Spring naar bijdragen

Als we lopen te zwarte pieten


Aanbevolen berichten

De zwarte pieten discussie. Ik durf wel te stellen dat we te krampachtig er mee omgaan. Een Marrokaan op mijn werk zei: " In Nederland veranderen we alle tradities, behalve zij die rassistisch zijn, die houden we in stand."  En van de PVV aanhang zei hij gekscherend: "nee, die zijn niet rassistisch, maar Islamofoob". Hij zei: "Nederlanders beweren niet rassistisch te zijn, maar ondertussen doen ze me de laatste tijd een partij rassistische uitspraken, niet normaal!" Ik voegde voor de grap het volgende er aan toe om het te illustreren: "Laten we eerlijk zijn, zwarte piet is geen neger, maar negers lijken wel op zwarte piet." En als je commentaar hebt op zwarte piet, denken we dan: " ach, loop niet zo te zwarte pieten, zeur piet!" 

Kortom, maak het simpel. Gewoon roetveegpieten en geen kind die zich daar druk om maakt. Waarom houden we iets in stand wat wel heel erg veel lijkt op Surinamers en Antillianen, iets waar we ons over 50 jaar over schamen?
Mocht Jezus dan nog niet terug gekomen zijn in een tijd, dat religie bestaat, maar de kern waar het om draait "verdraait wordt?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beelden van de Sinterklaas intocht in Curacao in 2018. 

Iedereen die hier in Nederland nog aan het zeiken (want dat is het) is over Zwarte Piet, daarbij is iets fout gegaan in zijn opvoeding.
Die zijn opgevoed in het verkeerde beeld dat je mensen van nu kunt afrekenen op zaken die al honderden jaren geleden zijn gebeurd.
De mensen die een probleem hebben met Zwarte Piet vormen slechts een kleine minderheid.
Al hebben ze wel een grote mond, maar dat zegt inhoudelijk niets.
Ze plaatsen zich bij discussies direct in de slachtofferrol, en dat duidt op een minderwaardigheidscomplex.
Dat laatste blijkt ook wel uit al hun uitingen.
Die mensen doen er beter aan eens naar hun psychiater te gaan, in plaats van anderen lastig te vallen met slavernijcomplex.
Iedereen die gericht is op een positieve, constructieve samenwerking, weet dat je naar de toekomst moet kijken en niet in het verleden moet blijven hangen.

Een mooi voorbeeld daarvan is hoe wij in Nederland omgaan met Duitsers.
Wij gaan toch ook niet bij elke Duitser die hier de grens over komt zeuren over de D op zijn kenteken en zijn volkslied, en dat dit ons herinnert aan het oorlogsverleden en dat hij zich kapot moet schamen daarvoor.
Nee, dat doen we niet.
Maar als een klein groepje dat wél doet met Zwarte Piet, dan moeten die ineens serieus worden genomen?
Ga dan lekker op Curacao Sinterklaas vieren. Zie boven. O jeetje, daar zijn alleen maar Zwarte Pieten, hoe zou dat nou komen..... ?
  

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Gaitema:

Een goed artikel waar ik het mee eens ben: https://www.refoweb.nl/dwars/1562/overboord-met-die-zwarte-traditie-/

Uit dat stukje:

Citaat

En dat we ons dan niet meer afvragen wat God er nou eigenlijk van zou vinden

Heeft God er ooit wat van gezegd dan ?

of deze:

Citaat

Soms zijn deze mensen afstammelingen van slaven die door onze (christelijke!) voorouders in het verleden verschrikkelijk behandeld zijn. Alleen daarom al zouden we hen tegemoet moeten komen

Tijd voor een stukje geschiedenisles. Onze christelijke voorouders kenden geen slavernij, totdat ze in Afrika daar mee in aanraking kwamen. Daar was het gebruik dat krijgsgevangenen werden gebruikt  en verkocht als slaaf. Het gebruik is dus niet afkomstig van onze christelijke voorouders, maar uit Afrika. Als er dus iemand verantwoordelijk moet worden gehouden voor slavenhandel, dan zijn het de eerste slavenhandelaren en dat waren geen blanken...
 

Zohaast nóg belachelijker is deze:
 

Citaat

ook al zouden de tegenstanders het niet bij het rechte eind hebben, toch moeten we als christenen, uit liefde voor onze naaste, stoppen met deze traditie

Me hoela. Als de tegenstander het NIET bij het rechte eind hebben (en dat is het geval) dan blijft alles dus zoals het is. En als ze daar een probleem mee hebben, dan hebben ze pech want ze hebben het NIET bij het rechte eind. Het is dan aan hen, uit liefde voor hun naaste uiteraard, om te stoppen met kun gedram.

Het refoweb gaat echter nóg verder:
 

Citaat

Voor velen zal het moeilijk zijn om afstand te doen van Zwarte Piet. We hebben namelijk goede herinneringen aan hem en we houden niet van verandering. We moeten onszelf echter niet voor de gek houden, alsof we voor onze kinderen Zwarte Piet zwart zouden willen houden. Alsof kinderen het uiterlijk van Zwarte Piet belangrijk vinden. Voor hen wordt het feest er echt niet minder leuk op als er een anders gekleurd hulpje van de Sint komt. Het gaat hen om de cadeautjes, de gezelligheid en de spanning. Die maken het feest zo leuk, niet de kleur van Piet.

Om de impact van wat hier staat te demonstreren. Als deze redenatie klopt, vervang dan Zwarte Piet eens door God, en 'anders gekleurd hulpje van de Sint' door Allah.
Dan zie je dat deze redenatie helemaal niet zo onschuldig als ze lijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft is er maar één groep Nederlanders die mag bepalen hoe zwarte piet er uit moet komen te zien, namelijk de kinderen zelf. Hún feest, hún regels.
Laat een maand voor de landelijke intocht maar een nationale kinderraad komen, door loting samengesteld uit een flink aantal nog in de Sint gelovende kinderen vanuit alle provincies, voorgezeten door de goedheiligman zelf. De NTR weet met haar jarenlange Sinterklaasjournaal-ervaring daar vast wel een mooi, spannend verhaal van te maken.
De kinderen kunnen dan bepalen of de pieten zwart, roetveeg en of gekleurd mogen zijn. Voor de Sint maakt het immers niet uit of hij enkel zijn zwarte pieten mag meenemen naar Nederland, of ook al die andere pieten die normaal thuisblijven, maar misschien ook weleens Nederland willen zien (zoals ik al zei: laat de NTR maar iets mooi's verzinnen daarvoor).
Als de raad vervolgens een besluit genomen heeft, dan is het meteen afgelopen met die ongein en mogen alle grote mensen hun grote mond houden daarover.
Hoe vaak de raad dan samengesteld en bijeengeroepen moet worden? Daarover kan men dan nog discussieren, maar ik zou zeggen dat om de vijf jaar een prima begin is, zodat elke generatie gelovige kinderen een kans krijgt om de Sint te helpen.

Ondertussen is het de kunst om gewoon binnen alle redelijkheid rekening met elkaar te houden en er vanuit te gaan dat de ander net zo goedwillend handelt als jij. Een voorstander van zwarte piet is niet meteen racistisch en xenofoob, een tegenstander niet meteen aanstellerig en oikofoob.
Op maatschappelijk niveau zal daarbij meer compromissen gesloten moeten worden, waarbij de traditie zowel voldoende herkenbaar als waar nodig vernieuwend blijft. En men simpelweg zal moeten accepteren dat men niet in alles de zin kan krijgen.
Op persoonlijk niveau kan men onderling al veel gemakkelijker afspraken maken over hoe men het Sinterklaasfeest wil vieren. En als een andere familie of vereniging het dan weer anders doet dan jij, dan is dat net zo prima, want uiteindelijk maakt iedereen er toch wel een eigen feest van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei thom:

Met die roetveegpieten wordt er pas gediscrimineerd, want geen zwarte kan meer zwarte piet spelen, want niet blank genoeg, en heeft een maand lang geen mogelijkheid van (zwart) inkomen. ?

 

Over twintig jaar heet het dat de Nederlander in 2019 de neger ging discrimineren door zwarte piet af te schaffen. Die mocht niet meer meedoen aan het feest en is vervangen door enkel blanken. 

En onze blanke kindertjes vonden het voordien een eer als ze zich als neger mochten schminken en het werk van zwarte Piet mochten doen. Dat mag niet meer.

De domme Hollander die nog met de wolven in het bos meehuilt ook laat zich met opgewekt gezicht geestelijk verkrachten.  De duisternis is binnengelaten. En de leemte is opgevuld met ongurigheid. Halloween. Binnenkort zijn Pasen en Kerst aan de beurt. Slachtfeest en Suikerfeest ervoor in de plaats en de omkering is compleet. 
 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar het harder wringt is hoe men het vraagt. Het wordt gedwongen. En laten we een kat een kat noemen, onze cultuur wordt ook langs alle kanten aangevallen. Door mensen die naar hier migreren, door de politiek, door eigen mensen, … Het is niet enkel zwarte piet, al onze tradities worden plots aangevallen. Tradities die de meeste onder ons wellicht als kind magisch ervaarden. Magie mensen, neem dat die kinderen niet af. Het is niet dat onze tradities en feestelijkheden hen goedgelovig of racistisch maken. Ze hebben iets om naar uit te kijken, komt de sint naar school? Ze komen samen als 1 en wachten hun goede lieve Sint op! Dan staan daar volwassenen mensen te brullen dat zwarte piet racisme is. Komaan really, is dat de groep waar wij onze transformatie aan gaan afgeven? Niet eens gradueel, maar direct de volle pot en deze mensen dan nog via de ordehandhaving vrij spel geven en ieder wie protesteert op de bon of gearresteerd. Really?!? Dan spoort er iets niet in je land en dan denk ik dat je daar even consequent en ja egoïstisch moet zijn en aan jezelf denken. Jullie zijn toch Nederlanders? Of zijn mensen plots vies geworden van hun nationaliteit? Moet ook je nationaliteit ingelepeld worden? Me dunkt niet!

Het is zelfs zo ver gekomen dat op christelijke scholen geen kruisen gehangen worden, geen kerstsfeer zoals die betaamt. Neen het moet allemaal weg, verdwijnen en van wie eigenlijk? Mogen wij ons cultureel erfgoed nog uitdragen of moeten wij er even vies van worden dan degene die ons opzadelen met al deze problemen?

Zwarte piet was in het verleden ook een hele andere afbeelding dan vandaag. Dat we er een roetveegpiet van maakten is voor die kinderen inderdaad no problem. Maar als we dat niet doen en er lopen toch zwarte pieten is het niet aan anderen daar over te zeurpieten. Er is anno 2019 en lang daarvoor geen enkele link met racisme. De zwarten zijn niet uniek in hun soort, iedereen krijgt wel eens klappen of voelt iets als racistisch aan. Maar om dan als een onbeschaafde tekeer te gaan tussen onze beschaafde kinderen roept toch wel enige argusogen op. Voor alles een tijd en een plaats, maar ga geen kinderfeestje betrekken in je politieke spelletjes! Dan is er een rode lijn gekruist en wie dat niet inziet is ver van het padje af. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft is er maar één groep Nederlanders die mag bepalen hoe zwarte piet er uit moet komen te zien, namelijk de kinderen zelf. Hún feest, hún regels.

Hoe kan ik hier een hartje bij zetten! Persoonlijk vind ik het vreselijk hoe volwassenen nu het feest vaak voor de kinderen verpesten...En even voor de duidelijkheid ik heb niets met Sinterklaas, ik geloof er niet in (heb er ook nooit in geloofd)... Maar het is een kinderfeest.

bewerkt door ZENODotus
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei ZENODotus:

Wat mij betreft is er maar één groep Nederlanders die mag bepalen hoe zwarte piet er uit moet komen te zien, namelijk de kinderen zelf. Hún feest, hún regels.

Hoe kan ik hier een hartje bij zetten! Persoonlijk vind ik het vreselijk hoe volwassenen nu het feest vaak voor de kinderen verpesten...En even voor de duidelijkheid ik heb niets met Sinterklaas, ik geloof er niet in (heb er ook nooit in geloofd)... Maar het is een kinderfeest.

Precies. En de kinderen zouden ook moeten bepalen of ze zondag naar de kerk gaan.  Het is hun hoofd dat wordt gevormd en hun hart, dus zij bepalen dat. Net als met zwarte Piet.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Robert Frans:

Wat mij betreft is er maar één groep Nederlanders die mag bepalen hoe zwarte piet er uit moet komen te zien, namelijk de kinderen zelf. Hún feest, hún regels.
Laat een maand voor de landelijke intocht maar een nationale kinderraad komen, door loting samengesteld uit een flink aantal nog in de Sint gelovende kinderen vanuit alle provincies, voorgezeten door de goedheiligman zelf. De NTR weet met haar jarenlange Sinterklaasjournaal-ervaring daar vast wel een mooi, spannend verhaal van te maken.
De kinderen kunnen dan bepalen of de pieten zwart, roetveeg en of gekleurd mogen zijn. Voor de Sint maakt het immers niet uit of hij enkel zijn zwarte pieten mag meenemen naar Nederland, of ook al die andere pieten die normaal thuisblijven, maar misschien ook weleens Nederland willen zien (zoals ik al zei: laat de NTR maar iets mooi's verzinnen daarvoor).
Als de raad vervolgens een besluit genomen heeft, dan is het meteen afgelopen met die ongein en mogen alle grote mensen hun grote mond houden daarover.
Hoe vaak de raad dan samengesteld en bijeengeroepen moet worden? Daarover kan men dan nog discussieren, maar ik zou zeggen dat om de vijf jaar een prima begin is, zodat elke generatie gelovige kinderen een kans krijgt om de Sint te helpen.

Ondertussen is het de kunst om gewoon binnen alle redelijkheid rekening met elkaar te houden en er vanuit te gaan dat de ander net zo goedwillend handelt als jij. Een voorstander van zwarte piet is niet meteen racistisch en xenofoob, een tegenstander niet meteen aanstellerig en oikofoob.
Op maatschappelijk niveau zal daarbij meer compromissen gesloten moeten worden, waarbij de traditie zowel voldoende herkenbaar als waar nodig vernieuwend blijft. En men simpelweg zal moeten accepteren dat men niet in alles de zin kan krijgen.
Op persoonlijk niveau kan men onderling al veel gemakkelijker afspraken maken over hoe men het Sinterklaasfeest wil vieren. En als een andere familie of vereniging het dan weer anders doet dan jij, dan is dat net zo prima, want uiteindelijk maakt iedereen er toch wel een eigen feest van.

Dat klinkt wel leuk, maar het gaat niet werken. Als iemand roetveegpieten wil, maar de plaats organiseert zwarte pieten, dan wordt die gedwongen mee te doen of af te haken. Ik heb op internet nu vooral veel verhalen gelezen over donkere kinderen en volwassenen die elk jaar voor zwarte piet worden uitgemaakt en daar moeite mee hebben. Daar hebben wij als ouders verantwoordelijkheid voor te dragen. Wij voeden onze kinderen op en zij niet ons. Dat zou de omgekeerde wereld zijn. 

8 uur geleden zei Dat beloof ik:

Uit dat stukje:

Heeft God er ooit wat van gezegd dan ?

Ik denk dat God er wel een visie op heeft, al staat er niks over in de bijbel. God leeft en is niet dood.

8 uur geleden zei Dat beloof ik:

of deze:

Tijd voor een stukje geschiedenisles. Onze christelijke voorouders kenden geen slavernij, totdat ze in Afrika daar mee in aanraking kwamen. Daar was het gebruik dat krijgsgevangenen werden gebruikt  en verkocht als slaaf. Het gebruik is dus niet afkomstig van onze christelijke voorouders, maar uit Afrika. Als er dus iemand verantwoordelijk moet worden gehouden voor slavenhandel, dan zijn het de eerste slavenhandelaren en dat waren geen blanken...

Zo sla je door, want ook wij zijn verantwoordelijk voor onze daden en onze voorouders voor hun daden.

8 uur geleden zei Dat beloof ik:

 

Zohaast nóg belachelijker is deze:
 

Me hoela. Als de tegenstander het NIET bij het rechte eind hebben (en dat is het geval) dan blijft alles dus zoals het is. En als ze daar een probleem mee hebben, dan hebben ze pech want ze hebben het NIET bij het rechte eind. Het is dan aan hen, uit liefde voor hun naaste uiteraard, om te stoppen met kun gedram.

Het refoweb gaat echter nóg verder:
 

Om de impact van wat hier staat te demonstreren. Als deze redenatie klopt, vervang dan Zwarte Piet eens door God, en 'anders gekleurd hulpje van de Sint' door Allah.
Dan zie je dat deze redenatie helemaal niet zo onschuldig als ze lijkt.

Ik snap wat je zegt, maar stellen we zwarte piet vooral in onze jeugd niet voor als iemand met een gebrekkig Nederlands Surinaams taalgebruik met grote dikke rode zoembalippen, kroeshaar en grote "negerringen" in de oren? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Gaitema:

Dat klinkt wel leuk, maar het gaat niet werken. Als iemand roetveegpieten wil, maar de plaats organiseert zwarte pieten, dan wordt die gedwongen mee te doen of af te haken. Ik heb op internet nu vooral veel verhalen gelezen over donkere kinderen en volwassenen die elk jaar voor zwarte piet worden uitgemaakt en daar moeite mee hebben. Daar hebben wij als ouders verantwoordelijkheid voor te dragen. Wij voeden onze kinderen op en zij niet ons. Dat zou de omgekeerde wereld zijn. 

Anderzijds wordt, zoals hier al getoond werd, in bijvoorbeeld Curaçao Sinterklaas weer wél gewoon met zwarte pieten gevierd. Waarbij de vaak toch echt zwarte mensen zich daarvoor gewoon roetzwart schminken.
Het is dus deels ook maar net hoe je het beziet, welk verhaal je het meeste raakt. Het is dus echt niet zo dat zwarten altijd moeite zouden hebben met zwarte piet en blanken niet. En de meeste mensen houden zich er volgens mij niet eens zo mee bezig. Ze vinden eerder vooral die opdringerige sfeer irritant.
Als iemand last heeft van zwarte piet, dan kun je daar rekening mee houden. En sowieso moet je zwarte mensen niet voor zwarte piet uitmaken, dat is gewoon onbeschoft. Maar dat geeft diegene niet meteen het recht kwaad te spreken over hen die zwarte piet wél mooi vinden en graag zo willen houden.

Eigenlijk loopt die discussie alleen uit de hand, daar waar mensen de keuze maken om hetgeen de opponent zegt standaard zo cynisch en negatief mogelijk te interpreteren.
Zo zag ik laatst een documentaire over en van Sylvana Simons en hoewel ik medelijden had toen ik zag hoeveel bagger zij over zich heen kreeg, zag ik ook dat zij in discussies echt élk woord en élk gebaar van de ander zo negatief mogelijk afwoog en bij elke kleine verspreking diegene verbaal alle hoeken van de kamer liet zien. Het werd voor de ander zo wel érg moeilijk om haar níét te beledigen of te kwetsen, laat staan om normaal met haar het gesprek aan te gaan.
Maar ook zag ik eens een Amerikaans interview met een feministe over de loonkloof tussen mannen en vrouwen, waarbij de feministe echt álles wat de interviewer zei zelf heel negatief verder aanvulde en intepreteerde. Louter omdat hij kritische vragen stelde. Hij moest daardoor constant weer zeggen dat hij het níét zo zei.
Ze was dus duidelijk niet aan het luisteren, maar gebruikte hem enkel om haar eigen standpunten nog eens extra naar voren te brengen.

En dit soort gedrag zie je zowel bij voorstanders als tegenstanders. Zulke mensen zijn vooral verschrikkelijk vermoeiend, maar helaas domineren zij nogal eens de social media en soms zelfs het nieuws. Want zij leveren natuurlijk wel de leukste oneliners op.
Ik denk dat ook híérop gedoeld wordt als Christus ons verbiedt over anderen te oordelen. Het is voor een groot deel echt een eigen, vrije keuze om de ander zo negatief mogelijk te willen benaderen.
Je staat echter altijd tegenover een méns, niet tegenover een zondebok. Die wordt in het OT namelijk juist weggestuurd, omdat wij die niet behoren te hebben. En verreweg de meeste mensen zijn wel degelijk van goede wil en proberen in dit geval het Sinterklaasfeest voor zoveel mogelijk mensen leuk te houden, zonder de traditie teveel onherkenbaar te maken.
Met een dergelijke positieve insteek zul je misschien zelfs ontdekken dat er meerdere manieren zijn om Sinterklaas te vieren. En dat die manieren prima naast elkaar kunnen bestaan.
Voor de kinderen maakt het in elk geval niet zoveel uit. Als ze maar pepernoten krijgen en hun oom niet herkennen als deze voor piet speelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:
Citaat

of deze:

Tijd voor een stukje geschiedenisles. Onze christelijke voorouders kenden geen slavernij, totdat ze in Afrika daar mee in aanraking kwamen. Daar was het gebruik dat krijgsgevangenen werden gebruikt  en verkocht als slaaf. Het gebruik is dus niet afkomstig van onze christelijke voorouders, maar uit Afrika. Als er dus iemand verantwoordelijk moet worden gehouden voor slavenhandel, dan zijn het de eerste slavenhandelaren en dat waren geen blanken...

Zo sla je door, want ook wij zijn verantwoordelijk voor onze daden en onze voorouders voor hun daden.

Hoezo sla ik door?  Ik leg gewoon uit hoe het zit.
De anti-Zwarte Piet demonstranten wijzen voortdurend op het slavernij verleden van de Nederlanders. Dan mag ik toch ook wel even duiden waar die slavernij precies vandaan komt... Maar het lijkt er op dat de anti Zwarte Piet demonstrant dat niet wil horen. Wellicht omdat de bal dan weer op zijn speelhelft ligt.

1 uur geleden zei Gaitema:
Citaat

 

Zohaast nóg belachelijker is deze:
 

Me hoela. Als de tegenstander het NIET bij het rechte eind hebben (en dat is het geval) dan blijft alles dus zoals het is. En als ze daar een probleem mee hebben, dan hebben ze pech want ze hebben het NIET bij het rechte eind. Het is dan aan hen, uit liefde voor hun naaste uiteraard, om te stoppen met kun gedram.

Het refoweb gaat echter nóg verder:
 

Om de impact van wat hier staat te demonstreren. Als deze redenatie klopt, vervang dan Zwarte Piet eens door God, en 'anders gekleurd hulpje van de Sint' door Allah.
Dan zie je dat deze redenatie helemaal niet zo onschuldig als ze lijkt.

Ik snap wat je zegt, maar stellen we zwarte piet vooral in onze jeugd niet voor als iemand met een gebrekkig Nederlands Surinaams taalgebruik met grote dikke rode zoembalippen, kroeshaar en grote "negerringen" in de oren? 

Daar gaat het niet om. De clou is hier dat de redenatie van Refoweb niet klopt. En als hij dat wel doet, dan kunnen we volgens de wetten logica en refoweb net goed Allah gaan aanhangen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Hoezo sla ik door?  Ik leg gewoon uit hoe het zit.
De anti-Zwarte Piet demonstranten wijzen voortdurend op het slavernij verleden van de Nederlanders. Dan mag ik toch ook wel even duiden waar die slavernij precies vandaan komt... Maar het lijkt er op dat de anti Zwarte Piet demonstrant dat niet wil horen. Wellicht omdat de bal dan weer op zijn speelhelft ligt.

Dat is een interessante stuk geschiedenis, wat ons echter niet vrij pleit.

 

Citaat

Daar gaat het niet om. De clou is hier dat de redenatie van Refoweb niet klopt. En als hij dat wel doet, dan kunnen we volgens de wetten logica en refoweb net goed Allah gaan aanhangen.

Ja, dat is waar.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Anderzijds wordt, zoals hier al getoond werd, in bijvoorbeeld Curaçao Sinterklaas weer wél gewoon met zwarte pieten gevierd. Waarbij de vaak toch echt zwarte mensen zich daarvoor gewoon roetzwart schminken.
Het is dus deels ook maar net hoe je het beziet, welk verhaal je het meeste raakt. Het is dus echt niet zo dat zwarten altijd moeite zouden hebben met zwarte piet en blanken niet. En de meeste mensen houden zich er volgens mij niet eens zo mee bezig. Ze vinden eerder vooral die opdringerige sfeer irritant.
Als iemand last heeft van zwarte piet, dan kun je daar rekening mee houden. En sowieso moet je zwarte mensen niet voor zwarte piet uitmaken, dat is gewoon onbeschoft. Maar dat geeft diegene niet meteen het recht kwaad te spreken over hen die zwarte piet wél mooi vinden en graag zo willen houden.

Eigenlijk loopt die discussie alleen uit de hand, daar waar mensen de keuze maken om hetgeen de opponent zegt standaard zo cynisch en negatief mogelijk te interpreteren.
Zo zag ik laatst een documentaire over en van Sylvana Simons en hoewel ik medelijden had toen ik zag hoeveel bagger zij over zich heen kreeg, zag ik ook dat zij in discussies echt élk woord en élk gebaar van de ander zo negatief mogelijk afwoog en bij elke kleine verspreking diegene verbaal alle hoeken van de kamer liet zien. Het werd voor de ander zo wel érg moeilijk om haar níét te beledigen of te kwetsen, laat staan om normaal met haar het gesprek aan te gaan.
Maar ook zag ik eens een Amerikaans interview met een feministe over de loonkloof tussen mannen en vrouwen, waarbij de feministe echt álles wat de interviewer zei zelf heel negatief verder aanvulde en intepreteerde. Louter omdat hij kritische vragen stelde. Hij moest daardoor constant weer zeggen dat hij het níét zo zei.
Ze was dus duidelijk niet aan het luisteren, maar gebruikte hem enkel om haar eigen standpunten nog eens extra naar voren te brengen.

En dit soort gedrag zie je zowel bij voorstanders als tegenstanders. Zulke mensen zijn vooral verschrikkelijk vermoeiend, maar helaas domineren zij nogal eens de social media en soms zelfs het nieuws. Want zij leveren natuurlijk wel de leukste oneliners op.
Ik denk dat ook híérop gedoeld wordt als Christus ons verbiedt over anderen te oordelen. Het is voor een groot deel echt een eigen, vrije keuze om de ander zo negatief mogelijk te willen benaderen.
Je staat echter altijd tegenover een méns, niet tegenover een zondebok. Die wordt in het OT namelijk juist weggestuurd, omdat wij die niet behoren te hebben. En verreweg de meeste mensen zijn wel degelijk van goede wil en proberen in dit geval het Sinterklaasfeest voor zoveel mogelijk mensen leuk te houden, zonder de traditie teveel onherkenbaar te maken.
Met een dergelijke positieve insteek zul je misschien zelfs ontdekken dat er meerdere manieren zijn om Sinterklaas te vieren. En dat die manieren prima naast elkaar kunnen bestaan.
Voor de kinderen maakt het in elk geval niet zoveel uit. Als ze maar pepernoten krijgen en hun oom niet herkennen als deze voor piet speelt.

Nou, daar noem je iets. Iemand uit onze kerk sminkte zich als zwarte piet helemaal zwart, maar zijn zoontje van 4 herkende hem direct. Hij had hem trouwens al vanaf het begin mee opgevoed dat zwarte piet en sinterklaas niet bestaan en gewoon verklede mensen zijn, want hij vindt dat je door he kinderen voor te liegen het vertrouwen in zijn ouders bij het kind weg neemt, als ze ontdekken dat zwarte piet en sinterklaas niet bestaan.

Maar verder plaats ik bij deze even een interessante link en ben ik benieuwd naar jouw reactie, namelijk hoe het in België nu gaat :

https://www.nu.nl/254429/video/hoe-gaan-ze-in-belgie-om-met-de-discussie-rond-zwarte-piet.html

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Gaitema:

Nou, daar noem je iets. Iemand uit onze kerk sminkte zich als zwarte piet helemaal zwart, maar zijn zoontje van 4 herkende hem direct.

Dat is ook wel een extra nadeel van die roetveegpieten, hoe prima ze de zwarte pieten ook vervangen: het is véél gemakkelijker om iemand te herkennen. Bij de landelijke intocht zag ik bijvoorbeeld meteen wie de hoofdpiet speelde, terwijl ik geschminkte gezichten normaliter echt niet zomaar herken. Je moet dus wel echt heel goed de meest strategische gelaatstrekken schminken om dat te voorkomen.
Het beste kun je dan ook pieten van buiten inhuren, of in elk geval door mensen laten spelen die niemand van de betrokken kinderen kent.

11 minuten geleden zei Gaitema:

Hij had hem trouwens al vanaf het begin mee opgevoed dat zwarte piet en sinterklaas niet bestaan en gewoon verklede mensen zijn, want hij vindt dat je door he kinderen voor te liegen het vertrouwen in zijn ouders bij het kind weg neemt, als ze ontdekken dat zwarte piet en sinterklaas niet bestaan.

Dat is een keuze inderdaad, maar ik zie daar het probleem niet van in. De kinderen komen daar altijd wel overheen, je mag ze best een beetje voor de gek houden en mijns inziens is het ook niet liegen, maar ze meenemen in een mooi, magisch en ook spannend verhaal.
En als ze later een nog gelovend broertje of zusje hebben, dan laat je ze automatisch delen in een spannend, groot complot, waarin ze meteen leren een geheim te bewaren en ook hoe legendes zo gevormd worden. En enige dichtkunst natuurlijk voor het lootjestrekken.
Daarbij nemen de kinderen daarna toch wel wraak, namelijk in de vorm van de puberteit. ;-)

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Gaitema:

Maar verder plaats ik bij deze even een interessante link en ben ik benieuwd naar jouw reactie, namelijk hoe het in België nu gaat :

https://www.nu.nl/254429/video/hoe-gaan-ze-in-belgie-om-met-de-discussie-rond-zwarte-piet.html

Ik kan je vertellen, net als in Nederland 'leeft' die discussie slechts in een klein groep linkse geitenwollensokken werkelozen.
De landelijke intocht en omroep, daar komt straks niemand meer op af want dat verwatert in een paar jaar naar een slap aftreksel van wat in het overgrote deel van het land wordt door gevierd: Sinterklaas (met een kruis op zijn mijter) en Zwarte Piet.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik kan je vertellen, net als in Nederland 'leeft' die discussie slechts in een klein groep linkse geitenwollensokken werkelozen.

Nou, dit dus totaal niet. De domme boeren heide kneuters denken niet door en zijn meelopers. Die bedenken dit niet. De geiten willen sokken kerken lopen ook met de tradities mee of zijn helemaal tegen een in hun ogen heidens of katholieke feest. Die komen helemaal niet met roetveegpieten. En ook werklozen zie ik die discussie niet online voeren. Het wordt zoals ik het zie gevoerd door nette hardwerkende burgers die vaak hoog opgeleid zijn, oplossingsgericht zijn en progressief van aard zijn. Verder een deel van de donkere Nederlanders en ook Marokkanen, merk ik op mijn werk.

Citaat

 


De landelijke intocht en omroep, daar komt straks niemand meer op af want dat verwatert in een paar jaar naar een slap aftreksel van wat in het overgrote deel van het land wordt door gevierd: Sinterklaas (met een kruis op zijn mijter) en Zwarte Piet.

Die indruk kreeg ik niet van de docu.

1 uur geleden zei Robert Frans:

Dat is ook wel een extra nadeel van die roetveegpieten, hoe prima ze de zwarte pieten ook vervangen: het is véél gemakkelijker om iemand te herkennen. Bij de landelijke intocht zag ik bijvoorbeeld meteen wie de hoofdpiet speelde, terwijl ik geschminkte gezichten normaliter echt niet zomaar herken. Je moet dus wel echt heel goed de meest strategische gelaatstrekken schminken om dat te voorkomen.
Het beste kun je dan ook pieten van buiten inhuren, of in elk geval door mensen laten spelen die niemand van de betrokken kinderen kent.

Dat is een keuze inderdaad, maar ik zie daar het probleem niet van in. De kinderen komen daar altijd wel overheen, je mag ze best een beetje voor de gek houden en mijns inziens is het ook niet liegen, maar ze meenemen in een mooi, magisch en ook spannend verhaal.
En als ze later een nog gelovend broertje of zusje hebben, dan laat je ze automatisch delen in een spannend, groot complot, waarin ze meteen leren een geheim te bewaren en ook hoe legendes zo gevormd worden. En enige dichtkunst natuurlijk voor het lootjestrekken.
Daarbij nemen de kinderen daarna toch wel wraak, namelijk in de vorm van de puberteit. ;-)

Nou, dat begint bij ons al bij onze dochter van 3 ?

En dan de statistieken onder de Nederlanders:

https://amp-nos-nl.cdn.ampproject.org/v/s/amp.nos.nl/artikel/2261714-minder-mensen-kiezen-voor-traditionele-zwarte-piet.html?amp_js_v=a2&amp_gsa=1&usqp=mq331AQCKAE%3D#aoh=15746226189426&amp_ct=1574622625598&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=Van %1%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fnos.nl%2Fl%2F2261714

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei ZENODotus:

Wat mij betreft is er maar één groep Nederlanders die mag bepalen hoe zwarte piet er uit moet komen te zien, namelijk de kinderen zelf. Hún feest, hún regels.

Hoe kan ik hier een hartje bij zetten! Persoonlijk vind ik het vreselijk hoe volwassenen nu het feest vaak voor de kinderen verpesten...En even voor de duidelijkheid ik heb niets met Sinterklaas, ik geloof er niet in (heb er ook nooit in geloofd)... Maar het is een kinderfeest.

Kinderen bepalen ook niet hoe de kerstman eruit ziet he. ;) De linkse racisten van de blanke cultuur willen dat bepalen. Een minderheidsgroepje dat blijft zeuren voor de tutter en een overheid die hen telkenmale pampert. Het plebs volgt. Als ze volgende keer roepen dat er wat aan kerstmis moet veranderen volgt het plebs weer. 

Wanneer anderen je voorkeuren en mantra’s bepalen, zou ik de eigen persoonlijkheid eens onder de loep nemen.

14 uur geleden zei Dat beloof ik:

Hoezo sla ik door?  Ik leg gewoon uit hoe het zit.
De anti-Zwarte Piet demonstranten wijzen voortdurend op het slavernij verleden van de Nederlanders. Dan mag ik toch ook wel even duiden waar die slavernij precies vandaan komt... Maar het lijkt er op dat de anti Zwarte Piet demonstrant dat niet wil horen. Wellicht omdat de bal dan weer op zijn speelhelft ligt.

Daar gaat het niet om. De clou is hier dat de redenatie van Refoweb niet klopt. En als hij dat wel doet, dan kunnen we volgens de wetten logica en refoweb net goed Allah gaan aanhangen.

Zo is dat. Meer dan eens hier met je !

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 years later...

https://nos.nl/artikel/2499236-op-drie-plaatsen-inofficiele-intocht-met-zwart-geschminkte-pieten

Citaat

Op ten minste drie plekken in Nederland is Sinterklaas vanmiddag gearriveerd met Zwarte Pieten. Dat gebeurde ondanks een verbod of een afgelasting van de officiële intocht in de betrokken gemeenten.

Inmiddels is zwarte piet de illegaliteit ingegaan.

Citaat

Vanmiddag kwam Sinterklaas toch mét een groep Zwarte Pieten aan in Staphorst. Niet op de Markt in het dorp zelf zoals gewoonlijk, maar met een speedbootje op een bedrijventerrein.

En is de stoomboot verwisselt voor een speedboot.  Hopelijk een elektrische speedboot, dan is dat beter voor de klimaatverandering dan zo'n vervuilende stoomboot.

Citaat

Tijd en locatie werden pas op het laatste moment bekendgemaakt, om te voorkomen dat het feest zou worden verstoord.

De kinderen werden geblinddoekt gebracht, zodat ze de locatie niet kunnen verraden.  (Dit verzin ik ter plekke hoor)

Citaat

In Staphorst was geen actievoerder aanwezig, dit keer. In het Groningse dorp Slochteren wél. Daar demonstreerden zo'n 25 actievoerders van Kick Out Zwarte Piet luidkeels tegen de wél officiële intocht met zwarte pieten. De Mobiele Eenheid hield de groep op een afstand.

Tja, gezellig zo'n intocht met de ME er bij.  Enfin, het is duidelijk dat ZP passe is.  Maar we hadden dat natuurlijk ook 20 jaar terug kunnen bedenken, dat had een hoop gedoe gescheeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Merkwaardig dat er nog mensen zijn die er zoveel moeite mee hebben om de Pieten een beetje aan te passen naar een uiterlijk wat voor iedereen leuk is.  Voor kinderen maakt het niet uit, die vinden het St; Klaas feest net zo gezellig met regenboogpieten of roetveegpieten. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Petra.:

Merkwaardig dat er nog mensen zijn die er zoveel moeite mee hebben om de Pieten een beetje aan te passen naar een uiterlijk wat voor iedereen leuk is.  Voor kinderen maakt het niet uit, die vinden het St; Klaas feest net zo gezellig met regenboogpieten of roetveegpieten. 

 

Ik heb geen probleem met roetveegpieten of wat voor Pieten dan ook.

Wat ik hoor: mensen hebben er een problemen mee dat mensen met een andere achtergrond die hier vrijelijk kunnen wonen wel eens even komen vertellen wat wij wel en niet meer mogen. Ze voelen zich overgenomen. 
 

Ook dat geluid moet gehoord worden en dat gebeurt in veel kringen niet meer. En tja…..dat is weer een paar extra zetels voor de PVV.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei HJW4:

Wat ik hoor: mensen hebben er een problemen mee dat mensen met een andere achtergrond die hier vrijelijk kunnen wonen wel eens even komen vertellen wat wij wel en niet meer mogen. Ze voelen zich overgenomen. 

De internationale gemeenschap valt erover.  Toen we nog in Shanghai woonden schrokken de klasgenootjes van mijn kroost zich de rambam omdat wij slaven aan de muur hadden hangen. (Een groot wandkleed en platen met zwarte Piet tijdens St. klaas tijd) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Petra.:

De internationale gemeenschap valt erover.  Toen we nog in Shanghai woonden schrokken de klasgenootjes van mijn kroost zich de rambam omdat wij slaven aan de muur hadden hangen. (Een groot wandkleed en platen met zwarte Piet tijdens St. klaas tijd) 

Tja….leve de globalisering. Onbekend maakt onbemind. 
Ik geef alleen de gevoelens weer die ik tegenkom en geuit worden. Ook daar moet ruimte voor zijn en ook dat moet gehoord worden. Zo niet…..PVV naar de 50 zetels.

Zojuist zei Monachos:

En daar zou het om moeten gaan: om de kinderen. Het zijn volwassenen die moeilijk doen en krampachtig aan een onderdeel van een traditie willen vasthouden. Zij verdienen de titel 'zeurpieten'.

Je moet mensen de tijd geven om aan een verandering te wennen. Zelf heb ik er ook geen probleem mee, maar dat terzijde.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Petra.:

Merkwaardig dat er nog mensen zijn die er zoveel moeite mee hebben om de Pieten een beetje aan te passen naar een uiterlijk wat voor iedereen leuk is.  Voor kinderen maakt het niet uit, die vinden het St; Klaas feest net zo gezellig met regenboogpieten of roetveegpieten.

Ik zie zelf geen problemen met roetveegpieten, zoals die nu steeds meer gemeengoed worden. Het is wat lastiger met het onherkenbaar maken van de Pieten, maar ze zien er nog steeds gewoon als traditionele Pieten uit en dat is mijns inziens het belangrijkst. Ook is de discussie meer geluwd en komt de agressie eigenlijk alleen nog van voorstanders van de klassieke zwarte Piet. Er is denk ik nu dus meer ruimte om gewoon meer met elkaar rekening te houden hierin op persoonlijk vlak.

Het wordt alleen een probleem als men de eigen betekenis van een symbool wil doordrukken en niet kan accepteren dat een symbool meerdere soms zelfs oudere betekenissen kan hebben. Een swastika is voor ons bijvoorbeeld een nazi-symbool, maar voor hindoestanen een symbool van vrede (in beide draairichtingen). Wie heeft er dan gelijk? Beiden natuurlijk, zodat je een hindoestaan niet voor nazi gaat uitmaken als hij zijn tempels met dat symbool versierd. Of wat dacht je van de lange, witte puntmuts? Symbool voor de Ku Klux Klan, of voor de Spaanse boeteling tijdens Semana Santa? En is het omgekeerde kruis nu een duivelssymbool, of het katholieke Petruskruis?

De kleur zwart van de Pieten heeft verschillende oorsprongen. In andere landen wordt bijvoorbeeld de Sint begeleid door de zwarte Krampus, het zwart kan ook staan voor de donkere dagen die voorafgaan aan het voorjaar, maar inderdaad ook voor de huidskleur van de Moren destijds. Daardoor kan voor de ene persoon de klassieke Piet een racistisch tintje hebben, maar voor de andere juist niet. Wie heeft er dan gelijk? Beiden kunnen dus gelijk hebben, zodat het niet nodig is om elkaar daarop te veroordelen. Het is dan belangrijk om hierin rekening met elkaar en elkaars gevoelens te houden en mogelijk racistische verwijzingen wel zoveel mogelijk uit te bannen.

Als je dit interessant vindt, heb ik hieronder een Engels filmpje van 11 minuten voor je, waarin een Franciscaner monnik op eenzelfde wijze spreekt over de beruchte Amerikaanse Confederatievlag in relatie tot de vlag van het Vaticaan en de katholieke kerk. Met de boodschap elkaar niet hierom te veroordelen, maar wel rekening te houden met elkaars gevoelens en met de negatieve betekenissen die symbolen wel degelijk ook kunnen hebben.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid