Spring naar bijdragen

Poel des Vuurs (verschillende interpretaties)


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei sjako:

Nee, de ziel is de hele persoon, Bijbels gezien. De levensadem verlaat het lichaam, maar is geen bewust iets. Het is de levensvonk die leven aan de ziel geeft. God blies de levensadem in het lichaam van Adem en werd zo een levende ziel. Poel des vuurs is iets definitiefs. Het einde van de hele ziel. Maar het gaat dus om symboliek. 

Het lichaam in die vorm zoals het bestaan heeft vergaat volledig, daar kunnen we het wel over eens zijn. Volgende valt me op:

  • De levensadem verlaat het lichaam, maar is geen bewust iets.
  • Het is de levensvonk die leven aan de ziel geeft.
  • God blies de levensadem in het lichaam van Adem en werd zo een levende ziel.

Hoe kan die levensadem onbewust zijn wanneer dat nu net leven schenkt? Verwarrend. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Iedere ziel is uit God gekomen en behoort God toe.  Uit datzelfde citaat dat Sjako aanhaalt kun je dat zien, als je het nog niet had begrepen uit de woorden van Jezus (gij zijt allen goden, zonen van

48 minuten geleden zei TTC:

Deze zin triggert me, of bedoel je met 'geen bewust iets' niet iets dat we kunnen waarnemen als een manifestatie zoals jij en ik? 

Volgens mij is de ziel zich oneindig lang bewust. En als we in de hel belanden die zelf geschapen hebben. Maar dat je tijdens dat worstelproces in de hel wellicht wel iets leert en een nieuwe kans krijgt je te bewijzen. 

Hoewel ik dat niet volledig kan geloven omdat dit vloekt met de bijbel, toch voelt het zo aan.

bewerkt door Fundamenteel
+ niet
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Fundamenteel:

Volgens mij is de ziel zich oneindig lang bewust. En als we in de hel belanden die zelf geschapen hebben. Maar dat je tijdens dat worstelproces in de hel wellicht wel iets leert en een nieuwe kans krijgt je te bewijzen. Hoewel ik dat niet volledig kan geloven omdat dit vloekt met de bijbel, toch voelt het zo aan.

Hoe weet je dat de ziel nooit kan sterven? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Hoe weet je dat de ziel nooit kan sterven? 

Ik weet dat niet, het is een gevoel. Iets instinctief van geboorte vermoed ik. Als ik me nu bewust ben, waarom nu pas op de schaal van oneindigheid? Wellicht was ik me hiervoor bewust. Ooit was ik een spermacel, maar voor de spermacel was ik een energievorm in de morfogenetische velden, en daarvoor ???

is er dan een begin en einde aan mijn bestaan? Ik ben me niet eens bewust van het begin, niets als baby. Als peuter komen pas herinneringen.... Cycli van komen en gaan :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik weet dat niet, het is een gevoel. Iets instinctief van geboorte vermoed ik. Als ik me nu bewust ben, waarom nu pas op de schaal van oneindigheid? Wellicht was ik me hiervoor bewust. Ooit was ik een spermacel, maar voor de spermacel was ik een energievorm in de morfogenetische velden, en daarvoor ??? is er dan een begin en einde aan mijn bestaan? Ik ben me niet eens bewust van het begin, niets als baby. Als peuter komen pas herinneringen.... Cycli van komen en gaan 

De lokroep Gods, het zoeken naar het ware zelf waartoe het valse zelf het middel kan zijn, maar wie is dan wie? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

1 Corinthians 13:12: For now we see in a mirror dimly, but then face to face. Now I know in part; then I shall know fully, even as I have been fully known. It is written.

Geschreven is er veel, zelfs overweldigend veel. Hou zou je dat ervaren? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Geschreven is er veel, zelfs overweldigend veel. Hou zou je dat ervaren? 

Voel je die tekst niet? Het zet mijn haren recht. Dit is maar een reflectie waar we niet alles in kunnen waarnemen, maar eens samen oog in oog zullen we ten volle zien zoals ik toen ten volle gezien werd.

Profound to say the least....

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Fundamenteel:

Voel je die tekst niet? Het zet mijn haren recht. Dit is maar een reflectie waar we niet alles in kunnen waarnemen, maar eens samen oog in oog zullen we ten volle zien zoals ik toen ten volle gezien werd. Profound to say the least....

Het oog kan zichzelf niet zien, wie zou dan de ziener zijn en hoeveel angst heeft het valse zelf hiervan? Maar hoe verhoudt zich dat tot de Poel des Vuurs, dat is het onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Het oog kan zichzelf niet zien, wie zou dan de ziener zijn en hoeveel angst heeft het valse zelf hiervan? Maar hoe verhoudt zich dat tot de Poel des Vuurs, dat is het onderwerp.

De poel des vuur volgt wellicht als we volledig gezien worden langs beide kanten. De Almachtige en wij. 

Het oog kan zichzelf niet zien maar wel zichzelf herkennen in de wereld of net niet. Angst is onbekendheid, maar we hebben nu wel een reflectie voor ogen waar onze fouten huizen tijdens dat oordeel. Daarvoor dan angst hebben lijkt me niet ongezond om je alerter van zonde te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

De poel des vuur volgt wellicht als we volledig gezien worden langs beide kanten. De Almachtige en wij. Het oog kan zichzelf niet zien maar wel zichzelf herkennen in de wereld of net niet. Angst is onbekendheid, maar we hebben nu wel een reflectie voor ogen waar onze fouten huizen tijdens dat oordeel. Daarvoor dan angst hebben lijkt me niet ongezond om je alerter van zonde te maken.

Zijn er in deze wereld demonische krachten werkzaam?

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei TTC:

Zijn er in deze wereld demonische krachten werkzaam?

Natuurlijk. En als je dat niet zo religieus wilt bezien: zie jij dan alleen goede krachten aan het werk? Of neemt de toorn van het kwade toe? Er is een kracht op deze aarde aan het werk die zich “geestelijk” verplaatsen. Wat het ook is, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Natuurlijk. En als je dat niet zo religieus wilt bezien: zie jij dan alleen goede krachten aan het werk? Of neemt de toorn van het kwade toe? Er is een kracht op deze aarde aan het werk die zich “geestelijk” verplaatsen. Wat het ook is, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. 

Vanuit welk perspectief wordt dan gesproken wanneer het over die poel gaat? Stel dat het vanuit een hemelse dimensie gezien wordt en we als gevallen engelen des duivels worden, in hoeverre verschilt het beeld dan van de poel des vuurs? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-1-2020 om 06:48 zei Dat beloof ik:

We? Pluralis majestatis ? 

Hades heeft vele bijnamen, zo blijkt. Vanwege zijn norse en duistere karakter gaven de oude Grieken de zwartharige Hades vele bijnamen. Zo stond hij onder andere bekend als Aedoneus (onzichtbare), Celaeneus, Clymenus, Orcus of Horcus, Pluto, Erebus, en Dis Pater in het Latijns. Maar ook omschrijvingen als Heer van de Duisternis, Koning der Doden, Vorst der Zielen, Duistere Zeus en Gastheer van Velen zijn veelgebruikte omschrijvingen om Hades mee aan te duiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voorbij aan de ruis schittert en straalt het waarachtige, ontdaan van onze geldketenen en de anomalieën die het systeem in stand houden door de manier hoe we daarover denken. Het is dan ook niet zomaar dat meditatie en andere vormen van therapie hierin meer helderheid kunnen scheppen. Maar dan komt het, ten individuele titel kunnen we dit rationeel doordacht misschien wel scherp krijgen, de wereld draait gewoon verder alsof al deze kennis niet zou bestaan, ondanks alle citaten en wijsheden die ons tijdloos vergezellen, ontegensprekelijk. Domweg, binnen handbereik en toch niet gezien, minieme fluctuaties die een wereld van verschil kunnen betekenen, letterlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-1-2020 om 10:28 zei TTC:

Vanuit welk perspectief wordt dan gesproken wanneer het over die poel gaat? Stel dat het vanuit een hemelse dimensie gezien wordt en we als gevallen engelen des duivels worden, in hoeverre verschilt het beeld dan van de poel des vuurs? 

Dat weet ik niet. Alleen moeilijk te geloven dat mensen die veel kwaad deden hierna in liefde ontvangen zullen worden. Volgens mij zijn we dood zo zelfbewust dat onze terugreflectie op het eigen leven de hel of hemel wordt. Als er dan iets na de dood zou zijn tenminste...

Als je er vanuit gaat dat het al ontstaan is op 6 dagen via woorden (en cijfers), is alles mogelijk. In de Matrix kunt ge voor de blauwe of rode pil kiezen. Beestensysteem of spirituele oorlogvoering. 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-1-2020 om 18:52 zei TTC:

Hoe kan die levensadem onbewust zijn wanneer dat nu net leven schenkt? Verwarrend. 

Je kan het vergelijken met een batterij. Een batterij kan geen muziek maken, maar als je hem in een radio stopt dan kan die radio dat wel, dankzij die batterij.

Op 31-1-2020 om 08:41 zei TTC:

Hoe weet je dat de ziel nooit kan sterven? 

Een ziel kan wel degelijk sterven. Ezechiël 18:4

Alle zielen behoren mij toe. Zowel de ziel van de vader als de ziel van de zoon behoort mij toe. De ziel die zondigt, die zal sterven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Je kan het vergelijken met een batterij. Een batterij kan geen muziek maken, maar als je hem in een radio stopt dan kan die radio dat wel, dankzij die batterij. Een ziel kan wel degelijk sterven. Ezechiël 18:4 Alle zielen behoren mij toe. Zowel de ziel van de vader als de ziel van de zoon behoort mij toe. De ziel die zondigt, die zal sterven.

Hoe komen we dan aan steeds meer mensen op aarde? Of is dit de onderwereld? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Fundamenteel:

Reproductie. God is de grote scheider om tot een veelvoud te komen.

Iedere ziel is uit God gekomen en behoort God toe.  Uit datzelfde citaat dat Sjako aanhaalt kun je dat zien, als je het nog niet had begrepen uit de woorden van Jezus (gij zijt allen goden, zonen van de allerhoogste  nochtans zult gij sterven als mensen) en uit Johannes 1 en zovele andere schriftplaatsen die o.a. door Thom vaak zijn aangehaald.

Ez.18:4 , NBV.   Weet dat alle mensenlevens mij toebehoren: zowel het leven van de ouders als dat van hun kinderen ligt in mijn hand, en alleen wie zondigt zal sterven. 

Ef.18:4 Statenvertaling 1637  Siet; alle zielen zijn mijne; gelijck de ziele des Vaders, alsoo oock de ziele des soons zijn mijne: de ziele die sondicht, die sal sterven.

Iedere ziel is uit God gekomen en behoort God toe.  Niet uw reproductie.  U kunt zich trachten te reproduceren tot u een ons weegt als God die ziel de levensadem niet geeft krijgt u geen kind.

En nu reïncarneren ze allemaal omdat deze aioon overgaat in een Nieuw Tijdperk (NT). Te vergelijken met toen je op school zat. Sommigen bleven zitten en anderen gingen over naar de nieuwe klas. Die bleven zitten moesten hun lessen nog eens overdoen voordat ze naar de nieuwe klas mochten. Twee keer blijven zitten gebeurde eigenlijk nooit, op een enkele uitzondering na. Die uitzonderingen moesten dan van school maar kwamen via een andere weg dan alsnog op een geschikte plek in het leven. Nog weer anderen gingen voorwaardelijk over en werden dan indien opnieuw geen voortgang voor kerst teruggezet waarna ze alsnog door konden.  Staat ook in de Bijbel trouwens.  Wijzen en dwazen, schapen en bokken, bruiloftskleed geen bruiloftskleed, God die niet wil dat ook maar iemand verloren gaat, God alles in allen.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid