Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 357
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mooi gezegd. 100% mee eens. Dit zou nog kunnen worden aangevuld met het volgende. Het beest uit de aarde van Openbaring 13 vertoont alle kenmerken van 'de koning' uit Daniël 11:36-40. Lees dat gedeelt

@sjako jouw woorden heb ik even vet gemaakt. Desid en ik hebben aangetoond dat de meeste moderne vertalingen dus niet doen wat jij beweert. Of anders geformuleerd: dat deze moderne vertalingen wél het

Nee, want er staat 'Ik ben'. Moderne vertalingen doen het als volgt: NBG 1951: Eer Abraham was, ben Ik.  GNB: voordat Abraham er was, was ik er: ik ben. WV: van voordat Abraham werd geb

Posted Images

jewish-war-and-second-coming.jpg

De wederkomst van Christus en de overwinning op het beest en zijn dienstknechten (19: 11–21).

Na de visioenen van de ondergang van de goddeloze machtscentrum volgen drie nieuwe visioenen, die geopend worden met een plechtige beschrijving van de verschijning van Jezus Christus. Elk van de drie visioenen begint, zoals gewoonlijk, met de zin "en ik zag" (verzen 11.17.19). Het eerste visioen (19: 11-16) is bijzonder plechtig. Het is verdeeld in vijf secties van gelijke grootte, of vijf coupletten: 11.12.13.14.15.16. De hele passage krijgt dus een bijna hymnistisch karakter, hoewel het in zijn vorm geen hymne is, maar proza.

Citaat

11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard, en Hij Die daarop zat, werd getrouw en waarachtig genoemd. En Hij oordeelt en voert oorlog in gerechtigheid.

De hemel ging al open in hoofdstuk 4 zodat Johannes van de aarde naar de hemel kon opstijgen. Hier gaat de hemel open zodat Jezus Christus, die wordt voorgesteld als ruiter, afdaalt van de hemel naar de aarde. Eerst het paard waarop de ruiter zit wordt beschreven, en vervolgens de ruiter zelf, Jezus Christus. Zo was het in hoofdstuk 4, waar eerst de troon werd beschreven, en dan degene die op de troon zat, of in hoofdstuk 14 - eerst een lichte wolk, en dan degene die op de wolk zat. Het paard staat altijd als symbool voor strijdbaarheid en vorstelijkheid. Zijn witte kleur hier betekent hemelse heiligheid. Bovendien is het witte paard het symbool van de winnaar: aldus reed volgens de traditie een Romeinse militaire bevelhebber tijdens de triomftocht op een wit paard Rome binnen.

De naam "getrouw en waarachtig" herhaalt wat er in 1:5 en 3:14 over Jezus Christus werd gezegd. Over het algemeen geven de beschrijvingen van Jezus Christus aan het einde van het boek Zijn kenmerken weer die helemaal aan het begin van de Apocalyps zijn gegeven. Deze aanduiding zelf geeft weer wat er door de profeet Jesaja over de goddelijke Rechter is gezegd: ‘Jesaja 11:4 Hij zal de armen recht doen in gerechtigheid en de zachtmoedigen van het land zal Hij met rechtvaardigheid vonnissen. Maar Hij zal de aarde slaan met de roede van Zijn mond en met de adem van Zijn lippen zal Hij de goddeloze doden’.

Niet alleen oordeelt Hij, maar ook ‘voert oorlog’. Tot nu toe werd de oorlog tegen de heiligen gevoerd door de krachten die tegen God waren. Nu is het Christus’ beurt. Hij zal oorlog voeren tegen de krachten van het kwaad en ze verslaan. Johannes volgt in zijn beschrijvingen de canons en tradities die in zijn samenleving gewoon waren. De basis van dit oorlogszuchtige beeld zijn tenslotte de Joodse verwachtingen van de toekomst. We moeten niet vergeten dat dit specifiek Joodse beeld verschilt van de Christus van de evangeliën, die zachtmoedig en nederig van hart was. De joden daarentegen droomden van een militante Messias die het volk van Israël naar de overwinning zou leiden en de vijanden zou verslaan. In de Openbaring wordt van dit apocalyptische beeld gebruik gemaakt.

Citaat

12 En Zijn ogen waren als een vuurvlam en op Zijn hoofd waren vele diademen. Hij had een Naam, die opgeschreven was, en die niemand kent dan Hijzelf.

Nu wordt de grootheid en glorie van de komende Rechter beschreven. "Ogen zijn als een vuurvlam" herhaalt wat er in 1:14 en 2:18 over Christus werd gezegd. Dit is een symbool van de aldoordringende blik van de Rechter. 'Veel diademen', dat wil zeggen koninklijke kronen op het hoofd, - een symbool van overheersing en grootheid, - worden tegengesteld tot de zeven diademen van de draak (12: 3) en de tien diademen van het beest (13:1). Het lijkt ons natuurlijk vreemd om veel kronen op één hoofd te hebben. In de oude geschiedenis was het echter heel natuurlijk. De koning kon evenveel kronen dragen als het aantal landen dat aan hem onderworpen zijn. Er zijn veel kronen op het hoofd van Christus om te laten zien dat Hij de Heer is van alle koninkrijken op aarde. Wat betreft de naam, "die niemand kende behalve Hijzelf", de naam, zoals we weten, drukt de essentie uit van degene die deze naam draagt. Aan de onbekendheid van naam werd in de oudheid grote belang geacht. De onbekendheid van naam duidde op macht en vrijheid. Als je de naam van een persoon niet kent, dan heb je geen macht over deze persoon.

3674.jpg.webp?v=1485681302

Een triomf van een militaire leider in Rome. Tijdens de triomf kon hij worden vergezeld door een slaaf die lauwerkrans boven zijn hoofd hield en steeds in zijn oor fluisterde: 'Denk eraan: je bent een sterveling!' (memento mori).

tetragrammaton.jpg

De heilige naam van God, die kan vertaald worden als "Ik ben" of "Zijnde". Met deze naam van God noemde Jezus zichzelf in Johannes 18:5.8, toen Judas met zijn bende gestuurd waren om Hem te arresteren. In originele Griekse tekst van de evangelie staat dan ook "ik ben", εγώ ειμί (egó imí). Het werd naar andere talen vertaald als "ik ben het". Toen Jezus zichzelf zo noemde, deinsden zij terug en vielen op de grond. Dat deden ze natuurlijk niet uit liefde en eerbied voor Jezus als hun grote leraar en profeet, maar het was hun reflectorische reactie van eerbied op het horen van de heilige naam van God die in de joodse traditie uit eerbied niet uitgesproken mocht worden. En zelfs nu zeggen ze Adonai (Heer)  of ha-Shem (Naam) in plaats van Yahwe. 

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Openbaring 19:13 En Hij was bekleed met een in bloed gedoopt bovenkleed, en Zijn Naam luidt: Het Woord van God. 14. En de legers in de hemel volgden Hem op witte paarden, gekleed in fijn linnen, wit en smetteloos.

Het derde couplet kenmerkt Jezus Christus als een militaire leider vergezeld door zijn leger. Zijn kleding is besmeurd met bloed, niet met Zijn bloed, maar met het bloed van Zijn vijanden. Dit beeld is afkomstig uit het Oude Testament, Jezus Christus vervult hier de profetie van Jesaja 63:2 “Waarom is dat rood aan Uw gewaad,

          en is Uw kleding als die van iemand die de wijnpers treedt?

3. Ik heb de pers alleen getreden...

Ik heb hen vertreden in Mijn toorn,

          hen vertrapt in Mijn grimmigheid.

Hun bloed is op Mijn kleding gespat,

          heel Mijn gewaad heb Ik besmet..

Het beeld is natuurlijk verschrikkelijk. Maar heel kenmerkend voor het Oude Testament. Er was toen nog geen andere Heilige Schrift beschikbaar dan wat we nu het Oude Testament in de kerk noemen. We kunnen daarom deze beschrijvingen als metaforen zien, zoals in Kolossenzen 2:17 Paulus zegt: “Deze zaken zijn een schaduw van de toekomstige dingen…”. De zegevierende Christus op het witte paard werd gevolgd door de hemelse schare. Dit is de engelenschare, zoals blijkt uit hun witte, pure gewaden van fijn linnen.

Ten slotte komen we in vers 13 de grandioze naam van Christus tegen, het "Woord van God". En dat doet denken aan het deuterocanonieke Boek der Wijsheid van Salomo 18:14-16, waar de tiende plaag van Egypte, dat wil zeggen de verdelging van de eerstgeborenen, als volgt wordt beschreven: “14 Want als nu alle dingen in rust en stilte waren, en de nacht in zijn snelheid half voorbij was, 15 Toen daalde uw alvermogend woord van de hemel uit de koninklijke troon af, als een ernstig krijgsheld in het midden van het land, dat verdorven zou worden. 16 Dragende een scherp zwaard, namelijk uw ongeveinsd gebod, en staande vervulde het alles met doden…”.

 

Citaat

Openbaring 19:14 En de legers in de hemel volgden Hem op witte paarden, gekleed in fijn linnen, wit en smetteloos.

Openbaring 19:15 En uit Zijn mond kwam een scherp zwaard, opdat Hij daarmee de heidenvolken zou slaan. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren staf. En Hij treedt de wijnpersbak van de wijn van de grimmige toorn van de almachtige God.

En weer worden de beelden van Christus weergegeven, die in het begin van het boek te vinden zijn: “uit Zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard" (1:16). Jezus Christus voert zijn oordeel uit met het zwaard. Dit zwaard komt uit Zijn mond, dat wil zeggen, het oordeel wordt uitgevoerd door Zijn woord. Dit beeld is afkomstig uit de combinatie van twee plaatsen van de profetie van Jesaja over de Messias:

Jesaja 49:2 Hij heeft Mijn mond gemaakt als een scherp zwaard… en

Jesaja 11:4 Hij zal de armen recht doen in gerechtigheid

          en de zachtmoedigen van het land zal Hij met rechtvaardigheid vonnissen.

Maar Hij zal de aarde slaan met de roede van Zijn mond

          en met de adem van Zijn lippen zal Hij de goddeloze doden.

Hetzelfde beeld van de komende Koning en Rechter vinden we bij de psalmist David:

Psalm 2:9 U zult hen verpletteren met een ijzeren scepter,

          U zult hen in stukken slaan als aardewerk.

Er werd mogelijk een fout gemaakt bij het vertalen van deze psalm naar het Grieks. In plaats van het werkwoord "verpletteren", werd het werkwoord "hoeden" gebruikt, wat ook tot uiting kwam in de tekst van de Apocalyps. Natuurlijk heeft geen enkele herder ooit zijn kudde met een ijzeren staaf gehoed. Wat betreft de vergelijking van het Woord van God met het zwaard, het is voldoende om de beroemde woorden van de brief aan de Hebreeën te herinneren: Hebreeën 4:12 ‘Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart’.

4077410522_59a5eb263a.jpg 

Jezus als de Oude van dagen geeft Zijn openbaring aan Johannes. Op de iconen van Christus wordt gewoonlijk de heilige naam van God Yahwe in het Grieks geschreven op de nimbus rondom het hoofd: o OΝ (ο ΩΝ), de Zijnde (denk bijvoorbeeld aan het oorspronkelijk Griekse woord 'ontologie' (zijnsleer, het leer over het wezenlijke)).

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Openbaring 19:15 En Hij treedt de wijnpersbak van de wijn van de grimmige toorn van de almachtige God.

16. Er stond op Zijn bovenkleed en op Zijn dij deze Naam geschreven: Koning der koningen en Heere der heren.

Het beeld van wijnpersbak van Gods toorn, dat wil zeggen van Gods oordeel, zagen we al in 14:19. Hier wordt dit beeld gecombineerd met het beeld van de beker wijn van Gods toorn in 14:10 en 16:19 (de zevende schaal van toorn). Dit beeld is afkomstig uit de profetie van Jesaja (zie het bovenstaande citaat uit Jesaja 63: 2–3).

De naam "Koning der koningen en Heer der heren" is in het algemeen geen naam, maar een titel die werd gedragen door de oude oosterse gebieders van grote rijken zoals Egypte of Babylon. Bijvoorbeeld Nebukadnezar in Dan. 2:37: "U, o koning, bent een koning der koningen, want de God van de hemel heeft u het koningschap, macht, sterkte en eer gegeven." In het Oude Testament worden deze en dergelijke titels echter uitsluitend gebruikt met betrekking tot de God van Israël.

Bijvoorbeeld in Deuteronomium 10:17: "De Heer, uw God, is de God van de goden en de Heer der heren", of Psalm 136: 2-3:

“Loof de God der goden,

          want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig.

Loof de Heere der heren,

          want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig”.

Als Romeinse keizers en alle mensen in het algemeen zich dergelijke titels toe-eigenden, werden ze "godslasterlijke namen", geüsurpeerde.

Maar waarom is deze titel geschreven op bovenkleed ("op de imátion", dat wil zeggen op de mantel) en op de dij van Jezus Christus? De mantel is de purperen koninklijke mantel waarop de aangegeven naam is geborduurd. Wat de dij betreft, hier heeft het te maken met de Romeinse gewoonte om de naam of titel op de dij van het beeld te graveren. Bij de standbeelden, vooral die van ruiters die gekleed waren in een harnas of een mantel, waren de dijen naakt. De oude Grieken, Romeinen, Joden enzovoort droegen tenslotte geen broek. Broeken werden beschouwd als vreemde kleding van de noordelijke barbaren, zoals Galliërs en Germanen.

Citaat

Openbaring 19:17 En ik zag één engel dicht bij de zon staan, en hij riep met luide stem naar alle vogels die hoog aan de hemel vlogen: Kom en verzamel u voor het avondmaal van de grote God,

18. om te eten vlees van koningen, en vlees van oversten over duizend, en vlees van machtigen, en vlees van paarden en van hen die daarop zitten, en vlees van alle vrijen en van slaven, kleinen en groten.

Het hele beeld van de verschijning van Jezus Christus in dit hoofdstuk heeft geen overeenkomsten met de vroegchristelijke traditie. Nergens anders wordt het oordeel van Christus zo gedetailleerd en in zulke sombere beelden beschreven. Gewoonlijk wordt alles kort beschreven, met algemene hints, zonder details over de vernietigingsscènes. Denk bijvoorbeeld aan Matteüs 24:30: „En dan zal aan de hemel het teken van de Zoon des mensen verschijnen; en dan zullen al de stammen van de aarde rouw bedrijven en zij zullen de Zoon des mensen zien, als Hij op de wolken van de hemel komt met grote kracht en heerlijkheid”; of Lukas 17: 28–30: ‘Op dezelfde manier ook, zoals het gebeurde in de dagen van Lot: zij aten, zij dronken, zij kochten, zij verkochten, zij plantten, zij bouwden. Op de dag echter waarop Lot uit Sodom wegging, regende het vuur en zwavel uit de hemel en bracht hen allen om. Evenzo zal het zijn op de dag waarop de Zoon des mensen geopenbaard zal worden”; of 2 Thessalonicenzen 2:8: “En dan zal de wetteloze geopenbaard worden. De Heere zal hem verteren door de Geest van Zijn mond en hem tenietdoen door de verschijning bij Zijn komst." Zoals we kunnen zien, zijn deze beschrijvingen van de wederkomst zeer bescheiden, behalve die van de Apocalyps. Bijna altijd ligt de nadruk op het reddende gevolg van de wederkomst. Hier lezen we over de vernietiging van de vijanden van Christus. Opnieuw worden we geconfronteerd met de oude Joodse apocalyptische traditie, volgens welke de Messias, de Mensenzoon, vóór de redding van de vrome en getrouwe rechtvaardigen alle heidenen zal vernietigen. Zo lezen we in de populaire monumenten van het apocalyptische schrift van die tijd. Het Derde Boek van Ezra spreekt bijvoorbeeld kleurrijk over de komende Messias, die “…uit zijn mond liet gaan als een vurige wind, en uit zijn lippen een vlammende adem, en van zijn tong liet hij uitgaan vonken en onweder… En het viel met geweld over de menigte, die bereid was om te strijden, en verbrandde hen allen, zodat van de ontelbare menigte weldra niets werd gezien, dan alleen stof, en sterk riekende rook; en ik zag het, en werd verschrikt” (3 Ezra 13: 10–11). In de apocriefe Psalmen van Salomo: “Moge Hij zondaars uit Uw erfenis verdrijven en de trots van zondaars verdelgen, gelijk kleivaten al hun koppigheid met een ijzeren staf verpletteren. Moge Hij de heidenen tenietdoen met de woorden van Zijn mond, door Zijn dreiging zullen de heidenen vluchten van Zijn aangezicht’ (Psalmen van Salomo 17: 26–27).

De overwinning van Christus op de krachten die Hem vijandig zijn is zo belangrijk voor Johannes dat in zijn beschrijving voor het begin van het slag alle vogels worden bijeengeroepen om de lijken van de vijanden van Christus op te vreten. Een zekere engel staat op de zon, dat wil zeggen op het hoogste punt van de hemel, om van daaruit een overzicht te hebben van het hele gebeuren op aarde. Hij roept alle vogels tot het 'grote avondmaal van God'. Dit beeld komt van de visie van de profeet Ezechiël, die de strijd met Gog en Magog beschrijft, wanneer vogels en elk beest samenkomen om de lijken van Israëls vijanden te verslinden. Hier is dit vreselijke beeld: “En u, mensenkind, zo zegt de Heere HEERE: Zeg tegen alle soorten vogels en tegen alle dieren van het veld: Verzamel u en kom, kom van rondom bijeen, bij Mijn offer, dat Ik breng, een groot offer voor u op de bergen van Israël, en eet vlees en drink bloed. U zult vlees van helden eten en het bloed van de vorsten van het land drinken… U zult verzadigd worden aan Mijn tafel met paarden en ruiters, helden en alle strijdbare mannen, spreekt de Heere HEERE.' (Ezech. 39: 17-20). Zo is de oorlog en zijn vreselijke gevolgen. Dit was niet alleen bekend bij de oude, maar ook bij de nieuwere stammen en volkeren. In Openbaring zouden, in tegenstelling tot Ezechiël, niet alleen “de koningen, machtigen, de oversten over duizend" moeten omkomen, maar ook " alle vrijen en slaven, kleinen en groten ". Dat wil zeggen iedereen die het beest aanbad in plaats van God. Het 'grote avondmaal', dat hier wordt verkondigd, staat in contrast met het 'bruiloftsmaal van het Lam', waarvoor de verlosten worden uitgenodigd (19: 9). In deze verzen wordt dus gebruik gemaakt van de traditionele motieven uit het Oude Testament om de onvermijdelijkheid van de grote overwinning van Christus op alle krachten van het kwaad duidelijk te maken.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

 

Openbaring 19:19 En ik zag het beest en de koningen van de aarde en hun legers bijeenverzameld om oorlog te voeren tegen Hem Die op het paard zat, en tegen Zijn leger.

20. En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt.

21. En de overigen werden gedood met het zwaard van Hem Die op het paard zat, namelijk het zwaard dat uit Zijn mond kwam. En alle vogels werden verzadigd met hun vlees.

 

Net zoals de val van Babylon werd niet beschreven in hoofdstuk 18, maar de gevolgen ervan, zo wordt de strijd met de vijanden van Christus niet beschreven, maar de gevolgen. Het beest, de valse profeet, de koningen van de aarde en al hun legers, die samenkwamen om tegen Christus uit de hemel te strijden, werden verslagen.

Het beest en de valse profeet worden in de vuurpoel geworpen die van zwavel brandt. Gedood zijn ook "overigen", dat wil zeggen degenen die het "merkteken van het beest" accepteerden, met andere woorden, bogen voor de Antichrist in plaats van God en Christus. We hebben al besproken wie het beest in kwestie is. Dit is het "beest uit de zee" van hoofdstuk 13, de personificatie van de demonische kracht van de heidense / antichristelijke wereldstaat. Romeinse rijk werd destijds als zodanige gezien, gepersonifieerd in de persoon van de vergoddelijkte keizer. Dit beest, zoals we zagen, is identiek aan de personage van "Nero Redivivus" uit een populaire legende. Dit is de antichrist. De valse profeet is het tweede beest van hoofdstuk 13, het 'beest van de aarde', dat in het geval van Romeinse rijk de keizerlijke administratie verpersoonlijkt, en in het bijzonder het priesterschap dat de cultus van het beest aan het volk heeft opgelegd. In de toekomst, aan het einde der tijden zullen waarschijnlijk zowel beest als de valse profeet twee reële menselijke personen zijn. De koningen van de aarde zijn de vazallen van de antichrist, waarover we in hoofdstuk 17 hebben gesproken. De met zwavel brandende poel van vuur moet worden onderscheiden van de herhaaldelijk genoemde "afgrond" waaruit het beest voortkomt. De afgrond is de onderwereld van de dood, hel, sheol. En de vuurpoel komt overeen met de ‘gehenna van vuur’ die in de evangeliën wordt genoemd. Dit is de plaats van definitieve verdoemenis. Uit de hel zullen mensen opstaan voor het oordeel. Maar uit gehenna zal niemand opstaan. Dit is de plaats van definitieve veroordeling. Wanneer we de Heilige Schrift lezen, moeten we duidelijk onderscheid maken tussen deze concepten: hel (of de afgrond, onderwereld) en gehenna. De hel is de tijdelijke verblijfplaats van de doden. Gehenna - de uiteindelijke. In onze taal en in onze ideeën is alles nu in de war geraakt. Het beeld van de met zwavel brandende poel van vuur werd waarschijnlijk beïnvloed door het verhaal van de vernietiging van Sodom en Gomorra: " Genesis 19:24 Toen liet de HEERE zwavel en vuur over Sodom en Gomorra regenen.” Nadat de belangrijkste daders (het beest en zijn valse profeet) waren vernietigd, werden de "overigen", dat wil zeggen de koningen van de aarde, hun legers en aanbidders van het beest, gedood door het zwaard van Degene die op het paard zat. Ze werden niet in de poel van vuur geworpen. Hun lijken werden opgegeten door bijeengeroepen vogels, en hun zielen stortten zich in de afgrond, in de hel, zodat ze daar zouden wachten op de algemene opstanding op de Dag des Oordeels. Zij zullen, net als iedereen behalve het beest en de valse profeet, worden opgewekt uit de doden en na de Oordeelsdag wacht de onboetvaardigen, de schuldigen voor God en Christus, de tweede dood en eeuwige verdoemenis. Moge de Heer ons allen behoeden van zo'n lot!

En dat doet enigszins denken aan de dood van T-1000 in de Terminator 2.

 

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-4-2020 om 18:11 zei Bastiaan73:

Is en blijft een geweldige film.

God zij dank. Ik vind dat deze film zegt iets over de reële toekomst. Toen ik klein was, heb ik deze film meerdere keren bekeken. Ondanks het feit dat ze volgens de scenario de derde wereldoorlog met machines hebben voorkomen en de toekomst van de wereld gered, kreeg ik niet de indruk dat deze film een goede einde heeft. Maar misschien ligt het aan mij en heeft het met mijn pessimistische perceptie te maken, en niet met de ware intuïtie.

20023116-large.jpg

Het 1000-jarige koninkrijk en het oordeel over satan (20: 1–10)

Hoofdstuk 20 begint met het feit dat Satan voor duizend jaar gebonden en geworpen wordt in de afgrond (20: 1-3). Dit wordt gevolgd door de opstanding van de bloedgetuigen om duizend jaar met Christus te regeren, hoewel de rest van de doden nog niet is opgewekt (20: 4–6). Na duizend jaar wordt satan weer voor korte duur vrijgelaten; de laatste beslissende slag vindt plaats met de vijanden van Christus, die worden vernietigd door het vuur dat uit de hemel is neergevallen, en satan word voor altijd in de poel van vuur en zwavel geworpen (20: 7–10). Het interessantste voor de bijbelstudent in het twintigste hoofdstuk is het idee van het duizendjarige koninkrijk van Jezus Christus en zijn heiligen. Dit idee heeft talloze interpretaties en pogingen tot verwezenlijking in de geschiedenis teweeggebracht. Laten we een uiterst korte blik werpen op de oude oorsprong van de leer over het 1000-jarige koninkrijk en de lange geschiedenis ervan.

Excursus over het duizendjarige koninkrijk van Christus en de heiligen. Chiliasme in de geschiedenis.

Hoofdstuk 20 van het boek Openbaring is van groot belang, omdat het de basis is van het zogenaamde chiliasme of millennialisme. Het woord chiliasme komt van het Griekse chília (χίλια), wat 'duizend' betekent, en het woord millennialisme komt van het Latijnse mille, dat ook 'duizend' betekent. Chiliasme (millennialisme) leert dat Christus tot aan het einde van de wereld duizend jaar lang op aarde zal regeren. Het zal het koninkrijk van Zijn heiligen zijn. Aan het einde van die duizend jaar zal er een laatste slag plaatvinden, een algemene opstanding, het laatste oordeel en het einde van de wereld. Dit is in de meest algemene termen.

We moeten weten dat, ten eerste, in het hele Nieuwe Testament dit idee kort, maar vast en zeker wordt vermeld alleen in de kleine passage van hoofdstuk 20 van de Apocalyps. Ten tweede was deze leer in de vroege kerk zeer wijdverbreid, het kreeg een geweldige respons in de late middeleeuwen en in het tijdperk van de Reformatie, en zelfs vandaag heeft het nog steeds aanhangers. Maar tegelijkertijd wekte dit idee weerstand in de kerk, zowel in de oudheid als vandaag.

Hier is het tafereel uit Openbaring 20: Ten eerste zal de duivel voor duizend jaar in de afgrond worden vastgezet. Nogmaals, "hel" of "sheol" in de Schrift is niet hetzelfde als "gehenna van vuur". Uit de hel zal iedereen worden opgewekt, maar niet uit "gehenna". Nadat de duivel is vastgebonden, zullen Christus’ martelaren worden opgewekt; Maar de rest van de mensheid, inclusief christenen die als martelaren zijn gestorven, zal nog niet opstaan. Daarna volgt een periode van duizend jaar, waarin Christus met Zijn heiligen zal regeren. Daarna wordt de duivel voor een korte tijd vrijgelaten. Dan volgen het laatste slag en de algemene opstanding. De duivel en de dood zullen uiteindelijk worden verslagen en in de poel van vuur worden geworpen, dat wil zeggen in de gehenna. Degenen wiens namen zijn opgeschreven in het hemelse boek des levens, zullen gelukzaligheid verkrijgen, en degenen wiens namen zijn niet opgenomen in het boek des levens, zoals het beest, de valse profeet en de duivel zelf, zullen in de poel van vuur worden gegooid voor eeuwige verdoemenis. Dit is hun tweede dood.

Dit idee van de laatste gebeurtenissen wordt nergens anders in het Nieuwe Testament gevonden, maar het was bekend in de vroege kerk, vooral onder degenen die hun christendom uit joodse bronnen ontvingen. Deze leer is niet specifiek christelijk; het vindt zijn oorsprong in bepaalde joodse overtuigingen over het Messiaanse tijdperk, wijdverbreid in de eerste eeuw voor Christus. En we zagen het vaker dat de evangelist Johannes de teksten van het Oude Testament en de Joodse tradities uitbundig gebruikt in de zin van profetische en apocalyptische symbolen. Natuurlijk dacht hij niet na over hun letterlijke implementatie. De taal van de Apocalyps is een bijzondere taal. Het vereist decodering. Een letterlijk begrip van de metaforen en symbolen van dit boek kan leiden en heeft geleid tot de meest fantastische en vaak tegen het gezond verstand ingaande interpretaties.

Dus waar kwam het idee van het duizendjarige messiaanse koninkrijk van de heiligen vandaan? Antwoord: uit de joodse overtuigingen van het zogenaamde interverbondstijdperk. En deze overtuigingen over de Messias waren nooit vastgesteld. Ze waren anders en veranderden vaak. Helemaal aan het begin was er hoop, die de overtuiging werd, dat de Messias spoedig zou komen om zijn gezag en koninkrijk op aarde te vestigen, waarin het Joodse volk, - de kinderen van Abraham, - een dominante positie zou innemen. Aanvankelijk geloofde iedereen dat dit messiaanse koninkrijk voor altijd op aarde zal duren. Dit zal het koninkrijk van God op aarde zijn. God zal een koninkrijk oprichten dat nooit vernietigd zal worden. Andere koninkrijken zullen worden vermorzeld en het koninkrijk van Juda zal voor altijd blijven bestaan. Deze zienswijze steunde zich op de profetieën van Daniël: “Daniël 2:44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel echter een Koninkrijk doen opkomen dat voor eeuwig niet te gronde zal gaan en waarvan de heerschappij niet op een ander volk zal overgaan. Het zal al die andere koninkrijken verbrijzelen en tenietdoen, maar zelf zal het voor eeuwig standhouden”. Dit zal het koninkrijk zijn van de Mensenzoon die op een wolk uit de hemel neerdaalde:

“Daniël 7:14 Hem werd gegeven heerschappij, eer en koningschap,

          en alle volken, natiën en talen moesten Hem vereren.

Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die Hem niet ontnomen zal worden,

          en Zijn koningschap zal niet te gronde gaan.”

Het zal ook het koninkrijk van Gods volk zijn:

27. "Maar het koningschap en de heerschappij

          en de grootheid van de koninkrijken onder heel de hemel

                    zullen gegeven worden aan het volk van de heiligen van de Allerhoogste.

Zijn koninkrijk zal een eeuwig koninkrijk zijn,

          en alles wat heerschappij heeft, zal Hem eren en gehoorzamen.

Maar in de eerste eeuw voor Christus dit idee van een eeuwig aards koninkrijk heeft veranderingen ondergaan. Gelovige joden erkenden dat deze wereld ongeneeslijk zondig is en dat het onwaarschijnlijk is dat hij ooit anders zal zijn. De psalmist David klaagt:

“Psalm 14:1 …er is niemand die goeddoet.

 De HEERE heeft uit de hemel neergezien

          op de mensenkinderen,

om te zien of er iemand verstandig was,

          iemand die God zocht.

Zij allen zijn afgedwaald, tezamen zijn zij verdorven;

          er is niemand die goeddoet,

                    zelfs niet één.”

In zo'n wereld is het volgens gezonde redenering in principe onmogelijk om het Koninkrijk van God te doen opkomen; niet alleen voor eeuwig, maar zelfs voor een uur. En zo ontstond het idee dat de Messias zou komen en regeren, maar alleen nadat deze slechte wereld wordt vernietigd, nadat een algemeen oordeel wordt gehouden en er een nieuwe wereld ontstaat. Het is in deze nieuwe eeuwige wereld dat de Messias zal regeren. Dit zal in feite het koninkrijk van God zijn.

Er waren dus twee hoofdopvattingen:

-        De Messias zal komen, de vijanden van Israël verslaan om het eeuwige koninkrijk van Joden op aarde te vestigen. Deze zienswijze was gebaseerd op het boek van de profeet Daniël. Dergelijke eschatologie kun je nationaal noemen.

-        Deze wereld zal eindigen. Na het Oordeel komt er een nieuwe wereld. Daarin zal het eeuwige koninkrijk van de Messias gerealiseerd worden. Dit is een latere, bij wijze van spreken, "realistische" opvatting. Dergelijke eschatologie wordt universeel genoemd.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Vervolgens kwamen deze twee verwachtingen – van het aardse nationale koninkrijk en het universele koninkrijk van de nieuwe wereld - samen. Het resultaat was een 'hybride' van twee eschatologieën: de Messias zal komen en regeren in deze wereld, maar slechts tijdelijk, voor zijn einde. Aangezien deze wereld ongeneeslijk ziek is, zal hij worden vernietigd. Er komt het oordeel en de nieuwe wereld. En voor het oordeel zal iedereen sterven, zelfs de Messias. Vervolgens zal iedereen opgewekt worden voor het oordeel.

Het was nodig om de vragen te beantwoorden: wanneer zal het messiaanse koninkrijk komen en hoe lang zal het tijdelijke aardse messiaanse koninkrijk duren voor het einde van deze wereld? Er waren verschillende aannames. In het vierde boek van Ezra staat bijvoorbeeld dat het koninkrijk van de Messias 400 jaar zal duren. Hoeveel tijd Israël in Egyptische slavernij had doorgebracht, zoveel tijd zal hij ook regeren. En de slavernij duurde 400 jaar. ‘Want mijn Zoon Jezus zal geopenbaard worden met degenen die bij hem zijn, en die overgebleven zijn, zullen zich vervrolijken in vierhonderd jaren. En na die jaren zal mijn Zoon Christus sterven, en alle mensen die adem hebben. En de wereld zal wederkeren tot het oude stilzwijgen, zeven dagen lang, gelijk in de voorgaande oordelen, zodat niemand zal overgelaten worden. En het zal na zeven dagen geschieden… de aarde zal wedergeven die in haar slapen… En de Allerhoogste zal geopenbaard worden op de rechterstoel, en de ellende zal voorbijgaan, en de lankmoedigen zullen verzameld worden. Het recht nu zal allen overblijven; de waarheid zal bestaan, en het geloof zal sterk worden' (4 Ezra 7: 28–34). Wat het getal 1000 betreft, het kwam voort uit andere overwegingen, namelijk uit het idee dat deze wereld net zoveel dagen zal bestaan als nodig was voor God om hem te creëren. Genesis spreekt van een goddelijke week. God schiep de wereld in zes dagen en de zevende dag - zaterdag - was een rustdag. Maar er wordt gezegd: "voor uw ogen is duizend jaar als de dag van gisteren" (Ps. 90: 5), dat wil zeggen “één dag bij de Heere is als duizend jaar en duizend jaar als één dag. " (2 Pet. 3: 8). Daarom werd elke scheppingsdag gelijk gesteld aan 1000 jaar. Hieruit volgt dat de wereld 6000 jaar lang in arbeid en het kwade zal blijven, dus al het goddelijke werkweek van zes dagen, om zo te zeggen, en de zevende dag, dat wil zeggen nog eens 1000 jaar, zal als zaterdag zijn, 1000 jaar van vrede en rust. De Messias zal komen in het jaar 6000, en op de zevende dag van duizend jaar, - die gelijk is aan zaterdag als de rustdag in de geschiedenis van de schepping, - zal het Koninkrijk van de Messias zijn. Dit wordt het duizendjarige koninkrijk van Israël. Dit was de Joodse opvatting dat populair was aan de rand van de millennia. Johannes gebruikt het in de Apocalyps en herinterpreteert het in de christelijke geest. Het gaat niet meer over de joden. Het duizendjarige koninkrijk moet het supranationale koninkrijk zijn van de heilige getuigen van Christus.

Op basis van de kleine passage uit Openbaring 20 was chiliasme of millennialisme wijdverbreid in de vroege kerk, hoewel het nooit algemeen aanvaard werd.

Vooral verspreid was chiliasme, als verwachting van het 1000-jarige koninkrijk, in het midden van de II eeuw in Klein-Azië, in Phrygia. Deze opvatting heeft veel prominente mensen van de eeuw beïnvloed - de ‘apostolische vaders’. Zo beschouwde heilige Justinus de Martelaar deze leer als een integraal onderdeel van rechtgelovigheid, hoewel hij het ermee eens was dat er goede christenen zijn onder degenen die het niet accepteren:

'Ik en andere goedbedoelende christenen zijn er in alle opzichten zeker van dat er een opstanding van de doden en duizend jaar in Jeruzalem zal zijn, die dan versierd en uitgebreid zal worden, zoals de profeten Ezechiël, Jesaja en andere zeggen' (uit de “Dialoog met Trypho”).

Strak hield zich vast aan het geloof in het duizendjarige koninkrijk op aarde ook heilige Irenaeus van Lyon. Hij geloofde dat, aangezien de heiligen en de martelaren op aarde hadden geleden, het heel eerlijk zou zijn als ze de vruchten van hun trouw op diezelfde aarde zouden oogsten (zie 'Adversus haereses' ('tegen de ketterijen'), vol. V). Tertullianus stond er ook op dat het duizendjarige koninkrijk zou komen. Bisschop Papius van Hiërapolis, die in de 2e eeuw leefde en ons zoveel waardevolle informatie gaf over het schrijven van de vier evangeliën, beweerde dat Jezus Christus zelf de leer van het duizendjarige koninkrijk predikte.

Maar ook niet minder prominente mensen van de vroege kerk accepteerden het geloof in het duizendjarige koninkrijk niet, ze verwierpen het. Zo verwierp de kerkhistoricus Eusebius van Caesarea de beweringen van bisschop Papius van Hiërapolis bijna met verachting. Eusebius schrijft:

'Hij (Papius) zegt dat er na de opstanding van de doden op deze aarde een duizendjarig en vleselijk koninkrijk van Christus zal zijn. Ik denk dat hij de apostolische woorden verkeerd interpreteerde en hun transformatieve en mysterieuze betekenis niet begreep, want hij had een klein intellect. Dit blijkt uit zijn boeken, hoewel de meeste kerkschrijvers die na hem leefden hem enorm respecteerden als de oude schrijver, en zijn mening werd gedeeld door bijvoorbeeld Irenaeus en anderen' (uit Eusebius van Caesarea, ‘Kerkgeschiedenis’, boek III).

Vooral onaanvaardbaar was dat de voorstanders van chiliasme geneigd waren tot materialistische ideeën in dit verband. Het leven daarin zou gevuld moeten worden, zowel met de spirituele als de fysieke genoegens, en alle uitverkorenen zullen tevredengesteld worden naar hun behoeftes. De grote wetenschapper Origenes bekritiseerde al degenen die in dat millennium de lichamelijke genoegens verwachtten:

‘De heiligen zullen eten, maar het brood des levens, dat de ziel voedt met het voedsel van waarheid en wijsheid, dat de geest zal verlichten en te drinken geven uit de beker van de goddelijke wijsheid' (uit ‘Grondbeginselen’ van Origenes).

Eusebius van Caesarea brengt de woorden over van de beroemde theoloog, bisschop Dionysius van Alexandrië, over de ketter Cerinthus, die leerde en sprak over de duizendjarige periode van lichamelijke luxe op deze aarde:

'Hier is het belangrijkste in zijn leer: het koninkrijk van Christus zal aards zijn; datgene waar hij zelf naar streefde - en hij hield van het vlees en was zeer sensueel - zal uitkomen en hij zal kunnen leven zoals hij droomde: zijn maag en dat wat daaronder is zullen volledig tevredengesteld zijn met eten, drinken en huwelijkse samenwoning. Hij dacht dit alles te veredelen en noemde het festiviteiten, offergaven' (Kerkgeschiedenis, vol. III).

De zalige Hiëronymus sprak verontwaardigd over deze "semi-joden die Jeruzalem verwachten, vol met goud en edelstenen uit de hemel, waarin alle naties Israël zullen dienen" (Hiëronymus, ‘Interpretatie van Jesaja’).

Maar, zou je kunnen zeggen, een bijna dodelijke klap aan zo'n doctrine van het millennialisme gaf zalige Augustinus. Aanvankelijk was hij zelf een voorstander van deze leer, maar daarna begon hij niet letterlijk, maar geestelijk over het millennium te leren. In de duizend jaar zag hij de hele periode tussen de eerste komst van de Zoon van God of het aardse leven van Jezus Christus en zijn tweede komst. De regering van heiligen zag hij als de hele tijd van de Kerk van Christus. Dit concept van 1000 jaar past zalige Augustinus ook toe op het individuele leven van een christen. De eerste opstanding is de spirituele deelname aan de opstanding van Christus, die aan elke gelovige in zijn doop wordt gegeven. De ‘regering’ is het leven met de Koning Christus in de Kerk (zie ‘De civitate Dei’ (letterlijk: Over de stad Gods)). Zalige Augustinus, met zijn voorliefde voor de allegorische interpretaties, gaf het hele idee van het millennialisme een spiritueel karakter. Zijn interpretatie van het duizendjarige koninkrijk wordt kerkelijk-historisch genoemd. De leer van de zalige Augustinus domineerde eeuwenlang in het westelijke deel van de christelijke wereld. En het is nog steeds van groot belang voor de katholieke theologie. In het Oosten was de Apocalyps, zoals we weten, over het algemeen weinig bekend en schreef bijna niemand iets over dit boek.

images?q=tbn:ANd9GcSLh7U4elBGhzomslgE97r   a26ea23a374d70a6359102a74f0e9055.jpg

Heilige Augustinus, bisschop van Hippo (in tegenwoordige Algerije, Noord-Afrika) en heilige Hiëronymus.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar in de religieus gespannen middeleeuwen laait het oude letterlijke eschatologische concept van het Duizendjarige Rijk weer op. Het begin van een nieuw chiliasme werd gelegd door de monnik van het profetische en visionaire geestesgesteldheid Joachim van Fiore (1132–1202), die in de 12e eeuw leefde. In zijn interpretatie van het boek Openbaring verdeelde hij de hele geschiedenis van de mensheid in drie perioden, drie testamenten: 1) de Vader (van Abraham tot Johannes de Doper), 2) de Zoon (vanaf de incarnatie van de Zoon van God tot 1260) en 3) de Heilige Geest (vanaf 1260).

Volgens de leer van Joachim van Fiore wordt de overgang van de mensheid naar elke volgende periode van de geschiedenis geassocieerd met de geleidelijke spiritualisering van zijn leven. Hij schreef het bestaan van de aan hem moderne Kerk toe aan de tweede periode. In de derde periode, de Heilige Geest, zal er een vernieuwde Kerk zijn, zonder tekortkomingen van de vroegere. Dit zal het derde koninkrijk zijn, dat een tijd van vrede en de heerschappij van het zuivere kloosterleven zal zijn. Met de derde periode associeerde Joachim van Fiore ook de oprichting van het duizendjarige koninkrijk van God op aarde.

Zijn leer werd veroordeeld door de katholieke concilies. Maar desondanks beïnvloedde zijn leer in verschillende vormen enkele kerkelijke groeperingen: een deel van de Franciscanen, Hussieten en, wat later, de wederdopers. Taborieten, radicale volgelingen van Jan Hus (1371–1415), koppelden apocalyptische ideeën aan sociale doelen. Deze Tsjechische volksbeweging is ontstaan na de executie van Jan Hus in 1415. De naam "Taborieten" is ontstaan van de naam van de bijbelse berg Tabor. Voor de Taborieten is het duizendjarige koninkrijk een koninkrijk waarin geen aardse meesters en onderdanen zijn. Er mogen geen belastingen zijn en allen zijn broeders en zusters. Deze en soortgelijke bewegingen waren een reactie op de ellendige en onderdrukte positie van het gewone volk. Eeuw later veroorzaakte de opstand van de chiliasten onder leiding van Thomas Münzer (1490–1525) een grote opschudding in de Europese geschiedenis. Hij voerde de boeren ten strijde aan tegen de vorsten met het doel het aardse duizendjarige koninkrijk van God op te richten (de beroemde Duitse Boerenoorlog). Een decennium later werd een nieuwe chiliastische gemeenschap gevormd, de zogenaamde anabaptistische gemeenschap van Münster. In deze gemeente was de socialisatie van eigendom en vrouwen teweeggebracht. De commune werd enige tijd geregeerd door 12 "apostelen", maar daarna werd er een koninkrijk van gemaakt, dat in de Apocalyps voorzegd zou zijn. Aan het hoofd van dit koninkrijk stond de jonge 'koning' Jan van Leiden (1510-1535), die zichzelf ‘Johannes, door Gods genade de koning van het nieuwe Israël' noemde. Hij was het die de polygamie introduceerde. Na een wanhopige en langdurige verdediging in 1535 was de gemeente in Münster gevallen. Metgezellen van Jan werden geëxecuteerd, al zijn 18 vrouwen werden opgehangen en Jan zelf werd onderworpen aan vreselijke martelingen, die hij met verbazingwekkend uithoudingsvermogen onderging. Zijn onthoofde lichaam werd in een ijzeren kooi blootgesteld op de hoofdtoren van de kathedraal van Münster. Deze cel is er nog steeds. Dit zijn de duistere gevolgen van de oude leer van het millennialisme. We zien hier de vreemde en vaak vreselijke gevolgen van de letterlijke en perverse interpretatie van de Apocalyps.

Net als het katholicisme, verwierp de Reformatie het chiliasme als een ketterij. Maar in de 17e eeuw herleeft het chiliasme weer vooral in Engeland en Nederland, ondanks de vervolgingen. De vervolgde chiliasten emigreren massaal naar Amerika. De ideeën van het duizendjarige aardse koninkrijk leiden nu niet langer tot zulke wilde uitspattingen en revolutionaire bewegingen als in de 16e eeuw. Onder de piëtisten wordt het chiliasme meer vergeestelijkt. Tot nu toe is deze leer in verschillende vormen bewaard gebleven in de meest fundamentalistische christelijke of pseudo-christelijke sekten. Zich baserend op de op primitieve wijze begrepen leer van de Goddelijke inspiratie van de Bijbel, beschouwen ze de Schrift als de waarachtige in zijn iedere letter. Dit geeft aanleiding aan tot allerlei speculaties over het 1000-jarige koninkrijk en het tijdstip van zijn aanvang. Onder dergelijke bewegingen bevinden zich mormonen, adventisten en Jehova's getuigen. De vestiging van het aardse koninkrijk van broederschap en gerechtigheid voor de uitverkorenen is wat de meest diverse bewegingen van chiliasten verenigt.

De ideeën van chiliasme manifesteerden zich ook in Rusland. In de 19e eeuw komen we het idee van het aardse duizendjarige koninkrijk tegen in de leer van de vele sektarische groepen daar. Naast de Jehova’s getuigen waren het de sekten van Dukhoboren, Molokanen die op haar komst wachtten. Een fascinatie voor het chiliasme van sommige vertegenwoordigers van de Russische samenleving kwam tot uiting in de romans van Dostojewski. Een van de hoofdpersonen van zijn roman "de Jongeling" verbeeldt de Wederkomst als volgt. Na de triomf van het atheïsme zullen mensen, die zonder God zijn gebleven, geestelijk dusdanig verwoest zijn, dat ze omwille van het zelfbehoud meer van elkaar zullen moeten gaan houden. Om deze liefde te realiseren, zullen ze de geheimen van de natuur ontdekken en een paradijs op aarde bouwen, waarin Christus zal terugkeren. Een andere voorbeeld is in zijn roman “de Demonen”.

Het idee van het aardse duizendjarige koninkrijk heeft zijn stempel gedrukt op talloze utopische projecten voor het opbouwen van eeuwige vrede en een ideale staat. Men kan niet negeren dat de communistische beweging in zijn quasireligieuze kenmerken in veel opzichten lijkt op het verlangen om het aardse koninkrijk van God te vestigen. Immers de leer van Karl Marx (of Marx-Engels-Lenin-Stalin) is in sommige opzichten gedegradeerde chiliasme.

Echo's van de Apocalyps vinden we ook in de meest vreemde sferen. Bijvoorbeeld in de religieus-politieke leer van Moskovia als het 'derde Rome'. Of, bijvoorbeeld, in het Duitse Derde Rijk, dat sinds 1934 vaker het duizendjarige rijk werd genoemd. Deze "1000 jaar" duurden echter niet zo lang - van maart 1933 tot mei 1945. Zo verbijsterend zijn de wegen van de historische interpretatie van de Schrift!

Samenvattend kunnen we zeggen dat het naïef is en zeer gevaarlijk om het beeld van het duizendjarige aardse koninkrijk van Christus en zijn heiligen letterlijk te begrijpen. Natuurlijk dankt dit beeld zijn oorsprong aan het oeroude droom van de terugkeer van het aardse paradijs. Maar de Kerk met al haar soberheid veroordeelde het chiliasme juist als een gevaarlijke droombeeld. En als we bidden "Uw koninkrijk kome… zoals in de hemel, zo ook op aarde", moeten we duidelijk beseffen dat op deze aarde, in haar huidige staat, het Koninkrijk van God al gerealiseerd is in het sacrament van de Kerk. Juist op de geheimenisvolle wijze. Maar op een dag zal al het geheime duidelijk geopenbaard worden. Zo ook het Koninkrijk van God, dat nu op een mystieke wijze aanwezig is op deze aarde, zal duidelijk op een andere, nieuwe aarde zich manifesteren, zoals de laatste hoofdstukken van het boek Openbaring dat bevestigen. (Einde excursus).

EKKLHSIA-MESA.pngDe Kerk als Gods '1000-jarige koninkrijk' op aarde.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Modestus:

Samenvattend kunnen we zeggen dat het naïef is en zeer gevaarlijk om het beeld van het duizendjarige aardse koninkrijk van Christus en zijn heiligen letterlijk te begrijpen.

Ik denk dat het veel gevaarlijker is dat niet letterlijk te zien. Je gaat dan voorbij aan het doel  van het zoenoffer van Christus. Het herstel van de oorspronkelijke bedoeling van God, een zuivere volmaakte aarde, geregeerd door God. De gelijkenis van het onkruid en het graan laat het zien. Er wordt daar gesproken over onkruid dat op het graan lijkt. Er gaat een tijd overheen dat het onkruid en het graan samen opgroeien. Maar als je dat onkruid eruit trekt dan trek je waarschijnlijk ook het graan, het echte christendom, eruit. Dus dat onkruid en het graan groeien samen op, tweeduizend jaar lang. Aan het eind zie je wel duidelijk verschil. Aan het eind wordt het onkruid bij elkaar gebonden en verbrand, het oordeel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@sjako Om alle puntjes op i te zetten… Ik kan de letterlijke interpretatie van deze passage niet accepteren om de volgende redenen.

1) Volgens de chiliasme (of letterlijke interpretatie) zal de opstanding uit de doden tweevoudig zijn: de eerste zal geschieden duizend jaar vóór het einde van de wereld, wanneer alleen de martelaren zullen worden opgewekt, de tweede – direct vóór het einde van de wereld, wanneer ook zondaars zullen worden opgewekt. Ondertussen leerde Christus duidelijk slechts over één universele opstanding uit de doden, wanneer de rechtvaardigen en zondaars zullen worden opgewekt en allen de uiteindelijke vergelding zullen ontvangen (Johannes 6: 39,40); (Matteüs 13: 37–43).

2) Het Woord van God spreekt alleen over de twee komsten van Christus in de wereld: de eerste in vernedering, toen Hij kwam om ons te verlossen, en de tweede in heerlijkheid, wanneer Hij komt om de levenden en de doden te oordelen. Chiliasme introduceert nog één - de derde komst van Christus duizend jaar vóór het einde van de wereld, wat de evangelie als het Woord van God niet bekend heeft gemaakt.

3) Het Woord van God leert alleen over de twee koninkrijken van Christus: het Koninkrijk van genade, dat zal voortduren tot het einde van de wereld (1 Kor. 15: 23–26), en het Koninkrijk der heerlijkheid, dat zal beginnen na het Laatste Oordeel en geen einde zal hebben (Lucas 1:33 ); (2 Petrus 1:11); chiliasme veronderstelt nog een andere, derde koninkrijk van Christus middenin, dat slechts 1000 jaar zal duren.

4) De leer van het zinnelijke koninkrijk van Christus is duidelijk in strijd met het Woord van God, volgens hetwelk het koninkrijk van God "bestaat niet uit eten en drinken" (Rom. 14:17), ‘in de opstanding nemen ze niet ten huwelijk en worden ze niet ten huwelijk gegeven' (Matt. 22:30). (En als je gelooft dat je in 1000-jarige koninkrijk de rituele wet van Mozes zult moeten naleven, dan zeg ik dat de Sinaïtische wet had slechts een voorafbeeldende betekenis en werd voor altijd afgeschaft door de volmaakte nieuwtestamentische wet, bij wijze van spreken (Handelingen 15: 23-30); (Rom. 6:14); (Gal. 5: 6); (Hebr.10: 1)).

5) Sommige oude leraren van de kerk, zoals Justinus, Irenaeus en Methodius, hielden zich aan chiliasme alleen als een persoonlijke mening. Tegelijkertijd waren anderen resoluut ertegen, zoals: Caius, presbyter van Rome, St. Dionysius van Alexandrië, Origenes, Eusebius van Caesarea, St. Basilius de Grote, heilige Gregorius de Theoloog, St. Epiphanius, zalige Hiëronymus en Augustinus. Sinds de Kerk op de Tweede Oecumenische Concilie in 381 de leringen van de ketterse Apollinarius over het millennium van Christus veroordeelde en daarom in het geloofsbelijdenis de woorden ‘en aan wiens (Christus') koninkrijk geen einde zal zijn’ introduceerde, is het ongeoorloofd om vast te houden aan chiliasme, zelfs als een persoonlijke mening.

Men moet ook weten dat de Apocalyps een diep mysterieus boek is, en daarom is het volkomen onaanvaardbaar om de profetieën erin letterlijk begrijpen en te interpreteren, vooral als dit letterlijke begrip duidelijk in strijd is met andere verzen van de Schrift. In dergelijke gevallen is het juist om te zoeken naar de allegorische, symbolische betekenis van die profetieën.

22 uur geleden zei sjako:

Ik denk dat het veel gevaarlijker is dat niet letterlijk te zien. Je gaat dan voorbij aan het doel  van het zoenoffer van Christus. Het herstel van de oorspronkelijke bedoeling van God, een zuivere volmaakte aarde, geregeerd door God.

De aarde wordt inderdaad hersteld, maar dan niet alleen maar voor 1000 jaar, maar voor eeuwig. Maar daar komen we nog op terug in volgende hoofdstukken.

38363.p.jpg

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Modestus:

1) Volgens de chiliasme (of letterlijke interpretatie) zal de opstanding uit de doden tweevoudig zijn: de eerste zal geschieden duizend jaar vóór het einde van de wereld, wanneer alleen de martelaren zullen worden opgewekt, de tweede – direct vóór het einde van de wereld, wanneer ook zondaars zullen worden opgewekt. Ondertussen leerde Christus duidelijk slechts over één universele opstanding uit de doden, wanneer de rechtvaardigen en zondaars zullen worden opgewekt en allen de uiteindelijke vergelding zullen ontvangen (Johannes 6: 39,40); (Matteüs 13: 37–43).

Johannes 5:28

 

Verbaas je daar niet over, want de tijd komt dat alle mensen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen 29 en tevoorschijn zullen komen — wie goede dingen hebben gedaan tot een opstanding voor leven en wie walgelijke dingen hebben gedaan tot een opstanding voor oordeel.

De gezalfden krijgen een eerste opstanding in de hemel. Openbaring 20:6 Gelukkig en heilig is iedereen die deelheeft aan de eerste opstanding.+ Over hen heeft de tweede dood+geen autoriteit,+ maar ze zullen priesters+ van God en van de Christus zijn en ze zullen de 1000 jaar met hem als koningen regeren.

Zij regeren dus samen met Christus als koningen in de hemel, 1000 jaar lang.

Wanneer is de opstanding? Bij de komst van Christus. 1Thes 4:15 

 

Want de Heer zelf zal uit de hemel neerdalen met een bevelende roep, met de stem van een aartsengel+ en met Gods trompet, en dan zullen eerst de gestorven volgelingen van Christus opstaan.+ (dat is een opstanding in de hemel). Daarna worden gezalfden die een hemelse bestemming hebben die dan nog op aarde zijn worden weggerukt in de wolken, in een oogwenk zoals Paulus zegt. Daarna, na de eerste opstanding, zullen andere mensen, op aarde, een opstanding krijgen. Het begin van de Messiaanse regering. Na de 1000 jaar draagt Jezus Zijn Rijk weer over aan Zijn Vader, God.

Dan begint de 1000 jaar. Dat zie je ook in diverse gelijkenissen. Bijv in Mattheus 25:1-13 

Het Koninkrijk van de hemel kan vergeleken worden met tien maagden die met hun lampen+ op weg gingen, de bruidegom+ tegemoet. 2 Vijf van hen waren dwaas en vijf waren verstandig.+ 3 Want de dwaze maagden namen wel hun lampen mee maar geen olie, 4 terwijl de verstandige maagden behalve hun lampen ook een kruik met olie meenamen. 5 Omdat de bruidegom op zich liet wachten, werden ze allemaal moe en vielen ze in slaap. 6 Maar midden in de nacht werd er geroepen: “Daar is de bruidegom! Ga hem tegemoet.” 7 Toen stonden alle maagden op en maakten hun lampen klaar.+ 8 De dwaze maagden zeiden tegen de verstandige: “Geef ons wat van jullie olie, want onze lampen gaan bijna uit.” 9 De verstandige maagden antwoordden: “Misschien is er niet genoeg voor ons en jullie samen. Jullie kunnen beter naar een verkoper gaan om zelf olie te kopen.”10 Terwijl ze onderweg waren om olie te kopen, kwam de bruidegom. De maagden die klaarstonden, gingen met hem naar binnen naar het bruiloftsfeest,+ en de deur werd gesloten. 11 Later kwamen ook de andere maagden. “Mijnheer, mijnheer, laat ons binnen!”, riepen ze.+ 12 Maar hij antwoordde: “Ik verzeker jullie, ik ken jullie niet.”

13 Blijf dus waakzaam,+ want jullie weten de dag en het uur niet.+

Je hebt dus Christenen die de bruidegom, Christus, blijven verwachten. Maar de bruidegom liet op zich wachten. Dit zegt al dat er een langere tijd overheen gaat alvoor de bruidegom komt. Het bruiloftsfeest, Gods Koninkrijk, zal enkel toegankelijk zijn voor de maagden, Christenen, die niet in slaap zijn gevallen omdat de Heer lang weg is gebleven. Je ziet hier duidelijk dat de beleidvolle maagden, Christenen die opletten en beleidvol zijn, niet direct hun beloning krijgen. Pas bij de komst van de Meester. 

En dan maak je nog een grote denkfout. Namelijk dat de aarde vernietigd zal worden. Die wordt niet vernietigd, maar ontdaan van alle kwaad. Het is een samenstel wat wordt weggedaan, niet de planeet. De aarde zal eeuwig blijven bestaan en de rechtvaardigen zullen er eeuwig op verblijven, zegt de Bijbel. Openbaring 20:7 zegt dat satan nog een korte tijd wordt vrijgelaten. Dus 1000 jaar lang zat satan gevangen. Je kan toch niet beweren dat de afgelopen 2000 jaar de aarde niet onder invloed van satan was? Op het ogenblik gaat hij tekeer als een leeuw omdat hij weet dat hij nog maar een korte periode heeft. Na de 1000 jaar gaat satan nog een laatste slachting verrichten, een zuivering. Een aantal als het zand van de zee zal dan nog vallen. Maar dan wordt korte metten gemaakt met satan (Openbaring 20:10). Hij zal dag en nacht gepijnigd worden (gevangen of in bedwang gehouden). 

Dan volgt in in Openbaring 21 het Koninkrijk van God. Er wordt daar over de aarde gepraat. Openbaring 21:4 zegt bijv De dood zal er niet meer zijn.+ Dit moet over de aarde gaan. In de hemel is nooit dood geweest, dus het moet over de aarde gaan. 

 

14 uur geleden zei Modestus:

2) Het Woord van God spreekt alleen over de twee komsten van Christus in de wereld: de eerste in vernedering, toen Hij kwam om ons te verlossen, en de tweede in heerlijkheid, wanneer Hij komt om de levenden en de doden te oordelen. Chiliasme introduceert nog één - de derde komst van Christus duizend jaar vóór het einde van de wereld, wat de evangelie als het Woord van God niet bekend heeft gemaakt.

Niet zo zeer over twee komsten, maar over twee oordelen of twee eindtijden. De eerste eindtijd was de vernietiging van het Joodse samenstel, met als belangrijkste kenmerk, de vernietiging van de tempel, met alle volksregisters, en Jeruzalem. Met daarna de verstrooien van het Joodse volk. Daarna als tweede het oordeel, of eindtijd, over de hele wereld en de opstanding van de doden. 

14 uur geleden zei Modestus:

De leer van het zinnelijke koninkrijk van Christus is duidelijk in strijd met het Woord van God, volgens hetwelk het koninkrijk van God "bestaat niet uit eten en drinken" (Rom. 14:17), ‘in de opstanding nemen ze niet ten huwelijk en worden ze niet ten huwelijk gegeven' (Matt. 22:30). (En als je gelooft dat je in 1000-jarige koninkrijk de rituele wet van Mozes zult moeten naleven, dan zeg ik dat de Sinaïtische wet had slechts een voorafbeeldende betekenis en werd voor altijd afgeschaft door de volmaakte nieuwtestamentische wet, bij wijze van spreken (Handelingen 15: 23-30); (Rom. 6:14); (Gal. 5: 6); (Hebr.10: 1)).

1Kor 8:8 zegt dat voedsel ons niet dichter bij God brengt. Dat wilt dus niet zeggen dat we in Gods Koninkrijk niet meer zullen eten.

Ook zal er geen huwelijken meer zijn, we zullen zijn als de engelen. De Mozaische Wet is er nu al niet meer, nu geldt de Wet van Christus. Na de opstanding zullen boekrollen worden geopend. Ik denk dat daar nieuwe wetten in zullen staan, die waarschijnlijk een aanvulling zijn op de Wet van de Christus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Want de Heer zelf zal uit de hemel neerdalen met een bevelende roep, met de stem van een aartsengel+ en met Gods trompet, en dan zullen eerst de gestorven volgelingen van Christus opstaan.+ (dat is een opstanding in de hemel). Daarna worden gezalfden die een hemelse bestemming hebben die dan nog op aarde zijn worden weggerukt in de wolken, in een oogwenk zoals Paulus zegt. Daarna, na de eerste opstanding, zullen andere mensen, op aarde, een opstanding krijgen. Het begin van de Messiaanse regering. Na de 1000 jaar draagt Jezus Zijn Rijk weer over aan Zijn Vader, God.

Dan begint de 1000 jaar. Dat zie je ook in diverse gelijkenissen. Bijv in Mattheus 25:1-13 

Dat had echter al gebeurd moeten zijn, ook volgens diezelfde Matheus.

(Matheus 10:23) Wanneer zij u dan in deze stad vervolgen, vliedt in de andere; want voorwaar zeg ik u: Gij zult uw reis door de steden Israels niet geeindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.

(Matheus 24:30-34) En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid. En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve. En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is. Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur. Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.

(Matheus 16:27-28) Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen. Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

(Matheus 10:23) Wanneer zij u dan in deze stad vervolgen, vliedt in de andere; want voorwaar zeg ik u: Gij zult uw reis door de steden Israels niet geeindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.

De prediking is nog steeds bezig. Dus geen probleem. Bovendien is Israël een nog te ontginnen gebied. Er zitten niet zo heel veel Christenen daar.

4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

(Matheus 24:30-34) En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid. En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve. En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is. Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur. Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.

Het geslacht wat het begin van Jezus regering heeft meegemaakt zal het nog meemaken dat ze Jezus zullen zien komen. Wij geloven dat Jezus in 1914 is begonnen met regeren. Eerst dachten we idd dat iedereen die 1914 had meegemaakt ook armageddon zou meemaken. Maar onder 'geslacht' wordt Bijbels gezien iets anders bedoelt. Ook degenen die mensen uit 1914 hebben gekend behoren tot dat geslacht. 

8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

(Matheus 16:27-28) Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen. Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Dit ging over Jezus transfiguratie. Dat was een visioen die enkel Zijn discipelen hebben gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

(Matheus 10:23) Wanneer zij u dan in deze stad vervolgen, vliedt in de andere; want voorwaar zeg ik u: Gij zult uw reis door de steden Israels niet geeindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.

De prediking is nog steeds bezig. Dus geen probleem. Bovendien is Israël een nog te ontginnen gebied. Er zitten niet zo heel veel Christenen daar.

Als ik dit zo lees, vraag ik me af of je uberhaupt wel weet wat er in dat hoofdstuk staat.
Dit gaat niet over prediking van JG. Hij had het tegen 12 apostelen, die aan het begin van dat hoofdstuk bij name werden genoemd,  en wat zij zouden tegenkomen.bij hun reis door Israel.
Er staat o.a.: "Sla niet de weg in naar de heidenen, maar ga op zoek naar verloren schapen van het volk Israel." 
De prediking van de WTG valt daar dus duidelijk NIET onder, want die richt zich juist WEL op de heidenen....
Een probleem waar je niet omheen kunt dus. ipv geen probleem.
De term christenen werd door Mattheus niet gebruikt, en dat was ook niet zijn bedoeling, want er staat duidelijk dat het gaar om verloren schapen van het volk Israel. De term christenen kenden men toen nog niet. Dat was pas nadat men (veel later) in Antiochie was geweest.

1 uur geleden zei sjako:

Het geslacht wat het begin van Jezus regering heeft meegemaakt zal het nog meemaken dat ze Jezus zullen zien komen. Wij geloven dat Jezus in 1914 is begonnen met regeren. Eerst dachten we idd dat iedereen die 1914 had meegemaakt ook armageddon zou meemaken. Maar onder 'geslacht' wordt Bijbels gezien iets anders bedoelt. Ook degenen die mensen uit 1914 hebben gekend behoren tot dat geslacht. 

De eigen invulling van Jehova's, die ze noodgedwongen hebben moeten verzinnen omdat eerdere verwachtingen niet uitkwamen, kennen we nu wel. Met name de laatste zin is een giller, die nergens op is gestoeld. Er staat in Mt 16: 27-28 duidelijk 'Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.'.

1 uur geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

(Matheus 16:27-28) Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen. Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Dit ging over Jezus transfiguratie. Dat was een visioen die enkel Zijn discipelen hebben gezien.

Visioen ? Ik vraag me af waar je dat dan weer vandaan haalt. Het gaat hier gewoon om het laatste avondmaal. Ik heb nog nooit iemand horen beweren dat dit een visioen was dat alleen de discipelen hebben gezien.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Dat beloof ik:
1 uur geleden zei sjako:

Dit ging over Jezus transfiguratie. Dat was een visioen die enkel Zijn discipelen hebben gezien.

Visioen ? Ik vraag me af waar je dat dan weer vandaan haalt. Het gaat hier gewoon om het laatste avondmaal. Ik heb nog nooit iemand horen beweren dat dit een visioen was dat alleen de discipelen hebben gezien.

Sjako bedoelt de verheerlijking op de berg. Het gaat dus niet om het laatste avondmaal.

Marcus 9 (NBG51) :

1 En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht.
2 En zes dagen later nam Jezus Petrus en Jakobus en Johannes mede en leidde hen een hoge berg op, hen alleen. En zijn gedaante veranderde voor hun ogen,
3 En zijn klederen werden schitterend, hel wit, zoals geen voller op aarde ze kan maken.
4 En hun verscheen Elia met Mozes en zij waren in gesprek met Jezus.
5 En Petrus antwoordde en zeide tot Jezus: Rabbi, het is goed, dat wij hier zijn, laten wij drie tenten opslaan, voor U een, en voor Mozes een, en voor Elia een.
6 Want hij wist niet, wat hij antwoorden moest, want zij waren zeer bevreesd.
7 En er kwam een wolk, die hen overschaduwde, en er klonk een stem uit de wolk: Deze is mijn Zoon, de geliefde, hoort naar Hem.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Bastiaan73:

Sjako bedoelt de verheerlijking op de berg. Marcus 9:

1 En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht.
2 En zes dagen later nam Jezus Petrus en Jakobus en Johannes mede en leidde hen een hoge berg op, hen alleen. En zijn gedaante veranderde voor hun ogen,
3 En zijn klederen werden schitterend, hel wit, zoals geen voller op aarde ze kan maken.
4 En hun verscheen Elia met Mozes en zij waren in gesprek met Jezus.
5 En Petrus antwoordde en zeide tot Jezus: Rabbi, het is goed, dat wij hier zijn, laten wij drie tenten opslaan, voor U een, en voor Mozes een, en voor Elia een.
6 Want hij wist niet, wat hij antwoorden moest, want zij waren zeer bevreesd.
7 En er kwam een wolk, die hen overschaduwde, en er klonk een stem uit de wolk: Deze is mijn Zoon, de geliefde, hoort naar Hem.

Gewoon niet meer op die troll reageren, zonde van je tijd. Hij is een ongelovige... Wat doet die hier eigenlijk?

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Aristarkos:

Gewoon niet meer op die troll reageren, zonde van je tijd. Hij is een ongelovige... Wat doet die hier eigenlijk?

Aristarkos

Dat bepaal ik zelf wel Arie. Ik vind Dbi geen trol en hij is als atheïst integerder en consequenter dan sommige mensen die zichzelf 'christen' noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:

En dan maak je nog een grote denkfout. Namelijk dat de aarde vernietigd zal worden. Die wordt niet vernietigd, maar ontdaan van alle kwaad. Het is een samenstel wat wordt weggedaan, niet de planeet.

Sjako, bedankt voor het presenteren van je visie; het is en blijft jouw visie, en dat respecteer ik. Maar ik heb nergens gezegd dat de aardbol vernietigd zal zijn. Er is dus geen sprake van 'denkfout'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoofdstuk 20. De satan gebonden.

Citaat

 

Openbaring 20:1 En ik zag een engel neerdalen uit de hemel met de sleutel van de afgrond en een grote ketting in zijn hand.

2. En hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en bond hem voor duizend jaar,

3. en wierp hem in de afgrond, en sloot hem daarin op en verzegelde die boven hem, opdat hij de volken niet meer zou misleiden, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen zouden zijn. En daarna moet hij een korte tijd worden losgelaten.

 

Nu, na de definitieve veroordeling en vernietiging van de twee handlangers van de draak-satan, nadert ook de draak zijn einde, als de kracht waaraan het beest en de valse profeet hun macht te danken hadden. Maar daarvóór gebeurt het volgende: Johannes ziet dat een bepaalde engel uit de hemel neerdaalt. Hij heeft de sleutel van de afgrond, een tijdelijke gevangenis in de onderwereld. Deze ‘sleutel van de put van de afgrond' (9: 1) werd al genoemd toen de vijfde bazuin klonk. De engel heeft ook een grote ketting om de draak-duivel duizend jaar lang vast te zetten en in de afgrond te gooien. Het beeld van de vastbinding van de duivel en zijn vele demonen is gerelateerd aan Jesaja 24:21:

‘Op die dag zal het gebeuren dat de HEERE

          de legermacht van de hoogte in de hoogte

en de koningen van de aardbodem op de aardbodem zal straffen.

22. Zij zullen verzameld worden

als gevangenen in een kerker,

          zij zullen opgesloten worden in een gevangenis,

maar na vele dagen zal er weer naar hen omgezien worden.”

Hier (in Openb. 20:1-3) spreekt hij over de ondergang van de duivel, die plaatsvond tijdens het lijden en de opstanding van de Heer. Juist toen werd de duivel, die zichzelf sterk achtte, gebonden door de almachtige Christus God, en, nadat hij ons van zijn macht had verlost, veroordeelde hij hem in de afgrond geworpen te worden. Dit blijkt uit het feit dat de demonen Hem smeekten niet de afgrond in te sturen (Matteüs 8:29). En dat hij verbonden was, blijkt uit de (geleidelijke) vernietiging van de afgoderij, de afgodentempels, de afschaffing van het offerbloed en de wereldwijde verspreiding van de Goddelijke evangelie.

De ketting is Gods heilswerking die de kracht van de duivel vastbindt en vasthoudt. Duizend jaar wil zeggen lange periode van tijd (zie andere voorbeelden in Psalms 105: 8, 50:10, Job 9: 3). Deze lange periode is nodig om het evangelie over de hele wereld te prediken, zodat de zaden van godsvrucht erin geworteld worden. Duizend jaar is dus de tijd van de Goddelijke incarnatie tot de komst van de antichrist. Na deze tijd zal het hele universum in beroering worden gebracht door de antichrist, die de werktuig van de boze duivel zal zijn. In die zin wordt hij dan ook voor drie en half jaar (de regeringstijd van de antichrist) vrijgelaten.

Het zegel betekent de vastigheid van de bewaking en geeft aan dat het niet kan worden geopend zonder de wil van degene die het heeft geplaatst. Natuurlijk de vastbinding van de duivel betekent helaas niet het einde van alle kwaad en zonde op aarde. Want er zijn nog steeds mensen die in zich de zondigheid van Adam blijven dragen en wiens vrije wil daarom geneigd is om voor zonde te kiezen. Daarom laat God sommige demonen actief zijn op aarde, al is hun meester vastgebonden in de onderaardse afgrond. Door die mensen en demonen kan de duivel nog steeds van zich laten horen op aarde. Maar over de rechtgelovige en vrome christenen hebben de demonen geen macht.

the-archangel-michael-theodoros-poulakis

Aartsengel Michaël verslaat de duivel.

images?q=tbn:ANd9GcTdkhK4-5Nxy3gGxaBlHj8

Heilige martelaar Georgios (in de Nederlandse volkstaal ook bekend als Sint Joris) verslaat een draakachtige slang. Volgens zijn levensverhaal werd zo'n beest door mensen ergens in Libanon als god vereerd. Regelmatig brachten ze uit grote vrees voor hem hun kinderen als de mensenoffers aan die god, hopend hem daarmee tevreden te stellen. Een keer was het de beurt van de koningsdochter om opgegeten te worden door dat beest. Ze lieten haar achter aan de oever van het meer vanwaaruit het beest regelmatig opkwam. Juist toen de draak op het punt stond dat meisje te verslinden, kwam Georgios tevoorschijn, onbevreesd doodde de draak en redde het meisje. De draak hier is de symbool van de duivel. Zelfs als dit verhaal een legende is, laat het zeker zien in welke angst voor demonen en kwade krachten leefden de mensen vóór Christus. En van deze slavernij en angst voor boze geesten redde Christus ons met zijn overwinning op de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Visioen ? Ik vraag me af waar je dat dan weer vandaan haalt. Het gaat hier gewoon om het laatste avondmaal. Ik heb nog nooit iemand horen beweren dat dit een visioen was dat alleen de discipelen hebben gezien.

Je doet wel of je het allemaal weet, maar hierbij bewijs je dat je er echt niet zoveel van afweet, dus eigenlijk geen serieuze gesprekspartner.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Modestus:

Zelfs als dit verhaal een legende is, laat het zeker zien in welke angst voor demonen en kwade krachten leefden de mensen vóór Christus. En van deze slavernij en angst voor boze geesten redde Christus ons met zijn overwinning op de dood.

Hoezo alleen vóór Christus? 
In het OT komt Satan 4 x voor in de Thora / Pentacheuch zelfs helemaal niet.  
In het NT wordt de term 36 keer gebruikt, en duivel 37 keer.
Dus om dan te zeggen dat de angst is verdwenen door Christus..... dat dacht ik niet. 
Exorcisme is nog nooit zo levendig geweest als in de laatste 100 jaar. 

1 uur geleden zei sjako:
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Visioen ? Ik vraag me af waar je dat dan weer vandaan haalt. Het gaat hier gewoon om het laatste avondmaal. Ik heb nog nooit iemand horen beweren dat dit een visioen was dat alleen de discipelen hebben gezien.

Je doet wel of je het allemaal weet, maar hierbij bewijs je dat je er echt niet zoveel van afweet, dus eigenlijk geen serieuze gesprekspartner.

Interessant. Ik stel voor om niet met modder te gooien, maar de discussie inhoudelijk te houden.
Daar kun je als moderator alleen maar achter staan, lijkt me ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Hoezo alleen vóór Christus? 
In het OT komt Satan 4 x voor in de Thora / Pentacheuch zelfs helemaal niet.  
In het NT wordt de term 36 keer gebruikt, en duivel 37 keer.
Dus om dan te zeggen dat de angst is verdwenen door Christus..... dat dacht ik niet. 
Exorcisme is nog nooit zo levendig geweest als in de laatste 100 jaar. 

Ik bedoelde niet de oudtestamentische rechtvaardigen, die ook onder Gods bescherming waren, maar de overgrote deel van de mensheid die heidens was. En om van de demonische angst en macht bevrijd te worden moet je tot Christus bekeren. En dat hebben vele mensen en zelfs volkeren gedaan die voorheen heidens waren.

Citaat

 

Openbaring 20:4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, en die het beest en zijn beeld niet hadden aanbeden, en die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij leefden en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.

5. Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren. Dit is de eerste opstanding.

6. Zalig en heilig is hij die deelheeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen regeren, duizend jaar lang.

 

In deze vers wordt dus niet gezegd dat de martelaren zijn verrezen uit de doden met hun lichamen, maar dat ze tot het leven kwamen terwijl zij tijdelijk als zielen zonder lichaam zijn. Die zielen zijn in het paradijs, die God van de rest van de aarde afgescheiden en onzichtbaar heeft gemaakt. Het paradijs bevindt zich in een andere dimensie als het ware. Het is dus geen echte opstanding. Ze regeren in de zin dat ze als levende zielen een grote vrijmoedigheid hebben bij God wegens hun onbevreesde trouw aan Christus tot de dood toe. Zij hebben dan ook privilegie om voorsprekers voor de mensen en hun medechristenen te zijn bij de troon van God. De martelaren hebben ook het voorrecht om te oordelen. Het feit dat heiligen de wereld zullen oordelen, wordt herhaaldelijk vermeld in het Nieuwe Testament. Zo belooft Jezus Christus zijn discipelen, de toekomstige apostelen: “Voorwaar, Ik zeg u dat u die Mij gevolgd bent, in de wedergeboorte, als de Zoon des mensen zal zitten op de troon van Zijn heerlijkheid, ook zult zitten op twaalf tronen en de twaalf stammen van Israël zult oordelen” (Matteüs 19: 28). De apostel Paulus herinnert aan de met elkaar ruziënde Korinthiërs dat 'de heiligen de wereld zullen oordelen' (1 Kor. 6: 2). En nogmaals, je hoeft dit niet heel letterlijk te begrijpen.

Het aardse beeld van juridische procedures is een symbolische uitdrukking van het idee dat in de toekomstige wereld de rechtvaardigheid van evenwicht zal worden hersteld. In deze wereld kan een christen door menselijke gerechtshof worden onrechtvaardig geoordeeld; in de hiernamaalse wereld zullen de rollen veranderen en degenen die zichzelf als rechters beschouwden, zullen zelf worden geoordeeld. Het is niet zo dat Christus en zijn heiligen veel zullen moeten onderzoeken en nadenken voordat ze de uitspraak doen, maar dat we wel of niet in staat zullen zijn om ons gedrag en daden op aarde te rechtvaardigen. Alwetende God, die werkzaam is in zijn heiligen, kun je niet bedriegen met valse excuses en bedenksels. En als je schuldig bent en je hiervan bewust bent in je geweten, dan zal er niets voor je zijn om te antwoorden en je zult jezelf ook niet als een eerlijke mens kunnen presenteren. Daarom bidden we: ‘Dat het einde van ons leven christelijk, smarteloos, zonder reden tot schaamte en vredig moge zijn en om een goede verantwoording voor de vreeswekkende rechter stoel van Christus, vragen wij (de Heer)’.

De martelaren en belijders hier zijn de christenen die de keizer-beest en heidense afgoden niet hebben aanbeden, en om die reden gemarteld en/of vermoord waren. Ze hebben hun voorhoofden en rechterarmen niet bezoedeld door ermee voor de afgoden tot aan de grond toe te buigen en hen wierook- of bloedoffers te brengen. Er zijn miljoenen van die martelaren. Er zijn ook andere soorten heiligen die de heiligheid bereikt hebben op een andere manier – de heilige asceten, die hun menselijke hartstochten hebben doen afsterven door voortdurend te vasten en bidden op de verlaten plaatsen. Ook zijn er heiligen die de titel dragen van de apostel-gelijken, die met de blijde boodschap heidense volkeren verlichtten.

De ‘overigen van de doden’ zijn degenen die de Blijde Boodschap niet accepteerden of vanwege hun oneerlijk manier van leven niet in het paradijs bij Christus kwamen, maar in hades op het Laatste Oordeel wachten. Het kunnen ook degenen zijn die in het paradijs zijn, maar niet op grond van hun verdiensten, maar alleen door de genade van God en de voorspraak van de heiligen, dankzij hetwelk hun zonden zijn vergeven, maar ze zijn niet echte vrienden van God geworden zoals heilige martelaren, belijders, rechtvaardigen, asceten... We bidden voor zulke christenen: "Met Uw heiligen laat rusten, o Christus, de zielen van Uw dienaren, daar waar geen leed is, noch verdriet, noch verzuchtingen, maar leven zonder einde.”

Volgens het gedachtengoed van de mensen uit het Oude Testament is de priester een persoon die recht heeft op directe toegang tot de aanwezigheid van God, met name in het Heilige der Heiligen van de tempel. In het Nieuwe Testament hebben degenen die trouw zijn aan Christus zo'n recht. Zij hebben niet alleen zelf vrije toegang tot de aanwezigheid van God, maar ook het voorrecht om andere mensen naar God en Christus te leiden. Ze 'zullen met Christus regeren'. In Christus wordt zelfs de eenvoudigste man koning.

De belofte van de duizendjarige regering van de herleefde martelaren heeft voor Johannes een speciale betekenis van de hoop dat zelfs vóór de komst van de nieuwe eeuw op aarde de vruchten van verlossing tastbare realiteit zullen worden: gelovigen in Christus zullen regeren, priesters van God zijn, van de Vader van Jezus Christus. De aarde zal niet altijd aan de satanische macht behoren, die door het Romeinse rijk werd belichaamd, maar aan het einde van de aardse geschiedenis zal het aan Christus en christenen toebehoren. Deze hoop is de bron van moed voor de gelovigen: ‘Wees niet bevreesd voor wat u lijden zult. Zie, de duivel zal sommigen van u in de gevangenis werpen, opdat u verzocht wordt. En u zult een verdrukking hebben van tien dagen. Wees trouw tot in de dood, en Ik zal u de kroon van het leven geven” (2:10).

UCDty25ZY_0JKIrAXvjsC7SEIZkBljzetdU9s1RA

Christelijke martelaren uit China (19e eeuw).

dh64eJrjxh12rU_p61eP_BqE4OGULk01MJbXOAbp

 Nieuwe martelaar Peter de Aleut 

n_RaLqHsq758ra3bGFw5QF8QPmIZQBcxYBuiJATL

Heilige kluizenaar Mozes de Zwarte, voormalige rover en moordenaar.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid