Spring naar bijdragen

Johari-venster (het verborgen gebied)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 498
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Komt wellicht door die blinde vlek, je kan dit oplossen door in het verborgen gebied te gaan kijken.

Herstel kent vele definities en gradaties, net zoals ieder z’n pad kent met verschillende groeisnelheden en interesses. Herstel bekeken vanuit de gnostiek betekent onze ware aard herinneren, beschreve

Het hoeft natuurlijk allemaal niet zo gek te zijn, het kan immers ook anders. Beetje domino spelen en zien wat het wordt, stel dat je een schuld hebt en je verplaatst in je eigen boekhouding dat getal

7 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat weet ik niet... Hopelijk crasht de beurs niet. Nu leerde ik eens iets en had ik eens een goed plan. Life is what happens while we're busy making other plans... 

Kan toch niet anders? Of is het wanneer je je bewust wordt van die domheid dat je naar een andere planeet mag misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Kan toch niet anders? Of is het wanneer je je bewust wordt van die domheid dat je naar een andere planeet mag misschien?

Als de mens daar al niet is... 

Ik werp maar beter die duivel en Christus van mijn schouders om naar iets groters uit te kijken. De Sanskriet lijkt me wel wat. Akashekronieken enzo, beetje trippen met andere goden. Wie weet word ik er wijzer van. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als de mens daar al niet is... Ik werp maar beter die duivel en Christus van mijn schouders om naar iets groters uit te kijken. De Sanskriet lijkt me wel wat. Akashekronieken enzo, beetje trippen met andere goden. Wie weet word ik er wijzer van. 

Ja, dan kan je terugkijken naar je leven, over hoe je co-creatieve rente berekend hebt. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik werp maar beter die duivel en Christus van mijn schouders om naar iets groters uit te kijken.

Om er zeker van te zijn dat er altijd geldtekorten zijn heeft God bedacht dat de prijzen altijd stijgen, het is een natuurwet waar economen de tanden op stuk bijten en de bevolking maar al te vaak doet kreunen. Om deze programmeerfout te compenseren heeft God wel voorzien dat regelmatig een reset kan doorgevoerd worden, dit in afwachting van een duurzame oplossing die de mensheid kan bevrijden van dit voor economen vooralsnog onbevattelijke fenomeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Om er zeker van te zijn dat er altijd geldtekorten zijn heeft God bedacht dat de prijzen altijd stijgen, het is een natuurwet waar economen de tanden op stuk bijten en de bevolking maar al te vaak doet kreunen. Om deze programmeerfout te compenseren heeft God wel voorzien dat regelmatig een reset kan doorgevoerd worden, dit in afwachting van een duurzame oplossing die de mensheid kan bevrijden van dit voor economen vooralsnog onbevattelijke fenomeen.

Dat is de mens. Wat God gaf werkt gratis. Echt, ge moet het maar in de grond planten, regenwater geven en voor de rest de natuur haar werk laten doen. Dan heb je voedsel, kledij, woningen, vuur, ... Wat meer hebben wij nodig?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Dat is de mens. Wat God gaf werkt gratis. Echt, ge moet het maar in de grond planten, regenwater geven en voor de rest de natuur haar werk laten doen. Dan heb je voedsel, kledij, woningen, vuur, ... Wat meer hebben wij nodig?

Het zal een onmogelijke opdracht blijken zoals de geschiedenis al meermaals heeft aangetoond, de conclusie kan proefondervindelijk dan wel gestaafd worden maar niet door iedereen gezien worden, het is een harde dobber die het mensenhart ontegensprekelijk blijft beroeren en gaandeweg ook tot desinteresse en apathie kan leiden. Het enige dat rest is genoegdoening nemen met wat velen reeds gezegd hebben, er getuige van zijn hoe het psychodramatische spel zich verder ontwikkelt in de nuchter doordachte wetenschap dat het allemaal anders kan. Maar dat is slechts een weten, het resultaat van een herstelonderzoek en ook niet meer dan dat. Het wonder was een glimp die iedereen van harte gegund wordt, de heimwee voor wie begrijpen kan vanzelfsprekend catastrofaal, de hoop intens verwoestend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Het zal een onmogelijke opdracht blijken zoals de geschiedenis al meermaals heeft aangetoond, de conclusie kan proefondervindelijk dan wel gestaafd worden maar niet door iedereen gezien worden, het is een harde dobber die het mensenhart ontegensprekelijk blijft beroeren en gaandeweg ook tot desinteresse en apathie kan leiden. Het enige dat rest is genoegdoening nemen met wat velen reeds gezegd hebben, er getuige van zijn hoe het psychodramatische spel zich verder ontwikkelt in de nuchter doordachte wetenschap dat het allemaal anders kan. Maar dat is slechts een weten, het resultaat van een herstelonderzoek en ook niet meer dan dat. Het wonder was een glimp die iedereen van harte gegund wordt, de heimwee voor wie begrijpen kan vanzelfsprekend catastrofaal, de hoop intens verwoestend.

Kijk dan toch zelf op wat voor wereld we leven. Kan je de apathie kwalijk nemen? Zie het ook als een defensiemechanisme. 

Je zou het niet geloven, maar toen ik als kind getest werd was ik geschikt voor ASO. Toch koos ik blind en dom te leven om mezelf te beschermen tegen de waanzin rond me heen waar niemand anders me tegen beschermde. Niemand, zelfs mijn ouders niet. Ze waren grotendeels de oorzaak van mijn trauma’s toen. Ik zei toen ook dat het anders kan, maar het werd niet anders. En toen ik vertrok was ik dezelfde geworden. Het enige dat ik kon veranderen was mezelf. 

De wereld op je schouders zijn nobele doelen, maar red eerst jezelf. Hou je je misschien daarom niet met al die alternatieven bezig? Omdat je liever de wereld dan jezelf verandert? Just asking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Hou je je misschien daarom niet met al die alternatieven bezig? Omdat je liever de wereld dan jezelf verandert? Just asking.

Gevalletje egotransverwarring as je’t mij vraagt.

Quote Fundamenteel topic Cafee: Vrouwen die een 2e abortus uitoefenen moeten we gedwongen steriliseren. Het moet!

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Kijk dan toch zelf op wat voor wereld we leven. Kan je de apathie kwalijk nemen? Zie het ook als een defensiemechanisme. 

Je zou het niet geloven, maar toen ik als kind getest werd was ik geschikt voor ASO. Toch koos ik blind en dom te leven om mezelf te beschermen tegen de waanzin rond me heen waar niemand anders me tegen beschermde. Niemand, zelfs mijn ouders niet. Ze waren grotendeels de oorzaak van mijn trauma’s toen. Ik zei toen ook dat het anders kan, maar het werd niet anders. En toen ik vertrok was ik dezelfde geworden. Het enige dat ik kon veranderen was mezelf. 

De wereld op je schouders zijn nobele doelen, maar red eerst jezelf. Hou je je misschien daarom niet met al die alternatieven bezig? Omdat je liever de wereld dan jezelf verandert? Just asking.

Maarruh just uit nieuwsgierigheid he, hoe dacht ge anders te veranderen dan door tot een andere wereld te zijn gaan behoren dan?  Weet ge dan niet dat ge uwen eigen oorzaak zijt en niet u ouders?

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei TTC:

Het zal een onmogelijke opdracht blijken zoals de geschiedenis al meermaals heeft aangetoond, de conclusie kan proefondervindelijk dan wel gestaafd worden maar niet door iedereen gezien worden, het is een harde dobber die het mensenhart ontegensprekelijk blijft beroeren en gaandeweg ook tot desinteresse en apathie kan leiden. Het enige dat rest is genoegdoening nemen met wat velen reeds gezegd hebben, er getuige van zijn hoe het psychodramatische spel zich verder ontwikkelt in de nuchter doordachte wetenschap dat het allemaal anders kan. Maar dat is slechts een weten, het resultaat van een herstelonderzoek en ook niet meer dan dat. Het wonder was een glimp die iedereen van harte gegund wordt, de heimwee voor wie begrijpen kan vanzelfsprekend catastrofaal, de hoop intens verwoestend.

Mooi beschreven waarheid. Daarom sprak de dichter filosoof theoloog Johann Gottfried von Herder ook:

Dapper is de leeuwentemmer, dapper is de wereldveroveraar, dapperder is hij die zichzelf overwon.

Sommigen zouden dat egoïsme noemen, anderen berusting, nog weer anderen overgave. Het is maar wat de gek ervoor geeft. 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:

Mooi beschreven waarheid. Daarom sprak de dichter filosoof theoloog Johann Gottfried von Herder ook:

Dapper is de leeuwentemmer, dapper is de wereldveroveraar, dapperder is hij die zichzelf overwon.

Sommigen zouden dat egoïsme noemen, anderen berusting, nog weer anderen overgave. Het is maar wat de gek ervoor geeft. 

Hij die zichzelf overwon zal wellicht ingezien hebben wat Jezus ook al zei, en zovelen anderen die niet begrepen werden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Plume:

Gevalletje egotransverwarring as je’t mij vraagt.

Quote Fundamenteel topic Cafee: Vrouwen die een 2e abortus uitoefenen moeten we gedwongen steriliseren. Het moet!

Maarruh just uit nieuwsgierigheid he, hoe dacht ge anders te veranderen dan door tot een andere wereld te zijn gaan behoren dan?  Weet ge dan niet dat ge uwen eigen oorzaak zijt en niet u ouders?

Ik ben gewoon eerlijk geweest en mijn vraag was oprecht. Je weet nul komma nul van mijn jeugd.

Wellicht weer zo’n vraag dien veel contraversie zal veroorzaken omdat het antwoord niet aanstaat :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik ben gewoon eerlijk geweest en mijn vraag was oprecht. Je weet nul komma nul van mijn jeugd.

Wellicht weer zo’n vraag dien veel contraversie zal veroorzaken omdat het antwoord niet aanstaat :)

Ma Fundamenteel, ik heb niks gezegd over u jeugd se. Da ligt allemaal ook in het verborgen gebied se.  Onder water se. Voor ons mannen is ‘t vaak moeilijker dan voor vrouwen om dat gebied durven betreden. Daarom  ook

Dapper is de leeuwentemmer, dapper is de wereldveroveraar, dapperder is hij die zichzelf overwon.
~ Johann Gottfried von Herder ~

 

U ouders hebben u niet op deze wereld gezet se. God heeft da gedaan. Dat had een reden se.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ge zijt superintelligent se. Da herkennekik se. Daarmee hebben wij nie de gemakkelijkste uitweg gekozen maar zijn kruis op ons genomen via het intellect se.  Das nie leuk se maar tis de moeite waard se. Wij moeten alles zien te begrijpen se. Das ons lot se. Want Hij heeft gezegd da wij Hem zouden liefhebben met heel ons hart heel onzen ziel en heel ons verstand. Voor de intelligentsten is er Johari. 

Binnen de kwadranten van Johari heeft een fundament de vorm van een kruis.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik ben gewoon eerlijk geweest en mijn vraag was oprecht. Je weet nul komma nul van mijn jeugd. Wellicht weer zo’n vraag dien veel contraversie zal veroorzaken omdat het antwoord niet aanstaat.

Ik denk dat die co-creatieve rente nog meer contraversie zou kunnen veroorzaken, al snap ik niet wat het ene met het andere te maken heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Fundamenteel:

De wereld op je schouders zijn nobele doelen, maar red eerst jezelf. Hou je je misschien daarom niet met al die alternatieven bezig? Omdat je liever de wereld dan jezelf verandert? Just asking.

Het zijn werkelijk hallucinante toestanden binnen de GGZ, op den duur begin je zowaar te denken dat je in een film zit die je amper kan geloven. Heel bijzonder is het, men geeft zelfs de handleiding mee waarna je zelf mag proberen te ontdekken hoe de GGZ functioneert. Men heeft het spel psychodrama genoemd waarbij de antagonisten altijd de protagonisten proberen tegen te werken, er zijn echter ook valse protagonisten en voormalige antagonisten kunnen na diepgaander reflectie en wellicht veel twijfel ook aansluiten bij andere protagonisten, enzoverder, enzoverder. Begrijp je een beetje, beetje als cowboy en indiaantje maar dan allemaal met dezelfde kledij waardoor de moeilijkheidsgraad hoger komt te liggen. Echt boeiend is het, op den duur weet niemand nog wie er te vertrouwen is waarop de GGZ zegt dat je onherstelbaar gestoord bent, de kassa rinkelt en morgen spelen we opnieuw, dolle pret. Eenmaal je in deze mallemolen terecht bent gekomen mag je vooral niet vergeten dat je geen extra vragen mag stellen, dat vinden ze binnen deze overigens co-creatieve open dialoog omgeving toch een beetje te lastig, weliswaar omfloerst met prachtige slagzinnen waar sowieso niemand tegenop kan. Maar los daarvan geschiedt alles in een wolk van onvoorwaardelijke liefde, hoop en vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Plume:

Binnen de kwadranten van Johari heeft een fundament de vorm van een kruis.

Overigens, wie zich een beetje verveeld, voor gek verklaard of werkloos is kan nog altijd proberen de wereld te redden, meer dan een ontoerekeningsvatbaarheidspremie kunnen we echter niet geven.

10 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik ben gewoon eerlijk geweest en mijn vraag was oprecht.

Onze  vraag was ook oprecht wat betreft die co-creatieve rente, we hebben het dan wel opgevist uit het verborgen gebied maar dan zijn we er nog niet natuurlijk. Er zijn zelfs mensen die voorbij de eerste stap komen omdat ze iets willen bijleren in hun leven, het is pas onderaan dat het effect begint te werken. Toch netjes gedocumenteerd, vind je niet? 

MrWC54p.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:

Overigens, wie zich een beetje verveeld, voor gek verklaard of werkloos is kan nog altijd proberen de wereld te redden, meer dan een ontoerekeningsvatbaarheidspremie kunnen we echter niet geven.

Onze  vraag was ook oprecht wat betreft die co-creatieve rente, we hebben het dan wel opgevist uit het verborgen gebied maar dan zijn we er nog niet natuurlijk. Er zijn zelfs mensen die voorbij de eerste stap komen omdat ze iets willen bijleren in hun leven, het is pas onderaan dat het effect begint te werken. Toch netjes gedocumenteerd, vind je niet? 

MrWC54p.png

Ja, netjes gedocumenteerd. 10 op 10, bank vooruit en een kus van M. Ik heb echter andere prioriteiten. Mogen mensen eigenlijk nog zichzelf zijn, met hun gebreken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Ja, netjes gedocumenteerd. 10 op 10, bank vooruit en een kus van M. Ik heb echter andere prioriteiten. Mogen mensen eigenlijk nog zichzelf zijn, met hun gebreken? 

Er zijn altijd mensen die willen helpen, straks hoef je niet meer op de beurs te spelen en M zal blij zijn. Niet leuk misschien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Plume:

Ma Fundamenteel, ik heb niks gezegd over u jeugd se. Da ligt allemaal ook in het verborgen gebied se.  Onder water se. Voor ons mannen is ‘t vaak moeilijker dan voor vrouwen om dat gebied durven betreden. Daarom  ook

Dapper is de leeuwentemmer, dapper is de wereldveroveraar, dapperder is hij die zichzelf overwon.
~ Johann Gottfried von Herder ~

 

U ouders hebben u niet op deze wereld gezet se. God heeft da gedaan. Dat had een reden se.

Nu ik het teruglees had ik je inderdaad verkeerd gelezen. Ik zal nog wat prut in mijn ogen gehad hebben ;)
Maar misschien moet ik niets herwinnen, gewoon zijn wie ik ben, of beter gezegd; worden wie ik was. 

Wat ik wou zeggen: mijn jeugd heeft wel een invloed op mij gehad en enigszins gevormd. Als ik mijn kinderen zou slagen, alles de schuld zou geven; moet ik dan verwonderd zijn als ze wegzakken in hun hoofd en op de vlucht slaan? Nu is dat allemaal wel glad gestreken en heb ik dat verwerkt. Maar ouders hebben een enorme invloed, vooral als je als kind daar erkenning en goedkeuring gaat zoeken en dat verkeerd begeleid wordt.

Beter dat ik daar niet aan terug denk :(

1 minuut geleden zei TTC:

Er zijn altijd mensen die willen helpen, straks hoef je niet meer op de beurs te spelen en M zal blij zijn. Niet leuk misschien? 

Jamaar hola, k heb als een malle boeken staan lezen om de principes ervan te begrijpen. Ik heb bedrijven leren kennen en al wat daar aan verbonden is, al een portefeuille gespreid (virtueel) en dat lukt mij vrij goed. 

Doe gij uw ding, ik mijn ding :) Mijn droom is realistisch en echt geen groot schip. Gewoon een bungalowke ergens in de Ardennen aan het water met wat grond aan. Echt geen kasteel nodig. Rust, weg van de urbanisatie en weg van ideologie. Iets met olijfbomen enzo :) Al zou ik die olijfboom wat cryptisch lezen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Jamaar hola, k heb als een malle boeken staan lezen om de principes ervan te begrijpen. Ik heb bedrijven leren kennen en al wat daar aan verbonden is, al een portefeuille gespreid (virtueel) en dat lukt mij vrij goed. Doe gij uw ding, ik mijn ding Mijn droom is realistisch en echt geen groot schip. Gewoon een bungalowke ergens in de Ardennen aan het water met wat grond aan. Echt geen kasteel nodig. Rust, weg van de urbanisatie en weg van ideologie. Iets met olijfbomen enzo :) Al zou ik die olijfboom wat cryptisch lezen

En je vroeg hoe we dat zouden kunnen realiseren? Jezus zei het nog, door het verstand te gebruiken, met prachtige schema's van de GGZ. Wat wil je nog meer, realistisch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Plume:

Das inmiddels duidelijk se. U schuift de hete aardappel steeds door.  Het zij zo se.

Pardon? Hoe dan? Jullie willen de paradigmashift he! Moet ik daarvoor mijn dromen opbergen en jullie volgen? Ik dacht het niet!

Laat mij maar doen zoals ik betaam wat best voor me is en leren uit mijn eigen fouten. Als ge het beter kunt, ik zal niemand tegenhouden ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Pardon? Hoe dan? Jullie willen de paradigmashift he! Moet ik daarvoor mijn dromen opbergen en jullie volgen? Ik dacht het niet!

Laat mij maar doen zoals ik betaam wat best voor me is en leren uit mijn eigen fouten. Als ge het beter kunt, ik zal niemand tegenhouden ;)

‘Twas gegund se. U wil is vrij se. U geschiede naar u geloof se. 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid