Spring naar bijdragen

Het ‘Onze Vader’ is niet voor gelovigen in deze tijd bedoeld.


Aanbevolen berichten

Stelling: het 'Onze Vader' is niet voor gelovigen in deze tijd bedoeld maar voor de discipelen in de tijd dat de Heer Jezus nog bij hen was en voor de gelovigen van Israël in de eindtijd.

Gebaseerd op o.a.

God gaf ons de hele Bijbel om te lezen en ervan te leren, maar niet alle leefregels en beloften uit de Schrift zijn op ons van toepassing. Daarom moeten we onderzoeken welke gedeelten wel of niet over ons gaan. Bij het ‘Onze Vader’ uit Mattheüs 6 zullen we ontdekken dat dit gebed betrekking heeft op de gelovigen van Israël in de eindtijd, zoals de vraagsteller vermoedt.

Bron: https://www.amen.nl/artikel/24/het-onze-vader

En

Het is duidelijk dat het ‘Onze Vader’ het modelgebed is voor de discipelen in de tijd dat de Heer Jezus nog bij hen was. Maar ook zal het geldig zijn in de periode van de Verdrukking, wanneer er een gelovig overblijfsel zal gevonden worden. In die tijd, wanneer de grootste wereldbrand woedt, zullen de gelovigen bidden: “leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze” (Mattheüs 6:13).

Bron: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Onze-Vader.pdf

En

We mogen dan ook niet zomaar alle uitspraken van de bergrede ongenuanceerd van toepassing laten zijn op de gemeente van vandaag. De Here Jezus spreekt hier zijn eigen volk Israël toe en legt in deze "Troonrede" (zoals de Bergrede ook wel genoemd wordt) uit, hoe het er in zijn koninkrijk aan toe gaat. Dit heeft niets met de "Ultra-bedelingenleer" te maken maar veel meer met een heilshistorische wijze van Schriftuitleg.

Bron: https://www.zoeklicht.nl/artikelen/vragen++jrg+8004++verschillende+bedelingen_1460

Eens of oneens?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Bastiaan73:

Stelling: het 'Onze Vader' is niet voor gelovigen in deze tijd bedoeld maar voor de discipelen in de tijd dat de Heer Jezus nog bij hen was en voor de gelovigen van Israël in de eindtijd.

Onze Vader..

Zegt alles al over de 'positie' van diegenen die bidden; iedereen die Hem bewust is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Stelling: het 'Onze Vader' is niet voor gelovigen in deze tijd bedoeld maar voor de discipelen in de tijd dat de Heer Jezus nog bij hen was en voor de gelovigen van Israël in de eindtijd.

Gebaseerd op o.a.

God gaf ons de hele Bijbel om te lezen en ervan te leren, maar niet alle leefregels en beloften uit de Schrift zijn op ons van toepassing. Daarom moeten we onderzoeken welke gedeelten wel of niet over ons gaan. Bij het ‘Onze Vader’ uit Mattheüs 6 zullen we ontdekken dat dit gebed betrekking heeft op de gelovigen van Israël in de eindtijd, zoals de vraagsteller vermoedt.

Bron: https://www.amen.nl/artikel/24/het-onze-vader

En

Het is duidelijk dat het ‘Onze Vader’ het modelgebed is voor de discipelen in de tijd dat de Heer Jezus nog bij hen was. Maar ook zal het geldig zijn in de periode van de Verdrukking, wanneer er een gelovig overblijfsel zal gevonden worden. In die tijd, wanneer de grootste wereldbrand woedt, zullen de gelovigen bidden: “leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze” (Mattheüs 6:13).

Bron: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Onze-Vader.pdf

En

We mogen dan ook niet zomaar alle uitspraken van de bergrede ongenuanceerd van toepassing laten zijn op de gemeente van vandaag. De Here Jezus spreekt hier zijn eigen volk Israël toe en legt in deze "Troonrede" (zoals de Bergrede ook wel genoemd wordt) uit, hoe het er in zijn koninkrijk aan toe gaat. Dit heeft niets met de "Ultra-bedelingenleer" te maken maar veel meer met een heilshistorische wijze van Schriftuitleg.

Bron: https://www.zoeklicht.nl/artikelen/vragen++jrg+8004++verschillende+bedelingen_1460

Eens of oneens?

Oneens. Dit zijn allemaal gewrongen ideeën.

Natuurlijk zijn de bijbelteksten geschreven voor een bepaalde situatie. Geen enkele schrijver van een NT-geschrift heeft bedacht dat zijn geschrift onderdeel moest worden van de Bijbel de komende duizenden jaren. Dus je hebt altijd een breuk tussen het door de auteur beoogde publiek, en wij als lezers in een heel andere tijd. Dat betekent echter niet dat die teksten alleen bedoeld zijn voor een speciale selectie mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je stelling is lastig te beantwoorden met eens/oneens, aangezien er drie punten van beoordeling in staan, waarover men per punt van mening kan verschillen. Je laat geen ruimte voor mensen die het één of twee punten eens zijn.


De eerste is: is het wel/niet bedoeld voor gelovigen in deze tijd.
De tweede is: is het bedoeld door de discipelen.
De derde is: is het bedoeld voor de 'gelovigen van Israel in de eindtijd'.

 

Wat betreft het eerste punt:
In de link die je geeft  ( https://www.amen.nl/artikel/24/het-onze-vader)  staat:

Citaat

De Here Jezus spreekt in Mattheüs 6 tegen Zijn discipelen (Matt. 5:1). Zij waren Joden en geen heidenen.

Dat is een vreemd argument. Immers, volgens de Bijbel had Jezus bijna altijd tegen Joden. Als je dit argument op alle teksten van Jezus in de Bijbel legt, blijft er werkelijk niets meer over. Dat bedoel ik dus met 'zo kun je alles weg redeneren'. Het lijkt op cherrypicken, waar men een argument bij heeft verzonnen. 

 

Wat betreft het tweede punt:
Zowel op Amen.nl als in de pfd van Marc Vermeersch rept men er over het Onze Vader alleen aan de discipelen werd geleerd. Dat klopt niet, want het staat in de bergrede  en die was niet alleen gericht aan zijn discipelen.

 

Tenslotte:

1 uur geleden zei Bastiaan73:

De Here Jezus spreekt hier zijn eigen volk Israël toe en legt in deze "Troonrede" (zoals de Bergrede ook wel genoemd wordt) uit, hoe het er in zijn koninkrijk aan toe gaat.

Dit klopt niet. Om dat uit te leggen en kortweg tot één passage in de bergrede te beperken: Ergens staat 'Verzamel jezelf geen schatten op aarde, maar in de hemel'. Hieruit kun je dus nooit concluderen dat het exclusief om leefregels voor een nog te komen koninkrijk gaat.

  

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Desid:

Oneens. Dit zijn allemaal gewrongen ideeën.

Natuurlijk zijn de bijbelteksten geschreven voor een bepaalde situatie. Geen enkele schrijver van een NT-geschrift heeft bedacht dat zijn geschrift onderdeel moest worden van de Bijbel de komende duizenden jaren. Dus je hebt altijd een breuk tussen het door de auteur beoogde publiek, en wij als lezers in een heel andere tijd. Dat betekent echter niet dat die teksten alleen bedoeld zijn voor een speciale selectie mensen.

Kan ik hieruit concluderen dat jij niet gelooft dat God de 'Eindredacteur' is van wat uiteindelijk de Bijbel is geworden c.q. dat het geheel uitstijgt boven wat de individuele schrijvers ooit hebben kunnen beseffen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Bastiaan73:

Kan ik hieruit concluderen dat jij niet gelooft dat God de 'Eindredacteur' is van wat uiteindelijk de Bijbel is geworden c.q. dat het geheel uitstijgt boven wat de individuele schrijvers ooit hebben kunnen beseffen?

Nee, dat kun je niet concluderen. Maar ik geloof niet dat een 'hogere' eenheid van het NT de onderlinge verschillen en de tijdbepaaldheid uitschakelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Desid:

Nee, dat kun je niet concluderen. Maar ik geloof niet dat een 'hogere' eenheid van het NT de onderlinge verschillen en de tijdbepaaldheid uitschakelt.

Maar dan bevestig je toch juist dat we die verschillen en 'tijdstippen' niet moeten negeren maar juist moeten onderstrepen/onderschrijven?

2 Timoteüs 2:

15 Benaarstig u, om uzelven Gode beproefd voor te stellen, een arbeider, die niet beschaamd wordt, die het Woord der waarheid recht snijdt.

Citaat:

Het Woord van de waarheid niet recht snijden en als gevolg daarvan uit het spoor van de waarheid geraken, gebeurt dus wanneer iemand (bijvoorbeeld) iets verkondigt dat wél in de Bijbel staat, maar wat Gods plan betreft nog niet aan de orde is. Zo wordt vandaag door velen het 'evangelie van het Koninkrijk' verkondigd, terwijl dat in Gods plan (nog) niet aan de orde is! Gevolg is dat, zonder dat men zich dat bewust is, het geloof van sommigen wordt afgebroken (2 Tim. 2:18). Een dergelijke verkondiging vormt dus feitelijk een bedreiging voor het geestelijk welzijn van gelovigen! Vandaar Paulus' vergelijking met het "uitzaaien als kanker" (vs. 17).

Bron: https://www.amen.nl/artikel/938/de-bijbel-is-het-woord-van-de-waarheid?highlight=recht+snijden

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Bastiaan73:

Zo wordt vandaag door velen het 'evangelie van het Koninkrijk' verkondigd, terwijl dat in Gods plan (nog) niet aan de orde is!

?

Joh. 17

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei thom:

?

Joh. 17

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Bastiaan73:

Stelling: het 'Onze Vader' is niet voor gelovigen in deze tijd bedoeld maar voor de discipelen in de tijd dat de Heer Jezus nog bij hen was en voor de gelovigen van Israël in de eindtijd.

Gebaseerd op o.a.

God gaf ons de hele Bijbel om te lezen en ervan te leren, maar niet alle leefregels en beloften uit de Schrift zijn op ons van toepassing. Daarom moeten we onderzoeken welke gedeelten wel of niet over ons gaan. Bij het ‘Onze Vader’ uit Mattheüs 6 zullen we ontdekken dat dit gebed betrekking heeft op de gelovigen van Israël in de eindtijd, zoals de vraagsteller vermoedt.

Bron: https://www.amen.nl/artikel/24/het-onze-vader

En

Het is duidelijk dat het ‘Onze Vader’ het modelgebed is voor de discipelen in de tijd dat de Heer Jezus nog bij hen was. Maar ook zal het geldig zijn in de periode van de Verdrukking, wanneer er een gelovig overblijfsel zal gevonden worden. In die tijd, wanneer de grootste wereldbrand woedt, zullen de gelovigen bidden: “leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze” (Mattheüs 6:13).

Bron: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Onze-Vader.pdf

En

We mogen dan ook niet zomaar alle uitspraken van de bergrede ongenuanceerd van toepassing laten zijn op de gemeente van vandaag. De Here Jezus spreekt hier zijn eigen volk Israël toe en legt in deze "Troonrede" (zoals de Bergrede ook wel genoemd wordt) uit, hoe het er in zijn koninkrijk aan toe gaat. Dit heeft niets met de "Ultra-bedelingenleer" te maken maar veel meer met een heilshistorische wijze van Schriftuitleg.

Bron: https://www.zoeklicht.nl/artikelen/vragen++jrg+8004++verschillende+bedelingen_1460

Eens of oneens?

Mee eens dat sommige zaken in de eerste plaats voor Israël zijn geschreven, sommige brieven gericht zijn aan joden en andere aan heidenen en sommige zelfs aan bepaalde personen. Belangrijk om te onderscheiden want anders ga je gemakkelijk verkeerde conclusies trekken. Niet mee eens dat we delen kunnen schrappen omdat ze voor ons geen betekenis zouden hebben en ook niet dat het "Onze Vader" niet voor christenen zou gelden. Ik bid het bijna dagelijks en met heel mijn verstand en heel mijn hart. Ik zou echt niet weten welk deel van het "Onze Vader" niet voor mij zou gelden of niet van toepassing zou zijn voor ons allemaal.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei thom:
23 minuten geleden zei thom:
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Zo wordt vandaag door velen het 'evangelie van het Koninkrijk' verkondigd, terwijl dat in Gods plan (nog) niet aan de orde is!

?

 

?

 

 

 

 

 

Grapje.

Citaat:

Wat het Evangelie van het Koninkrijk NIET is:
Het is geen boodschap voor de Gemeente, het Lichaam van Christus. Het Leven van de Gemeente is compleet verborgen met Christus in God (Kol. 3:3). Het Lichaam van Christus heeft geen aardse bediening en hoeft de boodschap van het Koninkrijk dan ook niet te prediken. Het Lichaam van Christus bouwt niet aan het Koninkrijk, maar de verheerlijkte HEERE bouwt Zijn Lichaam door individueel leden toe te voegen. Zijn Lichaam heeft dan ook een hemelse bediening. Door de bediening van het Lichaam wordt in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom van Gods genade getoond (Efe. 2:7). In deze 'bedeling der genade' (Efe. 3:2 St. Vert.) wordt de boodschap der genade verkondigd, waarin de onnaspeurlijke rijkdom van Christus ligt opgesloten. En in de hemelse regionen wordt aan de overheden en de machten de veelkleurige wijsheid Gods bekend gemaakt (Efe. 3:8-10). Het gaat daarbij ten diepste om het "geheimenis van het Evangelie" (Efe. 6:19).

Bron: https://www.amen.nl/artikel/1194/evangelien-deel-3-evangelie-van-het-koninkrijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over Efeze 2;

18 Want door Hem hebben wij beiden den toegang door een Geest tot den Vader.

19 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods;

20 Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen;

21 Op Welken het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heiligen tempel in den Heere;

22 Op Welken ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in den Geest.

 

Wanneer het door Hem, NIET in de mens geplaatst wordt, zal de Heere uit de Hemel ook nooit in de mens komen.

 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Bastiaan73:

?

 

 

 

 

 

Grapje.

Citaat:

Wat het Evangelie van het Koninkrijk NIET is:
Het is geen boodschap voor de Gemeente, het Lichaam van Christus. Het Leven van de Gemeente is compleet verborgen met Christus in God (Kol. 3:3). Het Lichaam van Christus heeft geen aardse bediening en hoeft de boodschap van het Koninkrijk dan ook niet te prediken. Het Lichaam van Christus bouwt niet aan het Koninkrijk, maar de verheerlijkte HEERE bouwt Zijn Lichaam door individueel leden toe te voegen. Zijn Lichaam heeft dan ook een hemelse bediening. Door de bediening van het Lichaam wordt in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom van Gods genade getoond (Efe. 2:7). In deze 'bedeling der genade' (Efe. 3:2 St. Vert.) wordt de boodschap der genade verkondigd, waarin de onnaspeurlijke rijkdom van Christus ligt opgesloten. En in de hemelse regionen wordt aan de overheden en de machten de veelkleurige wijsheid Gods bekend gemaakt (Efe. 3:8-10). Het gaat daarbij ten diepste om het "geheimenis van het Evangelie" (Efe. 6:19).

Bron: https://www.amen.nl/artikel/1194/evangelien-deel-3-evangelie-van-het-koninkrijk

Er is een hemels Koninkrijk en een aards Koninkrijk. Johannes en Jezus hadden het in eerst instantie over het Koninkrijk op aarde. De rechtmatige Koning van Israël en via Israël van de hele wereld was namelijk lijfelijk aanwezig. Het was vlakbij! Maar ook na de dood en opstanding van Jezus wordt het aardse Koninkrijk niet afgesteld maar uitgesteld, ter wille van de heidense volkeren. Een onjuiste opvatting hierover heeft geleid tot machtsstreven van de Kerk, met alle gevolgen van dien. Maar er bestaat ook een hemels Koninkrijk waar we nu al deel aan kunnen hebben, zoals alles in het uiterlijke op deze wereld, inclusief dat wat nog moet gaan komen, vanuit de oorsprong in de hemel komt en er in wezen al reeds is. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Willempie:

Maar ook na de dood en opstanding van Jezus wordt het aardse Koninkrijk niet afgesteld maar uitgesteld, ter wille van de heidense volkeren.

Beter; is het Koninkrijk opengesteld, zonder tussenkomst van priesters of andere 'belanghebbenden'.

12 minuten geleden zei Willempie:

Een onjuiste opvatting hierover heeft geleid tot machtsstreven van de Kerk, met alle gevolgen van dien.

Exact!

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Zo wordt vandaag door velen het 'evangelie van het Koninkrijk' verkondigd, terwijl dat in Gods plan (nog) niet aan de orde is!

Uit een ander topic;

Galaten 5 (SV):

19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,

20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,

21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Uit een ander topic;

Galaten 5 (SV):

19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,

20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,

21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven.

Punt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Bastiaan73:

Punt?

Het punt is dat er juist doorlopend over het Koninkrijk Gods wordt verkondigd, maar iemand schrijft daarover; ''terwijl dat in Gods plan (nog) niet aan de orde is!''

 

Hoe schrijft iemand dan; dat dit nog niet aan de orde is, terwijl de teksten niet anders schrijven dat het de bedoeling is van het Evangelie, en hoe, om het Koninkrijk Gods te beerven, als rechthebbenden van dit Koninkrijk, door Hem, de Christus, het Licht en Leven wat wij eens waren, en Die tot de Zijnen is gekomen om hen het Woord te brengen; de Geest.

Het afleggen van de werken van het vlees en bloed, door overgave aan Hem, zal Hem openbaren. Het opstandingslichaam is een proces van heling en heiliging in de mens, om tot volle wasdom van de Mens te komen. Dat is 1 Kor. 15.

 

28 minuten geleden zei Willempie:
1 uur geleden zei thom:

Beter; is het Koninkrijk opengesteld, zonder tussenkomst van priesters of andere 'belanghebbenden'.

Jezus is onze Hogepriester en Koning. Vooral de brief aan de Hebreeën maakt dit overduidelijk. 

Ja, door Hem, in ons.

Rom. 8

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei thom:

Het punt is dat er juist doorlopend over het Koninkrijk Gods wordt verkondigd, maar iemand schrijft daarover; ''terwijl dat in Gods plan (nog) niet aan de orde is!''

 

Hoe schrijft iemand dan; dat dit nog niet aan de orde is, terwijl de teksten niet anders schrijven dat het de bedoeling is van het Evangelie, en hoe, om het Koninkrijk Gods te beerven, als rechthebbenden van dit Koninkrijk, door Hem, de Christus, het Licht en Leven wat wij eens waren, en Die tot de Zijnen is gekomen om hen het Woord te brengen; de Geest.

Het afleggen van de werken van het vlees en bloed, door overgave aan Hem, zal Hem openbaren. Het opstandingslichaam is een proces van heling en heiliging in de mens, om tot volle wasdom van de Mens te komen. Dat is 1 Kor. 15.

 

Ja, door Hem, in ons.

Rom. 8

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

Hij in ons en wij in Hem. Overigens schrijf ik de Mens alleen maar met een hoofdletter indien die de Mens Jezus betreft. Ik ben trouwens blij dat je weer terug bent. Pas wel goed op jezelf alsjeblieft. Raak niet overspannen en verontrust door alle agressieve reacties die je krijgt. Bedenk maar dat de mens die alleen maar op het uiterlijke en op het hier en nu is gericht eigenlijk niet eens anders kan dan agressief worden. Je moet ze dat niet kwalijk nemen. Uitzonderingen hierop bevestigen de regel. Ik ken mensen die nergens over nadenken en toch niet agressief zijn. Maar je snapt mijn punt wel. "Weest listig als slangen en onschuldig als duiven." Zodra je voelt dat het je te veel wordt, neem dan afstand. Doe ik ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Willempie:

Jezus is onze Hogepriester en Koning. Vooral de brief aan de Hebreeën maakt dit overduidelijk. 

Petrus maakt duidelijk dat wij nu ook priesters zijn.

1 Petrus 2:9

Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht,

Geen zoenoffers meer, maar dank- en lofoffers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Bastiaan73:

Stelling: het 'Onze Vader' is niet voor gelovigen in deze tijd bedoeld maar voor de discipelen in de tijd dat de Heer Jezus nog bij hen was en voor de gelovigen van Israël in de eindtijd.

Gebaseerd op o.a.

God gaf ons de hele Bijbel om te lezen en ervan te leren, maar niet alle leefregels en beloften uit de Schrift zijn op ons van toepassing. Daarom moeten we onderzoeken welke gedeelten wel of niet over ons gaan. Bij het ‘Onze Vader’ uit Mattheüs 6 zullen we ontdekken dat dit gebed betrekking heeft op de gelovigen van Israël in de eindtijd, zoals de vraagsteller vermoedt.

Bron: https://www.amen.nl/artikel/24/het-onze-vader

En

Het is duidelijk dat het ‘Onze Vader’ het modelgebed is voor de discipelen in de tijd dat de Heer Jezus nog bij hen was. Maar ook zal het geldig zijn in de periode van de Verdrukking, wanneer er een gelovig overblijfsel zal gevonden worden. In die tijd, wanneer de grootste wereldbrand woedt, zullen de gelovigen bidden: “leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze” (Mattheüs 6:13).

Bron: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Onze-Vader.pdf

En

We mogen dan ook niet zomaar alle uitspraken van de bergrede ongenuanceerd van toepassing laten zijn op de gemeente van vandaag. De Here Jezus spreekt hier zijn eigen volk Israël toe en legt in deze "Troonrede" (zoals de Bergrede ook wel genoemd wordt) uit, hoe het er in zijn koninkrijk aan toe gaat. Dit heeft niets met de "Ultra-bedelingenleer" te maken maar veel meer met een heilshistorische wijze van Schriftuitleg.

Bron: https://www.zoeklicht.nl/artikelen/vragen++jrg+8004++verschillende+bedelingen_1460

Eens of oneens?

Oneens, de bijbel is bedoeld om ons leven praktisch vorm te geven: Het onze Vader is een leerzaam gebed en nuttig voor iedereen die zich afvraagt hoe te bidden, daar is het voor bedoeld. Ook  ik kan daar iets mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Willempie:

Hij in ons en wij in Hem. Overigens schrijf ik de Mens alleen maar met een hoofdletter indien die de Mens Jezus betreft. Ik ben trouwens blij dat je weer terug bent. Pas wel goed op jezelf alsjeblieft. Raak niet overspannen en verontrust door alle agressieve reacties die je krijgt. Bedenk maar dat de mens die alleen maar op het uiterlijke en op het hier en nu is gericht eigenlijk niet eens anders kan dan agressief worden. Je moet ze dat niet kwalijk nemen. Uitzonderingen hierop bevestigen de regel. Ik ken mensen die nergens over nadenken en toch niet agressief zijn. Maar je snapt mijn punt wel. "Weest listig als slangen en onschuldig als duiven." Zodra je voelt dat het je te veel wordt, neem dan afstand. Doe ik ook.

Mens als de opgestane; de Geest-Mens.

 

1 uur geleden zei thom:

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

Wat een vooruitzicht.

42 minuten geleden zei Willempie:

Pas wel goed op jezelf alsjeblieft. Raak niet overspannen en verontrust door alle agressieve reacties die je krijgt. Bedenk maar dat de mens die alleen maar op het uiterlijke en op het hier en nu is gericht eigenlijk niet eens anders kan dan agressief worden.

Ik loop al een tijdje mee Willempie, maar evengoed bedankt voor het advies.. :-) 

44 minuten geleden zei Willempie:

 Zodra je voelt dat het je te veel wordt, neem dan afstand. Doe ik ook.

Ik ben net terug van 3 weken afstand. Sommigen heb ik in de negeerstand, geeft ook rust.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Bastiaan73:

Stelling: het 'Onze Vader' is niet voor gelovigen in deze tijd bedoeld maar voor de discipelen in de tijd dat de Heer Jezus nog bij hen was en voor de gelovigen van Israël in de eindtijd.

[...]

Bron: https://www.zoeklicht.nl/artikelen/vragen++jrg+8004++verschillende+bedelingen_1460

Eens of oneens?

Goh, daar komt ie nu mee, na tweeduizend jaar christendom... ?

Natuurlijk is dit onzin. Christenen bidden niet wereldwijd het Onze Vader, in vrijwel alle kerkelijke stromingen, om vervolgens van een willekeurige bijbeltijger op een willekeurige, Nederlandse website te horen moeten krijgen dat zij volgens de nieuwste bijbeluitleg zich daar ernstig in zouden vergissen.
Ongetwijfeld zal de beste auteur heel tevreden zijn met zijn uitleg, blij dat hij het wiel opnieuw heeft kunnen uitvinden, maar met het algemene christendom heeft het natuurlijk weinig meer te maken. Die is immers niet gebouwd op individuele, elkaar volstrekt tegensprekende bijbeluitleggingen, maar op een apostolisch geloof waarvan de fundamenten tweeduizend jaar geleden door de apostelen zelf zijn gelegd en waarop tot op de dag van vandaag met Gods hulp en genade wordt voortgebouwd.

De Schrift is niet bedoeld om daar als individuele gelovige je eigen uitleg aan te geven en zo je eigen christendom te willen stichten. De Schrift is onderdeel van een al bestaande geloofstraditie en dient ook uitsluitend bínnen die geloofstraditie gelezen en begrepen te worden.
Als deze auteur dus meent dat we het Onze Vader niet zouden moeten bidden, dan vergist hij zich ernstig. Ook al zou hij het perfect en consistent kunnen beredeneren vanuit verschillende bijbelgedeelten, hij zit er gewoon falikant naast en zal er naast blijven zitten tot hij zich weer voegt in het gemeenschappelijke geloof en Evangelie van alle tijden en eeuwen.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Robert Frans:

Ook al zou hij het perfect en consistent kunnen beredeneren vanuit verschillende bijbelgedeelten, hij zit er gewoon falikant naast en zal er naast blijven zitten tot hij zich weer voegt in het gemeenschappelijke geloof en Evangelie van alle tijden en eeuwen.

Hoe bedoel je; gemeenschappelijk geloof en Evangelie van alle tijden en eeuwen. Want daarover debatteren, daarvoor uitkomen, of daarvan getuigen heeft door diezelfde tijden en eeuwen enorm veel strijd, onderdrukking, geweld en bloed opgeleverd door kerken en instanties die menen te weten wat dit gemeenschappelijk geloof en Evangelie móet zijn.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid