Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Vraagstuk:

In het boek van  Esther maken we kennis met Haman die de Joden haat en hen wil vernietigen maar uiteindelijk zelf verslagen wordt. Het verhaal verteld dat Haman eerste minister wordt en iedereen voor hem moet buigen. Maar als Mordechai dat weigert wordt hij boos. Op een gegeven moment ziet hij Mordechai opnieuw en dat verpest zijn dag, zo vertelt hij aan zijn vrouw. Kort daarna vind hij zijn einde. Maar in Psalm 88 zien we Heman die zijn verhaal van misère aan God vertelt.

Stelling: Heman is de goede variant van Haman, als Haman zich tot God had gewend met zijn moeilijkheden (Zoals Heman deed) dan had God hem gered.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Vraagstuk:

In het boek van  Esther maken we kennis met Haman die de Joden haat en hen wil vernietigen maar uiteindelijk zelf verslagen wordt. Het verhaal verteld dat Haman eerste minister wordt en iedereen voor hem moet buigen. Maar als Mordechai dat weigert wordt hij boos. Op een gegeven moment ziet hij Mordechai opnieuw en dat verpest zijn dag, zo vertelt hij aan zijn vrouw. Kort daarna vind hij zijn einde. Maar in Psalm 88 zien we Heman die zijn verhaal van misère aan God vertelt.

Stelling: Heman is de goede variant van Haman, als Haman zich tot God had gewend met zijn moeilijkheden (Zoals Heman deed) dan had God hem gered.

 

 

Hoe kom je in vredesnaam bij zo een verbinding, alleen omdat de namen op elkaar lijken ? 
Je lijkt @sjako wel.

Heman was een Ezrachiet, een Jood.
Haman was was Pers.
Daarnaast spelen de twee verhalen in verschillende tijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Chiel Fernig:

Vraagstuk:

In het boek van  Esther maken we kennis met Haman die de Joden haat en hen wil vernietigen maar uiteindelijk zelf verslagen wordt. Het verhaal verteld dat Haman eerste minister wordt en iedereen voor hem moet buigen. Maar als Mordechai dat weigert wordt hij boos. Op een gegeven moment ziet hij Mordechai opnieuw en dat verpest zijn dag, zo vertelt hij aan zijn vrouw. Kort daarna vind hij zijn einde. Maar in Psalm 88 zien we Heman die zijn verhaal van misère aan God vertelt.

Stelling: Heman is de goede variant van Haman, als Haman zich tot God had gewend met zijn moeilijkheden (Zoals Heman deed) dan had God hem gered.

 

Ik ben het hier volledig mee eens. De Bijbel vertelt het ons alles al in het Woord, omdat het Woord God is. Ook in de namen vertelt God's Woord hoe het is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Dat beloof ik:

 

Hoe kom je in vredesnaam bij zo een verbinding, alleen omdat de namen op elkaar lijken ? 
Je lijkt @sjako wel.

Heman was een Ezrachiet, een Jood.
Haman was was Pers.
Daarnaast spelen de twee verhalen in verschillende tijden.

Omdat in het hebreeuws namen betekenissen hebben. Bijvoorbeeld krijgen de kinderen van Jakob namen die allemaal een betekenis hebben. Dat is standaard in de bijbel. Ik denk dat een naam niet toevallig is en dat het iets zegt over de persoon. Haman en Heman lijken op elkaar (bovendien is hebreeuws gebaseerd op medeklinkers, dus Hmn en Hmn) en daarom vermoedt ik dat er een link is tussen die beiden. Een soort van gezamenlijk thema dat bij beide mannen speelt, een karaktereigenschap die beide mannen hebben.

17 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik betwijfel of Haman zich tot God had kunnen wenden.

De mens ziet wat voor ogen is en God ziet het hart aan, dus wie weet? Hij is natuurlijk een lange weg gegaan van het slechte kiezen en het verhaal zegt niets over een bekering van hem. Maar ik ken wel verhalen op you tube van arabieren (Perzen?) die vol met haat waren maar zich bekeert hebben tot het christendom. 

Hierbij de link  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Chiel Fernig:

De mens ziet wat voor ogen is en God ziet het hart aan, dus wie weet? Hij is natuurlijk een lange weg gegaan van het slechte kiezen en het verhaal zegt niets over een bekering van hem. Maar ik ken wel verhalen op you tube van arabieren (Perzen?) die vol met haat waren maar zich bekeert hebben tot het christendom.

Sommige keuzes zijn onomkeerbaar. De zijne bracht hem naar de galg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Chiel Fernig:
19 uur geleden zei Dat beloof ik:

 

Hoe kom je in vredesnaam bij zo een verbinding, alleen omdat de namen op elkaar lijken ? 
Je lijkt @sjako wel.

Heman was een Ezrachiet, een Jood.
Haman was was Pers.
Daarnaast spelen de twee verhalen in verschillende tijden.

Omdat in het hebreeuws namen betekenissen hebben. Bijvoorbeeld krijgen de kinderen van Jakob namen die allemaal een betekenis hebben. Dat is standaard in de bijbel. Ik denk dat een naam niet toevallig is en dat het iets zegt over de persoon. Haman en Heman lijken op elkaar (bovendien is hebreeuws gebaseerd op medeklinkers, dus Hmn en Hmn) en daarom vermoedt ik dat er een link is tussen die beiden. Een soort van gezamenlijk thema dat bij beide mannen speelt, een karaktereigenschap die beide mannen hebben.

Die link is er ook. Ze zijn allebei Joods en hebben dezelfde naam.

Fascinerend dat je denkt dat mensen met dezelfde voornaam ook karaktereigenschappen delen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Die link is er ook. Ze zijn allebei Joods en hebben dezelfde naam.

Fascinerend dat je denkt dat mensen met dezelfde voornaam ook karaktereigenschappen delen. 

Ik ben nog een beetje voorzichtig met de "karaktereigenschappen", maar ik denk dat God een naam niet voor niets geeft en dat een naam zegt wie je bent. Dus dan zou het logisch zijn. Als het klopt zou dat uit de schrift moeten blijken. Dan moet er een link zijn tussen Psalm 88 van Heman en het verhaal van Haman. Daar zoek ik naar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Ik ben nog een beetje voorzichtig met de "karaktereigenschappen", maar ik denk dat God een naam niet voor niets geeft en dat een naam zegt wie je bent. Dus dan zou het logisch zijn. Als het klopt zou dat uit de schrift moeten blijken

Als dat zo zou zijn, zouden alle Hemams dezelfde eigenschappen hebben en dat zou niet alleen uit de Bijbel moeten blijken.
In de Bijbel zijn er slechts 2. En daar zul jij vast wel een overeenkomst in vinden, maar alleen als je daarbij wat aannames doet.

Zo is de Hamam uit Esther iemand met een enorme hoge dunk van zichzelf, terwijl de Hemam in Psalm 88 dat juist niet heeft. Die vindt alles slecht aan zichzelf.
De Hamam uit Esther is echt een slechterik, dat blijkt uit het verhaal. Hoe de Hemam uit Psalm 88 werkelijk is, dat weten we niet, want dat staat er niet.
En laat me raden, nu ga jij beweren/verzinnen dat de Hemam uit Psalm 88 ook werkelijk een slechte jongen is, en dat wordt dan de gezamenlijke karaktertrek.
Terwijl dat dus nergens op is gebaseerd.
Dit is zo doorzichtig. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-4-2020 om 12:25 zei Dat beloof ik:

Als dat zo zou zijn, zouden alle Hemams dezelfde eigenschappen hebben en dat zou niet alleen uit de Bijbel moeten blijken.
In de Bijbel zijn er slechts 2. En daar zul jij vast wel een overeenkomst in vinden, maar alleen als je daarbij wat aannames doet.

Zo is de Hamam uit Esther iemand met een enorme hoge dunk van zichzelf, terwijl de Hemam in Psalm 88 dat juist niet heeft. Die vindt alles slecht aan zichzelf.
De Hamam uit Esther is echt een slechterik, dat blijkt uit het verhaal. Hoe de Hemam uit Psalm 88 werkelijk is, dat weten we niet, want dat staat er niet.
En laat me raden, nu ga jij beweren/verzinnen dat de Hemam uit Psalm 88 ook werkelijk een slechte jongen is, en dat wordt dan de gezamenlijke karaktertrek.
Terwijl dat dus nergens op is gebaseerd.
Dit is zo doorzichtig. 

 

Ik denk toch dat je me niet helemaal begrijpt, een karaktereigenschap is niet slecht. Een karaktereigenschap is iets dat bij je persoon hoort zoals God je gemaakt heeft. Je kunt je eigenschap ten goede of ten kwade gebruiken, net als een hamer, je kunt er iets bruikbaars mee maken maar ook iemand mee doodslaan. Dat is wat ik beoog met karaktereigenschap,  hoe moet ik het anders noemen? Om te zeggen dat alle Hemans dezelfde eigenschappen hebben gaat mij ook te ver, want dan zouden alle mensen met dezelfde naam hetzelfde zijn, en dat is niet zo.. Maar toch denk ik dat er sprake is van een overeenkomst. Ik denk dat je gelijk hebt dat Haman groot van zichzelf dacht. En wat mij treft aan Heman is dat hij zegt dat hij geliefden vrienden en kennissen mist (laatste vers, vers 19).

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Chiel Fernig:

Om te zeggen dat alle Hemans dezelfde eigenschappen hebben gaat mij ook te ver, want dan zouden alle mensen met dezelfde naam hetzelfde zijn, en dat is niet zo.. Maar toch denk ik dat er sprake is van een overeenkomst.

Maak voor jezelf eerst eens duidelijk hoe je er tegen aan kijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Maak voor jezelf eerst eens duidelijk hoe je er tegen aan kijkt.

Dit is hoe ik er tegenaan kijk: Als de schrift een naam gebruikt dan heeft die naam een betekenis en dan kun je dat gebruiken voor een uitleg. Dezelfde naam heeft dezelfde betekenis, dus is dat een link tussen de twee gedeelten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Desid:

Haman en Heman hebben niets met elkaar te maken. Als je die twee wel verbindt leidt dat alleen maar tot vreemde gedachtekronkels.

 

Op 14-4-2020 om 12:24 zei Bastiaan73:

Haman betekent 'de grote'.

Heman betekent 'trouw'.

En He-Man was een tekenfilmserie in de jaren 80 :

 

Haman was en wilde groot zijn en Heman miste zijn vrienden (Ps 88:19) dus dat past bij trouw. Wat is je bron?

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Haman was en wilde groot zijn en Heman miste zijn vrienden (Ps 88:19) dus dat past bij trouw. Wat is je bron?

Ik heb twee boekjes met Bijbelse persoonsnamen: eentje van uitgeverij Spectrum (isbn 9027467161) en eentje van Everread uitgevers (isbn 9066942142) . Daar staan alle namen in en hun betekenissen. Die laatste is nog steeds te koop. Zie eventueel 

https://www.everread.nl/bijbelstudie/6367/bijbelstudieboeken/6417/de-namen-in-de-bijbel-betekenis-en-concordantie

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-4-2020 om 12:24 zei Bastiaan73:

Haman betekent 'de grote'.

Heman betekent 'trouw'.

En He-Man was een tekenfilmserie in de jaren 80 :

 

Dit plaatje van He-man lijkt op het paard waarop Haman dacht rondgereden te worden (Esther 6:6-9). Maar het lijkt mij meer een demon geworden te zijn. Misschien is het gebaseerd op het verhaal van Esther, maar de tegenstander probeert de waarheid te verdraaien. Dus het verhaal van He-man roept zo mijn vraagtekens op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Chiel Fernig:

Dit plaatje van He-man lijkt op het paard waarop Haman dacht rondgereden te worden (Esther 6:6-9). Maar het lijkt mij meer een demon geworden te zijn. Misschien is het gebaseerd op het verhaal van Esther, maar de tegenstander probeert de waarheid te verdraaien. Dus het verhaal van He-man roept zo mijn vraagtekens op.

Het was een woordgrapje Chiel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid