Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Galaten 5 (SV):

19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,

20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,

21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven.

~

Wanneer is iets nog een discussie (= uitwisseling van gedachten) en wanneer wordt het twist(en)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 95
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Niet zozeer mee eens. Bij een discussie streef je naar een gedachtenwisseling. Dat hoeft lang niet altijd te gaan over objectieve feiten. Dan zou je niet kunnen discussiëren over geloofszaken. Je kunt

Ik kan er niets mee vanwege de reden die ik aangaf. En dat is dat er elders in de Bijbel staat een tekst die precies het tegenovergestelde beweert. Dat maakt jouw reactie volkomen zinloos. Reageer

Het doel van een discussie is het proberen overtuigen of gezamelijk tot een unaniem, waarheid of feit te komen. Twist is zoveel mogelijk woorden verdraaien en niet uit om tot de waarheid of feit te ko

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Waar loopt de scheidslijn dan tussen discussie of twist volgens jou? Is dat niet een nogal subjectieve aangelegenheid?

Voor mij persoonlijk is twisten een discussie uitvechten. Zie hoe discussies waar geen absolute waarheid in te achterhalen is kunnen ontaarden. Toeval/creatie bv. Of een wereldburger die een wereldmunt wilt in vergelijking met een nationalist die aan eigen grond genoeg heeft. Dit forum is 1 groot voorbeeld van twisten :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Voor mij persoonlijk is twisten een discussie uitvechten.

Een stevige aanvaring met een tegenovergestelde mening hoeft wat mij betreft nog geen ruzie te zijn. Ik vind dat men zich gauw mag verschuilen achter zich aangevallen voelen. Zolang ik bij mezelf na kan gaan of de persoon in kwestie waar mee gediscussieerd wordt niet wordt gehaat, vind ik dat een discussie best wel pittig mag zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De wereldsgezindheid, de valkuil, de werken van het vlees, het vlees dat dood moet.. 

U verlangt naar iets en krijgt het niet. U benijdt anderen en beijvert u om dingen te bemachtigen en kunt ze niet krijgen. U maakt ruzie en voert strijd, maar u krijgt niet, omdat u niet bidt. Jak. 4:2

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een stevige aanvaring met een tegenovergestelde mening hoeft wat mij betreft nog geen ruzie te zijn. Ik vind dat men zich gauw mag verschuilen achter zich aangevallen voelen. Zolang ik bij mezelf na kan gaan of de persoon in kwestie waar mee gediscussieerd wordt niet wordt gehaat, vind ik dat een discussie best wel pittig mag zijn.

Mensen die bv door hun eigen onkunde meteen alles van de ander naar nonsens herleiden? Zelfs als ze al 10x te kijk gezet zijn met solide bronnen? Mensen die wat voor hun eigen komen posten en draden niet in context lezen, alzo denken iets te zien wat er niet is?

Mensen die na al deze kritiek blijven doorhameren? Zo trok ik me terug waar het het anderen zou storen. Nochtans op een open forum kan je draden weigeren te lezen. Ik opende ttc zijn draad geen enkele keer, hij zocht mij op. Maar het is niet omdat ik een politieke voorkeur heb die een ander tegenstaat, dat ik die in mijn eigen onderwerpen moet wegsteken.

Vraag me soms af of alles van 1 kant moet komen zodat de ander erin kan blijven hangen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Nochtans op een open forum kan je draden weigeren te lezen.

Vraag me soms af of alles van 1 kant moet komen zodat de ander erin kan blijven hangen?

Doe dat dan ook en maak jezelf niet zo belachelijk met je contradicterende houding. Je blijft maar anderen de schuld geven van de houding die je aanneemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Bastiaan73:

Wanneer is iets nog een discussie (= uitwisseling van gedachten) en wanneer wordt het twist(en)?

Je haalt zelf al de werken van het vlees aan. Eén daarvan is twist. 

Daar staan daartegenover de werken van de Geest, in dit geval het discussiëren, het vergaderen, het delen zoals God het graag ziet:

Galaten 5:22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Nicky O:

Je haalt zelf al de werken van het vlees aan. Eén daarvan is twist. 

Daar staan daartegenover de werken van de Geest, in dit geval het discussiëren, het vergaderen, het delen zoals God het graag ziet:

Galaten 5:22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Het delen is prima. Maar terecht wijzen hoort er net zo goed bij en is ook een vorm van delen. Dat de ander zich gauw op zijn teentjes getrapt voelt, is toch echt het probleem van de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het delen is prima. Maar terecht wijzen hoort er net zo goed bij en is ook een vorm van delen. Dat de ander zich gauw op zijn teentjes getrapt voelt, is toch echt het probleem van de ander.

Ja maar als het maar 2 van de 10 terecht is waarvan 5 op de 10 een hypocriete show moet ge die rol “terecht wijzen” niet te serieus nemen. 

Meeste terechtwijzers kunnen hier nog geen inhoudelijk punt staven als het hun zou palen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ja maar als het maar 2 van de 10 terecht is waarvan 5 op de 10 een hypocriete show moet ge die rol “terecht wijzen” niet te serieus nemen. 

Meeste terechtwijzers kunnen hier nog geen inhoudelijk punt staven als het hun zou palen.

En? Laat ze. Ieder zijn mening en als deze daarop wordt aangesproken is het aan de ander om er wel of niet wat mee te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

En? Laat ze. Ieder zijn mening en als deze daarop wordt aangesproken is het aan de ander om er wel of niet wat mee te doen.

Een subjectieve mening moet je er niet telkens komen tussen wringen als uw oogkleppen aan de context voorbij gaan me dunkt.

Afgelopen tijd was ik terecht terecht gewezen. Maar gij zijt ook al tot in de treure toe terecht gewezen waar ge de fout nooit van inziet of op aanpast.

#hypocriet

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het delen is prima. Maar terecht wijzen hoort er net zo goed bij en is ook een vorm van delen. Dat de ander zich gauw op zijn teentjes getrapt voelt, is toch echt het probleem van de ander.

Zeker hoort terecht wijzen erbij, absoluut!

 

Spreuken 9:7-9 Wie een spotter bestraft, laadt schande op zich,

en wie een goddeloze terechtwijst, draagt zijn schandvlek.

Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten.

Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben.

Geef onderricht aan een wijze, en hij zal nog wijzer worden,

onderwijs een rechtvaardige, en hij zal inzicht vermeerderen.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind https://statenvertaling.nl/index.html eigenlijk best wel een fijne website. Prima zoekfunctie. Als je zoekt op 'twist' en dan kiest voor 'hele woorden en delen van woorden' krijg je een mooi overzichtelijk zoekresultaat:

https://statenvertaling.nl/zoektekst.php?qw=Twist&qm=1&qd=2&qa=1&qb=92&it=1#starts

Ik vind deze verzen wel mooi:

2 Timotheüs 2:

24 En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren, [en] die de kwaden kan verdragen;
25 Met zachtmoedigheid onderwijzende degenen, die tegenstaan; of hun God te eniger tijd bekering gave tot erkentenis der waarheid;
26 En zij wederom ontwaken mochten uit den strik des duivels, onder welken zij gevangen waren tot zijn wil.

Bron: https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=55&hf=2&ind=1#vers24

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Maar gij zijt ook al tot in de treure toe terecht gewezen waar ge de fout nooit van inziet of op aanpast.

#hypocriet

Dat zal best, maar ik trek me er niets van aan omdat ik weet wat ik zeg en me daarbij niet laat leiden door anderen. Dat er aan vormgeving het eea dient aangepast te worden is evident. En daar trek ik me wel degelijk wat van aan. En dat bewijst zich doordat ik al een half jaar lang geen ban heb gehad. Jij daarentegen kan lekker zijn gang gaan met trollen zonder enige maatregel. Meten met twee maten noem ik dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Ik vind https://statenvertaling.nl/index.html eigenlijk best wel een fijne website. Prima zoekfunctie. Als je zoekt op 'twist' en dan kiest voor 'hele woorden en delen van woorden' krijg je een mooi overzichtelijk zoekresultaat:

https://statenvertaling.nl/zoektekst.php?qw=Twist&qm=1&qd=2&qa=1&qb=92&it=1#starts

Ik vind deze verzen wel mooi:

2 Timotheüs 2:

24 En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren, [en] die de kwaden kan verdragen;
25 Met zachtmoedigheid onderwijzende degenen, die tegenstaan; of hun God te eniger tijd bekering gave tot erkentenis der waarheid;
26 En zij wederom ontwaken mochten uit den strik des duivels, onder welken zij gevangen waren tot zijn wil.

Bron: https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=55&hf=2&ind=1#vers24

Nochtans, ik ken enkele satanisten en wij twisten nooit. Is dat een signaal?

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Dat zal best, maar ik trek me er niets van aan omdat ik weet wat ik zeg en me daarbij niet laat leiden door anderen. Dat er aan vormgeving het eea dient aangepast te worden is evident. En daar trek ik me wel degelijk wat van aan. En dat bewijst zich doordat ik al een half jaar lang geen ban heb gehad. Jij daarentegen kan lekker zijn gang gaan met trollen zonder enige maatregel. Meten met twee maten noem ik dat.

Dat komt omdat ge geen zak bijdraagt behalve dan “terechtwijzen” en ik mijn koel verlies omdat ik moeite neem veel in te lepelen en ze het dan nog wegtrollen. Jij trolt gewoon. Bij mij is er geschiedenis aan vooraf die ik tot de essentie kan herleiden. Tot spijt van wie het benijdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Nochtans, ik ken enkele satanisten en wij twisten nooit. Is dat een signaal?

Dat komt omdat ge geen zak bijdraagt behalve dan “terechtwijzen” en ik mijn koel verlies omdat ik moeite neem veel in te lepelen en ze het dan nog wegtrollen. Jij trolt gewoon. Bij mij is er geschiedenis aan vooraf die ik tot de essentie kan herleiden. Tot spijt van wie het benijdt.

Verwende kerel.

8 minuten geleden zei Nicky O:

Zeker hoort terecht wijzen erbij, absoluut!

Spreuken 9:7-9 Wie een spotter bestraft, laadt schande op zich,

en wie een goddeloze terechtwijst, draagt zijn schandvlek.

Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten.

Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben.

Geef onderricht aan een wijze, en hij zal nog wijzer worden,

onderwijs een rechtvaardige, en hij zal inzicht vermeerderen.

En in welke setting gaat een dergelijk advies op? Ben ik hier op een algemeen forum of op een christelijk forum? Indien het laatste van toepassing is, dan ben ik van mening dat een spotter verwijderd behoort te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Indien het laatste van toepassing is, dan ben ik van mening dat een spotter verwijderd behoort te worden.

Aan ons om onderscheid te maken. Een spotter negeren we het beste, geven we de duivel geen kans om ons uit te dagen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Nicky O:

Aan ons om onderscheid te maken. Een spotter negeren we het beste, geven we de duivel geen kans om ons uit te dagen. 

Behalve op een christelijk forum waar de duivel geen kans behoort te krijgen en gemodereerd behoort te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:
2 minuten geleden zei Nicky O:

Aan ons om onderscheid te maken. Een spotter negeren we het beste, geven we de duivel geen kans om ons uit te dagen. 

Behalve op een christelijk forum waar de duivel geen kans behoort te krijgen en gemodereerd behoort te worden.

Is dat niet iets te makkelijk? Dan krijg je net zulke enge censuurtoestanden als op het refowebforum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid