Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

In Prediker 3:22 staat dat de mens maar het beste vreugde put uit alles wat hij onderneemt. Dat is wat hem is toebedeeld, want wie zal hem van iets laten genieten na zijn dood.

Ik ben benieuwd hoe hier tegen deze zin aan wordt gekeken. In het Jodendom is deze zin nog wel te begrijpen, maar in het Christendom niet, lijkt me.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In Prediker 3:22 staat dat de mens maar het beste vreugde put uit alles wat hij onderneemt. Dat is wat hem is toebedeeld, want wie zal hem van iets laten genieten na zijn dood. Ik ben benieuwd ho

Dat is net hetzelfde als in het Hindoeïsme gezegd wordt, het spel van bewustzijn met z'n drie guna's. Jezus is al terug maar misschien is je dat nog niet opgevallen, het gaat dan ook niet zozeer over

Nuchter denken is religieus, dat is wat bewustwording leert om niet ongekende redenen. Als het echter gaat over archaïsch-mythische interpretaties dan krijg je soms een heel ander verhaal, niets is on

10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

In Prediker 3:22 staat dat de mens maar het beste vreugde put uit alles wat hij onderneemt. Dat is wat hem is toebedeeld, want wie zal hem van iets laten genieten na zijn dood. Ik ben benieuwd hoe hier tegen deze zin aan wordt gekeken. In het Jodendom is deze zin nog wel te begrijpen, maar in het Christendom niet, lijkt me.

Prediker is eenvoudig te begrijpen, mensen kunnen immers plezier vinden om tegen luchtkastelen te strijden, het ene al wat doordachter dan het andere en over alles kan/mag diepgaander nagedacht worden. Op deze manier kom je snel tot onwetendheid, dat wat je ons ook altijd tracht te zeggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

In Prediker 3:22 staat dat de mens maar het beste vreugde put uit alles wat hij onderneemt. Dat is wat hem is toebedeeld, want wie zal hem van iets laten genieten na zijn dood.

Ik ben benieuwd hoe hier tegen deze zin aan wordt gekeken. In het Jodendom is deze zin nog wel te begrijpen, maar in het Christendom niet, lijkt me.

Die zin staat niet in de Bijbel. Het betreft slechts jou interpretatie van een Bijbelvers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei TTC:

Prediker is eenvoudig te begrijpen, mensen kunnen immers plezier vinden om tegen luchtkastelen te strijden, het ene al wat doordachter dan het andere en over alles kan/mag diepgaander nagedacht worden. Op deze manier kom je snel tot onwetendheid, dat wat je ons ook altijd tracht te zeggen. 

?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ik zag dat er niets beters is dan dat een mens geniet van zijn werk — dat is zijn beloning. Want wie kan hem in staat stellen te zien wat er zal gebeuren als hij er niet meer is?
 

Het is heel eenvoudig. Als je het vergelijkt met 9:5 en 10

Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.  6 Ook hun liefde, hun haat en hun jaloezie zijn al vergaan. Ze hebben geen deel meer aan wat er onder de zon wordt gedaan.

vers10 Doe wat je hand te doen vindt met heel je kracht, want er is geen werk, geen plan, geen kennis en geen wijsheid in het Graf, waar je naartoe gaat.
 

prediker zegt dus wanneer je dood je geen bewustzijn meer hebt en dus geen herinneringen, geen kennis en geen wijsheid.

Jezus is gekomen om ons te bevrijden van die dood. Bij Zijn tegenwoordigheid zullen mensen opstaan. Allereerst de eerstelingen in de hemel, later getrouwe volgelingen in het Duizend jarig Rijk en dan de rest van de mensheid. Het gelijk naar de hemel gaan of naar een hel is een valse leer.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Dat beloof ik:

In Prediker 3:22 staat dat de mens maar het beste vreugde put uit alles wat hij onderneemt. Dat is wat hem is toebedeeld, want wie zal hem van iets laten genieten na zijn dood.

Ik ben benieuwd hoe hier tegen deze zin aan wordt gekeken. In het Jodendom is deze zin nog wel te begrijpen, maar in het Christendom niet, lijkt me.

 

Prediker 12:7?

 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

En,  wat is daar mee......?

Omdat je het hiernamaals tagged, vandaar. Verder kan ik er niks van maken alleen veel vragen.

Onder het goede wat ons toegedeeld is, is dat alleen te genieten van ons werk of ook zaken als een huwelijk, kinderen? Is het graf/de dood voor iedereen hetzelfde of is er onderscheidt? 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei nikie90:

1. Omdat je het hiernamaals tagged, vandaar. Verder kan ik er niks van maken alleen veel vragen.

2. Onder het goede wat ons toegedeeld is, is dat alleen te genieten van ons werk of ook zaken als een huwelijk, kinderen? Is het graf/de dood voor iedereen hetzelfde of is er onderscheidt? 

1. Hoezo kun je er niets van maken? Er staat in wat oudere bewoordingen "Pluk de dag, voordat je het weet ben je dood en dan is er niemand meer die je laat genieten".
Als je vragen hier over hebt, ben ik erg benieuwd, daar ben ik juist naar op zoek.

2. Vreugde putten uit alles wat men onderneemt. Alles dus.
In Prediker 3:22 wordt geen onderscheid gemaakt tussen mensen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

En,  wat is daar mee......?

Over de verhalen van de onzichtbare hand en het alien-handsyndroom is het laatste woord nog niet gezegd, het komt er een beetje op neer dat wanneer zowel links als rechts niet meer weten dat ze eigenlijk in cirkeltjes draaien een vreemde hand van bovenaf iedereen wakker schudt en de opgelopen schade of gecultiveerde onrecht vreedzaam en vergevingsgezind corrigeert. Maar links en rechts willen dit helemaal niet aangezien dit hun verworvenheden en overtuigingen doet wankelen, het protest, de chaos en bijhorend schaduwgevecht tegen de onzichtbare hand is dan ook van dien aard dat finaal amper nog iemand zal weten waar die helpende hand van de onzichtbare verschijning nu precies over ging. Een minderheid wordt echter wel wakker tijdens dit psychodramatische schouwspel, aanvankelijk misschien wat overweldigd en onzeker om na een gedegen herstelonderzoek even onzichtbaar, onhoorbaar en onbegrepen achter te blijven. Voor links en rechts is er echter niets aan de hand, de mallemolen draait ongestoord verder en de onzichtbare hand trekt zich terug in de schuif tot wanneer iemand alweer op het idee komt om het nog eens te proberen, zij het inmiddels door ervaring met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat een dergelijke poging even tragisch absurd is dan het niet zien van wat de onzichtbare hand gratis en tijdloos aanreikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

1. Hoezo kun je er niets van maken? Er staat in wat oudere bewoordingen "Pluk de dag, voordat je het weet ben je dood en dan is er niemand meer die je laat genieten".
Als je vragen hier over hebt, ben ik erg benieuwd, daar ben ik juist naar op zoek.

2. Vreugde putten uit alles wat men onderneemt. Alles dus.
In Prediker 3:22 wordt geen onderscheid gemaakt tussen mensen.

Ik heb geen vraag over 3:22. Wel over het hiernamaals.

Als er geen verdeling is in het hiernamaals dan betekent dat dat er geen oordeel is(?), dat bijv. de crimineel in het hiernamaals hetzelfde lot heeft als de rechtvaardige? 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Over de verhalen van de onzichtbare hand en het alien-handsyndroom is het laatste woord nog niet gezegd, het komt er een beetje op neer dat wanneer zowel links als rechts niet meer weten dat ze eigenlijk in cirkeltjes draaien een vreemde hand van bovenaf iedereen wakker schudt en de opgelopen schade of gecultiveerde onrecht vreedzaam en vergevingsgezind corrigeert. Maar links en rechts willen dit helemaal niet aangezien dit hun verworvenheden en overtuigingen doet wankelen, het protest, de chaos en bijhorend schaduwgevecht tegen de onzichtbare hand is dan ook van dien aard dat finaal amper nog iemand zal weten waar die helpende hand van de onzichtbare verschijning nu precies over ging. Een minderheid wordt echter wel wakker tijdens dit psychodramatische schouwspel, aanvankelijk misschien wat overweldigd en onzeker om na een gedegen herstelonderzoek even onzichtbaar, onhoorbaar en onbegrepen achter te blijven. Voor links en rechts is er echter niets aan de hand, de mallemolen draait ongestoord verder en de onzichtbare hand trekt zich terug in de schuif tot wanneer iemand alweer op het idee komt om het nog eens te proberen, zij het inmiddels door ervaring met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat een dergelijke poging even tragisch absurd is dan het niet zien van wat de onzichtbare hand gratis en tijdloos aanreikt.

Misschien is de onbegrepen groep niet koud of warm zoals het NT zegt? Daarom blijft deze groep onhoorbaar. Kan? Ik heb een vraag wat er precies met die vers bedoeld wordt maar misschien voor een ander topic tenzij je een idee hebt(?)

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei nikie90:

Misschien is de onbegrepen groep niet koud of warm zoals het NT zegt? Daarom blijft deze groep onhoorbaar. Kan? Ik heb een vraag wat er precies met die vers bedoeld wordt maar misschien voor een ander topic tenzij je een idee hebt(?)

Je bedoelt Prediker en de strijd tegen luchtkastelen? Er zijn verschillende niveaus waarop we dit kunnen beschouwen, wat meestal allemaal door elkaar gehaald wordt waardoor z'n stellingen of inzichten enkel maar bekrachtigd worden. Maar dat zien we pas echt door wat hij zei gerichte aandacht te geven middels zelfonderzoek, wat anders is dan om de haverklap citaten bovenhalen als slagwapen binnen diezelfde strijd tegen luchtkastelen. Ik denk dat die onbegrepen groep hier in zekere zin los van staat, door te kijken vanuit een meta-perspectief. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei nikie90:

Ik heb geen vraag over 3:22. Wel over het hiernamaals.

Als er geen verdeling is in het hiernamaals dan betekent dat dat er geen oordeel is(?), dat bijv. de crimineel in het hiernamaals hetzelfde lot heeft als de rechtvaardige? 

Dat volgt wel uit Prediker 3:22.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei TTC:

Je bedoelt Prediker en de strijd tegen luchtkastelen? Er zijn verschillende niveaus waarop we dit kunnen beschouwen, wat meestal allemaal door elkaar gehaald wordt waardoor z'n stellingen of inzichten enkel maar bekrachtigd worden. Maar dat zien we pas echt door wat hij zei gerichte aandacht te geven middels zelfonderzoek, wat anders is dan om de haverklap citaten bovenhalen als slagwapen binnen diezelfde strijd tegen luchtkastelen. Ik denk dat die onbegrepen groep hier in zekere zin los van staat, door te kijken vanuit een meta-perspectief. 

Het zal schoner zijn als je zegt je bedoelt Solomon aangezien hij de auteur is van Prediker. ?

Solomon somt alles op wanneer hij zegt dat de conclusie is vrees de schepper en hou je aan zijn geboden. Je bedoelt dan dat de mensen die dat niet doen zich in luchtkastelen bevinden? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei nikie90:

Ik heb geen vraag over 3:22. Wel over het hiernamaals.

Als er geen verdeling is in het hiernamaals dan betekent dat dat er geen oordeel is(?), dat bijv. de crimineel in het hiernamaals hetzelfde lot heeft als de rechtvaardige? 

In eerste instantie is dat inderdaad zo. Maar je vergeet dat er opstanding zal zijn van de doden en die is voor een crimineel anders dan voor een getrouw persoon. Maar direct na de dood, zeker in de tijd voor Christus was er geen onderscheid. 
prediker 3:18

Ik zei ook bij mezelf dat de ware God de mensen zal testen en ze zal laten zien dat ze net als dieren zijn.  19 Want er is een afloop voor mensen en een afloop voor dieren — ze hebben allemaal dezelfde afloop. Zoals de één sterft, zo sterft de ander, en ze hebben allemaal maar één geest (ruach=levensadem) De mens heeft dus niets voor op de dieren, want alles is zinloos.  20 Ze gaan allemaal naar dezelfde plaats. Ze zijn allemaal uit stof ontstaan en ze keren alle maal tot stof terug.  21 Wie weet eigenlijk of de geest van mensen opstijgt naar boven en of de geest van dieren afdaalt naar de aarde?  22 En ik zag dat er niets beters is dan dat een mens geniet van zijn werk — dat is zijn beloning. Want wie kan hem in staat stellen te zien wat er zal gebeuren als hij er niet meer is?

Het lijkt me dus duidelijk. De afloop van mensen is hetzelfde als van dieren, ze keren terug naar het stof. Het gevolg van de zondeval.

Dankzij Jezus wordt deze vloek weggenomen. Hij heeft satan een volmaakt weerwoord gegeven, namelijk dat iemand wel onbaatzuchtig God kan dienen en daar zelfs lijden voor over heeft. Door geloof te stellen in Jezus en Zijn loskoopoffer kunnen we dus ook vrijgekocht worden van deze dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat volgt wel uit Prediker 3:22.

Ja ik ben het met je eens dat dit denkbeeld ontstaat in Prediker 3. 

Maar dan lees ik Jesaja 26:19-21 en dat doet mijn wereld dan weer omdraaien.. 

Het concept van de wereld die zal komen heeft wel bronnen uit het OT. Het is niet zo dat bepaalde joodse leer zover ik er wat van meegekregen heb of zelfs het NT zover ik er wat van meegekregen heb geen authentieke bronnen heeft uit het OT (mbt of er leven na de dood is, met als basis hier Jesaja 26). 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:

In eerste instantie is dat inderdaad zo. Maar je vergeet dat er opstanding zal zijn van de doden en die is voor een crimineel anders dan voor een getrouw persoon. Maar direct na de dood, zeker in de tijd voor Christus was er geen onderscheid. prediker 3:18 Ik zei ook bij mezelf dat de ware God de mensen zal testen en ze zal laten zien dat ze net als dieren zijn.  19 Want er is een afloop voor mensen en een afloop voor dieren — ze hebben allemaal dezelfde afloop. Zoals de één sterft, zo sterft de ander, en ze hebben allemaal maar één geest (ruach=levensadem) De mens heeft dus niets voor op de dieren, want alles is zinloos.  20 Ze gaan allemaal naar dezelfde plaats. Ze zijn allemaal uit stof ontstaan en ze keren alle maal tot stof terug.  21 Wie weet eigenlijk of de geest van mensen opstijgt naar boven en of de geest van dieren afdaalt naar de aarde?  22 En ik zag dat er niets beters is dan dat een mens geniet van zijn werk — dat is zijn beloning. Want wie kan hem in staat stellen te zien wat er zal gebeuren als hij er niet meer is? Het lijkt me dus duidelijk. De afloop van mensen is hetzelfde als van dieren, ze keren terug naar het stof. Het gevolg van de zondeval. Dankzij Jezus wordt deze vloek weggenomen. Hij heeft satan een volmaakt weerwoord gegeven, namelijk dat iemand wel onbaatzuchtig God kan dienen en daar zelfs lijden voor over heeft. Door geloof te stellen in Jezus en Zijn loskoopoffer kunnen we dus ook vrijgekocht worden van deze dood.

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en alle wegen leiden naar Rome, waarop Nietzsche meende te moeten zeggen dat de grootste domheid der mensheid het doel vergeten is. Vervolgens kan je Einstein nemen, hij stelde dat we onze problemen niet opgelost krijgen binnen dezelfde manier van denken dat ze veroorzaakt. Herbert Simon stelt op zijn beurt dan weer dat we als individu onmogelijk alle sociale alternatieven voor een maatschappelijk probleem kunnen kennen, wat voor Michel Foucault wellicht aanleiding gaf om de elementen van utopische gespletenheid en systeemovermacht te suggereren. Gaston Bachelard gaat hierop verder, door te stellen dat de voortgang van het maatschappelijke denken gehinderd wordt door epistemologische obstakels, problemen worden daarom niet in stand gehouden door de complexiteit van de wereld of de beperking van de mens dan wel door de manier hoe we daarover denken. Hierop reageert Neumann dan weer dat afwijkende meningen naar de zwijgspiraal verdreven worden wanneer ze door enkelingen geopperd worden, zonderlingen die volgens Marcuse worden ingepast in repressieve tolerante constructies om de illusie te wekken dat er naar ze geluisterd wordt. Neem dit alles in beschouwing en stap dan naar de GGZ, wat gebeurt er volgens ervaringswerkers in de GGZ dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei nikie90:

Het zal schoner zijn als je zegt je bedoelt Solomon aangezien hij de auteur is van Prediker. Solomon somt alles op wanneer hij zegt dat de conclusie is vrees de schepper en hou je aan zijn geboden. Je bedoelt dan dat de mensen die dat niet doen zich in luchtkastelen bevinden? 

Zoals gezegd verschillende niveaus, neem bv Sjako die alles bekijkt vanuit een beperkt theosofisch denkkader maar hiermee ook de rest negeert, spreken we dan nog over religie in z'n ware vorm of slechts het in stukken kappen van de ether waarbinnen die strijd tegen luchtkastelen zich manifesteert? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei nikie90:

Ja ik ben het met je eens dat dit denkbeeld ontstaat in Prediker 3. 

Maar dan lees ik Jesaja 26:19-21 en dat doet mijn wereld dan weer omdraaien.. 

Het concept van de wereld die zal komen heeft wel bronnen uit het OT. Het is niet zo dat bepaalde joodse leer zover ik er wat van meegekregen heb of zelfs het NT zover ik er wat van meegekregen heb geen authentieke bronnen heeft uit het OT (mbt of er leven na de dood is, met als basis hier Jesaja 26). 

Jesaja 26:19-21 Je doden zullen leven.De dode lichamen van mijn volk zullen opstaan.Word wakker en juich van vreugde,jullie die in het stof wonen! Want je dauw is als de dauw in de morgenen de aarde zal degenen die machteloos zijn in de dood tot leven brengen.

Hier laat Jesaja idd zien dat het niet hopeloos is. Er zal een opstanding komen van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardige. Toen Jesaja dit schreef woonden de doden ‘in het stof’. De doden zijn machteloos, maar ze worden weer tot leven gebracht. En daar was Jezus voor nodig. Je ziet hier ook duidelijk dat voor de meerderheid een opstanding op aarde de belofte is, niet in de hemel. Enkel een kleine groep gaan naar de hemel. Het was iets nieuws. In het OT zal je het niet vinden.

4 minuten geleden zei TTC:

maar hiermee ook de rest negeert,

Wat negeer ik, kom eens met concrete voorbeelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

In eerste instantie is dat inderdaad zo. Maar je vergeet dat er opstanding zal zijn van de doden en die is voor een crimineel anders dan voor een getrouw persoon. Maar direct na de dood, zeker in de tijd voor Christus was er geen onderscheid. 
prediker 3:18

Ik zei ook bij mezelf dat de ware God de mensen zal testen en ze zal laten zien dat ze net als dieren zijn.  19 Want er is een afloop voor mensen en een afloop voor dieren — ze hebben allemaal dezelfde afloop. Zoals de één sterft, zo sterft de ander, en ze hebben allemaal maar één geestelijk (ruach=levensadem) De mens heeft dus niets voor op de dieren, want alles is zinloos.  20 Ze gaan allemaal naar dezelfde plaats. Ze zijn allemaal uit stof ontstaan en ze keren alle maal tot stof terug.  21 Wie weet eigenlijk of de geest van mensen opstijgt naar boven en of de geest van dieren afdaalt naar de aarde?  22 En ik zag dat er niets beters is dan dat een mens geniet van zijn werk — dat is zijn beloning. Want wie kan hem in staat stellen te zien wat er zal gebeuren als hij er niet meer is?

Het lijkt me dus duidelijk. De afloop van mensen is hetzelfde als van dieren, ze keren terug naar het stof. Het gevolg van de zondeval.

Dankzij Jezus wordt deze vloek weggenomen. Hij heeft satan een volmaakt weerwoord gegeven, namelijk dat iemand wel onbaatzuchtig God kan dienen en daar zelfs lijden voor over heeft. Door geloof te stellen in Jezus en Zijn loskoopoffer kunnen we dus ook vrijgekocht worden van deze dood.

Zolang je Jezus accepteert. De redenatie daarvan en het verspreiden van het evangelie komt uit Ezekiel (vb) 3:19.

Het grote verschil is dat judaïsme en het ot alleen op de schepper focust. Het is een geloofsprincipe dat Messias komt in het judaïsme maar eigenlijk is het judaïsme helemaal niet messiaans en concentreert alleen op de boeken van Mozes.

En dat is juist het doel van Ezekiel en de profeten. Om mensen tot inkeer te brengen om de geboden (boeken van Mozes) te houden. 

Dat is het voornaamste verschil . Het christendom heeft alleen een ander sausje wat dat betreft maar hetzelfde doeleinde als je mensen tot geloof en het houden van de geboden wilt houden(?)

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Wat negeer ik, kom eens met concrete voorbeelden.

Politiek en economische systemen zoals deze zich in deze wereld hebben genesteld, wanneer we verwijzen naar de zeer concreet aanwijsbare anomalieën dan geef je niet thuis om vervolgens te zeggen dat we de Duivel gaan vangen. Maar dat laatste kan niet, omdat iedereen moet wachten van jou. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei sjako:

Wat negeer ik, kom eens met concrete voorbeelden.

Een paradigmashift kan een zeer overweldigende gebeurtenis zijn voor wie dit ten individuele titel ervaart, los van wat je vreemde ervaringen zou kunnen noemen zit er echter ook een zeer pragmatisch luik aan verbonden. En dat heeft te maken met het leven van alledag, de vraag over hoe we deze ervaringen en bijhorende inzichten maatschappelijk kunnen integreren. Misschien nog het meest pakkende hieraan is dat het helemaal niet gaat over nieuwe kennis dan wel over vergeten kennis, over niets nieuws onder de zon maar niet voldoende gekend door een meerderheid. En dan komt de netelige vraag, zouden we redelijkerwijs en in milde overreding mogen verwachten dat de hedendaagse GGZ dit wel weet? En welke verklaring kan de GGZ voorleggen om dit desgevallend niet te willen weten? Zou deze verklaring dan niet evengoed in de handboeken van de GGZ terug te vinden zijn? En hoe kunnen we als ervaringswerkers in de GGZ hier best mee omgaan, het risico nemen dat het zelfondermijnend wordt of, ik weet het niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Jesaja 26:19-21 Je doden zullen leven.De dode lichamen van mijn volk zullen opstaan.Word wakker en juich van vreugde,jullie die in het stof wonen! Want je dauw is als de dauw in de morgenen de aarde zal degenen die machteloos zijn in de dood tot leven brengen.

Hier laat Jesaja idd zien dat het niet hopeloos is. Er zal een opstanding komen van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardige. Toen Jesaja dit schreef woonden de doden ‘in het stof’. De doden zijn machteloos, maar ze worden weer tot leven gebracht. En daar was Jezus voor nodig. Je ziet hier ook duidelijk dat voor de meerderheid een opstanding op aarde de belofte is, niet in de hemel. Enkel een kleine groep gaan naar de hemel. Het was iets nieuws. In het OT zal je het niet vinden.

Wat negeer ik, kom eens met concrete voorbeelden.

 

Dat iedereen in het stof leefde is een speculatie die je maakt waar geen grond voor is. Je kan net zo goed stellen dat dat niet het geval was. Het kan bijvoorbeeld net zo goed betekenen dat Jesaja slechts dat nieuws brengt wat al altijd zo was maar slechts de revelatie ontvangt. Als je van te voren aangeeft dat je speculeert, dat is al een stuk vriendelijker. Zonder dat je het aangeeft komt het zo forcerend over en moeten mensen het maar slikken.

Bijvoorbeeld Abraham, Mozes zijn beide bij hun vaderen verzameld. Als je de zaak zo opvat kan je al anders speculeren.

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid