Spring naar bijdragen

Onwetendheid (gedegen herstelonderzoek)


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Noel2:

Ik acht het wel waarschijnlijk dat wij sommige ervaringen delen. Je sprak eerder over verlicht worden, en de verlichting weer kwijt raken. daarna naarstig op zoek naar herstel. Dat herken ik wel. Maar misschien in tegenstelling tot jou hoef ik geen verlichting meer, maar wil alleen dicht bij verlichte mensen vertoeven.

Begrijpelijk, zeer begrijpelijk, ons kent ons. Niet iedereen duikt terug de diepte in, echt geen pretje. Maar sowieso, aangename kennismaking, oprecht. 

22 minuten geleden zei Noel2:

Ik heb zoveel ervaringen gehad. 

Kan ik me wat bij voorstellen, heb er ook een hele hoop. Heel bijzonder is het soms, ook zoiets als de donkere nacht van de ziel ervaren? 

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Awel, eerder dan veel schrijven, veel tegelwijsheid lezen.

Liefde maakt het leven de moeite waard, zich uitend in een onvoorwaardelijk streven naar meer verbinding en harmonie, naar eenheid, als van nature ingebakken in het leven en tot expressie gebracht in alles. De volgende fase in een sowieso al moeilijk herstelproces zou dan ook zelfrealisatie kunnen worden, het domein waarbinnen zich nog heel andere inzichten ontvouwen. Een nieuwe fase breekt aan, als processen waar we ons in meer of mindere bewust van zijn, steeds bewuster naarmate het proces vordert, met vallen en opstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 3,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Ied

We kunnen er niet te buiten, als we niet bereid zijn om dieper over iets na te denken dan lopen we het risico om onwetend te blijven over deze of gene materie. Logischerwijs kunnen we deze stelling oo

Beste @Bastiaan73 en @Willempie een ontwijkende persoonlijkheid blijft op eigen denkniveau en zal dus moeilijk bepaalde vraagstellingen van een ander niveau overbruggen. Op zich heb ik zelf wel e

De donkere nacht van de ziel? Mijn vrouw kreeg de volle lading, volgens mij. Overrulde de bestaande. We zijn nu gescheiden en ik zit met een sterke vorm van OPS in een flat, met nauwelijks nog contacten, ja hypnotiserend luidruchtige buren. Maar goed ze doen niet moeilijk over mijn pianospel.

We kregen na die ervaring last van muizen. Ook een bijzondere ervaring, mijn vrouw panisch en ik die hen wilde helpen...

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

De donkere nacht van de ziel? Mijn vrouw kreeg de volle lading, volgens mij. Overrulde de bestaande. We zijn nu gescheiden en ik zit met een sterke vorm van OPS in een flat, met nauwelijks nog contacten, ja hypnotiserend luidruchtige buren. Maar goed ze doen niet moeilijk over mijn pianospel. We kregen na die ervaring last van muizen. Ook een bijzondere ervaring, mijn vrouw panisch en ik die hen wilde helpen...

Je bedoelt die muizen? Ja, dergelijke processen zijn niet te onderschatten, kan heftig zijn, op allerhande manieren. Wat bedoel je precies met een sterke vorm van OPS? Het is herkenbaar, er zijn veel gradaties, vandaar m'n vraag. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Je bedoelt die muizen? Ja, dergelijke processen zijn niet te onderschatten, kan heftig zijn, op allerhande manieren. Wat bedoel je precies met een sterke vorm van OPS? Het is herkenbaar, er zijn veel gradaties, vandaar m'n vraag. 

Op Wikipedia staan 4 verschillende subtypen. Ik heb ze allemaal in afwisseling. Het wisselt nogal veel, omhoog, omlaag, opzij. Daar kan je tureluurs van worden.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel2:

Op Wikipedia staan 4 verschillende subtypen. Ik heb ze allemaal in afwisseling. Het wisselt nogal veel, omhoog, omlaag, opzij. Daar kan je tureluurs van worden.

Klopt, zeer woelig is het. Je stelt ook dat verlichting je deelachtig geworden is, al lang geleden? Kan/wil je daar even iets over kwijt, niet onbelangrijk, vind ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei TTC:

Klopt, zeer woelig is het. Je stelt ook dat verlichting je deelachtig geworden is, al lang geleden? Kan/wil je daar even iets over kwijt, niet onbelangrijk, vind ik. 

Ik ben me nog nooit zo bewust geweest een vies beest te zijn. Ging met veel weerstand, en uiteindelijk zelfs weer een ontsnapping van de ziel. Ook geen wisselingen van de wacht. Zal nu twee jaar geleden zijn geweest. Die ervaring in de nacht kwam nog wat later. Die had een definitieve oplossing moeten geven, maar het multiversum bleek open. 

De indringer verloor het gevecht in mijn universum. Was wel bijna een reden om aan de drank te gaan die ervaring.

Psychose...

Bibliotheek Gouda, ik weet het nog precies, bij een bezoek aan de zeer vieze wc’s (TIJDENS DE VERBOUWING OP DE EERSTE VERDIEPING) verdween de verlichting en werd ik weer een vieze man.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Noel2:

Ik ben me nog nooit zo bewust geweest een vies beest te zijn. Ging met veel weerstand, en uiteindelijk zelfs weer een ontsnapping van de ziel. Ook geen wisselingen van de wacht. Zal nu twee jaar geleden zijn geweest. Die ervaring in de nacht kwam nog wat later. Die had een definitieve oplossing moeten geven, maar het multiversum bleek open. De indringer verloor het gevecht in mijn universum. Was wel bijna een reden om aan de drank te gaan die ervaring. Psychose... Bibliotheek Gouda, ik weet het nog precies, bij een bezoek aan de zeer vieze wc’s verdween de verlichting en werd ik weer een vieze man.

Een psychose dan, begrijp ik. Vergt heel wat om dit allemaal te doorlopen, heb ik zelf niet in die zin ervaren, wel een piekervaring dat hiermee toch een correlaat vertoont, meen ik.  Ook paranoïde neveneffecten dan? 

4 minuten geleden zei Noel2:

Ach wat klets ik nu, is meer iets voor psychiaters, of niet?

Afhankelijk van bij wie je terecht komt, er is binnen de GGZ heel wat gaande. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Een psychose dan, begrijp ik. Vergt heel wat om dit allemaal te doorlopen, heb ik zelf niet in die zin ervaren, wel een piekervaring dat hiermee toch een correlaat vertoont, meen ik.  Ook paranoïde neveneffecten dan? 

Afhankelijk van bij wie je terecht komt, er is binnen de GGZ heel wat gaande. 

Een down-ervaring (helemaal leeg) was voor mij wel verhelderend. Een soort voorloper van Alzheimer.

Ik ben juist gaan geloven dat mensen helemaal niet de kroon der schepping zijn, maar dat die nog moet komen.

Bedankt voor de link in de pm.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Noel2:

Een down-ervaring (helemaal leeg) was voor mij wel verhelderend. Een soort voorloper van Alzheimer. Ik ben juist gaan geloven dat mensen helemaal niet de kroon der schepping zijn, maar dat die nog moet komen. Bedankt voor de link in de pm.

Dat is zeker zo Noel, wat we vandaag zien is als een collectieve donkere nacht van de ziel, in die zin ben je een beetje voorop maar dat zal door de omgeving niet zo begrepen worden. Het zuiveren van de zintuigen en de geest is dan ook niet zomaar wat, mensen zonder ervaringskennis kunnen dat niet eens bevatten, ondanks alle grootsprakerige boekenkennis die ze hierover maar al te vaak ventileren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Awel, eerder dan veel schrijven, veel tegelwijsheid lezen.

Gemakshalve, gewoon als de volgende in de rij, ik verklaar mezelf nu officieel dood en niet meer bruikbaar in deze samenleving, dit louter ter bevestiging van wat anderen al beslist hadden eerder. Nochtans, ooit levendig, hoopvol en enthousiast over alle informatie en inzichten die tijdens een gedegen herstelonderzoek onderzocht kunnen worden op waarachtigheid, het baat alleen tot niets, ondanks inhoudelijk hoopgevend, dacht ik. Gelukkig ben ik niet alleen, een wereld van verschil, die niet bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2019 om 19:11 zei thom:

Mijn grote vraag is of dat de essentie van zijn wazig schrijven is, of in ieder geval dat is waar het over gaat.

Het is nu eenmaal zo, als er gevraagd wordt om tot twee te tellen dan krijgen we prompt tienduizend verschillende referentiekaders te slikken, en vierentwintigduizend verklaringen waarom deze altijd in conflict zijn met elkaar. Het zal dan ook onmogelijk blijken om tot twee te tellen, het is altijd wel iets waarom dat niet eenvoudig zou kunnen. Liefde, wat rest.

Op 15-2-2020 om 12:57 zei Noel2:

Je bedoelt dat je kan toveren? En dan roemen op je prestaties? Erg onchristelijk. Het lijkt me dat iets toch nog onbegrepen blijft.

Toveren beperkt zich binnen deze context tot herstel, eigenlijk in herinnering brengen van dat wat reeds gekend is en voor een aantal op toveren lijkt. Het past perfect bij de ervaring van een psychose, in de zin van wakker worden in de duisternis om er vervolgens mee te leren omgaan. Er is geen persoonlijke verdienste aan verbonden, tenzij aandacht en liefde schenken zodat het kan groeien en evolueren naar meer harmonie en verbondenheid. Heel eenvoudig is het vanuit dat perspectief, om pas dan te ontdekken hoe ernstig de situatie vandaag is.  Wees voorzichtig Noel, deze materie kan tot nog meer overprikkeling leiden, zelfs wanneer dit een herstelproces een boost kan geven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei TTC:

Toveren beperkt zich binnen deze context tot herstel, eigenlijk in herinnering brengen van dat wat reeds gekend is en voor een aantal op toveren lijkt. Het past perfect bij de ervaring van een psychose, in de zin van wakker worden in de duisternis om er vervolgens mee te leren omgaan. Er is geen persoonlijke verdienste aan verbonden, tenzij aandacht en liefde schenken zodat het kan groeien en evolueren naar meer harmonie en verbondenheid. Heel eenvoudig is het vanuit dat perspectief, om pas dan te ontdekken hoe ernstig de situatie vandaag is.  Wees voorzichtig Noel, deze materie kan tot nog meer overprikkeling leiden, zelfs wanneer dit een herstelproces een boost kan geven. 

Sorry, maar toveren is in mijn ogen zelfzuchtig, zelfs het helpende toveren omdat jij wilt leven in een universum met geholpen mensen die dan wel eerst een hulpvraag moesten hebben.

Nee, er is echt maar 1 antwoord voor mij: Christus, en ik hoop me iedere dag wat meer over te geven.

Zij die willen toveren naar een universum van toverstrijd en wedijver, zij die betoverd willen worden naar een universum van onschuldigheid en dromen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Noel2:

Sorry, maar toveren is in mijn ogen zelfzuchtig, zelfs het helpende toveren omdat jij wilt leven in een universum met geholpen mensen die dan wel eerst een hulpvraag moesten hebben. Nee, er is echt maar 1 antwoord voor mij: Christus, en ik hoop me iedere dag wat meer over te geven. Zij die willen toveren naar een universum van toverstrijd en wedijver, zij die betoverd willen worden naar een universum van onschuldigheid en dromen.

Toveren staat hier tegenover verduisteren waarin het zelfzuchtige te vinden is, het is ook niet ten persoonlijke titel maar voor heel de wereld. Het is allemaal niet zo moeilijk Noel, het gaat zelfs over simpele aardse dingen. Maar het is me al eerder opgevallen, mensen verankeren zich blijkbaar graag aan mysterieuze mythen die de eenvoud der dingen dermate overwoekeren dat het steeds erger en complexer lijkt te worden, voorbij aan de helderheid en nuchtere logica waarop dat 'toveren' gebaseerd is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei TTC:

Toveren staat hier tegenover verduisteren waarin het zelfzuchtige te vinden is, het is ook niet ten persoonlijke titel maar voor heel de wereld. Het is allemaal niet zo moeilijk Noel, het gaat zelfs over simpele aardse dingen. Maar het is me al eerder opgevallen, mensen verankeren zich blijkbaar graag aan mysterieuze mythen die de eenvoud der dingen dermate overwoekeren dat het steeds erger en complexer lijkt te worden, voorbij aan de helderheid en nuchtere logica waarop dat 'toveren' gebaseerd is. 

Oh je bedoelt dus niet energiemanipulatie en die op anderen afsturen, allerlei energiesuggesties? Dat is namelijk allemaal actie, waarna dan ook weer reactie. In alternatieve waarneming hebben veel mensen zo hun eigen werkelijkheid, hele “normale” mensen.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Noel2:

Oh je bedoelt dus niet energiemanipulatie en die op anderen afsturen, zoals kleurinjecties, lijnen schrijven, zwaardhouwen, bal toespelen, allerlei energiesuggesties? Dat is namelijk allemaal actie, waarna dan ook weer reactie. In alternatieve waarneming hebben veel mensen zo hun eigen werkelijkheid, hele “normale” mensen.

Daar heb ik het allemaal niet over, is trouwens veel te moeilijk voor me. Maar wie weet, er is immers nog veel meer mogelijk, wat ik nog niet ken. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Dan hebben we begripsverwarring. 

Is gezien het aanbod aan informatie en verschillende referentiekaders eerder normaal, denk ik. Speciaal voor de GGZ hebben we daar een hoopgevende oefening voor bedacht, het is op basis daarvan dat we ook weten hoe ernstig de situatie is, inspelend op zowat elke tekst die daarover handelt. Je kan ze zelfs binnen de wetskringen van Dooyeweerd plaatsen, daarom dat ik zo interessant vond, waarvoor nogmaals dank overigens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Is gezien het aanbod aan informatie en verschillende referentiekaders eerder normaal, denk ik. Speciaal voor de GGZ hebben we daar een hoopgevende oefening voor bedacht, het is op basis daarvan dat we ook weten hoe ernstig de situatie is, inspelend op zowat elke tekst die daarover handelt. Je kan ze zelfs binnen de wetskringen van Dooyeweerd plaatsen, daarom dat ik zo interessant vond, waarvoor nogmaals dank overigens. 

Ja ik vond Dooyeweerd echt iets wat voor jou van belang kon zijn. Zie je ook de symmetrie? Bionisch-Economisch; Fysisch-Esthetisch; Kinetisch-Juridisch; Ruimtelijk-Ethisch? Alles rondom het midden Analytisch-Logisch vanwaaruit het bereik van het verstand plaatsvindt.

Dooyeweerd had kritiek op Kant omdat die verstand eenzijdig vanuit logica bekeek en alleen toepaste op ethiek. Ik ben al jaren met Kant bezig en zoek alles wat daaruit voortkomt aan reacties. Dooyeweerd geeft een prachtige aanvulling.

 

Eerder vond ik Hans Vaihinger. https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Vaihinger

Dat gaat over hoe we schema’s opvatten alsof de werkelijkheid er aan voldoet. Iets om nog rekening mee te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Noel2:

Ja ik vond Dooyeweerd echt iets wat voor jou van belang kon zijn. Zie je ook de symmetrie? Bionisch-Economisch; Fysisch-Esthetisch; Kinetisch-Juridisch; Ruimtelijk-Ethisch? Alles rondom het midden Analytisch-Logisch vanwaaruit het bereik van het verstand plaatsvindt. Dooyeweerd had kritiek op Kant omdat die verstand eenzijdig vanuit logica bekeek en alleen toepaste op ethiek. Ik ben al jaren met Kant bezig en zoek alles wat daaruit voortkomt aan reacties. Dooyeweerd geeft een prachtige aanvulling. Eerder vond ik Hans Vaihinger. https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Vaihinger Dat gaat over hoe we schema’s opvatten alsof de werkelijkheid er aan voldoet. Iets om nog rekening mee te houden.

Ja, holisme, alles hangt samen waarin de geest actief is, dat wat je eerder al opmerkte. Het is binnen dat voor velen overweldigende geheel dat we die oefening plaatsen, op basis van logisch redeneren en met directe relevantie tot wat we heden de realiteit noemen. Realiteit is hierin subjectief, louter gezien als het product van het dominante denken van een meerderheid, ondanks alles wat een minderheid daarover stelt. 

Op 14-12-2019 om 15:56 zei Bastiaan73:

Misschien kan TTC niet anders dan met zo veel woorden zo weinig zeggen en is dit juist een symptoom van zijn zelf aangegeven OPS: Ontwijkende PersoonlijkheidsStoornis.

Naar analogie met Schopenhauer wordt negeren dan als belachelijk maken en afleiden krachtdadig tegenwerken, als subtiel stigma op gediplomeerd topniveau. Na diepgaander exploratie kunnen we dit zelfs zien als een onbewuste reflex en dat alsof de psyche nog liever in gevangenschap verder leeft dan voor vrijheid te kiezen. Slechts in heel zeldzame gevallen kan een waarachtige dialoog tot stand komen, in de diepte, het vertrouwen en de openheid die daartoe noodzakelijk is, voorbij aan goed en kwaad alwaar de tijdloze verbondenheid effectief ervaren kan worden. Hierin vinden we troost en geborgenheid, net zoals, zij het tijdelijke, bevrijding van onze dualistische ketenen en identificaties van waaruit vrijwel spontaan nog meer inzichten kunnen geventileerd worden, zij het niet alledaags en daarom nog veel minder begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Ja ik vond Dooyeweerd echt iets wat voor jou van belang kon zijn.

Deze zinsnede vond ik treffend op Wiki: "Het kabinet-Balkenende IV is weleens als een 'Dooyeweerd-kabinet' bestempeld vanwege de deelname van Balkenende, Rouvoet en Donner, die terdege kennisgenomen hebben van zijn ideeën." Geloof je dit zelf ook op basis van je diepgaander introspectie?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-2-2020 om 08:54 zei Fundamenteel:

Ik heb gisterenavond het ops serieus aandacht gegeven ja.

Als ik het moeilijk heb dan grijp ik altijd terug naar dat wat ik zeker weet, net dat wat me dan ook altijd in moeilijkheden brengt. Nee, ik denk helemaal niet dat ervaringskennis delen zo een goed idee is, verder ben ik gewoon jaloers op al diegenen die zeggen dat ze vlinder geworden zijn, dat meen ik. Het moet een werkelijk prachtig zicht zijn, zo over de wereld kunnen vliegen en al dat moois beschouwen, beslist hartverwarmend. Zwijg maar, het is al goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Noel2:

Ja ik vond Dooyeweerd echt iets wat voor jou van belang kon zijn.

Als we dachten dat overstijgen al een moeilijke opdracht zou zijn dan had men misschien beter de handleiding op voorhand meegegeven, als een pluimpje met honderd kilo lood in je frivole balletschoentjes, en de wereld op je kinderlijke schoudertjes. Alle gekheid op een stokje, het is beslist mogelijk om dat proces op andere manieren te doorlopen, dat is het punt helemaal niet. Het punt is wat je dan te zien krijgt, wanneer je visie of perceptie op het leven veranderd is. Het zicht op waar je vroeger in alle onwetendheid gewoon in vertoefde alsof het normaal was, op dat wat een aantal psychiaters op een zeer indringende manier ook prachtig weten te omschrijven. Dat gevoel en weten, door de verbondenheid met het menselijke lijden, en om welke redenen dan nog, niet eens bewust van wat kristalhelder gezien kan worden. Factum stultus cognosit.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid