Spring naar bijdragen

Onwetendheid (gedegen herstelonderzoek)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 3,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Ied

We kunnen er niet te buiten, als we niet bereid zijn om dieper over iets na te denken dan lopen we het risico om onwetend te blijven over deze of gene materie. Logischerwijs kunnen we deze stelling oo

Beste @Bastiaan73 en @Willempie een ontwijkende persoonlijkheid blijft op eigen denkniveau en zal dus moeilijk bepaalde vraagstellingen van een ander niveau overbruggen. Op zich heb ik zelf wel e

24 minuten geleden zei sjako:

Die moet je even uitleggen, want dat zeggen wij helemaal niet.

Wat heb ik precies gezegd dan? 

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Als je zelf al op afstand houdt, wie heeft er dan (voor)oordelen?

Misschien kan het inspireren, nyaya is geen logica omwille van de logica alleen maar richt zich voornamelijk op kennis die ons vrijmaakt van het menselijke lijden. Dom voorbeeld om de relevantie te duiden, als er niet genoeg geld is om onze pensioenen te financieren dan lijkt het logisch om langer te gaan werken, het is begrijpelijk. Nyaya zegt heel iets anders, iets dat je zelf logisch kan beredeneren door het te onderzoeken, eigenlijk niet anders dan schematherapie. Klein addertje onder het gras, het kan ook tot hoopvolle resultaten leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Dat de gemeente zou worden opgenomen.

Ja, in relatie tot die parallelle werelden, waarom zou dat niet hetzelfde kunnen zijn, begrijp ik niet. 

20 uur geleden zei Fundamenteel:

Maar jij wilt mijn verschillen niet aanvaarden terwijl ik wel door de jouwe kan zien. Vergeef me dan ook als ik eens correcter kan terugkaatsen.

Het is nu eenmaal zo en heb daar bij m’n geboorte echt niet om gevraagd, ik heb de neiging om dingen steeds te vereenvoudigen om er dan met een zo nuchter mogelijke blik naar te kijken. En als het me interesseert dan kan ik een lange aandachtsfocus houden op een specifiek onderwerp om zodoende alternatieve wegen te vinden, doordacht. En dan komt het, nu net deze eigenschap blijkt m’n grootste probleem te zijn geworden, zich vertalend naar m’n OPS-lijderschap waardoor ik, door de effectieve toepassing, m’n eigen leven vergald heb. Het is eigenlijk ook niet meer dan dat, zo eenvoudig dat het misschien ook als ongeloofwaardig gepercipieerd kan worden, net zoals onbegrepen met alle gevolgen van dien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Moest het u niet opvallen, mijn manier van discussie voeren is aangepast.  Alleen ben ik niet thuis in uw geest en begrijp ik niet alles neen.

Ik geef een voorbeeld, als we zeggen dat Jezus niet zal terugkomen tot het Evangelie over heel de wereld verspreid is, waarom zou je dan willen wachten tot Jezus terugkomt dat hij het zal doen? Of klopt dat verhaal niet? 

20 uur geleden zei Fundamenteel:

Het is wel anders geweest trouwens. Systemen komen en gaan constant.

Het ongewild veroorzaken van perverse effecten laat ‘domheid’ vermoeden waarmee we aansluiting vinden met het centraal gestelde Dunning-Krugereffect. Simultaan kunnen we denken aan het werk van Amartya Sen, een Nobelprijswinnaar die het heeft over ‘Rational Fools’. Hij koppelt de rationele keuze aan normen, waarden en ethiek, een gegeven dat door het ego- en etnocentrische ‘gelukstreven’ nogal vaak naar de achtergrond lijkt te verdwijnen. En sterker, het simpelweg ontbreken aan informatie kan leiden tot een ‘tragische absurditeit’ die we, op basis van alle beschikbare kennis en alternatieven, amper voor mogelijk houden maar toch manifest waarneembaar is. Het beroert ons, of ook helemaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Fundamenteel:

Mensen met een doctoraat zijn niet gelijk aan mensen op credible.nl he.

Als ik morgen weer zo een klant over de vloer krijg die in complotten gelooft dan zal ik hem eens goed duidelijk maken dat hij zich moet schikken naar onze wetten, die bijzondere informatie over beperkte rationaliteit en de gevolgen daarvan geef ik hem dan maar liever niet aangezien dat nu net in het verkeerde keelgat zou kunnen schieten. Overigens, ik ken immers ook alle alternatieven niet die buiten het collectieve bewustzijnsveld vallen, het is bijna als zeggen dat ik mezelf een beetje belachelijk zou willen maken en daar heb ik nu eenmaal niet voor gestudeerd. Open dialoog, oefeningen voor ervaringswerkers in de GGZ, voor wie het de interesse mag genieten.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-2-2020 om 12:34 zei Fundamenteel:

Er is geen falen, dikke knuffel vriend.

Mensen die onverbiddelijk hoge eisen stellen voor zichzelf kan je misschien beter niet naar de GGZ sturen, het zou immers kunnen dat ze met stoornissen buiten komen waar ze nog nooit eerder van gehoord hebben. Het probleem wordt hiermee enkel maar groter, het risico bestaat immers dat ze ook daar het fijne van willen weten waarna ze prompt een cursus ervaringswerker in de GGZ gaan volgen. We kunnen dan ook niet zeggen dat de diagnose niet klopt, zo heeft iedereen gelijk en de vreedzame hulpvraag blijft netjes buiten het aandachtsveld, samen met de klant die spontaan OPS-lijder wordt.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2019 om 20:55 zei Fundamenteel:

Laatst gaf mijn psychiater toe dat ik misschien toch wel eens gelijk kan hebben. Ergens hoopte ik mijn ongelijk daar te vinden...

Echt, ik meen dat vanuit het diepste van m’n hart, heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom je niet gewoon getallen van plaats kan verwisselen. Correcter is misschien te zeggen dat het technisch gezien perfect mogelijk is maar dat we deze optie schijnbaar niet in overweging nemen binnen maatschappelijke besluitvormingsprocessen. Absurd zal je misschien zeggen, ik heb er een hele portfolio over geschreven, netjes onderbouwd door het prachtige studiewerk van de GGZ. De GGZ biedt ons dan ook alle middelen om rationeel doordacht een en ander te herstellen, net zoals paradoxale verklaringen waarom we iets niet begrijpen, ondanks de eenvoud zelve. Het punt is dat we er finaal eigenlijk niet zoveel aan hebben, aan verklaringen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei TTC:

Echt, ik meen dat vanuit het diepste van m’n hart, heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom je niet gewoon getallen van plaats kan verwisselen. Correcter is misschien te zeggen dat het technisch gezien perfect mogelijk is maar dat we deze optie schijnbaar niet in overweging nemen binnen maatschappelijke besluitvormingsprocessen. Absurd zal je misschien zeggen, ik heb er een hele portfolio over geschreven, netjes onderbouwd door het prachtige studiewerk van de GGZ. De GGZ biedt ons dan ook alle middelen om rationeel doordacht een en ander te herstellen, net zoals paradoxale verklaringen waarom we iets niet begrijpen, ondanks de eenvoud zelve. Het punt is dat we er finaal eigenlijk niet zoveel aan hebben, aan verklaringen.

Het is enorm lekker om verklaringen te maken. Maar sociaal gezien kom je in een isolement. OPS weer veilig gesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Noel2:

Het is enorm lekker om verklaringen te maken. Maar sociaal gezien kom je in een isolement. OPS weer veilig gesteld.

Elaboratie is veel moeilijker dan we aanvankelijk enthousiast en hoopvol denken, veel vaker is het resultaat krampachtig vasthouden en krachtdadig verdedigen van het gekende om zodoende tot het paradoxale fenomeen angst voor vrijheid te komen. OPS-lijderschap inhoudelijk verklaren is dan ook zo moeilijk niet, noch waarom Schopenhauer meende dat elke waarheid in drie fasen komt, geen garantie op de derde fase, verre van. Kortom, een volgend wereldconflict zou om deze redenen als tragisch absurd gezien kunnen worden, doch begrijpelijk. Verder hebben we ontelbare tinten grijs die niet altijd helpen bij de hoopgevende verheldering en bevrijding waar het aanvankelijk om ging, het tragische lot der mensheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het is beter dat ik gewoon zwijg. Wees stil en weet dat er een God is. Return to innocence ttc

Je hoort het vaak, het is zoeken naar ons ware zelf door ons te ontdoen van het valse zelf, in het verlengde een verwarrend complex aan variaties, interpretaties, onbegrip en bijhorend meningsconflict. Merk op, we zitten dan in een sfeer waar het onderwerp al ter dialoog kan gesteld worden, nog net iets anders dan een debat over het volgende regeerakkoord. Kortom, mijn volgende existentiële angstervaring zal er wellicht komen als de nieuwe GGZ besluit om aan dit kluwen nog een aantal derde orde impulsen toe te voegen, die eigenlijk al eeuwen gewoon in de schuif liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei TTC:

Je hoort het vaak, het is zoeken naar ons ware zelf door ons te ontdoen van het valse zelf, in het verlengde een verwarrend complex aan variaties, interpretaties, onbegrip en bijhorend meningsconflict. Merk op, we zitten dan in een sfeer waar het onderwerp al ter dialoog kan gesteld worden, nog net iets anders dan een debat over het volgende regeerakkoord. Kortom, mijn volgende existentiële angstervaring zal er wellicht komen als de nieuwe GGZ besluit om aan dit kluwen nog een aantal derde orde impulsen toe te voegen, die eigenlijk al eeuwen gewoon in de schuif liggen.

Ben je daar niet te gevoelig voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ben je daar niet te gevoelig voor?

Ik weet dat we, lotgenoten der lage landen, niets te zeggen hebben, toch is het m’n wens om m’n integere bezorgdheid uit te drukken middels het enige kanaal dat ik nog heb. Die zorg heeft vooral te maken met congruentie, tussen wat gezegd wordt en wat het in werkelijkheid betekent. Simpel gezegd, mijn hart verkrampt quasi letterlijk wanneer ik de nieuwe GGZ vrolijk en dartel hoor spreken over derde orde impulsen, hiermee mensen inspirerend tot diepgaander onderzoek om ze vervolgens misschien moederziel alleen achter te laten omdat het resultaat niet bevalt, nochtans nuchter doordacht. En dit is geen kwestie van paniekzaaierij, dit zijn berichten vanuit een diepe angstschreeuw om nu net nog veel erger te voorkomen. Kortom, we zijn mensen onder elkaar, waarvan een aantal zich ernstig zorgen maken over de nabije toekomst, doch tegelijk uitermate hoopvol, net omwille van de beschikbare derde orde impulsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-2-2020 om 09:30 zei Fundamenteel:

Liefst een volgende stap in lijn van het geponeerde herstelplan. Co creatieve rentes, helikoptergeld, sabbatjaren, monetaire reset etc.

Ik lees graag verschillende visies over hetzelfde, vooral wanneer het mag gaan over een fluweelzachte paradigmashift, te zacht gekookt eitje wellicht. Het laatste is er dan vaak teveel aan, je kwetsbaar tonen in een wereld die helemaal geen interesse heeft in niet realistische en vooral van de pot gerukte ideeën zoals een fluweelzachte paradigmashift. Boeiend, dat is het probleem niet, de hartenpijn, de angst, de zorg, de weerzin en het verdriet een ander, maar dat ligt aan mij omdat ik nu eenmaal ben wie ik ben, volkomen belachelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-2-2020 om 13:19 zei Fundamenteel:

Morgen word ik hoogstwaarschijnlijk neergeknald, wat moet ik vandaag dan nog doen?

Eindelijk snap ik waarom ik zo moeilijk op gang kon komen, de voetplaat van m’n stijgbeugel in m’n oor zat scheef. Verder heb ik de indruk dat ik stilaan van m’n burnout vanaf geraak, vlotjes evoluerend naar de donkere nacht van de ziel alwaar twee bolwassingen volgen, de nacht van de zuivering van de zintuigen en de nacht van de zuivering van de geest. Verder stel ik vast dat m’n doorgedreven herstelstudie over agnosie en epistemologische obstakels toch niet zonder succes is gebleven, om vanaf hier levenslang de nuchtere getuige te worden van een economisch schouwspel dat zich auto-immuun voortzet zonder dat GGZ-experten hier enige aandacht voor willen hebben, mijn tekortkoming. Verwarrend genoeg? In Jip & Jannekestaal wordt het natuurlijk veel eenvoudiger, een keertje luisteren naar de klant zou soelaas kunnen bieden, op een volwassen, vreedzame en integere manier zoals dat tussen mensen beslist moet lukken, laat het echter geen verplichting zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2019 om 18:51 zei thom:

Het wazig schrijven over iets moet niet ingevuld worden door een ander, maar om helderheid gevraagd worden

In de eenvoud der dringen vinden we het antwoord, omdenken en grensverleggend denken biedt echter een resultaat waar weinigen geloof aan hechten, en dat in hoeverre de bereidheid al gevonden wordt om deze denkpiste diepgaander te exploreren. Of zoals Einstein zeer terecht opmerkte, als we een absurd economisch systeem onderhouden dan lijkt alles wat anders zegt ook absurd, tot je het aandacht geeft en misschien met een schok wakker wordt dat je het niet eerder zag. En neen, het is geen raketwetenschap, op een kinderlijk speelse manier kan ieder dat voor zichzelf beschouwen om er pas dan een nuchter oordeel over te kunnen vellen, niet andersom.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-2-2020 om 16:57 zei Fundamenteel:

Als ik dat eerder had geweten...

Voor het arbeidsmarktbeleid, en dan in het bijzonder met betrekking tot de zware beroepen, hebben we het idee opgevat dat zware beroepen doorheen hun loopbaan minder lange werkweken dienen te presteren. Anders gezegd, de volksgezondheid komt hiermee centraal te staan met in het verlengde een cascade aan gevolgtrekkingen met nog veel meer spontaan transformerende impulsen. Onmogelijk zou blijken vanuit het A-perspectief, hartverwarmend en verbindend vanuit het B-perspectief, aan de bron getriggerd door het menselijke denken te activeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-2-2020 om 07:37 zei Fundamenteel:

Kak stinkt naar kak en rozen naar rozen. Simpel.

Voor de effectieve realisatie van het verloren paradijs van Keynes, met als initiërend doel arbeidsweken van 15 hr/wk, konden we eenvoudig in kaart brengen met welke obstakels we nog rekening dienden te houden. Nog hoopvoller werd het wanneer bleek dat deze obstakels in hoofdzaak in onze manier van denken te vinden waren, net zoals een aantal zeer specifieke anomalieën waar de GGZ eerder nog geen aandacht voor had. De impact van deze anomalieën was echter van die orde dat niet anders dan nuchter kon besloten worden dat een keerpunt in de menselijke geschiedenis nakend was, in theorie zelfs reeds gerealiseerd middels allerhande simulatiemodellen. Jammer genoeg, de betrokkenen bleven finaal eenzaam achter, ondanks hun aanhoudende hulpvragen aan de GGZ waarvan de participatie onontbeerlijk geacht werd om een en ander deskundig te begeleiden. Kortom, enerzijds kreeg de herstelgedachte hiermee dan wel een enorme boost, door het element van de omgekeerde effectiviteit was anderzijds elke poging tot vreedzame toenadering tevergeefs - wat meer dan waarschijnlijk te maken had met het gebrek aan competenties van de betrokkenen. Merkwaardig was dat er amper iemand was die het opmerkte, noch enige inschatting kon maken van hoe de betrokkenen dit alles innerlijk beleefden, de eigenheid verwoestend en ondraaglijk voor het mensenhart. Hun vanuit de diepte oprijzende angstschreeuw en haast onbevattelijke verdriet werd echter door de omgeving niet begrepen, noch gevoeld door het gemis aan empathisch vermogen dat daarvoor noodzakelijk was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-12-2019 om 14:51 zei thom:

Probeer het eens in 1 zin wat je bedoelt(van maximaal 10 woorden). Misschien begrijp ik er dan iets van.

Ik zou een manier willen vinden om niet meer te weten wat ik te weten kwam tijdens m’n herstelonderzoek, het liefst had ik dat gewoon spontaan tot expressie willen brengen maar heb gemerkt dat ik daar maar weinig ontvankelijkheid voor kan vinden, mijn fout omdat ik nu eenmaal niet in staat ben om op een normale manier te communiceren. Ik kan daarom maar beter doen alsof ik van niets weet en hopen dat iemand anders wel het lef heeft om hierover openlijk te praten. Ik weet echter niet welke impact dat gaat hebben op lange termijn, misschien dat het me stilaan maar zeker kapot maakt maar dat zien we dan nog wel, beter is blijven slikken tot het niet meer kan dan telkens als een complete dwaas bekeken te worden, en erger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-12-2019 om 15:56 zei Bastiaan73:

Misschien kan TTC niet anders dan met zo veel woorden zo weinig zeggen en is dit juist een symptoom van zijn zelf aangegeven OPS: Ontwijkende PersoonlijkheidsStoornis.

Leuke vraag eigenlijk, wat gebeurt er precies met je wanneer het collectieve onbewuste zich op vreemde manieren aan je opdringt, is dat een ervaring om vrolijk van te worden? En wat als je hier verder over doordenkt en op een pragmatische manier expressie aan geeft? Kunnen we op basis daarvan het OPS-lijderschap inhoudelijk beter gaan begrijpen? Ik zal een antwoord vanuit m’n persoonlijke beleving proberen mee te geven, toegang krijgen tot het collectief onbewuste is de ergste nachtmerrie die je je kan voorstellen omwille van het haast onwaarschijnlijke contrast met het verborgen potentieel dat tijdloos voor het grijpen ligt maar niet altijd gezien wordt. En dat, dat is het ware leven van OPS-lijders, kristalhelder zien wat mogelijk is, voorbij aan geld, macht en bezitsdrang, de rehabilitatie van onze planeet door de herinnering aan wie en wat we zijn, en altijd al waren, mensen in verbondenheid, als de waarachtige expressie van onvoorwaardelijke liefde. Wees toch maar voorzichtig lieve mensen, herstel en psychische kwetsbaarheid is niet zomaar wat, net zoals het menselijke lijden elke dag in je vezels voelen geen pretje is, omkeren onmogelijk. En toch blijf ik een bescheiden en weloverwogen hulpvraagje voor de GGZ hebben, zouden jullie die vreedzame vraag ook eens willen horen? Iets over eenvoud misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-2-2020 om 16:18 zei Fundamenteel:

Of bedoelde je het andere, ontwijkende persoonlijkheidsstoornis? 

Iets kluchtiger, nog niet zo lang kwam ik Socrates tegen, heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om hem te vragen hoe hij wist dat hij niets wist. Hij antwoordde dat over niets of niemand het laatste woord nog niet gezegd is, alsof hij tegen zichzelf aan het praten was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid