Spring naar bijdragen

Gesol met Valentinus


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei thom:

Ik denk dat Desid dan doelt op de wij uit het oorspronkelijke, het Licht en Leven wat wij eens waren.

Maar die wij, is niet het huidige ons zogezegd. Wij, nu, zijn niet uit het Licht, maar als het natuurlijke, het aardse.

Thom kan niet in het hemelse geplaatst worden, dan alleen door de Zoon. En dan ben ik opgelost/overgegeven in Hem.

Omdat Hij de Oorspronkelijke is; de Christus in de mens, de wedergeboren Ziel, die uit God is.

Dus om Thom de Heere noemen is in de trant van het onbegrip over Slavenburg, én het onbegrip over alle Bijbelteksten die ik gegeven heb, om de Waarheid in onszelf te zoeken en te vinden.

Joh.1

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

Als er dan geschreven wordt; Ik ben het Licht, de Waarheid en het Leven wat de Zoon vertegenwoordigt, en Hij, de Christus in ons is te vinden, wat heb ik, als het natuurlijke, het vergankelijke, het tijdelijke daarmee te maken dan alleen de weg voor Hem voor te bereiden. 

Wanneer de Heere, de Geest van Christus, de mens van Zichzelf vervuld heeft, dan is daar geen plaats voor Thom meer, maar is alles in Hem.

Dat is een proces van reiniging en heiliging wat in de mens moet plaatsvinden; het sterven voor het sterven; het opstandingslichaam is in de mens groeiende en daar wanneer de Zoon geopenbaard wordt. Jezus toonde dit al in zijn proces bij de verheerlijking op de berg.

Waar je precies de koppeling maakt tussen je (door mij cursief gemaakte) vage/onbegrijpelijke tekst en de tekst uit Johannes is me een raadsel. Ik hoop voor jou dat je de 'gnosis' als iets positiefs ervaart, in mijn beleving is het een soort bruine stroop/smurrie terwijl de eenvoudige duidelijke Bijbelse woorden als helder water zijn. Johannes 1 gaat verder met:

5 En het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.
6 Er trad een mens op, van God gezonden, wiens naam was Johannes*;
7 Deze kwam als getuige om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden.
8 Hij was het licht niet, maar was om te getuigen van het licht.
9 Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld.
10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend.
11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven;
13 Die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid**.
15 Johannes heeft van Hem getuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van wie ik zeide: Die na mij komt, is voor mij geweest, want Hij was eer dan ik.

* de Doper, niet de apostel.
** dat is dus alleen de Here Jezus. Niet wij, jij of ik, zoals de 'gnosis' beweert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 117
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In een ander topic werd er e.e.a. gedeeld over Valentinus. Ik bespreek dit uitgebreider, omdat het goed laat zien waar het fout gaat bij Slavenburg en zijn fans. @Plume schreef: 1. Over Va

Dank @Desid, wie de waarheid zoekt, moet wat mij betreft beginnen met de waarheid te spreken, wie in zijn spreken niet zuiver is, mist ook verder het onderscheidingsvermogen om de waarheid te leren ke

Wat je zegt is irrelevant. Deze discussie gaat erom dat Slavenburg x beweert, en dat dat volgens mij niet klopt.  Dan maakt het geen reet uit welke teksten je verder citeert, want daar gaat

3 uur geleden zei thom:

Ik denk dat Desid dan doelt op de wij uit het oorspronkelijke, het Licht en Leven wat wij eens waren.

Nee, ik bedoel gewoon op de volgende zinnen:

"De boodschap dat de mens de Waarheid in zich draagt, in onszelf, is tevens de boodschap Deze te laten ontwikkelen, ten kosten van onszelf. Omdat wij oorspronkelijk Leven en Licht zijn, de Heere uit de Hemel."

Hier zeg je dat de mens oorspronkelijk de Heer zelve was. Of, zoals je toelicht, het 'wij' moet je dan weer onderscheiden van de aardse mens, of zo. Waar het op neer komt is dat als jij je geestelijk ontwikkelt, lost je oude zelf op en neemt de Heer de boel over.

(Die teksten uit Ev Johannes kunnen die visie natuurlijk niet ondersteunen.)

Wat ik dan wel wonderbaarlijk vind, is dat dit zo weinig blijkt uit jouw en Plume's schrijfsels hier. Die druipen van arrogantie over het eigen inzicht en van minachting voor anderen, de buitenstaanders die jullie diepe kern niet kunnen vatten.

Hieruit kunnen we twee mogelijke conclusies trekken:

1. Thom en Plume hebben de Waarheid in zichzelf nog niet laten ontwikkelen. Ze zijn als de farizeeën, die de weg wel gewezen maar niet bewandeld hebben.

Of:

2. Thom en Plume zijn vergevorderd in de ontwikkeling van de Waarheid in hen, en God is een vervelende, arrogante babyboomer die zich weinig aan anderen gelegen laat liggen en vooral zijn eigen geestelijkheid erg interessant vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-1-2020 om 14:02 zei thom:

En ga jij voorbij aan wat ik feitelijk schrijf.

Eigenlijk ben jij aan het sollen.?

Nu ja, gesol zou inhouden dat Desid weet waar het over gaat. Dat blijkt dan weer niet uit zijn reacties en handelwijze. De essentie wordt gemist en de toevlucht gezocht in ophitsing tegen de Gnosis en de gnostici.  De oppervlakkigheid ten top. Stof van de voeten.

1 uur geleden zei Desid:

Nee, ik bedoel gewoon op de volgende zinnen:

"De boodschap dat de mens de Waarheid in zich draagt, in onszelf, is tevens de boodschap Deze te laten ontwikkelen, ten kosten van onszelf. Omdat wij oorspronkelijk Leven en Licht zijn, de Heere uit de Hemel."

Hier zeg je dat de mens oorspronkelijk de Heer zelve was. Of, zoals je toelicht, het 'wij' moet je dan weer onderscheiden van de aardse mens, of zo. Waar het op neer komt is dat als jij je geestelijk ontwikkelt, lost je oude zelf op en neemt de Heer de boel over.

(Die teksten uit Ev Johannes kunnen die visie natuurlijk niet ondersteunen.)

Wat ik dan wel wonderbaarlijk vind, is dat dit zo weinig blijkt uit jouw en Plume's schrijfsels hier. Die druipen van arrogantie over het eigen inzicht en van minachting voor anderen, de buitenstaanders die jullie diepe kern niet kunnen vatten.

Hieruit kunnen we twee mogelijke conclusies trekken:

1. Thom en Plume hebben de Waarheid in zichzelf nog niet laten ontwikkelen. Ze zijn als de farizeeën, die de weg wel gewezen maar niet bewandeld hebben.

Of:

2. Thom en Plume zijn vergevorderd in de ontwikkeling van de Waarheid in hen, en God is een vervelende, arrogante babyboomer die zich weinig aan anderen gelegen laat liggen en vooral zijn eigen geestelijkheid erg interessant vindt.

Wat er alleen nog aan ontbreekt bij Desid is een bomgordeltje.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Plume:

Nu ja, gesol zou inhouden dat Desid weet waar het over gaat. Dat blijkt dan weer niet uit zijn reacties en handelwijze. De essentie wordt gemist en de toevlucht gezocht in ophitsing tegen de Gnosis en de gnostici.  De oppervlakkigheid ten top. Stof van de voeten.

Wat er alleen nog aan ontbreekt bij Desid is een bomgordeltje.

Je dweept met 'je moet je ego loslaten/overgeven' terwijl je uitingen allemaal uit je eigen ego voortkomen... Je hebt de arrogantie om regelmatig de uitdrukking 'stof van de voeten' te gebruiken, alsof je één van de apostelen (=uitgezondenen) bent. Reality check/newsflash: dat ben je niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

En ik plaats gewoon voor de 100e keer de 1 Kor. tekst weer, want als mijn schrijven als stront wordt gelezen, ben ik met mijn schrijven in ieder geval wél

gesteund door de teksten;

20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.

21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Dit steunt helemaal niet jouw standpunt. Paulus legt uit dat de opstanding iets is dat aan het einde der tijden plaatsvindt, behalve bij Christus die als eersteling is opgestaan.

5 minuten geleden zei thom:

Joh. de Doper is die mens, die hiervan getuigt, maar weet (..) dat hijzelf de Zijne niet is, het Licht niet is, het Leven niet uitdraagt, niet uit God, maar aards, de oude natuur, mens van vlees en bloed.

De zijnen, in de SV met hoofdletter, de Zijnen die Hem aangenomen hebben, hebben het Woord bewaard, staat er in Joh. 17, en Hem herkend!

Hoe kan Hij herkend worden, door het Woord ''waarmee het hart geopend werd'', als niet gelijk de bewustwording daar is, dat wij ( als het Zijne) Hem zijn, dat maaltijd met Hem houdt.  

Flauwekul. Je plakt je eigen dogma's op de bijbelteksten.

 

5 minuten geleden zei thom:

Zeer arrogante teksten hoor, en dan hiermee aan durven komen, en er iets over schrijven.

Die arrogantie! ?

Zelfreflectie is niet echt je sterkste punt hè?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Het dogma van het eind der tijd.

Dat is geen dogma, dat is gewoon wat Paulus letterlijk zegt.

1 Kor. 1:7-8

"... terwijl u op de komst van onze Heer Jezus Christus wacht, ... 8 Hij is het ook die u tot het einde toe de zekerheid geeft dat u geen blaam zal treffen op de dag van onze Heer Jezus Christus."

1 Kor. 4:8

"Maar natuurlijk – u bent al helemaal verzadigd, u bent al rijk, u bent al koningen geworden zonder ons. Was u maar koningen geworden, dan zouden wij het ook zijn."

1 Kor. 7:29

"29 Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dat er maar weinig tijd rest."

1 Kor. 10:11

"Wat hun overkomen is, moet ons tot voorbeeld strekken; het is geschreven om ons, voor wie de tijd ten einde loopt, te waarschuwen."

1 Kor. 15:20-28

"20 Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen. 21 Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens. 22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt. 23 Maar ieder op de voor hem bepaalde tijd: Christus als eerste en daarna, wanneer hij komt, zij die hem toebehoren. 24 En dan komt het einde en draagt hij het koningschap over aan God, de Vader, nadat hij alle heerschappij en elke macht en kracht vernietigd heeft. ... 28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren."

Kortom, volgens Paulus rest er nog weinig tijd tot het einde van de wereld, wanneer Christus zal komen, op de dag van onze Heer Jezus Christus. Dan zal de opstanding plaatsvinden. Hij strijdt bovendien tegen de gedachte dat christenen nu al volledig verlost zijn en in heerlijkheid leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Desid:

Dat is geen dogma, dat is gewoon wat Paulus letterlijk zegt.

1 Kor. 1:7-8

"... terwijl u op de komst van onze Heer Jezus Christus wacht, ... 8 Hij is het ook die u tot het einde toe de zekerheid geeft dat u geen blaam zal treffen op de dag van onze Heer Jezus Christus."

1 Kor. 4:8

"Maar natuurlijk – u bent al helemaal verzadigd, u bent al rijk, u bent al koningen geworden zonder ons. Was u maar koningen geworden, dan zouden wij het ook zijn."

1 Kor. 7:29

"29 Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dat er maar weinig tijd rest."

1 Kor. 10:11

"Wat hun overkomen is, moet ons tot voorbeeld strekken; het is geschreven om ons, voor wie de tijd ten einde loopt, te waarschuwen."

1 Kor. 15:20-28

"20 Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen. 21 Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens. 22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt. 23 Maar ieder op de voor hem bepaalde tijd: Christus als eerste en daarna, wanneer hij komt, zij die hem toebehoren. 24 En dan komt het einde en draagt hij het koningschap over aan God, de Vader, nadat hij alle heerschappij en elke macht en kracht vernietigd heeft. ... 28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren."

Kortom, volgens Paulus rest er nog weinig tijd tot het einde van de wereld, wanneer Christus zal komen, op de dag van onze Heer Jezus Christus. Dan zal de opstanding plaatsvinden. Hij strijdt bovendien tegen de gedachte dat christenen nu al volledig verlost zijn en in heerlijkheid leven.

Enkele zeer korte losse regels uit de bijbel trekken, en uit hun context rukken, want voorbijgaand aan alles wat Thom ook liet zien, is precies wat religieuze machtlustigen doen om mensen aan zich te binden, zodat ze met het instituut gaan wachten op Godot in plaats van dat Christus in hen opstaat. En wachtend op Godot behoudt het instituut de macht over het gepeupel.  Men kan geen twee heren blijven dienen.  

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:

Maar de teksten die ik gaf hebben het over de Weg gaan, om Thuis te komen voordat er een eindoordeel komt over de hele mensheid

1 Korintiërs 15 heeft daar niets mee te maken.

 

3 uur geleden zei Plume:

Enkele zeer korte losse regels uit de bijbel trekken, en uit hun context rukken

Dat is niet wat ik doe. Ik laat een consistent thema uit een brief van Paulus zien. Namelijk dat het einde der tijden voor de deur staat, en dat de opstanding dan zal plaats vinden bij de komst van Christus. Dit is volstrekt in overeenstemming met de wetenschappelijke uitleg.

3 uur geleden zei Plume:

is precies wat religieuze machtlustigen doen om mensen aan zich te binden, zodat ze met het instituut gaan wachten op Godot in plaats van dat Christus in hen opstaat.

Het wordt een beetje pijnlijk om te zien hoezeer je aan het clichébeeld voldoet.

3 uur geleden zei thom:

Precies, het dogma van de christelijke kerk.

Het is onduidelijk wat je bedoelt, maar het punt waartegen Paulus strijdt is nu juist tot grote bloei gekomen in groepen als de navolgers van Valentinus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Desid:

1 Korintiërs 15 heeft daar niets mee te maken.

 

Dat is niet wat ik doe. Ik laat een consistent thema uit een brief van Paulus zien. Namelijk dat het einde der tijden voor de deur staat, en dat de opstanding dan zal plaats vinden bij de komst van Christus. Dit is volstrekt in overeenstemming met de wetenschappelijke uitleg.

Het wordt een beetje pijnlijk om te zien hoezeer je aan het clichébeeld voldoet.

Het is onduidelijk wat je bedoelt, maar het punt waartegen Paulus strijdt is nu juist tot grote bloei gekomen in groepen als de navolgers van Valentinus.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je hier nog op reageert. Als er één ding duidelijk is dan is het wel dat bij de andere deelnemers de wetenschap niet telt, de bijbel niet, de traditie niet behalve als het de traditie van de gnostiek betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Wat moet ik hier nu nog aan toevoegen?

Nou, leg bijvoorbeeld eens uit hoe je het volgende aan 1 Korintiërs 15 verbindt. Want je stelt het wel, maar je wijst niet aan waar het op is gebaseerd in de tekst.

"Als je hierin geen Weg ziet, die Jezus voorgedaan heeft in zijn levensloop, als de inwijdingen in de mens" >> waar staat dat precies in dit gedeelte?

"het weder geboren worden, de groei in stilte in de mens, de openbaring van de Zoon, de verzoekingen in de woestijn, de verheerlijking op de berg, de uiteindelijke opstanding uit de dood, de Hemelvaart, de uitstorting van de Geest." > Van deze dingen wordt niet gerept, behalve van de opstanding uit de dood.

"En de Geest is het Woord, en wekt uit de dood, in de mens, wat uit God geboren wordt, de eersteling Christus, in hen die als Joh. de Doper, de natuur ontslapen zijn." > daarover zegt 1 Korintiërs 15 niets. Er staat alleen, dat Christus als eerste is opgestaan, en dat later pas degenen die bij Hem horen (d.w.z. de gelovigen in Christus) zullen opstaan. En dat Christus is opgestaan gaat gezien het begin van het hoofdstuk over de derde dag na de dood van Jezus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Maar het is niet de letter Desid.

Met andere woorden, wat ik al eerder schreef klopt: je hebt bepaalde ideeën en die lees jij in in de teksten die een beetje lijken te zeggen wat jij denkt. 

Wat daarvan te denken?

In de geschiedenis van het christendom was het natuurlijk al snel een probleem dat de uitleg van de heilige boeken onderling verschilde. Als de één A zegt en de ander B, en die standpunten staan recht tegenover elkaar en leiden tot verschillende praktijken, en er is ook nog lezing C, D en E, en F enzovoort enzovoort; betekent dat dan niet dat de heilige tekst betekenisloos is geworden? Want dan is de heilige tekst niet meer dan een wit scherm waar de eigen gedachten op worden geprojecteerd.

Sinds Origenes wordt er daarom nagedacht over regels van bijbeluitleg, die zich in de loop van de eeuwen hebben ontwikkeld. En die zijn niet zelf verzonnen, maar voor het overgrote deel ontleend aan de wijze waarop men destijds op school leerde teksten te lezen en uit te leggen. Het zijn regels die iedereen met een beetje intelligentie en verbeeldingskracht met respect voor de teksten kan begrijpen en toepassen. De wetenschappelijke bijbeluitleg heeft dit nog verder geprofessionaliseerd.

Welnu, ik kies ervoor om dit laatste te volgen, omdat er dan gesprek mogelijk is. Het andere leidt vrijwel altijd tot verdraaiingen en het laten buikspreken van teksten.

Dit topic begon al met een verdraaiing van Slavenburg van Valentinus. Dit is typisch voor dit soort kwakzalvers om hun argeloze schaapjes zand in de ogen te strooien en hen in slaap te sussen met een vermeende oude traditie. Maar die traditie bestaat helemaal niet. Wat Slavenburg doet is gewoon de dieptepsychologie van C.G. Jung verpakken in een semichristelijk sausje. Dat heeft hij geleerd van zijn leermeester Gilles Quispel, die wetenschappelijk al eens was afgegaan doordat hij zijn reconstructie van Valentinus moest terugtrekken; dat was niet meer dan knip en plakwerk naast het werk van C.G. Jung. Maar na zijn pensioen is het bergafwaarts gegaan. En vele babyboomers holden achter deze freakshow aan, en worden nu geld uit de zak geklopt door Slavenburg.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid