Spring naar bijdragen

Moet ik verder nog iets met de historische Jahsjoea?


Aanbevolen berichten

33 minuten geleden zei zendeling:
57 minuten geleden zei TTC:

Het achtvoudige pad in combinatie met de drie guna’s geeft ons, mits daar interesse voor bestaat, inzage in een aantal bijzonderheden die we tot het cognitieve domein kunnen of mogen rekenen. Deze bijzonderheden zijn echter van dien aard dat participatie van de GGZ gewenst is, in een sfeer van vertrouwen, veiligheid en hoop, in de eerste plaats ter verificatie om ze vervolgens in een kader te zetten zodat we hiermee kunnen leren omgaan. Althans, als daartoe de nodige ontvankelijkheid voor gevonden kan worden, alsof we iets banaals vergeten zijn, en meer ook niet.

Het achtvoudige pad is heel nuttig inderdaad, je klimt op via de verschuiving van de dominantie van de goena's tot je uiteindelijk alle samskara's bent kwijtgespeeld en je de 3 goena's helemaal achter je kunt laten door de zegen van en in de schoot van de Vader (Abba). Jezus leert dit in andere (bedekte) bewoordingen ook, maar geen christen die snapt waarover hij het heeft. Christenen voelen die verwantschap niet met het achtvoudige pad, omdat ze de leringen van Jahsjoea nauwelijks kennen.

Bla die bla bla.

Marcus 10:

15 Voorwaar, Ik zeg u: Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan.

~

If your god never disagrees with you, you might just be worshiping an idealized version of yourself.

Tim Keller

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 231
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zou ook niet doen alsof je dit niet begrijpt, je zou bijna denken dat je tot twee kan tellen. 

Veel christenen hebben een wat primitieve en houterige manier van denken. Ze zijn niet gewend aan spirituele filosofie, maar denken in simplistische religieuze redenaties die uit de lucht gegrepen zij

Dat is wat een dogma doet met de vrije geest. Wat rest is een volgzame massa. Maar.. de religie die hieruit ontstaan is heeft ook weer vrije geesten voortgebracht, die dan weer uitgestoten worden

19 minuten geleden zei Bastiaan73:

Bla die bla bla.

Marcus 10:

15 Voorwaar, Ik zeg u: Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan.

~

If your god never disagrees with you, you might just be worshiping an idealized version of yourself.

Tim Keller

De Blablabla is geheel voor uw eigen rekening want dat is de (zoveelste) drogreden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei zendeling:

De Blablabla is geheel voor uw eigen rekening want dat is de (zoveelste) drogreden.

4 uur geleden zei zendeling:

De missie van Jahsjoea is inderdaad mislukt.

Hoe zou de missie van Jahsjoea volgens jou als gelukt beschouwd kunnen worden? Wat had Jahsjoea anders moeten doen om zijn missie in jouw optiek te doen slagen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hoe zou de missie van Jahsjoea volgens jou als gelukt beschouwd kunnen worden? Wat had Jahsjoea anders moeten doen om zijn missie in jouw optiek te doen slagen?

Hij is mislukt, kennelijk ontbrak er iets, waarschijnlijk gewoon te snel afgekapt, te kort geduurd om iets stabiels en functioneels op te kunnen bouwen. De erfgenamen hebben het verbouwd tot iets heel anders, een syncretisch wangedrocht.

Nergens blijkt dat de vroegste volgelingen er iets zinnigs mee hebben kunnen doen in de lijn zoals de missie bedoeld was. Met een kanttekening, we weten niet precies hoe de missie van de simpel levende vegetarische Ebionieten eruit heeft gezien. Maar dat is dan ook uiteindelijk doodgelopen.

Het Christendom heeft enkel zo groot kunnen worden doordat die mystieke Jahshoea er het hart van vormde. Zo sterk is de kracht van de ideologie van meesters zoals Jahsjoea dat ze zelfs ingebed in een religie als het Christendom nog zoveel teweeg kunnen brengen. Je merkt dat ook aan het grote respect dat zelfs atheisten nog voelen voor de Jezus van het Christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei zendeling:

Hij is mislukt, kennelijk ontbrak er iets, waarschijnlijk gewoon te snel afgekapt, te kort geduurd om iets stabiels en functioneels op te kunnen bouwen. De erfgenamen hebben het verbouwd tot iets heel anders, een syncretisch wangedrocht.

Nergens blijkt dat de vroegste volgelingen er iets zinnigs mee hebben kunnen doen in de lijn zoals de missie bedoeld was. Met een kanttekening, we weten niet precies hoe de missie van de simpel levende vegetarische Ebionieten eruit heeft gezien. Maar dat is dan ook uiteindelijk doodgelopen.

Het Christendom heeft enkel zo groot kunnen worden doordat die mystieke Jahshoea er het hart van vormde. Zo sterk is de kracht van de ideologie van meesters zoals Jahsjoea dat ze zelfs ingebed in een religie als het Christendom nog zoveel teweeg kunnen brengen. Je merkt dat ook aan het grote respect dat zelfs atheisten nog voelen voor de Jezus van het Christendom.

Wat is het doel en de zin van het volgen van een mislukte goeroe?

Op 19-5-2020 om 11:04 zei zendeling:

Wat zijn de praktische consequenties als je op deze manier schriftuurlijk terug bent gekeerd naar de basis van Jahsjoea zelf en je Jahsjoea waarachtig wilt volgen en dienen?

Een aantal zaken kunnen verschillen van wat je misschien gewend bent omdat de christelijke leer niet langer als stoorzender werkt bij het volgen van Jáhsjoea.

Belangrijk is dat je:

* Jahsjoea als de spirituele Meester (de enige Meester/Goeroe is God/Vader) ziet, met wie je een liefdevolle relatie mag hebben en die je in alles volgt en dient

* Je de Heilige Geest of Heerschappij van God zoekt in het Subject via het eigen subject (ik-gevoel, de waarnemer van het waarnemen in je eigen bewustzijn) en je je bewust bent dat Jahsjoea daar 1 mee is en het dus altijd een liefdesrelatie zal zijn van onbaatzuchtig dienen. Dit kan alleen via meditatie, verinnerlijking.

* Je regelmatig vast zoals Jahsjoea voorschrijft en je zuiver gaat leven.

* Je je handelen en denken strikt controleert zoals Jahsjoea onderwijst

* Je je bezittingen zult minimaliseren zoals Jahsjoea voorschrijft en je steeds in alles de Heilige Geest of Heerschappij van God zult zoeken in plaats van wereldse verlangens te koesteren of na te jagen

* Je je bewust blijft van het principe van karma (oorzaak en gevolg van gedachten en handelingen) zoals Jahsjoea onderwijst.

* Je je liefde voor Jahsjoea voortdurend kunt uiten via het verlichten van lijden in Zijn schepping.

* Je begrijpt dat Jahsjoea geen religie bracht, maar een einde maakt aan de idee van aparte religies (starre dogmatische ideologie) en er dus ook geen kunstmatige link met het joodse geloof of enige andere religie bedacht hoeft te worden (zoals de idee dat Jahsjoea de messias zou zijn of hij een aparte "zoon van God" is die zou zijn "nedergedaald" of "opgestegen").

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Bla die bla bla.

De nieuw geboren christenen zijn in opmars. :)

2 uur geleden zei zendeling:

Het achtvoudige pad is heel nuttig inderdaad, je klimt op via de verschuiving van de dominantie van de goena's tot je uiteindelijk alle samskara's bent kwijtgespeeld en je de 3 goena's helemaal achter je kunt laten door de zegen van en in de schoot van de Vader (Abba). Jezus leert dit in andere (bedekte) bewoordingen ook, maar geen christen die snapt waarover hij het heeft. Christenen voelen die verwantschap niet met het achtvoudige pad, omdat ze de leringen van Jahsjoea nauwelijks kennen.

Jezus leerde dat zelfs niet in bedekte bewoordingen, het is wat hij zei. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Wat is het doel en de zin van het volgen van een mislukte goeroe?

De missie is mislukt, met de goeroe was weinig mis. De eerste volgelingen zullen zijn leringen nog begrepen hebben, in elk geval ten dele.

Zendeling laat je zien hoe je deze goeroe nog kunt begrijpen zoals hij begrepen heeft willen worden. Take it or leave it.

Toch zal Jahsjoea zelf geen voldaan gevoel gehad hebben over het succes van zijn missie. Heeft hij het einde nog overleefd? Er is veel speculatie en fantasie over.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei zendeling:

De missie is mislukt, met de goeroe was weinig mis. De eerste volgelingen zullen zijn leringen nog begrepen hebben, in elk geval ten dele.

Zendeling laat je zien hoe je deze goeroe nog kunt begrijpen zoals hij begrepen heeft willen worden. Take it or leave it.

Typ je nu over jezelf in de derde persoon enkelvoud? I'm gonna leave it then. Je suggereert alsof je het 'pure kind' hebt ontdekt en alleen het badwater hebt weg laten lopen maar wat is er nou eigenlijk zo bijzonder/exclusief aan wat je meent te hebben 'gevonden'? Jouw acht punten kunnen worden vereenvoudigd naar wat er in Mattheüs 7 staat:

12 Alles nu wat gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun ook aldus: want dit is de wet en de profeten.

V.w.b. het 'mislukken' van Zijn missie, 1 Korintiërs 2: 

6 Toch spreken wij wijsheid bij hen, die daarvoor rijp zijn, een wijsheid echter niet van deze eeuw, noch van de beheersers dezer eeuw, wier macht teniet gaat,

7 Maar wat wij spreken, als een geheimenis, is de verborgen wijsheid Gods, die God [reeds] van eeuwigheid voorbeschikt heeft tot onze heerlijkheid.

8 En geen van de beheersers dezer eeuw heeft van haar geweten, want indien zij van haar geweten hadden, zouden zij de Here der heerlijkheid niet gekruisigd hebben.

Kolossenzen 2:

13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold,

14 Door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen:

15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Bastiaan73:

Typ je nu over jezelf in de derde persoon enkelvoud? I'm gonna leave it then. Je suggereert alsof je het 'pure kind' hebt ontdekt en alleen het badwater hebt weg laten lopen maar wat is er nou eigenlijk zo bijzonder/exclusief aan wat je meent te hebben 'gevonden'?

Gaat dat niet over wat Jezus zei, over de dis-identificatie van het zogeheten valse zelf waardoor het waarachtiger zelf zich in de derde persoon enkelvoud kan uitdrukken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei zendeling:

Het achtvoudige pad is heel nuttig inderdaad, je klimt op via de verschuiving van de dominantie van de goena's tot je uiteindelijk alle samskara's bent kwijtgespeeld en je de 3 goena's helemaal achter je kunt laten door de zegen van en in de schoot van de Vader (Abba). Jezus leert dit in andere (bedekte) bewoordingen ook, maar geen christen die snapt waarover hij het heeft. Christenen voelen die verwantschap niet met het achtvoudige pad, omdat ze de leringen van Jahsjoea nauwelijks kennen.

Het wordt een enkele keer genoemd; het 'ik'. Zoals 'Hij moet wassen (groeien) en ik (ego's) kleiner worden'. Het 'ik' is weer de oude mens, of de mens van vlees van vlees en bloed. De ego's, de eigen wil, de 'erfzonde', het karma. De 3 ego's als ziel, hart en verstand.

Heb Mij lief, met heel uw verstand, heel uw hart, en heel uw ziel.

Ze, de ego's, hebben elk een eigen wil (denken, voelen en karakter-karma van geboorte/conceptie) en het leren inzien wat doet of handelt ter overleving of de hebzucht, uit woede, jaloezie of gewoon uit blijk van intellectuele kennis, mystieke trots of handelen uit de 7 hoofdzonden; het is alles uit ijdelheid zoals Spreuken al schrijft. En jouw punten van aandacht hebben ook met dit alles te maken; het pad gaan, de Bergrede ondergaan, is niets anders dan inzicht over het 'Ken uzelf' en de 'Ik ben' in relatie daarmee.

Betreft de missie; het is volbracht kunnen zeggen, lijkt mij wel een geslaagde missie. :-)

Hem volgen, is de missie van hen die Hem volgen. De afleiding van die missie wordt groter en sterker naarmate de missie vordert, lees maar over de verzoekingen in de woestijn; 3 laatste grote uitdagingen, 1 voor elk ego, om Hem te verleiden toch ''zichzelf in het vlees en bloed'' te blijven. Maar de Zoon, het Ik hield stand, en de duivel de eigen wil van zelf-behoud, ging van Hem heen.

Het is alles een proces in de mens, en de missie is voorgedaan, en heeft de Christus voor iedereen getoond en gegrond in aanwezigheid in ieder mens; de Tempel Gods is ons lichaam, als werkplaats voor de Geest, maar moeten Hem bewust worden, en elk moment weer kiezen wie we willen dienen.

 

 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei zendeling:

Je zou denken dat mensen die al hun hele leven christen zijn, die gezegden wel kennen, waarin Jahsjoea het over karma heeft tegen zijn volgelingen.

Je zou denken dat als jij de opmerking krijgt : "Ik wist niet dat het woord karma in Q  staat, laat staan dat Jezus het er over heeft", je gewoon zou aangeven waar dat staat.

15 uur geleden zei zendeling:

Maar op de een of andere manier leest men daar overheen, misschien door het verwarrende christelijke filter dat ze in hun hoofd hebben of uit desinteresse (of de combinatie van de twee).

Geef dan gewoon even aan waar het staat, moet toch geen probleem zijn voor jou.
Of, beste @zendeling, is het misschien zo dat het er gewoon helemaal niet in staat en jij het dus ook niet kunt aangeven?
Dus maak een einde aan dit gedraai en citeer even de passage waar karma wordt genoemd door Jezus.

15 uur geleden zei zendeling:

Het achtvoudige pad is heel nuttig inderdaad, je klimt op via de verschuiving van de dominantie van de goena's tot je uiteindelijk alle samskara's bent kwijtgespeeld en je de 3 goena's helemaal achter je kunt laten door de zegen van en in de schoot van de Vader (Abba). Jezus leert dit in andere (bedekte) bewoordingen ook, maar geen christen die snapt waarover hij het heeft. Christenen voelen die verwantschap niet met het achtvoudige pad, omdat ze de leringen van Jahsjoea nauwelijks kennen.

En als je dan toch bezig bent, doe de passage waar je het her over hebt ook even. 
Ik vrees echter, dat je niet verder komt dat : "het staat er niet exact"  gevolgd door een persoonlijke interpretatie.
Wel , dan heb je dus dit: 

11 uur geleden zei zendeling:

Er is veel speculatie en fantasie over.

Jammer dan. Rest een paar mensen die er op los fantaseren. Dat mag hoor. Maar die niet alsof je het licht hebt uitgevonden, je bent slechts aan het fantaseren.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Dat beloof ik:
15 uur geleden zei zendeling:

Je zou denken dat mensen die al hun hele leven christen zijn, die gezegden wel kennen, waarin Jahsjoea het over karma heeft tegen zijn volgelingen.

Je zou denken dat als jij de opmerking krijgt : "Ik wist niet dat het woord karma in Q  staat, laat staan dat Jezus het er over heeft", je gewoon zou aangeven waar dat staat.

15 uur geleden zei zendeling:

Maar op de een of andere manier leest men daar overheen, misschien door het verwarrende christelijke filter dat ze in hun hoofd hebben of uit desinteresse (of de combinatie van de twee).

Geef dan gewoon even aan waar het staat, moet toch geen probleem zijn voor jou.
Of, beste @zendeling, is het misschien zo dat het er gewoon helemaal niet in staat en jij het dus ook niet kunt aangeven?
Dus maak een einde aan dit gedraai en citeer even de passage waar karma wordt genoemd door Jezus.

Zoals ik het lees en begrijp;

Het karma is het leven in deze natuur, aards, of het leven van 'vlees en bloed', waar Joh. de Doper als voorbeeld geldt voor de verst gevorderde mens van vlees en bloed in het reinigen van deze handelingen; het dopen met water; het inzichtelijk hebben gemaakt wat deze natuur doet en onderhoudt; zichzelf als wezen van vlees en bloed.

Joh. de Doper leeft niet voor niets tegelijkertijd en naast Jezus, maar het karma kent Hem niet; het aardse en het hemelse voorstellende als naturen in één lichaam; het karma en het Licht.

Het woordje karma staat voor de staat van de aard gebonden ziel, en de dadendrang van het totaal wat voortkomt uit deze ziel. Zeg maar; zielenlading of potentie.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei thom:

Zoals ik het lees en begrijp;

Het karma is het leven in deze natuur, aards, of het leven van 'vlees en bloed', waar Joh. de Doper als voorbeeld geldt voor de verst gevorderde mens van vlees en bloed in het reinigen van deze handelingen; het dopen met water; het inzichtelijk hebben gemaakt wat deze natuur doet en onderhoudt; zichzelf als wezen van vlees en bloed.

Joh. de Doper leeft niet voor niets tegelijkertijd en naast Jezus, maar het karma kent Hem niet; het aardse en het hemelse voorstellende als naturen in één lichaam; het karma en het Licht.

Het woordje karma staat voor de staat van de aard gebonden ziel, en de dadendrang van het totaal wat voortkomt uit deze ziel. Zeg maar; zielenlading of potentie.

 

Dat denk ik niet, want @zendeling schrijft iets totaal anders:

 

Op 19-5-2020 om 11:04 zei zendeling:

het principe van karma (oorzaak en gevolg van gedachten en handelingen) zoals Jahsjoea onderwijst

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat Beloof ik meent dat omdat er geen Sanskriet voorkomt in de christelijke teksten, er ook geen parallele concepten voor kunnen komen tussen de godsdiensten van het oosten en die van Jahsjoea.

Die veronderstelling is een drogreden (de zoveelste van Dat Beloof ik), want uit het een volgt helemaal niet het ander.

Nou is het gebruik van drogredenen door christenen veel voorkomend, wat samenhangt met hun minder rationele aaanleg/imborst (je blijft niet voor niets christen in deze tijden). Maar dat maakt nog niet dat we met die irrationele kronkels mee moeten buigen als we de persoon serieus willen blijven benaderen in plaats van als iemand die niet helemaal spoort.

Er staan diverse gezegden in Q-lite die het thema karma uitleggen, ik heb ze al vaker op dit forum aangewezen. Maar Dat Beloof ik vraagt naar een Sanskriet woordje omdat hij denkt met een drogreden weg te kunnen komen.

Ik heb vanmorgen een stervende ficus bijna tot op de stam weggesnoeid (klaarmaken voor grofvuil, hij was te groot geworden), dus ben wat snoeihard in mijn verwoording op deze stralende hemelsvaartdag, had ook wat minder koffie moeten drinken, dat helpt niet echt. sorry.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Gaat dat niet over wat Jezus zei, over de dis-identificatie van het zogeheten valse zelf waardoor het waarachtiger zelf zich in de derde persoon enkelvoud kan uitdrukken? 

Bastiaan73 vraagt zich af waar jullie dat op baseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:
17 uur geleden zei zendeling:

Je zou denken dat mensen die al hun hele leven christen zijn, die gezegden wel kennen, waarin Jahsjoea het over karma heeft tegen zijn volgelingen.

Je zou denken dat als jij de opmerking krijgt : "Ik wist niet dat het woord karma in Q  staat, laat staan dat Jezus het er over heeft", je gewoon zou aangeven waar dat staat.

17 uur geleden zei zendeling:

Maar op de een of andere manier leest men daar overheen, misschien door het verwarrende christelijke filter dat ze in hun hoofd hebben of uit desinteresse (of de combinatie van de twee).

Geef dan gewoon even aan waar het staat, moet toch geen probleem zijn voor jou.
Of, beste @zendeling, is het misschien zo dat het er gewoon helemaal niet in staat en jij het dus ook niet kunt aangeven?
Dus maak een einde aan dit gedraai en citeer even de passage waar karma wordt genoemd door Jezus.

Zoals ik het lees en begrijp;

Het karma is het leven in deze natuur, aards, of het leven van 'vlees en bloed', waar Joh. de Doper als voorbeeld geldt voor de verst gevorderde mens van vlees en bloed in het reinigen van deze handelingen; het dopen met water; het inzichtelijk hebben gemaakt wat deze natuur doet en onderhoudt; zichzelf als wezen van vlees en bloed.

Joh. de Doper leeft niet voor niets tegelijkertijd en naast Jezus, maar het karma kent Hem niet; het aardse en het hemelse voorstellende als naturen in één lichaam; het karma en het Licht.

Het woordje karma staat voor de staat van de aard gebonden ziel, en de dadendrang van het totaal wat voortkomt uit deze ziel. Zeg maar; zielenlading of potentie.

@thom ik noem dit maar weer 'thomologie'. Wat bedoel je met 'maar het karma kent Hem niet'?

@Dat beloof ik het woord karma staat uiteraard niet in de Bijbel. Maar wat men er (over het algemeen) onder verstaat kun je bijvoorbeeld lezen in Galaten 6:

7 Dwaalt niet, God laat niet met Zich spotten. Want wat een mens zaait, zal hij ook oogsten.

@zendeling ben toch wel benieuwd waar volgens jou de Heer iets van 'karma' suggereert zoals jij het bedoelt. Johannes 9:

1 En voorbijgaande zag Hij een man, die sedert zijn geboorte blind was.
2 En zijn discipelen vroegen Hem en zeiden: Rabbi, wie heeft gezondigd, deze of zijn ouders, dat hij blind geboren is?
3 Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd noch zijn ouders, maar de werken Gods moesten in hem openbaar worden.
4 Wij moeten werken de werken desgenen, die Mij gezonden heeft, zolang het dag is; er komt een nacht, waarin niemand werken kan.
5 Zolang Ik in de wereld ben, ben Ik het licht der wereld.

Citaat:

Jezus onderwees niet het idee van karma maar van genade. Dit betekent niet dat daden geen negatieve effecten in het leven hebben. Het is alleen geen wetmatigheid. Karma leert dat alleen goede daden beloond worden. Jezus leerde dat door genade ondanks onze gebrokenheid, beperkingen en fouten er toch beloning is. Voor christenen stemt dit alleen wel tot nadenken. Wanneer wij bijvoorbeeld een ongezonde levenswijze hebben wordt een christen net zo snel ziek als een niet-christen. In die zin is genade niet in te zetten.

Bron: https://www.waaromgeloven.nl/karma

Citaat:

Karma (Sanskriet कर्म van de wortel kṛ, Pāli: Kamma) is een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme, dat letterlijk vertaald wordt als 'handeling', 'actie' of 'daad'. In zowel het hindoeïsme als het boeddhisme omvat karma de fysieke en mentale acties van een individu die gevolgen hebben voor het leven en volgende levens door middel van reïncarnatie. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons zelf terugkomt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Strikt genomen echter, verwijst karma alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden. Het gevolg van een daad wordt 'vipāka' genoemd.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Karma

Zie eventueel ook https://en.wikipedia.org/wiki/Vipāka

Citaat:

Waar komt het spreekwoord 'Wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in' vandaan?

Dit spreekwoord betekent 'als je een ander een streek probeert te leveren, word je daar vaak zelf het slachtoffer van'.

'Wie een kuil graaft voor een ander ...' gaat terug op de Bijbel. In het Bijbelboek Spreuken (26:27) (NBG-vertaling 1951) staat:

Wie een kuil graaft, zal erin vallen;
en wie een steen wentelt, op die zal hij terugrollen.

In Psalmen 7:16-17 staat:

Hij delft een put en diept hem uit,
maar valt in de kuil die hij zelf heeft gegraven.
Het onheil keert zich tegen hem,
het geweld komt neer op zijn eigen hoofd.

Bron: https://onzetaal.nl/taaladvies/wie-een-kuil-graaft-voor-een-ander/

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Bastiaan73:

Wat bedoel je met 'maar het karma kent Hem niet'?

Deze natuur, het aardse, is niet de goddelijke, het eeuwige. Het zijn 2 verschillende naturen, zoals Paulus het beschrijft in 1 Kot. 15, Rom. 8 en ook Joh. 1 en Joh. 17 heeft het over deze wereld, en niet van deze wereld.

De duisternis begrijpt het Licht niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Deze natuur, het aardse, is niet de goddelijke, het eeuwige. Het zijn 2 verschillende naturen, zoals Paulus het beschrijft in 1 Kot. 15, Rom. 8 en ook Joh. 1 en Joh. 17 heeft het over deze wereld, en niet van deze wereld.

De duisternis begrijpt het Licht niet. 

Ik bedoelde eigenlijk m.b.t. Johannes de Doper, je formuleerde het zo:

1 uur geleden zei thom:

Joh. de Doper leeft niet voor niets tegelijkertijd en naast Jezus, maar het karma kent Hem niet

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei TTC:

Door Jezus te volgen, het is de weg van involutie door in jezelf te gaan kijken, niet in een boek en dat navertellen. 

Hoe en wat weet je over Jezus buiten de Bijbel om? Je typte

4 uur geleden zei TTC:

Gaat dat niet over wat Jezus zei, over de dis-identificatie van het zogeheten valse zelf waardoor het waarachtiger zelf zich in de derde persoon enkelvoud kan uitdrukken? 

Waar zei Jezus dit dan volgens jou? Dan moet je dat ook met een tekst aan kunnen tonen. Anders kan iedereen wel roepen dat Jezus iets zei.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Bastiaan73:
23 minuten geleden zei thom:

Deze natuur, het aardse, is niet de goddelijke, het eeuwige. Het zijn 2 verschillende naturen, zoals Paulus het beschrijft in 1 Kot. 15, Rom. 8 en ook Joh. 1 en Joh. 17 heeft het over deze wereld, en niet van deze wereld.

De duisternis begrijpt het Licht niet. 

Ik bedoelde eigenlijk m.b.t. Johannes de Doper, je formuleerde het zo:

2 uur geleden zei thom:

Joh. de Doper leeft niet voor niets tegelijkertijd en naast Jezus, maar het karma kent Hem niet

Joh. de Doper staat voor de natuurmens die tot inzicht is gekomen en 'de weg des Heren recht maakt'. Maar weet ook dat 'Hij die voor mij was na mij komen zal'. Het is de situatie van het kruis, waar de horizontale balk (de Joh. de Doper mens) haaks staat op de verticale balk (de Geest, de Christus, het Licht, de Gnosis) en elkaar niet helpen of 'kennen' dan alleen dat zij een kruis vormen doordát het 2 naturen zijn die in de mens werkzaam zijn. Echter, het natuurlijke kent Hem niet, en het Licht doet óf oplossen, óf de duisternis gaat zijn eigen weg.

Joh. de Doper staat voor het reinigen door inzicht wat deze natuur brengt, maar daarbij kan niets voorkomen dat uit Hem is.

Daarom kan dat wat uit Geest is, het dopen met vuur, alleen door de Christus, het Licht, de Geest.

Of zo; wat gekend wordt door God, is uit God. Johannes was de voorbereider tot de doop met Geest, maar was zelf het Licht niet. Joh. zei het zelf ook; ik kende Hem niet.. totdat hij Hem zag, en daarna zat Joh. zijn taak erop, kop eraf. Jezus, de openbaring van de Zoon, de Christus, ging door en sprak het Woord.

29 Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!

30 Deze is het, van Welken ik gezegd heb: Na mij komt een Man, Die voor mij geworden is, want Hij was eer dan ik.

31 En ik kende Hem niet; maar opdat Hij aan Israël zou geopenbaard worden, daarom ben ik gekomen, dopende met het water.

32 En Johannes getuigde, zeggende: Ik heb den Geest zien nederdalen uit den hemel, gelijk een duif, en bleef op Hem.

33 En ik kende Hem niet; maar Die mij gezonden heeft, om te dopen met water, Die had mij gezegd: Op Welken gij den Geest zult zien nederdalen, en op Hem blijven, Deze is het, Die met den Heiligen Geest doopt.

34 En ik heb gezien, en heb getuigd, dat Deze de Zoon van God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

@thom

@zendeling ben toch wel benieuwd waar volgens jou de Heer iets van 'karma' suggereert zoals jij het bedoelt. Johannes 9:

Jezus onderwees niet het idee van karma maar van genade.

Het begrip karma sluit genade helemaal niet uit, er kan ook prima genade zijn als karma toch het algemeen werkzame principe is in heel de schepping (dus niet enkel voor mensen, maar voor al het leven). Genade is er voor wie zich helemaal overgeeft aan de Schepper/Vader of aan de meester Jahsjoea, maar niet zomaar ineens, je moet die band wel aangaan.

Dit zijn (nogmaals) de desbetreffende gezegden waarin Jezus het principe van karma direct of indirect bespreekt:

Jezus onderwijst hier hoe je niet meedoet aan het spelletje van "actie en reactie" waarin iedereen normaal gesproken verstrikt zit. Hij onderwijst hier hoe je al handelend toch "niet handelt" door alles over te geven aan de Heer die door je heen werkt. Hij onderwijst feitelijk om in je denken en handelen het centrum weg te halen uit je ego-motivatie en het te verplaatsen naar God, die allen evenveel lief heeft omdat het Zijn kinderen zijn.

Uiteindelijk is al je karma uitgewerkt en wordt het laatste je nog afgenomen en zul je de Heerschappij van God in gaan, het doel van de leringen van Jahsjoea.

Christenen begrijpen deze leringen meestal niet goed, omdat ze met een ander scenario in hun achterhoofd zitten dat pas later door christenen werd bedacht en opgeschreven. De werkelijke leringen raakten daardoor in het slop. Maar ze staan nog wel in het door christenen zo genoemde "Nieuwe Testament".

Voor een deel van deze gezegden heb je wat extra onderwijs nodig om ze te begrijpen, zeker als je als christen niet gewend bent aan dit soort symbolische taal.

Q 6: 27-33, 35 / Luke 6: 27-33, 35 = Matthew 5: 44, 5: 42, 7: 12, 5: 46-47

27 Love your enemies, 28 do good to those who hate you, bless those who take advantage of you. 30 Give to the one who asks of you and do not ask back what is yours. 29 When someone strikes you on the cheek, also offer him the other cheek. If someone grabs your coat, also leave him your shirt. 31 Do to others as you yourself wish to be treated. 32 .. If you only love those who love you, what reward do you have? Do not even tax collectors do the same? 36 Have compassion just as your Father has compassion, 35 c-d so you will become Sons of your Father, the Most High, for he makes his sun rise on bad and good. 35a-b Instead, love your enemies and do good, and lend without expecting a return. Your reward will be great and you will be children of God.

Q 6: 37-38 / Luke 6: 36-38 = Matthew 7: 1-2

37 Do not pass judgment so you are not judged. 38 What you do to another, will be done to you in equal measure.

Q 6: 41-42 / Luke 6: 41-42 = Matthew 7: 3-5

41 Why do you see the speck in your brother’s eye, while the beam in your own eye you overlook? 42 How can you say to your brother: Let me throw out the speck from your eye and just look at the beam in your own eye? Hypocrite, first throw out from your own eye the beam, and then you will see clearly to throw out the speck in your brother’s eye.

Q 6: 43-45 / Luke 6: 43-45 = Matthew 7: 15-16b; 18-19, 12: 33-35

43 .. No healthy tree bears rotten fruit, nor does a decayed tree bear healthy fruit. 44 For from the fruit the tree is known. Are figs picked from thorns, or grapes from thistles? 45 The good person from his good treasure casts up good things, and the evil person from the evil treasure casts up evil things. For from exuberance of heart one’s mouth speaks.

Q / Matthew 6: 3-4, Sondergut

3 When you do some act of charity, do not let your left hand know 4 what your right hand is doing; your good deed must be secret and your Father who sees what is done in secret will reward you.

Q 10: 16 / Luke 10: 16 = Matthew 10: 40-41

16 Whoever takes you in takes me in, and whoever takes me in takes in the One who sent me.

Q 11: 2 / Luke 11: 2 = Matthew 6: 9-10a, (10b Sondergut)

2a When you pray, say:

2b Beloved Father (Abba), 

Let Your Name be hallowed (not in Marcion);

Marcion and early Luke prefer: Let Your Holy Spirit come. 

Matthew and later Luke prefer: Let Your Rule come.

[-]Let Your Will be done. (not in Marcion or early Luke)

Q 11: 24-26 / Luke 11: 24-26 = Matthew 12: 43-45

24 When the defiling spirit has left the person, it wanders through waterless regions looking for a resting-place, and finds none. Then it says, I will return to my house from which I came. 25 And on arrival it finds it swept and tidied up. 26 Then it goes and brings with it seven other spirits more evil than itself, and, moving in, they settle there. And the last circumstances of that person become worse than the first.

Q 12: 11-12 / Luke 12: 11-12 = Matthew 10: 19-20, Sondergut 10: 22

11 When they bring you before leaders and other authorities, do not be anxious about how or what you are to say, 12 for it will not be you who speaks, but the Spirit of your Father in you. All will hate you for your allegiance to me [-] but the person who holds out to the end will be saved.

Q 12: 22-31 / Luke 12: 22-31 = Matthew 6: 25-34

22 Do not be anxious about your life, what you are to eat, nor about your body, with what you are to clothe yourself. 23 Is not life more than food, and the body than clothing? 24 Consider the ravens: They neither sow nor reap, nor gather into barns, and yet God feeds them. Are you not better than birds? 25 And who among you by being anxious is able to add to one’s length a centimeter? 26 And why are you anxious about your clothing? 27 Observe the lilies and the grass: They neither card nor work, nor do they spin and yet are clothed. I tell you: that Solomon in all his glory was not arrayed like one of these. 28 If so, how much more will he clothe you, O you of petty faith? 29 So do not be anxious, saying: What are we to eat? Or: What are we to drink. Or: What are we to wear? 30 Your Father knows that you need them all. 31 Rather seek His Rule, and all these shall be granted to you.

Q 12: 33-34 / Luke 12: 33-34 = Matthew 6: 19-21

33 Do not treasure for yourself treasures on earth, where moth and gnawing deface and where robbers dig through and rob, but treasure for yourself timeless treasures. 34 For where your treasure is, there will also be your heart.

Q 18: 25 / Luke 18: 25 = Matthew 19: 23-25a (= Mark 10: 25)

25 It is easier for a camel to pass through the eye of a needle than for a rich man to enter the Rule of God.

Q 12: 58 / Luke 12: 58 = Matthew 5: 25

58 While you go along with your opponent on the way, make an effort to get loose from him, lest the opponent hand you over to the Judge, and the Judge to the assistant, and the assistant throw you into prison. 59 I say to you, You will not get out of there until you pay the last penny!

Q 19: 26-27 / Luke 19: 26-27 = Matthew 25: 29

26 To everyone who has will be given; but from 27 the one who does not have, even what he has will be taken from him.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hoe en wat weet je over Jezus buiten de Bijbel om? Je typte. Waar zei Jezus dit dan volgens jou? Dan moet je dat ook met een tekst aan kunnen tonen. Anders kan iedereen wel roepen dat Jezus iets zei.

Ga gewoon in jezelf en je zal het merken, of wordt het weer eeuwen rond de pot draaien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid