Spring naar bijdragen

Over 50 jaar geen kerken meer


Aanbevolen berichten

Het Sociaal Cultureel Planbureau verwacht dat er over 50 jaar geen kerken meer zijn:

https://www.bndestem.nl/regio/scp-over-50-jaar-geen-kerken-meer-en-in-west-brabant~abb91bb2/ 

"De ontkerkelijking gaat in Nederland razendsnel. Elke dag haken 276 christenen af, berekende het Sociaal Cultureel Planbureau: nog 9 procent van de Nederlanders noemt zich katholiek, 6 procent protestants. ‘Ik denk dat de kerk over 50 tot 70 jaar niet meer bestaat’, zegt onderzoeker Joep de Hart."

Hoe kijkt men daar hier tegenaan ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het Sociaal Cultureel Planbureau verwacht dat er over 50 jaar geen kerken meer zijn:

https://www.bndestem.nl/regio/scp-over-50-jaar-geen-kerken-meer-en-in-west-brabant~abb91bb2/ 

"De ontkerkelijking gaat in Nederland razendsnel. Elke dag haken 276 christenen af, berekende het Sociaal Cultureel Planbureau: nog 9 procent van de Nederlanders noemt zich katholiek, 6 procent protestants. ‘Ik denk dat de kerk over 50 tot 70 jaar niet meer bestaat’, zegt onderzoeker Joep de Hart."

Hoe kijkt men daar hier tegenaan ? 

Waar in de Bijbel wordt er over de kerk als instituut geschreven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het Sociaal Cultureel Planbureau verwacht dat er over 50 jaar geen kerken meer zijn:

https://www.bndestem.nl/regio/scp-over-50-jaar-geen-kerken-meer-en-in-west-brabant~abb91bb2/ 

"De ontkerkelijking gaat in Nederland razendsnel. Elke dag haken 276 christenen af, berekende het Sociaal Cultureel Planbureau: nog 9 procent van de Nederlanders noemt zich katholiek, 6 procent protestants. ‘Ik denk dat de kerk over 50 tot 70 jaar niet meer bestaat’, zegt onderzoeker Joep de Hart."

Hoe kijkt men daar hier tegenaan ? 

Dat kun je helemaal niet zo voorspellen. Tegenwoordig verandert de samenleving zo snel en zo radicaal, dat we geen idee hebben hoe we over vijftig jaar erbij staan. Een dertiger kan nu al zeggen dat het leven heel anders was toen hij nog tien was. Iets wat in bijvoorbeeld de negentiende eeuw al ondenkbaar zou zijn.
Het is dus heel mogelijk dat het geloof weer opleeft, bijvoorbeeld omdat mensen toch weer de warmte en vertrouwdheid van kleinschalige, directe gemeenschappen zoeken, binnen gezin en dorp of stad, en zich misschien te bevreemd gaan voelen in een samenleving die steeds mondialer, veeleisender en individualistischer wordt.
Of, om religieuze termen te gebruiken, misschien ook gewoon omdat ze zich beseffen dat er meer in het leven is dan consumentisme en individualisme alleen, en in het aloude christendom de verwoordingen en leefwijzen vinden die de ervaren leegte duiden en opvullen. Omdat het christendom ondanks haar eigenheid toch in de haarvaten van de westerse culturen en denkwijzen zit en daarom misschien toch het meest vertrouwd zal zijn voor zoekende westerlingen.

Dat het geloof er anders gaat uitzien, dat zal ongetwijfeld wel waar zijn. Kleinere, iets meer besloten kerkgemeenschappen zullen wellicht gevormd worden, waarbij de leden bewuster en diepgaander het geloof belijden en waar ook meer gemeenschapszin van nieuwe leden gevraagd zal worden.
Voor katholieken zal het misschien niet meer vanzelfsprekend worden dat elke week de mis wordt opgedragen, maar zal de mis daardoor misschien juist des te intenser en dankbaarder gevierd worden. En zal men op andere zondagen bijvoorbeeld de lauden bidden, of gewoon woord- en gebedsvieringen.
En afhankelijk van in hoeverre de samenleving deze gemeenschappen blijft tolereren, zal het geloof meer of juist minder polariserend en radicaal worden, net zoals veel weinig geachte minderheidsgroeperingen vaak ook juist daardoor radicaler tegen de stroom ingaan.

Maar wat ik al zei: we weten het simpelweg niet. Het kan ook zomaar allemaal heel anders lopen. Internationale verhoudingen in de wereld, technologische ontwikkelingen, geestelijke behoeften, ze kunnen heel snel drastisch veranderen en dus invloed uitoefenen op de leef- en denkwijzen van mensen.
Het enige wat wij gelovigen kunnen doen, is doen wat we altijd al behoren te doen, namelijk leven vanuit het gebed, de sacramenten en de naastenliefde, en de authentieke geloofsschat getrouw bewaren en doorgeven aan de volgende generaties.
Voor al het andere zullen we op Gods liefdevolle barmhartigheid en voorzienigheid moeten vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het Sociaal Cultureel Planbureau verwacht dat er over 50 jaar geen kerken meer zijn:

https://www.bndestem.nl/regio/scp-over-50-jaar-geen-kerken-meer-en-in-west-brabant~abb91bb2/ 

"De ontkerkelijking gaat in Nederland razendsnel. Elke dag haken 276 christenen af, berekende het Sociaal Cultureel Planbureau: nog 9 procent van de Nederlanders noemt zich katholiek, 6 procent protestants. ‘Ik denk dat de kerk over 50 tot 70 jaar niet meer bestaat’, zegt onderzoeker Joep de Hart."

Hoe kijkt men daar hier tegenaan ? 

Het is ook  het uitkomen van profetie, de wateren zullen opdrogen, als het anders was zou het vreemd zijn, nu niet

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik denk net wel, maar dan meer digitaal.

 

Als het varkentje in de muur het blijft doen dan ?

https://nos.nl/artikel/2267161-magnetische-noordpool-bezig-met-mysterieuze-verschuiving.htm

 

Was gisteren op de radio dat er weer een versnelling is opgetreden. 

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/wetenschap/magnetisch-noorden-blijft-opschuiven-naar-siberie-wat-als-de-twee-polen-van-plaats-wisselen~aef38755/

Geen ramp. Maar digitaal is ook maar digitaal he.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:

Als het varkentje in de muur het blijft doen dan ?

https://nos.nl/artikel/2267161-magnetische-noordpool-bezig-met-mysterieuze-verschuiving.htm

 

Was gisteren op de radio dat er weer een versnelling is opgetreden. 

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/wetenschap/magnetisch-noorden-blijft-opschuiven-naar-siberie-wat-als-de-twee-polen-van-plaats-wisselen~aef38755/

Geen ramp. Maar digitaal is ook maar digitaal he.

Omkeren van de polen is wel een ramp straks. Temperatuur van slag, polen van slag, overal bosbranden, oorlogen, morele teloorgang, kerken die afbrokkelen.... gaat er nog steeds geen lichtje branden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei antoon:

Het is ook  het uitkomen van profetie, de wateren zullen opdrogen, als het anders was zou het vreemd zijn, nu niet

Welke profetie doel je hier op ?

5 uur geleden zei Robert Frans:

Dat kun je helemaal niet zo voorspellen.

Het leek mij ook vrij straf hoor.

7 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Waar in de Bijbel wordt er over de kerk als instituut geschreven?

Het gaat ook niet over wat de Bijbel zegt, maar het Sociaal Cultureel Planbureau.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Omkeren van de polen is wel een ramp straks. Temperatuur van slag, polen van slag, overal bosbranden, oorlogen, morele teloorgang, kerken die afbrokkelen.... gaat er nog steeds geen lichtje branden?

Ik vermoed dat ze vanuit Amerika uit de WTG weer eens het einde der tijden zien aankomen, voor de zoveelste keer ? ?

Maar dat de polen omdraaien of de temperatuur oploopt is nergens in de bijbel voorspeld,
Bosbranden zijn van alle tijden,
Oorlogen ook
Morele teloorgang ook
Kerken die ondergaan ook

Nee, ik zou niet weten welk lichtje er zou moeten gaan branden.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Dat beloof ik:

Welke profetie doel je hier op ?

 

Citaat

Openbaring 16:12
De zesde goot zijn schaal uit op de grote rivier de Eufraat. Het water droogde op om de weg vrij te maken voor de koningen vanuit de opgang van de zon.

  • In bijbels letterlijk verband zijn de koningen van de opgang der zon Cyrus de Pers en Darius de Meder, de Wateren van het letterlijke Babylon droogde op de stad werd ingenomen.

Openbaring trekt deze dingen door allemaal in geestelijk verband, vers 12 doelt op Jehovah en zijn zoon Jezus maar wat zijn nu de wateren, we lezen Openbaring 17

Citaat

Openbaring 17:3 Hij bracht mij in de kracht van de geest naar een woestijn. En ik zag een vrouw op een scharlakenrood wild beest zitten dat vol godslasterljke namen was en dat zeven koppen en tien hoorns had. 

De vrouw is het geestelijke Babylon en stelt valse religie voor die is afgeschermd door wateren volkeren dat zijn ook  mensen die haar steunden en op Christelijke politiek stemden, het scharlakenrood wild beest is  de VN

Citaat

4 De vrouw droeg purperen en scharlakenrode kleren en gouden sieraden, edelstenen en parels. In haar hand had ze een gouden beker vol met walgelijke dingen en met de onreine dingen van haar seksuele immoraliteit. 5 Op haar voorhoofd stond een naam geschreven, een mysterie: ‘Babylon de Grote, de moeder van de hoeren en van de walgelijke dingen van de aarde.’ 

gouden sieraden, edelstenen en parels. 

Geeft een beeld van de immense rijkdom

 

Citaat

Toen ik haar zag, was ik erg verbaasd. 7 Daarop zei de engel tegen me: ‘Waarom ben je verbaasd? Ik zal je het mysterie vertellen van de vrouw en van het wilde beest waar ze op zit, met zijn zeven koppen en tien hoorns.8 Het wilde beest dat je hebt gezien, was, maar is niet, en staat toch op het punt uit de afgrond op te stijgen, en het gaat de vernietiging tegemoet. En de bewoners van de aarde — degenen van wie de namen vanaf de grondlegging van de wereld niet in de boekrol van het leven zijn opgeschreven — zullen zich verbazen als ze zien hoe het wilde beest was, maar niet is en toch aanwezig zal zijn.


 

Citaat

 

15 Hij zei tegen me: ‘De waterstromen die je hebt gezien, waar de hoer zit, betekenen volken, menigten, landen en talen. 16 De tien hoorns die je hebt gezien en het wilde beest, die zullen de hoer haten en zullen haar verwoesten en naakt maken. Ze zullen haar vlees opeten en haar helemaal met vuur verbranden. 17 Want God heeft het in hun hart gegeven zijn gedachte uit te voeren, ja, hun ene gedachte uit te voeren door hun koninkrijk aan het wilde beest te geven, totdat de woorden van God vervuld zijn. 18 De vrouw die je hebt gezien, betekent de grote stad die heerst over de koningen van de aarde.’

 

 

 

Geeft een beeld van de  vernietiging van valse religie

Dit zeer  in  het kort besproken, er komt veel meer bij kijken, maar het zal onoverzichtelijk worden

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Robert Frans:

Dat kun je helemaal niet zo voorspellen.

Volgens Openbaring zou dit dus gebeuren en we zien het gebeuren.

16 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maar dat de polen omdraaien of de temperatuur oploopt is nergens in de bijbel voorspeld,
Bosbranden zijn van alle tijden,
Oorlogen ook
Morele teloorgang ook
Kerken die ondergaan ook

Maar alles tegelijk en in deze omvang is nog nooit voorgekomen. Als het klimaat nog verder opwarmt zal het nog veel erger gaan worden. Een heleboel plaatsen op aarde zullen onbewoonbaar worden wat een gigantische volksverhuizing zou opleveren. Oorlogen om water zijn niet ondenkbaar. Bosbranden in de Amazone en Australië zijn nog nooit zo omvangrijk geweest. De mens is in staat de aarde meerdere keren met atoomwapens te vernietigen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei antoon:

De vrouw is het geestelijke Babylon en stelt valse religie voor die is afgeschermd door wateren volkeren dat zijn ook  mensen die haar steunden en op Christelijke politiek stemden, het scharlakenrood wild beest is  de VN

?? Wie verzint dat soort zaken bij jullie ?

8 uur geleden zei sjako:

Maar alles tegelijk en in deze omvang is nog nooit voorgekomen. Als het klimaat nog verder opwarmt zal het nog veel erger gaan worden. Een heleboel plaatsen op aarde zullen onbewoonbaar worden wat een gigantische volksverhuizing zou opleveren. Oorlogen om water zijn niet ondenkbaar. Bosbranden in de Amazone en Australië zijn nog nooit zo omvangrijk geweest. De mens is in staat de aarde meerdere keren met atoomwapens te vernietigen. 

En dat 'staat geschreven'? 
Ik bedoel, ik vind dat ook allemaal heel erg, laat daar geen misverstand over bestaan. 
Maar opwarming, onbewoonbaar wonen op grote schaal, omvangrijke bosbranden, het is allemaal al eerder voor gekomen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-12-2019 om 15:33 zei sjako:

Omkeren van de polen is wel een ramp straks. Temperatuur van slag, polen van slag, overal bosbranden, oorlogen, morele teloorgang, kerken die afbrokkelen.... gaat er nog steeds geen lichtje branden?

Welk lichtje? Van de Jehova’s getuigen?

11 uur geleden zei sjako:

Volgens Openbaring zou dit dus gebeuren en we zien het gebeuren.

Maar alles tegelijk en in deze omvang is nog nooit voorgekomen. Als het klimaat nog verder opwarmt zal het nog veel erger gaan worden. Een heleboel plaatsen op aarde zullen onbewoonbaar worden wat een gigantische volksverhuizing zou opleveren. Oorlogen om water zijn niet ondenkbaar. Bosbranden in de Amazone en Australië zijn nog nooit zo omvangrijk geweest. De mens is in staat de aarde meerdere keren met atoomwapens te vernietigen. 

Vergeet al die Koninkrijkszalen van de Jehova’s Getuigen die in brand zijn gevlogen niet. Jehova is boos op de getuigen?

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-12-2019 om 18:30 zei Dat beloof ik:

Ik vermoed dat ze vanuit Amerika uit de WTG weer eens het einde der tijden zien aankomen, voor de zoveelste keer ? ?

Maar dat de polen omdraaien of de temperatuur oploopt is nergens in de bijbel voorspeld,
Bosbranden zijn van alle tijden,
Oorlogen ook
Morele teloorgang ook
Kerken die ondergaan ook

Nee, ik zou niet weten welk lichtje er zou moeten gaan branden.

Ik vraag me toch veel de impact af van het magnetisch noorden dat plots naar het zuiden zou wijzen. Heel veel eigenlijk. Dat zal niet ongezien voorbij gaan. Tijdens dat proces verzwakt ons magnetisch veld ook, er moet maar juist een zonnestorm of -flare op ons afkomen. 

Brainstorm eens allen, wat zou er dan gebeuren? Ons kompas wijst naar het zuiden, en nu?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 19-12-2019 om 18:20 zei Dat beloof ik:

Wie verzint dat soort zaken bij jullie ?

Dat verzinnen we niet, dat maken we op door de schrift grondig te bestuderen, het is  een totaalplaatje, als er maar 2 of 3 zaken te herleiden zijn kan ik scepsis begrijpen, maar er zijn gewoon meer aspecten die linken naar de eindtijd.

2 beeldende profetieën van Daniel over het beeld en beesten verwijzen naar de eindtijd, daarnaast nog 3 profetieën over koningen die uitmonden bij de Amerikaanse wereldmacht.

Open baring heeft ook een zeer duidelijke profetie verwijzend naar Amerika, en daarnaast enkele sub profetieën die ook aan duidelijkheid weinig te wensen laten wat te denken van de wereldwijde prediking die ook geprofeteerd is alsook oorlogen honger en pestilentie. DE mensen zouden moe en mat worden over de dingen die hen overkomen, dat zien we met de natuur ontwikkeling. Ook op dit punt is meer te vinden trouwens.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei antoon:

Dat verzinnen we niet, dat maken we op door de schrift grondig te bestuderen, het is  een totaalplaatje, als er maar 2 of 3 zaken te herleiden zijn kan ik scepsis begrijpen, maar er zijn gewoon meer aspecten die linken naar de eindtijd.

2 beeldende profetieën van Daniel over het beeld en beesten verwijzen naar de eindtijd, daarnaast nog 3 profetieën over koningen die uitmonden bij de Amerikaanse wereldmacht.

Open baring heeft ook een zeer duidelijke profetie verwijzend naar Amerika, en daarnaast enkele sub profetieën die ook aan duidelijkheid weinig te wensen laten wat te denken van de wereldwijde prediking die ook geprofeteerd is alsook oorlogen honger en pestilentie. DE mensen zouden moe en mat worden over de dingen die hen overkomen, dat zien we met de natuur ontwikkeling. Ook op dit punt is meer te vinden trouwens.

 

 Ik doelde op: het rode beest is de VN. Wel dan, hoe kom je,  die de Bijbel te bestuderen,  tot die conclusie? Het antwoord is : dat kan niet. 

Vandaar mijn vraag wie dit soort zaken verzint. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaring is zinnebeeldig het beest was is niet maar toch komt het weer te voorschijn, aannemelijk is dat in eerste instantie de volkeren bond wordt bedoelt, die verdween met de 2e wereldoorlog het functioneerde niet meer na de oorlog kwam daarvoor in de plaats de VN die de functie van het beest overnam , ik vind het aan nemelijk het wordt in openbaring ook de 8e wereldmacht genoemd en ook als een beeld van het politieke beest dat al eerder verscheen

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei antoon:

Openbaring is zinnebeeldig het beest was is niet maar toch komt het weer te voorschijn, aannemelijk is dat in eerste instantie de volkeren bond wordt bedoelt, die verdween met de 2e wereldoorlog het functioneerde niet meer na de oorlog kwam daarvoor in de plaats de VN die de functie van het beest overnam , ik vind het aan nemelijk het wordt in openbaring ook de 8e wereldmacht genoemd en ook als een beeld van het politieke beest dat al eerder verscheen

Ach, daar hebben we de zoveelste 'einde-van-de-wereld-voorspelling' weer van de WTG. ?

3 uur geleden zei antoon:

ik vind het aan nemelijk

Jij mag het aannemelijk vinden uiteraard.

3 uur geleden zei antoon:

het wordt in openbaring ook de 8e wereldmacht genoemd

maar dat is niet zo. Als er in openbaringen een wereldmacht wordt genoemd, is het ook dat. Elke invulling daarvan is puur speculatie. Als 2000 jaar heeft iedereen altijd kunnen zeggen "Maar het klopt precies". Inderdaad, het is zo vaag opgesteld dat het altijd klopt. Dat zegt veel over de 'openbaring', nl. dat hij altijd is in te vullen en dus feitelijk niets zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Fundamenteel:

Nochtans zijn de wetenschap en de bijbel eens dat het einde van deze aarde door vuur komt. Zodra onze oceanen in onze atmosfeer terecht komen zal er pas een greenhouse ontstaan. Dan wordt de aarde heter dan Venus. Het einde.

Alleen staat dat nergens in de Schrift, ik bedoel dat de aarde word vernietigd door vuur.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Fundamenteel:

Nochtans zijn de wetenschap en de bijbel eens dat het einde van deze aarde door vuur komt. Zodra onze oceanen in onze atmosfeer terecht komen zal er pas een greenhouse ontstaan. Dan wordt de aarde heter dan Venus. Het einde.

Volkomen onzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Aristarkos:

Alleen staat dat nergens in de Schrift, ik bedoel dat de aarde word vernietigd door vuur.

Aristarkos

Lees openbaringen 9. Een derde van de mensheid gaat dood door vuur daar. Het is wel zo dat de aarde opnieuw geïnjecteerd zal worden met leven door het levende water volgens de schrift. Maar de aarde heeft zoals ze nu gaat een finale einddatum, en wellicht is die niet zo heel ver weg meer. Bekijk de geschiedenis van Venus om onze toekomst te zien. Op Venus is het kokend heet op de aarde zal het 2x zo heet worden. 

Zojuist zei Dat beloof ik:

Volkomen onzin.

Helemaal niet. Waterdamp is ook een broeikasgas he. Venus haar oceaan is nu vanuit haat atmosfeer in de ruimte aan het “lekken”. Dat zorgt voor een gigantisch greenhouse effect, dat is ook het lot van deze aarde. Alleen zal het hier erger worden.

https://www.space.com/6273-venus-water.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Lees openbaringen 9. Een derde van de mensheid gaat dood door vuur daar. Het is wel zo dat de aarde opnieuw geïnjecteerd zal worden met leven door het levende water volgens de schrift. Maar de aarde heeft zoals ze nu gaat een finale einddatum, en wellicht is die niet zo heel ver weg meer. Bekijk de geschiedenis van Venus om onze toekomst te zien. Op Venus is het kokend heet op de aarde zal het 2x zo heet worden. 

In Openbaringen 9 staat nergens dat de aarde word vernietigd door vuur. Er staat in vers 18 dat een derde deel van de mensen word gedood door vuur, in vers 20 staat dat er overblijven.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Aristarkos:

In Openbaringen 9 staat nergens dat de aarde word vernietigd door vuur. Er staat in vers 18 dat een derde deel van de mensen word gedood door vuur, in vers 20 staat dat er overblijven.

Aristarkos

Dan heb ik me vergist. Maar als een supervulkaan uitbarst, is dat ook zwavel en as die het zonlicht verblinden zoals beschreven in Openbaringen 9. Maar dat is idd niet het einde van deze wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid