Spring naar bijdragen

Invloed van voorgeslacht op ons gezin


Aanbevolen berichten

Dinsdagavond om 9 uur praten we over de spannende vraag of het doen en laten van onze voorouders invloed heeft op ons gezin in het heden?

We hebben de volgende stelling: "Eeuwen oude zonden, beïnvloeden het heden, ook in je gezin."

De vraag is ook "Wie ben je als ouder?" Jouw afkomst heeft invloed op wie je bent als mens, maar ook als ouder. 

Praat dinsdagavond mee in Jong-leren Live op Family7. En deel hier uw gedachten over de stelling. Alvast dank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Jong-leren:

Dinsdagavond om 9 uur praten we over de spannende vraag of het doen en laten van onze voorouders invloed heeft op ons gezin in het heden?

We hebben de volgende stelling: "Eeuwen oude zonden, beïnvloeden het heden, ook in je gezin."

De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn. (Ez.18:20, HSV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Het is terug te leiden tot circa 6000j geleden. De 7 hoofdzonden treffen ons allemaal. Ieder mens heeft er wel iets van, of meerdere. Het vraagt geloof in Hem de erfzonde ongedaan te maken. Maar dan komt de duivel je verleiden en zegt ie "zie je wel dat je de mijne bent, en je hele kroost erbij."

Het gaat hier niet over de erfzonde, maar over zogenaamde generatievloeken. Men beroept zich op:

U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten, (Ex.20:5, HSV)

Wat men echter negeert is de zin achter de komma:

maar Die barmhartigheid doet aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden in acht nemen. (Ex.20:6, HSV)

Mocht het al zo zijn dat kinderen de dupe worden van de zonden van hun voorouders, dan betreft het enkel die kinderen die God ook haten. Als je God liefhebt, dan haat je Hem niet en volgt er dus ook geen vergelding. Een kind van God is vrijgekocht van de zonde en hoeft zich geen zorgen te maken of er wellicht een restant vanuit het verleden hen als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangt. Niets anders dan charismatische bangmakerij zulke stellingen en men geeft de duivel veel te veel eer. De Bijbel leert heel duidelijk dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn zonden en de gevolgen van je eigen zonden zul je op afgerekend worden.

Maar ieder mens wordt verzocht, als hij door zijn eigen begeerte wordt meegesleurd en verlokt. Daarna, wanneer de begeerte bevrucht is, baart ze zonde, en wanneer de zonde volgroeid is, baart ze de dood. (Jak.1:14-15, HSV)

De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn. (Ez.18:20, HSV)

Voor hen die in God geloven geld echter:

Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt, (Gal.3:13, HSV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-11-2019 om 02:24 zei Kaasjeskruid:

Het gaat hier niet over de erfzonde, maar over zogenaamde generatievloeken. Men beroept zich op:

U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten, (Ex.20:5, HSV)

Wat men echter negeert is de zin achter de komma:

maar Die barmhartigheid doet aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden in acht nemen. (Ex.20:6, HSV)

Mocht het al zo zijn dat kinderen de dupe worden van de zonden van hun voorouders, dan betreft het enkel die kinderen die God ook haten. Als je God liefhebt, dan haat je Hem niet en volgt er dus ook geen vergelding. Een kind van God is vrijgekocht van de zonde en hoeft zich geen zorgen te maken of er wellicht een restant vanuit het verleden hen als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangt. Niets anders dan charismatische bangmakerij zulke stellingen en men geeft de duivel veel te veel eer. De Bijbel leert heel duidelijk dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn zonden en de gevolgen van je eigen zonden zul je op afgerekend worden.

Maar ieder mens wordt verzocht, als hij door zijn eigen begeerte wordt meegesleurd en verlokt. Daarna, wanneer de begeerte bevrucht is, baart ze zonde, en wanneer de zonde volgroeid is, baart ze de dood. (Jak.1:14-15, HSV)

De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn. (Ez.18:20, HSV)

Voor hen die in God geloven geld echter:

Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt, (Gal.3:13, HSV)

Ja van de wet en heeft ons onder genade geplaatst. Maar is daarmee de erfzonde ongedaan gemaakt? Laten we eens samen naar het ziekenhuis of zottenhuis gaan om te zien hoe ze nog speelt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-11-2019 om 22:15 zei Fundamenteel:

Ja van de wet en heeft ons onder genade geplaatst. Maar is daarmee de erfzonde ongedaan gemaakt? Laten we eens samen naar het ziekenhuis of zottenhuis gaan om te zien hoe ze nog speelt. 

Het gaat hier niet over de erfzonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja van de vrucht eten was ook een keuze. 

Van Adam inderdaad. De vloek die hieruit voortkwam treft ons allen. Heeft niets van doen met zondigen van diens nakomelingen. Wij kunnen altijd de keuze maken om op het offer van Jezus Christus te vertrouwen en deze vloek ongedaan te maken. Eenmaal wedergeboren heeft de erfzonde geen grip meer op de wedergeborene. Laat staan de zondes begaan door voorouders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

Ik kan het niet anders zien, dan het proces van wedergeboren worden, maar niet zoals het incarneren van het goddelijke, maar wedergeboren worden als de cyclus van gebondenheid van de ziel aan de aardse natuur.

Dit ben ik met je eens. Wat betreft het kiezen voor reincarnatie en het kiezen van de ouders en de omstandigheden zie ik het anders. In mijn visie kiest de ziel die niet zelf. De natuur gebonden ziel wordt op een gegeven moment door zijn omstandigheden in de hemel gedrongen tot reïncarnatie. Zijn hemelse banksaldo is op.  De ouders en omstandigheden worden gegeven door God. Hij overziet wat de betreffende individu nodig heeft om verder te groeien en zijn lessen te leren. De ziel overziet dat niet. Gods Geest wel.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Van Adam inderdaad. De vloek die hieruit voortkwam treft ons allen. Heeft niets van doen met zondigen van diens nakomelingen. Wij kunnen altijd de keuze maken om op het offer van Jezus Christus te vertrouwen en deze vloek ongedaan te maken. Eenmaal wedergeboren heeft de erfzonde geen grip meer op de wedergeborene. Laat staan de zondes begaan door voorouders.

Het was Eva he, en daarna Adam. 

Duidelijk dat meeste ouders geen herboren christenen zijn he. De goddeloosheid primeert en de lusten van het vlees krijgen overal vrij spel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het was Eva he, en daarna Adam.

Je lijkt Adam wel...

Toen zeide Adam: De vrouw, die Gij bij mij gegeven hebt, die heeft mij van dien boom gegeven, en ik heb gegeten. (Gen.3:12, SV)

Wie werd hier ter verantwoording geroepen?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

En jij Eva? 

De erfzonde is meer dan de dood, de zeven hoofdzondes kwamen eruit verder wat het gedrag van de meeste verklaart.

Ik ben een man. Adam gaf ten onrechte de schuld aan zijn vrouw. Voorts is Jezus niet de tweede Eva maar de tweede Adam: 

De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel. (1Kor.15:47, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik ben een man. Adam gaf ten onrechte de schuld aan zijn vrouw. Voorts is Jezus niet de tweede Eva maar de tweede Adam: 

De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel. (1Kor.15:47, SV)

 

Ja en neen. Hij zei tegen God dat Eva hem daartoe aanzette, wat waar is. Maar hij verweet Eva niets. Integendeel, hij noemde haar moeder van de levenden. Toen uit het paradijs begon de rit zonder God. Hun zoon vermoordde de andere zoon. De dood was niet enkel gekomen door sterfelijk te worden, maar ook letterlijk via moord. 

En dat gedrag is wel te verklaren vanuit de erfzonde,  net zoals de zondes der eeuwen terug te leiden zijn naar dat ene moment. Dat er 1 herboren christen op 100 is maakt die zondes van de 99 anderen niet ongedaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja en neen. Hij zei tegen God dat Eva hem daartoe aanzette, wat waar is. Maar hij verweet Eva niets.

Behalve dan dat zij degene was die hem aanzette... oelewapper.

3 minuten geleden zei Fundamenteel:

En dat gedrag is wel te verklaren vanuit de erfzonde,  net zoals de zondes der eeuwen terug te leiden zijn naar dat ene moment.

Naar dat ene moment inderdaad, niet naar momenten van onze voorouders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Behalve dan dat zij degene was die hem aanzette... oelewapper.

Naar dat ene moment inderdaad, niet naar momenten van onze voorouders.

Maar ze zette hem ook aan bollie. 

Onze voorouders zijn ook Adam en Eva he oelewapper. Daar kwam de zonde onze wereld binnen en daaruit is het gedrag van onze voorouders te verklaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Maar ze zette hem ook aan bollie. 

Onze voorouders zijn ook Adam en Eva he oelewapper. Daar kwam de zonde onze wereld binnen en daaruit is het gedrag van onze voorouders te verklaren.

Adam is onze eerste voorouder, van daaruit is het gedrag te verklaren van al onze overige voorouders. Dat maakt dus dat niet het gedrag van onze overige voorouders bepaalde vloeken over ons zouden brengen. Lekkere reaper.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Adam is onze eerste voorouder, van daaruit is het gedrag te verklaren van al onze overige voorouders. Dat maakt dus dat niet het gedrag van onze overige voorouders bepaalde vloeken over ons zouden brengen. Lekkere reaper.

Wat doen wij om ons te ontwikkelen? Onze omgeving na-apen. Zo leren we lopen, praten, ... en alzo komen die zondes er automatisch mee in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid