Spring naar bijdragen

De Rijke man en Lazarus, letterlijk of figuurlijk opvatten?


Aanbevolen berichten

7 minuten geleden zei sjako:

Ze wonen er ook niet, ze zijn er gewoon. Bovendien is sjeool ook symbolisch te zien.  In Jona wordt gezegd: „Jona [bad] tot Jehovah, zijn God, vanuit de inwendige delen van de vis en zei: ’Uit mijn benauwdheid riep ik tot Jehovah, en hij antwoordde mij toen. Uit de buik van Sjeool schreeuwde ik om hulp. Gij hoorde mijn stem’” (Jon 2:1, 2). Jona vergeleek het inwendige van de vis dus met Sjeool. Binnen in de vis was hij zo goed als dood, maar Jehovah bracht zijn leven uit de kuil, of Sjeool, omhoog door hem in het leven te houden en ervoor te zorgen dat hij uitgebraakt werd. 

Was die vis een letterlijke vis volgens jou en zo ja: wat voor vis was het dan?

PS een walvis is geen vis maar een zoogdier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 294
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Denk vanaf nu eens 5 minuten niet aan een rode teddybeer. Dan heb je een idee hoe moeilijk het was ?

Psalm 102: 26 Gij hebt voormaals de aarde gegrondvest, en de hemel is het werk uwer handen; 27 Die zullen vergaan, maar Gij houdt stand, zij alle zullen verslijten als een kleed, Gij verwisselt

Über-ich: een term bedacht door Sigmund Freud. Citaat: Het Über-ich, ook het superego genoemd, functioneert in de theorieën van Sigmund Freud als een censurerende kracht ten opzichte van het Es.

16 uur geleden zei sjako:

Ik vind het eigenlijk een beledigende leer. Alsof God, een God van liefde, mensen duizenden jaren in een vuur laat zitten om ze te 'reinigen'. 

Wat dat laatste betreft. Wat is feitelijk het verschil met de visie van de WTG op de huidige wereld?

16 uur geleden zei sjako:

Dit zou de Paus hebben gezegd volgens metronieuws.nl

Goed nieuws voor wie bang is na de dood niet in de hemel, maar in de hel te belanden. Vooral voor de katholieken onder ons. Paus Franciscus laat in een interview namelijk weten dat de hel helemaal niet bestaat.

Dat laat hij weten in een interview met de journalist Eugenio Scalfari, de oprichter van La Repubblica, één van Italië's grootste kranten. ,,De hel bestaat niet", zou de paus tegen de 93-jarige journalist hebben gezegd. Volgens de Scalfari heeft Franciscus gezegd dat onze zielen simpelweg zullen verdwijnen en ongestraft blijven.

OPHEF

Het recent verschenen interview maakt onderdeel uit van een serie interviews die Scalfari met de paus heeft in La Repubblica. Het is niet de eerste keer dat de reeks voor ophef zorgt. De gepensioneerde journalist en atheïst neemt zijn gesprekken niet op en maakt geen notities, maar werkt de interviews uit op basis van zijn eigen herinneringen van de gesprekken.

NIET GESTRAFT

Uit zijn herinnering komt ook een andere quote over het bestaan van de hel. ,,Ze worden niet gestraft, zij die berouw tonen krijgen de vergeving van God en zullen hem aanschouwen", zou de paus hebben gezegd. ,,Maar zij die geen berouw tonen en daarom niet vergeven kunnen worden, zullen verdwijnen." Wat de paus preciés gezegd heeft, blijft onduidelijk omdat de 93-jarige, atheïstische journalist geen aantekeningen of opnames heeft gemaakt.

 

Misschien heeft de paus toch met een broeder van ons gepraat

Dat is ook al eens eerder langs gekomen en is toen aan je uitgelegd he.

De paus gelooft gewoon in de hel.

11 uur geleden zei sjako:

En waar staat dat dan weer. Dus iemand moet jarenlang branden om straks toch goed terecht te komen. Klinkt me erg onlogisch. Ik zie God als een Vader. Een vader zal nooit en te nimmer zijn kind jarenlang pijnigen en martelen. Wij mensen doen dat al niet  omdat dat moreel verwerpelijk is, dus dan zal God, die liefde is, dat zeker niet doen. Hij heeft moreel besef in ons gelegd. Wij lijken in dat opzicht op God.

Dus de zondvloed, 40 jaar woestijn en de kruisiging zijn volgens jou nooit gebeurd? 
Want dat zal God, die liefde is, dat zeker niet doen. Hij heeft moreel besef in ons gelegd.
Jouw woorden.

19 minuten geleden zei Bastiaan73:
28 minuten geleden zei sjako:

Ze wonen er ook niet, ze zijn er gewoon. Bovendien is sjeool ook symbolisch te zien.  In Jona wordt gezegd: „Jona [bad] tot Jehovah, zijn God, vanuit de inwendige delen van de vis en zei: ’Uit mijn benauwdheid riep ik tot Jehovah, en hij antwoordde mij toen. Uit de buik van Sjeool schreeuwde ik om hulp. Gij hoorde mijn stem’” (Jon 2:1, 2). Jona vergeleek het inwendige van de vis dus met Sjeool. Binnen in de vis was hij zo goed als dood, maar Jehovah bracht zijn leven uit de kuil, of Sjeool, omhoog door hem in het leven te houden en ervoor te zorgen dat hij uitgebraakt werd. 

Was die vis een letterlijke vis volgens jou en zo ja: wat voor vis was het dan?

PS een walvis is geen vis maar een zoogdier.

Vast geen letterlijke vis. Want Jona vergeleek het met Sjeool.
En:

11 uur geleden zei sjako:

Ik zie God als een Vader. Een vader zal nooit en te nimmer zijn kind jarenlang pijnigen en martelen. Wij mensen doen dat al niet  omdat dat moreel verwerpelijk is, dus dan zal God, die liefde is, dat zeker niet doen. Hij heeft moreel besef in ons gelegd. 

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

Jezus heeft bevestigd dat de doden ‘slapen’.

Johannes 11:11

Nadat hij dat had gezegd, zei hij: ‘Lazarus, onze vriend, slaapt, maar ik ga erheen om hem wakker te maken.’  12 De discipelen zeiden: ‘Heer, als hij slaapt, zal hij beter worden.’  13 Ze dachten namelijk dat hij het over de gewone slaap had, maar Jezus bedoelde dat hij was gestorven.  14 Toen zei Jezus ronduit tegen ze: ‘Lazarus is gestorven

Precies. Hij vergelijkt het met slapen, omdat ze dan immers niet meer hier op aarde bewegen. Maar slapen betekent ook nog bewustzijn hebben, nog leven. Als Hij de dood dus vergelijkt met de slaap, dan geeft Hij dus duidelijk aan dat de ziel dan nog leeft.

11 uur geleden zei thom:

hmm, dat klinkt als het leven van nu, als de beschrijving van de gelovigen; in deze wereld, maar niet van deze wereld.

Dat is absoluut geen vreemde gedachte! Het lijden dat je in deze wereld aan Christus opdraagt, zal je alreeds ten goede komen. Hier in dit leven kun je dus al gelouterd worden door ziekte, pijn, armoede, noem maar op. Maar: dus dan wel opgedragen aan God.

11 uur geleden zei sjako:

Wij mensen doen dat al niet  omdat dat moreel verwerpelijk is, dus dan zal God, die liefde is, dat zeker niet doen. Hij heeft moreel besef in ons gelegd. Wij lijken in dat opzicht op God.

Het is ook geen marteling, maar genezing. En wij mensen genezen elkaar ook, ook met behandelingen die pijn doen. Je kiest ervoor om niet op die gelijkenis van mij te reageren en dat is prima. Maar zonder die context zul je enkel in dit soort kringetjes blijven draaien en zul je niet begrijpen wat ik wil zeggen.

11 uur geleden zei sjako:

Geloof niet dat ik er blij mee zou zijn.

Op dat moment wel, omdat je dan daadwerkelijk God gezien hebt. En wie God eenmaal werkelijk ziet en door zijn liefde volmaakt aangeraakt is, zal alles willen wegwerpen wat hem daarvan afhoudt, hoe verschrikkelijke pijn dat ook zal doen.
Al het aardse, alle aardse genietingen zijn slechts als vuilnis vergeleken met de genezende liefde van Christus. En het zwaarste lijden weegt niet op tegen de heerlijkheid die je bij Hem ontvangt.
Als je eenmaal bij God in de hemel bent, dan zul je heel je leven ook vanuit dat licht zien en je beseffen: ja, God was al die tijd al bij mij en zelfs die zware periode kwam mij volstrekte ten goede en is iets waar ik nu dankbaar voor kan zijn.

11 uur geleden zei sjako:

Worden kinderen engelen dan volgens jou?

Nee, want mensen kunnen geen engelen worden. Het wordt de engelenmis genoemd, omdat de liturgische kleur dan wit is in plaats van paars en dan de votiefmis ter ere van de engelen wordt opgedragen.
Ik heb gelukkig nooit zo'n mis hoeven bijwonen, maar wat ik ervan gehoord heb is het een ontzettend mooie, ontroerende mis.

1 uur geleden zei Bastiaan73:

Vind het altijd heel bijzonder als iemand zo'n uitspraak doet, alsof hij uit ervaring spreekt en/of van God een persoonlijk kijkje in de hel heeft gekregen. Ben je er zelf geweest Robert Frans, dat je dit meent te 'weten'?

Nee, maar ik laat me graag inspireren door schrijvers die daarover schrijven. C.S. Lewis heeft bijvoorbeeld interessante allegorieën over hemel en hel geschreven, bijvoorbeeld in De Grote Scheiding, maar ook in Brieven uit de hel. Ook een roman als 1984 (dus die over Big Brother) geeft mijns inziens een bijzonder beeld van hoe de hel in moderne beelden eruit zou kunnen zien.
Verder hoeven we niet zo ver te kijken om ons een beeld van de hel te vormen: onze eigen geschiedenis en ook ons eigen heden kent daarvan genoeg gruwelijke voorbeelden. Het enige wat onze helle-oorden niet kunnen afpakken is de hoop en Gods nabijheid in zelfs het meest zware lijden.

Door de eeuwen heen hebben veel schrijvers, kunstenaars en geestelijken zowel de hemel als de hel proberen te verwoorden of te verbeelden. Soms op mystiek niveau, soms op maatschappij-kritisch niveau. Dante is daar het meest bekende voorbeeld van, met zijn Goddelijke Komedie.
De hel overwegen is dan ook niet anders dan overwegen hoe het is om te leven in een wereld zonder enige liefde en zonder enige hoop. En de hemel overwegen is niet anders dan overwegen hoe het is te leven in een wereld zonder enige haat en zonder enige angst, volmaakt verbonden met de Drie-ene God, die we dan ten volle kunnen schouwen, van aangezicht tot Aangezicht, en beminnen.
Natuurlijk kunnen we enkel in beelden, in metaforen spreken, omdat de geestelijke werkelijkheid voor ons nog niet ten volle kenbaar is, laat staan te omschrijven in woorden alleen. Maar dat geldt bij alles wat wij over God en het mysterie van zijn Aanwezigheid schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Was die vis een letterlijke vis volgens jou en zo ja: wat voor vis was het dan?

 PS een walvis is geen vis maar een zoogdier.

Ja, dat was een letterlijke vis. Wat voor vis staat er niet bij.

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat dat laatste betreft. Wat is feitelijk het verschil met de visie van de WTG op de huidige wereld?

Het is niet de visie van het WTG. Denk dat onze visie nog mild is dan wat andere kerken zeggen. Wij zeggen dat het het einde is van deze maatschappij, niet van de wereld. De meeste kerken leren dat de wereld zal branden tot een sintel. Maar dat is niet wat de Bijbel zegt. Jezus heeft het over barensweeën. Na een geboorte is er geluk. Er is nu eenmaal een overgang nodig van een kwaadaardige wereld naar een rechtvaardige wereld. Maar daarom wordt er nu ook zoveel gepredikt zodat iedereen op de hoogte kan zijn.

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dus de zondvloed, 40 jaar woestijn en de kruisiging zijn volgens jou nooit gebeurd? 
Want dat zal God, die liefde is, dat zeker niet doen. Hij heeft moreel besef in ons gelegd.
Jouw woorden.

Dat heb je mij nooit horen zeggen. Deze dingen kan je niet vergelijken met iemand 1000en jaren achtereen martelen op een niet vrijwilligere basis. 

2 uur geleden zei Robert Frans:

Precies. Hij vergelijkt het met slapen, omdat ze dan immers niet meer hier op aarde bewegen. Maar slapen betekent ook nog bewustzijn hebben, nog leven. Als Hij de dood dus vergelijkt met de slaap, dan geeft Hij dus duidelijk aan dat de ziel dan nog leeft.

Als ik slaap heb ik geen bewustzijn van tijd enz. Bovendien zegt Preker en de psalmen duidelijk dat er geen bewustzijn is.

2 uur geleden zei Robert Frans:

Op dat moment wel, omdat je dan daadwerkelijk God gezien hebt.

In de hel? Het is verzonnen. Sorry kan er niet meer van maken.

2 uur geleden zei Robert Frans:

Nee, maar ik laat me graag inspireren door schrijvers die daarover schrijven. C.S. Lewis heeft bijvoorbeeld interessante allegorieën over hemel en hel geschreven,

En dat is juist zo gevaarlijk. Je moet je laten inspireren door de Bijbel.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dus de zondvloed, 40 jaar woestijn en de kruisiging zijn volgens jou nooit gebeurd? 
Want dat zal God, die liefde is, dat zeker niet doen. Hij heeft moreel besef in ons gelegd.
Jouw woorden.

Dat heb je mij nooit horen zeggen. Deze dingen kan je niet vergelijken met iemand 1000en jaren achtereen martelen op een niet vrijwilligere basis.

Dat was de vraag niet.
Jij geeft op één punt aan "Zoiets doet God niet, want dat zal God, die liefde is, zeker niet doen. Hij heeft moreel besef in ons gelegd."
Maar tegelijkertijd geloof je dat de zondvloed, 40 jaar woestijn en kruisiging wél zijn geregeld door diezelfde God?  
Niet om jouw geloof in twijfel te trekken, maar om duidelijk te maken dat jouw God volgens de Bijbel zoiets dus wel degelijk doet.

1 uur geleden zei sjako:
3 uur geleden zei Bastiaan73:

Was die vis een letterlijke vis volgens jou en zo ja: wat voor vis was het dan?

 PS een walvis is geen vis maar een zoogdier.

Ja, dat was een letterlijke vis. Wat voor vis staat er niet bij.

Dat is niet waar. Er staat bij dat het een grote vis was. 
Wel opmerkelijk. Als er nou één verhaal is waarvan ik dacht dat iedereen toch wel zou snappen dat het niet echt is gebeurd, dan is het wel Jona.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Als ik slaap heb ik geen bewustzijn van tijd enz. Bovendien zegt Preker en de psalmen duidelijk dat er geen bewustzijn is.

In het OT wordt er gesproken over het dodenrijk, over het verenigd zijn met je voorvaderen. Daarbij speelde het OT zich af vóór het Offer van Christus, toen de hemel nog gesloten was voor de rechtvaardigen.
Na zijn dood heeft Jezus het Evangelie verkondigd aan de doden in het dodenrijk en heeft Hij Adam en zijn nakomelingen daaruit bevrijd. Sowieso had men in het OT weinig zicht op wat er na de dood gebeurde; in het NT wordt dat verder geopenbaard.

Leven en dood zijn heeft in het NT sowieso een totaal andere betekenis, namelijk die van wel of niet met God verbonden zijn. Wie met God leeft, die leeft werkelijk en wel eeuwig. Wie niet met God leeft, is in feite al dood, want zonder Hem heeft het leven geen enkele inhoud.
Zelfs als je lichamelijk sterft, is het slechts als een slaap als je met God leeft; je lichaam blijft achter, maar je ziel is veilig bij God, daar biddend en rustend tot de wederkomst, als beiden weer verenigd worden.
Daardoor kon Jezus die ene man ook opdragen om de doden de doden te laten begraven en daarom stierf Adam niet lichamelijk na de zondeval: zijn dood behelste het afgesneden zijn van de bronnen van heil, van de heiligmakende genade.

Tenslotte geloven jullie dit allemaal ook en ken je heel goed de bijbelteksten die over de hemel met betrekking tot de doden gaan. Ja, je begrijpt me goed: jullie geloven net zo goed dat er gelovigen naar de hemel gaan, vervuld zijn met de heilige Geest, wedergeboren zijn in Christus, daardoor zich kind van God mogen noemen, etc.
Het enige verschil is dat jullie die prachtige gaven uitsluitend willen toepassen op een eigen, kleine elite van 'gezalfden' en niet gewoon op alle gelovigen, die állen de heilige Geest door handoplegging kunnen ontvangen en zo gezalfd kunnen worden.
In heel jullie doen en laten zijn jullie zo in het OT blijven hangen, zelfs nog uitsluitend verlangend naar aardse genietingen, en missen jullie de vele, rijke schatten die Christus nu en straks voor je klaar heeft liggen. Maar jullie willen door ongeloof dat niet van Hem aannemen en veroordelen hen die dat wél willen.

2 uur geleden zei sjako:

In de hel? Het is verzonnen. Sorry kan er niet meer van maken.

Waarom de vraag nog stellen, als je het toch allemaal maar verzinsels vindt? Maar goed, ik zal hem voor je beantwoorden: nee, in het vagevuur, ofwel bij het individuele oordeel direct na je dood.

2 uur geleden zei sjako:

En dat is juist zo gevaarlijk. Je moet je laten inspireren door de Bijbel.

Jij laat je vast en zeker ook inspireren door goede schrijvers, niet in de minste plaats door je eigen WTG-lectuur. Het één sluit het andere niet uit en je begrijpt best dat ik dat zo bedoelde. Of had dat anders redelijkerwijs kunnen begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

Na zijn dood heeft Jezus het Evangelie verkondigd aan de doden in het dodenrijk en heeft Hij Adam en zijn nakomelingen daaruit bevrijd. Sowieso had men in het OT weinig zicht op wat er na de dood gebeurde; in het NT wordt dat verder geopenbaard.

Dat kunnen niet de doden geweest zijn.

Prediker 9:5: Want de levenden weten* dat ze zullen sterven,+ maar de doden weten helemaal niets+ en ze hebben ook geen beloning* meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.+ 6 Ook hun liefde, hun haat en hun jaloezie zijn al vergaan. Ze hebben geen deel meer aan wat er onder de zon wordt gedaan.+

Prediker 9:10: Doe wat je hand te doen vindt met heel je kracht, want er is geen werk, geen plan, geen kennis en geen wijsheid in het Graf,*+ waar je naartoe gaat.

Zie ook Psalm 88:10; Psalm 115:17; Psalm 146:4; Jesaja 38:18 om er een paar te noemen

Na Zijn dood heeft Hij niet het evangelie verkondigt aan de doden in het dodenrijk. Je doelt waarschijnlijk op 1Petrus 3:19,20

Zo ging hij prediken tot de geesten in de gevangenis,+ 20 die eens ongehoorzaam waren toen God in Noachs tijd geduldig wachtte*+ terwijl de ark werd gebouwd.+ Daarin werden maar een paar mensen, namelijk acht zielen,* veilig door het water heen gevoerd.

Wie waren die geesten in de gevangenis en wat is die gevangenis? Dat zie je in 2 Petrus 2:4:

 

Want God heeft zelfs de engelen die zondigden+ niet gespaard* maar ze in Ta̱rtarus* gegooid+ en ze in ketens* van diepe duisternis geslagen in afwachting van het oordeel.+

Lees de context ook maar eens.

Vlak na Zijn opstanding is Jezus naar Tartarus gegaan (dus niet Hades/Sjeool). Tartarus is een soort van gevangenis voor gevallen engelen die ten tijde van Noach hadden gezondigd. Jezus had waarschijnlijk daar oordeel daar bevestigd. 

15 minuten geleden zei Robert Frans:

Wie niet met God leeft, is in feite al dood, want zonder Hem heeft het leven geen enkele inhoud

Hier ben ik het met je eens.

16 minuten geleden zei Robert Frans:

je lichaam blijft achter, maar je ziel is veilig bij God, daar biddend en rustend tot de wederkomst, als beiden weer verenigd worden.

Daar is dus geen Bijbelse ondersteuning voor. Want er is geen wijsheid, kennis etc in het dodenrijk. Wel is het zo dat je in Gods herinnering bent. Voor Hem leven de doden als het ware. Ze krijgen een opstanding, dat is zo zeker dat ze voor God al leven. God is geen God van de doden maar van de levenden. Bij je opstanding wordt alles weer hersteld, elke neuron, elke herinnering. Je lichaam zal een leeftijd hebben van een jaar of 20. 

20 minuten geleden zei Robert Frans:

Daardoor kon Jezus die ene man ook opdragen om de doden de doden te laten begraven

Met die 'doden' werden mensen bedoelt die Jezus niet aan willen nemen. Zij zijn voor God al dood, ook al leven ze nog. Pas als je Christus aanneemt als je Redder en Messias dan ben je voor God levend. 

22 minuten geleden zei Robert Frans:

Tenslotte geloven jullie dit allemaal ook en ken je heel goed de bijbelteksten die over de hemel met betrekking tot de doden gaan. Ja, je begrijpt me goed: jullie geloven net zo goed dat er gelovigen naar de hemel gaan, vervuld zijn met de heilige Geest, wedergeboren zijn in Christus, daardoor zich kind van God mogen noemen, etc.

Ja, dat klopt, alleen is dat een beperkte groep van 144.000 uitverkorenen. De belofte is de aarde en niet de hemel, zoals ik elders in deze draad heb uitgelegd. De aarde zal weer tot een paradijs worden gemaakt, zoals eigenlijk de bedoeling was tijdens de schepping. Het was niet de bedoeling dat de mens maar een jaar of 80 zou leven en dan dood zou gaan. 

Maar eigenlijk is er helemaal niet zoveel verschil wat betreft vervuld zijn van heilige Geest, kind van God zijn etc, want dat geldt ook voor Christenen met een aardse hoop. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Robert Frans:

In heel jullie doen en laten zijn jullie zo in het OT blijven hangen

Je weet best dat dit dus niet waar is. Maar je kan het OT niet zomaar wegpoetsen. Gods voornemen is van eeuwigheid al dezelfde, namelijk Gods Koninkrijk vestigen op deze aarde en hemel. Zowel de aarde als de hemel zal Gods heerlijkheid krijgen. Als deze aarde vernietigd zou worden dan zou God toch gefaald hebben? Maar dat kan niet, want God faalt nooit. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei sjako:

Gods voornemen is van eeuwigheid al dezelfde, namelijk Gods Koninkrijk vestigen op deze aarde en hemel. Zowel de aarde als de hemel zal Gods heerlijkheid krijgen.

nou.....

En Ik liet hen hun gang gaan met wetten die niet goed waren, en met leefregels waardoor ze níet zouden leven. Ik liet hen hun gang gaan met hun offers aan afgoden. Ik hield ouders niet tegen als ze hun eerste kind als brandoffer aan de afgoden gingen offeren. 

Ezechiel 20.

of Romeinen 1:24-28 
Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren; Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature; En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende. En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen;

18 uur geleden zei sjako:

dus dan zal God, die liefde is, dat zeker niet doen. Hij heeft moreel besef in ons gelegd

Deze daar maar eens tegenover zetten.... ? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Robert Frans:

In heel jullie doen en laten zijn jullie zo in het OT blijven hangen

Je weet best dat dit dus niet waar is. Maar je kan het OT niet zomaar wegpoetsen. Gods voornemen is van eeuwigheid al dezelfde, namelijk Gods Koninkrijk vestigen op deze aarde en hemel. Zowel de aarde als de hemel zal Gods heerlijkheid krijgen. Als deze aarde vernietigd zou worden dan zou God toch gefaald hebben? Maar dat kan niet, want God faalt nooit. 

Ik denk dat deze aarde een voorbeeld zal worden voor de rest van het Universum, doorheen de Mens.

Dat lees ik in het NT; in Adam sterven en in Christus opstaan; de Heere uit de Hemel.

Nou, dat wordt dan een feest als deze wereld, deze schepping, Hem verwacht, als een vrouw in barensnood. En deze schepping gaat verloren, dat kan niet anders, want hoe kan een Nieuwe Schepping in de oude functioneren. Niet.

Oogsten wat van Hem is, om te kunnen zaaien wat van Hem is, maar dan in een Schepping die van Hem is.

Wat Hem verwacht in deze (gevallen) schepping, is wat uit Hem is. ''Hij die voor mij was, zal na mij komen''.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat was de vraag niet.
Jij geeft op één punt aan "Zoiets doet God niet, want dat zal God, die liefde is, zeker niet doen. Hij heeft moreel besef in ons gelegd."
Maar tegelijkertijd geloof je dat de zondvloed, 40 jaar woestijn en kruisiging wél zijn geregeld door diezelfde God?  
Niet om jouw geloof in twijfel te trekken, maar om duidelijk te maken dat jouw God volgens de Bijbel zoiets dus wel degelijk doet.

Een ingrijpen van God is heel iets anders dan iemand honderden of duizenden jaren, dag in dag uit, martelen vanwege een paar fouten in een kort leven.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

of Romeinen 1:24-28 
Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren; Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature; En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende. En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen;

Als je je niet naar de leefregels van God wilt schikken, dus niet zo leeft zoals God heeft bedoeld, laat Hij die mensen hun gang gaan. Romeinen 1:27 zegt ook

 

Ook de mannen hebben geen natuurlijke omgang meer met de vrouw en zijn ontbrand in hun lust voor elkaar, mannen die ontucht plegen met mannen+ en in zichzelf de volledige straf* krijgen die ze voor hun overtreding verdienen. * of vergelding

Er staat in zichzelf. Ze doen het zichzelf aan.

En dat geldt voor die tekst in Ezechiël ook. Het is niet zo dat God hen ertoe zet omdat soort walgelijke dingen te doen.

2Kronieken 33:6 zegt bijv En hijzelf liet zijn eigen zonen door het vuur gaan+in het dal van de zoon van Hi̱nnom*+ en beoefende magie+ en bediende zich van waarzeggerij+ en beoefende toverij+ en stelde spiritistische mediums+en beroepsvoorzeggers+ van gebeurtenissen aan. Hij deed op grote schaal wat kwaad was in de ogen van Jehovah, om hem te krenken.+

 

1 uur geleden zei thom:

Nou, dat wordt dan een feest als deze wereld, deze schepping, Hem verwacht, als een vrouw in barensnood. En deze schepping gaat verloren, dat kan niet anders, want hoe kan een Nieuwe Schepping in de oude functioneren. Niet.

Maar daarom gaat deze aarde niet verloren. De aarde zal voor eeuwig bestaan zegt de Bijbel. Het is het samenstel dat zal verdwijnen. Het is fout gegaan met deze aarde en Jezus is gekomen om de werken van satan ongedaan te maken. Dus deze aarde wordt hersteld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Maar hoe staat dat er dan, want het woordje 'eeuwig' heeft ook zijn beperkte houdbaarheid volgens een ander topic.

Psalm 104:5

U hebt de aarde op haar fundamenten gevestigd.Voor altijd en eeuwig zal ze niet van haar plaats worden gehaald.

Prediker 1:4 Een generatie gaat, een generatie komt,maar de aarde blijft altijd bestaan. 

Psalm 37:11

De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten,ze zullen intens genieten van vrede in overvloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Psalm 104:5

U hebt de aarde op haar fundamenten gevestigd.Voor altijd en eeuwig zal ze niet van haar plaats worden gehaald.

Prediker 1:4 Een generatie gaat, een generatie komt,maar de aarde blijft altijd bestaan. 

Psalm 37:11

De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten,ze zullen intens genieten van vrede in overvloed.

Psalm 102:

26 Gij hebt voormaals de aarde gegrondvest, en de hemel is het werk uwer handen;
27 Die zullen vergaan, maar Gij houdt stand, zij alle zullen verslijten als een kleed, Gij verwisselt ze als een gewaad, en zij verdwijnen

Mattheüs 24:

35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

Openbaring 21:

1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer.

?

Vanuit de wetenschap:

Als de zon over ongeveer 5 miljard jaar in dit stadium komt wordt zij zo groot dat de buitenste lagen tot ver voorbij de baan van Venus, en misschien zelfs tot voorbij de baan van de Aarde zullen reiken.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_reus

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei thom:

Maar hoe staat dat er dan, want het woordje 'eeuwig' heeft ook zijn beperkte houdbaarheid volgens een ander topic.

Psalm 104:5

U hebt de aarde op haar fundamenten gevestigd.Voor altijd en eeuwig zal ze niet van haar plaats worden gehaald.

Prediker 1:4 Een generatie gaat, een generatie komt,maar de aarde blijft altijd bestaan. 

Psalm 37:11

De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten,ze zullen intens genieten van vrede in overvloed.

Oké bedankt.

Maar dan lees ik in Openbaringen 21 dit; 1 En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer.

 

Dan kan je zeggen, ja dat is in een visioen. Maar de Psalm is wellicht een dankgebed. Beiden geïnspireerd zogezegd.

Johannes schrijft verder;

2 En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit den hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is.

3 En ik hoorde een grote stem uit den hemel, zeggende: Ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn.

4 En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan.

5 En Die op den troon zat, zeide: Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide tot mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en getrouw.

6 En Hij sprak tot mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Ik zal den dorstige geven uit de fontein van het water des levens voor niet.

7 Die overwint, zal alles beërven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.

 

Nou, weer een zaakje voor Dbi lijkt mij. :-)

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei thom:

Maar dan lees ik in Openbaringen 21 dit; 1 En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer.

 

Dat gaat niet om de fysieke planeet, maar om het samenstel van dingen.  Dus de maatschappij zoals we die nu kennen. Die wordt Messiaans. De nieuwe hemelen slaan op een nieuwe regering, namelijk Gods Koninkrijk.

18 minuten geleden zei thom:

En ik hoorde een grote stem uit den hemel, zeggende: Ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn.

De tabernakel of tent is de bescherming van God die nu bij de aardse mens is. God zal bij de mens zijn omdat de verhouding tussen mens en God is herstelt door het zoenoffer van Christus. Er zal geen dood meer zijn. In de hemel is nooit dood geweest dus het moet op de aarde slaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Dat gaat niet om de fysieke planeet, maar om het samenstel van dingen.  Dus de maatschappij zoals we die nu kennen. Die wordt Messiaans. De nieuwe hemelen slaan op een nieuwe regering, namelijk Gods Koninkrijk.

Als het om het samenstel van dingen zou gaan, zou er in de Griekse grondtekst 'kosmos' (=wereld) hebben gestaan. Er staat echter 'gé' en dat staat voor de aarde.

Jij haalt nu dus 'wereld' en 'aarde' door elkaar.

In Openbaring 17:8 staan beide woorden vermeld:

Het beest, dat gij zaagt, was en is niet, en het zal opkomen uit de afgrond en het vaart ten verderve; en zij, die op de aarde* wonen, wier naam niet geschreven is in het boek des levens van de grondlegging der wereld** af, zullen zich verbazen, als zij zien, dat het beest was en niet is en er toch zal zijn.

aarde*: https://biblehub.com/greek/1093.htm

wereld**: https://biblehub.com/greek/2889.htm

Zie ook https://biblehub.com/text/revelation/17-8.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

of Romeinen 1:24-28 
Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren; Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature; En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende. En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen;

Als je je niet naar de leefregels van God wilt schikken, dus niet zo leeft zoals God heeft bedoeld, laat Hij die mensen hun gang gaan.

Dus de God die liefde is, doet dat toch, ondanks zijn moreel besef (dat je eerder aanhaalde)? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

of Romeinen 1:24-28 
Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren; Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature; En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende. En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen;

Als je je niet naar de leefregels van God wilt schikken, dus niet zo leeft zoals God heeft bedoeld, laat Hij die mensen hun gang gaan. Romeinen 1:27 zegt ook

 

Ook de mannen hebben geen natuurlijke omgang meer met de vrouw en zijn ontbrand in hun lust voor elkaar, mannen die ontucht plegen met mannen+ en in zichzelf de volledige straf* krijgen die ze voor hun overtreding verdienen. * of vergelding

Er staat in zichzelf. Ze doen het zichzelf aan.

Nee, God heeft hen overgegeven hieraan. Dat staat er.
En dat vetgedrukte straffen komt niet overeen met: 

4 uur geleden zei sjako:

Als je je niet naar de leefregels van God wilt schikken, dus niet zo leeft zoals God heeft bedoeld, laat Hij die mensen hun gang gaan.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Als het om het samenstel van dingen zou gaan, zou er in de Griekse grondtekst 'kosmos' (=wereld) hebben gestaan. Er staat echter 'gé' en dat staat voor de aarde.

Wat mankeert er aan de aarde? De erfzonde wordt weg gedaan en de aarde wordt hersteld. Ik snap niet dat je dat niet begrijpt.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee, God heeft hen overgegeven hieraan. Dat staat er.

Ja, God laat hun gang gaan. God zet niet tot gedrag aan wat Hijzelf haat. Lijkt me erg onlogisch. En door dat gedrag straffen ze zichzelf.

1 uur geleden zei Bastiaan73:

Als het om het samenstel van dingen zou gaan, zou er in de Griekse grondtekst 'kosmos' (=wereld) hebben gestaan. Er staat echter 'gé' en dat staat voor de aarde.

 Jij haalt nu dus 'wereld' en 'aarde' door elkaar.

In Openbaring 17:8 staan beide woorden vermeld:

1Joh 3:8 verwoord het in een notendop

Wie zonde beoefent, komt uit de Duivel voort, want de Duivel zondigt al vanaf het begin. Met dit doel is de Zoon van God geopenbaard: om het werk van de Duivel ongedaan te maken

Wat had de duivel gedaan? De mens aangezet tot zonde en de dood over de aarde gebracht. En dat is ongedaan gemaakt. Dan is het toch totaal onlogisch dat deze wereld die precies goed en mooi is totaal vernietigd wordt en dat er een nieuwe bol gemaakt wordt. En de hemel is een nieuwe regering. Ook heel goed te beredeneren .

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Als het om het samenstel van dingen zou gaan, zou er in de Griekse grondtekst 'kosmos' (=wereld) hebben gestaan. Er staat echter 'gé' en dat staat voor de aarde.

Wat mankeert er aan de aarde? De erfzonde wordt weg gedaan en de aarde wordt hersteld. Ik snap niet dat je dat niet begrijpt.

Ik snap niet dat jij e.e.a. leest en 'uitlegt' zoals het je uitkomt. En ook niet waarom je het één letterlijk neemt (in de verzen die je zelf citeerde gaat het volgens jou wél om de planeet aarde) maar het ander niet (in Openbaring 21:1 gaat het volgens jou ineens níet meer om de planeet aarde maar om 'het samenstel van dingen') . Je bent daar niet consequent in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei sjako:

1Joh 3:8 verwoord het in een notendop

Wie zonde beoefent, komt uit de Duivel voort, want de Duivel zondigt al vanaf het begin. Met dit doel is de Zoon van God geopenbaard: om het werk van de Duivel ongedaan te maken

Wat had de duivel gedaan? De mens aangezet tot zonde en de dood over de aarde gebracht. En dat is ongedaan gemaakt. Dan is het toch totaal onlogisch dat deze wereld die precies goed en mooi is totaal vernietigd wordt en dat er een nieuwe bol gemaakt wordt. En de hemel is een nieuwe regering. Ook heel goed te beredeneren .

Deze tekst gaat over hen, die Hem aangenomen hebben; tot geloof gekomen zijn en tot inkeer gekomen zijn wie ze werkelijk zijn; uit welke wereld wij afkomstig zijn; uit het Leven en Licht.

Wat in de mens groeien moet, het Leven en Licht, opdat de mens veranderen zal in de Heere uit de Hemel, geopenbaard worden gelijk Hij is.

Het reinigen en heiligen is het werk om de duivel ongedaan te maken. Dat is een proces in de mens opdát Hij geopenbaard zal worden.

Het is een toekomende tijd, geen verleden tijd; ongedaan te maken.

1 Ziet, hoe grote liefde ons de Vader gegeven heeft, namelijk dat wij kinderen Gods genaamd zouden worden. Daarom kent ons de wereld niet, omdat zij Hem niet kent.

2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.

3 En een iegelijk, die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij rein is.

4 Een iegelijk, die de zonde doet, die doet ook de ongerechtigheid; want de zonde is de ongerechtigheid.

5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij onze zonden zou wegnemen; en geen zonde is in Hem.

6 Een iegelijk, die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend.

7 Kinderkens, dat u niemand verleide. Die de rechtvaardigheid doet, die is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is.

8 Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

10 Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft,

12 minuten geleden zei thom:

Sjako schreef; En dat is ongedaan gemaakt. Dan is het toch totaal onlogisch dat deze wereld die precies goed en mooi is totaal vernietigd wordt en dat er een nieuwe bol gemaakt wordt

Deze precies goede en mooie wereld kent Hem niet schrijft de tekst; Daarom kent ons de wereld niet, omdat zij Hem niet kent.

Het wordt ook wel de vergankelijke natuur genoemd, het tijdelijke, het verderfelijke, het aardse.

Rom. 8

19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.

20 Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft;

21 Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.

22 Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe.

23 En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Bastiaan73:

Ik snap niet dat jij e.e.a. leest en 'uitlegt' zoals het je uitkomt. En ook niet waarom je het één letterlijk neemt (in de verzen die je zelf citeerde gaat het volgens jou wél om de planeet aarde) maar het ander niet (in Openbaring 21:1 gaat het volgens jou ineens níet meer om de planeet aarde maar om 'het samenstel van dingen') . Je bent daar niet consequent in.

Als je dat niet snapt raad ik je aan om deze draad nog eens van voor tot achter goed door te lezen. De belofte is altijd LAND geweest, dat via Abraham (als voorvader van Christus) naar de hele mensheid verspreidt zou worden.

10 uur geleden zei Bastiaan73:

En ook niet waarom je het één letterlijk neemt (in de verzen die je zelf citeerde gaat het volgens jou wél om de planeet aarde) maar het ander niet (in Openbaring 21:1 gaat het volgens jou ineens níet meer om de planeet aarde maar om 'het samenstel van dingen') . Je bent daar niet consequent in.

Omdat Openbaring niet enkel over de hemel gaat, maar over het hele slotakkoord van het reddingswerk van God. De Bijbel is eigenlijk heel duidelijk. In Eden is er van alles mis gelopen waardoor we nu in een misvormde samenlevening wonen en dood gaan. En de oplossing hiervoor ligt in Christus. Eden wordt als het ware hersteld en de mens wordt weer in goede verhouding gebracht met God. De Bijbel ritselt van de beloften over herstel van de AARDE, dat die eeuwig zal blijven bestaan, dat de rechtvaardigen daar eeuwig op zal verblijven etc. En ja, er gaan mensen naar de hemel, maar om samen met Christus te gaan regeren. Waarover? Als ierdereen naar de hemel gaat, dan valt er weinig te regeren. Ze gaan regeren over de herstelde Messiaanse aarde. Lees Daniël 2 nog eens een keer. Bijv vers 34

Terwijl u toekeek, werd er een steen uitgehouwen, maar niet door mensenhanden. Die trof het beeld aan zijn voeten van ijzer en klei en verbrijzelde ze.+ 35 Op dat moment werden het ijzer, de klei, het koper, het zilver en het goud allemaal verpulverd. Het werd als het kaf van de zomerdorsvloer, en de wind voerde het mee zodat er geen spoor meer van werd gevonden. Maar de steen die het beeld trof, werd een grote berg die de hele aarde vulde.

Wat is die steen? Vers 44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten+ dat nooit vernietigd zal worden.+ En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen.+ Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken.+ Als enige zal het eeuwig blijven bestaan,+ 45 precies zoals u zag dat uit de berg een steen werd gehouwen — maar niet door mensenhanden — en dat die het ijzer, het koper, de klei, het zilver en het goud verbrijzelde.+ De grote God heeft aan de koning bekendgemaakt wat er in de toekomst zal gebeuren.+ De droom is waar en de uitleg is betrouwbaar.’

Die koninkrijken waar Daniël hier over spreekt waren aardse koninkrijken. Die zullen allemaal worden weggedaan en Gods koninkrijk zal als enige overblijven en wel voor eeuwig.

Je moet een vers niet uit zijn verband halen. Je moet alles vergelijken wat er over het onderwerp wordt verteld in ogenschouw nemen. En dan is het duidelijk dat het herstel van Gods Koninkrijk op deze aarde en de mens weer in een goede verhouding met God brengen,  centraal staat. Dus ik ben heel consequent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei thom:

Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.

 

Ja, wij krijgen een opstandingslichaam, of worden veranderd, als Jezus geopenbaard wordt, tijdens de zichtbare wederkomst (parousia). In dat opzicht worden wij gelijk. Maar zoals Paulus uitlegt zijn er verschillende soorten lichamen. Mensen die een opstanding in de hemel krijgen zullen een ander lichaam krijgen, omdat het nu eenmaal een andere omgeving is. 

10 uur geleden zei thom:

Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe.

De hele schepping zucht nog onder de gevolgen van de erfzonde. En dat wordt allemaal hersteld. Ons sterfelijk lichaam zal onsterfelijkheid aandoen, maar hoe dat lichaam eruit gaat zien hangt af van de omgeving waar je de opstanding krijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei sjako:
11 uur geleden zei thom:

Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.

 

Ja, wij krijgen een opstandingslichaam, of worden veranderd, als Jezus geopenbaard wordt, tijdens de zichtbare wederkomst (parousia). In dat opzicht worden wij gelijk. Maar zoals Paulus uitlegt zijn er verschillende soorten lichamen. Mensen die een opstanding in de hemel krijgen zullen een ander lichaam krijgen, omdat het nu eenmaal een andere omgeving is. 

11 uur geleden zei thom:

Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe.

De hele schepping zucht nog onder de gevolgen van de erfzonde. En dat wordt allemaal hersteld. Ons sterfelijk lichaam zal onsterfelijkheid aandoen, maar hoe dat lichaam eruit gaat zien hangt af van de omgeving waar je de opstanding krijgt.

Het gaat over het opstandingslichaam, zoals WIJ HEM zullen zijn.

En inderdaad dan; de Zoon geopenbaard, de Kinderen Gods.

Ik heb het zelfs nog onderstreept wat er staat; wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.

Maar goed, het is een tekst en die kan men alle kanten op fantaseren.

51 minuten geleden zei sjako:
11 uur geleden zei thom:

Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe.

De hele schepping zucht nog onder de gevolgen van de erfzonde. En dat wordt allemaal hersteld. Ons sterfelijk lichaam zal onsterfelijkheid aandoen, maar hoe dat lichaam eruit gaat zien hangt af van de omgeving waar je de opstanding krijgt.

Dat barensnood is zo treffend vind ik, als je de uitspraak erbij neemt van Angelus Silesius; ook al wordt Christus 1000 maal in Bethlehem geboren, maar niet in u, alsnog bent u verloren.

En deze; De poort der zaligheid
kan hij slechts binnengaan,
die weergeboren is
tot een gans nieuw bestaan.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid