Spring naar bijdragen

Vragen over het vroegste Christendom die maar blijven terugkomen


Aanbevolen berichten

27 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja doe alles op slot zodat het niveau van de peuterkes die gewoon zijn hun goesting te krijgen kan heersen. 

Als er zaken u storen kunt ge ook de draad negeren. Een forum moet zich niet aanpassen op mensen die nog geen 3 pagina's in eigen moedertaal in context kunnen lezen. 

Wat ik begrepen heb is dat de Katharen het Johannes Evangelie bij zich droegen, en ook bekend waren met het Thomas Evangelie.

Dat zijn in ieder geval 2 boekwerkjes, waar een prachtig beeld van Jezus en zijn woorden en daden in gegeven wordt.

Het Johannes Evangelie is voor mij ook, met het werk van Paulus, de grootste drijfveer de Bijbel te lezen.

Het Thomas Evangelie is vaak veel directer.

6 Zijn discipelen ondervroegen hem, zeggende: Wilt ge dat we vasten? Hoe zullen we bidden? Hoe zullen we aalmoezen geven? En welke voorschriften zullen we volgen voor het eten? Jezus zei: Liegt niet, en wat ge haat, doet dat niet, omdat alles onthuld is in het aanschijn van de hemel. Niets dat verborgen is zal ongeopenbaard blijven en niets dat bedekt is zal ononthuld blijven.
 

10 Jezus heeft gezegd: Ik heb vuur op de wereld geworpen en nu behoed ik het tot het oplaait.
 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 221
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb u dat pogen te nuanceren, maar ik heb dat niet kunnen concreet maken. Maar eerlijk: wie kan dat wel concreet maken na een geschiedenis als deze? Niemand, gelijk welke stelling erover. Maar dit

Jij kletst (wederom) omdat je dondersgoed weet dat het hier alleen over de christenen gaat die de religie actief vorm gaven (intellectuele christenen). Je doet hier wederom aan bewuste misleiding. Dat

Wat ik begrepen heb is dat de Katharen het Johannes Evangelie bij zich droegen, en ook bekend waren met het Thomas Evangelie. Dat zijn in ieder geval 2 boekwerkjes, waar een prachtig beeld van Je

11 minuten geleden zei thom:

Wat ik begrepen heb is dat de Katharen het Johannes Evangelie bij zich droegen, en ook bekend waren met het Thomas Evangelie.

Dat zijn in ieder geval 2 boekwerkjes, waar een prachtig beeld van Jezus en zijn woorden en daden in gegeven wordt.

Het Thomas Evangelie is vaak veel directer.

6 Zijn discipelen ondervroegen hem, zeggende: Wilt ge dat we vasten? Hoe zullen we bidden? Hoe zullen we aalmoezen geven? En welke voorschriften zullen we volgen voor het eten? Jezus zei: Liegt niet, en wat ge haat, doet dat niet, omdat alles onthuld is in het aanschijn van de hemel. Niets dat verborgen is zal ongeopenbaard blijven en niets dat bedekt is zal ononthuld blijven.
 

10 Jezus heeft gezegd: Ik heb vuur op de wereld geworpen en nu behoed ik het tot het oplaait.
 

Lijkt me sterk. Ik las wel wat rare rituelen van de Katharen. Maar dat rechtvaardigt de machtsstrijd niet van dragonders die zich naar de troon werkten.

Noem niemand uw vader op aarde, want 1 is uw Vader, die in de hemelen zij.

Er is echt wel een massa vervolging via brandstapel en foltering geweest voor deze bijbel uitkwam.  Er is ook nog een donkere periode.

Wat bedoelen die mensen dan met vroeg christendom? Wat moet 1 studeren de geschiedenis te achterhalen van die periodes? En daar dan unanimiteit in winnen he. Ik vind het een raar argument om iets als onzin af te doen.

Hier is snel iets onzin, maar dan blijkt dat ze gewoon te lui waren eens eerst zelf te verifiëren. Ik kan me natuurlijk vergissen, ik kan me gewoon niets inbeelden bij "vroeg christendom". 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Fundamenteel:

Het is toch geen geheim dat er veel bloed vergoten is om deze versie van het NT te drukken? Of hadden de Katharen bv hetzelfde evangelie?

Wat bedoel je met 'deze versie van het NT'? En welke versie van het NT ook, er is geen bloed om vergoten om het te drukken.

De Katharen hadden hetzelfde evangelie.

9 uur geleden zei Fundamenteel:

Zeg wat fout is en we kunnen verder?

Dat zeg ik toch: vrijwel alles wat je schrijft is fantasie.

 

9 uur geleden zei Fundamenteel:

Feit is dat de RKK veel gemeenschappen verketterde en tot bekentenissen dwong.

Zeker, maar dat gebeurde vooral vanaf de late middeleeuwen. Dus dat heeft niets te maken met het vroege christendom.

9 uur geleden zei Fundamenteel:

Jezus was wellicht een heel ander mens dan ons testament nu afbeeldt en daar hebben die vervolgingen en verketteren van teksten wellicht alles mee te maken.

Het eerste, wellicht. Het tweede: nou nee.

 

 

9 uur geleden zei Fundamenteel:

kritisch denken en puntjes verbinden vereist wel wat meer toewijding dan subjectief spuwen.

Inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Lijkt me sterk. Ik las wel wat rare rituelen van de Katharen. Maar dat rechtvaardigt de machtsstrijd niet van dragonders die zich naar de troon werkten.

Noem niemand uw vader op aarde, want 1 is uw Vader, die in de hemelen zij.

Er is echt wel een massa vervolging via brandstapel en foltering geweest voor deze bijbel uitkwam.  Er is ook nog een donkere periode.

Wat bedoelen die mensen dan met vroeg christendom? Wat moet 1 studeren de geschiedenis te achterhalen van die periodes? En daar dan unanimiteit in winnen he. Ik vind het een raar argument om iets als onzin af te doen.

Hier is snel iets onzin, maar dan blijkt dat ze gewoon te lui waren eens eerst zelf te verifiëren. Ik kan me natuurlijk vergissen, ik kan me gewoon niets inbeelden bij "vroeg christendom". 

Wat lijkt je sterk? Dat zij het Joh. evangelie bij zich droegen?

Wat de RKK gedaan heeft toen is letterlijk hemeltergend geweest. De paus van toen, die zijn macht zag afbrokkelen en opdracht voor deze vervolgingen gaf, is volgens wiki de meest 'invloedrijke' paus geweest. Dat geeft inderdaad een beeld van wat de RKK doorheen de geschiedenis bepaalde. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwib7LSagf7oAhUNNOwKHfQpBkAQFjAAegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FPaus_Innocentius_III&usg=AOvVaw0gNSYosh3tu4t6EAJkzr-q&cshid=1587626461641970 

Vroeg Christendom is best een onderzoek waard. Essenen, Manicheërs, Plato, Buddha, Egypte. Je ziet in velen terug wat het ene is. Dit allemaal afdoen als heidens of occult is vaak dogmatisch gemak; wij hebben het christendom, zijn het christendom en hebben de Christus. Ja, vaak als persoonsverheerlijking van ''eens'' en ''als dan'' in de toekomst, maar buiten de mens zelf, want ''die is en blijft zondig''. 

 

 

 

Op 22-4-2020 om 00:23 zei Desid:
Op 20-4-2020 om 15:57 zei zendeling:

Ik heb diverse vragen die steeds in mijn hoofd terugkeren over het vroege Christendom waarop waarschijnlijk nooit een antwoord gaat komen.

Niet als je weigert naar de wetenschap te luisteren nee.

Wetenschap komt uit het hart. Oh ja, smiley :-) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Desid:

Wat bedoel je met 'deze versie van het NT'? En welke versie van het NT ook, er is geen bloed om vergoten om het te drukken.

De Katharen hadden hetzelfde evangelie.

Dat zeg ik toch: vrijwel alles wat je schrijft is fantasie.

 

Zeker, maar dat gebeurde vooral vanaf de late middeleeuwen. Dus dat heeft niets te maken met het vroege christendom.

Het eerste, wellicht. Het tweede: nou nee.

 

 

Inderdaad.

Deze versie, de gedrukte versie. Voor dit boek vorm kreeg namen er heel wat interne oorlogen plaats. 

Wat hebben we in onze bijbel? 3 apostelen die hun evangelie delen. Waar zijn de andere geschriften naartoe? Of geloof je dat het nieuwe testament alles opnam? 

Geloof je nu echt dat er geen bloedbad plaatsnam om deze versie op te drukken?

Mensen breken hier al mijn klompen. :)

 

18 minuten geleden zei thom:

Wat lijkt je sterk? Dat zij het Joh. evangelie bij zich droegen?

Wat de RKK gedaan heeft toen is letterlijk hemeltergend geweest. De paus van toen, die zijn macht zag afbrokkelen en opdracht voor deze vervolgingen gaf, is volgens wiki de meest 'invloedrijke' paus geweest. Dat geeft inderdaad een beeld van wat de RKK doorheen de geschiedenis bepaalde. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwib7LSagf7oAhUNNOwKHfQpBkAQFjAAegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FPaus_Innocentius_III&usg=AOvVaw0gNSYosh3tu4t6EAJkzr-q&cshid=1587626461641970 

Vroeg Christendom is best een onderzoek waard. Essenen, Manicheërs, Plato, Buddha, Egypte. Je ziet in velen terug wat het ene is. Dit allemaal afdoen als heidens of occult is vaak dogmatisch gemak; wij hebben het christendom, zijn het christendom en hebben de Christus. Ja, vaak als persoonsverheerlijking van ''eens'' en ''als dan'' in de toekomst, maar buiten de mens zelf, want ''die is en blijft zondig''. 

 

 

 

Wetenschap komt uit het hart. Oh ja, smiley :-) 

Aan de hand van hun rituelen lijken ze me wel gnostisch te zijn. 

Intussen weet ik nog niet waar het vroege christendom startte. De eerste christenen deden alles ondergronds om vervolging te vermijden. De Romeinen zochten ze zeer actief op. Wie de naam Jezus nog maar uitsprak werd als lichtfakkel gebruikt tijdens nacht of gekruisigd overdag. 

Ik begrijp niet dat mensen dat wegcijferen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Deze versie, de gedrukte versie.

Er zijn honderden versies van het gedrukte NT.

6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Geloof je nu echt dat er geen bloedbad plaatsnam om deze versie op te drukken?

Ja, dat geloof ik echt. Geef maar even een historisch bewijs anders dat rond het drukken van het NT er bloed is gevloeid.

7 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wat hebben we in onze bijbel? 3 apostelen die hun evangelie delen. Waar zijn de andere geschriften naartoe? Of geloof je dat het nieuwe testament alles opnam? 

Die andere geschriften zijn of altijd trouw overgeschreven in kloosters en hebben we nog, of werden niet meer overgeschreven of verdwenen bij een ramp of oorlog, of een combinatie daarvan, en soms vinden we iets terug als monniken hun bibliotheek in Egypte hebben begraven.

Ik denk dat vrijwel alles wat men in de tweede/derde eeuw over had uit de eerste eeuw in het Nieuwe Testament is opgenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Desid:

Er zijn honderden versies van het gedrukte NT.

Ja, dat geloof ik echt. Geef maar even een historisch bewijs anders dat rond het drukken van het NT er bloed is gevloeid.

Die andere geschriften zijn of altijd trouw overgeschreven in kloosters en hebben we nog, of werden niet meer overgeschreven of verdwenen bij een ramp of oorlog, of een combinatie daarvan, en soms vinden we iets terug als monniken hun bibliotheek in Egypte hebben begraven.

Ik denk dat vrijwel alles wat men in de tweede/derde eeuw over had uit de eerste eeuw in het Nieuwe Testament is opgenomen.

Daar zeg je het, soms vinden ze iets terug... Maar dat neemt niet weg dat die geschriften voor deze bijbel gedrukt werd onder de mensen leefden. Die mensen moesten uit de weg deze versie uiteindelijk te drukken.

Ik meen wat ik zei en ik neem het niet terug, deze versie is de versie van de winnaar. Dat je dat onzin vindt is even subjectief als mijn stelling. Alleen is mijn stelling gebouwd op wat ik erover verzamelde en kan ik uit uw posten geen tegendeel vinden.

Zeg je dat ik vroeg christendom moet studeren, wat is dat dan? 

Ik gaf je trouwens een link van historiek.net. je quote erover heen....

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Zeg je dat ik vroeg christendom moet studeren, wat is dat dan? 

pre-constantijn, zo t/m 325.

En de patristische periode, 4e-5e eeuw. 6e-7e eeuw kan ook geen kwaad, zo tot de opkomst van de islam.

12 minuten geleden zei Fundamenteel:

Daar zeg je het, soms vinden ze iets terug... Maar dat neemt niet weg dat die geschriften voor deze bijbel gedrukt werd onder de mensen leefden. Die mensen moesten uit de weg deze versie uiteindelijk te drukken.

Dit zijn geen begrijpelijke zinnen.

13 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik meen wat ik zei en ik neem het niet terug, deze versie is de versie van de winnaar. Dat je dat onzin vindt is even subjectief als mijn stelling. Alleen is mijn stelling gebouwd op wat ik erover verzamelde en kan ik uit uw posten geen tegendeel vinden.

Je grossiert in vaagheden.

 

13 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik gaf je trouwens een link van historiek.net. je quote erover heen....

Omdat wat achter die link zit hier volslagen irrelevant is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Desid:

pre-constantijn, zo t/m 325.

En de patristische periode, 4e-5e eeuw. 6e-7e eeuw kan ook geen kwaad, zo tot de opkomst van de islam.

Dit zijn geen begrijpelijke zinnen.

Je grossiert in vaagheden.

 

Omdat wat achter die link zit hier volslagen irrelevant is.

Erh de bijbel is pas in de 15e eeuw gedrukt. 

Mijn punt: er waren andere teksten die men eerst moest verketteren die bijbel te drukken.

En in die link zie je dat de Katharen verketterd zijn. Zelfs de Tempeliers zijn gefolterd en gedwongen tot bekentenis.

Volgens mij was het vroege christendom ergens in het jaar 30. Wie gaat dat nu bepalen?  En wat kan ik van de 4e eeuw leren over de vervolging van de Katharen en Tempeliers? Hoe zouden zij naar dit testament kijken?

Vragen zijn retorisch he :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Fundamenteel:

Intussen weet ik nog niet waar het vroege christendom startte. De eerste christenen deden alles ondergronds om vervolging te vermijden. De Romeinen zochten ze zeer actief op. Wie de naam Jezus nog maar uitsprak werd als lichtfakkel gebruikt tijdens nacht of gekruisigd overdag. 

Oh, je denkt dat het vroege christendom na het jaar 0 ergens begonnen is.

Ik denk dus vele eeuwen eerder, vanaf de val van de mens zo'n beetje.. en Mozes en zijn verhaal, is het verhaal van alle eeuwen; vreemd land beland-terugverzamelen-reis door de woestijn die vastloopt voor het gros-beloofde land in zicht, een enkele die aankomt. De symboliek én de boodschap is steeds hetzelfde; ons thuis is niet hier, maar daar waar het (aan)geraakte hart is, midden in het kruis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-4-2020 om 15:57 zei zendeling:

Ik heb diverse vragen die steeds in mijn hoofd terugkeren over het vroege Christendom waarop waarschijnlijk nooit een antwoord gaat komen.

Dit zijn ze ongeveer:

* waarom heeft men na het schrijven van eMattheus niet meteen eMarcus weggegooid of nooit meer gecopieerd zoals ook met de Bijbel van Marcion en met de Logia gebeurd is?

* hoe heeft de kerk van Rome zo gemakkelijk de tegenstrijdigheid van eMattheus en eLucas toe kunnen dekken als zijnde irrelevant?

* hoe zou de gemeenschap van christenen die eJohannes gebruikten over die andere gemeenschappen gedacht hebben die nog die andere evangelieversies gebruikten?

* waarom stonden de gemeenschappen van christenen die eThomas en andere sterk afwijkende evangelies gebruikten blijkbaar zo ver af van de overige christenen en hoe is deze verwijdering ontstaan en hoe zijn deze gemeenschappen verdwenen?

Er zijn er vast nog meer te bedenken als ik er even voor ga zitten. Ik vraag me ook af hoe ongebruikelijk dergelijke vragen zijn, de gemiddelde christen zal ze waarschijnlijk nooit hebben, maar misschien sommige theologiestudenten, geen idee eigenlijk.

Deze vragen behoeven enige nadere precisering. Ik gebruikte 'men' en 'kerk van Rome', maar omdat deze geschriften in de vroegste tijden over een langere tijdsperiode zijn gebruikt door heel verschillende christelijke stromingen en de 'kerk van Rome' ze pas vrij laat bijeen heeft geveegd en (na kuising of aanpassingen) bij hun eindverzameling ("canon") heeft gevoegd, kun je niet zomaar van 'men' spreken. Mensen uit de afzonderlijke stromingen (die enkel de Logia of enkel eMarcus, enkel eMattheus, enkel eLucas of enkel eJohannes gebruikten) zullen heel anders hebben gedacht over de weggooiwaardigheid van afzonderlijke evagelies of de Logia.

Het kan dus ook door toevalsprocessen gekomen zijn dat eMarcus uiteindelijk toch werd bewaard. Plus eMarcus was een verhalend evangelie dat parallel liep met de andere 3 versies en de Logia waren dat niet. Mensen zouden zich bij het zien van de afzonderlijke gezegden in de Logia ook hebben kunnen afvragen waarom ze zoveel verschilden in eMattheus en eLucas of waarom deze collectie uberhaupt bestond als ze onlosmakelijk verbonden was met de evangelieverhalen in eMattheus en eLucas.

Kon je de overwegingen maar achterhalen die in de hoofden van die vroege copieerders een rol hebben gespeeld waardoor ze de Logia uiteindelijk niet meer wilden copieren en eMarcus nog wel. Mogelijk zijn er in die vroege tijden wel veel minder copien van eMarcus geweest en veel meer van eMattheus en eLucas en is eMarcus toch bijna verdwenen.

Op een vrij laat moment zijn christenen gaan bedenken dat de 4 evangelieverhalen gewoon van elkaar verschilden omdat ze "verschillende getuigenverslagen" zouden zijn geweest, wat natuurlijk een broodje aap is. Het is de vraag wanneer dit idee voor het eerst is opgekomen of bewust geschapen (verzonnen).

We weten helaas veel te weinig over de vele worstelingen tussen de vroege stromingen voordat de Roomse orthodoxie bijna alles uitgumde en vernietigde om de eigen mythes over hun (inclusief het eigen) ontstaan te kunnen naar voren schuiven.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Fundamenteel:

Erh de bijbel is pas in de 15e eeuw gedrukt. 

Mijn punt: er waren andere teksten die men eerst moest verketteren die bijbel te drukken.

En in die link zie je dat de Katharen verketterd zijn. Zelfs de Tempeliers zijn gefolterd en gedwongen tot bekentenis.

Volgens mij was het vroege christendom ergens in het jaar 30. Wie gaat dat nu bepalen?  En wat kan ik van de 4e eeuw leren over de vervolging van de Katharen en Tempeliers? Hoe zouden zij naar dit testament kijken?

Vragen zijn retorisch he :)

De bijbels die in de 15e eeuw gedrukt werden, kwamen qua geschriften nagenoeg overeen met bijbels uit de 4e eeuw, en wat er in de 4e eeuw in stond dat er in de 15e eeuw niet meer in stond hebben we nog (zoals 1 Clemens en de Herder van Hermas). Dus wat is je punt eigenlijk.

bewerkt door Desid
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Desid:

De bijbels die in de 15e eeuw gedrukt werden, kwamen qua geschriften nagenoeg overeen met bijbels uit de 4e eeuw, en wat er in de 4e eeuw in stond dat er in de 15e eeuw niet meer in stond hebben we nog (zoals 1 Clemens en de Herder van Hermas). Dus wat is je punt eigenlijk.

Dat niet alles is opgenomen omdat het gros verketterd is door degene die zijn versie drukte. Mijn punt is nog altijd hetzelfde als gisteren.

Deze bijbel is de versie van de toenmalige heerser.

Nogal wiedes dat er andere geschriften waren en meerdere versies voor de gedrukte versie. Maar alleen deze versie zegevierde. Door verkettering, foltering en verbrandingen. 

En nogal wiedes dat er delen tekst overeen komen. Maar dat is een appel bij een peer, ik sprak over de huidige gedrukte bijbel in haar geheel.

bewerkt door Fundamenteel
Nuances
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei zendeling:

ullen heel anders hebben gedacht over de weggooiwaardigheid van afzonderlijke evagelies of de Logia.

Hoe kom je erbij dat men toen over 'weggooien' dacht?

Een schaars voorbeeld van bewijs over zo'n situatie gaat over het lezen in de liturgie in het geval van het Evangelie volgens Petrus. Als je een geschrift niet meer leest in de liturgie wil dat niet zeggen dat je het maar kunt weggooien. De bisschop keurde in dit geval eerst het Evangelie volgens Petrus goed, maar werd later op de hoogte gebracht van het feit dat er dingen in stonden die niet strookten met de leer. Toen moest die gemeenschap in zijn bisdom het nalaten om dat evangelie in de liturgie te lezen.

27 minuten geleden zei zendeling:

Het kan dus ook door toevalsprocessen gekomen zijn dat eMarcus uiteindelijk toch werd bewaard. Plus eMarcus was een verhalend evangelie dat parallel liep met de andere 3 versies en de Logia waren dat niet. Mensen zouden zich bij het zien van de afzonderlijke gezegden in de Logia ook hebben kunnen afvragen waarom ze zoveel verschilden in eMattheus en eLucas of waarom deze collectie uberhaupt bestond als ze onlosmakelijk verbonden was met de evangelieverhalen in eMattheus en eLucas.

Waarom negeer je het antwoord dat ik, op basis van recent onderzoek, al heb gegeven?

 

31 minuten geleden zei zendeling:

Op een vrij laat moment zijn christenen gaan bedenken dat de 4 evangelieverhalen gewoon van elkaar verschilden omdat ze "verschillende getuigenverslagen" zouden zijn geweest, wat natuurlijk een broodje aap is. Het is de vraag wanneer dit idee voor het eerst is opgekomen of bewust geschapen (verzonnen).

Dit is wel heel laat, want het verraadt een historische focus. Bijv. Augustinus meent dat de verschillen kunnen worden verklaard door de verschillende theologische belangstelling van de evangelisten. Men zat toen niet zo met de tegenstellingen die wij allemaal zien in de maag.

3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat niet alles is opgenomen omdat het gros verketterd is door degene die zijn versie drukte. Mijn punt is nog altijd hetzelfde als gisteren.

Deze bijbel is de versie van de toenmalige heerser.

Nogal wiedes dat er andere geschriften waren en meerdere versies voor de gedrukte versie. Maar alleen deze versie zegevierde. Door verkettering, foltering en verbrandingen.

Dit is onzin, want in de 15e/16e eeuw waren er helemaal geen alternatieve bijbels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:
10 minuten geleden zei Desid:

De bijbels die in de 15e eeuw gedrukt werden, kwamen qua geschriften nagenoeg overeen met bijbels uit de 4e eeuw, en wat er in de 4e eeuw in stond dat er in de 15e eeuw niet meer in stond hebben we nog (zoals 1 Clemens en de Herder van Hermas). Dus wat is je punt eigenlijk.

Dat niet alles is opgenomen omdat het gros verketterd is door degene die zijn versie drukte. Mijn punt is nog altijd hetzelfde als gisteren.

Deze bijbel is de versie van de toenmalige heerser.

Precies, met de concilie van 367 na Christus of daarom trend. Wat gebundeld is, is de waarheid, en de rest lijkt niet geldig. De rest als alles buiten de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Desid:

Hoe kom je erbij dat men toen over 'weggooien' dacht?

Een schaars voorbeeld van bewijs over zo'n situatie gaat over het lezen in de liturgie in het geval van het Evangelie volgens Petrus. Als je een geschrift niet meer leest in de liturgie wil dat niet zeggen dat je het maar kunt weggooien. De bisschop keurde in dit geval eerst het Evangelie volgens Petrus goed, maar werd later op de hoogte gebracht van het feit dat er dingen in stonden die niet strookten met de leer. Toen moest die gemeenschap in zijn bisdom het nalaten om dat evangelie in de liturgie te lezen.

Waarom negeer je het antwoord dat ik, op basis van recent onderzoek, al heb gegeven?

 

Dit is wel heel laat, want het verraadt een historische focus. Bijv. Augustinus meent dat de verschillen kunnen worden verklaard door de verschillende theologische belangstelling van de evangelisten. Men zat toen niet zo met de tegenstellingen die wij allemaal zien in de maag.

Dit is onzin, want in de 15e/16e eeuw waren er helemaal geen alternatieve bijbels.

Dat is net mijn punt ! Vanaf de 15e eeuw telde alleen deze versie en was de rest verketterd.

Zeg desid, drinkt ge zelf niet wat veel? Zei de nuchtere ziel ?

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

Wat ik begrepen heb is dat de Katharen het Johannes Evangelie bij zich droegen, en ook bekend waren met het Thomas Evangelie.

Wat is je bewijs dat ze bekend waren met het Evangelie van Tomas?

1 minuut geleden zei thom:

Precies, met de concilie van 367 na Christus of daarom trend. Wat gebundeld is, is de waarheid, en de rest lijkt niet geldig. De rest als alles buiten de Bijbel.

Concilie van 367? Hahahaha.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Desid:
2 minuten geleden zei thom:

Precies, met de concilie van 367 na Christus of daarom trend. Wat gebundeld is, is de waarheid, en de rest lijkt niet geldig. De rest als alles buiten de Bijbel.

Concilie van 367? Hahahaha.

Ik wist het :-) de wetenschapper lacht zich rot uiteraard.

Alsof die uitspraak voor een gelovige wat betekenen zou, dan alleen het moment van lockdown betreft 'heilige geschriften'.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Dat is net mijn punt ! Vanaf de 15e eeuw gelde alleen deze versie was de rest verketterd.

Zeg desid, drinkt ge zelf niet wat veel? Zei de nuchtere ziel ?

Maar wat is nu je punt? Als je het over de gedrukte bijbels hebt, is er dus geen bloed vergoten want in die tijd was dit grosso modo de enige bijbelversie die ze hadden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Desid:

Maar wat is nu je punt? Als je het over de gedrukte bijbels hebt, is er dus geen bloed vergoten want in die tijd was dit grosso modo de enige bijbelversie die ze hadden.

Spreek ik Chinees? Deze gedrukte bijbel is de versie van de winnaar, zij die al het vorige verketterde via brandstapel en foltering.

De “winnaar” is wat abrupt uitgedrukt, maar dat kan je vast wel relativeren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Desid:
2 uur geleden zei thom:

Wat ik begrepen heb is dat de Katharen het Johannes Evangelie bij zich droegen, en ook bekend waren met het Thomas Evangelie.

Wat is je bewijs dat ze bekend waren met het Evangelie van Tomas?

Marcel Messing sprak daarover, en hij is een uitstekende Katharen-onderzoeker in zowel woord als daad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De teksten die ze verketterden werden dus niet opgenomen in deze gedrukte versie.

Zie het verschil tussen een evangelie en het testament in geheel aub. 

14 minuten geleden zei thom:

Marcel Messing sprak daarover, en hij is een uitstekende Katharen-onderzoeker in zowel woord als daad.

Hun rituelen tonen toch ongebruikelijke gewoontes. Die mannen wisten hun manna wel te verzamelen. Iemand van dit forum wees me vroeger eens op Hildegard von Bingen. Als je haar muziek speelt weet ge ook in welke sferen zij vertoefde. Hildegard von Bingen had een zeer aparte levensstijl waar ze zich orienteerde op lichaamsappen. Zoals gal, etter, ...

Ze ontving ook vele visioenen. Kennis die we beter herwinnen voor de dragonders onze anatomie gijzelen.

Citaat

Hildegards 'wetenschappelijke' inzichten waren afgeleid van de Griekse kosmologie van de vier elementen: vuur, lucht, water en aarde met hun respectieve kwaliteiten van hitte, droogheid, vochtigheid en koude.[2] Daarmee correspondeerden de vier temperamenten in het lichaam: cholerisch (gele gal), sanguinisch (bloed), flegmatisch (slijm) en melancholisch (zwarte gal). De menselijke persoonlijkheid werd dan bepaald door het overwicht dat een of twee van die temperamenten had. Ziekte ontstond doordat het delicate evenwicht tussen deze temperamenten verstoord was, en kon enkel hersteld worden door de juiste plant of het juiste dier te eten dat de kwaliteit bezat die het lichaam nodig had. Hildegard had vooral belangstelling voor het beschrijven van planten, vogels, dieren en stenen om de kwaliteit van een object te achterhalen waaruit zij dan de geneeskrachtige toepassing afleidde.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hildegard_van_Bingen

 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei thom:

Marcel Messing sprak daarover, en hij is een uitstekende Katharen-onderzoeker in zowel woord als daad.

Dat is geen bewijs. 

17 minuten geleden zei Fundamenteel:

Spreek ik Chinees? Deze gedrukte bijbel is de versie van de winnaar, zij die al het vorige verketterde via brandstapel en foltering.

De “winnaar” is wat abrupt uitgedrukt, maar dat kan je vast wel relativeren. 

Ja, maar de versie uit de 15e eeuw is qua omvang vrijwel gelijk aan die uit de 4e, en het verschil bestaat niet in verketterde boeken.

Dus wat is je bewijs dat voor de 4e-eeuwse canon brandstapels en foltering nodig waren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Kennis die we beter herwinnen voor de dragonders onze anatomie gijzelen.

Zeker. Het symbool van die zogenaamde heelkunde is niet voor niets gehalveerd; 1 slang ipv 2.

 

2 minuten geleden zei Desid:
18 minuten geleden zei thom:

Marcel Messing sprak daarover, en hij is een uitstekende Katharen-onderzoeker in zowel woord als daad.

Dat is geen bewijs. 

Schrijf een brief naar hem, en vraag bewijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ze ontving ook vele visioenen. Kennis die we beter herwinnen voor de dragonders onze anatomie gijzelen.

Je bent knettergek.

Zojuist zei thom:

Schrijf een brief naar hem, en vraag bewijs.

Waarom zou ik jouw huiswerk moeten doen? Je bewering heeft geen grond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid