Spring naar bijdragen
Bastiaan73

Het geloof van of in Jezus Christus? Rom. 3:22

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Plume:

De realisatie daarvan is enkel in Christus te vinden. Het is derhalve geen strijd maar pure passiviteit. Sabbat. In de Schrift kun je lezen dat dit klopt. Mensen die vasten brengen zichzelf in de zonde.  Schriftplaats heb ik even niet paraat, maar Jezus trachtte dit al aan de discipelen duidelijk te maken.

'Pure passiviteit'. 'In de Schrift kun je lezen dat dit klopt.' 'Schriftplaats heb ik even niet paraat'

Als je zo stellig bepaalde zaken beweert dien je eigenlijk wél één of meerdere schriftplaatsen paraat te hebben.

bewerkt door Bastiaan73

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Bastiaan73:

Sorry Plume maar als jij in de waan verkeert dat je geen lichaam meer hebt sta je (letterlijk en figuurlijk) niet met beide benen op de grond.

9 uur geleden zei Bastiaan73:

Over Porphyrius:

Porphyrius werd ook bekend als tegenstander van het christendom en Bijbelcriticus. Zijn omvangrijke pamflet "Tegen de christenen" trok grote aandacht. Hij baseerde zijn kritiek niet alleen op filosofische overwegingen, maar voerde als pionier van de historisch-filologische Bijbelkritiek ook historische en filologische argumenten tegen het Christendom aan.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Porphyrius

Jij verwart 'de geestelijke dingen' met waanbeelden.

41 minuten geleden zei Bastiaan73:

Als je zo stellig bepaalde zaken beweert dien je juist wél één of meerdere schriftplaatsen paraat te hebben. Anders lul je gewoon uit je nek. 

Als dit soort uitspraken, ad hominems en houdingen de vruchten moeten zijn van jouw geloofsstrijd, dan tonen die aan dat het niet Christus is die strijdt maar Bastiaan.

Mocht er nu alsnog een licht opgaan, zoek dan eens de aanwezigheid van God in de stilte van je innerlijkheid op en herlees met vernieuwde geest dan nog eens in alle rust en sereniteit met een geestelijk oor en een geestelijk oog wat je in tekst aangeboden werd . Of laat het na.  Zoals echter reeds gezegd, op deze manier wens ik geen gesprek te voeren.  Ik beëindig dan ook deze discussie. 

bewerkt door Plume

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Plume:

Mocht er nu alsnog een licht opgaan, zoek dan eens de aanwezigheid van God in de stilte van je innerlijkheid op en herlees met vernieuwde geest dan nog eens in alle rust en sereniteit met een geestelijk oor en een geestelijk oog wat je in tekst aangeboden werd. Of laat het na.  Zoals echter reeds gezegd, op deze manier wens ik geen gesprek te voeren.  Ik beëindig dan ook deze discussie.

Je doet nu net alsof jouw woorden iets toevoegen aan wat er in de bijbel staat. Dan ben je toch echt de enige die dat vindt. Voorlopig ben je arrogant bezig omdat je doet alsof je ergens ingewijd bent maar dat blijkt tot nu toe nergens uit. Zelf heb ik geen enkele pretentie qua geloof. Ik heb een klein beetje geloof mogen ontvangen van de Heer en daar moet ik het mee doen. Ik heb twijfels en vragen en probeer die op mijn manier onder woorden te brengen. Jij voelt je door mij aangevallen maar ik reageer slechts op jouw vaagheden met gerichte bijbelteksten. Als ik er wat dat betreft naast zit hoor ik dat liever van lezers die beter thuis zijn in de bijbel dan jij. No offence.

39 minuten geleden zei Plume:

Als dit soort uitspraken, ad hominems en houdingen de vruchten moeten zijn van jouw geloofsstrijd, dan tonen die aan dat het niet Christus is die strijdt maar Bastiaan.

Jij beweerde toch dat Christus 2000 jaar geleden het kwaad helemaal overwonnen heeft? Volgens die gedachtegang hoeft Hij dus ook niet meer te strijden. 

11 uur geleden zei Plume:

Wij leven niet meer in het vlees en het kwaad is tweeduizend jaar geleden reeds lang verslagen aan het kruis. Een gelovige staat dan ook helemaal niet “vooraan in de strijd”, maar heeft zich juist overgegeven. De enige strijd die ertoe doet is de strijd die helemaal geen strijd is maar overgave. Er valt niks te strijden. De Overwinning heeft hij al.

'De enige strijd die ertoe doet is de strijd die helemaal geen strijd is' ...

...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-11-2019 om 17:41 zei Aristarkos:

Helemaal geen eigenaardig onderscheid, ze zijn niet hetzelfde zoals uit de hele Schrift blijkt, ook hier kan de brief aan de Galaten ons iets leren.

In vs. 26 en 27 staat « Want gij zijt allen zonen Gods door het geloof in Christus Jezus. Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan » het gaat hier over zonen, inderdaad zowel Joden als heidenen. Ook hier weer dat woord « geloof ».

Effe gauw voordat ik op klus ga want d’r mot er weer een zo nodig verhuizen.  

De eerste zijn gevallen de tweede opgestaan. Na het vallen opstaan zeg ik tegen m’n kleinzoon ook altijd. Is ie gevallen, blijft ie liggen. Blèren natuurlijk. Dan richt ik hem op met een grote zwaai en als ie dan in de lucht bengelt zeg ik ná het vallen oooopstaaaaan. En dan zet ik hem op zijn voeten. Als ik hem dan met een zwier onder zijn okseltjes door de lucht van de grond ruk verschijnt er een grote grijns op zijn tronie. Zo mooi gezicht is dat. 

Adam 1 en Adam 2 weetjewel. 

6 uur geleden zei Aristarkos:

Het woordje « weer » suggereert dat ik dat al eerder gedaan zou hebben en nu dus ook? Maar je zegt niet in wat ik dan zou roemen.

Kijk Arie, ik betaal jou met gelijke munt terug. Je suggereert zoveel jongen joh. Jij denkt zus en jij denkt zo en zus en zo zeg je dan. Neemt alles letterlijk en valt over elk woord letterlijk. Je maakt er een mooi karikatuurtje van. Volgens mij ben jij best wel een vrolijke Frans. Am i right of is i rong? 

5 uur geleden zei Bastiaan73:

hoor ik  liever van lezers die beter thuis zijn in de bijbel dan jij. No offence.

Je heb ook groot gelijk dat je gelijk heb. Tis ook hogere algebra natuurlijk he dat evangelie. Voor de intelligensia. Die sjako man die weet er veel van. Maar ja als ie getuige is dan is dat zo. Die hebben een kennis. 

bewerkt door Plume

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Bastiaan73:

Jij beweerde toch dat Christus 2000 jaar geleden het kwaad helemaal overwonnen heeft? Volgens die gedachtegang hoeft Hij dus ook niet meer te strijden. 

Jij ben slim man hey. Het evangelie is te makkelijk voor slimmen. Dat kan je dan weer leren van de katholieken. Je gaat naar de mis en krijgt het in je mond gestopt.  Symboliek. En symboliek wil nog wel eens iets verklaren wat  niet gevangen word met woorden.  Maar ik mot nu gaan. M’n broer staat al te toeteren de idioot, om zes uur de buurt wakker maken.  Maarja met het bussie mijn neeffie van  Limburg naar Groningen verhuizen.  Op een dag. Niet al te veel spullen gelukkig maar een klus.   

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Plume:

Kijk Arie, ik betaal jou met gelijke munt terug. Je suggereert zoveel jongen joh. Jij denkt zus en jij denkt zo en zus en zo zeg je dan. Neemt alles letterlijk en valt over elk woord letterlijk. Je maakt er een mooi karikatuurtje van. Volgens mij ben jij best wel een vrolijke Frans. Am i right of is i rong? 

You're terribly wrong. Ik suggereer helemaal niks, als je de Schrift niet zo letterlijk neemt als het maar kan, kom je in kerk wateren terecht en daar is verdeeldheid. Epignosis is niet suggereren en je betaalt mij terug? Met wat? Persoonlijk worden terwijl we over de Schrift praten?

Aristarkos

bewerkt door Aristarkos
Typo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Plume:

Wij leven  niet meer in het vlees en het kwaad is tweeduizend jaar geleden reeds lang verslagen aan het kruis. Een gelovige staat dan ook helemaal niet “vooraan in de strijd”, maar heeft zich juist overgegeven. De enige strijd die ertoe doet is de strijd die helemaal geen strijd is maar overgave. Er valt niks te strijden. De Overwinning heeft hij al.

Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen. (1Tim.6:12, SV)

Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; (2Tim.4:7, SV)

Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen; (Luk.13:24, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-11-2019 om 11:24 zei Kaasjeskruid:

Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen. (1Tim.6:12, SV)

Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; (2Tim.4:7, SV)

Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen; (Luk.13:24, SV)

Heftig man. Maar wat betekent dat nou voor jou? Op school hebben we de klassieke kernvragen geleerd.   Waar? Wanneer? En Hoe?  Zo belangrijk man, die vragen. Overal altijd toepasbaar. 

Waar strijdt jij? Wanneer strijdt jij? En Hoe? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Plume:

Heftig man. Maar wat betekent dat nou voor jou? Op school hebben we de klassieke kernvragen geleerd.   Waar? Wanneer? En Hoe?  Zo belangrijk man, die vragen. Overal altijd toepasbaar. 

Geen waarom?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Geen waarom?

Nee. Waar wanneer en hoe Kaasjeskruid strijd. Wat dat betekent in de praktijk. Dat wil ik graag van hem leren.

Is heel belangrijk. Voor je het weet jat Gargamel je paddestoel. Zit je ineens zonder tent. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:

Nee. Waar wanneer en hoe Kaasjeskruid strijd. Wat dat betekent in de praktijk. Dat wil ik graag van hem leren.

Is heel belangrijk. Voor je het weet jat Gargamel je paddestoel. Zit je ineens zonder tent. 

Misschien is de waarom toch de belangrijkste van ze allemaal. Daaruit leren we veelal het meeste. Hoe kon die school dat nou vergeten zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Plume:

Zonder "waarom" heeft het geen enkele nut om je druk te maken over waar, wanneer en hoe.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zonder "waarom" heeft het geen enkele nut om je druk te maken over waar, wanneer en hoe.

Geen kwestie van druk maken. Gewoon een vraag. Je haalt teksten aan over strijd en je zegt net als een paar anderen dat het een strijd is.  Dus ik stel je de vraag, waar je dan strijd, wanneer je strijd en hoe je dat doet.  Zijn die vragen zo bedreigend voor je dat je er niet over durft na te denken, of weet je het eigenlijk gewoon niet? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Plume:

Geen kwestie van druk maken. Gewoon een vraag. Je haalt teksten aan over strijd en je zegt net als een paar anderen dat het een strijd is.  Dus ik stel je de vraag, waar je dan strijd, wanneer je strijd en hoe je dat doet.  Zijn die vragen zo bedreigend voor je dat je er niet over durft na te denken, of weet je het eigenlijk gewoon niet? 

Ja broeders en zusters, waar strijden wij voor en wanneer was het laatst dat we dit in samenhorigheid deden?

Creatie is scheiden, ons niet verenigen met deze wereld en er comfortabel bij gaan neerliggen. We moeten onszelf onderscheiden. Doen we dit eigenlijk nog wel? Ik alvast niet, kijkend naar mijn assenbak weet ik genoeg :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Plume:

Over ontwijken gesproken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Misschien is de waarom toch de belangrijkste van ze allemaal. Daaruit leren we veelal het meeste. Hoe kon die school dat nou vergeten zijn?

Misschien later nog maar eens proberen dan. Als er geen moslims meer zijn om op te jagen, geen bitcoins om te verhandelen, Vlaanderen van de Vlamingen is geworden, dat je dan tijd hebt voor waar wanneer en hoe.  In woesternij en ledigheid daagt dan misschien het licht waarom er werd gevraagd naar waar wanneer en hoe.  Daar is geen school voor nodig, het kan zelfs zonder kerk en bijbel. 

bewerkt door Plume

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Plume:

Misschien later nog maar eens proberen dan. Als er geen moslims meer zijn om op te jagen, geen bitcoins om te verhandelen, Vlaanderen van de Vlamingen is geworden, dat je dan tijd hebt voor waar wanneer en hoe.  In woesternij en ledigheid daagt dan misschien het licht waarom er werd gevraagd naar waar wanneer en hoe. 

Zie je wel dat de waarom alles herleid. 

Haha. 

Begrijp me niet verkeerd. De waar hoe en wanneer doen er ook toe, maar zijn betekenisloos zonder een waarom. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Zie je wel dat de waarom alles herleid. 

Haha. 

Begrijp me niet verkeerd. De waar hoe en wanneer doen er ook toe, maar zijn betekenisloos zonder een waarom. 

Zo zie je maar weer dat over Jezus spreken niet betekent dat Hij ook geloofd werd. De waaromvraag werd tweeduizend jaar geleden al beantwoord.  Maar kzal je helpen, waar wanneer en hoe kun je nalezen in Galaten 5,16-17. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Plume:

Zo zie je maar weer dat over Jezus spreken niet betekent dat Hij ook geloofd werd. De waaromvraag werd tweeduizend jaar geleden al beantwoord.  Maar kzal je helpen, waar wanneer en hoe kun je nalezen in Galaten 5,16-17. 

Mensen zijn dat precies allemaal vergeten, namen het voor vanzelfsprekend en legde zich er comfortabel bij neer. Het vlees uit Galaten 16 en 17 blijkt de strijd gewonnen te hebben. Nadenken vereist zelfs al teveel geest, daarom doet de media het nu voor ons. Lekker makkelijk allemaal die duivel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:

Nonsens uiteraard. Een christen vind het antwoord op incluis het waarom in:

https://www.statenvertaling.net/bijbel/efez/6.html

bewerkt door Kaasjeskruid

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-11-2019 om 17:41 zei Aristarkos:

In vs. 26 en 27 staat* « Want gij zijt allen zonen Gods door het geloof in Christus Jezus. Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan » het gaat hier over zonen, inderdaad zowel Joden als heidenen. Ook hier weer dat woord « geloof ». Ook Rom. 6:3 zegt dit « Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? ». Dit lees je nergens in de 4 evangeliën of algemene brieven, daar word alleen bekering en waterdoop gevraagd. Zonen erven de kosmos, kinderen het land Israel. Rom. 4:13 zegt « Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld (Gr. kosmos) zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs ».

Maar niemand hoeft dit te geloven, dat is het mooie van de huidige bedeling der genade Gods.

Opmerkelijk dat hierin (*Galaten 4) in zowel de SV als de NBG 'in' staat en geen 'van'. Ach, misschien komt dit hele topic over twee voorzetsels uiteindelijk neer op haarkloverij c.q. mierenökerij. Misschien is het een interessantere vraag wat het geloof van de Heer Jezus Christus voor Hemzelf inhield, tijdens Zijn aardse leven. Was het makkelijk voor Hem om op God te vertrouwen? Of was het moeilijk omdat Hij ook 100% mens was? Was het een eitje voor Hem om niet naar het vlees te leven? Of een dagelijkse zware strijd? Had ook Hij soms twijfels?

bewerkt door Bastiaan73

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-11-2019 om 06:10 zei Plume:
Op 6-11-2019 om 00:39 zei Bastiaan73:

Jij ben slim man hey. Het evangelie is te makkelijk voor slimmen. Dat kan je dan weer leren van de katholieken. Je gaat naar de mis en krijgt het in je mond gestopt.  Symboliek. En symboliek wil nog wel eens iets verklaren wat  niet gevangen word met woorden.  Maar ik mot nu gaan. M’n broer staat al te toeteren de idioot, om zes uur de buurt wakker maken.  Maarja met het bussie mijn neeffie van  Limburg naar Groningen verhuizen.  Op een dag. Niet al te veel spullen gelukkig maar een klus.

Het zijn jouw woorden. Maar je werd blijkbaar behoorlijk gestoord in je passiviteit en je illusie dat je geen lichaam meer hebt. Verhuizen zonder lichaam lijkt me best lastig; een strijd met de materie 😄. Hoe til je dan bijvoorbeeld meubilair op?

6 uur geleden zei Fundamenteel:
7 uur geleden zei Plume:

Mensen zijn dat precies allemaal vergeten, namen het voor vanzelfsprekend en legde zich er comfortabel bij neer. Het vlees uit Galaten 16 en 17 blijkt de strijd gewonnen te hebben. Nadenken vereist zelfs al teveel geest, daarom doet de media het nu voor ons. Lekker makkelijk allemaal die duivel.

Nog moeilijker dan nadenken is vóórdenken en tijdensdenken. Het is nogal een generalisatie die je typte. 'Mensen'. 'Allemaal'.

7 uur geleden zei Plume:

De waaromvraag werd tweeduizend jaar geleden al beantwoord.

En het antwoord is:

bewerkt door Bastiaan73

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Het zijn jouw woorden. Maar je werd blijkbaar behoorlijk gestoord in je passiviteit en illusie dat je geen lichaam meer hebt. Verhuizen zonder lichaam lijkt me best lastig. Hoe til je dan bijvoorbeeld meubilair op?

Nog moeilijker dan nadenken is vóórdenken en tijdensdenken. Het is nogal een generalisatie die je typte. 'Mensen'. Allemaal?

En het antwoord is:

Ik heb nog niet iedereen ontmoet, maar ik heb nooit iemand gezien die niet toegaf aan vleselijke lusten. Als we bv weten wat de vleesindustrie veroorzaakt, de geneeskunde nu abortus uitoefent, winkels als de Action kinderarbeid veroorzaken etc; dan dienen we ons daarvan te scheiden. Maar we zijn allemaal omkoopbaar en de duivel verleidt ons van kinds af met rotzooi dat gemaakt wordt met zeer toxische materialen waarvan het gros niet vernieuwbaar is. We vermoorden letterlijk onze planeet, trekken alles en iedereen in onze consumpties mee. Consumpties waarvan 9/10 niet eens nodig zijn. Ik weet dat dit veralgemenend klinkt en wellicht hypocriet, maar het is wat het is. De mens is de ergste soort die deze aardbol ooit heeft gehad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Bastiaan73:

Het zijn jouw woorden. Maar je werd blijkbaar behoorlijk gestoord in je passiviteit en je illusie dat je geen lichaam meer hebt. Verhuizen zonder lichaam lijkt me best lastig; een strijd met de materie 😄. Hoe til je dan bijvoorbeeld meubilair op?

Je hebt geen lichaam, je bent aan je lichaam onderworpen. En je kunt ertegen strijden wat je wilt, dat doet men in alle andere religies ook, dat gaat je niet helpen. God de Zoon, Jezus de Christus,  heeft een sterfelijk lichaam aangenomen en heeft dat sterfelijk lichaam onderworpen. Wie zich aan Hem onderwerpt, in diegene maakt Hij woning en Hij heeft het onderworpen. Hij heeft het gerealiseerd. De realisatie is van Hem. Wie zich aan Hem onderwerpt, wie Hem dus inneemt, in diegene maakt Hij woning. Dat is geen loze kreet maar pure werkelijkheid. Daarom staat er ook geschreven de werkelijkheid is van Christus. Wij spreken niet stoffelijke maar geestelijke lichamen. Wij spreken niet uiterlijke wetjes en regeltjes maar innerlijke Realiteit.  Dan is Hij de Huisheer van de woning waarin jij leeft, daarom heet je stoffelijke lichaam dan tempel te zijn.  Dat is geen strijd maar overgave. En dat is niet moeilijk, een kind kan erin wandelen, al wat Hij vraagt is een wilsbesluit en overgave. Het is vreugdevol en pijnlijk tegelijk, zoals een kind lacht en soms tranen huilt als het op de knie valt of als het een autootje wil hebben dat het niet krijgt. De  oude mens sterft dan en de nieuwe mens wordt aangedaan doordat Hij woning maakt. In het diepste verborgene, namelijk in het inwendige van de tempel die het stoffelijk lichaam is. Het lichaam waarin Hij woning heeft gemaakt en wat Hij gereinigt heeft is het geestelijke oftewel astrale lichaam. Verborgen voor het stoffelijk oog maar levend in het innerlijk. Daarom heet het Hij Leeft. De ziel is van nature bekleed met een sterfelijk lichaam. De ziel moet geest aandoen. 

Het grote probleem van het exoterisch christendom is hetzelfde als dat van alle andere religies namelijk dat men geestelijke zaken voor stoffelijke aanziet. Alle religieuze boeken gaan niet over het stoffelijke maar over het geestelijke.  Wie stoffelijk blijft in zijn denken poetst de buitenkant van de beker. Die beker vergaat net als de Tempel deed, maar Zijn Lichaam - nogmaals we spreken geestelijk niet stoffelijk - vergaat nooit.

bewerkt door Plume

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-10-2019 om 13:05 zei Bastiaan73:

Romeinen 3:22

NBG51 En wel gerechtigheid Gods door het geloof in Jezus Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

SV Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

HSV namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.

NBV God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid.

Het geloof van Jezus Christus betekent m.i. het geloof dat Hij zelf had/heeft en later aan individuele gelovigen in een bepaalde mate uitdeelde/uitdeelt.

Het geloof in Jezus Christus betekent m.i. het geloof dat gelovigen in Hem hebben of preciezer: hebben gekregen. Romeinen 12 (HSV):

3 Want door de genade die mij gegeven is, zeg ik ieder onder u niet hoger te denken dan hij moet denken, maar laat hij denken in bescheidenheid, naar de mate van geloof zoals God die aan ieder heeft toebedeeld

Het vetgedrukte lees ik zelf als: de één heeft meer of minder geloof dan de ander ontvangen.

6 En nu hebben wij genadegaven, onderscheiden naar de genade die ons is gegeven:
7 hetzij profetie, naar de mate van het geloof; hetzij dienstbetoon, in het dienen; hetzij wie onderwijst, in het onderwijzen;
8 hetzij wie bemoedigt, in het bemoedigen; wie uitdeelt, in oprechtheid; wie leiding geeft, met inzet; wie zich over anderen ontfermt, met blijmoedigheid.

Om een lang verhaal kort te maken: gaat het om het geloof van of in Jezus Christus? Of maakt het niet uit?

Allebei uitdrukkingen zijn juist. Jezus is niet alleen God, maar ook een volkomen mens. Zijn geloof en alle andere aspecten van zijn relatie met God de Vader zijn een voorbeeld voor zijn volgelingen. Denk maar hierbij aan gehoorzaamheid, trouw, toewijding, liefde, vertrouwen... op, aan God en voor God. Maar Jezus is ook Messias en God, een Persoon van de Drie-ene God. Daarom is er sprake van het geloof in Hem. Moge Christus u zegenen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid