Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

16 minuten geleden zei TTC:

Om het heel simpel te zeggen, een GGZ-expert die weet langs welke kant debet en credit staan, daarbovenop ook voeling heeft met ethiek en het menselijke lijden, en het aandurft om nuchter naar de wereld te kijken zonder klanten te ontwijken, stigmatiseren of marginaliseren, is puur goud.

Het is als een recept voor iets hebben maar de juiste chemicus nergens te vinden is. Kijken we naar boven....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 324
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

moderatie: Ik sluit dit topic. Ik vermoed dat weinigen aan dit topic een touw kunnen vastknopen. TTC, natuurlijk mag je me schrijven als je vindt dat het sluiten van dit topic je onrecht aan

Het is puur een kwestie van logisch redeneren, niet meer dan dat. Wie bereid is zich diepgaander te buigen over het begrip biflatie dat hier als een neutraliserende katalysator geldt, komt snel op het

De vraag stelt zich al lang niet meer of er oplossingen zijn, de vraag stelt zich waarom ze telkens opnieuw naar de zwijgspiraal verdwijnen, zelfs onbewust. De verdachtmakingen gaan vervolgens in alle

46 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het is als een recept voor iets hebben maar de juiste chemicus nergens te vinden is. Kijken we naar boven....

Die geambieerde co-creatieve en mensvriendelijker wereld van de nieuwe GGZ ligt volgens mij net achter de ruis, of er middenin waardoor we er ook af en toe een glimp van kunnen opvangen en ons wakker schudt voor de destructie die binnen de ruis, beter gekend als de waan van de dag, niet altijd opgemerkt wordt. Voor doorwinterde OPS-lijders geldt dat ze zich hier extreem bewust van zijn, met alle gevolgen van dien, voor hen een nachtmerrie, niet voor anderen die op deze kwetsbaarheid maar al te vaak onbewust stigmatiserend reageren, niet wetend wat het betekent. Paradoxaal genoeg zitten OPS-lijders tegelijk ook boordevol hoop, het contrast dat zich laat opmerken wanneer je met ze in vertrouwen en veiligheid praat, zij het in angst voor afwijzing en aanvallen op de integriteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-5-2020 om 12:22 zei Bastiaan73:

Patat? Echt niet. Aardappelkroketjes! Met of zonder bril maakt echt nog geen rare formule hoor. Het kán echter schelen of je loens bent of liever karton klein maakt.

Heb je ook dat boekje gelezen misschien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-5-2020 om 17:16 zei Bastiaan73:

Vermaak je je een beetje TTC? Zo in je eentje en als enige in drie van je eigen topics reageren op berichten waar al een laag stof op ligt? Je zou ook eens kunnen overwegen om mee te doen met andere discussies i.p.v. monologen te typen in je eigen topics. Is dat te eenvoudig of te ingewikkeld voor je of interesseren andere topics je gewoon niet?

Het grote probleem van oplossingen is dat ze tot problemen kunnen leiden, daarom dat we ons liever vastklampen aan de gekende problemen die we als een slepende ziekte voor ons uitduwen en een stropdas genoodzaakt om dat verkocht te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-5-2020 om 18:37 zei Willempie:

En wat denk je nu over de huidige maatregelen tegen het "killer virus"? Daar hebben we namelijk wel allemaal mee te maken. En de rol van de GGD daarin? Is die uitgeschakeld?

Hoe wonderbaarlijk kan het leven zijn, dat we maar op onze muis hoeven te klikken om te weten wat een prachtig potentieel voor ons ligt, hartverwarmend en hoopgevend. In het verlengde komt de verwoestende bewustwording, het innerlijke weten, de angst, de zorg, de weerzin, het stigma en het psychische lijden in eenzaamheid, alsof klanten niet eens bestaan en geen boek meer kunnen lezen. Als dat niet fascinerend is, iedereen kan het, in liefde en verbondenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-5-2020 om 22:28 zei sjako:

En wat heeft dit met Godsdienst en spiritualiteit te maken?

Als licht staat voor bevrijding en duisternis voor gevangenschap dan kunnen we dat in een geldgedreven wereld pragmatisch ook vorm geven door in simulatiemodellen te experimenteren met inflatie en deflatie, samengesteld leidend tot biflatie als neutraliserende katalysator. Al doende, en dat is ervaringsgericht veel moeilijker dan de theorie doet vermoeden, vallen onmiddellijk een aantal bijzonderheden op die toelaten een reeks hulpvragen te formuleren aan het adres van de GGZ, uit morele overweging en spontane hulpbereidheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hoegaarden? Ja is best lekker. Maar doe mij toch maar Franziskaner Weissbier.

Mensen die interesse tonen in het verborgen gebied van het Johari-venster, komen vaak zeer bedrogen uit. Niet omwille van wat ze daarin ontdekken en hoop biedt, maar omwille van de weinige aandacht dat hiervoor bestaat. En zo worden ze machteloos getuige van een wereld waar iedereen dan wel over dezelfde informatie kan beschikken maar toch niet weet, en net hierdoor strijd levert tegen problemen die in werkelijkheid al opgelost zijn. En dat heeft niets te maken met slim of dom, het is zelfs kinderlijk eenvoudig, zegt een onbegrepen en vooral vergeten minderheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Fundamenteel:

Het is als een recept voor iets hebben maar de juiste chemicus nergens te vinden is. Kijken we naar boven....

Straks wordt het stellingen verzamelen voor het nageslacht, zoals zeggen dat oplossingen onrealistisch zijn. In het verlengde krijgen we dan een berg analyses en verklaringen die geen rekening houden met de eenvoud der dingen en het gemis aan dat wat aan de basis vergeten werd, het gaat derhalve niet zozeer over onrealistisch maar over de overweldiging wanneer we een en ander op een nuchter doordachte en vreedzame manier terug in herinnering zouden brengen. Een aantal E-werkers in de GGZ stelt derhalve niet zomaar in alle integriteit en met beperkte kennis hulpvragen aan experten, ze hopen zelfs dat iemand ze kan overtuigen dat dit leven maar een droom is, in het beste geval met een happy end. Maar of dat ook zo zal worden, zeer benieuwd, van harte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-5-2020 om 22:28 zei sjako:

En wat heeft dit met Godsdienst en spiritualiteit te maken?

Beschouwend de acht wereldbeelden, de verschillende zwaartepunten, de dominantie van ideologieën die het volledige systeem verzwaren, de derde veranderingen zoals geambieerd door de nieuwe GGZ, het technische potentieel met betrekking tot hedendaagse financiële systemen, de reeks vlindereffecten die systeemwetenschappers aanleveren, kunnen we wellicht niet zonder de GGZ om een fluweelzachte paradigmashift deskundig te begeleiden. Maar het mag niet overweldigend zijn, het enige dat we in deze fase kunnen hopen is dat liefde, verbondenheid en vreedzaamheid mag zegevieren, en educatie zodat mensen op z’n minst weten waar het over gaat en pas dan een nuchter oordeel vellen, in alle bedachtzaamheid en respect voor menselijke waarden, en bijhorende ethiek. Maar of dit nu de taak en verantwoordelijkheid is van een aantal E-werkers in de GGZ die nog slechts angstig, bezorgd en overprikkeld kunnen toekijken en hierover koortsachtig hulpvragen blijven stellen, twijfelachtig. Eenvoud en een plekje om rustig en sereen te leven, dat zoeken we, niet al dit gedreun dat ons elke dag de stuipen in verbijstering en verschrikking op het lijf jaagt, kinderlijke speelsheid, normaal. Plons, de gekke kikker, de zon schijnt, bloemen groeien, mensen die lachen, de boer ploegt, laat het een zoete droom zijn, een feest, wie weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Bastiaan73:

 

Ken je dat, je begint over iets dat al meer dan 3000 jaar oud is en mensen beginnen je aan te kijken alsof je van een andere planeet komt, en het gaat over vandaag? Op dat moment begint er iets te dagen dat uitermate fascinerend is maar niet iedereen interesse in toont, niet zoveel later ben je getuige van een schouwspel dat je ongeloof tart maar toch waar is, met inbegrip van aan deze nieuwe situatie aangepaste aspiraties, emoties en gemoedstoestand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-5-2020 om 14:09 zei leren_schoen:

Dat is flauwekul gedrag. En dan ga je zeggen dat noemen ze christendom?

Het is werkelijk geen grap, het belang van onderwijs ben ik pas ten diepste beginnen beseffen nadat ik vanalles losgelaten heb en als bij wonder heel andere dingen begon te zien, en ik was vroeger financieel manager, workaholic. Nu E-werker in de GGZ, met uit morele overweging hulpvragen over kleine dingen, het is niet meer dan dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gij ziet uw mede mensen als ruis slash probleem. Ge denkt dat te kunnen oplossen als X en Y zich maar aanpast. Dat is de mindset van dictators, dat besef je toch? Zelfs Hitler was een zeer vredelievend mens naartoe de meesten en was in zijn hart overtuigd het goed te doen. 

Geen mens dat mij moet helpen, geen mens dat invloed moet uitoefenen in mijn leefwereld. Geen mens dat mij iets te leren heeft.

Lees Prediker 1

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Fundamenteel:

Gij ziet uw mede mensen als ruis slash probleem. Ge denkt dat te kunnen oplossen als X en Y zich maar aanpast. Dat is de mindset van dictators, dat besef je toch? Zelfs Hitler was een zeer vredelievend mens naartoe de meesten en was in zijn hart overtuigd het goed te doen. Geen mens dat mij moet helpen, geen mens dat invloed moet uitoefenen in mijn leefwereld. Geen mens dat mij iets te leren heeft. Lees Prediker 1

Weet niet hoe het op andere planeten precies verloopt, we weten wel dat men op deze planeet geld vernietigt dat men zoekt, maar dat noemen ze logisch boerenverstand. En dan spreken we nog niet over alle commentaren daarop, in volle onwetendheid. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-5-2020 om 22:28 zei sjako:

En wat heeft dit met Godsdienst en spiritualiteit te maken? 

Een gedegen herstelonderzoek, dat logischerwijs leidt tot voortschrijdende inzichten, kan ook betekenen dat je iets te weten komt waar weinig mensen aandacht voor hebben, maar toch fundamenteel is met betrekking tot veel andere problemen. In een aantal gevallen vinden we antwoorden in vooral heel kleine en eenvoudige dingen, zo miniem dat het amper geloofwaardig is. En zo wordt het door de nietsvermoedende omgeving vaak ook gepercipieerd, waardoor het ongewild alweer aan de aandacht ontsnapt en de hulpvragen hieromtrent naar de zwijgspiraal verdrijft, samen met diegenen die zich hierover ernstig zorgen maken, de klant.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei TTC:

Weet niet hoe het op andere planeten precies verloopt, we weten wel dat men op deze planeet geld vernietigt dat men zoekt, maar dat noemen ze logisch boerenverstand. En dan spreken we nog niet over alle commentaren daarop, in volle onwetendheid. 

Je mist iets vitaal. Het monetaire systeem is verfilmd in een animatiefilm dat zelfs een zesjarige begrijpt. Ik deelde deze hier ooit, weet je nog? Waar een “boer Jan” in een tijdmachine meegenomen wordt en ziet hoe zijn geld circuleert en hoe de oorlogen gefinancierd werden? 1 geldschieter voor beide kampen.

Er is een complot, maar er is evenzeer een klimaat waarin meelopers een toon bepalen en al deze zaken onbespreekbaar maken. En als mensen daar dan op hun eigen manier leren mee omgaan en niet meelopen in uw verhaal, herleid je ze automatisch tot uw tegenstander waar ge op neer kijkt vanuit uw eigen gebouwde krakkemikkige toren.

Ieder het zijne, ik het mijne. Niemand moet meelopen met mij, maar ik ook niet met hun.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Je mist iets vitaal. Het monetaire systeem is verfilmd in een animatiefilm dat zelfs een zesjarige begrijpt. Ik deelde deze hier ooit, weet je nog? Waar een “boer Jan” in een tijdmachine meegenomen wordt en ziet hoe zijn geld circuleert en hoe de oorlogen gefinancierd werden? 1 geldschieter voor beide kampen. Er is een complot, maar er is evenzeer een klimaat waarin meelopers een toon bepalen en al deze zaken onbespreekbaar maken. En als mensen daar dan op hun eigen manier leren mee omgaan en niet meelopen in uw verhaal, herleid je ze automatisch tot uw tegenstander waar ge op neer kijkt vanuit uw eigen gebouwde krakkemikkige toren. Ieder het zijne, ik het mijne. Niemand moet meelopen met mij, maar ik ook niet met hun.

Allemaal een beetje oppervlakkig, en zelfs de meest essentiële punten niet eens meegerekend, maar goed bezig. 

Op 3-5-2020 om 22:28 zei sjako:

En wat heeft dit met Godsdienst en spiritualiteit te maken? 

Herstelonderzoek lijkt soms als zoeken naar een speld in een kosmische hooiberg, wat sowieso relatief te beschouwen is naargelang het onderwerp van herstel, de variaties overweldigend en daarom ook voor iedereen anders. Maar wanneer je meent dat het meerderen aanbelangt, kan je dit proberen te delen in de hoop dat anderen er ook bij gebaat zijn, in lijn met de aspiraties zoals gestipuleerd door de nieuwe GGZ. Het staat werkelijk iedereen vrij om mee te zoeken, met als kanttekening dat een dergelijk proces ook confronterend kan zijn, zegt een aantal E-werkers in de GGZ voorzichtigheidshalve, wees bedachtzaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Ik twijfel. Regenpak of paraplu?

Historisch, maar daar gaat het hier niet om, wat jammer is.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Oppervlakkig... voila. Gij hebt de almacht en iedereen moet volgen. Gelukkig zwaaien mensen als u de scepter niet. Ieder is onderworpen aan datgene ze "maar" aankunnen.

Welk stuk zou ik dan kunnen vergeten zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Oppervlakkig.

Een van de meest mysterieuze verschijnselen zijn rasters, met allemaal hokjes waarin getallen staan die elektronisch gestuurd worden door op knoppen te drukken, in deze of gene richting, van links naar rechts, van boven naar onder, het totaal is altijd nul en alles hangt samen, zelfs al lijkt die verbinding soms zoek door de chaotische bewegingen van de dagelijks miljarden transacties die onnavolgbaar zijn, hoe hard we ook proberen, het is een kluwen van jewelste waar zelfs regeringen een punthoofd van krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Bastiaan73:

Maar dat klopt toch? Hoor maar: Klop klop klop.

Waarom alles eenvoudig maken als het moeilijk ook kan? Het element van utopische gespletenheid stelt dat we ten individuele titel op zoek gaan naar geluk maar net hierdoor ook ego- en etnocentrisme cultiveren op een manier dat de transparantie zoek raakt, vijandige clusters onderhouden die met regelmaat van de klok botsen, wat in de volgende stap, een wereldcentrisch wereldbeeld geneutraliseerd wordt en problemen dan ook laat verdwijnen als sneeuw voor de zon. En dat is wat een aantal ook innerlijk ervaart of weet, als levend in een verkeerde wereld waarin tal van problemen reeds opgelost zijn, maar er toch elke dag snoeihard mee geconfronteerd worden. Alsof je een schietschijf bent en de omgeving heeft geen idee wat er aan de hand is, en veel erger, het onderwerp van spot omwille van je kwetsbaarheid, wat je ook zeggen of aantonen wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:

Ieder is onderworpen aan datgene ze "maar" aankunnen.

Als niet begrepen worden al zo pijnlijk kan zijn, dan wordt begrijpen waarom je niet begrepen wordt nog veel pijnlijker omwille van het contrast dat steeds groter wordt, innerlijk verwoestend. De hypergevoeligheid die hiermee gepaard gaat kan quasi onmogelijk overgebracht worden, net zoals innerlijk het wereldbeeld verandert naar een veel hoopvoller en mensvriendelijker potentieel, doch geen garantie omwille van net dat wat in de beleving van kwetsbare mensen zo zelden begrepen wordt. Hier technisch de vinger opleggen mag dan misschien wel mogelijk zijn en enige verklarende bevrijding bieden, het is echter van korte duur omdat de wereld niet stopt met draaien omdat we een verklaring hebben gevonden, het legt beslag op iemands leven in de vorm van morele verantwoordelijkheid die spontaan vanuit het niets oprijst, gewoon empathisch menselijk. Het enige dat E-werkers in de GGZ hierbij kunnen doen is hun lotgenoten bijstaan, maar wat ga je hen dan zeggen? Werk rustig verder aan je herstel en verwacht je stelselmatig aan nog veel erger, nee toch? En over wat gaat het nu uiteindelijk, over optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen misschien? Hartenpijn, verdriet, eenzaamheid, zelfbewustzijn verdringen en toch maar, hoe dwaas het voor de omgeving ook mag lijken, integer en vreedzaam hulpvragen blijven stellen, wachttijden als elke dag nippen van een gifbeker, om finaal de langverwachte afspraak niet eens meer te halen, dodelijk. En als je het dan toch haalt, dan durf je misschien al lang niets meer zeggen omdat je al bijna kan voorspellen wat de volgende stap zal zijn, allemaal omdat je ooit op het absurde idee kwam een goed boek te lezen, meer niet. En wat je zoekt is eenvoud, sereniteit, speelsheid, leven, gewoon simpel, verbondenheid, harmonie en vrede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid