Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dinsdag hebben we alweer aflevering 8 van het opvoedprogramma Jong-leren op Family7. Dit keer met als onderwerp: Ouders als voorbeeld.

We leggen de stelling neer:  "Kinderen leren de meeste verkeerde dingen van hun ouders". 

We praten met Jetze Baas over de voorbeeldfunctie van ouders. Welke voorbeelden van voorbeeldige ouders vinden we in de Bijbel. Geef ons voorbeelden van goede ouders en minder 'geslaagde' Bijbelse opvoeders. 

Praat dinsdagavond om 21.00 uur mee en reageer op deze stelling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Jong-leren:

We leggen de stelling neer:  "Kinderen leren de meeste verkeerde dingen van hun ouders". 

Inderdaad. Ofwel door een verkeerd voorbeeld ofwel door verkeerd gedrag niet te corrigeren.

7 uur geleden zei Jong-leren:

Welke voorbeelden van voorbeeldige ouders vinden we in de Bijbel. Geef ons voorbeelden van goede ouders en minder 'geslaagde' Bijbelse opvoeders.

Twee christenen met heel verschillende opvoedingsstijlen:

Goed voorbeeld:

Liefdevol en bezorgd

Er was een man in het land Uz, zijn naam was Job; en dezelve man was oprecht, en vroom, en godvrezende, en wijkende van het kwaad. En hem werden zeven zonen en drie dochteren geboren. Daartoe was zijn vee zeven duizend schapen, en drie duizend kemelen, en vijfhonderd juk ossen, en vijfhonderd ezelinnen; ook was zijn dienstvolk zeer veel; zodat deze man groter was dan al die van het oosten. En zijn zonen gingen, en maakten maaltijden in ieders huis op zijn dag; en zij zonden henen, en nodigden hun drie zusteren, om met hen te eten en te drinken. Het geschiedde dan, als de dagen der maaltijden omgegaan waren, dat Job henenzond, en hen heiligde en des morgens vroeg opstond, en brandofferen offerde naar hun aller getal; want Job zeide: Misschien hebben mijn kinderen gezondigd, en God in hun hart gezegend. Alzo deed Job al die dagen. (Job 1:1-5, SV)

Slecht voorbeeld:

Passief en tolerant

Doch de zonen van Eli waren kinderen Belials; zij kenden den HEERE niet. Want de wijze dier priesters met het volk was, dat, wanneer iemand een offerande offerde, des priesters jongen kwam, terwijl het vlees kookte, met een drietandigen krauwel in zijn hand; En sloeg in de teile, of in den ketel, of in de pan, of in den pot; al wat de krauwel optrok, dat nam de priester voor zich. Alzo deden zij aan al de Israëlieten, die te Silo kwamen. Ook eer zij het vet aanstaken, kwam des priesters jongen, en zeide tot den man, die offerde: Geef dat vlees om te braden voor den priester; want hij zal geen gekookt vlees van u nemen, maar rauw. Wanneer nu die man tot hem zeide: Zij zullen dat vet als heden ganselijk aansteken, zo neem dan voor u, gelijk als het uw ziel lusten zal; zo zeide hij tot hem: Nu zult gij het immers geven, en zo niet, ik zal het met geweld nemen. Alzo was de zonde dezer jongelingen zeer groot voor het aangezicht des HEEREN; want de lieden verachtten het spijsoffer des HEEREN. (1Sam.2:12-17,SV)

Doch Eli was zeer oud, en hoorde al, wat zijn zonen aan gans Israël deden, en dat zij sliepen bij de vrouwen, die met hopen samenkwamen aan de deur van de tent der samenkomst. En hij zeide tot hen: Waarom doet gij al zulke dingen, dat ik deze uw boze stukken hore van dit ganse volk? Niet, mijn zonen; want dit is geen goed gerucht, dat ik hoor; gij maakt, dat het volk des HEEREN overtreedt. (Hier had ik dus moeten lezen: Schandalig wat hier gebeurd, wie denken jullie wel niet te zijn? Onacceptabel en daar zullen dan de consequenties ook naar zijn!) Wanneer een mens tegen een mens zondigt, zo zullen de goden hem oordelen; maar wanneer een mens tegen den HEERE zondigt, wie zal voor hem bidden? Doch zij hoorden de stem huns vaders niet, want de HEERE wilde hen doden. (1Sam.2:22-25, SV)

Te dienzelven dage zal Ik verwekken over Eli alles, wat Ik tegen zijn huis gesproken heb; Ik zal het beginnen en voleinden. Want Ik heb hem te kennen gegeven, dat Ik zijn huis rechten zal tot in eeuwigheid, om der ongerechtigheids wil, die hij geweten heeft; want als zijn zonen zich hebben vervloekt gemaakt, zo heeft hij hen niet eens zuur aangezien. (1Sam.3:12-13, SV)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Jong-leren:

Dinsdag hebben we alweer aflevering 8 van het opvoedprogramma Jong-leren op Family7. Dit keer met als onderwerp: Ouders als voorbeeld.

We leggen de stelling neer:  "Kinderen leren de meeste verkeerde dingen van hun ouders". 

Vanuit de bijbel bekeken is de stelling logisch i.v.m. de zonde die we van onze ouders erven c.q. het geloof dat we allemaal van Adam en Eva afstammen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-11-2019 om 00:38 zei Jong-leren:

Dinsdag hebben we alweer aflevering 8 van het opvoedprogramma Jong-leren op Family7. Dit keer met als onderwerp: Ouders als voorbeeld.

We leggen de stelling neer:  "Kinderen leren de meeste verkeerde dingen van hun ouders". 

We praten met Jetze Baas over de voorbeeldfunctie van ouders. Welke voorbeelden van voorbeeldige ouders vinden we in de Bijbel. Geef ons voorbeelden van goede ouders en minder 'geslaagde' Bijbelse opvoeders. 

Praat dinsdagavond om 21.00 uur mee en reageer op deze stelling.

Ik denk dat het meestal lastig is om te spreken over goede of minder goede ouders. Wel zijn er situaties waarvan je achteraf ziet dat je het beter anders aan had gepakt.  Als ouder blijf je ook altijd leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben allemaal ouders, en velen van ons worden ouders.

Als je dan stelt "Kinderen leren de meeste verkeerde dingen van hun ouders" dan zijn uiteindelijk Adam en Eva de schuld van alles. Want zij waren de eerste ouders en al het slechte, komt volgens het christendom van hen af.  In die zin heeft deze vraag mij een diep inzicht in de waarheid van het christendom gegeven _:)_.

Maar niet heus...:(

Ik maak ernstig bezwaar tegen het woord "verkeerde" in de stelling. Dat had net zo goed het woord "goede" kunnen zijn. En eigenlijk hoort er helemaal geen woord op die plaats in de zin te staan. "Kinderen leren de meeste dingen van hun ouders" is een waarheid als een koe, maar die leent zich niet voor veel discussie :-).

Als je er allerlei waarde oordelen aan gaat verbinden door een woord als "verkeerde" dan zou je eerst eens moeten definiëren wat er verkeerd is. Mijn kinderen hebben niks met God of andere goden. Als atheïst leer ik ze daarover niks. De goegemeente op dit forum zal dit onder "verkeerd" rubriceren. Dat is wat ik doe met het van jongs af aan indoctrineren van een kind met een bepaalde godsdienst (maakt niet uit welke). Wat is verkeerd, wordt dan de vraag?

Los daarvan ben ik het er niet mee eens dat de opvoeding die mijn ouders naar eer en geweten mij gegeven hebben als fout wordt bestempeld. Want dat doet de definitie in principe. Ze konden niet anders want ze zitten in dezelfde lange keten van opvoeders, vanaf Adam en Eva, als ieder ander (als je uitgaat van de stelling). Maar dat is niet zoals ik het zie. Ik vind dat ik keurig ben opgevoed en koester de normen en waarden die ik heb meegekregen in die opvoeding.

Maar goed, als jullie op Family7 vanavond allemaal even je ouders door het slijk willen halen en de schuld van j eigen falen op hen wilt schuiven, ga je vrolijke gang :-) 

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Willempie:

"Eert uw vader en uw moeder" zou de geldende richtlijn moeten zijn. Ook dat werkt helemaal terug tot Adam en Eva.

Daar waar Adam en Eva voor de zondeval in alle perfectie hadden kunnen verwachten van hun kinderen hier volkomen in te zijn, zullen de kinderen door de gevolgen van de zondeval dit niet meer vanzelfsprekend en zonder problemen kunnen doen. Er is nu vermaning en tucht nodig om deze gehoorzaamheid te bewerkstelligen.

https://www.dbnl.org/tekst/luyk001desm01_01/

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mullog:

Ik moet mijn ouders eren omdat zij mij de meeste verkeerde dingen leren :?

Een voor mij onbegrijpelijke conclusie. Kan aan mij liggen. We eren ze omdat het onze ouders zijn. Zelfs in niet-christelijke beschavingen wordt dat veelal als goed beschouwd en zelfs vele atheïsten zien er het nu van in. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Mullog:

Ik moet mijn ouders eren omdat zij mij de meeste verkeerde dingen leren :?

Met dat voor mij onbegrijpelijke redenringen blijf ik dan toch maar liever atheïst ;-)

Men eert zijn ouders niet om wat ze doen, maar om wat ze zijn: je ouders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Men eert zijn ouders niet om wat ze doen, maar om wat ze zijn: je ouders.

Dus als ouder ben je onschendbaar?

59 minuten geleden zei Mullog:

Ik moet mijn ouders eren omdat zij mij de meeste verkeerde dingen leren :?

Met dat voor mij onbegrijpelijke redenringen blijf ik dan toch maar liever atheïst ;-)

Waar leren we het beste van? Pijn en fouten. ;) Zo was ik lang boos op mijn ouders, vandaag enigszins dankbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Dus als ouder ben je onschendbaar?

Niemand is onschendbaar en toch is het goed om onze ouders te eren. Het is zelfs de enige richtlijn (of het enige gebod, zo je wilt) waaraan een speciale zegening wordt verbonden. Sommige ouders maken dat voor hun kinderen gemakkelijker dan andere. Maar in het algemeen durf ik wel te stellen dat, wanneer je je ouders niet eert, je God ook niet eert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Niemand is onschendbaar en toch is het goed om onze ouders te eren. Het is zelfs de enige richtlijn (of het enige gebod, zo je wilt) waaraan een speciale zegening wordt verbonden. Sommige ouders maken dat voor hun kinderen gemakkelijker dan andere. Maar in het algemeen durf ik wel te stellen dat, wanneer je je ouders niet eert, je God ook niet eert.

Misschien wel, maar wat dan met kinderen die mishandeld worden door de ouders? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Fundamenteel:

Misschien wel, maar wat dan met kinderen die mishandeld worden door de ouders? 

Dan wordt dat erg moeilijk. Ik ben zelf ook als kind tamelijk mishandeld. Toch eer ik mijn ouders. Ik keur natuurlijk niet goed wat ze in hun onwetendheid, uit frustratie en woede fout hebben gedaan. De schade is gelukkig beperkt gebleven maar het had net zo goed anders kunnen zijn. Heel erg fout dus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Dan wordt dat erg moeilijk. Ik ben zelf ook als kind tamelijk mishandeld. Toch eer ik mijn ouders. Ik keur natuurlijk niet goed wat ze in hun onwetendheid, uit frustratie en woede fout hebben gedaan. De schade is gelukkig beperkt gebleven maar het had net zo goed anders kunnen zijn. Heel erg fout dus. 

Ouders moeten in de eerste plaats hun kind eren, leiden door voorbeeld. Een kind is een kind dat nog moet leren. We mogen leren nooit verwarren met opdringen. Respect is nooit af te dwingen. Wel kunnen we uitleggen waarom respect belangrijk is. Zo hamer ik erop dat ze moeten rechtstaan voor ouderen, opzij gaan op straat voor ouderen, ... Maar ik kan toch moeilijk zeggen: “je moet mij eren omdat ik je vader ben”? De tijd zal het hen wel leren waarom ik hun vriend niet ben. Zelfs als ze zeggen dat ze me haten (bij een straf) ga ik geen respect eisen. Ik zeg dan: wacht tot ge met de jongens begint, dan pas zal je reden tot klagen hebben. Haha

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ouders moeten in de eerste plaats hun kind eren, leiden door voorbeeld. Een kind is een kind dat nog moet leren. We mogen leren nooit verwarren met opdringen. Respect is nooit af te dwingen. Wel kunnen we uitleggen waarom respect belangrijk is. Zo hamer ik erop dat ze moeten rechtstaan voor ouderen, opzij gaan op straat voor ouderen, ... Maar ik kan toch moeilijk zeggen: “je moet mij eren omdat ik je vader ben”? De tijd zal het hen wel leren waarom ik hun vriend niet ben. Zelfs als ze zeggen dat ze me haten (bij een straf) ga ik geen respect eisen. Ik zeg dan: wacht tot ge met de jongens begint, dan pas zal je reden tot klagen hebben. Haha

Het valt niet af te dwingen. Het is een persoonlijke keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Willempie:

Het valt niet af te dwingen. Het is een persoonlijke keuze.

Of iets wat groeit over de jaren heen. Kinderen kijken als volwassen mensen helemaal anders naar hun ouders. Zeker als ze zelf kinderen krijgen. Dan gaat dat lampje boven hun hoofd aan. :) Go long.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Haagse vader scheert dochtertje (9) kaal omdat ze bijbel niet goed overschrijft

Omdat ze een hoofdstuk uit de bijbel niet goed overschreef, scheerde een man uit Den Haag het hoofd van zijn 9-jarige dochter kaal. Het meisje vluchtte naar haar oma in Amsterdam. De politierechter veroordeelde de man tot een taakstraf om ‘na te denken over zijn opvoedmethodes’."

Bron: https://www.ad.nl/den-haag/haagse-vader-scheert-dochtertje-9-kaal-omdat-ze-bijbel-niet-goed-overschrijft~afaf8e3b/

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

"Haagse vader scheert dochtertje (9) kaal omdat ze bijbel niet goed overschrijft

Omdat ze een hoofdstuk uit de bijbel niet goed overschreef, scheerde een man uit Den Haag het hoofd van zijn 9-jarige dochter kaal. Het meisje vluchtte naar haar oma in Amsterdam. De politierechter veroordeelde de man tot een taakstraf om ‘na te denken over zijn opvoedmethodes’."

Bron: https://www.ad.nl/den-haag/haagse-vader-scheert-dochtertje-9-kaal-omdat-ze-bijbel-niet-goed-overschrijft~afaf8e3b/

Hij had wel een celstraf mogen krijgen, dit is gewoon kindermishandeling. En het maakt mij geen biet uit of het iemand is die zijn kind teksten uit de Bijbel, de Koran, Dawkin of Das Kapital laat overschrijven. In alle gevallen is zo'n straf geven kindermishandeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei dingo:

Hij had wel een celstraf mogen krijgen, dit is gewoon kindermishandeling. En het maakt mij geen biet uit of het iemand is die zijn kind teksten uit de Bijbel, de Koran, Dawkin of Das Kapital laat overschrijven. In alle gevallen is zo'n straf geven kindermishandeling.

Er gebeuren afschuwelijke dingen, waarvan sommige te erg zijn om op te noemen. Dat wil niet zeggen dat God's richtlijnen niet goed en voor ons eigen welzijn zijn. Het toont wel aan dat mensen in duivels kunnen veranderen en in staat zijn alles wat goed is kapot te maken. Dan werkt niets meer normaal. Als alle mensen door rood gaan rijden helpen de verkeersregels niet langer. Dan moet er dus iets anders gebeuren om de weg (de wereld) weer leefbaar te maken. God's regels worden niet ongedaan gemaakt door mensen die er geen enkele boodschap aan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Er gebeuren afschuwelijke dingen, waarvan sommige te erg zijn om op te noemen. Dat wil niet zeggen dat God's richtlijnen niet goed en voor ons eigen welzijn zijn. Het toont wel aan dat mensen in duivels kunnen veranderen en in staat zijn alles wat goed is kapot te maken. Dan werkt niets meer normaal. Als alle mensen door rood gaan rijden helpen de verkeersregels niet langer. Dan moet er dus iets anders gebeuren om de weg (de wereld) weer leefbaar te maken. God's regels worden niet ongedaan gemaakt door mensen die er geen enkele boodschap aan hebben.

Scheren orthodoxe Joodse vrouwen zich dan niet kaal? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid