Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

24 minuten geleden zei thom:
Op 29-3-2020 om 19:22 zei sjako:

Dat niet iedere Christen een hemelse roeping had vind je ook terug in bepaalde teksten bijv Hebreeën 3:1 Daarom, heilige broeders, die deelhebben aan de hemelse roeping, denk diep na over de apostel en hogepriester die we erkennen:* Jezus. 

Die deelhebben aan de hemelse roeping (of uitnodiging) zou onzinnig zijn als dat de bestemming van iedere  Christen zou zijn. Er is dus ook een groep die geen hemelse roeping heeft. En dat stemt dan ook weer overeen met andere teksten, zoals in Jesaja, waar de toekomstige Nieuwe Aarde wordt beschreven. Een mens is gemaakt voor de aarde, niet voor de hemel. Het is een beperkte, gezalfde, groep. 

Deel hebben aan de hemelse roeping. Dat is m.i. geen bestemming. Dat is gehoor geven aan de roep van Christus; de deur openen van het hart én dan deelnemen; het ''vlees en bloed'' van zíjn Lichaam nuttigen.

De roep, dan het geloof(bewustwording), de hoop(deugd, kennis, lijdzaamheid) en de Liefde(godsvrucht, werken van de Geest). Een mens is gemaakt voor de aarde, wat roept en geroepen wordt! is de hemelse mens, die in het hart gewekt wordt.

Het is een beperkte groep, omdát er zoals het zaad valt, verschillende gronden zijn; niet elk mens is bereid Hem te ontvangen én in Hem te groeien; het geloof te omarmen.

Efeziërs 2 HSV:

4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft,
5 ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt – uit genade bent u zalig geworden –
6 en heeft ons met Hem opgewekt en met Hem in de hemelse gewesten gezet in Christus Jezus,
7 opdat Hij in de komende eeuwen de allesovertreffende rijkdom van Zijn genade zou bewijzen, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.
8 Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;
9 niet uit werken, opdat niemand zou roemen.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 263
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Om dat te begrijpen dient men zelfkennis toe te passen.  Jij bent zelf de kenner, bewustzijn, licht, subject, de schouwer. Doch de meeste mensen beschouwen zichzelf als object: het lichaam, de pe

Als niet begrepen wordt dat tegenover de kenner het gekende en de kennis staat dan heet dat gebrek aan zelfkennis. Als niet begrepen wordt dat er dan iets boven het kennen moet staan dan heet dat

Ook Piet werd beticht van het verkondigen van een "onbijbelse" dwaalleer vanwege zijn meer gnostische of esotherische invalshoek. En ook Piet ging stoicijns door met zijn verkondiging ondanks de verke

Posted Images

38 minuten geleden zei thom:

De roep, dan het geloof(bewustwording), de hoop(deugd, kennis, lijdzaamheid) en de Liefde(godsvrucht, werken van de Geest). Een mens is gemaakt voor de aarde, gezaaid in oneer, maar.. wat roept en geroepen wordt! is de hemelse mens, die in het hart gewekt wordt.

 

Openbaring laat duidelijk zien dat niet iedereen naar de hemel gaat. Daarom richt Paulus zich daar tot de Christenen met een hemelse roeping. Blijkbaar zijn er dus ook Christenen die die roeping niet hebben en dat blijkt uit heel veel teksten. De mens is gemaakt voor de aarde en van oorsprong niet gezaaid in oneer. Het was de bedoeling dag de mens de aarde zou onderwerpen en onderhouden. Alles in volmaaktheid, zonder ziektes en dood. Dat was Gods bedoeling en voornemen, en dat is net nog steeds. Jesaja 55:11 zegt net volgende

zo zal het woord zijn dat uit mijn mond komt. Het zal niet zonder resultaat bij me terugkomen,maar het zal beslist mijn wil uitvoerenen het zal zeker het doel bereiken waarvoor ik het uitstuur.

Jehovah God zal zijn bedoeling altijd ten uitvoer brengen. Alleen is er een kink in de kabel gekomen, maar door het zoenoffer van Jezus Christus is die kink weer vereffend. Ook aardse mensen zullen bevrijd worden van die oneer waar we nu inzitten. We krijgen een lichaam dat weer onsterfelijk is. De schoonheid van die aardse opstandingslichamen zal anders zijn dan die van hemelse, omdat het nu eenmaal een andere bestemming en omgeving is.

Er gaan mensen naar de hemel, maar met een doel, namelijk om als koningen en priesters mee te gaan regeren tijdens de Duizend jaar waar de mensheid weer tot genezing komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-3-2020 om 17:15 zei Bastiaan73:

Wat is waarheid?

Ik ken vijf verschillende waarheidsconcepten, wellicht zal er geen enkel de waarheid kunnen bevatten. 

3 minuten geleden zei sjako:

Er gaan mensen naar de hemel, maar met een doel, namelijk om als koningen en priesters mee te gaan regeren tijdens de Duizend jaar waar de mensheid weer tot genezing komt.

Dit zeg je nu al heel de tijd, maar we zien niets gebeuren. Of is dat nu bezig?

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Bastiaan73:

en heeft ons met Hem opgewekt en met Hem in de hemelse gewesten gezet in Christus Jezus,

De brief is gericht aan de heiligen van Efezen met een hemelse roeping. Vers 4 van hoofdstuk 1 laat dat ook al zien.

4 Hij heeft ons namelijk vóór de grondlegging van de wereld uitgekozen om in eendracht met hem te zijn, zodat we voor hem heilig en zonder smet zouden zijn in liefde.

De uitverkorenen zijn van te voren uitgekozen om in eendracht met Christus te zijn. Het is een bepaald aantal dus, 144.000 volgens Ooenbaring. Enkel van de 144.000 wordt gezegd dat ze uitverkoren zijn. Openbaring 7 zegt dat ze verzegeld zijn.

Verzegelen is als een belofte voor de toekomst, een bevestiging.

openbaring 14:3

Vóór de troon en vóór de vier levende wezens en de oudsten zingen ze wat een nieuw lied lijkt te zijn. Niemand kon dat lied leren behalve de 144.000, die van de aarde zijn gekocht.

De 144.000 worden hier specifiek genoemd. Enkel zei kennen het nieuwe lied en zijn van de aarde gekocht

Het overgrote gedeelte van de mensheid zal een plekje op de aarde krijgen.

Psalm 37:29

De rechtvaardigen zullen de aarde bezittenen ze zullen er eeuwig leven.

Spreuken 2:21

want alleen de oprechten zullen op de aarde wonen en de onberispelijken zullen daar blijven.

Mattheus 5:5

Gelukkig zijn degenen die zachtaardig zijn, want van hen zal de aarde worden

17 minuten geleden zei TTC:

Dit zeg je nu al heel de tijd, maar we zien niets gebeuren. Of is dat nu bezig?

Ja, dat is al bezig. Vanaf dat Jezus is gaan regeren. Zij hebben de eerste opstanding ontvangen. Omdat dit in de hemel gebeurd zien we dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

De brief is gericht aan de heiligen van Efezen met een hemelse roeping. Vers 4 van hoofdstuk 1 laat dat ook al zien.

4 Hij heeft ons namelijk vóór de grondlegging van de wereld uitgekozen om in eendracht met hem te zijn, zodat we voor hem heilig en zonder smet zouden zijn in liefde.

De uitverkorenen zijn van te voren uitgekozen om in eendracht met Christus te zijn. Het is een bepaald aantal dus, 144.000 volgens Ooenbaring. Enkel van de 144.000 wordt gezegd dat ze uitverkoren zijn. Openbaring 7 zegt dat ze verzegeld zijn.

Verzegelen is als een belofte voor de toekomst, een bevestiging.

openbaring 14:3

Vóór de troon en vóór de vier levende wezens en de oudsten zingen ze wat een nieuw lied lijkt te zijn. Niemand kon dat lied leren behalve de 144.000, die van de aarde zijn gekocht.

De 144.000 worden hier specifiek genoemd. Enkel zei kennen het nieuwe lied en zijn van de aarde gekocht

Het overgrote gedeelte van de mensheid zal een plekje op de aarde krijgen.

Psalm 37:29

De rechtvaardigen zullen de aarde bezittenen ze zullen er eeuwig leven.

Spreuken 2:21

want alleen de oprechten zullen op de aarde wonen en de onberispelijken zullen daar blijven.

Mattheus 5:5

Gelukkig zijn degenen die zachtaardig zijn, want van hen zal de aarde worden

Ja, dat is al bezig. Vanaf dat Jezus is gaan regeren. Zij hebben de eerste opstanding ontvangen. Omdat dit in de hemel gebeurd zien we dat niet.

Ja, begrijp ik, men zegt dat het over 144.000 tweelingzielen gaat. Maar dat zijn niet per definitie JG, het lijkt wel aan te sluiten. 

7 minuten geleden zei sjako:

Ja, dat is al bezig. Vanaf dat Jezus is gaan regeren. Zij hebben de eerste opstanding ontvangen. Omdat dit in de hemel gebeurd zien we dat niet.

Hemel lijkt hierin relatief te zijn, naargelang perceptie.

Citaat

Activatie 11-strengig DNA. Je bent in eenheid met het bewustzijn van de Bron en weet dat alles mogelijk is. Manifestatie kan ogenblikkelijk zijn. Je kristallijnen kwetsbare innerlijk kind verschuilt zich niet meer achter de onveiligheid ervan of alles in harmonie willen hebben. Je Christushart volgt een geweten en waarheid dat zonder officiële regels werkt. Het volgt een diepere zuiverheid, mededogen, liefde en respect en geeft eigen mensen en wensen niet langer voorrang. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Bastiaan73:

en heeft ons met Hem opgewekt en met Hem in de hemelse gewesten gezet in Christus Jezus,

De brief is gericht aan de heiligen van Efezen met een hemelse roeping. Vers 4 van hoofdstuk 1 laat dat ook al zien.

Ter overweging de volgende citaten:

Efeziërs: doelgroep

In sommige oude handschriften staat dat de brief aan de Efeziërs gericht is aan de heiligen in Efeze. Maar in andere belangrijke handschriften ontbreken de woorden ‘in Efeze’. Volgens sommige deskundigen zou deze brief dan ook niet bedoeld zijn voor de specifieke gemeente in Efeze, maar een rondzendbrief zijn. Andere veronderstellen dat deze brief bedoeld voor de gemeente van Laodicea.

Efeziërs als rondzendbrief

Omdat de naam van de geadresseerden in sommige bijbelhandschriften ontbreekt, denken sommigen dat het oorspronkelijk om een rondzendbrief gaat. Deze brief zou dan bedoeld zijn voor verschillende gemeenten in het westelijk deel van Klein-Azië, waaronder Efeze, Laodicea, Hiërapolis en Kolosse. In de brief aan de Efeziërs komen alleen de namen van Paulus en Tychikus voor. Tychikus wordt ook genoemd in 2 Timoteüs 4:12. Daar staat dat Paulus Tychikus naar Efeze stuurde. Het zou kunnen dat dit de aanleiding is geweest om de woorden ‘in Efeze’ in te voegen aan het begin van de brief.

Brief aan de gemeente van Laodicea

Het is ook mogelijk dat de brief oorspronkelijk gericht was aan de christenen in Laodicea, die genoemd worden aan het einde van de brief aan de Kolossenzen. In beide teksten wordt Tychikus namelijk met dezelfde bewoordingen genoemd als bezorger van de brief (vergelijk Efeziërs 6:21-22  met Kolossenzen 4:7-8).  De brief aan de Kolossenzen sluit af met de aanbeveling om ook de Laodicenzenbrief te lezen en omgekeerd (Kolossenzen 4:15-16). Laodicea ligt in de buurt van Kolosse, 16 kilometer ten westen ervan, op de weg naar Efeze.

Bron: https://www.debijbel.nl/kennis-achtergronden/bijbelboeken-artikelen/2559/efeziers-doelgroep

~

De adressering aan Efeze die in sommige handschriften te vinden is en in veel vertalingen overgenomen is, behoort waarschijnlijk niet tot de oorspronkelijke tekst: deze ontbreekt in enkele belangrijke oude handschriften en komt ook niet voor bij sommige christelijke schrijvers uit de eerste eeuwen. Daarnaast suggereert de brief een aantal keer dat de schrijver zijn lezers nooit persoonlijk ontmoet heeft (bijvoorbeeld in 1:15 en 3:2) terwijl Paulus Efeze wel bezocht heeft om daar te spreken.

De brief was dus waarschijnlijk niet geadresseerd en ook niet specifiek aan Efeze gericht. Mogelijk gaat het om een rondschrijven dat bestemd was voor meerdere gemeenten. Vermoedelijk omdat de brief in Efeze gevonden werd, is reeds vroeg een christelijke traditie ontstaan dat de brief voor de Efeziërs bestemd was. In het opschrift van latere handschriften zijn de woorden 'in Efeze' toegevoegd. Een andere mogelijkheid is dat, als het inderdaad om een rondschrijven ging, de kopiist in Efeze bij het overschrijven de adressering toegevoegd heeft om de brief wat persoonlijker te maken voor de lezers.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Brief_van_Paulus_aan_de_Efeziërs#Geadresseerden

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-3-2020 om 17:15 zei Bastiaan73:

Wat is waarheid?

https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/WAARHEID#.XqatP2gvO00 

waar·heid (de; v; meervoud: waarheden)1het ware; overeenstemming van woorden met feiten: antwoorden naar waarheid; iem. de waarheid zeggen waar het op staat; de waarheid ligt in het midden noch het een noch het ander is geheel waar2iets dat waar is

Op 27-3-2020 om 17:21 zei Thinkfree:
Op 27-3-2020 om 17:15 zei Bastiaan73:

Wat is waarheid?

Wel vanuit een atheïstisch standpunt bestaat die niet.

Vanuit een theïstisch standpunt bepaald de creator wat waarheid en leugen is.

Het heeft dus niets te maken met atheistisch.
Wat betreft theistisch: veel gelovigen verwarren waarheid met 'mijn persoonlijke visie op geloof' en slaan elkaar zodoende om de oren met de term 'de waarheid'. Sommigen doen dat met een hoofdletter W, al is niet precies duidelijk waarom dat wordt gedaan. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Openbaring laat duidelijk zien dat niet iedereen naar de hemel gaat. Daarom richt Paulus zich daar tot de Christenen met een hemelse roeping. Blijkbaar zijn er dus ook Christenen die die roeping niet hebben en dat blijkt uit heel veel teksten. De mens is gemaakt voor de aarde en van oorsprong niet gezaaid in oneer. Het was de bedoeling dag de mens de aarde zou onderwerpen en onderhouden. Alles in volmaaktheid, zonder ziektes en dood. Dat was Gods bedoeling en voornemen, en dat is net nog steeds. Jesaja 55:11 zegt net volgende

zo zal het woord zijn dat uit mijn mond komt. Het zal niet zonder resultaat bij me terugkomen,maar het zal beslist mijn wil uitvoerenen het zal zeker het doel bereiken waarvoor ik het uitstuur.

Jehovah God zal zijn bedoeling altijd ten uitvoer brengen. Alleen is er een kink in de kabel gekomen, maar door het zoenoffer van Jezus Christus is die kink weer vereffend. Ook aardse mensen zullen bevrijd worden van die oneer waar we nu inzitten. We krijgen een lichaam dat weer onsterfelijk is. De schoonheid van die aardse opstandingslichamen zal anders zijn dan die van hemelse, omdat het nu eenmaal een andere bestemming en omgeving is.

Er gaan mensen naar de hemel, maar met een doel, namelijk om als koningen en priesters mee te gaan regeren tijdens de Duizend jaar waar de mensheid weer tot genezing komt.

Jesaja 55 SV

1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.

3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.

4 Ziet, Ik heb hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en gebieder der volken.

5 Ziet, gij zult een volk roepen, dat gij niet kendet, en het volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des HEEREN uws Gods wil, en om des Heiligen Israëls wil, want Hij heeft u verheerlijkt.

6 Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.

7 De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.

8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.

9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.

10 Want gelijk de regen en de sneeuw van den hemel nederdaalt, en derwaarts niet wederkeert; maar doorvochtigt de aarde, en maakt, dat zij voortbrenge en uitspruite, en zaad geve den zaaier, en brood den eter;

11 Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende.

12 Want in blijdschap zult gijlieden uittrekken, en met vrede voortgeleid worden; de bergen en heuvelen zullen geschal maken met vrolijk gezang voor uw aangezicht, en alle bomen des velds zullen de handen samenklappen.

13 Voor een doorn zal een denneboom opgaan, voor een distel zal een mirteboom opgaan; en het zal den HEERE wezen tot een naam, tot een eeuwig teken, dat niet uitgeroeid zal worden.

 

Wat een prachtige tekst Sjako, bedankt.

Hierin lees ik dan juist, dat waarin wij nu leven niet de toekomst is, of het werkelijke leven, of onze bestemming. Vers 10 volgt op 9; dat zoals de mens NU de aarde bewerkt, zal ik Mijzelf tonen door het Woord. Als dit, maar dan als dat. Als deze natuur, maar dan uit de Hemel.

En dan kan daarachter, achter die tekst van vers 10 prima het; Zie ik sta aan de deur.. en komt datgene boven, wat in de mens in Hem aanwezig is; 2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan?

Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.

3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.

Sjako schreef; ''We krijgen een lichaam dat weer onsterfelijk is. De schoonheid van die aardse opstandingslichamen zal anders zijn dan die van hemelse, omdat het nu eenmaal een andere bestemming en omgeving is.''

Dat begrijp ik nergens uit. Een nieuwe Schepping is een nieuwe Schepping. 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Sjako schreef; ''We krijgen een lichaam dat weer onsterfelijk is. De schoonheid van die aardse opstandingslichamen zal anders zijn dan die van hemelse, omdat het nu eenmaal een andere bestemming en omgeving is.''

Dat begrijp ik nergens uit. Een nieuwe Schepping is een nieuwe Schepping. 

Romeinen 8:

11 En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont.

1 Korintiërs 15:

51 Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden,
52 in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.
53 Want dit vergankelijke moet zich met onvergankelijkheid bekleden en dit sterfelijke moet zich met onsterfelijkheid bekleden.
54 En wanneer dit vergankelijke zich met onvergankelijkheid bekleed zal hebben, en dit sterfelijke zich met onsterfelijkheid bekleed zal hebben, dan zal het woord geschieden dat geschreven staat: De dood is verslonden tot overwinning.

~

Concordant Commentaar op vers 51 door A.E. Knoch:

Dit is een geheim. Het was tevoren nooit verteld. Het zit in dat ene woord: "veranderd". Het leidt ons een stap dichterbij de hemelse bestemming, die onthuld wordt in de brief aan de Efeziërs. "Grondelijk" als onze lichamen zijn, moeten ze radicaal veranderd worden, voordat zij een hemels leven kunnen verduren. Deze verandering komt in een ogenblik, wanneer de Heer neerdaalt van de hemel met de trompet van God (1Thess. 4:16). Als de laatste toon klinkt, zullen wij die leven, die sterfelijk zijn, net als hen die rusten, die vergaan zijn, veranderd worden. Wat een heerlijk vooruitzicht! Onze lichamen zullen als het Zijn zijn – niet zoals het was in Zijn zwakte voordat Hij opgewekt werd, zelfs niet zoals het was vóór Zijn hemelvaart, hoe schitterend dat ook was, maar zoals het was toen Saulus Hem ontmoetten en hij verblind werd door de schittering van Zijn aanwezigheid. Hij zal het lichaam van onze vernedering omvormen, om het te laten passen bij Zijn heerlijke lichaam (Filip¨. 3:21).

Bron: http://www.schriftwoord.nl/bijbel/NT/1Korinte/1korinte15.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Bastiaan73:

In sommige oude handschriften staat dat de brief aan de Efeziërs gericht is aan de heiligen in Efeze. Maar in andere belangrijke handschriften ontbreken de woorden ‘in Efeze’. 

Wat vertrouw je meer. Oude geschriften dichter bij het origineel of nieuwere met bewezen vol toevoegingen. Ik ga toch voor de oudere en zeker dat die in meerderheid met die toevoeging ‘in Efeze’ hebben. Oudere geschriften zijn vaak pas recenter gevonden.

3 uur geleden zei thom:

Hierin lees ik dan juist, dat waarin wij nu leven niet de toekomst is, of het werkelijke leven, of onze bestemming. Vers 10 volgt op 9; dat zoals de mens NU de aarde bewerkt, zal ik Mijzelf tonen door het Woord. Als dit, maar dan als dat. Als deze natuur, maar dan uit de Hemel.

Dat staat er niet. In het OT speelde de hemel nauwelijks een rol voor de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:

Dat begrijp ik nergens uit. Een nieuwe Schepping is een nieuwe Schepping.

De oude aarde is verdorven en onder invloed van erfzonde. Dat wordt nieuw gemaakt. ‘Zie ik maak alles nieuw’ zegt Jezus. Jezus zelf zegt dat de rechtvaardigen de aarde zullen beërven, evenals de Psalmen en vele andere teksten. Dat gaat niet als iedereen naar de hemel gaat. 
1Kor 15:42 moet je lezen met die bril op

Zo is het ook met de opstanding van de doden. Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid, het wordt opgewekt in onvergankelijkheid.  43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in pracht. Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.  44 Het wordt gezaaid als een fysiek lichaam, het wordt opgewekt als een geestelijk lichaam. Als er een fysiek lichaam is, dan is er ook een geestelijk lichaam.

Het geestelijke lichaam is het lichaam dat je krijgt bij je opstanding, je opstandingslichaam. Het zelfde soort lichaam dat Jezus kreeg naar mijn idee. Jezus kon je ook aanraken, had een lichaam, kon eten etc...

In vers 38 legt Paulus het uit

Maar God geeft er een lichaam aan zoals hij het heeft gewild. Hij geeft aan elk van de zaden zijn eigen lichaam.  39 Niet alle vlees is hetzelfde vlees, maar er is verschil tussen dat van mensen, dat van vee, dat van vogels en dat van vissen.  40 En er zijn hemelse lichamen en aardse lichamen, maar de pracht van de hemelse lichamen verschilt van die van de aardse lichamen.

Hemelse opstandingslichamen zijn anders dan de aardse, net zoals ons vlees verschilt van die van vee, vogels en vissen. God geeft er een lichaam aan zoals Hij dat wilt, maar zijn allebei een geestelijk lichaam.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei sjako:
5 uur geleden zei Bastiaan73:

In sommige oude handschriften staat dat de brief aan de Efeziërs gericht is aan de heiligen in Efeze. Maar in andere belangrijke handschriften ontbreken de woorden ‘in Efeze’. 

Wat vertrouw je meer. Oude geschriften dichter bij het origineel of nieuwere met bewezen vol toevoegingen. Ik ga toch voor de oudere en zeker dat die in meerderheid met die toevoeging ‘in Efeze’ hebben. Oudere geschriften zijn vaak pas recenter gevonden.

De link van @Desid volgend naar https://www.nestle-aland.com/en/read-na28-online/text/bibeltext/lesen/stelle/59/ zie ik het volgende staan in Efeziërs 1:

Παῦλος ἀπόστολος Χριστοῦ Ἰησοῦ διὰ θελήματος θεοῦ τοῖς ἁγίοις τοῖς οὖσιν [ἐν Ἐφέσῳ] καὶ πιστοῖς ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ,

Ik beheers het Grieks niet maar zie wél haken staan om twee woorden heen (vet gemaakt), volgens mij staat daar in het Nederlands 'van Efeze'.

Citaat over het Novum Testamentum Graece:

In Der Text des Neuen Testaments vergelijken Kurt Aland en Barbara Aland het totale aantal van variantvrije verzen, en het aantal varianten per bladzijde (exclusief orthografische fouten) tussen de zeven grote edities van het Griekse Nieuwe Testament (Tischendorf, Westcott-Hort, von Soden, Vogels, Merk, Bover en Nestle-Aland), waarbij ze concluderen dat 62,9% oftewel 4999/7947 van de verzen overeenkomen.[2] Zij besluiten: "Derhalve zijn bijna twee derde van de nieuwtestamentische verzen, [althans] de zeven edities van het Griekse Nieuwe Testament die wij hebben gerecenseerd, in volkomen overeenstemming, zonder verschillen behalve orthografische details (bijv. de spelling van namen enz.). Verzen waarin enige van de zeven edities slechts één woord verschillen zijn niet geteld. Dit resultaat is vrij opmerkelijk, omdat het aantoont dat er een veel grotere overeenstemming is tussen de Griekse teksten van het Nieuwe Testament tijdens de afgelopen eeuw dan tekstgeleerden zouden hebben vermoed […]. In de evangeliën en Openbaring is de overeenstemming kleiner, terwijl die bij Handelingen en de brieven veel groter is."

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Novum_Testamentum_Graece#Nauwkeurigheid_van_het_Nieuwe_Testament

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei sjako:

De oude aarde is verdorven en onder invloed van erfzonde. Dat wordt nieuw gemaakt. ‘Zie ik maak alles nieuw’ zegt Jezus. Jezus zelf zegt dat de rechtvaardigen de aarde zullen beërven, evenals de Psalmen en vele andere teksten. Dat gaat niet als iedereen naar de hemel gaat. 
1Kor 15:42 moet je lezen met die bril op

Zo is het ook met de opstanding van de doden. Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid, het wordt opgewekt in onvergankelijkheid.  43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in pracht. Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.  44 Het wordt gezaaid als een fysiek lichaam, het wordt opgewekt als een geestelijk lichaam. Als er een fysiek lichaam is, dan is er ook een geestelijk lichaam.

Het geestelijke lichaam is het lichaam dat je krijgt bij je opstanding, je opstandingslichaam. Het zelfde soort lichaam dat Jezus kreeg naar mijn idee. Jezus kon je ook aanraken, had een lichaam, kon eten etc...

In vers 38 legt Paulus het uit

Maar God geeft er een lichaam aan zoals hij het heeft gewild. Hij geeft aan elk van de zaden zijn eigen lichaam.  39 Niet alle vlees is hetzelfde vlees, maar er is verschil tussen dat van mensen, dat van vee, dat van vogels en dat van vissen.  40 En er zijn hemelse lichamen en aardse lichamen, maar de pracht van de hemelse lichamen verschilt van die van de aardse lichamen.

Hemelse opstandingslichamen zijn anders dan de aardse, net zoals ons vlees verschilt van die van vee, vogels en vissen. God geeft er een lichaam aan zoals Hij dat wilt, maar zijn allebei een geestelijk lichaam.

 

Ja, het aardse lichaam hebben we nu. Het opstandingslichaam, of het hemelse lichaam, of het geestelijke lichaam, is wat het 'werk in uitvoering' móet zijn bij hen, die de roep gehoord hebben, het geloof aanvaardt, en de werken daaruit ondergaan. Het opstandingslichaam is de weder geborene; de eersteling Christus, de Ziel, de Bron in de mens zelf.

Kor. 1 schrijft maar 1 ding; aardse lichamen worden hemelse lichamen, wanneer het lichaam opgewekt wordt in de mens.

Het verschil tussen aardse lichamen is verschillend. In vers 38 staat er niets over dat er aardse lichamen zijn in een nieuwe schepping die de Mens is in Hem; Christus.

Uiteraard is het nieuwe lichaam het opstandingslichaam; de Heere uit de Hemel; het Licht. Dát schrijft 1 Kor. 15 

De rechtvaardigen zullen de Aarde beërven. Wie is er rechtvaardig? Niemand, dan alleen door Hem, de Christus in ons.

42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;

43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.

44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen.

49 En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen.

 

 

 

 

1 uur geleden zei sjako:
4 uur geleden zei thom:

Hierin lees ik dan juist, dat waarin wij nu leven niet de toekomst is, of het werkelijke leven, of onze bestemming. Vers 10 volgt op 9; dat zoals de mens NU de aarde bewerkt, zal ik Mijzelf tonen door het Woord. Als dit, maar dan als dat. Als deze natuur, maar dan uit de Hemel.

Dat staat er niet. In het OT speelde de hemel nauwelijks een rol voor de mens.

Ik refereer naar 1 Kor. 15 met de Hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei thom:

Ja, het aardse lichaam hebben we nu. Het opstandingslichaam, of het hemelse lichaam, of het geestelijke lichaam, is wat het 'werk in uitvoering' móet zijn bij hen, die de roep gehoord hebben, het geloof aanvaardt, en de werken daaruit ondergaan. Het opstandingslichaam is de weder geborene; de eersteling Christus, de Ziel, de Bron in de mens zelf.

Je suggereert dat het opstandingslichaam nu al 'onder de oppervlakte' aan het groeien is o.i.d. Dat is tegenstrijdig met het plotselinge in 1 Korintiërs 15:

51 Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden,
52 in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.
53 Want dit vergankelijke moet zich met onvergankelijkheid bekleden en dit sterfelijke moet zich met onsterfelijkheid bekleden.
54 En wanneer dit vergankelijke zich met onvergankelijkheid bekleed zal hebben, en dit sterfelijke zich met onsterfelijkheid bekleed zal hebben, dan zal het woord geschieden dat geschreven staat: De dood is verslonden tot overwinning.

Vanuit de Bijbel bekeken is er bij gelovigen alleen sprake van een onderpand of voorschot, niet van een reeds groeiend opstandingslichaam wat jij lijkt te suggereren.

2 Korintiërs 1 NBV:

21 Het is God die u en ons Christus als fundament geeft, die ons allen heeft gezalfd,
22 heeft gewaarmerkt als zijn eigendom en ons als voorschot de Geest gegeven heeft.

Efeziërs 1 NBV:

11 In hem heeft God, die alles naar zijn wil en besluit tot stand brengt, ons de bestemming toebedeeld
12 om vanaf het begin onze hoop te vestigen op Christus, tot eer van Gods grootheid.
13 In hem hebt ook u de boodschap van de waarheid gehoord, het evangelie van uw redding, in hem bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige Geest die ons beloofd is
14 als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Bastiaan73:

Je suggereert dat het opstandingslichaam nu al 'onder de oppervlakte' aan het groeien is o.i.d. Dat is tegenstrijdig met het plotselinge in 1 Korintiërs 15:

51 Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden,
52 in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.
53 Want dit vergankelijke moet zich met onvergankelijkheid bekleden en dit sterfelijke moet zich met onsterfelijkheid bekleden.
54 En wanneer dit vergankelijke zich met onvergankelijkheid bekleed zal hebben, en dit sterfelijke zich met onsterfelijkheid bekleed zal hebben, dan zal het woord geschieden dat geschreven staat: De dood is verslonden tot overwinning.

Vanuit de Bijbel bekeken is er bij gelovigen alleen sprake van een onderpand of voorschot, niet van een reeds groeiend opstandingslichaam wat jij lijkt te suggereren.

2 Korintiërs 1 NBV:

21 Het is God die u en ons Christus als fundament geeft, die ons allen heeft gezalfd,
22 heeft gewaarmerkt als zijn eigendom en ons als voorschot de Geest gegeven heeft.

Efeziërs 1 NBV:

11 In hem heeft God, die alles naar zijn wil en besluit tot stand brengt, ons de bestemming toebedeeld
12 om vanaf het begin onze hoop te vestigen op Christus, tot eer van Gods grootheid.
13 In hem hebt ook u de boodschap van de waarheid gehoord, het evangelie van uw redding, in hem bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige Geest die ons beloofd is
14 als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid.

vers 53 en 54 schrijven hierover als een proces, althans ik lees daar geen plotseling in, net als de laatste woorden van vers 52 

En het voorschot, de Geest, Die is het, die ons verandert schrijf Rom. 8, als Christus in u is. 

Het is een proces met uiteindelijk de openbaring van Gods kinderen. 

Betreft het opwekken van de doden.. vers 11 van Rom. 8, gaat het ook als in een proces. 

 

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

18 Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.

19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.

 

 

 

42 minuten geleden zei Bastiaan73:

Je suggereert dat het opstandingslichaam nu al 'onder de oppervlakte' aan het groeien is o.i.d. Dat is tegenstrijdig met het plotselinge in 1 Korintiërs 15: 

51 Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden,
52 in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin.

Dit kan bij de openbaring van de kinderen Gods zijn, maar is er een proces aan vooraf gegaan.

24 minuten geleden zei thom:

Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.

Dit hoeft niet in één moment te zijn in tijd, of met z'n allen tegelijk, maar als gegeven, als gevolg van.. een proces in de mens; van natuurlijk naar/opgelost in Geestelijk, de Heere uit de Hemel; de Geest-Mens, de opgestane.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Dit kan bij de openbaring van de kinderen Gods zijn, maar is er een proces aan vooraf gegaan.

21 Want dewijl de dood door een mens is,

 

1 uur geleden zei thom:

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

1 Kor. 15sv

2 uur geleden zei thom:

49 En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen.

Zij waren van U, en hebt ze Mij gegeven. 

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Joh. 17. Het komt steeds weer terug bij mij. Sorry.

7 minuten geleden zei thom:

en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

 

 

8 minuten geleden zei thom:

Zij waren van U, en hebt ze Mij gegeven. 

''waanzinnig''.. toch?

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei thom:

''waanzinnig''.. toch?

Het lijkt redelijk absurd om een concept zoals waarheidsvinding te introduceren zonder dat z’n tegengestelde ook deel uitmaakt van het leven, verschillende niveaus zijn mogelijk. Voor velen heeft het resultaat echter geen waarde, en dat in hoeverre het al begrepen zou willen of kunnen worden. Nee, we zijn integere mensen, we doen dit nauwgezet en gewetensvol, onderbouwd, met pijn in het hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Waarheid.

Waarheid is voor mij een die weergeeft wat is

Waarheid, door mensen gezien lijkt mij meer het resultaat van geloof.

Zo denk ik zelf niet over waarheid te beschikken maar wel over dat wat ik voor waar aanneem.

Dat wat we als mensen voor waar aannemen verkondigen we met "het is".

Echter welk referentiekader hebben wij om te ontdekken wat is? het is toch slechts geloof?

Of het nu het geloof in God is of het geloof door onderzoek de werkelijkheid te kunnen achterhalen.

Het enige wat we m.i. kennen is het resultaat van het geloof in de antwoorden die we vinden en voor waar aannemen.

 

Zo zijn er ook mensen die denken dat waarheid slechts te vinden is in het spreken en als tegenstelling van waarheid de leugen kennen.

Doch zie ik in de leugen  een onuitgesproken,  maar uitgebeelde waarheid, waaruit angst en/of wantrouwen spreekt.

Ik dacht eerder ook de leugen te kunnen herkennen omdat ze anders waren dan de waarheid die ik omarm. Maar het zijn alleen maar andere waarheden zoals de mijne waarheid zou zijn. Een schijnwerkelijkheid, een illusie.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-3-2020 om 17:15 zei Bastiaan73:

Wat is waarheid?

Waarheid is

 1) een van de namen van God;

2) dat wat volledig overeenkomt met de realiteit;

3) de juiste weerspiegeling van de werkelijkheid in het menselijke bewustzijn.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Modestus:

Waarheid is

 1) een van de namen van God;

2) dat wat volledig overeenkomt met de realiteit;

3) de juiste weerspiegeling van de werkelijkheid in het menselijke bewustzijn.

Je verschuift het probleem.

Ten eerste, wat is realiteit? En ten tweede wat is de juiste weerspiegeling? Ten derde, wat is het menselijk bewustzijn? Dat zijn begrippen die net zo lastig te bepalen zijn als wat waarheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om de vraag wat waarheid is te beantwoorden kan ik wijzen op de dualistische logica. Je hebt waar en onwaar, als iets waar is is het niet onwaar en andersom. Wat dan precies waar is en wat onwaar gaat over of je de waarheid of onwaarheid kunt aantonen. Hiervoor gebruiken we metingen en wederom logica. Met logica kun je iets bewijzen met een bewijs uit het ongerijmde, dat als iets niet niet waar is, dat het dan waar moet zijn. Ik denk zelfs dat alle menselijke kennis hierop gebaseerd is, bewijzen uit het ongerijmde. 

Ongerijmd betekent eigenlijk dat je geen basis hebt voor het bewijs, maar dat je als je de logica aanhoudt wel dit of dat moet geloven.

Ik denk dat bij een waar geloof het gaat om het verliezen van het ongerijmde als basis, en een zekerheid vinden in de wedergeboorte.

De atheïsten houden zich nog steeds met het ongerijmde bezig. De theïsten houden zich met andere zaken bezig.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid