Spring naar bijdragen

De toekomst van het Christendom in Nederland


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik ben een filmstudent uit Limburg en ben momenteel bezig met een onderzoek over de toekomst van het Christendom in Nederland. Ik ben religieus opgevoed maar merk om me heen dat religie een steeds kleinere rol speelt, dus ik vraag me waar alle christenen zijn?

En dit leek me de perfecte plek om wat verschillende meningen te krijgen.

Dus, hoe denken jullie dat de toekomst van het Christendom eruit ziet? Denken jullie dat kerken/organisaties bepaalde dingen kunnen doen om het Christendom (voor de nieuwe generatie) weer wat meer op de voorgrond te krijgen? 

Alle input is welkom, ik ben heel benieuwd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de enige oplossing zal zijn dat men de wekelijkse bijeenkomsten verplaatst naar huiskamers en dat het allemaal intiemer wordt en meer toegepast op praktische zaken. 

Bijvoorbeeld zal er werk gemaakt moeten worden van lokale meditatielessenen eventueel groepsmeditaties en kleine lokale sociale dienstverleningprojecten in de algemene samenleving.

Daardoor krijg je meer lokale gemeenschappen waarin nieuwe leden gemakkelijker kunnen ervaren wat het is Jezus in je dagelijkse leven te integreren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Bazalel20:

Hallo allemaal!

Ik ben een filmstudent uit Limburg en ben momenteel bezig met een onderzoek over de toekomst van het Christendom in Nederland. Ik ben religieus opgevoed maar merk om me heen dat religie een steeds kleinere rol speelt, dus ik vraag me waar alle christenen zijn?

En dit leek me de perfecte plek om wat verschillende meningen te krijgen.

Dus, hoe denken jullie dat de toekomst van het Christendom eruit ziet? Denken jullie dat kerken/organisaties bepaalde dingen kunnen doen om het Christendom (voor de nieuwe generatie) weer wat meer op de voorgrond te krijgen? 

Alle input is welkom, ik ben heel benieuwd!

Hallo Bazalel20 wat is volgens jou een christen en wat is volgens jou het christendom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Nederland? Onbekend.

In Vlaanderen wordt de nieuwe generatie wel meer en meer wakker hoe belangrijk die Judea-Christelijke normen en waarden zijn. Hoewel ze dat niet zo religieus opvolgen, vinden ze het wel belangrijk die te behouden en er beschermd onder te blijven.  Dit lijkt wel op te gaan in meerdere Europese landen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

In Nederland? Onbekend. In Vlaanderen wordt de nieuwe generatie wel meer en meer wakker hoe belangrijk die Judea-Christelijke normen en waarden zijn. Hoewel ze dat niet zo religieus opvolgen, vinden ze het wel belangrijk die te behouden en er beschermd onder te blijven.  Dit lijkt wel op te gaan in meerdere Europese landen.

Ook hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...

Als ik de behoudzucht en de angst voor blikverbreding op dit forum in ogenschouw neem, dan is het moeilijk voor mij om positief te zijn over de toekomst van het Christendom in Nederland. Natuurliijk zijn er ook mensen zoals Thom bij, maar die lijken heel dungezaaid.

Maar wie weet komt er nog een soort doorbraak. Uiteindelijk leek het gedachtengoed van Jesse Klaver en de Partij voor de Dieren ook veel te ver uit het progressieve midden, maar door de corona-crisis blijkt alles toch te kunnen gaan schuiven de goede kant op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ligt allemaal volstrekt in Gods hand en over de werking van zijn voorzienigheid kunnen we vrijwel uitsluitend achteraf spreken.
We kunnen daarom niets anders doen dan wat we sowieso al behoren te doen: dagelijks bidden, de sacramenten vieren, het geloof trouw bewaren en het evangelie verkondigen in woord en daad. Al het andere moeten we aan God overlaten.
Elk toekomstbeeld zegt meer iets over degene die het schetst en over zijn of haar ideeën wat betreft het (Nederlandse) christendom, dan over het christendom en de Kerk zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-3-2020 om 18:50 zei Bazalel20:

Hallo allemaal!

Ik ben een filmstudent uit Limburg en ben momenteel bezig met een onderzoek over de toekomst van het Christendom in Nederland. Ik ben religieus opgevoed maar merk om me heen dat religie een steeds kleinere rol speelt, dus ik vraag me waar alle christenen zijn?

En dit leek me de perfecte plek om wat verschillende meningen te krijgen.

Dus, hoe denken jullie dat de toekomst van het Christendom eruit ziet? Denken jullie dat kerken/organisaties bepaalde dingen kunnen doen om het Christendom (voor de nieuwe generatie) weer wat meer op de voorgrond te krijgen? 

Alle input is welkom, ik ben heel benieuwd!

Het zal niet anders verlopen dan met andere religies die in het verleden zijn uitgedoofd.
Er zal een kleine, maar fanatieke groep overblijven.

Bijkomend probleem voor het christendom is dat het in feite een overkoepelende term is voor duizenden kleine groeperingen. Die bestrijden elkaar soms hele fanatiek. In die situaties zullen veel mensen afhaken als ze zich realiseren 'waar gaat deze ruzie nu eigenlijk over'. Degene die niet afhaken zijn des te fanatieker. Dit zijn de Modestussen, de Robert Fransen, de Zendelingen. Onwrikbaar in hun standpunten. Maar daarom ook onverenigbaar, omdat ze in die standpunten niet willen toegeven. 
De WTG reken ik daar niet bij; zij vertonen weliswaar hetzefde gedrag, maar dat heeft een andere oorzaak die er in dit topic niet toe doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Ik denk dat Nederland zich ook steeds oecumenischer wordt en gezamenlijk steeds meer voor de samenleving gaat en zal moeten oppakken. Je ziet dat in grotere plaatsen al ontstaan. Wat echt is blijft over, wat alleen de buitenkant is verdwijnt. Kerkgebouwen konden ook wel eens grotendeels verdwijnen, al is het maar vanwege nieuwe wetgevingen als gevolg van de pandemie.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei antoon:

Met je gave van voorzeggen? (zo lijkt het) zou dat het geval kunnen zijn, maar helemaal buiten dat ik denk ook dat ze verdwijnen

Ik heb zelf nog persoonlijk weinig bij mijzelf aan die gave ontdekt op vooral een droom na dan. Daarin was de boodschap eigenlijk niks anders dan "het komt goed". ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid