christus. Van deze aioon zegt de Schrift dat Satan de god (2 Cor. 4:4) is, wat ook duidelijk zichtbaar is in de wereld. Het is in deze aioon dat God Abraham en Israël uitkiest om Zijn voornemen verder uit te werken. In 70 na Christus begon de langste Lo-Ammi periode voor Israël die nu nog steeds voortduurt. In de huidige bedeling kunnen we de hele weg der behoudenis doorlopen zonder Israël, na de wederkomst zal dit veranderen zoals Isa. 14:1, 2 b.v. duidelijk zegt.
  4. De viierde aioon is wat de Heere de « wedergeboorte » noemt in Mat. 19:28, hier begint de aanvang van het Koninkrijk der Hemelen, dit is het koninkrijk dat niet vanuit de aarde (dus aards) maar vanuit de Hemelen word opgericht als Christus wederkomt en gaat zitten op de troon van Zijn vader David, Luc. 1:32. De 12 apostelen zitten dan op twaalf tronen en oordelen (leiden) dan de 12 stammen van Israël. Dan word o.a. Isa. 51:16 vervuld « En Ik leg Mijn woorden in uw mond, en bedek u onder de schaduw Mijner hand; om den hemel te planten, en om de aarde te gronden, en om te zeggen tot Sion: Gij zijt Mijn volk », dus Ammi, niet meer Lo-Ammi. Deze aioon duurt niet alleen de 1000 jaar, maar ook de tijd van het oordeel.
  5. De vijfde aioon is wanneer het Nieuwe Jerusalem neerdaalt vanuit de hemel, er is dan geen tempel meer, God tabernakelt bij de mensen, dan zullen alle naties (dus heidenen) gezegend zijn en is de « vloek » voor de enkeling, deze aioon kunnen we de « Nieuwe Creatie » noemen waarin de meeste mensen de engelen gelijk zijn, gelijk aan het beeld van de Zoon. Dit is dus niet de laatste « halte » op de weg der behoudenis.

We hebben dus:

1 De Toen-wereld 2 P. 3:6, Dag van de overdekkende Cherub.
2 De Oude-wereld 2 P. 2:5, Dag van de zonen Gods.
3 De Nu-wereld 2 P. 3:7, 10, Dag des mensen.
4 De wereld van de Wedergeboorte Mat. 28:19; Jes. 65:66, Dag des Heeren, dag van de Heere Jezus 1 Cor. 5:5, 2 Cor. 1:14.
5 De wereld van de Nieuwe Schepping 2 Pet. 3:13; Op. 21:4, Dag Gods.

Het is hierna dat de Heere het koninkrijk zal overgeven aan de Vader en God alles in allen zal zijn.

Aristarkos

 

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Plume:

Zoals je zelf al aangaf kan een mens in dit genadetijdperk de gehele weg van de behoudenis doorlopen. De tien woorden (ook wel de wet genoemd) staan in ieders hart gegrift. Dat is gewoon de bedelingsfase (in deze bedeling van de genade is wat vroeger een tijdperk was een fase geworden voor het individu) van het geweten. De bedoeling van de wet die in ieders hart geschreven staat is niet om de wet te leren houden maar het besef van zonde.

Hiermee stel je jezelf dus in de plaats van Israël, de wet zal nooit in het hart van de heiden gegrift staan — ten minste niet in de huidige aioon — want de wet is nooit aan de heidenen gegeven, maar aan Israël. Jij wilt dus leven volgens de wet zonder de wet? Wat je hier omschrijft is de nationale wedergeboorte van Israël na de wederkomst, dus fase 1 op de weg der behoudenis, terwijl je nu minstens in fase 2 zou moeten staan, waar de wet niet geld en dat is jammer. De wet is aan Israël gegeven, niet aan heidenen. Kijk maar aan wie de wet (en dus ook de 10 geboden) is gegeven en met bloed is bekrachtigd.

Exo. 24:3 — 6 « Als Mozes kwam en verhaalde aan het volk al de woorden des HEEREN, en al de rechten, toen antwoordde al het volk (dus Israël) met een stem, en zij zeiden: Al deze woorden, die de HEERE gesproken heeft, zullen wij (dus Israël) doen. Mozes nu beschreef al de woorden des HEEREN, en hij maakte zich des morgens vroeg op, en hij bouwde een altaar onder aan den berg, en twaalf kolommen, naar de twaalf stammen van Israël. En hij zond de jongelingen van de kinderen Israels, die brandofferen offerden, en den HEERE dankofferen offerden, van jonge ossen. En Mozes nam de helft van het bloed, en zette het in bekkens; en de helft van het bloed sprengde hij op het altaar. En hij nam het boek des verbonds (met Israël), en hij las het voor de oren des volks (dus Israël); en zij zeiden: Al wat de HEERE gesproken heeft, zullen wij (Israël) doen en gehoorzamen. Toen nam Mozes dat bloed, en sprengde het op het volk (dus Israël); en hij zeide: Ziet, dit is het bloed des verbonds, hetwelk de HEERE met ulieden (Israël) gemaakt heeft over al die woorden. »

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Aristarkos:

Hiermee stel je jezelf dus in de plaats van Israël, de wet zal nooit in het hart van de heiden gegrift staan — ten minste niet in de huidige aioon — want de wet is nooit aan de heidenen gegeven, maar aan Israël.

Romeinen 2 (NBV):

13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.
14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet.
15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.
16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Bastiaan73:

Romeinen 2 (NBV):

13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.
14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet.
15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.
16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

?

Dus dit is tot Israël gesproken, Paulus ging altijd eerst naar de Jood, dan naar de Griek (Heiden) Rom. 1:16. De Jood kende de wet, de heiden niet. Als je de wet wilt naleven moet je je laten besnijden op de achtste dag en de wet helemaal volgen, niet hier en daar wat inzettingen eruit plukken die je aanspreken. Hoewel « wij » dat niet willen, is het grootste deel van de Schrift tot Israël gericht zie b.v. Jac. 2:2 « Want zo in uw vergadering (Grieks synagoge, dus Joods) kwam een man met een gouden ring aan den vinger... », of Jac. 1:1 « ... aan de twaalf stammen, die in de verstrooiing (diaspora) zijn... ».

Aristarkos

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-11-2019 om 14:57 zei Aristarkos:
Op 1-11-2019 om 14:19 zei Plume:

Ook de vrouw is uit God en niet uit een rib van de man.  Genesis 1 en Johannes 1.  Het ribverhaal is een latere fase in de val. Een vrouw is geen mislukte man of zo, zoals men eeuwenlang heeft gedacht. Alleen in Christus zijn zij 1 lichaam waardoor het mannelijke niet meer mannelijk is en het vrouwelijke niet meer vrouwelijk.

Ik lees in de Schrift: Gen. 2:21, 23 « Toen deed de HEERE God een diepen slaap op Adam vallen, en hij sliep; en Hij nam een van zijn ribben, en sloot derzelver plaats toe met vlees. En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam »

Deze discussie weer....
Hier komen jullie niet aan uit hoor.
Jullie hebben allebei gelijk.
De twee versies staan allebei in de Bijbel.

In Genesis 1 staat heel duidelijk dat God de mens naar zijn evenbeeld schiep, mannelijk en vrouwelijk.
En in Genesis 2 staat iets heel anders. Daar staat dat God de mens schiep als man, en daarna pas uit die mens een vrouw schiep.

Ik begrijp ook wel dat jullie er mee zitten dat de versies onverenigbaar zijn, maar daar hoef je elkaar niet over aan te vallen.
 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik begrijp ook wel dat jullie er mee zitten dat de versies onverenigbaar zijn,

Onverenigbaar?

Het verteld dat zowel man als vrouw geschapen zijn in zijn evenbeeld, het andere verteld de scheppingsorde.

Het sluit perfect aan juist, dat kan men enkel begrijpen en toegeven als men in het ware geloof van Jezus wandeld.

Jij bekijkt de gehele bijbel door een waas van haat.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Thinkfree:

Onverenigbaar?

Het verteld dat zowel man als vrouw geschapen zijn in zijn evenbeeld, het andere verteld de scheppingsorde.

Het sluit perfect aan juist, dat kan men enkel begrijpen en toegeven als men in het ware geloof van Jezus wandeld.

Jij bekijkt de gehele bijbel door een waas van haat.

 

Ik ben nooit zo gecharmeerd van deze manier van discussie voeren. In plaats van te reageren op inhoud, de ander persoonlijk aan te vallen door hem/haar te betichten van zaken als haat. En kennelijk moet dat ook bijna altijd in gebrekkig Nederlands gaan. 3e persoon enkelvoud is stam + T. Zo moeilijk is dat niet. Als dat voor jou toch te  moeilijk is, begin dan ook niet over het begrijpen van teksten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik ben nooit zo gecharmeerd van deze manier van discussie voeren. In plaats van te reageren op inhoud

Dan moet ik stoppen met het reageren op jouw want het heeft namelijk geen inhoudt, het enige waarom ik reageer is om de enorme haat aan het licht te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Aristarkos:

Hiermee stel je jezelf dus in de plaats van Israël, de wet zal nooit in het hart van de heiden gegrift staan — ten minste niet in de huidige aioon — want de wet is nooit aan de heidenen gegeven, maar aan Israël. Jij wilt dus leven volgens de wet zonder de wet? Wat je hier omschrijft is de nationale wedergeboorte van Israël na de wederkomst, dus fase 1 op de weg der behoudenis, terwijl je nu minstens in fase 2 zou moeten staan, waar de wet niet geld en dat is jammer. De wet is aan Israël gegeven, niet aan heidenen. Kijk maar aan wie de wet (en dus ook de 10 geboden) is gegeven en met bloed is bekrachtigd.

 

Met bedelingen heb ik als wederomgeborene niets te maken.  Ik heb geen schuld. En heb die ook nooit gehad. 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met de Wet heb ik dan ook niks te maken, maar niet omdat ik heiden ben, zoals jij suggereerde, niet omdat ik iemand uit de volkeren, een niet-jood ben dus, maar omdat ik wederomgeboren ben ( wederomgeboren en niet geschapen). Ik ben geen bijwoner maar een huisgenoot van God. De gemeenschap der verborgenheid uit Efeziërs 3.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Plume:

Met bedelingen heb ik als wederomgeborene niets te maken.  Ik heb geen schuld. En heb die ook nooit gehad. 
 

Als wedergeborene ben je slechts kind van God en die hebben wel degelijk schuld, zo word de wedergeborene gevraagd zich te « bekeren », maar geloof in Christus word nog niet gevraagd, zie b.v. Mattheus. Daar worden de Joden gevraagd zich te bekeren: Mat. 4:17 « Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen ». Dit is dezelfde Jezus die tegen zijn apostelen zei in Mat. 16:21 « Toen verbood Hij Zijn discipelen, dat zij iemand zeggen zouden, dat Hij was Jezus, de Christus ».

De wedergeboorte was voorspelt in het O.T. in de teksten die spreken over het geven van een nieuw hart en een nieuwe geest en daar word ook gesproken over de overtredingen, zie Eze. 18:31 en 36:26, dit zijn overtredingen van de wet. De wedergeboorte was dus belooft aan Israël zoals we kunnen zien uit de conversatie die Nicodemus heeft met de Heere in Joh. 3: « En er was een mens uit de Farizeen, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden (dus een Jood); Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is. Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien ... ».

Paulus gaat verder, zijn « mijn evangelie » waarin hij probeert om zowel Joden als heidenen tot het zoonschap te brengen, een zoon van God heeft geen schuld meer want die is gerechtvaardigd door het geloof. Dat geloof omvat veel meer dan wat de wedergeborene heeft, want hij moet geloven niet alleen dat Jezus is de Christus, maar moet hetzelfde geloof hebben dat Abraham had en wat hem rechtvaardigde, zoals Gal. 3:9 zegt: « Zo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend met den gelovigen Abraham ».

Als jij met bedelingen niets te maken zou hebben, zou je nu dus ook de genade mislopen want die word ons nu in deze tijd aangeboden door God in « de bedeling der genade Gods » en zou de grote verborgenheid ook nu niet bekent kunnen worden gemaakt want dat doet God in de parallel lopende « bedeling der verborgenheid ».

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Aristarkos:
6 uur geleden zei Bastiaan73:

Romeinen 2 (NBV):

13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.
14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet.
15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.
16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

?

Dus dit is tot Israël gesproken, Paulus ging altijd eerst naar de Jood, dan naar de Griek (Heiden) Rom. 1:16. De Jood kende de wet, de heiden niet. Als je de wet wilt naleven moet je je laten besnijden op de achtste dag en de wet helemaal volgen, niet hier en daar wat inzettingen eruit plukken die je aanspreken. Hoewel « wij » dat niet willen, is het grootste deel van de Schrift tot Israël gericht zie b.v. Jac. 2:2 « Want zo in uw vergadering (Grieks synagoge, dus Joods) kwam een man met een gouden ring aan den vinger... », of Jac. 1:1 « ... aan de twaalf stammen, die in de verstrooiing (diaspora) zijn... ».

Handelingen 11 (NBG51):

18 En toen zij dit gehoord hadden, kwamen zij tot rust en verheerlijkten God, zeggende: Zo heeft dan God ook de heidenen de bekering ten leven geschonken.

Handelingen 13:

46 Maar Paulus en Barnabas zeiden vrijmoedig: Het was nodig, dat eerst tot u het woord Gods werd gesproken, doch nu gij het verstoot en u het eeuwige leven niet waardig keurt, zie, nu wenden wij ons tot de heidenen.

Romeinen 3:

29 Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen? Zeker, ook der heidenen.

Romeinen 9:

22 En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft;
23 Juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid?
24 En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen,
25 Gelijk Hij ook bij Hosea zegt: Ik zal niet-mijn-volk noemen: mijn-volk, en de niet-geliefde: geliefde.
26 En het zal geschieden ter plaatse, waar tot hen gezegd was: gij zijt mijn volk niet, daar zullen zij genoemd worden: zonen van de levende God.

Romeinen 11:

13 Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening,

?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:

Als wedergeborene ben je slechts kind van God en die hebben wel degelijk schuld, zo word de wedergeborene gevraagd zich te « bekeren », maar geloof in Christus word nog niet gevraagd, zie b.v. Mattheus. Daar worden de Joden gevraagd zich te bekeren: Mat. 4:17 « Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen ». Dit is dezelfde Jezus die tegen zijn apostelen zei in Mat. 16:21 « Toen verbood Hij Zijn discipelen, dat zij iemand zeggen zouden, dat Hij was Jezus, de Christus ».

De wedergeboorte was voorspelt in het O.T. in de teksten die spreken over het geven van een nieuw hart en een nieuwe geest en daar word ook gesproken over de overtredingen, zie Eze. 18:31 en 36:26, dit zijn overtredingen van de wet. De wedergeboorte was dus belooft aan Israël zoals we kunnen zien uit de conversatie die Nicodemus heeft met de Heere in Joh. 3: « En er was een mens uit de Farizeen, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden (dus een Jood); Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is. Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien ... ».

Paulus gaat verder, zijn « mijn evangelie » waarin hij probeert om zowel Joden als heidenen tot het zoonschap te brengen, een zoon van God heeft geen schuld meer want die is gerechtvaardigd door het geloof. Dat geloof omvat veel meer dan wat de wedergeborene heeft, want hij moet geloven niet alleen dat Jezus is de Christus, maar moet hetzelfde geloof hebben dat Abraham had en wat hem rechtvaardigde, zoals Gal. 3:9 zegt: « Zo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend met den gelovigen Abraham ».

Als jij met bedelingen niets te maken zou hebben, zou je nu dus ook de genade mislopen want die word ons nu in deze tijd aangeboden door God in « de bedeling der genade Gods » en zou de grote verborgenheid ook nu niet bekent kunnen worden gemaakt want dat doet God in de parallel lopende « bedeling der verborgenheid ».

Aristarkos

 ? Je maakt er een potje van maar je doet het wel heel goed na. Het is een goeie karikatuur van de twistziekte onder aanhangers van de diverse bedelingenleren.?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thomas 18 De leerlingen zeiden tot Jezus: "Zeg ons, hoe zal ons einde zijn?" Jezus sprak: "Hebt gij dan de aanvang ontdekt, dat gij naar het einde zoekt? Waar het begin is, daar zal ook het einde zijn. Zalig degene die zich in het begin plaatst. Hij zal ook het einde kennen, en hij zal de dood niet smaken.”

Tatianus (samensteller van het Diatessaron) in Oratio ad Graecos (Rede tegen de Grieken)20,1: De volkomen Geest bevleugelde de ziel. Die heeft de ziel afgeworpen door haar zonde.  Toen vloog zij als een jong vogeltje en is op aarde gevallen. Zij ging van haar gemeenschap met het hemelse over naar de gemeenschap met het lagere. Dat verlangde zij. Maar nu is het nodig dat wij weer verlangen naar onze oorspronkelijke staat en van alles afstand doen wat dat zou kunnen verhinderen.

Macarius van Edessa: Nu Christus is gekomen keren de mensen door de doop terug tot de oorspronkelijke staat van Adam.

Liber graduum: Je zult ingaan in het geestelijke paradijs waaruit je kwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid