Spring naar bijdragen

Onwetendheid (gedegen herstelonderzoek)


Aanbevolen berichten

19 minuten geleden zei TTC:

Kunnen nog wel een reeks argumenten geven waarom dat niet altijd zo'n goede raadgever is, niet omwille van de hoop zelf maar om andere redenen. Op een christelijk forum valt het beter op dan elders, wat tegelijk dan ook weer bijzonder leerzaam is voor wie het aanschouwen wil. 

Hoop is eigenlijk ontkenning van wat Is. Het is eigenlijk ongeloof.  Focussen op hoop is de aandacht verleggen naar Wat Is.  Alle aandacht verleggen naar hoop voor de toekomst is de mensen in een constante staat van wanhoop houden. En ze het Doel doen missen. 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 3,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Ied

We kunnen er niet te buiten, als we niet bereid zijn om dieper over iets na te denken dan lopen we het risico om onwetend te blijven over deze of gene materie. Logischerwijs kunnen we deze stelling oo

Beste @Bastiaan73 en @Willempie een ontwijkende persoonlijkheid blijft op eigen denkniveau en zal dus moeilijk bepaalde vraagstellingen van een ander niveau overbruggen. Op zich heb ik zelf wel e

5 minuten geleden zei Plume:

Hoop is eigenlijk ontkenning van wat Is. Het is eigenlijk ongeloof.  Focussen op hoop is de aandacht verleggen naar Wat Is.  Alle aandacht verleggen naar hoop voor de toekomst is de mensen in een constante staat van wanhoop houden. En ze het Doel doen missen. 

Ja, alle technieken daartoe zijn gekend, niet eens zo moeilijk. Het wil niet zeggen dat iedereen ze ook toepast van waaruit het stigma gevoed wordt, zo krijgen we steeds meer inzicht in de duisternis en waartoe het hele gebeuren neigt, destructie in het kwadraat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Plume:

Het is eigenlijk ongeloof.

Heraclitus vond ik het treffend verwoorden, ongeloof verhindert inzicht. Kunnen hiervoor zelfs eenvoudige oefeningen presenteren, velen komen niet eens tot de fase van het ongeloof waardoor het inzicht zelfs niet kan verhinderd worden. En zo zie je hoe hoop tot de catacomben van het bestaan kan verdrongen worden, met inbegrip van diegenen die er expressie aan geven. Hierna komt het cliché van het paard en het water, wat voor velen betekenisloos blijft zonder van het water te drinken, waarin die hoop gratis is maar niet begrepen wordt met alle gevolgen van dien, onbewust en in alle onwetendheid, zonder verwijt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Plume:

Hoop is eigenlijk ontkenning van wat Is. Het is eigenlijk ongeloof.  Focussen op hoop is de aandacht verleggen naar Wat Is.  Alle aandacht verleggen naar hoop voor de toekomst is de mensen in een constante staat van wanhoop houden. En ze het Doel doen missen. 

Wat zit je nou te ijlen Plume? Je typt eerst

Hoop is eigenlijk ontkenning van wat Is.

Dus eigenlijk typ je dan hoop = ontkenning van wat is

en daarna typ je

Focussen op hoop is de aandacht verleggen naar Wat Is.

Dat komt neer op:

Focussen op 'ontkenning van wat is' is de aandacht verleggen naar 'wat is'.

Als ik 'wat is' even vervang door bijvoorbeeld 'het leven' krijg je dit:

Focussen op 'ontkenning van het leven' is de aandacht verleggen naar 'het leven'.

Vind je dat nou zelf echt ergens op slaan? Ga je richting dezelfde afgrond als TTC?

Hoop is overigens verwachting van het goede, wanhoop verwachting van het kwade.

 

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Bastiaan73:

Wat zit je nou te ijlen Plume? Je typt eerst

Hoop is eigenlijk ontkenning van wat Is.

Dus eigenlijk typ je dan hoop = ontkenning van wat is

en daarna typ je

Focussen op hoop is de aandacht verleggen naar Wat Is.
 

Het moest zijn verleggen ván wat is in plaats van naar inderdaad. 

Overigens zegt de wijze waarop jij wederom “antwoordt” mij meer over je eigen innerlijke toestand. Over afgrond gesproken.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Plume:

Het moest zijn verleggen ván wat is in plaats van naar inderdaad. 

Overigens zegt de wijze waarop jij wederom “antwoordt” mij meer over je eigen innerlijke toestand. Over afgrond gesproken.

In tegenstelling tot jou heb ik geen f*cked up opvatting van hoop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Bastiaan73:

In tegenstelling tot jou heb ik geen f*cked up opvatting van hoop.

Uit welke natuur is dit afkomstig?

20 minuten geleden zei Bastiaan73:

In tegenstelling tot jou heb ik geen f*cked up opvatting van hoop.

Je bedoelt dat je een nogal eendimensionaal begrip van hoop hebt en niet begrijpt waar het over ging. 

Voor Immanuel Kant (die de filosofie samenvat in de drie vragen: ‘Wat kan ik denken?’ ‘Wat moet ik doen?’ ‘Wat mag ik hopen?’) verwijst de thematiek van de hoop naar een filosofie van de religie. De toekomstverwachting in het Westerse collectieve geheugen is op doorslaggevende wijze getekend door de typisch joodse metaforen van het ‘beloofde land’ de ‘uittocht’ en de ‘messiaanse eindtijd’. Dit in tegenstelling tot de Griekse antieken die wel geschiedschrijving als specifieke discipline kenden maar minder getuigden van een uitgesproken toekomstverwachting. De receptie van de mythe van Pandora geeft een ambigue beeld van de hoop: de hoop is de enige van alle kwalen die niet uit de doos van Pandora ontsnapt. Maar het is de vraag of dat een zegen is (temidden van alle ellende hebben we tenminste de hoop nog), of juist de ergste straf: de hoop houdt ons vast in een leven vol ellende. Kenmerkend voor archaïsche culturen is dat door het geïdealiseerde verleden (en door de mythe van de eeuwige terugkeer) de hoop eerder atrofieert. De joods-christelijke geschiedenisvisie daarentegen is ten diepste bepaald door de spanning tussen de reeds gerealiseerde verlossing (in Israël, in Christus) en het nog niet gerealiseerde heil (het komende rijk Gods). Deze visie ligt aan de basis van een collectieve voorstellingswereld die een ‘praktijk van de hoop’ mogelijk maakt.

https://www.ensie.nl/lexicon-van-de-ethiek/hoop

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Een hoopvolle.

Relevante vragen die enig inlevingsvermogen vergen, wat denkt een coronavirus? En wat als je zou te weten komen wat het denkt, zou je het virus dan kunnen helpen zodat het ons met rust laat? Ik weet het, aparte vragen, alles is goed om van deze wereld een betere plaats te maken, verbeeldingskracht is zoals altijd redelijk gratis.

25 minuten geleden zei Bastiaan73:

In tegenstelling tot jou heb ik geen f*cked up opvatting van hoop.

Hebben nu de oefening nader bekeken, het is dan ook amper geloofwaardig.

53 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hoop is eigenlijk ontkenning van wat Is.

Heeft te maken met het vertekende beeld van de werkelijkheid, en wat vooral niet gezien wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:
57 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hoop is eigenlijk ontkenning van wat Is.

Heeft te maken met het vertekende beeld van de werkelijkheid, en wat vooral niet gezien wordt. 

Ho effe; dat zijn niet mijn woorden maar die van Plume. Ik citeerde ze slechts.

7 minuten geleden zei TTC:

Relevante vragen die enig inlevingsvermogen vergen, wat denkt een coronavirus? En wat als je zou te weten komen wat het denkt, zou je het virus dan kunnen helpen zodat het ons met rust laat? Ik weet het, aparte vragen, alles is goed om van deze wereld een betere plaats te maken, verbeeldingskracht is zoals altijd redelijk gratis.

Gast... You're seriously fucked up.

8 minuten geleden zei TTC:

Hebben nu de oefening nader bekeken, het is dan ook amper geloofwaardig.

Goed dat je dat nu zelf ook inziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Na m’n veroordeling ben ik zoek gegaan naar eerherstel maar de GGZ bestond niet meer, ik kon dan ook nergens meer terecht met m’n nuchter doordachte hulpvragen die ik in alle integriteit wou voorleggen tot nader onderzoek. Ik blijf dan ook zitten met m’n schaamte en schuldbesef, in twijfel en tweestrijd of ik nu werkelijk zo’n monster ben, probeerde enkel m’n best te doen, hopend op vergeving.

Wat logisch is als destructie altijd het doel is, gewoon wachten en af en toe eens op God roepen, zo lijkt het allemaal gemeend. 

Alle zondes zijn vergeven. Spijtig van de coronacrisis. Een nachtwacht zou verfrissende wind brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Plume:
37 minuten geleden zei Bastiaan73:

In tegenstelling tot jou heb ik geen f*cked up opvatting van hoop.

Je bedoelt dat je een nogal eendimensionaal begrip van hoop hebt en niet begrijpt waar het over ging. 

(Hier stond een zinloos citaat)

https://www.ensie.nl/lexicon-van-de-ethiek/hoop

Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat jij een fucked up opvatting van hoop hebt. Een citaat over wat Immanuel Kant vond of dacht verandert daar niks aan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Bastiaan73:

Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat jij een fucked up opvatting van hoop hebt. Een citaat over wat Immanuel Kant vond of dacht verandert daar niks aan. 

Schopenhauer zei het nog, geld is menselijk geluk in abstractie, vervolgens hechten en spiegelen we ons aan dit illusoire geluk. Wetend dat er ook zoiets bestaat als de geldillusie waarin nominaal en relatief met elkaar verwisseld worden, dan krijg je al een goede impressie van hoe het moet worden wanneer we een economie onderhouden die berust op beperkte rationaliteit, wat amper iemand weet en door een aantal anomalieën vrijwel auto-immuun gevoed wordt. Kortom, binnen deze context is quasi elk debat gedoemd om te mislukken, met in het kielzog allerhande neveneffecten die mensen tot OPS-lijders maakt, soms puur gevoelsmatig of intuïtief, soms technisch eenvoudig aanwijsbaar. Tijdens een herstelonderzoek kunnen we hier steeds meer inzicht in verwerven, tussen weten en begrijpen ligt dan ook een morele dimensie die je linea recta om hulp doet vragen bij GGZ-experten, of jezelf laat wegkruipen onder een steen in de hoop dat je niet heel de wereld op je dak krijgt, die je dan eigenlijk in je draagt omwille van dit innerlijke weten, ondraaglijk voor het mensenhart. In liefde, hoop en vertrouwen op een goede afloop, van harte.

42 minuten geleden zei Fundamenteel:

Alle zondes zijn vergeven. Spijtig van de coronacrisis. Een nachtwacht zou verfrissende wind brengen.

Wishfull thinking wanneer het past, alsof de rest van de wereld achterlijk zou zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Neen want ik kan dat niet. Weet ge dat ik minstens 3x iets nodig heb om op het niveau van de wereld te komen? Ocharme de mensen als mij zonder off knop in deze tijden. Ocharme, hemeltergend...

Zielig eigenlijk, zo meteen komt er weer wat ruimte om verder te trollen, never mind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ach... we hebben nog wel even voor de echte trol bovenkomt. 

Soms moet je blij zijn dat mensen niet zelfstandig meer kunnen denken, al was het maar om de schok bij dat wat plots duidelijk kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Soms moet je blij zijn dat mensen niet zelfstandig meer kunnen denken, al was het maar om de schok bij dat wat plots duidelijk kan worden.

Ja zo is dat. Zie dat ze zo zelfstandig worden dat ze de wereld haar bevestiging nodig hebben. Stel u voor...

Ik denk anders :) jij veroordeelt dat, uw zaak. Terwijl knuffel ik me aan de hoop en liefde zonder er teveel over te praten. We just do it . 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja zo is dat. Zie dat ze zo zelfstandig worden dat ze de wereld haar bevestiging nodig hebben. Stel u voor... Ik denk anders  jij veroordeelt dat, uw zaak. Terwijl knuffel ik me aan de hoop en liefde zonder er teveel over te praten. We just do it . 

We kennen de strategieën, dat is het probleem niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Intussen krijgen mensen die werkloos worden door deze crisis uitstel op hun hypothecaire lening. Wat is dan het probleem? Tis niet dat het hier vierkant draait he 

Er is geen probleem, zo bestaat de rest van de wereld ook niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid