Spring naar bijdragen

Waar is God ...


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als je de Bijbel dicht laat en meent zonder te kunnen, blijft God stil. Dan kan men roepen wat men wil als broeder of zuster, je kunt bidden tot je een ons weegt, je ogen uitkijken in de natuur, als d

Ik ben blij met Jehova Getuigen. In de eerste plaats noemen zij God bij zijn naam. Het is fijn je naam te horen, ook noemen wij Jezus gewoon bij zijn naam. In de Hebreeuwse grondtekst wordt God zeer v

Misschien wordt het anderen duidelijk wat je bedoelt als je het uitlegt. In het Nederlands is de uitdrukking 'een blinde vraag' namelijk niet bekend. 

Posted Images

6 minuten geleden zei Robert Frans:

In de mensen om je heen;

de relatie met corona wordt regelmatig gemaakt 

 

Citaat

‘Wij zijn niet bang voor het virus', zeggen strenggelovige Joden, christenen en moslims.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2020/heilig-geloof-in-god-is-voor-het-coronavirus-vruchtbare-grond~v381156/

 

Citaat

Ettelijke uitbraken van het virus zijn te herleiden tot religieuze bijeenkomsten. Toch willen sommigen samen blijven bidden.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/02/wie-samen-met-anderen-god-wil-ontmoeten-komt-corona-tegen-a3995771

 

of nog gevaarlijker:

Citaat

Nicaragua bestrijdt corona met nul maatregelen en vertrouwt op God

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nicaragua-bestrijdt-corona-met-nul-maatregelen-en-vertrouwt-op-god~b677893f/

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn bijbel ligt al even onaangeraakt, maar ik open mijn social media en je wordt gedoopt met christelijke teksten en bijbelcitaten. 

De bijbel is voor mij de openbaring van God en Zijn plan. Hem ontvangen doe ik echter op de knieën met gebogen hoofd. Om dan recht op met geheven handen en hoofd te eindigen. Maar die kracht is te overweldigend dat ik daar maar weinig beroep op doe. Wie me echt kent weet waarom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

God spreekt door zijn woord de Bijbel, en niet te vergeten door Zijn Geest. Hij spreekt ook via je mede broeders en zusters, in je hart, in Zijn beloften, door de natuur. Hij laat je zien waarom dingen gaan zoals ze gaan. God is nooit stil.

Als je de Bijbel dicht laat en meent zonder te kunnen, blijft God stil. Dan kan men roepen wat men wil als broeder of zuster, je kunt bidden tot je een ons weegt, je ogen uitkijken in de natuur, als dat niet wordt getoetst aan het Woord van God blijft God stil. Zonder de Bijbel open te doen is het onmogelijk God te leren kennen en om Hem te horen spreken. Indien iemand meent dat de Bijbel wel dicht kan blijven, beledigt deze God en geeft Hem geen respect. Het is als het hebben van een relatie met je vriend/vriendin waarbij de een zijn/haar oren dichtstopt als de ander begint te praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
39 minuten geleden zei sjako:

God spreekt door zijn woord de Bijbel, en niet te vergeten door Zijn Geest. Hij spreekt ook via je mede broeders en zusters, in je hart, in Zijn beloften, door de natuur. Hij laat je zien waarom dingen gaan zoals ze gaan. God is nooit stil.

Als je de Bijbel dicht laat en meent zonder te kunnen, blijft God stil. Dan kan men roepen wat men wil als broeder of zuster, je kunt bidden tot je een ons weegt, je ogen uitkijken in de natuur, als dat niet wordt getoetst aan het Woord van God blijft God stil. Zonder de Bijbel open te doen is het onmogelijk God te leren kennen en om Hem te horen spreken. Indien iemand meent dat de Bijbel wel dicht kan blijven, beledigt deze God en geeft Hem geen respect. Het is als het hebben van een relatie met je vriend/vriendin waarbij de een zijn/haar oren dichtstopt als de ander begint te praten.

Je kunt God natuurlijk geen beperking opleggen, alsof Hij alleen via de Bijbel zou kunnen 'spreken'. Als God buiten de Bijbel om zou willen spreken dan kan en doet Hij dat.

'Ja maar het moet wél getoetst worden aan de Bijbel!'

Waar staat dat dan?

'In de Bijbel.'

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Bastiaan73:

Je kunt God natuurlijk geen beperking opleggen, alsof Hij alleen via de Bijbel zou kunnen 'spreken'.

Hij spreekt ook door Zijn Geest, maar deze zal altijd leiden naar Zijn Woord. Deze gaan samen.

Hebreeën 4:12 Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Bastiaan73:

Je kunt God natuurlijk geen beperking opleggen, alsof Hij alleen via de Bijbel zou kunnen 'spreken'. Als God buiten de Bijbel om zou willen spreken dan kan en doet Hij dat.

God heeft ervoor gekozen om dat praten via Zijn Woord te doen, ook wel Bijbel genoemd. Er is dus geen enkele sprake van beperking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Nicky O:

Hij spreekt ook door Zijn Geest, maar deze zal altijd leiden naar Zijn Woord. Deze gaan samen.

Hebreeën 4:12 Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.

3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

God heeft ervoor gekozen om dat praten via Zijn Woord te doen, ook wel Bijbel genoemd. Er is dus geen enkele sprake van beperking.

Welk Woord van God? Het geschreven of het vleesgeworden Woord?

Volgens mij is het: Woord van God > Bijbel. Niet: Woord van God = Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Nicky O:

Hij spreekt ook door Zijn Geest, maar deze zal altijd leiden naar Zijn Woord. Deze gaan samen.

Hebreeën 4:12 Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.

Gods Geest legt de Bijbel uit. Geen Bijbel geen uitleg en een stille Geest...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb God maar pas leren begrijpen buiten de bijbel en begrijp nog steeds niet waarom er lijfstraffen nodig waren.

Veel bijbelse tekst zie ik door het oog van de schrijver en niet God. De profeten zullen wel contact hebben gehad, maar dat moest gefilterd worden door hun menselijke natuur om tot een tekst in woorden te komen. 

Ik geloof niet dat God zich beperkte tot de bijbel. Ik zie de bijbel overigens nog altijd als de versie van de winnaar. Dat boek is niet op rozegeur en maneschijn gebouwd. Voor men teksten in de bijbel bundelde moest er veel tekst weg. Zo ook is ons NT te beknot voor wat het zou moeten zijn.

Alsof Jezus perfect geboren was en geen levensreis had? De reis die Hem vormde krijgt net zo weinig aandacht. Van timmerman naar rabbijn naar Zoon van God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

God spreekt door zijn woord de Bijbel, en niet te vergeten door Zijn Geest. Hij spreekt ook via je mede broeders en zusters, in je hart, in Zijn beloften, door de natuur. Hij laat je zien waarom dingen gaan zoals ze gaan. God is nooit stil.

Als je God hieruit weg laat (de titel van het topic is 'Waar is God') dan draait alles gewoon door.
Je spreekt je vrienden (die je dan gewoon weer vrienden noemt)
Je hoort je hart (dat je dan gewoon weer geweten noemt)
Je bewondert de natuur (dan weer op zijn eigen schoonheid) 
En alles gaat zoals het gaat...

Zonder verschil. 
Waar is God ? 
Zonder draait alles gewoon door.

10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

God heeft ervoor gekozen om dat praten via Zijn Woord te doen, ook wel Bijbel genoemd. Er is dus geen enkele sprake van beperking.

Dat is dus wel een beperking. Je schrijft net dat het alleen via de Bijbel gebeurt. Wat tekstuele correcties daar gelaten was de laatste grote update 2 millenia geleden en sindsdien is het niets anders dan strijd tussen Joden en Christen over wie nu de juiste Bijbel heeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:
10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

God heeft ervoor gekozen om dat praten via Zijn Woord te doen, ook wel Bijbel genoemd. Er is dus geen enkele sprake van beperking.

Dat is dus wel een beperking. Je schrijft net dat het alleen via de Bijbel gebeurt. Wat tekstuele correcties daar gelaten was de laatste grote update 2 millenia geleden en sindsdien is het niets anders dan strijd tussen Joden en Christen over wie nu de juiste Bijbel heeft. 

En niet te vergeten ook onder christenen onderling (wie de juiste Bijbel heeft).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-4-2020 om 06:49 zei Bastiaan73:

... als je de Bijbel dicht (s)laat?

 

11 uur geleden zei Bastiaan73:

Welk Woord van God? Het geschreven of het vleesgeworden Woord?

Volgens mij is het: Woord van God > Bijbel. Niet: Woord van God = Bijbel.

God spreekt door zijn schepping, geest en woord, het geschreven woord hetwelk heenwijst naar het vleesgeworden Woord.

Er gebeuren vele wonderen in landen waar men niet mag luisteren naar zijn woord, onder andere doormiddel van dromen. 

Ik denk dat het niet verstandig is God te beperken. Enkel waar het woord aanwezig is en kan worden gelezen  maar niet doet, die heeft God alreeds afgewezen.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-4-2020 om 06:49 zei Bastiaan73:

... als je de Bijbel dicht (s)laat?

Ik denk in basis waar de meeste mensen zonder een bijbel zijn. Trouwens ook al die christenen die niet konden lezen en door gebrek aan boekdrukkunst en/of de kosten vroeger geen bijbel thuis hadden.

In de beleving en de verhalen.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

En vergeet Gods Geest niet. Ik ken verhalen van mensen die gevangen zaten en die toch een sterke band met God hadden. Ze kenden belangrijke teksten letterlijk uit hun hoofd. Mooi voorbeeld is een broeder die in een concentratiekamp zat. Hij wist wanneer het gedachtenisviering (heilig avondmaal) was. Dat is te berekenen. Hij had in de loop van de tijd bessen verzameld waarmee hij een soort van wijn maakte. Brood had hij ook op de een of andere manier geregeld. Hij kon dus toch het avondmaal vieren. Ik denk zelfs dat op dat soort momenten God harder roept dan wanneer het gewoon goed gaat. Dat zie je nu ook bij deze coronacrisis. Als er problemen zijn wenden mensen zich weer meer tot God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar is God?.....   In het boek van Job vraagt Job zich af hoe het kan dat hij in diepe ellende zit, hij is de dood nabij, zijn vrienden beschuldigen hem van zonde maar Job betoogt niks gedaan te hebben, hij wil een antwoord van God maar vraagt zich af waarom God niks van zich laat horen. Uiteindelijk, na veel gesprek met zijn vrienden, die geen oplossing weten roept Job het uit, hij somt op wat hij allemaal goed heeft gedaan, een indrukwekkende lijst, maar nog steeds geen antwoord van God. Wel voelen deze vrienden met hem mee, voordat het gesprek begint leven ze intens met hem mee door bij hem te zijn en te zwijgen. Misschien was God daar toch, maar Job zag het niet. De bijbel legt uit dat God in de mensen wil wonen, wanneer iemand God wil omarmen komt Hij in de mens wonen, waarschijnlijk woonde hij in de vrienden van Job en dat bleek uit het medelijden dat zij toonden, maar voor Job was het niet genoeg. Uiteindelijk krijgt hij antwoord van een vierde vriend. Hij legt uit dat Job wel degelijk iets fout heeft gedaan en noemt dat ook bij naam,  verder legt hij uit dat God het oor van Job wil openen. God had gesproken, maar job had er niet op gelet, dat legt Elihu uit. Wie weet, misschien kon Job eindelijk luisteren nadat hij alles had gezegd wat hij te zeggen had. Daarna kwam het antwoord. Eerst door  Elihu (de vierde vriend) die ook uitlegt dat God hem gezonder wil maken dan hij in zijn jeugd was, maar hem ook wijst op het feit dat hij het huis va de weduwe heeft opgegeten, dat is een zeer ernstige zaak. Daarna Spreekt God zelf tegen hem en vraagt Job naar wat hij nu eigenlijk allemaal weet, Job moet toegeven dat hij niet zo slim is als God en geeft toe dat hij fout zat. DAt is wat God wilde horen, Hij geneest hem en Job krijgt meer dan hij had voordat hij God sprak. Maar wel begrijpelijk dat Job boos was. Hij wist echt niet waar de fout zat en hij hield vol om een antwoord te krijgen, dat is een knappe prestatie wanneer je zo in de ellende zit als Job. Ik hoop dat dit een antwoord geeft. Groet Chiel Fernig

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

En vergeet Gods Geest niet. Ik ken verhalen van mensen die gevangen zaten en die toch een sterke band met God hadden. Ze kenden belangrijke teksten letterlijk uit hun hoofd. Mooi voorbeeld is een broeder die in een concentratiekamp zat. Hij wist wanneer het gedachtenisviering (heilig avondmaal) was. Dat is te berekenen. Hij had in de loop van de tijd bessen verzameld waarmee hij een soort van wijn maakte. Brood had hij ook op de een of andere manier geregeld. Hij kon dus toch het avondmaal vieren. Ik denk zelfs dat op dat soort momenten God harder roept dan wanneer het gewoon goed gaat. Dat zie je nu ook bij deze coronacrisis. Als er problemen zijn wenden mensen zich weer meer tot God.

Komt dat alleen voor bij JG's volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nieuw op deze site en heb nog vragen over  hoe de discussie werkt. Willempie herinnert aan wat Sjako gezegd heeft en hij stelt een vraag "komt dat alleen voor bij JG's volgens jou". Ik neem aan dat die vraag aan mij gericht is. Maar ik weet niet wat JG's betekent. Kun je dat uitleggen? Maar nu met de coronacrisis denk ik dat de christenen een kans hebben om naar de mensen toe te gaan die in nood zijn en te helpen, wellicht is er een mogelijkheid over het geloof te praten. Ook in de bijbel roepen de Israëlieten naar God als het moeilijk is. Bijvoorbeeld in het boek Richteren. Steeds wijken de Israëlieten af en dan stuurt God een oorlog of zo en op een gegeven moment beginnen zij God weer aan te roepen. Zij bekeren zich weer tot God. Daarna stuurt God iemand om te helpen. Maar in Openbaring worden er allemaal rampen over de aarde uitgestort, maar daar is het verhaal dat de mensen weigeren zich te bekeren. Dus er zijn twee mogelijkheden, een mens keert zich naar God toe of gaat door met zondigen en maakt het erger. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Ik ben nieuw op deze site en heb nog vragen over  hoe de discussie werkt. Willempie herinnert aan wat Sjako gezegd heeft en hij stelt een vraag "komt dat alleen voor bij JG's volgens jou". Ik neem aan dat die vraag aan mij gericht is. Maar ik weet niet wat JG's betekent. Kun je dat uitleggen? Maar nu met de coronacrisis denk ik dat de christenen een kans hebben om naar de mensen toe te gaan die in nood zijn en te helpen, wellicht is er een mogelijkheid over het geloof te praten. Ook in de bijbel roepen de Israëlieten naar God als het moeilijk is. Bijvoorbeeld in het boek Richteren. Steeds wijken de Israëlieten af en dan stuurt God een oorlog of zo en op een gegeven moment beginnen zij God weer aan te roepen. Zij bekeren zich weer tot God. Daarna stuurt God iemand om te helpen. Maar in Openbaring worden er allemaal rampen over de aarde uitgestort, maar daar is het verhaal dat de mensen weigeren zich te bekeren. Dus er zijn twee mogelijkheden, een mens keert zich naar God toe of gaat door met zondigen en maakt het erger. 

De vraag is aan Sjako gericht. Sjako is lid van het zogenaamde Wachttorengenootschap, waarvan de leden zich Jehova's Getuigen noemen, afgekort JG's. Telkens wanneer Sjako het over een broeder heeft, bedoelt hij daarmee een Jehova's Getuige. Het opvallende is dan dat hij nooit zal verwijzen naar bekende mensen, zoals Floris Bakels en Corrie ten Boom bijvoorbeeld....maar die waren geen lid van zijn genootschap en dus geen christenen. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben blij met Jehova Getuigen. In de eerste plaats noemen zij God bij zijn naam. Het is fijn je naam te horen, ook noemen wij Jezus gewoon bij zijn naam. In de Hebreeuwse grondtekst wordt God zeer vaak bij zijn naam genoemd "geschreven", hij heet Jehovah. Ook kom ik Jehovah Getuigen tegen in Wageningen die het evangelie brengen en waar ik heel fijne gesprekken mee gehad heb, zij waren zeer vriendelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid