Spring naar bijdragen

Johari-venster (het verborgen gebied)


Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Fundamenteel:

Op drijfzand moet je geen pilaren plaatsen.

Zij die in stilte werken roepen sporadisch in de woestijn, zo blijft het stof waaien en de zandkorrels strijden om een stukje strand. Maar dat was eigenlijk de bedoeling niet, ze dachten eraan om ook iets hoopvol en vreedzaam te willen zeggen maar zijn finaal dan toch maar in stilte vergaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 498
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Komt wellicht door die blinde vlek, je kan dit oplossen door in het verborgen gebied te gaan kijken.

Herstel kent vele definities en gradaties, net zoals ieder z’n pad kent met verschillende groeisnelheden en interesses. Herstel bekeken vanuit de gnostiek betekent onze ware aard herinneren, beschreve

Het hoeft natuurlijk allemaal niet zo gek te zijn, het kan immers ook anders. Beetje domino spelen en zien wat het wordt, stel dat je een schuld hebt en je verplaatst in je eigen boekhouding dat getal

1 uur geleden zei TTC:

Vandaag vergadering gehad over Johari-venster, mensen waren laaiend enthousiast over de impact die het kan hebben op het welzijn van mensen. Dit in combinatie met het Elaboration Likelihood Model dat stelt dat je best voorbij kan gaan aan allerhande negativiteit van actoren die enkel destructie tot doel hebben. En nog zoveel meer werd er besproken, op naar de volgende vergadering waar we op het hetzelfde hoopvolle elan zullen doorgaan. Keertje wat anders dan het meelijwekkend en maar al te kortzichtig gekwebbel van een aantal.

 

9 minuten geleden zei TTC:

Zij die in stilte werken roepen sporadisch in de woestijn, zo blijft het stof waaien en de zandkorrels strijden om een stukje strand. Maar dat was eigenlijk de bedoeling niet, ze dachten eraan om ook iets hoopvol en vreedzaam te willen zeggen maar zijn finaal dan toch maar in stilte vergaan.

Hulde TTC. Je inspanningen richten op de plekken waar er af en toe een zaadje in goede aarde kan vallen. Dat is de enige vruchtbare weg. Wat fijn dat jij dat kunt en mogelijkheden hebt. 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Plume:

Hulde TTC. Je inspanningen richten op de plekken waar er af en toe een zaadje in goede aarde kan vallen. Dat is de enige vruchtbare weg. Wat fijn dat jij dat kunt en mogelijkheden hebt. 

Neem bijvoorbeeld het Venus-project van Jacque Fresco als benchmark, als het technisch perfect mogelijk is om een heel andere samenleving te bedenken zou je dan niet verwachten dat het denken het grootste obstakel is om dat niet te doen? Of simpelweg omdat we er niet eens aan denken om dat überhaupt te overwegen? Maar dan hebben we wel een voordeel, er is immers een benchmark.

29 minuten geleden zei Plume:

Hulde TTC. Je inspanningen richten op de plekken waar er af en toe een zaadje in goede aarde kan vallen. Dat is de enige vruchtbare weg. Wat fijn dat jij dat kunt en mogelijkheden hebt. 

De vergadering verliep fijn, diverse scenario's werden besproken. Bijvoorbeeld, stel dat de helft van de wereldbevolking kiest voor het verloren paradijs van Keynes waarin iedereen 15hr/wk zou werken, door het idee denken ze verder door van hoe dat te realiseren. De andere helft doet dat niet maar blijven alsmaar zeggen dat zoiets de duivel z'n schuld is, waarom zouden ze zich dan niet gewoon aansluiten bij die andere helft? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Zij die in stilte werken roepen sporadisch in de woestijn, zo blijft het stof waaien en de zandkorrels strijden om een stukje strand. Maar dat was eigenlijk de bedoeling niet, ze dachten eraan om ook iets hoopvol en vreedzaam te willen zeggen maar zijn finaal dan toch maar in stilte vergaan.

Of ze waren gewoon gaan neuken? Laat de liefde zegevieren.

Groepsknuffel voor iedereen.

4 uur geleden zei TTC:

Vandaag vergadering gehad over Johari-venster, mensen waren laaiend enthousiast over de impact die het kan hebben op het welzijn van mensen. Dit in combinatie met het Elaboration Likelihood Model dat stelt dat je best voorbij kan gaan aan allerhande negativiteit van actoren die enkel destructie tot doel hebben. En nog zoveel meer werd er besproken, op naar de volgende vergadering waar we op het hetzelfde hoopvolle elan zullen doorgaan. Keertje wat anders dan het meelijwekkend en maar al te kortzichtig gekwebbel van een aantal.

Ik wens jullie veel succes. Hou me op de hoogte als de wereld verbeterd is. Ik zal intussen mijn effectenrekening aanvullen, kwestie van op safe spelen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Fundamenteel:

Of ze waren gewoon gaan neuken? Laat de liefde zegevieren. Groepsknuffel voor iedereen. Ik wens jullie veel succes. Hou me op de hoogte als de wereld verbeterd is. Ik zal intussen mijn effectenrekening aanvullen, kwestie van op safe spelen. ;)

Volgens mij is God vooral een magisch denker, z’n wegen zijn immers ondoorgrondelijk en toch leiden alle wegen naar Rome. In het verlengde komen de gnostici op het logisch afleidbare idee om te zeggen dat we allen dwalen, alsof het God z’n bedoeling is om ons in alle onwetendheid te misleiden om het leven het leven te laten zijn. Fascinerend is het, verder lezen we dat onzekerheid onze liquiditeitsvoorkeur bepaalt waardoor we met z’n allen achter geld aanhollen met inbegrip van allerhande manipulatieve strategieën die enkel dat doel dienen. En het stopt maar niet, de mallemolen dendert nietsontziend verder alsof er niets anders mogelijk is, tot je op het voor velen absurde idee komt hier ernstig over na te denken en vervolgens met een schok wakker wordt. Vanaf dan is het misschien beter om te zwijgen over wat je allemaal ziet, en dat in hoeverre je nog bij machte zal zijn om het in woorden te omschrijven. In liefde, hoop en vertrouwen, al is dat nog slechts een gemarginaliseerde en daarom ongehoorde angstschreeuw vanuit diepe hartenpijn en ondraaglijk onbegrepen verdriet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Fundamenteel:

Of ze waren gewoon gaan neuken?

Blijkbaar werkt dat zo in deze wereld, dat je van kinderlijk eenvoudige ideeën heel complexe verhalen moet maken om a priori de aandacht te kunnen trekken van het intellect, om vervolgens pas jaren later misschien te beseffen dat er van het oorspronkelijk idee niets meer rest. Maar het idee is er nog steeds, zij het bedolven onder allerhande perverse effecten die niet laten vermoeden dat er ooit nog aandacht voor gevonden zal kunnen worden. Ja, vraag het maar, over wat ging het nu alweer? Echt geen idee misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Blijkbaar werkt dat zo in deze wereld, dat je van kinderlijk eenvoudige ideeën heel complexe verhalen moet maken om a priori de aandacht te kunnen trekken van het intellect, om vervolgens pas jaren later misschien te beseffen dat er van het oorspronkelijk idee niets meer rest. Maar het idee is er nog steeds, zij het bedolven onder allerhande perverse effecten die niet laten vermoeden dat er ooit nog aandacht voor gevonden zal kunnen worden. Ja, vraag het maar, over wat ging het nu alweer? Echt geen idee misschien?

God is ook in het verborgene he ;) Niet dat hij dit doet om ons te misleiden, maar om zich kenbaar te maken aan wie Hem oprecht zoekt. Hij laat de mens in zijn/haar eigen waan, in dat opzicht misleidt de mens zichzelf.

En moeten we niet enigszins achter geld aanhollen he? Of wil jij eindigen zoals die Graham? Die man zonder been dat altijd geld schooide aan het shoppingcenter van de Groenplaats? Die dan een longontsteking kreeg door ontbering en er uiteindelijk aan stierf? Het is geen zonde te willen sterven in een warm bedje met geliefden rond je heen waarvan je weet dat ze goed terecht komen. Waarvan je weet "mijn begrafenis is geregeld", ik laat geen schulden maar een klein potje na.

Dat jullie mij daarop willen beoordelen en liever verder bouwen aan luchtkastelen, ge doet maar he. Ik dwing niemand naar de beurs, niemand dwingt mij mee te fantaseren. Ik stelde maar terechte vragen en werd afgeschoten. 
Don't shoot the messenger ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

God is ook in het verborgene he Niet dat hij dit doet om ons te misleiden, maar om zich kenbaar te maken aan wie Hem oprecht zoekt. Hij laat de mens in zijn/haar eigen waan, in dat opzicht misleidt de mens zichzelf.En moeten we niet enigszins achter geld aanhollen he? Of wil jij eindigen zoals die Graham? Die man zonder been dat altijd geld schooide aan het shoppingcenter van de Groenplaats? Die dan een longontsteking kreeg door ontbering en er uiteindelijk aan stierf? Het is geen zonde te willen sterven in een warm bedje met geliefden rond je heen waarvan je weet dat ze goed terecht komen. Waarvan je weet "mijn begrafenis is geregeld", ik laat geen schulden maar een klein potje na. Dat jullie mij daarop willen beoordelen en liever verder bouwen aan luchtkastelen, ge doet maar he. Ik dwing niemand naar de beurs, niemand dwingt mij mee te fantaseren. Ik stelde maar terechte vragen en werd afgeschoten. Don't shoot the messenger 

Vroeger dachten ze eerst na, vandaag is het fastfoodreligie.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik eet niet eens fastfood. Ik ben vies van andere mensen die mijn eten aanraken.

Ik denk soms dat mensen angst hebben om nuchter naar de wereld te kijken, het appelleert ons immers aan onze bijdrage tot het geheel waardoor ook een onbewust schuldgevoel kan opgewekt worden. Hetzelfde geldt voor wie wel nuchter naar de wereld durft te kijken, als een bikkelharde confrontatie met het menselijke lijden, de machteloosheid en het gebrek aan aandacht, de angst voor wat komen gaat, het gefolterde vlees van miljoenen om redenen die absurd lijken. En erger, de hoop die gevonden wordt in het alternatief dat telkens opnieuw naar de zwijgspiraal verdreven wordt, als prachtige parels die in de goot belanden, als het getarte geweten dat in de pijnlijke twijfel en tweestrijd versmacht wordt, als de verlammende onmacht die niet opgewassen is tegen het brute geweld van het ongenuanceerd geconditioneerde intellect, als de continue strijd tegen het suïcidale door verdringing, het niet kunnen doorstromen van het innerlijke, het verbindende, het kristalheldere en vanzelfsprekende dat al eeuwen open en bloot te roesten ligt. Of simpelweg niet gekend is, onbesproken, onbegrepen, ongezien, doodgemarteld en verzwegen in alle talen, te confronterend, te overweldigend voor het mensenhart, nuchter naar de wereld kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Ik denk soms dat mensen angst hebben om nuchter naar de wereld te kijken, het appelleert ons immers aan onze bijdrage tot het geheel waardoor ook een onbewust schuldgevoel kan opgewekt worden. Hetzelfde geldt voor wie wel nuchter naar de wereld durft te kijken, als een bikkelharde confrontatie met het menselijke lijden, de machteloosheid en het gebrek aan aandacht, de angst voor wat komen gaat, het gefolterde vlees van miljoenen om redenen die absurd lijken. En erger, de hoop die gevonden wordt in het alternatief dat telkens opnieuw naar de zwijgspiraal verdreven wordt, als prachtige parels die in de goot belanden, als het getarte geweten dat in de pijnlijke twijfel en tweestrijd versmacht wordt, als de verlammende onmacht die niet opgewassen is tegen het brute geweld van het ongenuanceerd geconditioneerde intellect, als de continue strijd tegen het suïcidale door verdringing, het niet kunnen doorstromen van het innerlijke, het verbindende, het kristalheldere en vanzelfsprekende dat al eeuwen open en bloot te roesten ligt. Of simpelweg niet gekend is, onbesproken, onbegrepen, ongezien, doodgemarteld en verzwegen in alle talen, te confronterend, te overweldigend voor het mensenhart, nuchter naar de wereld kijken.

Honestly, kijkt gij nog nuchter naar de wereld? Drink je nog dat vergif alcohol? Dat vernauwd de perceptie.

Het vraagt tegenwoordig heel wat lef eens met een verruimd perspectief naar de wereld te kijken. Ik schuw zulke ervaringen niet, recht dat konijnenhol in, uit elkaar getrokken door de zwaartekracht van spirals die me naar een andere dimensie katapulteren.  En wat daar te vinden is, kunt ge nergens op aarde vergaren. Maar we komen altijd terug hier beneden, hier in deze realiteit. 

Deze realiteit is niet voor de mens bedoeld. Moge dat licht snel schijnen, alles zal vergaan. Wie deze wereld wilt winnen, zal er zijn leven aan verliezen. Maar dat moet één niet tegenhouden er het beste van te maken tot zijn tijd erop zit. En dat doen we niet door alternatieven te bedenken waar we niet mee aan de slag kunnen. Dat doen we door te surfen op de golven van het systeem en er ons eigen graantje uit te pikken zonder hebzuchtig te worden. 

Al dit heeft niets met intellect te maken. Wie echt iets begrijpt kan dat in enkele zinnen uitleggen aan de domme massa. Maar als je dan telkens bij moeilijke vragen gaat verschuilen achter anagrammen die los van de vraag staan, moet je niet verbaasd zijn dat de mensen ooit afhaken.

De vraag was simpel, het antwoord bleef uit. Wat zijt ge dan met al uw intellect als ge er geen woord van kunt toepassen? Dan zeg je dat ik je manipuleer door realistische doelen aan te reiken, maar het is gij die manipuleert door anderen pogen mee te trekken in alternatieven waar geen kat iets mee kan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Honestly, kijkt gij nog nuchter naar de wereld? Drink je nog dat vergif alcohol? Dat vernauwd de perceptie. Het vraagt tegenwoordig heel wat lef eens met een verruimd perspectief naar de wereld te kijken. Ik schuw zulke ervaringen niet, recht dat konijnenhol in, uit elkaar getrokken door de zwaartekracht van spirals die me naar een andere dimensie katapulteren.  En wat daar te vinden is, kunt ge nergens op aarde vergaren. Maar we komen altijd terug hier beneden, hier in deze realiteit. Deze realiteit is niet voor de mens bedoeld. Moge dat licht snel schijnen, alles zal vergaan. Wie deze wereld wilt winnen, zal er zijn leven aan verliezen. Maar dat moet één niet tegenhouden er het beste van te maken tot zijn tijd erop zit. En dat doen we niet door alternatieven te bedenken waar we niet mee aan de slag kunnen. Dat doen we door te surfen op de golven van het systeem en er ons eigen graantje uit te pikken zonder hebzuchtig te worden. Al dit heeft niets met intellect te maken. Wie echt iets begrijpt kan dat in enkele zinnen uitleggen aan de domme massa. Maar als je dan telkens bij moeilijke vragen gaat verschuilen achter anagrammen die los van de vraag staan, moet je niet verbaasd zijn dat de mensen ooit afhaken. De vraag was simpel, het antwoord bleef uit. Wat zijt ge dan met al uw intellect als ge er geen woord van kunt toepassen? Dan zeg je dat ik je manipuleer door realistische doelen aan te reiken, maar het is gij die manipuleert door anderen pogen mee te trekken in alternatieven waar geen kat iets mee kan doen.

Door toevoeging van diverse elementen uit het verborgen gebied van Jahori-venster wordt kristalhelder gemaakt wat veel vaker niet gezien wordt of geweten is, een gegeven dat tijdens dit bewustwordingsproces tot nog meer frustratie, tumult en non-dialoog kan leiden. De stereotiepen versmachten dan ook elke voortgang zonder dat op zich inhoudelijk maar iets begrepen wordt van wat er gezegd wordt, doch voor iedereen vrij beschikbaar, als tijdloos.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Door toevoeging van diverse elementen uit het verborgen gebied van Jahori-venster wordt kristalhelder gemaakt wat veel vaker niet gezien wordt of geweten is, een gegeven dat tijdens dit bewustwordingsproces tot nog meer frustratie, tumult en non-dialoog kan leiden. De stereotiepen versmachten dan ook elke voortgang zonder dat op zich inhoudelijk maar iets begrepen wordt van wat er gezegd wordt, doch voor iedereen vrij beschikbaar, als tijdloos.

Ik versmacht geen enkele vooruitgang. Ge hebt de hele wereld en al haar middelen uw theorie om te zetten  naar praktijk. Laat je vooral niet door anderen tegenhouden. Misschien dat onderweg duidelijk wordt dat je ook wat van anderen kon leren en het niet aan u is enkel anderen te beleren ;)

Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik versmacht geen enkele vooruitgang. Ge hebt de hele wereld en al haar middelen uw theorie om te zetten  naar praktijk. Laat je vooral niet door anderen tegenhouden. Misschien dat onderweg duidelijk wordt dat je ook wat van anderen kon leren en het niet aan u is enkel anderen te beleren. Succes!

Door toevoeging van diverse elementen uit het verborgen gebied van Jahori-venster wordt kristalhelder gemaakt wat binnen het vigerende paradigma veel vaker niet gezien wordt, gekend of geweten is, een toevoeging van informatie die tijdens dit groei- of bewustwordingsproces tot nog meer frustratie, tumult en non-dialoog kan leiden. In het verlengde komen mogelijkerwijs de nogal auto-conforme rationalisaties of allerhande dooddoeners die maar al te vaak het herstelproces fnuiken op zo’n manier dat impasse eerder de regel wordt, als deels doorlopen en vervolgens nogal ondoordacht tot onherstelbaar verklaard door niet ervaringsdeskundige hulpverleners of participanten. En toch ligt het daar, binnen handbereik, voor iedereen vrij beschikbaar en maatschappelijk toepasbaar, als tijdloos.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik heb niets uit te leggen he  ik onderneem anders, maar spreek ik erover is het manipulatie. Nog efkes en ik zet mijn erfenis echt om naar aandelen. De toekomst ziet er goed uit. En dat zonder roze bril. 

Op een kwartiertje had je dat kunnen weten, inmiddels zijn we jaren verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Fundamenteel:

Nog efkes en ik zet mijn erfenis echt om naar aandelen.

Door altijd positief te denken jezelf blind denken, hoe leg je dat uit? Op zichzelf is er natuurlijk niets mis om positief te denken, om te weten dat er altijd licht in de depressieve tunnel is, dat is het punt niet. Het verhaal wordt echter totaal anders door enkel het positieve te zien en daardoor ook het negatieve uit het bewustzijn te verdrijven. Alsof dat in realiteit ook al verdwenen zou zijn en er blind voor te worden, en er zelfs om de haverklap misschien het slachtoffer van te worden. Een andere variatie is ook merkwaardig maar veel minder begrepen, door positief te denken jezelf een majeure depressie op de nek halen, alsof je quasi letterlijk in twee stukken gereten wordt met bijhorende neveneffecten. Het is wat, positief denken, en tegen wie zeg je wat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Plume:

Ja er mocht eens blijken als zonder oud zeer ons potentieel als spirituele wezens hersteld is wie we werkelijk zijn, onsterfelijke wezens die slimmer die wijzer vreugdevoller liefhebbender zijn dan we ooit hadden gedacht.

Jaja allemaal zonnekes hier. We vloeien over van broederlijke liefde. Vrolijke vrolijke vrienden, vrolijke vrienden dat zijn wij...

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Plume:

Ja er mocht eens blijken als zonder oud zeer ons potentieel als spirituele wezens hersteld is wie we werkelijk zijn, onsterfelijke wezens die slimmer die wijzer vreugdevoller liefhebbender zijn dan we ooit hadden gedacht.

Ja, ik neem alvast aan dat ze dat ook als een bedreiging zullen zien, zoals de rest van de wereld waarin ze leven. 

9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Jaja allemaal zonnekes hier. We vloeien over van broederlijke liefde. Vrolijke vrolijke vrienden, vrolijke vrienden dat zijn wij...

Wacht nog even, tot de invasie begint.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

De toekomst ziet er goed uit. En dat zonder roze bril.

Ik denk dat mensen dat onderschatten, de grootste bedreiging komt niet van andere culturen of van een volgend wereldconflict, de grootste bedreiging zal er eentje zijn van onvoorwaardelijke liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Plume:

Ja er mocht eens blijken als zonder oud zeer ons potentieel als spirituele wezens hersteld is wie we werkelijk zijn, onsterfelijke wezens die slimmer die wijzer vreugdevoller liefhebbender zijn dan we ooit hadden gedacht.

 

13 minuten geleden zei Fundamenteel:

Jaja allemaal zonnekes hier. We vloeien over van broederlijke liefde. Vrolijke vrolijke vrienden, vrolijke vrienden dat zijn wij...

 

5 minuten geleden zei TTC:

Ja, ik neem alvast aan dat ze dat ook als een bedreiging zullen zien, zoals de rest van de wereld waarin ze leven. 

Wacht nog even, tot de invasie begint.

Ja de paradigmashift is hun grootste angst. Daarom bleef zij verborgen.

1Cor. 2: 6-7 Toch spreken wij wijsheid bij hen  die daarvoor rijp zijn (...) wat wij spreken, als een geheimenis, is de verborgen wijsheid Gods.

 


 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Plume:

Ja de paradigmashift is hun grootste angst. Daarom bleef zij verborgen. 1Cor. 2: 6-7 Toch spreken wij wijsheid bij hen  die daarvoor rijp zijn (...) wat wij spreken, als een geheimenis, is de verborgen wijsheid Gods.

Wat eenvoud vermag, vandaag moeten we de meest eenvoudige dingen in veel mist verpakken om toch maar niet te moeten zeggen dat het kristalhelder is voor wie zien wil. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid