Spring naar bijdragen
TTC

Onwetendheid (gedegen herstelonderzoek)

Aanbevolen berichten

11 uur geleden zei Fundamenteel:

Straks wordt mijn telescoop geleverd die de manen van Jupiter tot in detail kan vastleggen.

Hebben herstelonderzoek en transhumanisme iets gemeen? Het blijkt een speculatieve filosofie te zijn met volgende omschrijving: Transhumanisten onderschrijven over het algemeen de standpunten van het traditionele humanisme maar beogen wel het tot de uiterste grens te verkennen en zelfs te overstijgen. Het doel waar transhumanisten naar streven is om posthumanisten te worden. Is dat misschien ook de reden waarom de nieuwe GGZ pleit voor derde orde veranderingen? Boeiend, het begeestert me, hoopvol maar ook wel een beetje spannend.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-1-2020 om 19:59 zei Fundamenteel:

Maar beter doet ge niet kinderachtig en richt ge daar de focus op wat ge hier onzichtbaar poogt te maken.

Zou je me geloven als ik zeg dat ik bij de ziekenkas miljarden heb gevonden? Meer dan waarschijnlijk niet maar m’n rechtvaardigheidsgevoel zegt wel dat iedereen recht heeft op dezelfde informatie om er vervolgens zelfstandig over te kunnen oordelen, over mindfulness bij de ziekenkas? Dat is waar het denkexperiment over gaat, over opties die we als ongewoon en misschien zelfs als vreemd percipiëren maar wel voor iedereen toegankelijk zijn. Over het correlaat tussen beperkte rationaliteit en mindfulness, en vooral niet te vergeten hoe lotgenoten dit innerlijk beleven en hun psychisch onbehagen zou kunnen verklaren. In liefde, respect, vertrouwen en wederzijds begrip, en hartenpijn, verdriet en eenzaamheid.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-1-2020 om 20:08 zei Fundamenteel:

Soms denk ik dat die psychiater meer van mij leert dan ik van hem. Alles wat onmogelijk bleek toen we ontmoetten is vandaag realiteit. Synchronisatie van hogere machten.

Spreken over hogere en lagere impulsen lijkt nogal arbitrair, alsof het ene verheven zou zijn en het andere minderwaardig. Diepgaander onderzoek en introspectie mag misschien anders doen besluiten, zich zelfs manifesterend in psychische ongemakken die je niemand toewenst maar ook niet begrepen worden zonder te weten wat die hogere impulsen inhoudelijk betekenen. En dat is vooral een zaak van normen, waarden en ethiek, het is op zich onpersoonlijk dan wel kunnen deze impulsen zich gaan nestelen in het individuele zelf met extreme bewustheid tot gevolg. In de aap gelogeerd, het heeft wel wat.   

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2019 om 18:51 zei thom:

Klopt, kan ook kloppen als het topic over paardenraces gaat.

Ken je dat, als twee mensen over een thema bezig zijn maar elkaars referentiekader niet voldoende kennen en daarom een schijnbaar onoplosbaar conflict creëren? En erger, geen weet hebben van andere referentiekaders met impulsen of ideeën die het conflict kunnen neutraliseren? En wat gebeurt er dan precies als die impulsen worden toegevoegd aan het conflict dat de strijdende partijen onderhouden? Of anders, waarom denken ervaringswerkers dat de GGZ een sleutelrol kan spelen in dergelijke processen? Kortom, enkelingen kunnen middels een eilandmodel heel creatief zijn en zich nuchter doordacht bewust worden van een potentieel dat niet door een meerderheid gekend is, het zegt niets over het verdere verloop wanneer ze dit tot expressie willen brengen. Perceptie, we kunnen er vandaag alles mee verklaren, zelfs als gegronde reden opmerken wanneer een aantal zelfmoord pleegt. Of was het niet de bedoeling dat we congruent verslag zouden uitbrengen ten behoeve van lotgenoten die misschien niet eens in de positie zijn om het überhaupt nog te kunnen? Of niet eens meer durven?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het wordt straks misschien de omgekeerde wereld, ervaringswerkers die examenvragen hebben voor GGZ-hulpverleners. Op basis van het vrij aangeboden denkexperiment kunnen we er veel bedenken, zelfs onderbouwd door het prachtige studiewerk van de GGZ. Maar laat ons eentje proberen om de smaak te pakken te krijgen, leg uit wat roepen in de woestijn betekent nadat je de eerste stap voldoende begrepen hebt en onderbouw dit middels logisch redeneren. Hierna komen nog vragen maar die kan je zelf verzinnen na de eerste vraag, of helemaal niet.

RPgWpec.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2019 om 14:43 zei Kaasjeskruid:

Ik legde mij met heel mijn hart erop toe wijsheid te kennen, en onverstand en dwaasheid te leren kennen. Ik merkte dat ook dit slechts najagen van wind is. Want in veel wijsheid zit veel verdriet. Wie kennis vermeerdert, vermeerdert leed. (Prediker 1:17-18, HSV)

Een aantal ervaringswerkers in de GGZ berusten er inmiddels in dat ze in dit leven nooit zullen begrepen worden, dat zou er een beetje op neerkomen dat plots de mensheid zich massaal gaat herinneren dat er zoiets bestaat als Jubeljaren en Heilige Jaren. Om dezelfde reden is het dan ook niets nieuws onder de zon, net zoals er vandaag veel sociale onrust is in de vorm van stakingen die slechts onze frustraties en machteloosheid weerspiegelen jegens wat we allen eenvoudig kunnen nalezen op internet. Verklaringen, het aanbod overweldigend, onze kinderen varen er wel bij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-1-2020 om 17:04 zei Fundamenteel:

Heb je al gemaild?

Mensen die ik het minst begrijp zijn economen, in de eerste plaats laten ze opties buiten het collectieve speelveld om vervolgens epistemologische obstakels krachtdadig te verdedigen alsof het natuurwetten zouden zijn. Dit alles is netjes aantoonbaar op een A4’tje, op basis van logisch redeneren en derhalve niet wat een aantal binnen de GGZ schijnbaar graag denkt, zij het misschien zelf niet op de hoogte waar dit in essentie nu over gaat. Het is een gok, hebben het nog niet kunnen vragen wegens het gemis aan ontvankelijkheid tot nader onderzoek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid