Spring naar bijdragen

Onwetendheid (gedegen herstelonderzoek)


Aanbevolen berichten

11 uur geleden zei Fundamenteel:

Laatst gaf mijn psychiater toe dat ik misschien toch wel eens gelijk kan hebben. Ergens hoopte ik mijn ongelijk daar te vinden...

Is eenvoudig te toetsen middels degelijke integratie van co-creatieve rente, met inbegrip van een transformatie van diverse meningen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 3,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Ied

We kunnen er niet te buiten, als we niet bereid zijn om dieper over iets na te denken dan lopen we het risico om onwetend te blijven over deze of gene materie. Logischerwijs kunnen we deze stelling oo

Beste @Bastiaan73 en @Willempie een ontwijkende persoonlijkheid blijft op eigen denkniveau en zal dus moeilijk bepaalde vraagstellingen van een ander niveau overbruggen. Op zich heb ik zelf wel e

12 uur geleden zei Fundamenteel:

Ergens hoopte ik mijn ongelijk daar te vinden...

Fascinerend in het leven is dat iemand jaren over iets kan praten en amper iemand die ten diepste begrijpt waar het nu over gaat, zelfs niet wanneer je er de bewijzen en verklarende GGZ-handboeken naast legt. Hoe dat nu precies komt is dan weer eenvoudig te verklaren, paradoxaal genoeg zit het probleem in het antwoord maar op zichzelf niet altijd begrepen door een gebrek aan ontvankelijkheid. De aspiraties van de nieuwe GGZ worden daarom ook volmondig onderschreven, eerder nood dan een volgende hype die morgen zou kunnen uitsterven binnen de als traditioneel benoemde repressief tolerante constructies.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Fascinerend in het leven is dat iemand jaren over iets kan praten en amper iemand die ten diepste begrijpt waar het nu over gaat, zelfs niet wanneer je er de bewijzen en verklarende GGZ-handboeken naast legt. Hoe dat nu precies komt is dan weer eenvoudig te verklaren, paradoxaal genoeg zit het probleem in het antwoord maar op zichzelf niet altijd begrepen door een gebrek aan ontvankelijkheid. De aspiraties van de nieuwe GGZ worden daarom ook volmondig onderschreven, eerder nood dan een volgende hype die morgen zou kunnen uitsterven binnen de als traditioneel benoemde repressief tolerante constructies.

Als ik gelijk heb, is er een full on revolutie nodig. Dat ze nog eens Vlaamse politiekorpsen in Brussel moeten inzetten omdat het uit de hand loopt, en gewoon alles op pad in lichterlaaie steken. Gelijk ze des tijds in Geens zijn bureau drongen en alles aan diggelen sloegen. Dat is wat ze ons ook aandoen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei thom:

Dank je voor deze uitleg. Je wordt inderdaad nu goed begrepen omdat het duidelijk is waarin je nu gelijk wilt krijgen; als het zowel de nachtmerrie is, als de droom dat je gelijk wilt krijgen, blijf dan inderdaad zo schrijven als je doet. Je hebt gelijk. En blijf ik je voorlopig op negeren houden, totdat het helder is en je het ongelijk omarmen kan.

De voorgaande stelling was te moeilijk voor je, daarom dat we wat voeding gegeven hebben om je handelskenmerk te kunnen etaleren. 

24 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als ik gelijk heb, is er een full on revolutie nodig. Dat ze nog eens Vlaamse politiekorpsen in Brussel moeten inzetten omdat het uit de hand loopt, en gewoon alles op pad in lichterlaaie steken. Gelijk ze des tijds in Geens zijn bureau drongen en alles aan diggelen sloegen. Dat is wat ze ons ook aandoen.

Alweer, zo lang heeft het dus niet geduurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei TTC:

De voorgaande stelling was te moeilijk voor je, daarom dat we wat voeding gegeven hebben om je handelskenmerk te kunnen etaleren. 

Alweer, zo lang heeft het dus niet geduurd.

Maar het is altijd zo geweest en het zal altijd zo zijn :) Grof geweld! Gij denkt toch niet dat wij ons verder gaan laten omvolken? Dan zal Breivik ooit een held worden voor onze nieuwe generatie die komt en als role model tot inspiratie dienen.

Openbaringen 18:6 Vergeldt haar, gelijk als zij ulieden vergolden heeft, en verdubbelt haar dubbel, naar haar werken; in den drinkbeker, waarin zij geschonken heeft, schenkt haar dubbel.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar het is altijd zo geweest en het zal altijd zo zijn Grof geweld! Gij denkt toch niet dat wij ons verder gaan laten omvolken? Dan zal Breivik ooit een held worden voor onze nieuwe generatie die komt en als role model tot inspiratie dienen. Openbaringen 18:6 Vergeldt haar, gelijk als zij ulieden vergolden heeft, en verdubbelt haar dubbel, naar haar werken; in den drinkbeker, waarin zij geschonken heeft, schenkt haar dubbel.

Prachtig onderwerp is het alweer, de bedwelming die zichzelf voedt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Fundamenteel:

Waar tegenpolen botsen is het de wet van de sterkste die overneemt. No peace without war.

We hebben voor alles een uitleg, toch alweer bedankt. 

Educatief momentje dat anderen misschien kan helpen bij het vaak maar al te moeilijke herstel, het meest volledige model dat ik kon vinden is het vierkwadrantenmodel van Ken Wilber. En wie het hier niet mee eens is heeft het model niet begrepen, zegt een schijnbaar arrogante stelling hierover. Toch is dat niet zo, het model wil allesomvattend zijn, dit wil zeggen dat alle modellen of zienswijzen hierin opgenomen worden om zodoende alles met elkaar te kunnen verbinden. Verbinden wil hier echter niet zeggen dat alles zonder conflict blijft, het is nu net een speurtocht naar de dieperliggende betekenis van deze conflicten waardoor ze als logisch verklaarbaar en normaal kunnen gezien worden, en idealiter ook opgelost kunnen worden. En allesomvattend is nu eenmaal allesomvattend, van glaskikker tot begrotingstekorten, van mindfulness tot appelblauwgroene sokken, zelfs OPS-lijders die alsmaar zitten te zeveren alsof hun leven op het spel staat. Maar wees voorzichtig, het model komt met veel verrassingen, de ene al wat leuker dan de andere waardoor professionele of ervaringsdeskundige ondersteuning misschien geen achteloos advies is. Een welgemeende tip, voor wie het de interesse kan genieten en een punthoofd niet schuwt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tao vers 5

Hemel en aarde zijn onpartijdig;
zij zien de tienduizend dingen als strohonden*.
De wijze is niet sentimenteel;
hij behandelt al zijn mensen als strohonden*.

De wijze is als hemel en aarde:
Niemand is hem bijzonder lief,
niemand onthoudt hij zijn gunst.
Hij geeft en geeft, zonder voorwaarden
offreert hij zijn schatten aan iedereen.

Tussen hemel en aarde
is een ruimte als een blaasbalg,
leeg en onuitputtelijk;
hoe meer die wordt gebruikt, hoe meer die produceert.

Houd je aan het centrum.
De mens ie gemaakt om stil te zitten en
de waarheid van binnen te vinden.

De Tao discrimineert niet. Net als hemel en aarde is hij onpartijdig. De Tao is de Bron van alles, de grote onzichtbare verzorger. Hij toont geen voorkeur door aan sommigen energie te geven en die aan anderen te onthouden; de basale bestanddelen van het leven, zoals lucht, zonneschijn, atmosfeer en regen, worden beschikbaar gesteld aan alles en iedereen op onze planeet. Door ervoor te kiezen ons innerlijke en uiterlijke bewustzijn in harmonie te brengen met dit krachtige kenmerk van de Tao, kunnen we ons ware zelf realiseren.

strohonden waren rituele voorwerpen, die voorafgaande aan de ceremonie werden vereerd, maar daarna terzijde geworpen en vertrapt. Met andere woorden: het Taoisme vereert en eerbiedigt het bestaan onpartijdig, als een beweging van eb en vloed die moet worden geëerbiedigd en vervolgens losgelaten. Vanuit onpartijdig bewustzijn ziet de wijze de heiligheid binnen alle strohonden in het ceremonieel dat we leven noemen.

Het vijfde vers moedigt ons aan om die onbevooroordeelde Bron gewaar te worden, en, als een bonus van de paradoxale aard van de Tao  te genieten. Hoe meer voeling we hebben met de energie van de Tao en hoe meer we leven vanuit zijn alle scheppende perspectief, hoe meer ze beschikbaar voor ons is. Het is onmogelijk deze energie op te maken - naarmate we er meer van gebruiken, stroomt ons eenvoudig meer toe. Maar als we haar proberen op de potten, zullen we zelf tekorten ervaren, samen met het ontbreken van zelf maar een vleugje begrip.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei TTC:

We hebben voor alles een uitleg, toch alweer bedankt. 

Educatief momentje dat anderen misschien kan helpen bij het vaak maar al te moeilijke herstel, het meest volledige model dat ik kon vinden is het vierkwadrantenmodel van Ken Wilber. En wie het hier niet mee eens is heeft het model niet begrepen, zegt een schijnbaar arrogante stelling hierover. Toch is dat niet zo, het model wil allesomvattend zijn, dit wil zeggen dat alle modellen of zienswijzen hierin opgenomen worden om zodoende alles met elkaar te kunnen verbinden. Verbinden wil hier echter niet zeggen dat alles zonder conflict blijft, het is nu net een speurtocht naar de dieperliggende betekenis van deze conflicten waardoor ze als logisch verklaarbaar en normaal kunnen gezien worden, en idealiter ook opgelost kunnen worden. En allesomvattend is nu eenmaal allesomvattend, van glaskikker tot begrotingstekorten, van mindfulness tot appelblauwgroene sokken, zelfs OPS-lijders die alsmaar zitten te zeveren alsof hun leven op het spel staat. Maar wees voorzichtig, het model komt met veel verrassingen, de ene al wat leuker dan de andere waardoor professionele of ervaringsdeskundige ondersteuning misschien geen achteloos advies is. Een welgemeende tip, voor wie het de interesse kan genieten en een punthoofd niet schuwt.

 

AFFDA708-50F6-4F3A-8C09-0CEC667198E9

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Fundamenteel:

Verbinden is conflict veroorzaken. Het is denken dat een salafist en een Jood in vrede kunnen samenleven. Niemand wilt 'met die moslims samenleven. Ze komen onderling nog niet overeen. In mijn buurt 'moeten ze ook niet komen. Achterlijke verkrachting cultuur. 

Je hoeft niet te lezen wat er staat, het is een optie. Maar weer goed bezig, we schieten op.

16 minuten geleden zei Fundamenteel:

Mensen toch, de genadetijd is weldra voorbij. Buckle up. Mass extinction.

Als het leven in het leven werd geroepen om onszelf te kunnen hervinden dan wordt het misschien logischer om te begrijpen waarom er zoveel onbegrip over het leven kan bestaan, niet in het minst een overvloed aan conflicterende meningen die interageren op een manier dat misleiding eerder regel wordt dan uitzondering. Hierbinnen zoeken naar veiligheid, geborgenheid en zekerheid wordt dan misschien een zaak van halsstarrig vasthouden van wat we hebben en elke verstoring daarvan als vijandig te percipiëren. Het is finaal een kluwen van jewelste met conflicthaarden, wederzijdse afschrikmiddelen, halve waarheden, geldgewin, bezitsdrang … en zoveel meer waar een mens in verdwaald en ook beschadigd kan raken. En zo, ik ben alweer vergeten waar dit bericht mee begonnen is, als het al zo is tenminste.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Keww.jpg

 

http://theorderoftime.org/ned/leden/harry/index.php/Site/KenWilber

27 minuten geleden zei Fundamenteel:

Mensen toch, de genadetijd is weldra voorbij. Buckle up. Mass extinction.

Allen worden behouden. Zijn eigenlijk reeds behouden. Men realiseert het zich alleen niet allemaal tegelijkertijd.  Wat op aarde gebeurt is maya. De illusiewereld. Niettemin een ernstig schouwspel. Tragiekomedie.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Plume:

Een casestudy waarmee de bruikbaarheid van het vierkwadrantenmodel transparanter kan gemaakt worden? Een poging, iemand heeft interesse in ons economisch bestel en schrikt zich haast te pletter wanneer hij/zij op het spoor komt van heel andere theorieën dan deze die traditioneel het nieuws halen. Dit vinden we terug in het kwadrant rechtsonder met een impact op de innerlijke welzijnsbeleving in het kwadrant linksboven, zich uitend in duidelijk veranderde aspiraties en gedrag, hogere bewustheid en bijhorende kijk op de wereld dat zich manifesteert in het kwadrant rechtsboven. De cultureel geconditioneerde omgeving begrijpt echter niet wat er gebeurd is en vindt hij/zij maar vreemd, aanstellerig en lastig, dit vinden we terug linksonder. De klant voelt zich hierdoor niet begrepen, gespannen en gestigmatiseerd, hij/zij stapt vervolgens naar de GGZ die goedwillend vooral oog heeft voor het algemene welzijn van het individu maar niet voor de inhoud, waarop de klant stelt dat er niet geluisterd wordt. Realistisch of niet?

Iets eenvoudiger voor leken.

rKHYqdB.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Ze komen onderling nog niet overeen.

Voor de snapshottherapie gebruik ik verschillende elementen, de menselijke geschiedenis van de afgelopen pakweg 3000 jaar en tijdloze attractors. Een tijdloze attractor is hier te zien als een oplossing voor een willekeurig probleem, hiermee zeggend dat een probleem van 3000 jaar geleden zich vandaag nog steeds kan voordoen en dezelfde oplossing als destijds kan gebruiken. Er is echter een maar, door omstandigheden zijn niet alle oplossingen gekend, of toch niet door iedereen waardoor een probleem kan blijven bestaan ondanks de beschikbaarheid van gepaste remedies. Met de snapshottherapie gaan we terug in de tijd om dan te evalueren of we niet iets kunnen vinden dat nog steeds bruikbaar is voor hedendaagse problemen, een kwestie van aandacht en ontvankelijkheid. Het is als leven in het hier en nu, eerder als de afwezigheid van tijd en ruimte waardoor we ons ook kunnen verplaatsen in de geschiedenis, in dit geval het verleden. Het is een lang verhaal om iets heel eenvoudigs te willen zeggen, iets waar we misschien niet altijd bij stil staan maar misschien wel adviseerbaar is om toekomstige problemen het hoofd te bieden. Oefening baart kunst, en het is eenvoudiger dan je voor nu misschien wil denken, de snapshottherapie.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Alles draait om de eenvoud.
Als de kachel brandt dan heb je het niet koud.
Alles draait om de eenvoud.
En wat niet goed, wat niet goed is, dat is fout.
Alles draait om de eenvoud.
Als je niet slikken kunt, dan heb je slecht gekauwd.
Alles draait om de eenvoud.
Als je geen zilver wint, dan heb je brons of goud.

In de kamer leg ik zeil, da's makkelijk in het onderhoud.
In de keuken komt ook zeil, want hout is daar te koud.
De trap gaat in het zeil, want slijten doet het niet.
En de muren worden zeil, omdat je daar geen vuil op ziet.

Alles draait om de eenvoud.
Als je betrouwbaar bent, dan wordt je wel vertrouwd.
Alles draait om de eenvoud.
En wie niet jong is, wie niet jong is die is oud.
Alles draait om de eenvoud.
Als het geen peper is, dan is het dus de zout.
Alles draait om de eenvoud.
Waar niet getrokken wordt, wordt meestal wel gedouwd.

Praten daar ben ik niet voor, altijd dat eeuwige gepraat.
Dat kost me te veel tijd, dan wordt het gauw te laat.
Spreken da's zilver, en zwijgen dat blijft goud.
Mensen die maar blijven praten, heb ik zelf dus nooit vertrouwd.

Alles draait om de eenvoud.
Als je samenwoont, dan ben je niet getrouwd.
Alles draait om de eenvoud.
En wie niet lief is, wie niet lief is die is stout.
Alles draait om de eenvoud.
Als er geen oorlog is, dan ben je ook niet fout.
Alles draait om de eenvoud.
Wat niet geschapen is, dat heeft de mens gebouwd.

Alles draait om de eenvoud.

Alles draait om de eenvoud.
Als je geen ademhaalt, dan krijg je het benauwd.
Alles draait om de eenvoud.
Op een gezellig feest wordt meestal niet gerouwd.
Alles draait om de eenvoud.
Als het geen moertje is, dan is het dus de bout.

In de kamer kies ik haar, ik geloof echt in die vrouw.
Of misschien kies ik een man, als ik die meer vertrouw.
Het is ijzer om oud lood, want lood is goud vandaag.
Als de prijzen blijven stijgen, krijg je uitval van de vraag.

Alles draait om de eenvoud.
Als je werk zoekt dan wordt je afgesnauwd.
Alles draait om de eenvoud.
Een wedstrijd wordt altijd nabeschouwd.
Alles draait om de eenvoud.
Als je niet meer werkt, dan wordt je uitgejouwd.
Alles draait om de eenvoud.
En als je niet meer denkt, dan denk je ook niet fout.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Maar het is altijd zo geweest en het zal altijd zo zijn :) Grof geweld! Gij denkt toch niet dat wij ons verder gaan laten omvolken? Dan zal Breivik ooit een held worden voor onze nieuwe generatie die komt en als role model tot inspiratie dienen.

Openbaringen 18:6 Vergeldt haar, gelijk als zij ulieden vergolden heeft, en verdubbelt haar dubbel, naar haar werken; in den drinkbeker, waarin zij geschonken heeft, schenkt haar dubbel.

Lees vooral dat hele hoofdstukje dan, want dat gaat over hebzucht en geldhandel, en alle kwaad dat daaruit voortvloeit.  Geldhandel en hebzucht de perversie ten top. Als Jezus érgens een hekel aan had was het dat wel.  Ook aan ‘vergelders’. Wat je aanhaalt is een eindtijd profetie. Niet meer en niet minder. Geen opdracht dus aan mensen maar een voorzegging van wat er komen gaat.  De waarschuwing is uit te gaan uit die mentaliteit
 

Romeinen 12, 17-21

Vergeld niemand kwaad voor kwaad. Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen.

Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen.

Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.

Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen.

Wordt van het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Plume:

Horror vacui.

Soms betrap ik me erop dat ik dingen zeg die ik zelf maar dom vind, tot ik ook die domme dingen onder de loep leg en heel soms ontdek dat het helemaal niet zo dom is. Maar ik ben dom geweest, ik ging er namelijk vanuit dat de GGZ me wel zou begrijpen wanneer ik deze materie ter bespreking wou stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Soms betrap ik me erop dat ik dingen zeg die ik zelf maar dom vind, tot ik ook die domme dingen onder de loep leg en heel soms ontdek dat het helemaal niet zo dom is. Maar ik ben dom geweest, ik ging er namelijk vanuit dat de GGZ me wel zou begrijpen wanneer ik deze materie ter bespreking wou stellen.

Alles wordt gewoon terug omgedraaid. Letterlijk en figuurlijk. Dat zal een pijnlijke, doch onvermijdbare tribulatie worden. 

What’s bad is good and what’s good is bad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Alles wordt gewoon terug omgedraaid. Letterlijk en figuurlijk. Dat zal een pijnlijke, doch onvermijdbare tribulatie worden. What’s bad is good and what’s good is bad.

Zo is co-creatieve rente ontstaan, het geeft een heel ander beeld op de werkelijkheid. Maar dat heb je ondertussen al volledig doorgrond, je kan dus ook niet meer zeggen dat je daar onwetend over bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei TTC:

Soms betrap ik me erop dat ik dingen zeg die ik zelf maar dom vind, tot ik ook die domme dingen onder de loep leg en heel soms ontdek dat het helemaal niet zo dom is. Maar ik ben dom geweest, ik ging er namelijk vanuit dat de GGZ me wel zou begrijpen wanneer ik deze materie ter bespreking wou stellen.

Ik heb geen ervaring met de GGZ. Maar ze hebben mijn kleinzoon uitstekend geholpen.  Mijn dochter was in verwachting van een tweeling. Twee jongens. Door medische fouten van het ziekenhuis is een kind dood geboren en haar zoontje die het overleefde heeft zuurstof tekort opgelopen bij de geboorte. Een van de gevolgen is autisme. De GGZ heeft mijn dochter en haar zoon heel goed geholpen.  Niets op aan te merken.  Mijn kleinzoon heeft nu zelfs een baantje en een vriendin.  

Maar wij horen ook wel eens andere verhalen. Onze kleinzoon zat op een speciale school. En zo kom je dan in contact met andere ouders,

het hangt er maar net vanaf wie je treft.  De medische missers die mijn dochter overkwamen waren onnodig, maar ze zijn wel gebeurd. Een pijnlijk verlies van een gezond kindje en een grote beschadiging aan het kind dat het wel overleefde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Plume:

Ik heb geen ervaring met de GGZ. Maar ze hebben mijn kleinzoon uitstekend geholpen.  Mijn dochter was in verwachting van een tweeling. Twee jongens. Door medische fouten van het ziekenhuis is een kind dood geboren en haar zoontje die het overleefde heeft zuurstof tekort opgelopen bij de geboorte. Een van de gevolgen is autisme. De GGZ heeft mijn dochter en haar zoon heel goed geholpen.  Niets op aan te merken.  Mijn kleinzoon heeft nu zelfs een baantje en een vriendin.  Maar wij horen ook wel eens andere verhalen. Onze kleinzoon zat op een speciale school. En zo kom je dan in contact met andere ouders, het hangt er maar net vanaf wie je treft.  De medische missers die mijn dochter overkwamen waren onnodig, maar ze zijn wel gebeurd. Een pijnlijk verlies van een gezond kindje en een grote beschadiging aan het kind dat het wel overleefde. 

GGZ levert vaak prachtig werk en met goede wil, enkel als de vragen iets moeilijker worden dan wordt het een nachtmerrie voor de klant. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid