Spring naar bijdragen

Poel des Vuurs (verschillende interpretaties)


Aanbevolen berichten

Interessant thema waarover schijnbaar nogal wat verschillende interpretaties bestaan, topic geopend volgens deze bron

Citaat

Er is al heel wat en heel verschillend geschreven over de poel des vuurs. Velen denken dat het een letterlijke poel is, een meer van vuur. Ik denk dat er meer dan voldoende Schriftuurlijke redenen zijn om te stellen dat dit niet het geval is en dat er meer dan voldoende materiaal in de Schrift aanwezig is om een andere uitleg aan te tonen.

  1. Waarom is de poel des vuurs niet letterlijk?
  2. Wat is de poel des vuurs dan wel?
  3. Hoe gaat het verder?
bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Iedere ziel is uit God gekomen en behoort God toe.  Uit datzelfde citaat dat Sjako aanhaalt kun je dat zien, als je het nog niet had begrepen uit de woorden van Jezus (gij zijt allen goden, zonen van

Richtlijnen

Wat we graag zien

......

Eigen argumenten. Discussie valt of staat met argumenten. Het alleen plaatsen van een link of een zin die verwijst naar een andere site of forum helpt daar niet in. Indien dit toch gebeurt zal de link worden verwijderd. Links zijn bedoeld om je argumentatie te ondersteunen, maar niet om als argument te dienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Richtlijnen

Wat we graag zien

......

Eigen argumenten. Discussie valt of staat met argumenten. Het alleen plaatsen van een link of een zin die verwijst naar een andere site of forum helpt daar niet in. Indien dit toch gebeurt zal de link worden verwijderd. Links zijn bedoeld om je argumentatie te ondersteunen, maar niet om als argument te dienen.

We hoopten al dat je zou tussenkomen, is het inhoudelijk naar je wens hier? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Wie heeft het dan geopenbaard?

Dat de zondaars de brandstof van de nieuwe wereld worden. 

10 minuten geleden zei Bastiaan73:

In wat voor toestand was je toen?

Dat is toch niet on topic?

Trouwens ik heb een loeiende dt fout geschreven. Ik bedoelde: dat is mij openbaard. Ook al denkt auto correct daar anders over ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Fundamenteel:
29 minuten geleden zei Bastiaan73:

In wat voor toestand was je toen?

Dat is toch niet on topic?

Trouwens ik heb een loeiende dt fout geschreven. Ik bedoelde: dat is mij openbaard. Ook al denkt auto correct daar anders over ?

Het is eigenlijk 'Dat is mij geopenbaard'. Ik vind het nogal wat, dat dat aan jou geopenbaard zou zijn. Je hebt zelf meerdere malen het 'trippen' gepromoot. Daarom vind ik het eigenlijk wel relevant of je tijdens die 'openbaring' nuchter was of aan het trippen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Fundamenteel:

Dat de zondaars de brandstof van de nieuwe wereld worden. 

Ja, interessant om weten.

9 uur geleden zei Bastiaan73:

Het is eigenlijk 'Dat is mij geopenbaard'. Ik vind het nogal wat, dat dat aan jou geopenbaard zou zijn. Je hebt zelf meerdere malen het 'trippen' gepromoot. Daarom vind ik het eigenlijk wel relevant of je tijdens die 'openbaring' nuchter was of aan het trippen.

Daar ben ik het met je eens, afhankelijk van de wijze waarop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei TTC:

We hoopten al dat je zou tussenkomen, is het inhoudelijk naar je wens hier? 

We? Pluralis majestatis ? 

10 uur geleden zei Fundamenteel:
10 uur geleden zei TTC:

Wie heeft het dan geopenbaard?

Dat de zondaars de brandstof van de nieuwe wereld worden. 

10 uur geleden zei Bastiaan73:

In wat voor toestand was je toen?

Dat is toch niet on topic?

Dat is alletwee ontwijkend en geen antwoord op de vraag. Beetje jammer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

We? Pluralis majestatis ? 

Dat is alletwee ontwijkend en geen antwoord op de vraag. Beetje jammer. 

Och hiere, onze genuanceerde die alle vragen en argumenten netjes benadert. Oh dear Lord...

20 minuten geleden zei TTC:

Ja, interessant om weten.

Daar ben ik het met je eens, afhankelijk van de wijze waarop.

Wat is trippen wat is de realiteit?

Er ging ook nooit een kalifaat komen na de regime change, allemaal nutcrackers.

Maar ik zeg u, as above so below en die leftards worden de brandstof van de nieuwe wereld. Bloed is op hen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, het is niet letterlijk. Waarom niet. Omdat het begrip Hades, wat overigens ook foutief als hel wordt vertaald, erin wordt geworpen. Hades is de tegenhanger van het Hebreeuwse Sjeool, het gemeenschappelijk Graf der mensheid.
Openb 13:14

De dood en het Graf werden in het meer van vuur gegooid. Dit meer van vuur betekent de tweede dood.

Het meer betekent de tweede dood, de dood waaruit geen opstanding meer mogelijk is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

Nee, het is niet letterlijk. Waarom niet. Omdat het begrip Hades, wat overigens ook foutief als hel wordt vertaald, erin wordt geworpen. Hades is de tegenhanger van het Hebreeuwse Sjeool, het gemeenschappelijk Graf der mensheid.
Openb 13:14

De dood en het Graf werden in het meer van vuur gegooid. Dit meer van vuur betekent de tweede dood. Het meer betekent de tweede dood, de dood waaruit geen opstanding meer mogelijk is. 

Als ik je hier goed begrijp dan is de eerste dood de opstanding zelf? Poel des Vuurs is dan niet als negatief te beschouwen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Als ik je hier goed begrijp dan is de eerste dood de opstanding zelf? Poel des Vuurs is dan niet als negatief te beschouwen? 

Nee. De eerste dood is de natuurlijke dood die we allemaal een keer ondergaan. We zijn dan figuurlijk in Hades totdat we een opstanding krijgen. Als we dan een opstanding tot een veroordeling krijgen ondergaan we een eeuwige straf, een eeuwige dood. Dus de Poel des Vuurs is wel iets negatiefs. Maar het is dus niet zo dat we eeuwig bewust in die Poel des Vuurs zitten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Nee. De eerste dood is de natuurlijke dood die we allemaal een keer ondergaan. We zijn dan figuurlijk in Hades totdat we een opstanding krijgen. Als we dan een opstanding tot een veroordeling krijgen ondergaan we een eeuwige straf, een eeuwige dood. Dus de Poel des Vuurs is wel iets negatiefs. Maar het is dus niet zo dat we eeuwig bewust in die Poel des Vuurs zitten. 

Hoe plaats je spiritueel ontwaken hier dan tussen? Het laat een andere benadering toe met betrekking tot 'dood'.  

14 minuten geleden zei sjako:

Maar het is dus niet zo dat we eeuwig bewust in die Poel des Vuurs zitten. 

Dat is gewoon de hel? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei TTC:

Hoe plaats je spiritueel ontwaken hier dan tussen? Het laat een andere benadering toe met betrekking tot 'dood'.  

Dat wordt hier niet perse mee in verband gebracht. Zonder geloof ben je in principe 'dood', maar dat wordt hier niet bedoeld.

32 minuten geleden zei TTC:

Dat is gewoon de hel? 

Nee, want onder de hel wordt meestal een plek van marteling, demonen en de duivel bedoelt, maar dat is niet wat de Bijbel leert. Dat is meer een beeld dat Dante in het leven heeft geroepen. Poel des Vuurs is een eeuwige vernietiging van de hele persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Dat wordt hier niet perse mee in verband gebracht. Zonder geloof ben je in principe 'dood', maar dat wordt hier niet bedoeld.

Maar het zou perfect kunnen om nog meer verheldering te brengen, zo zouden er misschien verschillende invalshoeken als waarachtig kunnen gezien worden naargelang de perceptie van diegene die het bekijkt. 

11 minuten geleden zei sjako:

Nee, want onder de hel wordt meestal een plek van marteling, demonen en de duivel bedoelt, maar dat is niet wat de Bijbel leert. Dat is meer een beeld dat Dante in het leven heeft geroepen. Poel des Vuurs is een eeuwige vernietiging van de hele persoon.

Dat zou dan evengoed deze wereld kunnen zijn, onze hele persoon wordt immers vernietigd aan het eind. Maar misschien hebben we dan eerst een betere definitie nodig van wat we bedoelen met 'persoon', anders dan de ziel wellicht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Persoon (ziel) = lichaam + levensadem (geest)

Verlaat de ziel het lichaam? De interpretatie kan dus verschillen met hoe we persoon definiëren, wat logischerwijs dan ook tot de nodige verwarring kan leiden. Maar interessant, net zoals wetenschap nog niet kan bewijzen wat een mens in essentie is. Poel des vuurs kan dus ook deze wereld zijn, zo gezien. Wat is het verschil tussen geest en ziel hier? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:

Verlaat de ziel het lichaam?

Nee, de ziel is de hele persoon, Bijbels gezien. De levensadem verlaat het lichaam, maar is geen bewust iets. Het is de levensvonk die leven aan de ziel geeft. God blies de levensadem in het lichaam van Adem en werd zo een levende ziel. Poel des vuurs is iets definitiefs. Het einde van de hele ziel. Maar het gaat dus om symboliek. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid