Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geest betreft een samenstelling waaruit o.a. engelen bestaan onzichtbaar voor de mens en onderworpen aan geloof, wetenschappelijk niet of moelijk te bewijzen, op vele vormen en categorien verdeeld.

God's engelen zijn heilig geesten.

bewerkt door Arius
Er ontbrak nog een deel van het onderwerp
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Arius:

Geest betreft een samenstelling waaruit o.a. engelen bestaan onzichtbaar voor de mens en onderworpen aan geloof, wetenschappelijk niet of moelijk te bewijzen, op vele vormen en categorien verdeeld.

God's engelen zijn heilig geesten.

Hoe weet je dat ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Arius:

Het is een onderwerp die ik onderzoek. De bijbel geeft niet alles duidelijk, maar wat ik post komt uit de bijbel, want God is Geest en Heilige en zijn engelen ook geest en God's engelen zijn ook heiligen, ieder op zijn rangorde.
 

Ik zo niet weten waar dat staat in de Bijbel, vandaar mijn vraag hoe je het weet.

Hoe kom je bij 'Geest is een samenstelling' ? Uit welke elementen bestaat die samenstelling dan? 
In welke vormen en categorieën zijn geesten dan volgens jou in te delen ? 

Het lijkt er op dat de begrippen die je gebruikt uit de Bijbel komen, maar de rest uit je eigen fantasie. Nu mag je natuurlijk best over je eigen fantasie vertellen, maar om dat nou onderzoek te noemen lijkt me wel wat zwaarwichtig.

Ik zou wel uitkijken hier. Er hangen een aantal mensen rond bij wie de drie-eenheid erg gevoelig ligt. Je mag wel zeggen dat je er niet in gelooft, maar in bepaalde delen van het forum toch weer niet.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbelse benaming voor geest is in het Hebreeuws ruach en in het Grieks pneuma. In Genesis wordt over Adam gezegd dat hij de ruach in zijn neusgaten werd geblazen hij een levende ziel werd. Ruach of geest wordt dan ook wel vertaald als levensadem. Deze levensadem komt van God af en gaat ook weer naar God terug wanneer je dood gaat. Het is de levensvonk die je krijgt van God en die in stand word gehouden door de ademhaling. Psalm 146:3,4 Prediker 12:7

Dieren beschikken over roeʹach of levenskracht (Ge 6:17; 7:15, 22). In Prediker 3:18-22 wordt getoond dat de mens net zo sterft als de beesten, want „zij allen hebben slechts één geest [weroeʹach], zodat er geen superioriteit is van de mens over het dier”, dat wil zeggen, met betrekking tot de levenskracht, die bij beiden hetzelfde is. Hieruit blijkt dus duidelijk dat de „geest” of levenskracht (roeʹach), in deze betekenis gebruikt, onpersoonlijk is.

Je hebt onstoffelijke geestelijke schepselen zoals engelen. God is ook een Geest. Geesten hoeven niet perse heilig te zijn. Een engel waarschuwt in Openbaring Johannes dat hij de engel geen eer mag bewijzen omdat de engel ook een schepsel is.

Dat zijn enkele betekenissen, maar geest heeft nog meer betekenissen.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Ruach of geest wordt dan ook wel vertaald als levensadem

Dat wordt wel gedaan ja. Of het klopt is een tweede.

4 minuten geleden zei sjako:

Deze levensadem komt van God af en gaat ook weer naar God terug wanneer je dood gaat.

Als je Ruach vertaalt met levensadem, ja dan komt volgens Genesis die levensadem van God. Maar Ruach is geest vertelde je net twee zinnen daarvoor.
En of die terug naar God gaat volgens de Bijbel?  Ik weet niet van welk stukje tekst je dat hebt

 

11 minuten geleden zei sjako:

n Prediker 3:18-22 wordt getoond dat de mens net zo sterft als de beesten, want „zij allen hebben slechts één geest [weroeʹach], zodat er geen superioriteit is van de mens over het dier”, dat wil zeggen, met betrekking tot de levenskracht,

Dat laatste staat er niet. Er staat domweg dat mens en dier gelijk zijn.

14 minuten geleden zei sjako:

Hieruit blijkt dus duidelijk dat de „geest” of levenskracht (roeʹach), in deze betekenis gebruikt, onpersoonlijk is.

Mij is totaal onduidelijk hoe dat hier uit blijkt. Er staat alleen dat ze hetzelfde lot treffen.

17 minuten geleden zei sjako:

Je hebt onstoffelijke geestelijke schepselen zoals engelen.

Waar staat dat die onstoffelijk zijn?

18 minuten geleden zei sjako:

Een engel waarschuwt in Openbaring Johannes dat hij de engel geen eer mag bewijzen omdat de engel ook een schepsel is.

Als het is geschapen, dan is het toch stoffelijk? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is Geest. Engelen zijn geesten.

God's engelen zijn heilig. God's engelen zijn dus heilige geesten.

Satan engelen zijn onreine geesten 

Er is een rangorde van engelen-geesten

Openbaring 1 God geef de openbaring aan Christus.2 Christus geeft de openbaring aan zijn heilige engel/geest 3 heilige engel / geest geeft de openbaring aan Johan.

7 gemeenten = 7 kandelaars 7 heilige engelen / geesten.

1Col:15 Eerste Engel heilige geest, geschapen / geboren/ ontstaan. Veel namen maar 1 hetzelfde wezen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vals; werkzamekracht.

Waar: geest is een wezen ook persoon genoemd.

Mens bevat geest welke op het juiste wijze zich kan voegen aan het lichaam van Christus om met ander goedgekeurde geesten, zich te vereeuwigen.

Christen zijn door Constantine uitgeroeid, nadat hij zijn eigen verklaring van Milaan geschonde had, valse christen namen hun plaats in, waardoor veel informatie o.a. over de geest verloren is gegaan of gecensureerd is geschreven, oorspronkelijk christen hadden geen nieuwe testament, alles werd verbal overgedragen. Het levende word werd genoemd. Papias een vroegere christen moest niets van een geschreven nieuwe testament weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Schriften zijn richtlijnen ter voorkoming van verloren gaan van uitspraken die aan Christus worden toegekend. Het juiste informatie en interpretatie zorg voor het juiste functioneren van de hersenen van mensen zoals ze oorspronkelijk zijn bedoeld, dat is waarneembaar bij landen in verhoudingsgewijs met hun bijbel kennis, verschillen tussen landen als Honduras en Zweden hebben daar er mee te maken.

Het nieuwe testament van het codex sinayticus, het oudste meest complete bijbel bevat geen 27 maar 29 omdat Constantine vond Tichendorf kon voorkomen dat Orthodoxe monniken verder gingen met het verbranden van het verzameling van Griekse texten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de verwijzing, ik zal mijn best doen om op de juiste wijze te reageren.

Over namen gesproken; beloven valt onder het categorie zweren en is voor Christenen verboden. Alleen ja of nee zeggen is toegestaan.

Wat betreft opmerkingen over correcte namen, soms doe ik het bij benadering en vaak haastig, het is ook heel lang geleden dat ik het onder ogen gehad heb, geen Nederlands op school gehad. Mensen met autisme kunnen zulke dingen wat nauwkeuriger onthouden, geestelijk opvatting is niet voor hun te bevatten, bovendien ontbreekt bij mensen met autisme wat veel belangrijker is, het doel en de boodschap, het gaat om betekenis en inhoud en niet om punten komma's etc, maar ondanks dat ik het niet correct had, was het doel toch te volgen. Namen van (vroegere)christenen, onderzoekers, schrijvers en vertalers en hun biografie zijn onbelangrijk, het gaat om de boodschap en niet om de boodschapper, archeologie is veel lastiger om stukken bij elkaar te puzzelen en te rechercheren. 

Ik verneem het nog van u of mijn antwoord voldoet aan uw verwachtingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Arius:

Het nieuwe testament van het codex sinayticus, het oudste meest complete bijbel bevat geen 27 maar 29 omdat Constantine vond Tichendorf kon voorkomen dat Orthodoxe monniken verder gingen met het verbranden van het verzameling van Griekse texten.

Leugens.

 

5 uur geleden zei Arius:

Christen zijn door Constantine uitgeroeid, nadat hij zijn eigen verklaring van Milaan geschonde had, valse christen namen hun plaats in, waardoor veel informatie o.a. over de geest verloren is gegaan of gecensureerd is geschreven, oorspronkelijk christen hadden geen nieuwe testament, alles werd verbal overgedragen. Het levende word werd genoemd. Papias een vroegere christen moest niets van een geschreven nieuwe testament weten.

Leugens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat wordt wel gedaan ja. Of het klopt is een tweede.

Ja, dat klopt. Prediker 3:18 zegt bijv dat dieren dezelfde geest of levensadem hebben dan dieren. 

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als je Ruach vertaalt met levensadem, ja dan komt volgens Genesis die levensadem van God. Maar Ruach is geest vertelde je net twee zinnen daarvoor.
En of die terug naar God gaat volgens de Bijbel?  Ik weet niet van welk stukje tekst je dat hebt

Ruach heeft verschillende betekenissen, afhankelijk van de context. Je hebt geesten zoals engelen, maar als je het over de geest hebt van een mens heb je het over levensadem. Dezelfde zoals die in dieren zit. Het is de kracht of levensvonk die leven geeft.

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Mij is totaal onduidelijk hoe dat hier uit blijkt. Er staat alleen dat ze hetzelfde lot treffen.

Dus volgens jou hebben dieren een onsterfelijke geest of zo? Er zijn zoveel teksten die erop wijzen dat het niet over een innerlijke geest gaat of zo, maar levensadem.

6 uur geleden zei Arius:

Vals; werkzamekracht.

Hoe kan het dan dat de Geest verdeeld kan worden over andere personen?

Kan een persoon verdeeld worden? 
Hoe kan een persoon uitgestort worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat God geest is, gebruik ik deze term en betekenis als grondslag, om alles wat als geest wordt aangeduid als zodanig te herleiden. Ik hou ernstig rekening met het ontbreken van oorspronkelijk Schriften, met archeologische bevindingen en met vertalingen, w.d. men vaak nooit 100% zeker kan zijn over de juiste betekenis van de texten die ontdekt zijn. Mijn intuïtie geef mij een idee van wat wel of niet bij elkaar past. Vervolgens is mijn volgorde hiërarchisch; Uitspraken aan Christus toegekend, wegen zwaarder dan uitspraken aan apostelen of profeten. Engelen zijn net als God ook geesten maar wel geschapen.

Geest of geesten zijn hierdoor ten alle tijden wezen (personen) nooit eigenschappen of onderdelen van een ander geest. 

Werkzame kracht (JG) is VALS.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Arius:

Ik heb geprobeerd mijn standpunt over het term geest uit te leggen, volgens mij kunt u zich daar niet in vinden, als het zo is, misschien kunt u mij overtuigen van ander opties, anders zou ik echt niet weten hoe het verder moet. 

Misschien toch nog eens nadenken over wat ik al eerder schreef:

Op 7-12-2019 om 09:13 zei Dat beloof ik:

Hoe kom je bij 'Geest is een samenstelling' ? Uit welke elementen bestaat die samenstelling dan? 
In welke vormen en categorieën zijn geesten dan volgens jou in te delen ? 

Het lijkt er op dat de begrippen die je gebruikt uit de Bijbel komen, maar de rest uit je eigen fantasie. Nu mag je natuurlijk best over je eigen fantasie vertellen, maar om dat nou onderzoek te noemen lijkt me wel wat zwaarwichtig.

Bovendien,  als ik deze beweringen van jou achter elkaar zet:

Op 6-12-2019 om 17:18 zei Arius:

Geest betreft een samenstelling

12 uur geleden zei Arius:

Omdat God geest is, gebruik ik deze term en betekenis als grondslag, om alles wat als geest wordt aangeduid als zodanig te herleiden.

dan volgt daaruit dat je dus denkt dat God ook een samenstelling is.
Waarvan is God dan een samenstelling? 
Let op, je kunt je natuurlijk op elk moment beseffen dat een gevolgtrekking niet kan. Maar dan moet je een stap terug doen en beseffen dat tenminste één van de beweringen waaruit de gevolgtrekking deed, dus ook niet klopt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geest als wezen of entiteit, zijn definities of namen om het een betekenis te geven, maar omdat mens een gelijkenis werd van zijn makers dan betekent het dat mens een soort experiment werd, hoger dan dieren lager dan engelen. Mens gaaf aan zich meer bij de dieren te vinden dan bij de engelen, waardoor er een vrouw erbij kreeg. Daarna werd een dalende weg t o. van een geestelijke leven in paradijs bij de engelen. Om een betere beeld te krijgen van hoe het in elkaar steekt, is het handig om buiten het bijbelse canon naar aanvullende info te zoeken. Omdat door de eerste christen meer boeken werden gebruikt dan wat wij nu als bijbelse canon kennen, wordt het makkelijker de bijbel te volgen als de missing link wordt bijgevoegd. Dit wordt aangeduid als het Apostolische vaders collectie, niet te verwarren met apocriefe. De hersenen werken beter als ze het juiste informatie ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei sjako:
5 uur geleden zei Arius:

De hersenen werken beter als ze het juiste informatie ontvangen.

Dit is het enigste gedeelte waar ik het mee eens ben. De rest is echt onzin hoor.

Dat is maar de vraag. het begint al met de vraag wat juiste informatie is. En hersenen werken zo ze werken. Als je rekent doe je dat met de verkeerde getallen net zo goed als met de juiste getallen. Dus of de werking van de hersenen zelf afhangt van de kwaliteit van de informatie is ook twijfelachtig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid