Spring naar bijdragen

Zelfcompassie Kristin Neff (Stop met jezelf veroordelen)


Aanbevolen berichten

Samen met Roos Vonk schreef Kristin Neff dit boek:

https://www.bol.com/nl/p/zelfcompassie/9200000030337337

Ik ben begonnen met lezen met deel 1 van het boek 'waar is zelfcompassie goed voor'. Zelfcompassie heeft iets van magie volgens haar, omdat je lijden kan omzetten in vreugde. De de echte magie kwam van Jezus. Maar met jaren studie van bijbel (routekaart) naar hemel, kwam ik toch in een psychische crisis. In de bijbel vond ik geen praktische antwoorden, wellicht waren ze er wel, maar moest je de metaforen of puzzels van Jezus goed oplossen. Dat niveau bereikte ik niet.

Dit boek geeft me die praktische handleiding wel, hebben jullie dat ook, dat je je leven lang de woorden van de bijbel naleeft en toch psychische problemen krijgt?! Is dat het geschenk van God de openbaring?! Toen het mij overkwam was ik van God los, waarom had hij me verlaten, waarom overkwam mij dit? Ik raakte in negatieve spiraal van depressie en angst en via vele zelfhulpboeken en therapie etc. vond ik mijn weg weer naar hem terug. Je moet door de hel gaan om in hemel te komen denk ik, de hel was voor Jezus de woestijn, nietwaar?

Inmiddels herken ik het gif en slang van de metaforen in dagelijkse leven, maar toen de bijbel werd gemaakt/geschreven bestond er geen TV, radio, internet, smartphones, nepnieuws, neoliberalisme, crisiskapitalisme etc. en ben ik er sterker uit gekomen. 

Zelfcompassie stelt ons in staat veerkrachtig, begripvol en meelevend te zijn. Waarom heeft de bijbel het hier niet over? Of heb bedoelen ze dat met eigenliefde in bijbel? Is eigenliefde wel synoniem voor zelfcompassie of zijn het twee totaal verschillende begrippen?

Deel 1 heeft ieder geval mijn ogen geopend  voor (ver)oordelen, bekritiseren(censor) van mijn uiterlijk, carrière, relaties, ouderschap enz. Om vriendelijker tegen mezelf te zijn. Minder hardvochtig en streng. En mezelf echt te accepteren zoals ik ben. Tevens heeft het me geholpen met coping op moeilijke problemen en dillema's. Ik laat me niet langer meeslepen in moeilijk situaties en herken mijn blokkades, blinde vlekken, valkuilen en irrationele onlogische gedachten sneller. Waarom is de bijbel niet zo praktisch?! Echt een gemiste kans van de profeten...?

Ik heb door lezen van dit boek beter kijk op ongezonde gemoedstoestanden gekregen in huidige tijd. Dat wat ik bijbel bijna niet tegen kom. Waarom krijgt de bijbel geen update?!

Ik vind dit echt van levensbelang! De film 'mean girls' was echt een eye opener hoe gemeen mensen kunnen zijn. Ook veel referenties naar bijbel kwam ik tegen dat wel.

Ouders

Mijn ouders hebben me liefdevol opgevoed, ik ben gedoopt protestant christelijk met joods bloed aan moederskant. Maar we gingen nooit naar kerk, mijn ouders waren hardwerkende ondernemers. hun motto was 'niet lullen maar poetsen'. Wellicht reden waarom ik moeite heb met mentaliseren, waar ik ook in bijbel bijna geen kennis van kan zien of wijsheid hoe je volgens de bijbel kan mentaliseren een enorme vaardigheid in je psychisch sociaal functioneren.

 

Selffulfilling prophecy

Wellicht ben ik zelf schuldig aan mijn psychische kwetsbaarheid, ik ben daar nog niet over uit. Ik ben wie ik ben en was wie ik was. Die mentaliteit heeft mijn glazen ingegooid. Ik was vroeger egoist, arrogant, gesloten, niet-metalliserend, slechte coping gevoelens, niet veel geduld, slechte luisteraar enz. Toen kwam KARMA, wellicht net op tijd. Hopelijk kan ik volgende openbaring beter copen met deze ervaringsdeskundigheid voor mijn verantwoordelijkheid te nemen en me deugdzaam en als brave hendrik te gedragen i.p.v als een extreme rebel door onverantwoord te leven.

 

wordt vervolgd...

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Heerlijk toch wanneer kaartenhuisjes instorten en we alles noodgedwongen opnieuw funderen op de Hoogste? Ik denk dat de eigenliefde soms wat snel naar narcisme neigt bij mensen, beetje zelfloochening kan geen kwaad.

Zijn wil geschiede.

Ja, de grens tussen zelfcompassie en narcisme is flinterdun, maar daar had ik het niet over. Ik heb het over het totaal ontbreken van zelfcompassie. Snap je? Dan kom je aardig in de problemen, zelf heb ik sabotage gedaan aan mijn eigenwaarde tot niveau dat ik mezelf haatte: Ik was te dik, agressief, ruw, onbeleefd, kwetsend enz. gooide jaren lang mijn eigen glazen in ik was arrogant met altijd wel een weerwoord met bijbel uitspraken die mij ondersteunde. Ik wilde altijd gelijk hebben koste wat kost. Dat heeft me in de vernieling gebracht. Nu denk je 'eigen schuld, dikke bult', maar ik zal je zeggen die tekorten (valkuilen, blokkades, blinde vlekken, irrationele en onlogische gedachten enz.)  zijn sluipmoordenaars. Ik dwaalde langzaam weg van mijn pad van God, ik had zelf niet door hoe destructief ik was, ondanks dat ik mijn gebeden deed en deugdzaam probeerde te zijn. maar ik stond niet open voor feedback was niet open-minded, maar koppig en het koste me mijn leven in burn-out! Ik ontkende de realiteit ja, maar heb daar wel een prijs moeten betalen.

Citaat

'Heerlijk toch wanneer kaartenhuisjes instorten'

Heb jij stiekem plezier in ellende van anderen?!?

Citaat

Zijn wil geschiede.

Dat heb ik op harde manier moeten ervaren ja...?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei digidokter.net:

Ja, de grens tussen zelfcompassie en narcisme is flinterdun, maar daar had ik het niet over. Ik heb het over het totaal ontbreken van zelfcompassie. Snap je? Dan kom je aardig in de problemen, zelf heb ik sabotage gedaan aan mijn eigenwaarde tot niveau dat ik mezelf haatte: Ik was te dik, agressief, ruw, onbeleefd, kwetsend enz. gooide jaren lang mijn eigen glazen in ik was arrogant met altijd wel een weerwoord met bijbel uitspraken die mij ondersteunde. Ik wilde altijd gelijk hebben koste wat kost. Dat heeft me in de vernieling gebracht. Nu denk je 'eigen schuld, dikke bult', maar ik zal je zeggen die tekorten (valkuilen, blokkades, blinde vlekken, irrationele en onlogische gedachten enz.)  zijn sluipmoordenaars. Ik dwaalde langzaam weg van mijn pad van God, ik had zelf niet door hoe destructief ik was, ondanks dat ik mijn gebeden deed en deugdzaam probeerde te zijn. maar ik stond niet open voor feedback was niet open-minded, maar koppig en het koste me mijn leven in burn-out! Ik ontkende de realiteit ja, maar heb daar wel een prijs moeten betalen.

Heb jij stiekem plezier in ellende van anderen?!?

Dat heb ik op harde manier moeten ervaren ja...?

Plezier is een groot woord. Ik heb niet snel compassie en vind pijn de beste leermeester. Als iemand tegen een muur blijft lopen tot ie er iets aan breekt ga ik echt geen compassie hebben. 

Mijn kaartenhuisje stortte ook in. Arrogantie, drank, drugs, aan iedere vinger verschillende vrouwen. Ik was blind en ego dominant. Maar werken dat ik kon,.... ik werkte veel dubbele shiften en kon dat leventje best bekostigen. Toen ben ik ook op een burn out gelopen. Als je jong bent hangt de wereld aan je kl... euh voeten, dan worden we ouder en haalt de realiteit ons in.

Toen gingen ze mij eens proberen wijsmaken wat normaal was en niet. De theoretici gingen mijn praktijk eens ontleden. Mijn rekening was snel gemaakt en die van hun ook. }-)

De harde hand is de beste, zachte heelmeesters maken stinkende wondes. Kijk, maar wat er van al die kruidjes roer me niet komt... Volgens mij is het even belangrijk regelmatig lief te hebben en die ook te bedrijven. Uw mannelijke rol betittelen vanuit de hoogste mogelijke positie in de natuur. Oerinstincten loslaten. Als ge zo een soft kruidje-roer-me niet wordt zal je wellicht een eenzame dood tegemoet gaan. Je moet jezelf niet gaan loochenen tot er niets meer van je eigen uniekheid overblijft. Opletten dus. ;) 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Plezier is een groot woord. Ik heb niet snel compassie en vind pijn de beste leermeester. Als iemand tegen een muur blijft lopen tot ie er iets aan breekt ga ik echt geen compassie hebben. 

Mijn kaartenhuisje stortte ook in. Arrogantie, drank, drugs, aan iedere vinger verschillende vrouwen. Ik was blind en ego dominant. Maar werken dat ik kon,.... ik werkte veel dubbele shiften en kon dat leventje best bekostigen. Toen ben ik ook op een burn out gelopen. Als je jong bent hangt de wereld aan je kl... euh voeten, dan worden we ouder en haalt de realiteit ons in.

Toen gingen ze mij eens proberen wijsmaken wat normaal was en niet. De theoretici gingen mijn praktijk eens ontleden. Mijn rekening was snel gemaakt en die van hun ook. }-)

De harde hand is de beste, zachte heelmeesters maken stinkende wondes. Kijk, maar wat er van al die kruidjes roer me niet komt... Volgens mij is het even belangrijk regelmatig lief te hebben en die ook te bedrijven. Als ge zo een soft kruidje-roer-me niet wordt zal je wellicht een eenzame dood tegemoet gaan. Je moet jezelf niet gaan loochenen tot er niets meer van je eigen uniekheid overblijft. Opletten dus. ;)

Wijze woorden lotgenoot!?

We hebben beide een dikkere huid gekregen door de harde realiteit en karma en hopelijk het juiste pad weer gevonden?! Met 280 reacties ben jij een bezige bij LOL?

Waar reageer jij over algemeen op en wat doe je zo laat nog wakker?!?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei digidokter.net:

Wijze woorden lotgenoot!?

We hebben beide een dikkere huid gekregen door de harde realiteit en karma en hopelijk het juiste pad weer gevonden?! Met 280 reacties ben jij een bezige bij LOL?

Waar reageer jij over algemeen op en wat doe je zo laat nog wakker?!?

Ik ben al wakker. ;) Liever zo zodat ik de dag nog heb. 

Ik heb nu 6944 reacties waarvan 280 waarderingen. Wat een klein wonder is daar ik toch altijd op tegenstand bots lol.

Mijn betoog, standpunten en bezigheden worden u wel duidelijk als je wat bekender op het forum wordt. Nu poog ik bij te benen en op de hoogte te blijven in de christelijke vervolging en volkerenmoord afgelopen eeuw. Er staat iets te gebeuren, mits ze het in Brussel de nodige aandacht schenken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei digidokter.net:

Zelfcompassie stelt ons in staat veerkrachtig, begripvol en meelevend te zijn. Waarom heeft de bijbel het hier niet over? Of heb bedoelen ze dat met eigenliefde in bijbel? Is eigenliefde wel synoniem voor zelfcompassie of zijn het twee totaal verschillende begrippen?

In reactie op het (door mij) vet gemaakte: de bijbel heeft het hier wél over. Maar wellicht anders dan je dacht of had verwacht. Mattheüs 22 in de NBG51:

34 Toen de Farizeeen gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeen tot zwijgen had gebracht, kwamen zij bijeen,
35 En een van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken:
36 Meester, wat is het grote gebod in de wet?
37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.
38 Dit is het grote en eerste gebod.
39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Volgens de Naardense Bijbel:

34    
Als de Farizeeërs horen
dat hij de Sadduceeërs
‘de mond gesnoerd’ heeft,
stromen ze bij hem samen;

35    
één uit hen, een wetgeleerde,
stelt een vraag
om hem op de proef te stellen:

36    
leermeester, wat is in de Wet
een groot gebod?

37    
Hij verklaart hem:
‘liefhebben zul je de Heer, je God
met heel je hart en heel je ziel
en heel je verstand’ (Deut. 6,5);

38    
dat is het grote en eerste gebod;

39    
een tweede, daaraan gelijk:
‘liefhebben zul je je naaste als jezelf
(Lev. 19,18);

40    
aan deze twee geboden
hangt heel de Wet en de profeten!

Je kunt je naaste niet liefhebben als je jezelf niet liefhebt. Empathie, sympathie.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

In reactie op het (door mij) vet gemaakte: de bijbel heeft het hier wél over. Maar wellicht anders dan je dacht of had verwacht. Mattheüs 22:

34 Toen de Farizeeen gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeen tot zwijgen had gebracht, kwamen zij bijeen,
35 En een van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken:
36 Meester, wat is het grote gebod in de wet?
37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.
38 Dit is het grote en eerste gebod.
39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

 

Citaat

34 Toen de Farizeeën gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen zij bijeen,

Oke ik begijp dat het verontrusting is?! klopt dit?

Citaat

Je kunt je naaste niet liefhebben als je jezelf niet liefhebt. Empathie, sympathie.

Juist, dus klopt het als ik zeg, dat ik veel empathie heb voor anderen, betekend dit dat ik ook eigenliefde zelfcompassie heb maar niet bewust van ben?!?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei digidokter.net:

34 Toen de Farizeeën gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen zij bijeen,

Oke ik begijp dat het verontrusting is?! klopt dit?

"Uit hun verdere koers (Hand. 23:8) wordt duidelijk dat de Sadduceeën niet overtuigd waren. Hun probleem lag dieper. Het zat in hun hart. Hoewel ze geen antwoord hadden, konden ze weigeren te geloven."

Bron: commentaar van A.E. Knoch bij vers 34 op 
http://www.schriftwoord.nl/bijbel/NT/Mattheus/Mattheus22.htm

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Hun probleem lag dieper. Het zat in hun hart

37 Hij nu zei met nadruk tot hem: "Jij zal de Heer, jouw °God, liefhebben met heel jouw °hart en met heel jouw °ziel en met heel jouw °denkwijze. [Deut. 6:5]

Ik maak nu pas babystapjes op het voelen/denken vanuit mijn hart, kan je een voorbeeld geven hoe ik uit mijn hart kan liefhebben?! Zowel mezelf als anderen?!

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei digidokter.net:

37 Hij nu zei met nadruk tot hem: "Jij zal de Heer, jouw °God, liefhebben met heel jouw °hart en met heel jouw °ziel en met heel jouw °denkwijze. [Deut. 6:5]

Ik maak nu pas babystapjes op het voelen/denken vanuit mijn hart, kan je een voorbeeld geven hoe ik uit mijn hart kan liefhebben?! Zowel mezelf als anderen?!

Gewoon lekker doorgaan met die babystapjes ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei digidokter.net:

Ik heb door lezen van dit boek beter kijk op ongezonde gemoedstoestanden gekregen in huidige tijd. Dat wat ik bijbel bijna niet tegen kom. Waarom krijgt de bijbel geen update?!

Omdat er naast de bijbel ook nog zoiets als een geloofstraditie bestaat, verkondigd en uitgewerkt door de Kerk. De Schrift verkondigt ons het evangelie, de Kerk geeft deze door en past haar toe in het dagelijks leven. Met vallen en opstaan uiteraard, maar altijd vertrouwend op de Geest die haar daarin leidt.
Ook bestaat er nog zoiets als het eigen geweten, waarin God je direct de weg wijst in wat je moet doen, met name als je je geweten blijft aanscherpen aan het Evangelie door gebed, sacramenten en naastenliefde.

Sta me van daaruit daarom toe te reageren op delen van je openingspost:

7 uur geleden zei digidokter.net:

Maar met jaren studie van bijbel (routekaart) naar hemel, kwam ik toch in een psychische crisis. In de bijbel vond ik geen praktische antwoorden, wellicht waren ze er wel, maar moest je de metaforen of puzzels van Jezus goed oplossen. Dat niveau bereikte ik niet.

Bijbelstudie alleen is dan ook niet voldoende, want de bijbel staat niet op zichzelf. Het moet gepaard gaan met gebed, ook praktische liefde voor je naasten en zo een levende relatie met Christus.
De bijbel is dan ook geen routekaart naar waar dan ook, maar een geloofsboek, een getuigenis van een alreeds opgebloeide gemeenschap der gelovigen over haar geloof, die tot op de dag van vandaag voortduurt en verder ontwikkelt. Ze is geen handleiding, maar een stuk geloofstraditie.
Je vindt dus alleen antwoorden in de bijbel, als je alreeds in het Evangelie gelooft en haar hoort en naleeft in de geloofsgemeenschap, ofwel de Kerk. In je eentje geloven heeft weinig zin, omdat de kans dan te groot is dat je vastloopt en in vruchteloze cirkels blijft draaien. Zelfs de meest strenge kluizenaar is door gebed en sacrament toch verbonden met en deel van de geloofsgemeenschap.

7 uur geleden zei digidokter.net:

Dit boek geeft me die praktische handleiding wel, hebben jullie dat ook, dat je je leven lang de woorden van de bijbel naleeft en toch psychische problemen krijgt?! Is dat het geschenk van God de openbaring?! Toen het mij overkwam was ik van God los, waarom had hij me verlaten, waarom overkwam mij dit? Ik raakte in negatieve spiraal van depressie en angst en via vele zelfhulpboeken en therapie etc. vond ik mijn weg weer naar hem terug. Je moet door de hel gaan om in hemel te komen denk ik, de hel was voor Jezus de woestijn, nietwaar?

Nee, het was een tijd van beproeving. De hel is enkel bedoeld voor mensen die God werkelijk hebben leren kennen en liefhebben, maar toch welbewust en bij volle kennis ervoor kiezen Hem in hun doen en laten af te wijzen en dus zonder Hem verder te leven. De hel is dus bepaald niet nodig op de weg naar de hemel.

Het probleem is dat je de bijbel als een soort handleiding probeert te zien, terwijl zij dat niet is. En áls zij dat al zou zijn, dan enkel voor mensen die alreeds geloven, deel uitmaken van de Kerk en in de bijbel de weg die zij met Christus alreeds gaan weten te verwoorden door de vele verhalen en wijsheden die de bijbel bevat.
Wat jij probeerde te doen, is te vergelijken met een pas beginnende hardloper, die het hardlopen probeert te leren uit een boek waarin professionele marathonlopers hun ervaringen delen. Dat is dan natuurlijk vrágen om problemen, omdat de tips die zij elkaar geven, bij lange na absoluut nog niet geschikt zijn voor een beginner.
Een slechte beginner meent vervolgens dat het hardlopen daardoor onmogelijk is en je de rest van je leven vooral maar gewoon moet blijven wandelen. Een goede beginner beseft zich bovenstaande echter en zoekt vervolgens een goede trainer, die op zijn niveau de eerste stappen met hem doorneemt.

Terug naar het geloof: je schrijft over het belang van zelfcompassie. Dat is mooi om mee te beginnen, maar niet het uiteindelijke doel. Dat is wat Christus ons opdraagt in het Evangelie:

Maar tot allen sprak Hij: 'Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen door zichzelf te verloochenen en elke dag opnieuw zijn kruis op te nemen.
Want wie zijn leven wil redden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, die zal het redden.

-Lucas 9,23-24 (WV75)

En:

Zalig de armen van geest, want aan hen behoort het Rijk der hemelen.
Zalig de treurenden, want zij zullen getroost worden.
Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten.
Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.
Zalig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
Zalig de zuiveren van hart, want zij zullen God zien.
Zalig die vrede brengen, want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
Zalig die vervolgd worden om de gerechtigheid, want hun behoort het Rijk der hemelen.
Zalig zijt gij, wanneer men u beschimpt, vervolgt en lasterlijk van allerlei kwaad beticht om Mijnentwil:
Verheugt u en juicht, want groot is uw loon in de hemel. Zo immers hebben ze de profeten vervolgd die voor u geleefd hebben.

-Matteus 5,3-12 (WV75)

Zelfverlóóchening dus. Wat dit inhoudt? Niet dat je jezelf naar de grond praat, je talenten niet erkent of jezelf enkel slecht vindt. Nee, het houdt in dat je überhaupt niet met jezelf bezig bent, maar enkel met Christus en je naasten.
Complimenten en beledigingen neem je dankbaar aan of laat je afglijden als ze onterecht zijn, begane zonden belijdt je berouwvol aan God en de mensen die het raakte, maar je laat ze niet werkelijk iets over jouzelf zeggen, omdat je identiteit enkel in Christus ligt, je enkel vanuit Christus leeft, ofwel uitsluitend vanuit liefde en mededogen.
Het houdt in dat het je niet meer interesseert of mensen dankbaar zijn of niet, redelijk zijn of niet, als je hen onvoorwaardelijk goed doet, omdat het goed doen zelf je al voldoende loont en je anders weet dat je ermee schatten verzamelt in de hemel. Méér heb je dan niet nodig in het leven om gelukkig te zijn.

Op die smalle weg wil Christus je leiden, beginnende bij het begin. Vooral als je psychische problemen hebt, is het goed om rustig en bezonnen te beginnen, door eerst maar eens eenvoudigweg te leren leven met je aandoening, ziekte of stoornis en te berusten in wat niet genezen kan worden.
Dan is het des te belangrijker dat je je allereerst beseft dat je geliefd bent, dat je een kind van God bent en dat de meeste mensen zeker bereid zijn je te helpen en geduld met je te hebben, als je maar duidelijk bent in wat je nodig hebt en binnen je mogelijkheden ook begripvol naar hén toe bent.
Bewaar dus altijd je grenzen, zeker in het begin, maar probeer ze wel dag aan dag steeds ietsjes te verruimen, zodat je steeds meer kunt verdragen en steeds minder beïnvloed wordt door tegenslag.

Zelfcompassie kan zeker bij een beschadigde geest dus het begin zijn van een bijzondere weg met Christus, omdat het belangrijk is te weten dat Hij onvoorwaardelijk van je houdt, dat je door Hem goed en mooi geschapen bent, en je sowieso goed voor jezelf moet zorgen. Maar het is een begin, niet het einddoel.
Christus wil je nog veel verder brengen, Hij wil een nieuw mens van je maken, je volmaakt naar zijn beeld maken, volstrekt onafhankelijk van zowel de geneugten als het lijden in wereld.
Die weg kun je niet alléén gaan, met een bijbel in de hand, maar samen met medegelovigen, die ook hun eigen strijd te voeren hebben en die al eeuwenlang hun ervaringen onder meer aan het papier toevertrouwen. En die medegelovigen vind je in de Kerk, in de verschillende parochies en gemeenschappen die ongetwijfeld ook in jouw woonplaats te vinden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Nee, het was een tijd van beproeving. De hel is enkel bedoeld voor mensen die God werkelijk hebben leren kennen en liefhebben, maar toch welbewust en bij volle kennis ervoor kiezen Hem in hun doen en laten af te wijzen en dus zonder Hem verder te leven. De hel is dus bepaald niet nodig op de weg naar de hemel.

Gelukkig dan, dus ik ben niet door de hel gegaan, maar wel de woestijn?!

Citaat

Het probleem is dat je de bijbel als een soort handleiding probeert te zien, terwijl zij dat niet is. En áls zij dat al zou zijn, dan enkel voor mensen die alreeds geloven, deel uitmaken van de Kerk en in de bijbel de weg die zij met Christus alreeds gaan weten te verwoorden door de vele verhalen en wijsheden die de bijbel bevat.

Dat de bijbel de routekaart is en geweten het kompas las ik hier op forum?! Dus diegene had het ook fout?! Ik zal zoeken waar het stond en geef je bron/link.

Citaat

Wat jij probeerde te doen, is te vergelijken met een pas beginnende hardloper, die het hardlopen probeert te leren uit een boek waarin professionele marathonlopers hun ervaringen delen. Dat is dan natuurlijk vrágen om problemen, omdat de tips die zij elkaar geven, bij lange na absoluut nog niet geschikt zijn voor een beginner.
Een slechte beginner meent vervolgens dat het hardlopen daardoor onmogelijk is en je de rest van je leven vooral maar gewoon moet blijven wandelen. Een goede beginner beseft zich bovenstaande echter en zoekt vervolgens een goede trainer, die op zijn niveau de eerste stappen met hem doorneemt.

– De ander is het medium van zelfkennis.

– De ontmoeting gaat aan kennis van zaken vooraf.

– De ontmoeting zelf is waardevol en soms richtingbepalend in het leven (Buber).

– De ontmoeting zelf is waardevol omdat individuen hun oorspronkelijke posities verlaten en nieuwe perspectieven scheppen (Merleau-Ponty).

– De ontmoeting zelf is waardevol omdat in de ontmoeting een nieuwe attitude, een nieuwe houding naar het leven kan ontstaan (Gadamer).

Citaat

 

Terug naar het geloof: je schrijft over het belang van zelfcompassie. Dat is mooi om mee te beginnen, maar niet het uiteindelijke doel. Dat is wat Christus ons opdraagt in het Evangelie:

Maar tot allen sprak Hij: 'Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen door zichzelf te verloochenen en elke dag opnieuw zijn kruis op te nemen.
Want wie zijn leven wil redden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, die zal het redden.
-Lucas 9,23-24 (WV75)

En:

Zalig de armen van geest, want aan hen behoort het Rijk der hemelen.
Zalig de treurenden, want zij zullen getroost worden.
Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten.
Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.
Zalig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
Zalig de zuiveren van hart, want zij zullen God zien.
Zalig die vrede brengen, want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
Zalig die vervolgd worden om de gerechtigheid, want hun behoort het Rijk der hemelen.
Zalig zijt gij, wanneer men u beschimpt, vervolgt en lasterlijk van allerlei kwaad beticht om Mijnentwil:
Verheugt u en juicht, want groot is uw loon in de hemel. Zo immers hebben ze de profeten vervolgd die voor u geleefd hebben.
-Matteus 5,3-12 (WV75)

Zelfverlóóchening dus. Wat dit inhoudt?

 

Ok

Citaat

Niet dat je jezelf naar de grond praat, je talenten niet erkent of jezelf enkel slecht vindt. Nee, het houdt in dat je überhaupt niet met jezelf bezig bent, maar enkel met Christus en je naasten.
Complimenten en beledigingen neem je dankbaar aan of laat je afglijden als ze onterecht zijn, begane zonden belijdt je berouwvol aan God en de mensen die het raakte, maar je laat ze niet werkelijk iets over jouzelf zeggen, omdat je identiteit enkel in Christus ligt, je enkel vanuit Christus leeft, ofwel uitsluitend vanuit liefde en mededogen.
Het houdt in dat het je niet meer interesseert of mensen dankbaar zijn of niet, redelijk zijn of niet, als je hen onvoorwaardelijk goed doet, omdat het goed doen zelf je al voldoende loont en je anders weet dat je ermee schatten verzamelt in de hemel. Méér heb je dan niet nodig in het leven om gelukkig te zijn.

Je zegt op deugdzame wijze leven met gebed en ontmoetingen met mede protestantchristenen?!

Citaat

Op die smalle weg wil Christus je leiden, beginnende bij het begin. Vooral als je psychische problemen hebt, is het goed om rustig en bezonnen te beginnen, door eerst maar eens eenvoudigweg te leren leven met je aandoening, ziekte of stoornis en te berusten in wat niet genezen kan worden.
Dan is het des te belangrijker dat je je allereerst beseft dat je geliefd bent, dat je een kind van God bent en dat de meeste mensen zeker bereid zijn je te helpen en geduld met je te hebben, als je maar duidelijk bent in wat je nodig hebt en binnen je mogelijkheden ook begripvol naar hén toe bent.
Bewaar dus altijd je grenzen, zeker in het begin, maar probeer ze wel dag aan dag steeds ietsjes te verruimen, zodat je steeds meer kunt verdragen en steeds minder beïnvloed wordt door tegenslag.

Ok dankje

Citaat


Zelfcompassie kan zeker bij een beschadigde geest dus het begin zijn van een bijzondere weg met Christus, omdat het belangrijk is te weten dat Hij onvoorwaardelijk van je houdt, dat je door Hem goed en mooi geschapen bent, en je sowieso goed voor jezelf moet zorgen. Maar het is een begin, niet het einddoel.
Christus wil je nog veel verder brengen, Hij wil een nieuw mens van je maken, je volmaakt naar zijn beeld maken, volstrekt onafhankelijk van zowel de geneugten als het lijden in wereld.
Die weg kun je niet alléén gaan, met een bijbel in de hand, maar samen met medegelovigen, die ook hun eigen strijd te voeren hebben en die al eeuwenlang hun ervaringen onder meer aan het papier toevertrouwen. En die medegelovigen vind je in de Kerk, in de verschillende parochies en gemeenschappen die ongetwijfeld ook in jouw woonplaats te vinden zijn.

 

Maar omdat ik niet vanuit mijn hart leefde, kwam ik in een burn-out, ik voedde mijn ziel niet, nu wil ik graag vanuit mijn hart leven en mijn ziel voeden. Maar ik snap niet wat ze exact met het voor mij abtracte begrip 'hart' bedoelen?! Heb ik nooit begrepen, ik dacht dat het hart je gevoel was en uit je intuïtie de juiste keuzes moest maken? maar is voor mij verwarrend, want je rechter brein is toch je reptielenbrein waar je intuïtie vandaan komt en linker brein je rationele verstand, waar moet je dan zijn als je vanuit je 'hart' wil leven en hoe doe je dat in praktijk?! Zodat je tot zingeving en ziel voeding komt met voldoening?! Zit je ziel in je hart?! of is het je verstand?! en bedoelen ze met geest het synoniem ziel?! of zijn  dat verschillende begrippen?! Ik snap er niets meer van?!?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei digidokter.net:

Samen met Roos Vonk schreef Kristin Neff dit boek:

https://www.bol.com/nl/p/zelfcompassie/9200000030337337

Ik ben begonnen met lezen met deel 1 van het boek 'waar is zelfcompassie goed voor'. Zelfcompassie heeft iets van magie volgens haar, omdat je lijden kan omzetten in vreugde. De de echte magie kwam van Jezus. Maar met jaren studie van bijbel (routekaart) naar hemel, kwam ik toch in een psychische crisis. In de bijbel vond ik geen praktische antwoorden, wellicht waren ze er wel, maar moest je de metaforen of puzzels van Jezus goed oplossen. Dat niveau bereikte ik niet.

Dit boek geeft me die praktische handleiding wel, hebben jullie dat ook, dat je je leven lang de woorden van de bijbel naleeft en toch psychische problemen krijgt?! Is dat het geschenk van God de openbaring?! Toen het mij overkwam was ik van God los, waarom had hij me verlaten, waarom overkwam mij dit? Ik raakte in negatieve spiraal van depressie en angst en via vele zelfhulpboeken en therapie etc. vond ik mijn weg weer naar hem terug. Je moet door de hel gaan om in hemel te komen denk ik, de hel was voor Jezus de woestijn, nietwaar?

Inmiddels herken ik het gif en slang van de metaforen in dagelijkse leven, maar toen de bijbel werd gemaakt/geschreven bestond er geen TV, radio, internet, smartphones, nepnieuws, neoliberalisme, crisiskapitalisme etc. en ben ik er sterker uit gekomen. 

Zelfcompassie stelt ons in staat veerkrachtig, begripvol en meelevend te zijn. Waarom heeft de bijbel het hier niet over? Of heb bedoelen ze dat met eigenliefde in bijbel? Is eigenliefde wel synoniem voor zelfcompassie of zijn het twee totaal verschillende begrippen?

Deel 1 heeft ieder geval mijn ogen geopend  voor (ver)oordelen, bekritiseren(censor) van mijn uiterlijk, carrière, relaties, ouderschap enz. Om vriendelijker tegen mezelf te zijn. Minder hardvochtig en streng. En mezelf echt te accepteren zoals ik ben. Tevens heeft het me geholpen met coping op moeilijke problemen en dillema's. Ik laat me niet langer meeslepen in moeilijk situaties en herken mijn blokkades, blinde vlekken, valkuilen en irrationele onlogische gedachten sneller. Waarom is de bijbel niet zo praktisch?! Echt een gemiste kans van de profeten...?

Ik heb door lezen van dit boek beter kijk op ongezonde gemoedstoestanden gekregen in huidige tijd. Dat wat ik bijbel bijna niet tegen kom. Waarom krijgt de bijbel geen update?!

Ik vind dit echt van levensbelang! De film 'mean girls' was echt een eye opener hoe gemeen mensen kunnen zijn. Ook veel referenties naar bijbel kwam ik tegen dat wel.

Ouders

Mijn ouders hebben me liefdevol opgevoed, ik ben gedoopt protestant christelijk met joods bloed aan moederskant. Maar we gingen nooit naar kerk, mijn ouders waren hardwerkende ondernemers. hun motto was 'niet lullen maar poetsen'. Wellicht reden waarom ik moeite heb met mentaliseren, waar ik ook in bijbel bijna geen kennis van kan zien of wijsheid hoe je volgens de bijbel kan mentaliseren een enorme vaardigheid in je psychisch sociaal functioneren.

 

Selffulfilling prophecy

Wellicht ben ik zelf schuldig aan mijn psychische kwetsbaarheid, ik ben daar nog niet over uit. Ik ben wie ik ben en was wie ik was. Die mentaliteit heeft mijn glazen ingegooid. Ik was vroeger egoist, arrogant, gesloten, niet-metalliserend, slechte coping gevoelens, niet veel geduld, slechte luisteraar enz. Toen kwam KARMA, wellicht net op tijd. Hopelijk kan ik volgende openbaring beter copen met deze ervaringsdeskundigheid voor mijn verantwoordelijkheid te nemen en me deugdzaam en als brave hendrik te gedragen i.p.v als een extreme rebel door onverantwoord te leven.

 

wordt vervolgd...

Door zelfcompassie en mentaliseren kun je de gouden eigenschappen die ten diepste schuilgaan in  het lood van egoïsme , arrogantie, geslotenheid, enzovoort  omzetten in goud.  Ook wel Alchemie genoemd. In de kracht en de liefde die van Christus is gebeurt dat in de mens.

Bedankt voor de boeken tip.?

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid