Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei TTC:

Onze majeure depressie kunnen we gaandeweg zwaarder maken door steeds meer bevrijdende inzichten of ideeën toe te laten tot onze manier van denken, op deze manier ontwikkelen we immers een andere kijk op de wereld die vanuit dat standpunt als weerzinwekkend gezien kan worden, psychisch verzwarend en de emotie ernstig beroerend. En wat voor de betrokkenen als vanzelfsprekend lijkt, is voor anderen onmogelijk en ongeloofwaardig, zelfs belachelijk en ontdaan van realiteitszin. Het is als quasi letterlijk in een verkeerde wereld leven, mensonterend.

En wat voor u eenvoudig is, is voor het gros Chinees, pun intented lol

1 uur geleden zei TTC:

Het enige dat we zien is dat je het begrip globalisering binnen een eenzijdig negatieve context plaatst, dit is als het zonlicht verstenen of verduisteren voor de omgeving. Ja, daar vroeg ik om, binnen het kader van dit topic overigens, inhoudelijk heeft het veel betekenis dus.  

Je verwart dan dissonantie met trollen. Dat heel de wereld globaliseert he, maar landen die daar in meerderheid niet meer aan willen meedoen kan je toch niet dwingen mee te doen? Wat zou dat zijn, een politieke strekking opdringen aan de meerderheid?

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

Zojuist zei Fundamenteel:

En wat voor u eenvoudig is, is voor het gros Chinees, pun intented Je verwart dan dissonantie met trollen. Dat heel de wereld globaliseert he, maar landen die daar in meerderheid niet meer aan willen meedoen kan je toch niet dwingen mee te doen? Wat zou dat zijn, een politieke strekking opdringen aan de meerderheid?

Theologie leidt tot eenvoud en overkoepelende waarheden, dat is gekend, zelfs logisch. Het zou anders absurd worden, waar het een antwoord op is, in hoeverre ernstig genomen uiteraard. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Theologie leidt tot eenvoud en overkoepelende waarheden, dat is gekend, zelfs logisch. Het zou anders absurd worden, waar het een antwoord op is, in hoeverre ernstig genomen uiteraard. 

En zie ook wat globalisme veroorzaakt, het zorgt ervoor dat leiders goedkope rommel kopen bij fascismes zodat de loonlastenverlaging hier niet moet. Dan heeft de politiek meer. Onlangs stuurde Nederland duizendtal maskers terug naar China. Mun vraag: waarom moeten mondmaskers van China komen? Kan Europa dat niet zelf maken? En als dat is door de loonkost, dan is globalisme een gevang. Want het zorgt ervoor dat het ene regime haar bevolking kan onderdrukken opdat wij goedkope rommel krijgen.

bewerkt door Fundamenteel
Nederland verandert naar Europa
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

En zie ook wat globalisme veroorzaakt, het zorgt ervoor dat leiders goedkope rommel kopen bij fascismes zodat de loonlastenverlaging hier niet moet. Dan heeft de politiek meer. Onlangs stuurde Nederland duizendtal maskers terug naar China. Mun vraag: waarom moeten mondmaskers van China komen? Kan Europa dat niet zelf maken? En als dat is door de loonkost, dan is globalisme een gevang. Want het zorgt ervoor dat het ene regime haar bevolking kan onderdrukken opdat wij goedkope rommel krijgen.

Zoals gezegd, je zal het niet kunnen nalaten, wat leerzaam is voor de omgeving. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Je lokte het zelf uit, maar antwoord nooit op de vragen. Waarom moeten mondmaskers van China komen als we het zelf beter kunnen? In het antwoord huist het probleem van globalisme.

Doe maar, we weten wat je alweer probeert te doen, daarom dat het zo leerzaam is. Het geeft ons in ieder geval meer inzage in hoe beperkte rationaliteit in praktijk precies werkt, dat wat je schijnbaar beklaagt en met veel plezier voedt door er gebruik van te maken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Doe maar, we weten wat je alweer probeert te doen, daarom dat het zo leerzaam is. Het geeft ons in ieder geval meer inzage in hoe beperkte rationaliteit in praktijk precies werkt, dat wat je schijnbaar beklaagt en met veel plezier voedt door er gebruik van te maken. 

Ok ik zal me even openstellen.

Wat is er dan goed aan globalisme? Het staat even stil en de klimaatdoeleinden worden daarmee automatisch behaald. Ik zie enkel voordelen zonder, maar sta open tot bijleren.

Misschien moet ik daar eens een onderwerp van openen. Hoeveel beter het zou zijn voor klimaat en economie, een nationalistisch westen. Ieder land haar eigen koers laten bepalen en niet dicteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ok ik zal me even openstellen. Wat is er dan goed aan globalisme? Het staat even stil en de klimaatdoeleinden worden daarmee automatisch behaald. Ik zie enkel voordelen zonder, maar sta open tot bijleren.

De overkoepelende waarheden die tot meer harmonisatie leiden, wat gelegen ligt in de overstijging van wat jij globalisme noemt. Maar dat ga je zo meteen weer wegmoffelen om je spel verder te kunnen spelen, zoals het in de handleiding staat. Het wordt zelfs een beetje lachwekkend, maar dat heb je graag. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

De overkoepelende waarheden die tot meer harmonisatie leiden, wat gelegen ligt in de overstijging van wat jij globalisme noemt. Maar dat ga je zo meteen weer wegmoffelen om je spel verder te kunnen spelen, zoals het in de handleiding staat. Het wordt zelfs een beetje lachwekkend, maar dat heb je graag. 

Zie eens naar de wereld, die rollen hun leger uit waar ze vooraf massaal in investeerde. Globalisme zal ook een wereldoorlog veroorzaken, of denk je dat het oosten en het westen eens over de verdeling van de wereld zijn? Daarom beter dat iedereen zich louter en alleen met zichzelf bezig houdt. Als iedereen zijn eigen land opkuist is de wereld snel proper.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Zie eens naar de wereld, die rollen hun leger uit waar ze vooraf massaal in investeerde. Globalisme zal ook een wereldoorlog veroorzaken, of denk je dat het oosten en het westen eens over de verdeling van de wereld zijn? Daarom beter dat iedereen zich louter en alleen met zichzelf bezig houdt. Als iedereen zijn eigen land opkuist is de wereld snel proper.

Zoals gezegd, volstrekt nutteloos. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Zoals gezegd, volstrekt nutteloos. 

Ja en dat ligt weer aan mij.... Als je niet inziet dat globalisme de oorzaak van wo3 zal worden kan ik u niet helpen dat in te zien. Het is pure logica, het oosten en het westen gaan nooit hun grondstoffen zonder bloedvergieten uitdelen. Dat weet jij, dat weet ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ja en dat ligt weer aan mij.... Als je niet inziet dat globalisme de oorzaak van wo3 zal worden kan ik u niet helpen dat in te zien. Het is pure logica, het oosten en het westen gaan nooit hun grondstoffen zonder bloedvergieten uitdelen. Dat weet jij, dat weet ik.

Ik zeg het, het maakt niet uit wat er gezegd wordt over overkoepelende waarheden in relatie tot theologisch progressief inzicht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Ik zeg het, het maakt niet uit wat er gezegd wordt over overkoepelende waarheden in relatie tot theologisch progressief inzicht. 

Denk je dat anderen die strategy niet inzien?

me eerst off topic leiden en dan als je niet kan antwoorden terug on topic komen en later zeggen dat ik de verwarring zaai.

Volgens mij ontgroei ik al die zever hier...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Denk je dat anderen die strategy niet inzien? Me eerst off topic leiden en dan als je niet kan antwoorden terug on topic komen en later zeggen dat ik de verwarring zaai. Volgens mij ontgroei ik al die zever hier...

Ontgroeien? 

Zojuist zei Fundamenteel:

Dat weet jij, dat weet ik.

Het denken over iets is aan diegene die hiertoe bereid is, zelfs wanneer informatie op de grootste nonsens lijkt die je ooit gelezen hebt. Het mysterie in het tijdloze, wat ons ook bij de keel kan grijpen waardoor nieuwe inzichten dan misschien toch niet zo prettig zijn dan de bevrijding die ze herbergen en openbaren. En het zijn de dwazen die er expressie aan geven, in schuld en schaamte, in dankbaarheid aan het mysterie, voor ons, in harmonie en welzijn, het denken over iets is aan diegene die hiertoe bereid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Je ziet niet in dat nationalisme geen geweld zou brengen en globalisme al reeds miljoental wezen en doden opeiste. En dat de verdeling van machten voor die wereld tot wo3 zal leiden.

Mooi, het gaat je weer lukken, onderwerp van het topic. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Je moet maar vragen dat ik wegblijf en laat uw draden met rust. Lekker makkelijk he? Ge kunt ook tegen een steen stampen en dan pas boos worden omdat de steen hard is. 

Dit punt is wat je wou bereiken, zo kan straks het topic weer op slot. Allemaal niet zo moeilijk, staat in de handleiding.

Zojuist zei Fundamenteel:

Je moet maar vragen dat ik wegblijf en laat uw draden met rust.

Systematische theologie houdt zich vooral bezig met christelijke beweringen over de werkelijkheid in het algemeen, vergelijkbaar met procesfilosofie en veel andere geschriften waarin geopperd wordt dat alles samenhangt, maar hoe dit alles nu precies werkt, weten we niet. Dit vergt ernst en aandacht, de bereidheid tot het overdenken en onderzoeken van wat zich aan of in ons bewustzijn aandient, met verfijning, herziening, correlaten maar ook conflicten, wat begrijpelijk is of gaandeweg wordt wanneer geprefereerde referentiekaders onder druk worden gezet. In dit topic maak ik graag een verschil tussen cognitieve dissonantie en trollen zonder meer, twee wezenlijk verschillende dingen, het theologische discours wil inherent immers leiden tot meer harmonie en verbondenheid, trollen is destructie om de destructie zoals we in handleidingen kunnen lezen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Dit punt is wat je wou bereiken, zo kan straks het topic weer op slot. Allemaal niet zo moeilijk, staat in de handleiding.

Systematische theologie houdt zich vooral bezig met christelijke beweringen over de werkelijkheid in het algemeen, vergelijkbaar met procesfilosofie en veel andere geschriften waarin geopperd wordt dat alles samenhangt, maar hoe dit alles nu precies werkt, weten we niet. Dit vergt ernst en aandacht, de bereidheid tot het overdenken en onderzoeken van wat zich aan of in ons bewustzijn aandient, met verfijning, herziening, correlaten maar ook conflicten, wat begrijpelijk is of gaandeweg wordt wanneer geprefereerde referentiekaders onder druk worden gezet. In dit topic maak ik graag een verschil tussen cognitieve dissonantie en trollen zonder meer, twee wezenlijk verschillende dingen, het theologische discours wil inherent immers leiden tot meer harmonie en verbondenheid, trollen is destructie om de destructie zoals we in handleidingen kunnen lezen.  

Van mij moest er nooit iets op slot.

Je praat over harmonie in relatie tot globalisme eerder, ik schets de realiteit en het is weer allemaal mijn schuld? Ik zal het dan zelf opgeven en niets meer posten hier voor de goede vrede.

Succes ermee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Van mij moest er nooit iets op slot. Je praat over harmonie in relatie tot globalisme eerder, ik schets de realiteit en het is weer allemaal mijn schuld? Ik zal het dan zelf opgeven en niets meer posten hier voor de goede vrede. Succes ermee.

Nee, door je optreden ontaardt het daar altijd in, en dan gaan we weer doen alsof we van niets weten, zo eenvoudig gaat het allemaal. Maar geen probleem, daar is het topic nu net voor, geen verruiming mogelijk en daarmee ook het theologische discours ondermijnend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Nee, door je optreden ontaardt het daar altijd in, en dan gaan we weer doen alsof we van niets weten, zo eenvoudig gaat het allemaal. Maar geen probleem, daar is het topic nu net voor, geen verruiming mogelijk en daarmee ook het theologische discours ondermijnend. 

Ja daarom dat ik afstand neem. Je hebt ergens wel een punt, ik ben niet theologisch bezig. Als dat de vereiste is trek ik me hier beter terug. Maar ik ervaar toch dat je me nu en dan triggert door er zelf over te beginnen. 

Ik zou daar een draad apart over openen, maar zoveel tijd wil ik er niet meer insteken. De meerderheid staat aan mijn zijde (betreffend nationalisme/globlaisme) dus er is niets te verdedigen, alleen wachten. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ja daarom dat ik afstand neem. Je hebt ergens wel een punt, ik ben niet theologisch bezig. Als dat de vereiste is trek ik me hier beter terug. Maar ik ervaar toch dat je me nu en dan triggert door er zelf over te beginnen. Ik zou daar een draad apart over openen, maar zoveel tijd wil ik er niet meer insteken. De meerderheid staat aan mijn zijde (betreffend nationalisme/globlaisme) dus er is niets te verdedigen, alleen wachten. 

Nu dat spelletje weer, herkenbaar. Globalisme bekeken vanuit overkoepelende waarheden stelt dat er helemaal geen schuld- of geldprobleem is, het overstijgt geld, macht en bezitsdrang waardoor meer rechtvaardigheid, gelijkheid en harmonisatie kan gerealiseerd worden. Maar doe maar, als de meerderheid aan jouw kant staat dan wordt het steeds tragischer van waaruit veel andere fenomenen eenvoudig te verklaren zijn, net zoals de ernst (of onzin) van het theologische discours aan kracht wint. 

xXRSeAD.png

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Maar als ge wijs zijt zie je het globalisme door de ogen van wereldmachten. Zie nu de finale uitkomst, dat wat je wilt voorkomen. We leven in deze matrix, niet in die we willen.

En alsmaar omkeren, als het wijs zou zijn dan hadden we ook geen overkoepelende waarheden gekend die aantonen dat het zo wijs niet is, net zoals de ondermijning daarvan dat ook niet is. Maar doe rustig verder, het is als een optische illusie, niet zien wat het beeld eenvoudig weerspiegelt. Het verschil tussen cognitief dissonant en simplistische destructie in de schijnwerpers. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

En alsmaar omkeren, als het wijs zou zijn dan hadden we ook geen overkoepelende waarheden gekend die aantonen dat het zo wijs niet is, net zoals de ondermijning daarvan dat ook niet is. Maar doe rustig verder, het is als een optische illusie, niet zien wat het beeld eenvoudig weerspiegelt. Het verschil tussen cognitief dissonant en simplistische destructie in de schijnwerpers. 

Ik keer niets om, ik herleid naar de essentie. 

Je ziet het globalisme heel romantisch vanuit je eigen blik, maar bekijk dat eens door de wereldmachten met oog op grondstoffen. Gevolg op lange termijn? Wo3.

En dan kunt ge mij of de wereld verwijten dat het daaraan ligt en het allemaal anders kan, dat is waar. Maar die wereldmachten geven niets om onze mening. Terwijl wij hier praten rollen zij hun leger verder uit en is Rusland al in Europa.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid