Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dinsdag 29 oktober buigen we ons in een nieuwe aflevering van Jong-leren op Family7 over de relatie 'Kind en Kerk', is die wel oké? Om 21.00 uur praten we met Rolien Dijksterhuis over de rol van de kerk in het leven van onze kinderen. Uw reacties nemen daarin graag mee!

Heeft het wel zin om kleine kinderen mee te nemen naar de kerk? Kleine kinderen snappen toch meestal niet veel van de preek. Is daarom de kindernevendienst een goed alternatief? In veel kerken en gemeenten is er weinig aandacht voor de kinderen in de dienst. Veelal willen kinderen als ze gaan puberen niet meer mee naar de diensten. Is daarom de stelling gerechtvaardigd:

"De kerk heeft geen boodschap aan kinderen".
 

Zijn de woorden van Jezus (Marcus 10) een waarschuwing aan menig kerkenraad of oudsteraad? 

De mensen probeerden kinderen bij hem te brengen om ze door hem te laten aanraken, maar de leerlingen (lees: kerkenraad of raad van oudsten) berispten hen.  Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan.’  Hij nam de kinderen in zijn armen en zegende hen door hun de handen op te leggen.

Meepraten tijdens de uitzending kan ook door te bellen met 055 – 5 336 342 of bericht te sturen via WhatsApp naar nummer 06 – 58 90 63 15 of via de mail: jong-leren@family7.nl.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Jong-leren:

Is daarom de kindernevendienst een goed alternatief?

Bij ons in de parochie duurt de kindernevendienst niet de gehele mis; na de openingsriten worden de kinderen met een liedje heengezonden en meestal komen ze tijdens het eucharistisch gebed weer stilletjes binnen. Aan het eind van de mis vertellen ze dan nog wat ze gedaan hebben.
En natuurlijk zijn er ook kinderen die als misdienaren op het altaar in het bijzonder nauw betrokken zijn bij de rituelen, de gebeden en zo de gehele viering. Een prachtige manier om ze zo vertrouwd te laten raken met het geloof!

Ik denk dat het goed is dat ze in elk geval een belangrijk deel van de viering meemaken. Ze begrijpen dan misschien nog niet alles, maar het wordt al wel deel van hun leven, het gaat ze als het ware in de genen zitten. En met goede catechese kun je het alsnog voor hen meer begrijpelijk maken.
Vergelijk het met voetbalsupporters, die dat niet zelden al van kindsbeen af zijn en met hun vader (of moeder :)) al op jonge leeftijd naar het stadion gingen. Begrepen zij toen meteen alles wat er gebeurde? Natuurlijk niet. Maar ze kregen wel de sfeer meer, ze zagen het spel wel gebeuren en raakten er zo aan gewend.
Doordat het voetbal en de toe te juichen club al vroeg een deel van hun leven werd, blééf het ook een deel daarvan toen ze volwassen werden.

Laat ze daarom maar vroeg in aanraking komen met gregoriaans, (kerkelijke) muziek, kunst, bijbelteksten, noem maar op. Ja, ook en juist de complexere werken.
Laat het kinderkoor maar eens een prachtige, meerstemmige of juist gregoriaanse Kyrie zingen tijdens een eerste communieviering; de kinderstemmen zijn er prachtig geschikt voor en kinderen vinden het juist heel leuk om 'grotemensendingen' te doen.
Niet zelden hebben kinderen zelfs veel sneller en scherper in de gaten waar het om draait dan volwassenen.

Het is dan ook een misverstand dat kinderen alles altijd zouden moeten begrijpen en geen mysterie zouden mogen kennen in het leven. Integendeel, kinderen vinden mysterie en spanning vaak juist geweldig; het hele Sinterklaasfeest was nota bene oorspronkelijk daarop gebouwd.
Natuurlijk moet je dat zorgvuldig cultiveren en ervoor zorgen dat spanning niet omslaat in ongerede angst, of frustratie als het allemaal té vaag blijft en daardoor onvoldoende aansluit op hun vragen en behoeften.
Maar ze ervaren het vieren zo al wel het geloof en de cultuur daaromheen en die ervaring nemen ze hun hele leven mee. Ook als ze later zich misschien afkeren van de kerk en of het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Jong-leren:

"De kerk heeft geen boodschap aan kinderen"

Op inhoudelijk niveau valt hier wellicht wat voor te zeggen, afhankelijk van de leeftijd van het kind. Maar het ene kind is het andere niet en kleine potjes kunnen grote oren hebben. Kunnen ze gelijk ook oefenen in stil zitten en mond houden.

Maar afgezien van het inhoudelijke niveau is er ook het betrekkingsniveau. Dus afgezien van wat er wordt gezegd, is er ook hoe het wordt gezegd en wat dat oproept. Voor een kind dat bezig is met ontwikkelen van het geweten een belangrijk communicatieniveau.

Dus m.i. heeft een kind wel degelijk wat te zoeken en wellicht zelf iets te vinden in de samenkomsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jong-leren:

Is daarom de stelling gerechtvaardigd:

"De kerk heeft geen boodschap aan kinderen".

Wellicht is deze stelling interessanter:

Citaat

"Kinderen hebben geen boodschap aan de kerk."

En/of:

Citaat

"De kerk heeft geen boodschap voor kinderen".

 

1 uur geleden zei Jong-leren:

De mensen probeerden kinderen bij hem te brengen om ze door hem te laten aanraken, maar de leerlingen (lees: kerkenraad of raad van oudsten) berispten hen.  Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij. Ik verzeker jullie: wie niet als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet binnengaan.’  Hij nam de kinderen in zijn armen en zegende hen door hun de handen op te leggen.

Kinderen hebben geen preek nodig om open te staan voor het koninkrijk van God.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Bastiaan73:

Wellicht is deze stelling interessanter:

En/of:

 

Kinderen hebben geen preek nodig om open te staan voor het koninkrijk van God.

Volwassenen ook niet. De bedoeling was dat het evangelie werd gebracht. Het Goede Nieuws. Hoop, geloof en liefde. Geen zedenpredikers.  De blik richten op de Christusgeest, de blik laten richten door de Christusgeest. Elkaar aanzien in Christus dus.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites

Gezien de misbruik schandalen binnen verschillende religieuze organisaties (RK-kerk , Jehova Getuigen en andere sektes) zouden kerken zich goed moeten beseffen dat dit onderwerp uiterst gevoelig ligt.

In plaats van met een idealistische blik te denken dat alles wel goed zal gaan, zouden kerken wellicht (in navolging van de al eerder genoemde sportclubs) een verklaring van goed gedrag kunnen vragen van de mensen die met kinderen omgaan in zgn kindernevendiensten of catechisaties. 
In die zin is het antwoord op de stelling "De kerk heeft geen boodschap aan kinderen", dus : inderdaad. 
Als mensen een oppas zoeken voor kun kind, dan willen ze die oppas kennen, maar mensen hun kind naar een nevendienst of soortelijk sturen, weten ze dan bij wie ze terecht komen ? 9 van de 10 keer niet en dat is gewoon vragen om problemen.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Gezien de misbruik schandalen binnen verschillende religieuze organisaties (RK-kerk , Jehova Getuigen en andere sektes) zouden kerken zich goed moeten beseffen dat dit onderwerp uiterst gevoelig ligt.

In plaats van met een idealistische blik te denken dat alles wel goed zal gaan, zouden kerken wellicht (in navolging van de al eerder genoemde sportclubs) een verklaring van goed gedrag kunnen vragen van de mensen die met kinderen omgaan in zgn kindernevendiensten of catechisaties. 
In die zin is het antwoord op de stelling "De kerk heeft geen boodschap aan kinderen", dus : inderdaad. 
Als mensen een oppas zoeken voor kun kind, dan willen ze die oppas kennen, maar mensen hun kind naar een nevendienst of soortelijk sturen, weten ze dan bij wie ze terecht komen ? 9 van de 10 keer niet en dat is gewoon vragen om problemen.

 

 

Dat is afhankelijk van de situatie.

Als het gaat om kindernevendienst van een kleine 40 minuten, die altijd door meer dan één volwassene (meestal ouders) geleid wordt, lijkt me een VOG het schieten met een kanon op een mug.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Desid:

Als het gaat om kindernevendienst van een kleine 40 minuten, die altijd door meer dan één volwassene (meestal ouders) geleid wordt, lijkt me een VOG het schieten met een kanon op een mug.

Dat dachten ze in Alem bij de hockeyvereniging vast ook, of bij die zweminstructeurs in Arnhem en Den Bosch, etc... Gelukkig komt dit in een veilige christelijke omgeving niet voor en hoeven we daar geen maatregelen te nemen.

.

.

.

Oeps, vergeet ik toch de RKK X|

.

.

.

en ojee, de Jehova's...(H)

 

Serieus; er is geen enkele reden waarom er geen (gratis) VOG geregeld zou worden in dit soort situaties. Het is niet helemaal schijnzekerheid want het wordt duidelijk of iemand een risico is of niet. Waarom zou je dat niet doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mullog:

Serieus; er is geen enkele reden waarom er geen (gratis) VOG geregeld zou worden in dit soort situaties. Het is niet helemaal schijnzekerheid want het wordt duidelijk of iemand een risico is of niet. Waarom zou je dat niet doen?

VOG's zijn niet gratis, of het moet per gemeente verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:
2 uur geleden zei Mullog:

Serieus; er is geen enkele reden waarom er geen (gratis) VOG geregeld zou worden in dit soort situaties. Het is niet helemaal schijnzekerheid want het wordt duidelijk of iemand een risico is of niet. Waarom zou je dat niet doen?

VOG's zijn niet gratis, of het moet per gemeente verschillen.

https://www.gratisvog.nl/voorwaarden/preventief-beleid-kerkelijke-organisaties

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Mullog:

Dat dachten ze in Alem bij de hockeyvereniging vast ook, of bij die zweminstructeurs in Arnhem en Den Bosch, etc... Gelukkig komt dit in een veilige christelijke omgeving niet voor en hoeven we daar geen maatregelen te nemen.

.

.

.

Oeps, vergeet ik toch de RKK X|

.

.

.

en ojee, de Jehova's...(H)

 

Serieus; er is geen enkele reden waarom er geen (gratis) VOG geregeld zou worden in dit soort situaties. Het is niet helemaal schijnzekerheid want het wordt duidelijk of iemand een risico is of niet. Waarom zou je dat niet doen?

Je hebt gelijk, maar niet elke situatie is hetzelfde. Ik vind het bij zweminstructeurs iets geheel anders dan bij mama's die de kinderen een half uurtje een verhaaltje vertellen en een liedje aanleren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Desid:
22 uur geleden zei Dat beloof ik:

Gezien de misbruik schandalen binnen verschillende religieuze organisaties (RK-kerk , Jehova Getuigen en andere sektes) zouden kerken zich goed moeten beseffen dat dit onderwerp uiterst gevoelig ligt.

In plaats van met een idealistische blik te denken dat alles wel goed zal gaan, zouden kerken wellicht (in navolging van de al eerder genoemde sportclubs) een verklaring van goed gedrag kunnen vragen van de mensen die met kinderen omgaan in zgn kindernevendiensten of catechisaties. 
In die zin is het antwoord op de stelling "De kerk heeft geen boodschap aan kinderen", dus : inderdaad. 
Als mensen een oppas zoeken voor kun kind, dan willen ze die oppas kennen, maar mensen hun kind naar een nevendienst of soortelijk sturen, weten ze dan bij wie ze terecht komen ? 9 van de 10 keer niet en dat is gewoon vragen om problemen.

 

 

Dat is afhankelijk van de situatie.

Als het gaat om kindernevendienst van een kleine 40 minuten, die altijd door meer dan één volwassene (meestal ouders) geleid wordt, lijkt me een VOG het schieten met een kanon op een mug.

Dat soort naïeve reacties bedoel ik dus.

9 uur geleden zei Desid:

Je hebt gelijk, maar niet elke situatie is hetzelfde. Ik vind het bij zweminstructeurs iets geheel anders dan bij mama's die de kinderen een half uurtje een verhaaltje vertellen en een liedje aanleren.

En je wil het dus niet snappen. Het gaat niet om de vraag of er een zwemslag of een liedje wordt aangeleerd.

Het is jammer dat @Jong-leren de topics pas op de dag van de uitzending plaatst. Als dat , laten we zeggen, een dag of 2-3 tevoren gebeurt, ontstaat er een wat diepere discussie waar je volgens mij veel meer aan hebt als programmamaker. Hoe kijk jij daar tegen aan, @Jong-leren

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat soort naïeve reacties bedoel ik dus.

En je wil het dus niet snappen. Het gaat niet om de vraag of er een zwemslag of een liedje wordt aangeleerd.

Het is jammer dat @Jong-leren de topics pas op de dag van de uitzending plaatst. Als dat , laten we zeggen, een dag of 2-3 tevoren gebeurt, ontstaat er een wat diepere discussie waar je volgens mij veel meer aan hebt als programmamaker. Hoe kijk jij daar tegen aan, @Jong-leren

@Dat beloof ik daar heb je inderdaad een goed punt. Vanwege topdrukte en de start van het nieuwe seizoen is het soms een hele uitdaging om de deadlines te halen, maar de stellingen voor de rest van het seizoen tot 17 december zijn bekend en kunnen nu eerder worden geplaatst.

@Allen: Bedankt voor jullie input, we maken daar echt dankbaar gebruik van. Het onderwerp van de komende uitzending zullen we vandaag plaatsen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Desid:
23 uur geleden zei Dat beloof ik:

En je wil het dus niet snappen. Het gaat niet om de vraag of er een zwemslag of een liedje wordt aangeleerd.

Ik wil het best snappen, alleen ben ik waarschijnlijk iets minder hysterisch dan jij.

@Desid waarom gebruik je het woord 'hysterisch'? Dat betekent 'overdreven opgewonden' en dat is niet aan de orde. @Dat beloof ik heeft een heel goed inhoudelijk punt waar kerken een boodschap aan zouden moeten hebben terwijl jij nu met het woord 'hysterisch' overgaat op 'argumentum ad hominem'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Bastiaan73:

 @Dat beloof ik heeft een heel goed inhoudelijk punt waar kerken een boodschap aan zouden moeten hebben terwijl jij nu met het woord 'hysterisch' overgaat op 'argumentum ad hominem'.

Als christen mag je in de kerk met een schone lei beginnen, Jezus neemt immers zondaars aan en vergeeft hen hun zonden zoals ook wij dat zouden moeten doen, en kan het aanvragen van een VOG zodoende rehabilitatie in de weg staan. In die zin levert het dus ook tegenstrijdigheden op.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Bastiaan73:

@Desid waarom gebruik je het woord 'hysterisch'? Dat betekent 'overdreven opgewonden' en dat is niet aan de orde. @Dat beloof ik heeft een heel goed inhoudelijk punt waar kerken een boodschap aan zouden moeten hebben terwijl jij nu met het woord 'hysterisch' overgaat op 'argumentum ad hominem'.

Het is wel aan de orde. Ik vind het hysterisch en losgezongen van de realiteit om te denken dat een technocratische maatregel essentieel is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Desid:

Het is wel aan de orde. Ik vind het hysterisch en losgezongen van de realiteit om te denken dat een technocratische maatregel essentieel is.

Als iemand problemen heeft met het aanvragen van een VOG dan vind ik dat persoonlijk verdacht. Als je niks te verbergen hebt zou dit geen probleem moeten zijn.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Als christen mag je in de kerk met een schone lei beginnen, Jezus neemt immers zondaars aan en vergeeft hen hun zonden zoals ook wij dat zouden moeten doen, en kan het aanvragen van een VOG zodoende rehabilitatie in de weg staan. In die zin levert het dus ook tegenstrijdigheden op.

Stel dat het een pedofiel betreft die christen geworden is. Vergeven en vergeten? Zou jij je kind zonder enig bezwaar aan die voormalige pedofiel toevertrouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Stel dat het een pedofiel betreft die christen geworden is. Vergeven en vergeten?

Vergeven van de daad wel, vergeten van de pedofiele/seksuele gevoelens niet.

2 uur geleden zei Bastiaan73:

Zou jij je kind zonder enig bezwaar aan die voormalige pedofiel toevertrouwen?

Nee, op de drang om te overleven na is seksualiteit de sterkste drift die er bestaat m.i. Daar ga je het beste niet zomaar aan voorbij. Het probleem met aanvragen van een VOG is dat het screeningsprofiel "risicogebied personen" niet enkel selecteert op pedofiele delicten. Zodoende krijgen ook mensen die andere misdaden hebben gepleegd geen kans.

https://www.justis.nl/binaries/WEB_110055_Screeningsprofielen_VOG NP_DEF_tcm34-371057.pdf

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het probleem met aanvragen van een VOG is dat het screeningsprofiel "risicogebied personen" niet enkel selecteert op pedofiele delicten. Zodoende krijgen ook mensen die andere misdaden hebben gepleegd geen kans.

 

Zodoende? Dat is toch helemaal geen probleem voor een kerk? Je schreef het zelf:

Citaat

Als christen mag je in de kerk met een schone lei beginnen,

Als dat zo is dan kan een VOG nooit een probleem opleveren, en dan klopt de rest van je redenering niet :

 

Citaat

en kan het aanvragen van een VOG zodoende rehabilitatie in de weg staan. In die zin levert het dus ook tegenstrijdigheden op.

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid