Spring naar bijdragen

Genesis 2:17


Aanbevolen berichten

19 uur geleden zei sjako:
Op 4-4-2020 om 10:50 zei Dat beloof ik:

Dus volgens jou moet de hele wereld, werkelijk iedereen, ziek zijn en in ellende en oorlog zitten, en aardbevingen voelen,  allemaal tegelijk, en dat is dan een teken dat Jezus regeert...
Heb ik dat beeld goed ?   

Daar komt het op neer de eerste tijd.

Tsja, dat is duidelijk. Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn eigen mening. Maar dit is geen gezonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 549
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Weet je. Je kunt het Sjako bijna niet kwalijk nemen. De westerse christenen zijn grotendeels opgevoed met vervangingstheologie. Er was geen twijfel mogelijk. Dat was gewoon zo. Joden waren uit de grat

Het loslaten van die diepgewortelde vervangingstheologie vereist dat je de bijbel helemaal opnieuw gaat lezen en je geheugen uitschakelt. Dan zie je meteen in Genesis dat God een verbond sluit, e

Niet expliciet, maar als Jacob zegt: Op uw zaligheid wacht ik, HEERE! (Gen.49:18, SV) Dan klinkt hierin wel door dat er een andere bestemming is dan een aardse. Op meerdere plekken in het OT

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Tsja, dat is duidelijk. Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn eigen mening. Maar dit is geen gezonde.

Tja, het is wat de Bijbel duidelijk leert. Jezus is wel bij zijn volgelingen. We worden nooit beproefd met wat we niet aankunnen. 
Ik heb het al vaker uitgelegd. Satan wordt verbannen naar de aarde als eerste daad. Openbaring 12:7 tot 12

En er brak oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak. De draak en zijn engelen vochten terug,  8 maar ze werden verslagen, en er was voor hen geen plaats meer in de hemel.  9 De grote draak werd daarom neergeworpen, de oorspronkelijke slang, degene die Duivel en Satan wordt genoemd, die de hele bewoonde aarde misleidt. Hij werd neergeworpen naar de aarde en zijn engelen werden samen met hem neergeworpen.  10 Ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen:‘Nu zijn de redding en de kracht en het Koninkrijk van onze God en de autoriteit van zijn Christus werkelijkheid geworden, want de beschuldiger van onze broeders, die hen dag en nacht voor onze God beschuldigt, is neergeworpen!  11 En ze hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door de boodschap die ze hebben verkondigd. Ze waren niet aan hun ziel gehecht, zelfs niet met de dood voor ogen.  12 Wees daarom vrolijk, hemel en jullie die daarin wonen! Wee de aarde en de zee, want de Duivel is naar jullie neergedaald. Hij is woedend, omdat hij weet dat hij nog maar weinig tijd heeft.’

Dit verklaart de ellende de afgelopen 100 jaar

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:

Tja, het is wat de Bijbel duidelijk leert. Jezus is wel bij zijn volgelingen. We worden nooit beproefd met wat we niet aankunnen. 
Ik heb het al vaker uitgelegd. Satan wordt verbannen naar de aarde als eerste daad. Openbaring 12:7 tot 12

En er brak oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak. De draak en zijn engelen vochten terug,  8 maar ze werden verslagen, en er was voor hen geen plaats meer in de hemel.  9 De grote draak werd daarom neergeworpen, de oorspronkelijke slang, degene die Duivel en Satan wordt genoemd, die de hele bewoonde aarde misleidt. Hij werd neergeworpen naar de aarde en zijn engelen werden samen met hem neergeworpen.  10 Ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen:‘Nu zijn de redding en de kracht en het Koninkrijk van onze God en de autoriteit van zijn Christus werkelijkheid geworden, want de beschuldiger van onze broeders, die hen dag en nacht voor onze God beschuldigt, is neergeworpen!  11 En ze hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door de boodschap die ze hebben verkondigd. Ze waren niet aan hun ziel gehecht, zelfs niet met de dood voor ogen.  12 Wees daarom vrolijk, hemel en jullie die daarin wonen! Wee de aarde en de zee, want de Duivel is naar jullie neergedaald. Hij is woedend, omdat hij weet dat hij nog maar weinig tijd heeft.’

Dit verklaart de ellende de afgelopen 100 jaar

Als er daarvoor nou geen ellende was geweest wel. Maar die was er daarvoor ook, en in ergere mate. Maar we draaien in een cirkeltje..

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als er daarvoor nou geen ellende was geweest wel. Maar die was er daarvoor ook, en in ergere mate. Maar we draaien in een cirkeltje..

Je wilt niet begrijpen dat het om wereldwijde fenomenen gaat, zoals wereldoorlogen, klimaatverandering, pandemieën 

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei sjako:

Je wilt niet begrijpen dat het om wereldwijde fenomenen gaat, zoals wereldoorlogen, klimaatverandering, pandemieën 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Blood_moon_prophecy

Komende week, 8 april zal de supermaan rond 4h35 een roze tint krijgen. 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als er daarvoor nou geen ellende was geweest wel. Maar die was er daarvoor ook, en in ergere mate. Maar we draaien in een cirkeltje..

Je wilt niet begrijpen dat het om wereldwijde fenomenen gaat, zoals wereldoorlogen, klimaatverandering, pandemieën 

Het is me echt wel duidelijk dat het voor jou gaat om verschijnselen die wereldwijd voorkomen sinds 1914 en daarom een teken zijn voor jou.

Je haalt er termen bij die in Openbaring niet worden genoemd: klimaatverandering, pandemie.
Maar goed, ook klimaatverandering en pandemie van alle tijden, dus zeker niet exclusief van na 1914, zoals jij doet voorkomen.
Juist deze week nog vonden wetenschappers onder bij Antarctica sporen van subtropische vegetatie: https://www.trouw.nl/wetenschap/onder-het-ijs-van-antarctica-ligt-een-subtropisch-paradijs~b437fa4a/
en zoals ik in dit topic al eerder aanhaalde : de pest https://nl.wikipedia.org/wiki/Pest_(ziekte) wereldwijd en al eeuwenlang bekend.

 

Op 4-4-2020 om 10:50 zei Dat beloof ik:

Nu kan ik laten zien dat oorlogen en de pest wereldwijd voorkwamen, iets wat iedereen weet, behalve jij kennelijk.

Dit zei ik dus al eerder. Ook voor 1914 kwamen de zaken voor die jij ziet als uniek van na 1914. Dus jouw argumentatie gaat gewoon niet op.  

Oorlogen, over heel de wereld en van alle tijden.
Ziekten, over heel de wereld en van alle tijden.
Aardbevingen en natuurrampen, idem.
Dus je kunt gewoon niet stellen dat ze pas na die tijd voorkwamen en daarom een teken zijn.
Doe je dat wel, dan heb je een geschiedenis-bord voor je hoofd.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Klimaatveranderingen zijn nooit gearchiveerd in de menselijke ontwikkeling. De wereld is niet veel anders qua klimaat dan wanneer Mozes uit Egypte weg trok neen.

En de klimaatverandering is 9 op 10 bewust veroorzaakt met geo enineering. Topics boven het niveau van mensen die alles ingelepeld moeten krijgen.

De openbaringen strekt ook een tijdspanne van honderdtal jaren. Waar Michaël den draak verslaat en den valse profeet naar de hel verband is al lang gebeurd. Ze zijn zo kapot gereden toen dat ze niet eens meer weten waar hun heilige stad ligt, dwalers.

Nu komt de tijd van de anti Christ uit 2 Tessalonicenzen 2. 

Soms heb je wel heimwee naar een ongelovige op niveau die tenminste weet waar de klepels hangen van discussies die ze aangaan. Ik zou enkele mensen eens een maand willen verbannen van google etc om te zien wat ze dan nog te brengen hebben. :) Shallow shells

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Fundamenteel:

Klimaatveranderingen zijn nooit gearchiveerd in de menselijke ontwikkeling. De wereld is niet veel anders qua klimaat dan wanneer Mozes uit Egypte weg trok neen.

Deuhh... Amerika is bewoond omdat mensen tijdens de ijstijd door de lage waterstand de Beringstraat konden oversteken. Er zijn aanwijzingen dat voor Australië hetzelfde geldt. Rond de 16e eeuw hebben we de kleine ijstijd gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Mullog:

Deuhh... Amerika is bewoond omdat mensen tijdens de ijstijd door de lage waterstand de Beringstraat konden oversteken. Er zijn aanwijzingen dat voor Australië hetzelfde geldt. Rond de 16e eeuw hebben we de kleine ijstijd gehad.

Aanwijzingen. Ik ben een jonge aarde creationist. Er waren al mensen in Amerika toen het westen daar voet aan wal zette. Hoe de indianen daar kwamen zal niemand ooit kunnen achterhalen. Niemand.

Van die kleine ijstijd klopt. Ik heb ook eens gegoogeled, wereldwijd zakte de temperatuur gemiddeld 2 graden voor quasi 130j. Dat is een klimaatverandering ja. Gemakkelijker als dat toegegeven wordt zonder naar peren te grijpen en de boel te verdraaien he? ?

19 minuten geleden zei Mullog:

Deuhh... Amerika is bewoond omdat mensen tijdens de ijstijd door de lage waterstand de Beringstraat konden oversteken. Er zijn aanwijzingen dat voor Australië hetzelfde geldt. Rond de 16e eeuw hebben we de kleine ijstijd gehad.

Wat nota bene niet inconsistent met de bijbel is. Water stond lager voor de vloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Dat beloof ik:

Je haalt er termen bij die in Openbaring niet worden genoemd: klimaatverandering, pandemie.

Die staan er wel degelijk in. Openbaring 11:18 Maar de volken werden woedend, en ook u toonde uw woede. De vastgestelde tijd kwam om de doden te oordelen en om uw slaven, de profeten,u te belonen, evenals de heiligen en degenen die ontzag hebben voor uw naam, de kleinen en de groten, en ook om degenen te vernietigen die de aarde aan het vernietigen zijn.’ Pas in de loop van de vorige eeuw is de mens in staat om echt te aarde te vernietigen en ze doen dat ook, met als gevolg o.a. klimaatsverandering. 

Openbaring 6:8 En ik keek en zag een vaal paard, en degene die erop zat, heette Dood. En het Graf volgde dicht achter hem. Ze kregen autoriteit over een vierde deel van de aarde om te doden met een lang zwaard en door voedseltekorten, dodelijke plagen en de wilde dieren van de aarde.

15 uur geleden zei Dat beloof ik:

Oorlogen, over heel de wereld en van alle tijden.
Ziekten, over heel de wereld en van alle tijden.
Aardbevingen en natuurrampen, idem.

Maar niet allemaal TEGELIJK in deze mate.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Dat beloof ik:

Je haalt er termen bij die in Openbaring niet worden genoemd: klimaatverandering, pandemie.
Maar goed, ook klimaatverandering en pandemie van alle tijden, dus zeker niet exclusief van na 1914, zoals jij doet voorkomen.
Juist deze week nog vonden wetenschappers onder bij Antarctica sporen van subtropische vegetatie: https://www.trouw.nl/wetenschap/onder-het-ijs-van-antarctica-ligt-een-subtropisch-paradijs~b437fa4a/

De wereld was perfect, na de zondvloed is er inderdaad het één en ander veranderd. 

Ellende is van alle tijden das waar, de bijbel vergelijkt het met het krijgen van een kind, het word meer erger en sneller op elkaar volgend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Thinkfree:

De wereld was perfect, na de zondvloed is er inderdaad het één en ander veranderd. 

Dit impliceert dat de wereld perfect was ná de zondeval en vóór de zondvloed. Is dat wat je bedoelt? Want het is door eenieder terug te lezen dat dit onjuist is volgens de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Alo:

Dit impliceert dat de wereld perfect was ná de zondeval en vóór de zondvloed. Is dat wat je bedoelt? Want het is door eenieder terug te lezen dat dit onjuist is volgens de bijbel.

Hallo Alo, nieuw gezicht hier? Voor de zondeval was de wereld perfect. Na de zondeval zal de wereld ook niet gelijk helemaal slecht zijn geworden denk ik. (dan heb ik het over de natuur en niet over de mensen). Blijkbaar was de aarde omgeven door een dikke dampkring waardoor het overal lekker warm was. Dat vocht is tijdens de Vloed naar beneden gekomen. Daarom is het ook niet zo gek dat er onder het ijs tropische planten zijn gevonden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Hoe de indianen daar kwamen zal niemand ooit kunnen achterhalen. Niemand.

Er is een redelijke hoeveelheid archeologisch bewijsmateriaal hoe dat gelopen is. Waar over gediscussieerd wordt is wanneer het gebeurd is. Maar aan die discussie heb jij als jonge aarde creationist niks. Het is allemaal gebeurd voor God de wereld schiep. 

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Van die kleine ijstijd klopt.... <knip...knip> Gemakkelijker als dat toegegeven wordt zonder naar peren te grijpen en de boel te verdraaien he?

Het inderdaad makkelijker dat je een keertje gewoon toegeeft dat je er naast zat dan dat je je in allerlei bochten moet gaan wringen om toch op een of andere manier een soort van gelijk te halen. Chapeau, ik wist dat je het in je had ?

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Wat nota bene niet inconsistent met de bijbel is. Water stond lager voor de vloed.

Natuurlijk is dat niet consistent met de bijbel. God schiep de aarde 6.500 jaar gelden de laatste ijstijd was pakweg 20.000 jaar geleden. Een gapend gat zou ik zo zeggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Na de zondeval zal de wereld ook niet gelijk helemaal slecht zijn geworden denk ik. (dan heb ik het over de natuur en niet over de mensen).

Met alle respect: maar wat je denkt is niet relevant. Relevant is wat de situatie werkelijk was. Tenzij je een bron kunt aanhalen die dit bevestigd is dit dus enkel een mening zonder bronvermelding.

Overigens ben ik zeer benieuwd hoe jij denkt het concept dat het concept "goed" en "slecht" van toepassing is op de natuur. Voor zover mij bekend is, kennen dieren geen "moraliteit"; zonder moraliteit ook geen "goed" en "slecht".

Citaat

Blijkbaar was de aarde omgeven door een dikke dampkring waardoor het overal lekker warm was. Dat vocht is tijdens de Vloed naar beneden gekomen.

Er is 0,0 bewijs dat een wereldwijde zondvloed bevestigd. Sterker nog; alles wijst erop dat er helemaal nooit een globale zondvloed is geweest. Ook voor dit punt ga ik je vragen om het te onderbouwen met een bronvermelding. Dan kunnen we het er best verder over hebben.

1 uur geleden zei sjako:

degenen te vernietigen die de aarde aan het vernietigen zijn.’ 

Dit is NIET een synoniem voor "pandemie" en/of klimaatverandering. Dit is een zeer algemene uitspraak waar je ALLES wat vernietigend is kunt hangen. Overigens heeft zelfs de zwarte dood niet gezorgd voor een vernietiging van de aarde. Om nu "pandemie" te noemen als "vernietiger" van de aarde is wel heel vergezocht.

Klimaatverandering; yup, dat is vernietigend. Maar laten we even reëel blijven; dit heeft de bijbel niet voorspeld. Zoals gezegd: achteraf kun je alles wat vernietigend is voor de aarde onder deze noemer hangen. Zo kan ik ook nog wel een paar "voorspellingen" doen over de toekomst. Eenieder kan dat op deze manier, trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Bastiaan73:

Je bedoelt waarschijnlijk zondeval.

Tip: vraag iemand wat er bedoelt wordt i.p.v. op eigen aanname een uitspraak te doen als: "Je bedoelt waarschijnlijk zondeval.". Enige wat dit doet is pretenderen te weten wat iemand bedoelt.

bewerkt door Alo
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Alo:

Tip: vraag iemand wat er bedoelt wordt i.p.v. op eigen aanname een uitspraak te doen als: "Je bedoelt waarschijnlijk zondeval.". Enige wat dit doet is pretenderen te weten wat iemand bedoelt.

Bedankt voor de tip maar ik bepaal zelf wel wat ik typ.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Er is een redelijke hoeveelheid archeologisch bewijsmateriaal hoe dat gelopen is. Waar over gediscussieerd wordt is wanneer het gebeurd is. Maar aan die discussie heb jij als jonge aarde creationist niks. Het is allemaal gebeurd voor God de wereld schiep. 

Het inderdaad makkelijker dat je een keertje gewoon toegeeft dat je er naast zat dan dat je je in allerlei bochten moet gaan wringen om toch op een of andere manier een soort van gelijk te halen. Chapeau, ik wist dat je het in je had ?

Natuurlijk is dat niet consistent met de bijbel. God schiep de aarde 6.500 jaar gelden de laatste ijstijd was pakweg 20.000 jaar geleden. Een gapend gat zou ik zo zeggen. 

Mullog, ik heb dat altijd gedaan. Als iemand mij glashelder mijn ongelijk kan tonen heb ik nooit gedraaid en gekeerd, noch ad hominem gedaan. Let wel, als dat glashelder getoond wordt en we geen appels met peren vergelijken. ;)

Ik had gehoopt dat jij van alle mensen dat al zou weten. Maar het is geen verrassing meer dat je dat anders beleeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als iemand mij glashelder mijn ongelijk kan tonen

Dat is pas relevant wanneer jij aangetoond hebt dat jouw positie juist is. Tot die tijd; dat wat beweerd wordt zonder enige vorm van bewijslast mag net zo goed van de hand gedaan worden; zonder bewijs. En nee, de bijbel is niet voldoende bewijs in deze. Het is 1 boek met een bewering die op geen andere manier wordt bevestigd. Het tegenovergestelde wordt echter wel ondersteund door een grote hoeveelheid bewijs.

Eerst eigen gelijk aantonen alvorens anderen te vragen je ongelijk aan te tonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Alo:

Dat is pas relevant wanneer jij aangetoond hebt dat jouw positie juist is. Tot die tijd; dat wat beweerd wordt zonder enige vorm van bewijslast mag net zo goed van de hand gedaan worden; zonder bewijs. En nee, de bijbel is niet voldoende bewijs in deze. Het is 1 boek met een bewering die op geen andere manier wordt bevestigd. Het tegenovergestelde wordt echter wel ondersteund door een grote hoeveelheid bewijs.

Eerst eigen gelijk aantonen alvorens anderen te vragen je ongelijk aan te tonen.

Maar ik heb geen bekeringsdrang. Wat zou mij het schelen wat een ander van mijn geloof denkt?

Maar soms zijn er zaken waar consensus rond is en dan kom ik geen appels bij peren draaien. Daarom mijn vorige opmerking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Alo:

Dit impliceert dat de wereld perfect was ná de zondeval en vóór de zondvloed. Is dat wat je bedoelt? Want het is door eenieder terug te lezen dat dit onjuist is volgens de bijbel.

 

1 uur geleden zei Bastiaan73:

Je bedoelt waarschijnlijk zondeval.

Het 1ste stuk (de wereld was perfect) staat los van het tweede stuk (na de zondvloed is er het één en ander veranderd)

Wat ik er mee bedoel is dat de noord en zuidpool inderdaad subtropisch was zoals de rest van de wereld, dit is na de de zondvloed veranderd. 

Echte dramatische veranderingen in klimaat vonden plaats door/na de zondvloed.

2 uur geleden zei sjako:

Hallo Alo, nieuw gezicht hier? Voor de zondeval was de wereld perfect. Na de zondeval zal de wereld ook niet gelijk helemaal slecht zijn geworden denk ik. (dan heb ik het over de natuur en niet over de mensen). Blijkbaar was de aarde omgeven door een dikke dampkring waardoor het overal lekker warm was. Dat vocht is tijdens de Vloed naar beneden gekomen. Daarom is het ook niet zo gek dat er onder het ijs tropische planten zijn gevonden. 

Dit dus

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Alo:

En nee, de bijbel is niet voldoende bewijs in deze. Het is 1 boek met een bewering die op geen andere manier wordt bevestigd.

Dat de Bijbel jou geen afdoende bewijs levert is jouw probleem. Als God zegt:

Genesis 6:17

En Ik, zie, Ik ga een watervloed over de aarde brengen om alle vlees waarin een levensgeest is, van onder de hemel te gronde te richten; alles wat op de aarde is, zal de geest geven.

Dan geloof ik God en niet jouw leugen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Genesis 6:17

En Ik, zie, Ik ga een watervloed over de aarde brengen om alle vlees waarin een levensgeest is, van onder de hemel te gronde te richten; alles wat op de aarde is, zal de geest geven.

Vreemd dat we dan toch nog hier zijn met z'n allen. Blijkbaar formuleert die God van je niet nauwkeurig genoeg ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mullog:

Vreemd dat we dan toch nog hier zijn met z'n allen. Blijkbaar formuleert die God van je niet nauwkeurig genoeg ?

Meschien leest dit beter

Genesis 6

7 En de HEERE zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.

8 Maar Noach vond genade in de ogen des HEEREN.

9 Dit zijn de geboorten van Noach. Noach was een rechtvaardig, oprecht man in zijn geslachten. Noach wandelde met God.

 

17 Want Ik, zie, Ik breng een watervloed over de aarde, om alle vlees, waarin een geest des levens is, van onder den hemel te verderven; al wat op de aarde is, zal den geest geven.

18 Maar met u zal Ik Mijn verbond oprichten; en gij zult in de ark gaan, gij, en uw zonen, en uw huisvrouw, en de vrouwen uwer zonen met u.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid