Spring naar bijdragen
dingo

Wat is de basis van de menselijke moraal?

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Dan begrijp ik dat je op dezelfde lijn zit als @Willempie, zo van: hier is ergens een hoop tekst, lees maar en mijn argumentatie staat er ergens tussen.
Jammer, zo kun je dus niet serieus discussie voeren.

Hoe dan discussievoeren als het bij voorbaat al niet te lezen is voor je.

En daarbij, niet alles is voor iedereen verteerbaar. Wat je niet kan eten, leg je maar weg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei thom:

Hoe dan discussievoeren als het bij voorbaat al niet te lezen is voor je.

En daarbij, niet alles is voor iedereen verteerbaar. Wat je niet kan eten, leg je maar weg.

Een pdf van amper 6 pagina’s is deze al teveel. Alles tot onzin herleiden, dan vraagt die een bron. Wat ge dan in 2 zinnen zegt staat in uw bron van 6 pagina’s. Maar wat ge zegt blijft onzin omdat meneer 6 pagina’s weigert te lezen.

Dat zijn dan pocos die gaan bleiten bij de moderatie als ge uw geduld eens verliest en de bal nog correcter terugkaatst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dan begrijp ik dat je op dezelfde lijn zit als @Willempie, zo van: hier is ergens een hoop tekst, lees maar en mijn argumentatie staat er ergens tussen.
Jammer, zo kun je dus niet serieus discussie voeren.

Als je te lui bent om te lezen, of niet goed bent in lezen (Dat kan ook.) inderdaad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Appie B:

Omdat geloof en religie op dogma’s rusten die voor die gelovigen heilig zijn. Wat je dan krijgt is dat de meerderheid van die gelovigen gaat bepalen op basis van die dogma’s. Hoe zou jij het vinden als de staat waarin je woon bepaalt op basis van de islam? Dat gaat problemen opleveren. Ik ben voorstander voor scheiding tussen kerk en staat.

Voor de duidelijkheid: een seculiere staat betekent dus niet dat mensen niet mogen geloven.

Dat zeg je correct in een seculiere staat mogen mensen nog net blijven geloven. Als het aan de fanatieke atheïsten ligt mag dat echter alleen nog achter je eigen voordeur. Zodra je de deur uitstapt word je geacht atheïst te zijn. En dat heet dan geen dogma maar is het wel in de praktijk.

Neemt niet weg dat ik ook voorstander ben van scheiding tussen kerk en staat. Tegelijkertijd denk ik dat het onzin is om te proberen de wortels van de joods/christelijke cultuur waaruit het huidige Nederland is voortgekomen uit te poetsen alsof het nooit bestaan heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De basis van de 'menselijke moraal' is voor mij de uitspraak van Kant:

"Dat men alleen moet handelen volgens die maxime waarvan men tegelijkertijd kan willen dat ze een algemene wet wordt."

Dat spreek voor zich, nietwaar?!

Is tevens antwoord op een 'universele moraal'.

Kon geen uitspraak van de here Jezus vinden die erop lijkt, maar wellicht krijg ik hulp?! alvast bedankt MvG

bewerkt door digidokter.net
Is tevens antwoord op een 'universele moraal'.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei dingo:
23 uur geleden zei Appie B:

Omdat geloof en religie op dogma’s rusten die voor die gelovigen heilig zijn. Wat je dan krijgt is dat de meerderheid van die gelovigen gaat bepalen op basis van die dogma’s. Hoe zou jij het vinden als de staat waarin je woon bepaalt op basis van de islam? Dat gaat problemen opleveren. Ik ben voorstander voor scheiding tussen kerk en staat.

Voor de duidelijkheid: een seculiere staat betekent dus niet dat mensen niet mogen geloven.

Dat zeg je correct in een seculiere staat mogen mensen nog net blijven geloven. Als het aan de fanatieke atheïsten ligt mag dat echter alleen nog achter je eigen voordeur. Zodra je de deur uitstapt word je geacht atheïst te zijn. En dat heet dan geen dogma maar is het wel in de praktijk.

Kom kom, je hoeft jezelf niet in een slachtofferrol te drukken. Je mag gewoon geloven wat je wil en we hebben vrijheid van meningsuiting en dat is goed gewaarborgd in de seculiere staat die Nederland heet. Wat betreft de "fanatieke atheïsten", daar heb je volgens mij weinig van te duchten. Die zitten waarschijnlijk alleen op een forum te discussiëren met gelovigen. Maar als je je buiten de deur uitspreekt over je geloof, dan mag je een tegengeluid verwachten. Dat heet vrijheid van meningsuiting en die geldt voor iedereen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Appie B:

Kom kom, je hoeft jezelf niet in een slachtofferrol te drukken. Je mag gewoon geloven wat je wil en we hebben vrijheid van meningsuiting en dat is goed gewaarborgd in de seculiere staat die Nederland heet. Wat betreft de "fanatieke atheïsten", daar heb je volgens mij weinig van te duchten. Die zitten waarschijnlijk alleen op een forum te discussiëren met gelovigen. Maar als je je buiten de deur uitspreekt over je geloof, dan mag je een tegengeluid verwachten. Dat heet vrijheid van meningsuiting en die geldt voor iedereen.

Tegengeluid heb ik niet zo'n probleem mee. Maar ik zal je een voorbeeld geven waar ik het over heb: Toen het homohuwelijk ingevoerd werd was het duidelijk in het memorie van toelichting dat de al aanwezige ambtenaren van burgerlijke stand niet verplicht zouden worden homohuwelijken te voltrekken. (Voor de duidelijkheid: persoonlijk heb ik geen enkel bezwaar tegen het homohuwelijk.) De wet was nog niet ingevoerd of de ene na de andere ambtenaar van de burgerlijke stand met gewetensbezwaren kon vertrekken. Iets soortgelijks speelt bij verzoeken tot euthanasie daar gaan ook al stemmen op om artsen tot medewerking te verplichten. (Je hoeft uiteraard niet gelovig te zijn om niet aan euthanasie mee te willen werken.) Dus ja vrijuit van meningsuiting is er wel maar geloven/levensovertuiging staat al behoorlijk onder druk van de dwang van de helft +1.

Overigens is deze discussie wel al redelijk offtopic.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid