Spring naar bijdragen

Moeder bidt voor opwekking dode peuter.


Aanbevolen berichten

https://www.rd.nl/kerk-religie/gebed-voor-opwekking-overleden-peuter-vs-1.1618863?fbclid=IwAR1B57PGZNWV6kYUhkR-1dZuM6wjvMuClldLVBhamyJzQ606MnGTTFC90OM 

Een dieptriest bericht over een moeder die vraagt om te bidden voor de opwekking van haar overleden dochtertje van 2.
Totaal belachelijk natuurlijk, maar ik verbaas mij er over dat zoveel mensen daar in mee gaan.
Hoe komt dat? Wellicht uit medelijden met het meisje, maar voor mij laat dit zien dat geloof vaak ontzettend egoistische trekjes heeft.
Nu háár dochter dood gaat moet heel de kerk daar voor bidden.
Zou ze dat ooit hebben gedaan voor andere meisjes van 2 die plotseling dood gingen? ...

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

https://www.rd.nl/kerk-religie/gebed-voor-opwekking-overleden-peuter-vs-1.1618863?fbclid=IwAR1B57PGZNWV6kYUhkR-1dZuM6wjvMuClldLVBhamyJzQ606MnGTTFC90OM 

Een dieptriest bericht over een moeder die vraagt om te bidden voor de opwekking van haar overleden dochtertje van 2.
Totaal belachelijk natuurlijk, maar ik verbaas mij er over dat zoveel mensen daar in mee gaan.
Hoe komt dat? Wellicht uit medelijden met het meisje, maar voor mij laat dit zien dat geloof vaak ontzettend egoistische trekjes heeft.
Nu háár dochter dood gaat moet heel de kerk daar voor bidden.
Zou ze dat ooit hebben gedaan voor andere meisjes van 2 die plotseling dood gingen? ...

Ik kreeg ook de oproep, en ik heb gebeden. Ik zeg nu: "God laat me vergeten dat sterven definitief is, laat me voelen dat wonderen mogelijk zijn in onze diepste wanhoop, dat het meeleven met dit kleine meisje weer mogelijk wordt, het meisje dat in haar onschuld het goede van de wereld vertegenwoordigt waar ik bij wil horen."

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Ik kreeg ook de oproep, en ik heb gebeden. Ik zeg nu: "God laat me vergeten dat sterven definitief is, laat me voelen dat wonderen mogelijk zijn in onze diepste wanhoop, dat het meeleven met dit kleine meisje weer mogelijk wordt, het meisje dat in haar onschuld het goede van de wereld vertegenwoordigt waar ik bij wil horen."

 

Maar dat is toch vreemd? Waarom voor dit meisje, en niet voor de duizenden andere kinderen die op dezelfde leeftijd sterven? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is er nou werkelijk niemand - behalve Noël -  die zich inleeft in het verlies van deze ouders? Ze maken een van de ergste dingen mee, misschien wel het allerergste verlies wat een mens kan meemaken, het verlies van een kind. Een heel klein kind. Een plotseling verlies. En ieder mens reageert anders op zo’n intens verdrietige gebeurtenis. De eerste reacties kunnen heel irrationeel zijn, heel wanhopig, en een heel onwerkelijk gevoel geven. En dit is  zo’n uiting daarvan. In feite is het een wanhoopsschreeuw in de diepste ellende die ouders overkomen kan.  

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Plume:

De eerste reacties kunnen heel irrationeel zijn, heel wanhopig, en een heel onwerkelijk gevoel geven. En dit is  zo’n uiting daarvan.

Inderdaad een irreële reactie die Jezus enkel te kijk zal zetten indien het kind niet weer levend hier op aarde zal worden. Charismatisch gekonkel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maar dat is toch vreemd? Waarom voor dit meisje, en niet voor de duizenden andere kinderen die op dezelfde leeftijd sterven? 

Voor die moeder is haar eigen kind belangrijk. Je weet vast dat oxcycotinen (knuffelhormoon) vooral het eigene bevoordelen. Wat daarnaast het bidden voor alle andere kinderen net zo nodig maakt als die ons ontvallen. 

Er is ook een harde opstelling, dat een lichaam dat niet geschikt is nu eenmaal moet verdwijnen. Als ik Jezus wil volgen doe ik afstand van die harde opstelling.

8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Inderdaad een irreële reactie die Jezus enkel te kijk zal zetten indien het kind niet weer levend hier op aarde zal worden. Charismatisch gekonkel.

In deze context denk ik altijd aan de film op Netflix 'The discovery'. Van dat soort films mogen ze wat mij betreft meer maken.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel2:
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maar dat is toch vreemd? Waarom voor dit meisje, en niet voor de duizenden andere kinderen die op dezelfde leeftijd sterven? 

Voor die moeder is haar eigen kind belangrijk. Je weet vast dat oxcycotinen (knuffelhormoon) vooral het eigene bevoordelen. Wat daarnaast het bidden voor alle andere kinderen net zo nodig maakt als die ons ontvallen. 

Er is ook een harde opstelling, dat een lichaam dat niet geschikt is nu eenmaal moet verdwijnen. Als ik Jezus wil volgen doe ik afstand van die harde opstelling.

Dit is het antwoord op de vraag waarom de moeder voor haar kind bidt. Maar dat is niet de vraag die ik je stelde.
De vraag die ik je stelde was waarom jij voor dit meisje bidt en niet voor de duizenden andere kinderen die op dezelfde leeftijd sterven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De vraag die ik je stelde was waarom jij voor dit meisje bidt en niet voor de duizenden andere kinderen die op dezelfde leeftijd sterven.

omdat het me gevraagd is, zo moeilijk is dat toch niet? Sowieso ben ik al dusdanig met de wereld begaan dat ik moeite heb met allerlei leed. Er zijn misschien anderen die zich volledig willen immuniseren.

Je weet dus dat mensen van nature hypocriet zijn door ocycotine, maar vraagt dan specifiek waarom Christenen dat zijn?

Ik denk dat Christenen, juist in hun boodschap van menslievendheid, en barmhartigheid, proberen hun natuurlijke hypocrisie te overkomen. 

 

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou met Om-denken kunnen beginnen: Blijkbaar is het leed zo groot dat de enigste hoop die men nog heeft een tarting van natuurwetten is. Maar aan de andere kant geeft dit een ongelofelijk groot vertrouwen in God aan, en dus een enorme diepte van geloof. Hetgeen uiteindelijk doorslaggevend is, een leven in vertrouwen of een leven in wantrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad een wanhoopskreet van een moeder die haar kind verliest. Ik weet niet wat is zou doen als een vriendin mij dit vroeg; allereerst zou ik haar in mijn armen nemen en zeggen dat haar kindje dood is. Maar misschien zou ik bidden om haar rust te geven, rust dat alles gedaan is. Maar ik zal zelf weten dat haar kindje hier niet meer is.

We kunnen nu de moeder niet verwijten dat ze nooit eerder (weet ik ook niet zeker) voor andere overleden kinderen bad. Ik ben niet charismatisch en mijn gebed zou zijn, "help haar dit erge leed te dragen".

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze ouders zouden beter geholpen kunnen worden met de waarheid, dat bij Jezus wederkomst de doden weer tot leven worden gebracht. Dat ze hoop hebben om hun kind weer terug te kunnen zien. Niet met een oproep tot gebed om kind weer tot leven te brengen in dit samenstel, wat allang niet meer gebeurd. Sinds de apostelen zijn overleden gebeurd dat niet meer. Het leidt enkel tot teleurstelling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Inderdaad een irreële reactie die Jezus enkel te kijk zal zetten indien het kind niet weer levend hier op aarde zal worden. Charismatisch gekonkel.

Geen greintje gevoel, medeleven in je donder...

En nog trots erop ook.  Als dat het resultaat moet zijn van geloof is het maar goed dat er zoveel atheïsten zijn.  Maar vergeet vooral de naam van Jezus niet te noemen. (sorry TTC, ik leen die formulering eve van je)

Hoewel, dat-beloof-ik is atheïst en getuigt van hetzelfde als Kaasjeskruid,  maar dan verpakt in andere woorden.  Bij hem geldt mededogen kennelijk enkel voor niet-christenen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Noel2:
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

De vraag die ik je stelde was waarom jij voor dit meisje bidt en niet voor de duizenden andere kinderen die op dezelfde leeftijd sterven.

omdat het me gevraagd is, zo moeilijk is dat toch niet? Sowieso ben ik al dusdanig met de wereld begaan dat ik moeite heb met allerlei leed. Er zijn misschien anderen die zich volledig willen immuniseren.

Ja, dat is moeilijk. Want als je begaan bent met het leed in de wereld, waarom bidt je dan voor dit ene meisje en niet voor de duizenden andere kinderen die op dezelfde leeftijd sterven?
Dan lijkt het er namelijk op dat je helemaal niet begaan bent met het leed in de wereld, anders had je wel voor al die kinderen gebeden.
En hoe begaan ben je met leed als je mee gaat in de totale valse hoop die de moeder wordt gegeven door deze actie.
Hierdoor wordt die moeder alleen maar verder in de ellende geduwd. Ze kan beter beginnen met de dood van haar dichter te accepteren en dat leed verwerken.

1 uur geleden zei Plume:

Hoewel, dat-beloof-ik is atheïst en getuigt van hetzelfde als Kaasjeskruid,  maar dan verpakt in andere woorden.  Bij hem geldt mededogen kennelijk enkel voor niet-christenen. 

O, maar ik vind het ontzettend zielig voor deze mevrouw.
Ik stel wel vast dat degenen om haar heen meegaan in een kansloze massahysterie waar de moeder niets mee opschiet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Ik heb spijt van deze reactie, ze gaat teveel uit van het spel van weerwoord op weerwoord, dat wil ik eigenlijk niet, al is zoiets gebruikelijk op een forum. Liever heb ik bedachtzaamheid en rust. Ik probeer me terug te trekken.

Probeer dan eens bedachtzaam en rustig een antwoord te geven op de vraag

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Want als je begaan bent met het leed in de wereld, waarom bidt je dan voor dit ene meisje en niet voor de duizenden andere kinderen die op dezelfde leeftijd sterven?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Want als je begaan bent met het leed in de wereld, waarom bidt je dan voor dit ene meisje en niet voor de duizenden andere kinderen die op dezelfde leeftijd sterven?

Los van wat ik van deze casus vind (namelijk wel érg ver-van-mijn-bed op het gebied van geloofsbeleving), sta me toch toe te proberen hier antwoord op te geven.
Ik denk dat het namelijk helemaal niet zo vreemd is als mensen zich in hun gebeden, of hun werkzaamheden in het algemeen, laten leiden door concrete cases en of oproepen.
Zo wordt bijvoorbeeld ook weleens via crowdfunding geld gevraagd voor een bepaalde medische behandeling. Betekent dit dan dat de donateurs enkel interesse hebben om te geven voor die ene patiënt? Waarschijnlijk niet, maar deze patiënt vroeg het ze en ze werden geraakt door diens verhaal en oproep.
Niemand kan echter voor alle behandelingen betalen; je moet kiezen. En ja dat geldt ook voor gebeden: je kunt niet voor elk individueel kind bidden, behalve dan in het algemeen 'voor alle kinderen,' omdat je ze niet allemaal kent en anders ook érg lang bezig bent voordat je elk kind hebt 'behandeld.'

Er zullen mensen zijn die je dicht nabij staan, of wiens verhaal je zo raakt, dat je er speciaal voor wilt bidden. Dat kan een bekende zijn, maar ook een vreemde vele kilometers verderop, wiens verhaal (en achterliggende theologie) je gelooft.
Dat betekent niet meteen dat al die andere lijdende mensen je minder zouden kunnen schelen. Heel mogelijk zullen ook in deze casus de meeste bidders ook voor andere (gestorven) kinderen bidden. Maar deze casus raakte hen bijzonder, zodat zij speciaal voor dit kind zijn gaan bidden.

Nu kan het best zijn dat je het wat onzinnig vindt dat alleen een ieder die via de (social) media volop aandacht vraagt, nog aandacht lijkt te krijgen. Die ontwikkeling is inderdaad zorgelijk te noemen, want waar blijft dan alle hulp en steun voor de onzichtbare, ongehoorde mensen, die net zo lijden?
Het is mijns inziens altijd goed om dergelijke oproepen kritisch te bekijken en je er niet teveel door te laten meeslepen, zéker als de theologie erachter zacht gezegd nogal omstreden is.
Maar ik denk dat ook in het verborgene er heel veel onbetaalbaar werk wordt verricht voor heel veel lijdende mensen en dat je ook dán je eigen keuzes zult maken, omdat je tijd en energie nu eenmaal beperkt is. Ik denk dat je je daarover dan ook niet te schuldig moet voelen.
Het gaat er immers niet om dat je heel de wereld redt of zelfs zoveel mogelijk mensen, maar wel dat je hetgeen je redelijkerwijs kúnt doen, ook daadwerkelijk doet. Het is dan heel mogelijk dat later blijkt dat je veel meer hebt kunnen doen en geven dan je van tevoren voorzien had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Los van wat ik van deze casus vind (namelijk wel érg ver-van-mijn-bed op het gebied van geloofsbeleving), sta me toch toe te proberen hier antwoord op te geven.
Ik denk dat het namelijk helemaal niet zo vreemd is als mensen zich in hun gebeden, of hun werkzaamheden in het algemeen, laten leiden door concrete cases en of oproepen.
Zo wordt bijvoorbeeld ook weleens via crowdfunding geld gevraagd voor een bepaalde medische behandeling. Betekent dit dan dat de donateurs enkel interesse hebben om te geven voor die ene patiënt? Waarschijnlijk niet, maar deze patiënt vroeg het ze en ze werden geraakt door diens verhaal en oproep.
Niemand kan echter voor alle behandelingen betalen; je moet kiezen. En ja dat geldt ook voor gebeden: je kunt niet voor elk individueel kind bidden, behalve dan in het algemeen 'voor alle kinderen,' omdat je ze niet allemaal kent en anders ook érg lang bezig bent voordat je elk kind hebt 'behandeld.'

Er zullen mensen zijn die je dicht nabij staan, of wiens verhaal je zo raakt, dat je er speciaal voor wilt bidden. Dat kan een bekende zijn, maar ook een vreemde vele kilometers verderop, wiens verhaal (en achterliggende theologie) je gelooft.
Dat betekent niet meteen dat al die andere lijdende mensen je minder zouden kunnen schelen. Heel mogelijk zullen ook in deze casus de meeste bidders ook voor andere (gestorven) kinderen bidden. Maar deze casus raakte hen bijzonder, zodat zij speciaal voor dit kind zijn gaan bidden.

Nu kan het best zijn dat je het wat onzinnig vindt dat alleen een ieder die via de (social) media volop aandacht vraagt, nog aandacht lijkt te krijgen. Die ontwikkeling is inderdaad zorgelijk te noemen, want waar blijft dan alle hulp en steun voor de onzichtbare, ongehoorde mensen, die net zo lijden?
Het is mijns inziens altijd goed om dergelijke oproepen kritisch te bekijken en je er niet teveel door te laten meeslepen, zéker als de theologie erachter zacht gezegd nogal omstreden is.
Maar ik denk dat ook in het verborgene er heel veel onbetaalbaar werk wordt verricht voor heel veel lijdende mensen en dat je ook dán je eigen keuzes zult maken, omdat je tijd en energie nu eenmaal beperkt is. Ik denk dat je je daarover dan ook niet te schuldig moet voelen.
Het gaat er immers niet om dat je heel de wereld redt of zelfs zoveel mogelijk mensen, maar wel dat je hetgeen je redelijkerwijs kúnt doen, ook daadwerkelijk doet. Het is dan heel mogelijk dat later blijkt dat je veel meer hebt kunnen doen en geven dan je van tevoren voorzien had.

Zo is dat. En de uitdrukking "Wie één mens redt, redt de hele wereld." gaat ook nogal diep. Indien er namelijk geen mensen meer zijn die zich, in gebed en/of daad willen inzetten voor de ander, is het gewoon afgelopen met deze wereld. Daar ben ik volkomen van overtuigd.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Willempie:

Zo is dat. En de uitdrukking "Wie één mens redt, redt de hele wereld." gaat ook nogal diep. Indien er namelijk geen mensen meer zijn die zich, in gebed en/of daad willen inzetten voor de ander, is het gewoon afgelopen met deze wereld. Daar ben ik volkomen van overtuigd.

Dat is zo. Maar bidden voor de opstanding van een overleden 2-jarig meisje is echt wat anders.

22 uur geleden zei Noel2:

Al het leed van de wereld is niet onder mijn directe aandacht. Ik ben geen leed-toerist.

Maar een overleden 2-jarig meisje dat je nooit hebt gekend wel. Waarom bidt je dan voor dit ene meisje en niet voor de duizenden andere kinderen die op dezelfde leeftijd sterven? Of iets dat levende mensen aangaat en dus niet onmogelijk is.
 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

 

Maar een overleden 2-jarig meisje dat je nooit hebt gekend wel. Waarom bidt je dan voor dit ene meisje en niet voor de duizenden andere kinderen die op dezelfde leeftijd sterven? Of iets dat levende mensen aangaat en dus niet onmogelijk is.
 

Indirect bid ik voor alle moeders in gelijke situatie. Mijn bede wordt in de ruimte gezonden naar God, en die bereikt wie deze bereiken wil. Uiteindelijk is ‘de dood overwinnen’ gelijk aan Jezus volgen, met zijn werk aan het kruis. Wie oren heeft die hore.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vrouw komt uit een groep die bijzonder veel waarde hecht aan gebedsgenezing... Dat is trouwens niet zonder problemen, want vele christenen die zich verloren hebben in gebedsgenezing verwijten anderen soms ook dat ze niet genezen. Zo ken ik het verhaal van een blinde man die ze verweten dat zijn geloof niet groot genoeg was omdat hij nog altijd niet genezen was. Verder doen er binnen die kringen wel verhalen de ronde van opwekkingen en genezingen, dus dat sterkt hun geloof hierin wel, denk ik.

Dat neemt niet weg natuurlijk dat ik het verschrikkelijk vind voor de moeder, en vraag ik me ook af wat de implicaties voor haar geloof zullen zijn als haar kind uiteindelijk niet herrijst. Ik zou dus eerder bidden om haar kracht te geven om dit een plek te kunnen geven, en vooral haar geloof niet te laten verliezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid