Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

27 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja alsof een nieuwe draad openen mensen van mening zou laten herzien. Die eenvoud toch...

Met Einstein als wapenschild, aanvankelijk absurde ideeën geven ons hoop, stelt hij. Simpel gaat het zo, absurde ideeën worden niet onbegrijpelijk als lachwekkend en ongeloofwaardig gepercipieerd, inclusief diegenen die er expressie aan geven zoals een aantal ervaringswerkers in de GGZ. Wat echter niet gezien wordt is dat ze een sleutel bieden voor een systeem dat sowieso absurd is, wat op een veel dieper gelegen gebied het leven tot een mysterie maakt waarbinnen we kunnen ontwaken. Op deze manier wordt een paradigmashift als een logische gedachte, als de onthechting van een door geld gedreven wereld, zij het onder voorwaarden dat het ook gedragen worden door een vreedzame kritische massa en experten. Het goede en het slechte nieuws, geen garantie over hoe precies dit proces zal verlopen, maar met deze pandemie misschien meer dan ooit een slaagkans biedend, idealiter fluweelzacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Met Einstein als wapenschild, aanvankelijk absurde ideeën geven ons hoop, stelt hij. Simpel gaat het zo, absurde ideeën worden niet onbegrijpelijk als lachwekkend en ongeloofwaardig gepercipieerd, inclusief diegenen die er expressie aan geven zoals een aantal ervaringswerkers in de GGZ. Wat echter niet gezien wordt is dat ze een sleutel bieden voor een systeem dat sowieso absurd is, wat op een veel dieper gelegen gebied het leven tot een mysterie maakt waarbinnen we kunnen ontwaken. Op deze manier wordt een paradigmashift als een logische gedachte, als de onthechting van een door geld gedreven wereld, zij het onder voorwaarden dat het ook gedragen worden door een vreedzame kritische massa en experten. Het goede en het slechte nieuws, geen garantie over hoe precies dit proces zal verlopen, maar met deze pandemie misschien meer dan ooit een slaagkans biedend, idealiter fluweelzacht.

Fluweelzacht? Er zullen hongersnoden zijn. Dit is nog maar het prille begin van de tribulatie. 

Maar hier persoonlijk zal veel veranderen. De misleiding rond het coronavirus werd me duidelijk. 

"Welke regeringen zijn zo gek BEWUST gevaren te onderschatten, vooraf besparen op gezondsheidszorg, censuur bij de oorzaak verooraken, ..."

Genocidale regeringen. Alles wat we nu zien gaat van waarheid waar steeds meer leugen in zal sluipen. Ze vermoorden de zwakkeren zeer bewust. Economische voordelen....  anders zou het zichzelf niet in de krant prijzen maar fouten erkennen. Als zorgverleners ziek worden en sterven door besparing op materiaal en patiënten door tekorten en tekort aan zorgverleners weten we wie aan te wijzen in de geschiedenis. 

Ware het tijden van potlood en papier mijn schuren zou het blad ontbranden van furie.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Fluweelzacht? Er zullen hongersnoden zijn. Dit is nog maar het prille begin van de tribulatie. Maar hier persoonlijk zal veel veranderen. De misleiding rond het coronavirus werd me duidelijk. "Welke regeringen zijn zo gek BEWUST gevaren te onderschatten, vooraf besparen op gezondsheidszorg, censuur bij de oorzaak verooraken, ..." Genocidale regeringen. Alles wat we nu zien gaat van waarheid waar steeds meer leugen in zal sluipen. Ze vermoorden de zwakkeren zeer bewust. Economische voordelen....  anders zou het zichzelf niet in de krant prijzen maar fouten erkennen. Als zorgverleners ziek worden door besparing op materiaal en patiënten door tekorten weten we wie aan te wijzen in de geschiedenis. Ware het tijden van potlood en papier mijn schuren zou het blad ontbranden van furie.

Tiens, en wat dan met dat christusbewustzijn van 3D naar 5D? Hiertussen zit 4D, met een aantal tijdloze katalysatoren waarvan we bijna zouden kunnen denken dat we ze vergeten zijn, of simpelweg telkens naar de zwijgspiraal verdreven door allerhande manieren van destructie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Tiens, en wat dan met dat christusbewustzijn van 3D naar 5D? Hiertussen zit 4D, met een aantal tijdloze katalysatoren waarvan we bijna zouden kunnen denken dat we ze vergeten zijn, of simpelweg telkens naar de zwijgspiraal verdreven door allerhande manieren van destructie. 

Ja, wat met het sterrenstof van Tinkerbell van Neverland aan de 2e ster rechts? 

Er is goed en er is kwaad. Creatie en destructie. Zie het als orde en chaos in een andere compositie. 

Je kan bewustzijn alleen maar toepassen door voorbeeld en waar het aanslaat zijn vele volgers. Tegenstand beperkte niemand van die leiders maar vormde hen net naar die verheven status.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja, wat met het sterrenstof van Tinkerbell van Neverland aan de 2e ster rechts? Er is goed en er is kwaad. Creatie en destructie. Zie het als orde en chaos in een andere compositie. Je kan bewustzijn alleen maar toepassen door voorbeeld en waar het aanslaat zijn vele volgers. Tegenstand beperkte niemand van die leiders maar vormde hen net naar die verheven status.

Het volgende stuk zal zijn dat ik ook dat kan loslaten, en dat ik volledig vrij ben van dat van waaruit ik me bevrijden kon. Het orgelpunt waarin ik oplos in dat wat ik al was en me vervoeg naar dat wat ik ben, zoals al de vorige keren die me in verlegenheid brachten. Het wordt nu als oploskoffie, van wat eigenlijk nooit een probleem was een probleem maken, en zoals gewoonlijk, pas achteraf, me de vraag stellend hoe het ooit mogelijk is geweest, keer op keer, wat al was, factum stultus cognosit.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Het volgende stuk zal zijn dat ik ook dat kan loslaten, en dat ik volledig vrij ben van dat van waaruit ik me bevrijden kon. Het orgelpunt waarin ik oplos in dat wat ik al was en me vervoeg naar dat wat ik ben, zoals al de vorige keren die me in verlegenheid brachten. Het wordt nu als oploskoffie, van wat eigenlijk nooit een probleem was een probleem maken, en zoals gewoonlijk, pas achteraf, me de vraag stellend hoe het ooit mogelijk is geweest, keer op keer, wat al was, factum stultus cognosit.

Vreemd... destructie verwijten maar kiezen voor de zelfdestructie. Je zou bijna gaan geloven dat zelfdestructie in al wat leeft genetisch geprogrammeerd staat... oh wacht eens...

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Fundamenteel:

Vreemd... destructie verwijten maar kiezen voor de zelfdestructie. Je zou bijna gaan geloven dat zelfdestructie in al wat leeft genetisch geprogrammeerd staat... oh wacht eens...

Moeten die handleiding ook nog ten diepste beschouwen, er staat nog veel meer in.

  • Een trol zaait onrust door op het internet mensen tegen de haren in te strijken met schokkende meningen.
  • Het is van geen belang of de inbreng overeenkomt met het werkelijke gedachtegoed van de poster.
  • Naast de kwestie reageren of schijnargumenten in de discussie brengen zijn strategieën om gebruikers binnen de gemeenschap doelbewust te frustreren.
  • De trol gaat te werk met geen ander doel dan verstoren, treiteren
  • Het trollen kan soms instrumenteel zijn om discussies te domineren en te beïnvloeden, maar voor de trol is dit slechts een bijzaak.
  • Een trol maakt bij voorkeur gebruik van argumenten die door anderen zijn gebruikt en effectief zijn gebleken in het zaaien van onrust en onduidelijkheid.
  • Een trol keert zich nooit tegen een hele groep, behalve in een poging zichzelf als slachtoffer van een deel daarvan te presenteren.
  • Door tevens controleerbaar juiste uitspraken te doen of handelingen te verrichten, geeft een trol de indruk serieus bezig te zijn, terwijl het werkelijke doel van zijn acties gelegen is in het stoken van onrust en het opzetten van mensen tegen elkaar.
  • Trollen houden van discussiëren, ook over trollen zelf, zonder inhoudelijk doel noch einde: daarom is het niet uitzonderlijk wanneer een trol anderen van trollen beschuldigt.
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Bastiaan73:

Tadaaa.

Systematische theologie houdt zich vooral bezig met christelijke beweringen over de werkelijkheid in het algemeen, vergelijkbaar met procesfilosofie en veel andere geschriften waarin geopperd wordt dat alles samenhangt, maar hoe dit alles nu precies werkt, weten we niet. Dit vergt ernst en aandacht, de bereidheid tot het overdenken en onderzoeken van wat zich aan of in ons bewustzijn aandient, met verfijning, herziening, correlaten maar ook conflicten, wat begrijpelijk is of gaandeweg wordt wanneer geprefereerde referentiekaders onder druk worden gezet. In dit topic maak ik graag een verschil tussen cognitieve dissonantie en trollen zonder meer, twee wezenlijk verschillende dingen, het theologische discours wil inherent immers leiden tot meer harmonie en verbondenheid, trollen is destructie om de destructie zoals we in handleidingen kunnen lezen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei TTC:

Systematische theologie houdt zich vooral bezig met christelijke beweringen over de werkelijkheid in het algemeen, vergelijkbaar met procesfilosofie en veel andere geschriften waarin geopperd wordt dat alles samenhangt, maar hoe dit alles nu precies werkt, weten we niet. Dit vergt ernst en aandacht, de bereidheid tot het overdenken en onderzoeken van wat zich aan of in ons bewustzijn aandient, met verfijning, herziening, correlaten maar ook conflicten, wat begrijpelijk is of gaandeweg wordt wanneer geprefereerde referentiekaders onder druk worden gezet. In dit topic maak ik graag een verschil tussen cognitieve dissonantie en trollen zonder meer, twee wezenlijk verschillende dingen, het theologische discours wil inherent immers leiden tot meer harmonie en verbondenheid, trollen is destructie om de destructie zoals we in handleidingen kunnen lezen.  

Wat zou je zonder handleidingen moeten hè...

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het allerbelangrijkste niet, ongeacht de levensfilosofie, te beseffen dat we in een creatie leven? 

I mean... Er zijn mensen die van die optische illusies iets dat niet links noch rechts draait geestelijk te manipuleren het naar beide kanten te laten draaien. Die als ze echt willen en fixeren stilstaande beelden kunnen manipuleren. Het is niet omdat een ggz ze zot verklaard ze hun persoonlijke reis daarin moeten stagneren. 

Spreid uw vleugels and fly high like an eagle.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

In dit topic maak ik graag een verschil tussen cognitieve dissonantie en trollen zonder meer, twee wezenlijk verschillende dingen, het theologische discours wil inherent immers leiden tot meer harmonie en verbondenheid, trollen is destructie om de destructie zoals we in handleidingen kunnen lezen.  

Lul toch eens een keer normaal man. Maak nou eindelijk eens een keer gewoon een duidelijk eenvoudig punt i.p.v. dat uit de o zo eenzame en verschrikkelijk ondraaglijk kwellende quasi-intellectuele hoogte gelul waar niemand wijzer van wordt.

Een trol is niet iemand wiens uitingen niet in jouw veel te ingewikkelde straatje passen. O sorry ik bedoel niet 'straatje' maar 'kasseiweggetje'. Wat jij in dit forum als 'trollen' beschouwt zijn daadwerkelijke pogingen jou tot vereenvoudiging te bewegen.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Bastiaan73:

Lul toch eens een keer normaal man. Maak nou eindelijk eens een keer gewoon een duidelijk eenvoudig punt i.p.v. dat uit de o zo eenzame en verschrikkelijk ondraaglijk kwellende quasi-intellectuele hoogte gelul waar niemand wijzer van wordt.

Hij bedoelt dat hij in deze draad het onderscheid wenst te maken tussen mensen die overreageren wegens een dispuut of omdat ze bewust overreageren wegens trol zijn.

Hij die het oneens is, is de trol omdat de trol uit is op destructie. Het kan ook gewoon zijn dat mensen niet meer van mening veranderen. Laat vooral opvallen aan welke richtlijnen het debat moeten voldoen om tot een harmonieus debat te komen van de vragende partij. Die dan boos wordt als de mensen liever zichzelf blijven. :)

Ik kan evengoed eisen dat de tijd moet stilstaan om tot harmonie te komen. Alsof de wereld met vingerknipjes te domineren/veranderen is. Alas.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Bastiaan73:

Wat zou je zonder handleidingen moeten hè...

Er zijn zelfs handleidingen om er mee te leren omgaan, detectie en (h)erkenning is de eerste stap.

8 uur geleden zei Bastiaan73:

Lul toch eens een keer normaal man. Maak nou eindelijk eens een keer gewoon een duidelijk eenvoudig punt i.p.v. dat uit de o zo eenzame en verschrikkelijk ondraaglijk kwellende quasi-intellectuele hoogte gelul waar niemand wijzer van wordt. Een trol is niet iemand wiens uitingen niet in jouw veel te ingewikkelde straatje passen. O sorry ik bedoel niet 'straatje' maar 'kasseiweggetje'. Wat jij in dit forum als 'trollen' beschouwt zijn daadwerkelijke pogingen jou tot vereenvoudiging te bewegen.

Cognitieve dissonantie is de onaangename spanning die iemand ervaart bij tegenstrijdige overtuigingen, ideeën of opvattingen of bij handelen in strijd met de eigen overtuiging, bij trollen gaat het louter om de destructie, ver voorbij elk forumfatsoen. 

7 uur geleden zei Fundamenteel:

Hij bedoelt dat hij in deze draad het onderscheid wenst te maken tussen mensen die overreageren wegens een dispuut of omdat ze bewust overreageren wegens trol zijn. Hij die het oneens is, is de trol omdat de trol uit is op destructie. Het kan ook gewoon zijn dat mensen niet meer van mening veranderen. Laat vooral opvallen aan welke richtlijnen het debat moeten voldoen om tot een harmonieus debat te komen van de vragende partij. Die dan boos wordt als de mensen liever zichzelf blijven. Ik kan evengoed eisen dat de tijd moet stilstaan om tot harmonie te komen. Alsof de wereld met vingerknipjes te domineren/veranderen is. Alas.

Het is echt om schrik van te krijgen, heb ik al eens gezegd. Het wil niet zeggen dat de handleiding gegeven kan worden, dat trollen er ook mee stoppen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, zorg vooral dat trol dezelfde betekenis als racisme krijgt. Alsof het stopwoordjes zijn.

Ik kan niet op de vragen antwoorden of tegen de argumenten in: racist, trol, xenofoob. 

Het betekent niets meer anno 2020. 1 zou al trots zijn zo genoemd te worden. In een poco samenleving geeft dat sterk aan dat je op het juiste spoor zit. 

Trollen die trollen vanuit blinde vlekken en de wereld gaan redden maar falen door de blinde vlekken van anderen. Leef ik in een Monty Python script?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Bastiaan73:

Wat jij in dit forum als 'trollen' beschouwt zijn daadwerkelijke pogingen jou tot vereenvoudiging te bewegen.

Eenvoud blijkt vaak toch veel moeilijker dan de theorie doet vermoeden, voor iedereen te toetsen middels omdenken en grensverleggend denken. Het is dus niet zo dat al deze kennis en technieken niet zouden bestaan, dat mensen ook bereid zijn om ze effectief toe te passen. Bij trollen gelden echter heel andere regels, dat is het punt. 

52 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja, zorg vooral dat trol dezelfde betekenis als racisme krijgt. Alsof het stopwoordjes zijn. Ik kan niet op de vragen antwoorden of tegen de argumenten in: racist, trol, xenofoob. Het betekent niets meer anno 2020. 1 zou al trots zijn zo genoemd te worden. In een poco samenleving geeft dat sterk aan dat je op het juiste spoor zit. Trollen die trollen vanuit blinde vlekken en de wereld gaan redden maar falen door de blinde vlekken van anderen. Leef ik in een Monty Python script?

Ja, elke nuancering in betekenissen wordt totaal genegeerd om anderen telkens op stang te jagen, zo kan het oneindig doorgaan. Hetzelfde door af en toe eens te verwijzen naar God en Jezus, hiermee wil men het vermoeden wekken dat religiositeit tot het interessegebied hoort, wat slechts schijnbewegingen zijn binnen het destructieve spel dat op generlei wijze enige progressie en diepgaander begrip toelaat. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Fundamenteel:

Trollen die trollen vanuit blinde vlekken en de wereld gaan redden maar falen door de blinde vlekken van anderen.

Wat ik de E-therapie wil noemen is gebaseerd op een reeks stellingen van Einstein die als premissen gepostuleerd worden, om ze vervolgens in alle rust en sereniteit middels verschillende technieken te onderzoeken op waarachtigheid. Wat ik hierin belangrijk vond is om het vooral pragmatisch aan te pakken, zij het niet limitatief maar om het relevant te houden tot het leven van alledag, leidend tot neveneffecten die ik ook als symptomen terugvind in diverse stoornissen. Dwepen met Einstein komt natuurlijk nogal arrogant over, een oordeel dat snel verandert wanneer deze weg effectief bewandeld wordt, met verbluffend eenvoudige conclusies die ik vooral als heel ‘volks’ wil kenmerken. Als ervaringswerker in de GGZ kan ik uit behoedzaamheid slechts opmerken dat professionele omkadering het ideaal vormt, vooral ter preventie van te voorbarige conclusies die tot averechtse effecten kunnen leiden. Kortom, in dit opzicht is herstel vooral een beleving, een stapsgewijs proces dat ons confronteert met inzichten zoals de premissen indicatief al aangeven, maar geloof niets zomaar.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik kan evengoed eisen dat de tijd moet stilstaan om tot harmonie te komen.

Hebben we eerder al eens aangehaald middels de TTT-methode, wat eigenlijk maar gewoon hetzelfde is als meditatie, introspectie, contemplatie of mindfulness, en zoveel meer technieken die ons ter beschikking staan binnen het brede begrip dat theologie is, of religie in z'n totaliteit. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei TTC:

Hebben we eerder al eens aangehaald middels de TTT-methode, wat eigenlijk maar gewoon hetzelfde is als meditatie, introspectie, contemplatie of mindfulness, en zoveel meer technieken die ons ter beschikking staan binnen het brede begrip dat theologie is, of religie in z'n totaliteit. 

Ik heb nog nooit iemand beter weten worden na reiki of mindfulness. Bergaf gaan daartegen is sneller dan terug omhoog komen. 

Er wordt teveel gepraat en te weinig gedaan. "We" zijn nu bezig om de msm duidelijk te maken dat ze hun "experts" beter van de buis afhouden. Ze zijn medeplichtig aan deze crisis in eigen land.

Mondmaskers afraden om toe te dekken dat het wanbeleid ze niet aanvulde. Waar is dat geld dan naartoe gegaan dat onze eigen mensen nu extra gevaren lopen?

Als er religie volgt is het een regelrechte Armageddon en de totale destructie van de goddelozen die hun politieke belangen dienden. Inclusief die virologen die covid19 onder de griep plaatste. Ze zijn een groter gevaar dan het virus zelf.

Regimes die zichzelf in de kranten prijzen en alle kritiek dichtdekken (nu ten koste van zorgverleners) hadden we al eens: NEVER AGAIN.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ik heb nog nooit iemand beter weten worden na reiki of mindfulness. Bergaf gaan daartegen is sneller dan terug omhoog komen. Er wordt teveel gepraat en te weinig gedaan. "We" zijn nu bezig om de msm duidelijk te maken dat ze hun "experts" beter van de buis afhouden. Ze zijn medeplichtig aan deze crisis in eigen land. Mondmaskers afraden om toe te dekken dat het wanbeleid ze niet aanvulde. Waar is dat geld dan naartoe gegaan dat onze eigen mensen nu extra gevaren lopen? Als er religie volgt is het een regelrechte Armageddon en de totale destructie van de goddelozen die hun politieke belangen dienden. Inclusief die virologen die covid19 onder de griep plaatste. Ze zijn een groter gevaar dan het virus zelf. Regimes die zichzelf in de kranten prijzen en alle kritiek dichtdekken (nu ten koste van zorgverleners) hadden we al eens: NEVER AGAIN.

En je zegt christen te zijn? 

2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik heb nog nooit iemand beter weten worden na reiki of mindfulness.

Als we herstel beschouwen als het loslaten van het verleden om zodoende met hoop naar de toekomst te kunnen kijken, dan lijkt het raadzaam een aantal obstakels uit de weg te ruimen die in het verleden tot stand zijn gekomen. In het bijzonder valt op dat we binnen het hedendaagse systeem ook flirten met de tijd, dit uit zich in de stelling dat een lening de toekomst naar het heden halen is. Ik denk er nog over na wat dit nu concreet betekent, redelijk verwarrend is het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid