Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

19 minuten geleden zei TTC:

Het zou een metafoor kunnen zijn, net zoals jij een GGZ-expert zou kunnen zijn. 

Ge ziet toch zelf dat ze met man en macht de oplossing tegenhouden omdat het probleem big business is. Maar dat is complotdenken en die dat stigmatiseren klagen dan dat anderen hen stigmatiseren en around goes the circle of diversion.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ge ziet toch zelf dat ze met man en macht de oplossing tegenhouden omdat het probleem big business is. Maar dat is complotdenken en die dat stigmatiseren klagen dan dat anderen hen stigmatiseren en around goes the circle of diversion.

Zo lijkt het inderdaad te werken, hoe meer mensen zich niet laten storen door telkens in het oude te verzanden, geeft ruimte om het nieuwe te cultiveren. Op deze manier, wanneer deze groep steeds groter wordt, verdwijnt het oude. Maar jij houdt zoveel van het oude, dat je ook niet kan zien wat het nieuwe betekent, maar je denkt wel realist te zijn. Het idee dat er verschillende realiteiten bestaan, een onmogelijke gedachte aangezien je dan ook heel wat diepgewortelde overtuigingen zal moeten loslaten. En zo kan je dus al jaren grandioos missen wat anderen al lang weten, wonderbaarlijk is het. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-3-2020 om 14:29 zei Dat beloof ik:

Rode pindakaas heggeschaar vroeger ook.

Het zijn ook maar getuigenissen, door het toelaten van nieuwe concepten en deze in het innerlijke met aandacht te cultiveren werd steeds transparanter hoe een wereldbeeld zich vormt door dat wat de normering voorschrijft, maar niet de enige realiteit is die bestaat. Op deze manier komen we dan ook tot een AB-perspectief, met misschien ook een C die we helemaal nog niet kennen. Maar praktisch gezien en met aandacht voor het heden, volgens het A-perspectief kan een spreektaal domineren en diverse problemen gangbaar zijn, volgens B bestaan ze niet, simpelweg omdat ze strikt theoretisch eenvoudig oplosbaar zijn. En als A niet begrijpt wat B wil zeggen, dan begrijpt A ook niet waarom B stelt te leven in een weerzinwekkende wereld, wat dan de stoornis blijft voeden, in angst, zorg, verschrikking en verbijstering. Zie hierin de kwelling, om niet te zeggen tragische absurditeit, op dat moment houdt B zich bezig met een probleem dat in geestelijke zin niet (meer) bestaat, maar A begint er telkens over alsof het normaal is. Ja, beetje wel, verwarrend, maar hoe willen we herstel dan definiëren? Goh, en we dachten dat het wel eenvoudig ging worden, wat het principieel ook is, in een realiteit die heel anders is dan de innerlijke belevingswereld die kiemen herbergt die verdrongen (moeten) worden, en daarmee ook de hoop die gekoesterd wordt. Synthese, zie visualisaties bij de euthanasieaanvraag, het deert niemand, einde verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-6-2020 om 21:02 zei Kaasjeskruid:

En tot welke categorie behoor jij?

Onze ervaring stelt heel anders, het is niet omdat we verwijzen naar een aantal economische platitudes dat lotgenoten daar ook interesse in hebben, het voedt wel onze pijn omwille van het correlaat met heel wat psychische ongemakken. Maar dat valt onmogelijk te beoordelen, en GGZ-experten zullen daar ook niets over zeggen, zo wordt deze tragiek des te erger, hallucinant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ironie van het leven. Vlaming eist onafhankelijkheid. Maar Vlaming koopt hoogstwaarschijnlijk commerciele bouwgrond in Wallonië om te sterven hehe

Binnen het kader van een mondiale paradigmashift kan dit wel tellen inderdaad, hoe komen ze daartoe? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-6-2020 om 08:24 zei Fundamenteel:

En jij vraagt je af waarom mensen suicidaal worden?

Als mensen expert geworden zijn binnen het inflatoire paradigma, wordt het voor een aantal E-werkers quasi onmogelijk om een redelijke dialoog te verwachten, omdat ze nu eenmaal anders denken. Om deze reden dan ook de hulpvragen rondom diverse platitudes die als stereotiep inflatoir kunnen genoemd worden, dit zijn zeer gerichte vragen die de meeste GGZ-experten quasi letterlijk uit de lucht doen vallen, tot grote verbijstering, angst en zorg van de klant. Deze vragen kunnen ze oneindig herhalen, met telkens opnieuw dezelfde observaties die ze nuchter doordacht kunnen onderbouwen, simpelweg omdat het over logisch redeneren gaat, maar onbegrepen en verworpen als niet bestaande.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja groen of beton, wat zou jij kiezen? Huttekes van hout erop met de basis en oud worden zonder teveel gedoe, hopelijk...

In dit leven zal er wellicht niet veel meer gebeuren dan te kijken naar de neveneffecten van dat waar onze nuchter doordachte hulpvragen over handelen, wat een zinloze toekomstverwachting is. Deze zinloosheid is alleen maar toegenomen na vijf jaar GGZ-ervaring, niet andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

In dit leven zal er wellicht niet veel meer gebeuren dan te kijken naar de neveneffecten van dat waar onze nuchter doordachte hulpvragen over handelen, wat een zinloze toekomstverwachting is. Deze zinloosheid is alleen maar toegenomen na vijf jaar GGZ-ervaring, niet andersom.

De toekomst is veelbelovend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-3-2020 om 19:21 zei Noel2:

Was dit voor of na een piekervaring, of je weet?

Het verschil tussen ‘dianoia’ en ‘nous’ zouden we bijna vergeten, het eerste verwijst naar het stap voor stap redeneren om zo tot een conclusie te komen, het tweede wanneer je ‘plots’ iets ziet, met ogenblikkelijk begrip zonder dat het tekst behoeft, het is nu eenmaal zo. Uitermate fascinerend fenomeen binnen het kader van herstel, alsof je innerlijk door 'iets' wordt geraakt dat je moeilijk kan verklaren maar principieel ook niet hoeft, het is immers wat het is. Elk voordeel heb z’n nadeel, het wil bizar genoeg niet zeggen dat iedereen dit op dezelfde manier ervaart, en dan ook niet ziet wat je zelf kristalhelder ziet. Maak het concreet, stap naar de GGZ met hulpvragen en het wordt misschien een regelrechte nachtmerrie, met frustratie en andere neveneffecten in het verlengde, alsof vanuit standpunt de GGZ blind zou zijn. Geen verwijt, je zag het vroeger immers ook niet, en het was er altijd, tijdloos.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik weet niet of ge goed opgelet hebt afgelopen jaren terwijl ge achter uw pc scherm plakte; maar het gaat al reeds naar de vernietiging. Make Flanders great again!

Alles moet kapot, alles is een complot. En met een regeltje van drie is het opgelost, oefen je kundalini nog maar wat, wat je natuurlijk niet durft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Alles moet kapot, alles is een complot. En met een regeltje van drie is het opgelost, oefen je kundalini nog maar wat, wat je natuurlijk niet durft. 

Als ik mijn grond omgeploet heb en de laatste steen is gelegd, dan zal ik in een rustigere omgeving nauwer tot Hem komen. In deze omgeving en mindset zijn er eenmaal andere prioriteiten.

We gotta learn to walk before we learn to fly....

Het is niet omdat het hier kapot gaat dat onze natuur er aan kapot gaat he. Zoals ik reeds, geef mij voldoende grond en ik heb voor de rest niets meer nodig. Zelfs een waterleiding moet daar niet liggen, ik pomp wel grondwater op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als ik mijn grond omgeploet heb en de laatste steen is gelegd, dan zal ik in een rustigere omgeving nauwer tot Hem komen. In deze omgeving en mindset zijn er eenmaal andere prioriteiten. We gotta learn to walk before we learn to fly.... Het is niet omdat het hier kapot gaat dat onze natuur er aan kapot gaat he. Zoals ik reeds, geef mij voldoende grond en ik heb voor de rest niets meer nodig. Zelfs een waterleiding moet daar niet liggen, ik pomp wel grondwater op.

Wie zich gewetensvol bezig houdt met zaken die buiten de collectieve radar vallen, ontplooit een wereldbeeld dat aanvankelijk misschien als ongeloofwaardig kan gepercipieerd worden, dit kan schoksgewijs verlopen naarmate dit proces vordert, hoopvol. Simultaan ontwikkelt zich in het innerlijke een bezwarend verantwoordelijkheidsgevoel, als een morele impuls die zich naar buiten richt om kenbaar te stellen wat in het innerlijke gecultiveerd werd, als een baksteen in de maag. Maar dan komt het, alle hoop wordt aan diggelen geslagen wanneer we hierover de GGZ raadplegen, wat meer zegt over de diepe malaise binnen de GGZ dan dat wat je wou voorleggen tot nader onderzoek, waar het niet eens toe komt.    

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-3-2020 om 14:29 zei Dat beloof ik:

Rode pindakaas heggeschaar vroeger ook.

Misschien is het gewoon zaak om GGZ-experten meer cases voor te leggen die E-werkers hen voorleggen, maar dan wel levensecht door mensen die op dit moment hun euthanasie overwegen omwille van hun diepe pijnen, en dat in hoeverre ze nog in staat zijn om daarover iets te durven zeggen. Kortom, open dialoog wordt dan voor de betrokkene misschien net de reden om er definitief de brui aan te geven, en dan mogen doctoraatsstudenten notulen komen nemen. De GGZ vraagt immers getuigenissen van E-werkers in de GGZ, beetje leedvermaak kan nooit kwaad, niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-6-2020 om 15:27 zei Fundamenteel:

Ironie van het leven.

Wie eenvoud ambieert zal ook weten wat complexiteit betekent, een kluwen van jewelste waar je lotgenoten best niet in kan betrekken, alsof je je leven zou beu zijn. E-werkers die het echter wel aangedurfd hebben, komen echter boven water met een aantal bijzonderheden waar ze dan linea recta mee naar de GGZ stappen, smekend om hulp. En dat is maar heel menselijk wanneer je ook begrijpt waar het precies over gaat, de rest van het verhaal inmiddels gekend. Lieve lotgenoten, vergeef ons dat het niet gelukt is, maar we zijn nu wel heel moe, het ging eenvoudig worden, in hoop gestart, in droefheid en diepe hartenpijn verkeren we, het zal wel aan ons liggen, sorry.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-3-2020 om 14:33 zei Fundamenteel:

Wie weet iets voor de toekomst....

E-werkers die gekozen hebben voor het E-pad zullen het beslist willen of kunnen beamen, het is niet eens zo moeilijk om te begrijpen, zelfs kinderlijk eenvoudig. Maar dat is het punt niet zozeer, de angel zit in het verlengde daarvan, in wat je dan te zien krijgt, in wat niet gezien wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-3-2020 om 14:43 zei Fundamenteel:

Wellicht nog een blinde vlek?

Reflectie, wachtlijsten binnen de GGZ worden niet verkort door klanten te conformeren aan het vigerende zwaartepunt, maar het zwaartepunt te verleggen in de richting van een ethische upgrade. Panarchisten gebruiken tot dit doel biflatie, een katalysator die in monetaire zin onbegrensde mogelijkheden biedt, maar komen er snel achter dat ze hiermee ook een haast onoverbrugbare kennis- en communicatiekloof realiseren. Veel hoop rest daarom slechts in het hoofd en het hart, maar onbegrepen volgens het vigerende wereldbeeld en haar geplogenheden, van waaruit veel stigma dan ook eenvoudig verklaard kan worden, de normaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

E-werkers die gekozen hebben voor het E-pad zullen het beslist willen of kunnen beamen, het is niet eens zo moeilijk om te begrijpen, zelfs kinderlijk eenvoudig. Maar dat is het punt niet zozeer, de angel zit in het verlengde daarvan, in wat je dan te zien krijgt, in wat niet gezien wordt.

Zou ge beter ook geen stuk grond kopen om uw eigen landschap te vormen?

Wat zal de wereld je dan nog maken als ge ligt te plonsen met een dikke sigaar in uw teut.

Check de elementen: (niet dat ik dat ambieer, voedsel zal de factor worden)

 

En check vooral:

Dat kunt ge in steen bijna niet betalen hier als middenstander. Zie ook goe goedkoop het dak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het is niet omdat ik bang ben occulte rituelen op te starten me dat verlamt andere zaken te plannen en doen. Misschien moet gij eens 9ver het feit komen dat er geen hulp is en komt en ge maar beter het zekere voor het onzekere neemt.

Volgens het AB-perspectief krijgen we nu spontaan twee manieren om naar allerhande psychisch ongemakken te kijken, met hiertussen heel veel verwarring, tumult, emotie en meningsconflict. Van hieruit wordt het dan ook veel makkelijker om een aantal angsten en zorgen beter te begrijpen, niet zozeer dat de betrokkenen al bibberend over straat wandelen, dan wel door de toekomstprojecties die vanuit die specifieke hoedanigheid mogelijk worden, alles is immers mogelijk, goedschiks, kwaadschiks. Hulpvragen laten dan ook vaak een bipolair kenmerk opmerken, niet omdat ze niet doordacht zijn maar net omwille van een toekomstbeeld dat zich als dubbel aanbiedt, waarin het B-perspectief door veel GGZ-experten niet eens, of ten minste onvoldoende, (h)erkend wordt, de hoop ondermijnend en daarmee ook het leven verzwarend, in tweestrijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid