Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

16 uur geleden zei sjako:

Je moet geen deel zijn van de satanische kant van de wereld. We zijn wel in de wereld maar niet van deze wereld. We moeten Jehovah meer gehoorzamen dan mensen. Dus als er dingen aan je gevraagd worden die niet stroken met Gods wil dan weiger ik die. Bijv ik zou nooit het leger ingaan om te leren doden.

Het welgevallen van de koning is als dauw op het gras maar zijn gramschap als die van een leeuw. Ik word veel geconfronteerd met die spreuk. Het betekent dat je beter kan hebben dat je het welgevallen hebt van de autoriteiten of mensen die boven je staan dan dat zij tegen je zijn. 

Als je baas bijvoorbeeld een satanist is kan je alsnog beter zijn welgevallen hebben dan dat die je ontslaat of het moeilijk maakt.

Maar we hebben geluk ermee dat er geen dienstplicht is.

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In Prediker 3:22 staat dat de mens maar het beste vreugde put uit alles wat hij onderneemt. Dat is wat hem is toebedeeld, want wie zal hem van iets laten genieten na zijn dood. Ik ben benieuwd ho

Dat is net hetzelfde als in het Hindoeïsme gezegd wordt, het spel van bewustzijn met z'n drie guna's. Jezus is al terug maar misschien is je dat nog niet opgevallen, het gaat dan ook niet zozeer over

Nuchter denken is religieus, dat is wat bewustwording leert om niet ongekende redenen. Als het echter gaat over archaïsch-mythische interpretaties dan krijg je soms een heel ander verhaal, niets is on

16 minuten geleden zei nikie90:

Het welgevallen van de koning is als dauw op het gras maar zijn gramschap als die van een leeuw. Ik word veel geconfronteerd met die spreuk. Het betekent dat je beter kan hebben dat je het welgevallen hebt van de autoriteiten of mensen die boven je staan dan dat zij tegen je zijn. 

Als je baas bijvoorbeeld een satanist is kan je alsnog beter zijn welgevallen hebben dan dat die je ontslaat of het moeilijk maakt.

Maar we hebben geluk ermee dat er geen dienstplicht is.

Je moet jezelf afvragen of je een satanist als baas wilt hebben natuurlijk. Maar Christenen maken vervolging mee en dat heeft natuurlijk een oorzaak. Een Christen waait niet met alle winden mee, maar leeft zoals God dat vraagt en zoals Jezus een model heeft nagelaten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Je moet jezelf afvragen of je een satanist als baas wilt hebben natuurlijk. Maar Christenen maken vervolging mee en dat heeft natuurlijk een oorzaak. Een Christen waait niet met alle winden mee, maar leeft zoals God dat vraagt en zoals Jezus een model heeft nagelaten. 

Einstein stelde dat genialiteit z’n grenzen kent, domheid niet. Hij adviseerde ook om alles zo eenvoudig mogelijk te maken, maar ook niet eenvoudiger dan dat. In de eerste plaats lijkt het nogal arrogant dat ervaringswerkers binnen de GGZ zich gaan meten met een briljant man zoals Einstein, de reacties zullen dan wellicht soortgelijk zijn aan wat hij op zijn toch wel indringend congruente manier in veel citaten heeft geopperd. Maar stel dat er waarachtigheid in z’n stellingen zit, wat voor een prachtige meerwaarde zouden deze inzichten dan niet zijn voor de GGZ? Het genoopt wellicht enige interesse en doorgedreven beroepsernst maar misschien nog nooit over nagedacht wat daar de ‘overweldigende’ gevolgen van kunnen zijn? Of plots te hoog gegrepen om het aandacht te schenken waarmee desgevallend heel wat lotgenoten pijnlijk onbegrepen achter blijven, zij het in voorkomend geval zelfs in alle onwetendheid? En hoe gaan we dat te weten komen zonder diepgaander dialoog, bijkomend herstelonderzoek en/of de bereidheid om te luisteren naar de klant of andere multidisciplinaire experten? Dat deze op zich eenvoudige vragen voor een aantal GGZ-experten ethisch netelig kunnen zijn of worden mag logischerwijs duidelijk en begrijpelijk zijn, ervaringswerkers in de GGZ kunnen als vreedzaam alternatief ook al hun diepe pijnen in een doosje steken om dan zelfstandig te verklaren dat er geen hulp meer mogelijk is, ook simpel. Kortom, de tragisch absurde misvattingen, het onbewust stigmatiserende onbegrip en bijhorende psychische ongemakken kunnen zich op deze manier blijven opstapelen, niet anders dan wat Einstein indirect nu net suggereerde met z’n stelling over eenvoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Je moet jezelf afvragen of je een satanist als baas wilt hebben natuurlijk. Maar Christenen maken vervolging mee en dat heeft natuurlijk een oorzaak. Een Christen waait niet met alle winden mee, maar leeft zoals God dat vraagt en zoals Jezus een model heeft nagelaten. 

Mijn punt is dat ondanks je niet van de wereld wilt zijn je dat in de tussentijd wel bent en je er slim mee om moet gaan (dit is ook een memo naar mezelf). 

Iedereen bv. satanistisch noemen is geen slimme methode en vraagt ernaar dat je vervolgt wilt worden. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei nikie90:

Als de hand met je is is niemand tegen je. Dat was vroeger nog het Nederlandse motto. 

Ja, die onzichtbare hand wellicht, ook een bijzonder verhaal. Zo kom je weer tot die economie die ontdaan werd van haar beginselen, zo eenvoudig dat je amper kan geloven dat het werkelijk zo is. Staat indirect (zelfs direct) naar verwezen in de Bijbel, het lijkt alleen taboe om hierover te spreken. :)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Ja, die onzichtbare hand wellicht, ook een bijzonder verhaal. Zo kom je weer tot die economie die ontdaan werd van haar beginselen, zo eenvoudig dat je amper kan geloven dat het werkelijk zo is. Staat indirect (zelfs direct) naar verwezen in de Bijbel, het lijkt alleen taboe om hierover te spreken. :)

Je gebruikt veel symbolische taal uit de mystiek. Ik denk eerder dat men het simpelweg niet volgt als je zulke termen gebruikt of wellicht heb je het zelf niet door maar blijkbaar staat het vol met joods-christelijk symbolisme in de psychologie :) Wat ik me dan af vraag is of je metaforisch spreekt of puur psychologisch. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei nikie90:

Je gebruikt veel symbolische taal uit de mystiek. Ik denk eerder dat men het simpelweg niet volgt als je zulke termen gebruikt of wellicht heb je het zelf niet door maar blijkbaar staat het vol met joods-christelijk symbolisme in de psychologie :) Wat ik me dan af vraag is of je metaforisch spreekt of puur psychologisch. 

Er zijn verschillende talen mogelijk om hetzelfde te omschrijven, die onzichtbare hand is niet onzichtbaar maar dat wat niet altijd gezien wordt. Hetzelfde kan perfect op een technische manier omschreven worden maar dat vereist dat mensen ook het verstand moeten gebruiken, niet echt de sterkste kant van zij die graag met bombastische Bijbelteksten dwepen. En toch gaat dat over hetzelfde, over nuchter naar de wereld kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei TTC:

Er zijn verschillende talen mogelijk om hetzelfde te omschrijven, die onzichtbare hand is niet onzichtbaar maar dat wat niet altijd gezien wordt. Hetzelfde kan perfect op een technische manier omschreven worden maar dat vereist dat mensen ook het verstand moeten gebruiken, niet echt de sterkste kant van zij die graag met bombastische Bijbelteksten dwepen. En toch gaat dat over hetzelfde, over nuchter naar de wereld kijken.

Ja wat dat te gaat is het taboo om vrijgevochten taal te gebruiken in cirkels waar het als satanistisch bestempelt is. Maar dit kan ook een vorm van behouden zijn, hoe meer vrijheid hoe meer verantwoordelijkheid. In orthodoxe cirkels is het niet welkom en de vrijgevochten hebben vaak niet door dat al bedoelen ze het goed, ze in werkelijkheid met zwaarden rondlopen.

Er zijn teveel prikkels in het collectief en je moet ook maar een beetje geluk hebben er goed doorheen te groeien. Een bijbeltekst kan daarin juist weer het antigif zijn en de GGZ kan dan net zo goed het rattengif zijn en vice versa. Met vrijgevochten bedoel ik de groep zonder bijbel of verwantschap.

Je kan deze verhouding zien dat wanneer een product uit de vrijgevochten wereld een bijbel openslaat zijn ogen opengaan en een product die zijn ogen opent naar de vrije wereld wilt van zijn huis weg en deel nemen. Zo komen de grootste gelovige uit de seculaire wereld en de grootse levensgenieters komen uit de orthodoxie. 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei nikie90:

Ja wat dat te gaat is het taboo om vrijgevochten taal te gebruiken in cirkels waar het als satanistisch bestempelt is. Maar dit kan ook een vorm van behouden zijn, hoe meer vrijheid hoe meer verantwoordelijkheid. In orthodoxe cirkels is het niet welkom en de vrijgevochten hebben vaak niet door dat al bedoelen ze het goed, ze in werkelijkheid met zwaarden rondlopen. Er zijn teveel prikkels in het collectief en je moet ook maar een beetje geluk hebben er goed doorheen te groeien. Een bijbeltekst kan daarin juist weer het antigif zijn en de GGZ kan dan net zo goed het rattengif zijn en vice versa. Met vrijgevochten bedoel ik de groep zonder bijbel of verwantschap. Je kan deze verhouding zien dat wanneer een product uit de vrijgevochten wereld een bijbel openslaat zijn ogen opengaan en een product die zijn ogen opent naar de vrije wereld wilt van zijn huis weg en deel nemen. Zo komen de grootste gelovige uit de seculaire wereld en de grootse levensgenieters komen uit de orthodoxie. 

Ja, zeg Jubeljaar of Heilige Jaren en je weet genoeg, ook over het collectieve lijden dat nog steeds verder gaat. Er zit logica in om dan te denken dat er een Duivel in het spel zit, hoe we dat interpreteren nog een heel andere kwestie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei TTC:

Ja, zeg Jubeljaar of Heilige Jaren en je weet genoeg, ook over het collectieve lijden dat nog steeds verder gaat. Er zit logica in om dan te denken dat er een Duivel in het spel zit, hoe we dat interpreteren nog een heel andere kwestie. 

De vraag is of er een recht pad is door het oerwoud heen. De meeste mensen blijven bij de kudde waar ze zich bevinden en dat is misschien ook het verstandigst. Ga je van de kudde ben je een makkelijk prooi voor de wilde beesten. Of wee naar de herder die zijn kudde verlaat.

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei nikie90:

De vraag is of er een recht pad is door het oerwoud heen. De meeste mensen blijven bij de kudde waar ze zich bevinden en dat is misschien ook het verstandigst. Ga je van de kudde ben je een makkelijk prooi voor de wilde beesten. Of wee naar de herder die zijn kudde verlaat.

Wat is ervaringskennis waard als dat nu net de reden is om gemarginaliseerd te worden? Het brengt ons linea recta tot het debat over referentiekaders en parate kennis, als diverse elementen ontbreken dan ontstaat er mogelijks veel onbegrip en frictie om vaak heel kleine dingen, hoe onwaarschijnlijk ook. Het toelaten van die kleine dingen kan echter wel een perceptieverschuiving induceren die onze meningen drastisch doet herzien, het oude referentiekader blijft bestaan en wordt uitgebreid met een ander wereldbeeld dat niet zonder een verhoogde gevoeligheid blijft. Niet zelden geven deze processen aanleiding tot een soort van non-dialoog die vanuit het verruimde of andere perspectief als onnodig wordt gezien, iets dat pas duidelijk wordt na het doorlopen van een dergelijk leer- en/of groeiproces. Ondanks een en ander ten individuele titel beslist verrijkend mag zijn stelt zich hierna een prangende vraag, je wordt willens nillens immers getuige van een wereld die strijd levert tegen problemen die vanuit het verruimde perspectief of andere referentiekader niet langer bestaan. Vaag, mysterieus, onduidelijk en onrealistisch voor de ene partij, kristalhelder, angst- en zorgwekkend voor de andere maar niettemin gemarginaliseerd wegens niet strokend met wat gangbaar wordt geacht. Openhartige getuigenissen van OPS-lijders, liefde, verbondenheid en meer harmonie, what’s in a name?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

Wat is ervaringskennis waard als dat nu net de reden is om gemarginaliseerd te worden? Het brengt ons linea recta tot het debat over referentiekaders en parate kennis, als diverse elementen ontbreken dan ontstaat er mogelijks veel onbegrip en frictie om vaak heel kleine dingen, hoe onwaarschijnlijk ook. Het toelaten van die kleine dingen kan echter wel een perceptieverschuiving induceren die onze meningen drastisch doet herzien, het oude referentiekader blijft bestaan en wordt uitgebreid met een ander wereldbeeld dat niet zonder een verhoogde gevoeligheid blijft. Niet zelden geven deze processen aanleiding tot een soort van non-dialoog die vanuit het verruimde of andere perspectief als onnodig wordt gezien, iets dat pas duidelijk wordt na het doorlopen van een dergelijk leer- en/of groeiproces. Ondanks een en ander ten individuele titel beslist verrijkend mag zijn stelt zich hierna een prangende vraag, je wordt willens nillens immers getuige van een wereld die strijd levert tegen problemen die vanuit het verruimde perspectief of andere referentiekader niet langer bestaan. Vaag, mysterieus, onduidelijk en onrealistisch voor de ene partij, kristalhelder, angst- en zorgwekkend voor de andere maar niettemin gemarginaliseerd wegens niet strokend met wat gangbaar wordt geacht. Openhartige getuigenissen van OPS-lijders, liefde, verbondenheid en meer harmonie, what’s in a name?

 Ik denk dat veel complicaties ontstaan vanwege een snel groeiende modernisatie terwijl de mens behoefte heeft aan een constant, of een meer simplistisch levensstijl. Er is minder ruimte voor verbondenheid, mysterie, harmonie en verrijking in de wereld van vandaag. Nu moet je deze sleutelwoorden vervangen met globalisatie, technologie, diplomatiek, economie en dualisme. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei nikie90:

 Ik denk dat veel complicaties ontstaan vanwege een snel groeiende modernisatie terwijl de mens behoefte heeft aan een constant, of een meer simplistisch levensstijl. Er is minder ruimte voor verbondenheid, mysterie, harmonie en verrijking in de wereld van vandaag. Nu moet je deze sleutelwoorden vervangen met globalisatie, technologie, diplomatiek, economie en dualisme. 

Ja, dat is waar globalisatie naartoe evolueert, heel moeilijk met een systeem dat ontdaan is van die elementen dat het zou faciliteren. Globalisatie en meer verbondenheid zijn geen tegengestelden, het gebrek aan co-creatie laat dat misschien wel zo lijken. Als we een en ander herleiden tot z'n essentie is het amper geloofwaardig dat we het niet zien, van waaruit heel wat teksten voortvloeien die het zicht op deze eenvoud naar de achtergrond laten verdwijnen. Als manifestatie heel bijzonder, het bijhorende menselijke lijden iets minder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid