Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 95
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Niet zozeer mee eens. Bij een discussie streef je naar een gedachtenwisseling. Dat hoeft lang niet altijd te gaan over objectieve feiten. Dan zou je niet kunnen discussiëren over geloofszaken. Je kunt

Ik kan er niets mee vanwege de reden die ik aangaf. En dat is dat er elders in de Bijbel staat een tekst die precies het tegenovergestelde beweert. Dat maakt jouw reactie volkomen zinloos. Reageer

Het doel van een discussie is het proberen overtuigen of gezamelijk tot een unaniem, waarheid of feit te komen. Twist is zoveel mogelijk woorden verdraaien en niet uit om tot de waarheid of feit te ko

13 minuten geleden zei Nicky O:

Dan kun je hatelijke reacties verwachten, die toch ook effect hebben op je gezindheid.

Wie bepaalt of ze van invloed zijn op mijn gezindheid? Men haat maar een eind weg, zolang ik maar weet waarover ik praat. En als dat gepraat een ander niet bevalt is dat die ander zijn probleem.

12 minuten geleden zei Bastiaan73:

Is censuur te verenigen met waarheid?

Uiteraard, iets is waar of niet waar. En als er onwaarheden worden verkondigd dan behoort daar censuur op toegepast te worden indien men zich niets aantrekt van waarschuwingen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wie bepaalt of ze van invloed zijn op mijn gezindheid? Men haat maar een eind weg, zolang ik maar weet waarover ik praat. En als dat gepraat een ander niet bevalt is dat die ander zijn probleem.

Als je altijd Zijn wapenuitrusting aan hebt, is er ook zeker geen probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-3-2020 om 21:39 zei Kaasjeskruid:

Doe dat dan ook en maak jezelf niet zo belachelijk met je contradicterende houding. Je blijft maar anderen de schuld geven van de houding die je aanneemt.

Dit is mooi voorbeeld van een moment waarop een discussie over gaat in een twist.  Al heeft kaasjeskruid nog zo gelijk bij het antwoord op @Fundamenteel

Op 31-3-2020 om 22:47 zei Nicky O:

Als je altijd Zijn wapenuitrusting aan hebt, is er ook zeker geen probleem.

Een wapenuitrusting is weer iets anders,  dat gebruik je als de twist een oorlog wordt en je de andere partij wil vermoorden.  Hier niet echt van toepassing denk ik. 

Op 31-3-2020 om 22:43 zei Kaasjeskruid:
Op 31-3-2020 om 22:41 zei Bastiaan73:

Is censuur te verenigen met waarheid?

Uiteraard, iets is waar of niet waar. En als er onwaarheden worden verkondigd dan behoort daar censuur op toegepast te worden indien men zich niets aantrekt van waarschuwingen

Niets mis mee.  Tenzij iemand er per definitie van overtuigd is dat zijn of haar mening de waarheid is. In dat geval wil men geen andere mening horen, maar dan is er ook geen sprake meer van een discussie. Als men maar blijft hameren op waarheid, vaak met hoofdletter,  en anderen hun mening niet kunnen geven,  is het dus erg oppassen geblazen. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dit is mooi voorbeeld van een moment waarop een discussie over gaat in een twist.  Al heeft kaasjeskruid nog zo gelijk bij het antwoord op

Een uitstekend voorbeeld van subjectiviteit, waarbij een objectieve waarheid wordt afgedaan als twistveroorzakend. Zo werkt dat nu eenmaal bij mensen waarbij waarheid een relatief gegeven is. Ook al heeft de ander gelijk...

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Een uitstekend voorbeeld van subjectiviteit, waarbij een objectieve waarheid wordt afgedaan als twistveroorzakend. Zo werkt dat nu eenmaal bij mensen waarbij waarheid een relatief gegeven is. Ook al heeft de ander gelijk...

Ik geef alleen maar aan dat de manier waarop je schreef twist veroorzakend is. 
Om te zorgen dat een discussie bij het onderwerp blijft, kun je beter concentreren op het onderwerp.
Ik snap ook wel dat er in een discussie mensen met verschillende achtergronden reageren en dat je wellicht de neiging hebt om daar op te reageren in plaats van het onderwerp. In een goede discussie stap je daar overheen en en accepteer je die verschillen als gegeven. Dat heet dan 'respect'. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En ik geef dus aan dat de manier waarop iets ervaren wordt subjectief is.

Dat is zo. Maar dan nog kun je op de discussie ingaan. 
Zie jij dan niet dat in een topic over het verschil tussen 'discussie' en ´twist' jouw uitlating  niet als twistveroorzakend? 

Citaat

Doe dat dan ook en maak jezelf niet zo belachelijk met je contradicterende houding. Je blijft maar anderen de schuld geven van de houding die je aanneemt  

Ik weet (met alle respect) dat voor mensen met jouw achtergrond dat wellicht lastig is te beoordelen, maar ik meen de vraag serieus.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Zie jij dan niet dat in een topic over het verschil tussen 'discussie' en ´twist' jouw uitlating  niet als twistveroorzakend? 

Nee.

18 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik weet (met alle respect) dat voor mensen met jouw achtergrond dat wellicht lastig is te beoordelen, maar ik meen de vraag serieus.

Voor mensen met mijn achtergrond? Ik heb onlangs een evaluatie gehad bij een psycholoog waarbij werd vastgesteld dat er geen sprake is van een stoornis. Hooguit enige moeite met impuls controle. Verder werd ik als vriendelijk, joviaal, confronterend en goed op de hoogte van wat er speelt bij mezelf omschreven. Als ik jou was zou ik niet teveel van platte tekst uit gaan waar nuances nu eenmaal verdwijnen en de kleur (of toon zoals je wilt) voornamelijk wordt ingelegd door de ander. Dus is mijn advies aan jou om juist zelf meer op de inhoud te blijven ipv subjectiviteit te verheffen als bepalend.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Een wapenuitrusting is weer iets anders,  dat gebruik je als de twist een oorlog wordt en je de andere partij wil vermoorden.  Hier niet echt van toepassing denk ik. 

Efeze 6:11-18

Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel. Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten. Neem daarom de hele wapenrusting van God aan, opdat u weerstand kunt bieden op de dag van het kwaad, en na alles gedaan te hebben, stand kunt houden.Houd dan stand, uw middel omgord met de waarheid, en bekleed met het borstharnas van de gerechtigheid,en de voeten geschoeid met bereidheid van het Evangelie van de vrede. Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen.En neem de helm van de zaligheid en het zwaard van de Geest, dat is Gods Woord, terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Nicky O:

... terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen.

Heeft smeken zin als God toch alleen gebeden verhoort die in overeenstemming zijn met Zijn wil?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:
41 minuten geleden zei Bastiaan73:

Heeft smeken zin als God toch alleen gebeden verhoort die in overeenstemming zijn met Zijn wil?

Smeken om eigen zin door te drijven heeft geen enkele nut. Jij weet namelijk niet wat het beste is voor jou.

Het gaat even over smeken om iets anders dan de eigen zin. Bijvoorbeeld: voorspoed voor iemand anders. Wat voor toegevoegde waarde heeft het om daarvoor te smeken? Als God voorspoed wil voor die iemand gebeurt het toch wel. Dan heeft menselijk smeken dus geen toegevoegde waarde. Als God géén voorspoed wil voor die iemand, heeft smeken om voorspoed voor die iemand ook geen zin, omdat het niet in overeenstemming is met Zijn wil. En het lijkt me sterk dat mensen Zijn wil kunnen beïnvloeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Bastiaan73:

Het gaat even over smeken om iets anders dan de eigen zin. Bijvoorbeeld: voorspoed voor iemand anders. Wat voor toegevoegde waarde heeft het om daarvoor te smeken? Als God voorspoed wil voor die iemand gebeurt het toch wel. Dan heeft menselijk smeken dus geen toegevoegde waarde. Als God géén voorspoed wil voor die iemand, heeft smeken om voorspoed voor die iemand ook geen zin, omdat het niet in overeenstemming is met Zijn wil. En het lijkt me sterk dat mensen Zijn wil kunnen beïnvloeden.

Onze God is een levende God en Hij luistert naar onze gebeden. 

Lukas 11:9-13  En Ik zeg u: Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden.
Want ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en wie klopt, voor hem zal er opengedaan worden.
Welke vader onder u zal aan zijn zoon, als hij hem om brood vraagt, een steen geven, of ook als hij om een vis vraagt, hem in plaats van een vis een slang geven,
of ook als hij om een ei vraagt, hem een schorpioen geven?
Als u die slecht bent, uw kinderen dus goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot Hem bidden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Het gaat even over smeken om iets anders dan de eigen zin. Bijvoorbeeld: voorspoed voor iemand anders. Wat voor toegevoegde waarde heeft het om daarvoor te smeken? Als God voorspoed wil voor die iemand gebeurt het toch wel. Dan heeft menselijk smeken dus geen toegevoegde waarde. Als God géén voorspoed wil voor die iemand, heeft smeken om voorspoed voor die iemand ook geen zin, omdat het niet in overeenstemming is met Zijn wil. En het lijkt me sterk dat mensen Zijn wil kunnen beïnvloeden.

Het gaat dan ook niet om wat God wel of niet gaat doen, maar om middels het smeken, wat een vorm van bidden is, God laat merken dat je je afhankelijk weet van Hem.

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het gaat dan ook niet om wat God wel of niet gaat doen, maar om middels het smeken, wat een vorm van bidden is, God laat merken dat je je afhankelijk weet van Hem.

Dus jij smeekt regelmatig tot God? Hoe doe je dat dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Nicky O:

Efeze 6:11-18

Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel. Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten. Neem daarom de hele wapenrusting van God aan, opdat u weerstand kunt bieden op de dag van het kwaad, en na alles gedaan te hebben, stand kunt houden.Houd dan stand, uw middel omgord met de waarheid, en bekleed met het borstharnas van de gerechtigheid,en de voeten geschoeid met bereidheid van het Evangelie van de vrede. Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen.En neem de helm van de zaligheid en het zwaard van de Geest, dat is Gods Woord, terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen.

Bijbelteksten smijten zonder enige eigen inbreng. Om dan toch maar bij het onderwerp te blijven: dat vind ik geen manier van discussie voeren.
Geef dan aub in eigen woorden een stelling weer, en onderbouw die goed, bv. met een tekst.
Maar hier kan ik werkelijk niets mee.
Het is vrij eenvoudig om hier Romeinen 13 naast te zetten, waar precies het tegenovergestelde staat.

In plaats van "Wij hebben de strijd niet tegen het bloed, maar tegen de overheden, de machten en de wereldheersers"  krijg je dan "Ieder mens moet zich onderwerpen aan de gezagsdragers die over hem gesteld zijn, want elk gezag is ingesteld door God". 

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Nicky O:
41 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Maar hier kan ik werkelijk niets mee.

Je kan hier niets mee omdat jij het hebt over de wapenuitrusting van de duivel en ik over die van God. 

Persoonlijk ben ik ook wel benieuwd of je überhaupt eigen gedachten hebt Nicky, of inderdaad alleen (errug zwart wit, blijkens je reactie naar Dat beloof ik) in bijbelteksten kunt denken. Eigen gedachten hebben is niet duivels maar gewoon menselijk.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Nicky O:
27 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Maar hier kan ik werkelijk niets mee.

Je kan hier niets mee omdat jij het hebt over de wapenuitrusting van de duivel en ik over die van God. 

Ik kan er niets mee vanwege de reden die ik aangaf. En dat is dat er elders in de Bijbel staat een tekst die precies het tegenovergestelde beweert.
Dat maakt jouw reactie volkomen zinloos.
Reageer daar nu eens op in beargumenteerde eigen woorden, in plaats van "Jij bent de duivel".

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid