Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dinsdagavond om 21.00 uur is alweer de vierde aflevering van de serie Jong-leren op Family7. 

In de uitzending van 22 oktober staan we stil bij de rol van media in de opvoeding, waarbij de rol van 'social media' in het bijzonder zal worden besproken. 

Moet je kinderen leren omgaan met sociale media, zoals bv Instagram, Facebook en Snapchat, of is verbieden ook een optie?

We bespreken de stelling: "Kinderen hebben social media nodig" 

 

In Jeremia 29 lezen we dat iedereen die uit Jeruzalem is weggevoerd naar Babel de opdracht krijgen actief hun plek in te nemen in die cultuur. God zegt: "Bouw in Babel huizen en ga daarin wonen. Leg groentetuinen aan en eet van de groenten..... Bid om vrede voor de stad waarheen Ik jullie heb gestuurd. Bid voor die stad, want als die stad vrede heeft, zullen ook jullie vrede hebben." 

Het volk krijgt opdracht deel te nemen en hun plek in te nemen in Babel. Is dit ook toe te passen op hoe wij met alles omgaan in onze cultuur, zoals internet en dus ook met sociale media? Of is het verstandiger je niet te veel te mengen en afstand te houden tot de huidige cultuur die ons huis inkomt (via de verschillende media)?

Onze redactie is nieuwsgierig naar jullie standpunten. We nemen graag een aantal reacties van de reacties uit dit forum mee in de uitzending. Hartelijk dank! 

Live reageren kan ook via 055-5 336 342 of via WhatsApp 06 - 58 90 63 15 of stuur een mail naar jong-leren@family7.nl.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiteraard moet je kinderen leren omgaan met social media, zoals je ze moet leren omgaan met alles in het leven.
We moeten onze kinderen leren dat we in een samenleving leven waar zijn deel van uit maken en dat dit inhoudt dat ze daarin een plek hebben, dat ze die plek zelf mogen invullen. Daarbij rekening houdend dat we in een land leven met vrijheid van meningsuiting en religie (voor íedereen). 

Jezelf buiten de samenleving plaatsen is geen optie, één boederij in Ruinderwold zegt genoeg.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem is niet dat kinderen op de social media gaan. Het probleem is dat pestgedrag erop, die perverselingen en dat er wel best een minimumleeftijd mag zijn om ze tegen zichzelf te beschermen.

voor jongere kinderen is dat dan tick tock, momio, robox, ... Ik heb er toch maar gemengde gevoelens bij. De social media kweekt supernarcisten. “hey look at me *duckface*.” Honestly? Ik herinner mij nog goed de tijd voor internet, nog voor de gsm en smartphone,... those were the best days of my life. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Jong-leren:

Dinsdagavond om 21.00 uur is alweer de vierde aflevering van de serie Jong-leren op Family7. 

In de uitzending van 22 oktober staan we stil bij de rol van media in de opvoeding, waarbij de rol van 'social media' in het bijzonder zal worden besproken. 

Moet je kinderen leren omgaan met sociale media, zoals bv Instagram, Facebook en Snapchat, of is verbieden ook een optie?

We bespreken de stelling: "Kinderen hebben social media nodig" 

In Jeremia 29 lezen we dat iedereen die uit Jeruzalem is weggevoerd naar Babel de opdracht krijgen actief hun plek in te nemen in die cultuur. God zegt: "Bouw in Babel huizen en ga daarin wonen. Leg groentetuinen aan en eet van de groenten..... Bid om vrede voor de stad waarheen Ik jullie heb gestuurd. Bid voor die stad, want als die stad vrede heeft, zullen ook jullie vrede hebben." 

Het volk krijgt opdracht deel te nemen en hun plek in te nemen in Babel. Is dit ook toe te passen op hoe wij met alles omgaan in onze cultuur, zoals internet en dus ook met sociale media? Of is het verstandiger je niet te veel te mengen en afstand te houden tot de huidige cultuur die ons huis inkomt (via de verschillende media)?

Onze redactie is nieuwsgierig naar jullie standpunten. We nemen graag een aantal reacties van de reacties uit dit forum mee in de uitzending. Hartelijk dank! 

Live reageren kan ook via 055-5 336 342 of via WhatsApp 06 - 58 90 63 15 of stuur een mail naar jong-leren@family7.nl.

M.i. hebben kinderen social media niet nodig. Het is geen primaire of zelfs secundaire levensbehoefte. Ze hebben het juist nodig om niet afhankelijk te zijn van een smartphone. Ik heb zelf het (wellicht overdreven) beeld in gedachten dat als je bij een bepaalde leeftijdscategorie de smartphone zou afnemen, deze vervolgens niet meer weet wat te doen. Aan de andere kant kun je in deze tijd niet om social media heen. Iets verbieden werkt m.i. niet (kijk maar naar Adam en Eva); dat maakt het juist interessanter. Je moet ze dus leren omgaan met social media en aan hun verstand brengen dat er ook nog een wereld buiten die social media bestaat, voor zover ze dat zelf niet al beseffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Jong-leren:

We bespreken de stelling: "Kinderen hebben social media nodig" 

Om vervolgens met een aandachtstekortstoornis komen te zitten. Hebben ze vast ook nog wel een pilletje voor. Lekker met zijn allen piepend, trillend, zoemend en pingend een aandachtscrisis ontwikkelen, het liefst pervasief.

Maar elkaar groeten op straat ho maar...

Een goed gesprek heeft ander contact nodig, contact waarbij men elkaar in de ogen en het hart kan kijken ipv naar een stupide camera en beeldscherm. Met de vingers praten laat men het beste over aan dovemansoren. Gebruik gewoon uw door God gegeven stembanden als het maar enigszins mogelijk is!

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-10-2019 om 11:14 zei thom:

Sociaal zijn is meeleven met je omgeving.

Social media is een a-sociaal gegeven, want heeft in die zin met sociaal te maken, dat het er juist niets mee te maken wil hebben.. omdat het gebruik maken van, de mens zich in zijn omgeving afzondert.. ?

Dan wordt de stelling; ''Kinderen hebben a-sociaal media nodig''.

En het antwoord daarop is niet zo ingewikkeld.. ?

Leuke woordgrapjes. 
Maar of we daar inhoudelijk zoveel mee kunnen... als je een spade dieper graaft blijkt van niet:

Je stelt dat mensen zich door gebruik van social media afzonderen van hun omgeving. Voor een deel kán dat zo zijn: als je bezig bent op sm, dan heb je wat minder fysiek contact in je directe omgeving.  In die zin echter, is het lezen een boek (neem bv de Bijbel) óók ascociaal. En ik denk niet dat je dat bedoelt te zeggen. Het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je asociaal bezig bent. Je directe omgeving kan ook op een andere moment die aandacht krijgen. 
Met social media is er dan tenminste nog (op een moderne wijze) sociaal contact met de buitenwereld. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid